W1 5 Miete Bourgogne is alles in één Guédelon: ridderburcht anno 2025 De graadmeter zaterdag 7 juni 2003 r n en tieten De noordelijke Bourgogne, globaal de driehoek Auxerre-Dijon-Nevers, vormt een onvermoed alles in één vakantiegebied op één dag rijden. Met als kern de ruige Morvan, daar omheen glooiend landschap doorsneden door rivieren. Een streek vol rijke historie van Romeinen, donkere Middeleeuwen en gothische hoven. Wat waar Tips Trips Fietsboot Eemlijn Nationale Zilverdag Demonstraties glasmuseum Kwaliteit kampeerauto's Oldtimerdag Liempde Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0118-484369; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770. Redactie: 0118-484413 vwvw.pzc.nl E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 18,4380 AA Vlissingen. j De prachtig gerestaureerde abdij van Fontenay. Door Alphons B. ter Brake Onze ontdek kingstocht be gint in een van die oude stadjes langs de Loire: het middeleeuwse Nevers met centraal de romaans-gothische kathedraal Saint-Cyr-Sain- te-Julitte. Een centrum als een openluchtmuseum, waar dit ge bied vol van is. En waar je aardi ge ontdekkingen kunt doen. Zo als bij de Auberge Saint Louis aan de Loire, waar een gevel steen laat weten dat de Neder landse wegbereider van het Im pressionisme, Johan Jongkind, hier woonde en werkte van 1861 tot 1875. Aan de overkant van de straat kabbelt het breed uitwaaierende water van de Loi re nog even rustig westwaarts als in 1874, toen Jongkind hier zijn Straat in Nevers schilderde. De Loire is een bijzondere ri vier. Ongeschikt voor vracht vaart met enige diepgang, is de rivier het domein van vissers en verkoeling zoekende toeristen. Voor de vrachtvaart werd langs de Loire een kanaal aangelegd, dat aansluiting biedt op andere kanalen en zo een wereld van pleziervaart opent. Even ten zuidwesten van Nevers, waar de Allier in de Loire uitmondt, voert het Canal Latéral de la Loi re via een sluis in een bak spec taculair over de Allier heen. Van af het water biedt de uitmon ding van de Allier in de Loire een spectaculaire wereld. Dat kan per kano of kajak, maar ook via de beroepsvissers op de Loire met hun typische platbo dems, 'gabare' genaamd. Tegen woordig koppelen ze de vis vangst aan 'toeristische dienst verlening', uiteenlopend van een halve dag meevaren tot en met complete meerdaagse vis- serscursussen. Met Jean-Marc Be- noit en zijn compaan Christop- he varen we stroomopwaarts om de netten te legen en zijn ge tuige van de ongelijke strijd van karper en snoekbaars die stuip trekkend tussen onze voeten in de boot belanden. Laverend tus sen de zandbanken varen we naar de plek waar de Allier in de Loire uitmondt. Voor onze ogen ontvouwt zich een apocalyp tisch griezellandschap. Als pre historische waterdieren wach ten wit uitgeslagen bomen met hun tentakels ons op. De vissers varen er behendig tussendoor. Terug op de woonboot van Jean-Marc bereidt hij de vis tot een soort fijngehakte gefrituur de shoarma. Als parels aan het watersnoer liggen de prachtige INFOGRAPHIC ALEX ALFERINK oude stadjes en dorpen langs de Loire: Pougues-les-Eaux, La Cha- rité-sur-Loire, de wijnstadjes Pouilly-sur-Loire en Sancerre, en Cosne-sur-Loire. Vaar-, wan del-, fiets-, autoroutes, alles blijkt aanwezig. En vergeet de tientallen musea niet! En het aardewerk. In de boekenstad La Charité vormt een Benedic tijner kloostercomplex uit de twaalfde eeuw het hoogtepunt van het middeleeuwse centrum. Op een terrasje drink je hier de Sauvignon Blanc van Pouilly, waar je in een modern museum kunt ruiken hoe de verschillen de Bourgogne-wijnen smaken, van de nieuwe wijnen van Gien tot de klassieke Bourgognese Loire-wijnen. Bij mooie wijnen past een mooie keuken. Die vindt je hier dan ook moeite loos. Zoals in Flavigny sur Oze- rain bij Dijon. Enkele boeren en hun families verzorgen hier maaltijden op basis van hun ei- De sfeer van de negentiende eeuw: inpakken anno 2003 in de anijsfabriek in een voormalige abdij uit 800 van de firma Anis de l'Abbaye de Flavigny. gen producten in restaurant La Grange aan de Place de l'Eglise. Geur van anijs Maar de naam Flavigny zal me nigeen bekender voorkomen van de anijssnoepjes in sierlijke blikken doosjes, die worden ge fabriceerd in een oude abdij. Tij dens een excursie waan je je in de wereld van het begin van de industrialisering. De crypte is als museum bewaard gebleven en zit in dezelfde excursie. Er zijn trouwens nog vier andere abdijen in dit kleine stadje en overal ruik je de anijsOok al in gebruik als fabriekscom plex was ooit het prachtig geres taureerde abdij-complex van Fontenay ten noordoosten van Dijon, paradijselijk gelegen in het romantische dal van het ge lijknamige riviertje. Majestueus daarentegen op een heuveltop aan de rand van de Morvan troont de basiliek Sainte Made leine als een Romaans juweel van bouwkunst in het langge rekte stadje Vezelay. Dat ver trekpunt was voor de Tweede Kruistocht en sinds diezelfde twaalfde eeuw ook centrum is op de bedevaartroute naar Saint-Jacques de Compostella. Vanaf het kerkplein kijkje diep de ruige Morvan in, een klim- sport- en wildwaterparadijs, waar je tegenwoordig ook de mountainbiker aantreft. Waar je ook gaat in dit land, overal stuit je op het levende verleden van kastelen en burch ten, monumentaal of eenvoudi ger, maar dan origineel vroeg middeleeuws: vier muren, vier torens en een 'donjon', soms vol ledig intact alsof de eeuwen heb ben stilgestaan, soms als prach tig gerestaureerde ruïnes, soms frivool verbouwd in de loop der eeuwen tot een stoer lustslot. Het is niet moeilijk om je hier te wanen tussen ridders en schild knapen. Het is dan ook niet ver wonderlijk dat je hier open luchtspelen aantreft die aan de ze wereld herinneren. Op elke toeristenkaart vind je deze we reld terug in namen als Chateau de Ratilly, of Chateau de Druyis. Net als een 'cité medieval' (mid deleeuwse stad) worden ze langs de weg aangekondigd. Soms ook duikt een gave burcht zomaar voor je op, na een scher pe bocht. Een wereld waar je zo danig van Frankrijk kunt proe ven dat alle clichés samenval len. We eindigen deze rondreis in de hoofdstad van al dit moois: Dijon. Ooit het centrum van een rijke en machtige staat. Middeleeuwse huizen gebroe derlijk naast statige renaissance- gevels, gothische pracht naast een luxe mosterdwinkel. Vier dagen per week markt. Dit is de wereld van prachtige wijn- en spijs-combinaties, op terrasjes en in restaurants. De Franse streek Bourgogne ligt op circa 850 kilometer afstand van Nederland, en is binnen een dag goed bereikbaar per auto of trein. Wet de auto gaat dat het snelst via Luxemburg, A31 Metz/Nancy, Dijon of vanaf Antwerpen/Gent via A22 (richting Lille), A1 (Parijs-Ar- tas), A26 (Reims), A4 (Chalons), A26 (Troyes). Over op A5, zowel rich ting Dijon als Parijs is mogelijk. Parijs voor afslag N77 (richting Auxer- fe). De Thalys en TGV rijdt van Amsterdam via Gare du Nord in Parijs naar Dijon. Meer informatie: Maison de France, Prinsengracht 670, 1017 KX Amsterdam, tel. 0900-11 22 332, www.fraricequide.corn. Inlichtingen ter plaatse: Comité Régional du Tourisme de Bourgogne in Dijon, tel. 0033-380 280 280, www.bourqoane-tourisme.com (Franstalig) en www.burqundv-tourism.com (Engelstalig). Er zijn Nederlandstalige brochures beschikbaar. Voor vissers- en ande re waterarrangementen: Fédération de la Nièvre pour la Pêche et la Protection du Milieu Aquatiqe 7, Quai mantoue, 58000 Nevers, tel. 0033-3 86 61 18 98, e-mail ifede.peche58®wanadoo.nl. Een Nederlandstalig hotel op zes kilometer afstand van Vezelay: Ho- tel-Restaurant Les Deux Ponts, 89450 Pierre Perthuis, tel. 0033-3 86 32 31 31e-mail lesdeuxponts@aoi.com (vragen naar Marianne Bari- teau-Greve). Door Alphons B. ter Brake Benieuwd hoe het er daadwerke lijk aan toeging bij de bouw van een burcht in de middeleeu wen? In de noordelijke Bourgog ne, ten zuiden van Auxerre, wordt een burcht gebouwd, zo als dat rond 1300 gebeurde. Zelfs de gereedschappen smeedt men zelf. In 2025 moet de burcht er staan. Van Nevers of Auxerrois uit ben je er zo: tussen St.Amand-en- Puisaye en St. Saveur-en-Puisay ligt de unieke middeleeuwse bouwplaats Guédelon, in 2002 goed voor liefst 200.000 bezoe kers. In een oude steengroeve, verscholen in de bossen, werd in 2000 begonnen met de bouw van een versterkt kasteel (chateau fort) zoals dat in de der tiende eeuw gebeurde. Veertig mensen in vaste dienst werden geschoold in de technieken uit die tijd en samen met 200 vrij willigers zal men nog zo'n twin tig jaar nodig hebben ony^de burcht te bouwen. De bouwma terialen worden ter plekke ge wonnen en bewerkt. De bouwplaats is volledig mid deleeuws aangekleed; de bou wers zelf dragen middeleeuwse kleding, en de onderkomens voor de smidse, de touwslagerij, de ijzer- en de kalkoven, de steenkapperij, de pottenbakke rij, de veekraal, de stallen, de houtbewerking en het houthak kersdorpje zijn gemodelleerd naar de dertiende eeuw. Dat dorpje levert op de vraag van de werkmeester houtskool, plan ken, balken, takkenbossen, steenkool en manden. Zelfs de ruimte waarin de entree, het sa nitair en een educatieve ten toonstelling zijn ondergebracht is gebouwd volgens het patroon van een cisterciënzerschuur. Anno 2003 is het grondvlak van de burcht duidelijk. De basis ligt er, er wordt nu gebouwd op maaiveldniveau. Je kunt er om heen lopen en er doorheen, de bouwers op de vingers kijken en als er vragen zijn: ga gerust uw gang! Want het project is niet alleen bedoeld als experi ment om te zien hoe het bou wen in de praktijk in zijn werk ging, welke problemen men daarbij ontmoette, het laat ook zien hoe vernuftig allerlei bijna verloren gegane technieken soms waren. Zoals de verbluffen de eenvoud van een simpel touw met knopen op gelijke af standen dat zich ontpopt als een multifunctioneel meetwerk tuig voor zowel twee- als driedi mensionale opgaven! Prachtig om van dichtbij te zien hoe ge welven in elkaar werden gesto ken, hoe de touwslager steeds dikkere kabels in elkaar vlecht uit hennepvezels, waarmee ste nen van vele kilo's kunnen wor den gehesen. Kortom: hoe ener zijds simpel maar anderzijds doeltreffend gewerkt werd, met als resultaat bouwconstructies met de duurzaamheid van vele eeuwen. Op de website van Guédelon (www.quedelon.orq) is in 3D- vorm een voorstelling van het eindresultaat anno 2025 te zien. Indrukwekkend! Maar op enke le kilometers van de bouw plaats vindt men Le Chateau de Ratilly, het voorbeeld op ware grootte uit de twaalfde eeuw. Om nog stiller van te worden. Guédelon is tot 2 november geo pend. Openingstijden: Juli en augus tus dagelijks 10.000-19.00 uur; sep tember: weekdagen 10.00-17.30 uur, zat en zon 10.00-18.00 uur; 1 oktober - 2 november: dagelijks 10.00-17.30 uur. Minimaal een uur voor sluitingstijd aanmelden. Natuurlijk gaan de kinderen mee op vakantie. Zij vermaken zich maar wat graag in het zwembad of op het strand. Alleen die ellendige reis in auto of vliegtuig. Veel ouders verzinnen trucjes of kopen speelgoed om het grut onder de duim te houden. Wat doet u om de eerste (en laatste) uurtjes van de vakantie niet te stressvol te laten verlopen? Stem mee in de Vakantievraag van de Week. Ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Reizen Vorige week vroegen we u naar veranderingen in uw reisgedrag dit jaar. Wat vooral opvalt is dat mensen zich dit jaar beter voorbereiden op een vakantie. Onder meer naar aanleiding van ad viezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken stelt een kwart van de reizigers de vakantieplannen uit. Ook bijna een kwart kiest er voor naar een andere, wel veilige bestemming te reizen. Slechts vier procent durft niet meer te vliegen. Uitstellen 25 Veilige bestemming 23 Niets 22 Beter voorbereid 14 Niet op vakantie 12 Niet vliegen 4% Jacco Tas is manager contracting produktontwikkeling bij D-reizen: 'We merken dat klanten mondiger zijn geworden. Ze informeren zich beter van tevoren via internet en in onze winkels. We besteden dan ook veel aandacht aan advies en informatie over bestemmingen, zodat de reiziger zeker weet dat hij de juiste keuze maakt en met een veilig gevoel op vakantie kan. We merken dat mensen die twijfelen over een bestemming, nu eerder voor een veilige optie kiezen. Neder land loopt trouwens wat betreft reizigersadvisering voorop vergeleken met andere landen.' Dat Amersfoort een Waterlijn heeft, waarmee je via twee routes door de middeleeuwse binnenstad kan varen, is bekend, maar de stad heeft ook de Eemlijn, de fietsboot over de Eem. Deze zomer begint de boot aan het tweede seizoen. De Eemlijn vaart tussen Amersfoort en Spakenburg en onderweg zijn bij Baarn en Eemdijk opstapplekken. De boot, een particulier initiatief, sluit aan op fietsroutes die door de Eempolder lopen. Maar de boot is meer dan een fietstaxi, onderweg wordt uitleg ge geven over bijzonderheden van stad en land. De comple te tocht Amersfoort-Spakenburg duurt vier uur, tot 15 juni vaart het schip alleen op woensdag, zaterdag en zon dag. Van 15 juni tot en met 15 september is de frequentie dagelijks. De boot vertrekt om 10.00 uur vanuit Amers foort (Kleine Koppel) en doet om circa 11.30 uur Baarn (Eemlust) en om circa 12.30 uur Eemdijk (nabij de pont) aan. Tijden terugtocht: 13.45 uur (Spakenburg, haven- pier), 15.00 (Eemdijk), 16.00 uur (Baarn) en aankomst in Amersfoort om 17.40 uur. Prijzen tussen de 2,75 en 16 eu ro (retour). Fiets: 1 euro. Meer informatie: www.eemlijn.nl; e-mail: hanqerlinqs@zonnet.nl, 06-51 94 22 79. Zilverstad Schoonhoven staat tweede pinksterdag weer in het teken van de Na tionale Zilverdag. Het evene ment begint om 10.30 uur en duurt de hele dag. Overal wor den demonstraties gegeven, kunnen bezoekers zelf aan de slag of kunnen de vakschool voor edelsmeden, het klokken museum en het museum voor knipkunst worden bezocht. Meer informatie: www.zilverdaq.nl, e-mail: zilverdq@xs4all.nl In het Glascentrum in Leerdam zijn binnenkort weer speciale activiteiten die geheel in het teken van glas en glasblazen staan. Op 17,18, 24 en 25 juni gaat meester- glasblazer Arie van Loopik samen met de Tsjechische glas blazer Marek Bartko glas blazen. Vervolgens is het vanaf week 25 een komen en gaan van internationale glasbla zers die demonstraties geven. Geopend dinsdag tot en met zaterdag van 10.00-17.00 uur, zondag van 12.00-17.00 uur Entree 5 euro (volwassenen), 3,50 euro (pas 65+) 1 euro (6-13 jr). Meer informatie: 0345-61 49 60; www.qlasceritrumleerdam.nl De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) en de Bond van Garagehouders (Bovag) willen meer doen om de kwaliteit van de kampeerauto's te verbeteren. Daartoe wordt gewerkt aan een uitbreiding van het Bovag-keur- merk waarbij op de gevel van een aangesloten bedrijf kenbaar wordt gemaakt of die garage ook gecertificeerd is om kampeerauto's te verkopen en onderhouden. Daar krijgt de koper van een nieuwe of gebruikte camper (van af 12.500 euro) een betere garantie, aldus de bond. Een ga rantie die geldt voor zes maanden met een maximum van 20.000 km en die zowel geldt voor het woongedeelte als voor het autodeel. Op de onderhoudsbeurt zit drie maanden garantie. Bij geschillen kan de gedupeerde een beroep doen op het bemiddelingsbureau waarin ook de ANWB is vertegenwoordigd. I iefhebbers van oldtimers kunnen tweede pinksterdag Lgenieten in het Brabantse Liempde, waar de Oldtimer dag Terug in d'n Tèd plaatsheeft. Het evenement, met honderden oude voertuigen, begint om 10.00 uur en duurt tot ongeveer 17.00 uur. Plaats van handeling is de dorpskom van Liempde. De entree is gratis en alle con sumpties kosten slechts 1 euro. Er worden die dag tevens toertochten gehouden, terwijl solexrijders een behendig- heidsparcours kunnen afleggen. iP'WPw"'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 41