PZC Chrysler droomt met wijdopen ogen Multistrada: een sportmachine met toertalent Gebeten door de folder-microbe H< 27 Straatracer van Pirelli vrijdag 6 juni 2003 Bij het Amerikaanse Chrysler zijn ze goed in het tekenen van fantastische modellen. Met de regelmaat van de klok weten ze hun waanzin nige studies ook nog op straat te krijgen. Met de Multistrada verrast het motormerk Ducati vriend en vijand. De Italianen lance ren een Gran Turismo met verrassend veel zitcomfort en een soepel motorblok. Power voor de Phaeton Hondstrouw Nissans dieselen op z'n Frans Lichtvoetige Jazz Volgende week in Auto: Door Rien van der Steen Een hersenspinsel van Chrysler dat het tot werkelijkheid gaat brengen is de adem benemende Chrysler Crossfire. Onderhuids lijkt hij als twee druppels water op een SLK van Mercedes-Benz. Logisch, Chrysler is sinds een paar jaar onderdeel van het Duitse Daimler-concern. Maar van bui ten is de Crossfire een Chrysler sportcoupé, en een opwinden de ook. De firma Karmann in Duitsland gaat hem binnenkort bouwen. De inkt van de Crossfire is nog niet droog, of de droomfabriek van Chrysler heeft op dezelfde basis alweer een nieuw con cept bedacht: de Airflite. Het is eigenlijk een vijfdeurs Crossfi re en een vervolg op de grote Pacifica die alleen in de VS ver kocht wordt. De Airflite heeft veel aluminium aan boord en zowaar een houten vloer, door lopend tot in het kofferruim. Ontwerper Greg Howell trekt een vergelijking met een vlieg tuig. „Vroeger werd je in een vliegtuig gastvrij ontvangen, nu word je in de luchtvaart als vee vervoerd. De Airflite biedt zijn berijders een vriendelijke, warme omgeving." Deze zal het productiestadium echter niet halen, vreest de ontwer per. „De fabriek in de VS is he lemaal vol, we hebben totaal geen capaciteit meer." En Kar mann heeft de handen vol aan de Crossfire. Voorzichtig De Airflite ziet er fantastisch uit. „Voorzichtig met de portie ren", drukt designer Howell ons op het hart bij het instap pen. Studiemodellen zitten doorgaans nogal krakkemikkig in elkaar. Op een piepklein cir- cuitje bij de stranden van de Keys in Florida mogen we - heel voorzichtig - een paar rondjes toeren. Het prototype, dat minstens anderhalf miljoen dollar heeft gekost, kraakt aan alle kanten. Chrysler vindt het showen van prototypes een efficiënte ma nier om ideeën naar buiten te brengen. Ontwerpers van de onderneming krijgen de kans hun visie op de voertuigen van de toekomst gestalte te geven. En het publiek, dat de peperdu re modellen door de straten van Miami ziet glijden, geniet ervan. Ook een manier van pu bliciteit. De Dodge Avenger, een ruige ral lywagen uit een videospelletje. In Europa gebruikt Chrysler de merknaam Dodge niet meer, evenmin als de naam Ply mouth, maar in de VS wel. Zo is er een vierdeurs Dodge Aven ger, die er uitziet alsof hij zo uit een videospelletje is wegge reden. Met zijn agressieve coupé-vorm mikt hij op avon tuurlijke automobilisten. De Avenger Wrekerhoudt het midden tussen een sports utility vehicle (suv) en een sedan, en hij is getekend naar het voorbeeld van een ruige rallyauto. Jordan Meadows is verantwoor delijk voor de Dodge Kahuna, een idee voor een kleurige mpv. Voor de Kahuna liet hij zich in spireren door Californië en zijn strandcultuur. Wijd openschui vend dak, met hardhout bekle de flanken, ronde Jeep-koplam pen, sponningloze zijruiten en een interieur dat de golven van de zee weerspiegelt. Hij heeft drie rijtjes van twee stoelen, waarvan er twee tot tafel ge vouwen kunnen worden. Het zijn vingeroefeningen van Chrysler, maar je weet nooit of je op een goede dag oog in oog komt staan met zo'n droomau to. Door Rob van Ginneken Je kunt veel zeggen van de nieuwe Ducati-designer Pierre Terblanche, maar niet dat hij tang is uitgevallen. Toen de Multistrada 1000 DS eind vorig jaar werd gelanceerd, schrok ken de fanatieke Ducati-lief- hebbers zich een hoedje. Voor al door de details: die hoekig uitgevallen neus met een aan het stuur meedraaiende boven kant, de gestrekte benzinetank en dat hoog opgetrokken uit laatsysteem. Even slikken, maar aan de sportieve moge lijkheden - het visitekaartje van Ducati - is niets veranderd. De nieuwe generatie Ducati heeft beslist iets extra's. Het karakteristieke front biedt dui delijk meer bescherming, ook als je ontspannen overeind zit. En de langgerekte twintig-liter- tank helpt mee om een prach tig slanke motorfiets te creë ren. De motorfiets is wel be- Multistrada 1000 DS: een GT met een sportief hart. hoorlijk hoog; er moest im mers ruimte komen om de ma chine een vorstelijke portie bo demspeling mee te geven. Het stabiele vakwerk buizen- frame, de geavanceerde wielop hanging en de grote schijfrem men zorgen voor een subliem weggedrag. Dankzij de ont spannen zithouding kun je de Due met speels gemak de bocht om smijten. Remmen doet hij bij wijze van spreken op de vierkante meter. Het nieuw ontwikkelde V-twin motorblok levert een vergelijk baar verhaal op. Door een com binatie van behoudende en in novatieve technieken - lucht- koeling, maar wel twee bou gies per cilinder - is het- een fij ne krachtbron geworden. Ze ker voor een Ducati loopt het nieuwe 84 pk 'desmo'-blok op merkelijk geciviliseerd. Hij neemt bij lage toeren soepel op en gaat er met flinke stappen vandoor. Kortom: een imposan te nieuwkomer. Als het een au to was, zou je hem een cross over noemen. Een sportmachi ne met groot talent om een lekker stukje te toeren. Geen minpunten dus? Natuur lijk wel. Daarvoor is ook deze Ducati te veel een karaktermo torfiets. Een keihard zitje en beperkte bagagemogelijkhe den. Op die vierkante benzine tank kun je bijna geen tanktas vastzetten, zodat kopers met toeristische plannen een spe ciale kofferset moeten bestel len. Twee andere typische de tails: de zogenaamde droge koppeling rammelt wel erg hard wanneer je voor een stop licht staat te wachten, en de zesbak heeft een erg lange één en twéé, zodat je de koppeling vaardig moet bedienen om soe pel van je plek te komen. Niettemin zal deze motor be slist nieuwe kopers naar Ducati weten te lokken. Ducati Multistrada 1000 DS, 84 pk V-twin. Prijs: 13.041 euro. Verzamelen begint als liefhebberij en eindigt, als je niet oppast, als een obsessie. Een postzegelverzameling krijg je nooit compleet, maar je koestert de illu sie dat het toch ooit zo ver eens komt. Met autofolders is het niet anders. Zoveel au to's, zoveel brochures. En heb je een jaar gang Nederlandse autofolders helemaal compleet, dan kun je met Duitsland, Enge land of Japan beginnen. Toch zijn er men sen die het doen. Ik kan het weten, ik was jarenlang in de kan van de folder. Autoverkopers moeten gek zijn geworden van dat joch dat elke week opnieuw kwam bedelen om folders, 's de folder van de Mazda 121 Fun er al? Mag ik een folder van de nieuwe Peugeot "105 Break? Sommige verkopers werden r°nduit bot, andere verzonnen een slim- me oplossing. 1'j de plaatselijke BMW-dealer had ik het alleenrecht op de mooiste, meest exclusie ve folders. Als ik wilde kreeg ik zelfs drie exemplaren van de nieuwste 750i/iL-bro- diure. Of van de M635CSI. Andere kinde ren moesten maar bij mij aankloppen. Dat werd het begin van een grote ruilhandel. e liefhebberij liep uit de hand. Het werd een obsessie om folders van alle auto's waar ook ter wereld te bemachtigen. Het leek nog te gaan lukken ook. Honderden kilogrammen papier kwamen er jaarlijks bij. Ik correspondeerde met autodealers in Australië, Canada en de Verenigde Staten. Ze maken daar andere auto's en hebben dus ook andere folders. Importeurs over de hele wereld ontvingen mijn bedelbrieven. Meestal kreeg ik wat ik vroeg. Bijna dagelijks kwam de postbode langs met dikke enveloppen vol folders. Hoogtepunt was de bezorging aan huis van folders uit Ecuador door pakketdienst FedEx. Folders zijn betoverend. De auto's zijn op de mooiste plekken gefotografeerd. De be wierokingen van de fabrikant zijn even te nenkrommend als dolkomisch. Ik herin ner me een Vlaamse folder van de Nissan Micra waarin de lezer werd gevraagd of 'u ook door de Micra-microbe gebeten bent?' Uit autofolders ademt de tijdgeest. In een bro chure blijven auto's altijd jong, terwijl ze op straat vuil worden, beschadigd raken en ooit op de schroot belanden. Een verzameling autofolders is eigenlijk een privé-automuseum. Hoe langer je ze bewaart, hoe waardevoller de collectie wordt. Ilc heb maar voor specialisatie ge kozen, omdat je anders thuis geen ruimte meer overhoudt. Je komt bovendien tijd tekort om alle folders te sparen die er maar uitkomen. Ga maar na. Elk jaar een nieuw modeljaar, introducties van nieuwe modellen en elk land zijn eigen brochu res. Ik doe het rustig aan. Als vrienden een verre reis maken, vraag ik ze wat folders mee te nemen als souvenir. Verder haal ik van elk nieuw model van mijn merk een folder, en niet meer elke nieuwe folder van een bepaald model. Dat geeft rust. Ook op het kantoor van de autoverkopers. Het kon niet uitblijven: een band waarmee je op het circuit terecht kunt en waarop je aan het eind van de dag doodleuk De semi-circuitband P Zero Corsa van Pirelli. naar huis tuft. Pirelli heeft hem: hij heet P Zero Corsa en hij zat al onder een Ferrari 360 Stradale. De band is recht streeks afgeleid van Pirelli's ra cebanden. Hij is bedoeld voor mensen die de grenzen van hun straatauto en zichzelf op willen zoeken. Het rubber is zacht voor maximale grip en het heeft een béétje profiel, omdat je met volledig gladde banden (slicks) nu eenmaal niet de straat op mag. Het gevolg van de beperkte profieldiepte is dat de band in waterplassen snel grip verliest en gaat aqua- planen. Het is eigenlijk een semi-slick, die een allerminst nerveus rij gedrag vertoont. De fabrikant beweert dat de band tussen 400 en 20.000 kilometer mee kan. Die 400 slaan natuurlijk op een paar uurtjes gassen op een circuit, en die 20.000 op extreem rustig gas geven. Mi- chelin heeft soortgelijke ban den (Pilot Sport Cup). Die wor den veel minder warm, maar veroorzaken wel wat onder- stuurde reacties. Na een fiks aantal bekeuringen vraag ik me af waarom de politie op een bepaald stuk snelweg controleert. Wordt hier over nage dacht of is het willekeur? Voorlichter Ed Kraszewski van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD): „Op de eerste plaats heeft het natuurlijk alles te maken met verkeersveiligheid. Te hard rijden zorgt voor onge lukken, dus dat wil je in de hand houden. We houden dan ook precies bij op welke wegen vaak te hard wordt gereden en dat kan een reden zijn om eens extra te con troleren. Daarnaast wil je ook dat het verkeer door stroomt; onze ervaring is dat hardrijders een harmonica effect creëren en zo kilometers file veroorzaken. Tot slot zijn er ook allerlei milieuoverwegingen. Het spekken van de staatskas is in ieder geval niet aan de orde." Heeft u ook een vraag? Mail naar: VraagenantwoordCn wegener.nl Voor meer vragen en antwoorden ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Volkswagen komt deze maand met een 4.2 V8 motor met 335 pk voor het topmodel Phaeton. De nieuwe achtcilinder limousine met vierwielaandrij- ving en zestraps tiptronic automaat kost 107.000 euro als vijfzitter. Als exclusieve vierpersoons versie met mas- sagestoelen achterin komt hij op 123.350 euro. De Phae ton is ook leverbaar met een zescilinder 3.2 liter motor, een twaalfcilinder 6.0 liter, beide op benzine, en een 5.0 liter tien cilinder turbodiesel. De Phaeton van VW is met een groot aantal topmotoren leverbaar. De trouw van Nederlandse automobilisten aan een merk kalft stukje bij beetje af, zo blijkt uit gege vens van RDC Datacentrum. Gemiddeld is de merktrouw nog 63,3 procent. Mercedes kan bogen op de meest aanhankelijke klantenkring (76,3 procent), Lancia is hekkensluiter (18,8 procent). Er zijn ook mensen die hondstrouw zijn aan een speci fiek model. Aan de leiding gaat in dat opzicht de Range Rover; bijna 75 procent van de bezitters ruilt hem na verloop van tijd in op weer een Range Rover. Ook eige naren van een Honda CR-V, een Skoda Fabia, een Volvo V70 en een Suzuki Alto zijn nauwelijks warm te krijgen voor iets anders. (Bron: RDC/Automotive) Nissan is voor zijn Primera's, Almera's en Tino's gaan winkelen bij Renault. Ze krijgen voortaan common- raildieselmotoren van de Franse partner. De kleinste is de 1.9 dCi met 120 pk. De 2.2 dCi met 138 pk is 12 pk sterker geworden en zijn koppel groeide met 34 naar 314 Nm. Voor de Almera zijn er een 1.5 dCi met 82 pk en twee varianten van de 2.2 met 112 of 136 pk. Dezelfde varianten zijn in de Tino te vinden. De Almera 1.5 dCi kost 19.665 euro (met 2.2 diesel 1.000 euro meer), de Tino 2.2 dCi kost 25.075 euro en de Primera 1.9 komt op 26.925 euro (de 2.2 is 3.175 euro duurder). De Nissan Primera profiteert van nieuwe diesels uit het magazijn van Renault. Smart gaat bij de stoere jongens Peilstok: waarom tankt u juist daar? Oude liefde: een Ami om op te vreten Foto's Bart Hautvast De Airflite zou een prachtig vervolg op de Crossfire zijn Door Quirijn Visscher Ionda levert de Jazz voortaan ook met een kleine re, 1.2 liter krachtbron. De auto was tot nu toe uitslui tend leverbaar met een 1400 cc Flonda biedt de Jazz nu ook aan met kleine motor van 83 1-2 motor. pk. Als 1.2i/78 pk kost de Jazz inclusief elektrisch bediende zijruiten, afstandsbediende centrale vergrendeling, audio-installatie, abs, vier air bags en stuurbekrachtiging 15.340 euro. De Jazz is een compacte, goed rijdende auto met veel been- en laad ruimte achterin.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27