PZC
Chrysler droomt met wijdopen ogen
Multistrada: een sportmachine met toertalent
Gebeten door de folder-microbe
H<
27
Straatracer van Pirelli
vrijdag 6 juni 2003
Bij het Amerikaanse Chrysler zijn ze goed in
het tekenen van fantastische modellen. Met de
regelmaat van de klok weten ze hun waanzin
nige studies ook nog op straat te krijgen.
Met de Multistrada verrast het motormerk
Ducati vriend en vijand. De Italianen lance
ren een Gran Turismo met verrassend veel
zitcomfort en een soepel motorblok.
Power voor de Phaeton
Hondstrouw
Nissans dieselen op z'n Frans
Lichtvoetige Jazz
Volgende week in Auto:
Door Rien van der Steen
Een hersenspinsel van
Chrysler dat het tot
werkelijkheid gaat
brengen is de adem
benemende Chrysler
Crossfire.
Onderhuids lijkt hij als twee
druppels water op een SLK van
Mercedes-Benz. Logisch,
Chrysler is sinds een paar jaar
onderdeel van het Duitse
Daimler-concern. Maar van bui
ten is de Crossfire een Chrysler
sportcoupé, en een opwinden
de ook. De firma Karmann in
Duitsland gaat hem binnenkort
bouwen.
De inkt van de Crossfire is nog
niet droog, of de droomfabriek
van Chrysler heeft op dezelfde
basis alweer een nieuw con
cept bedacht: de Airflite. Het is
eigenlijk een vijfdeurs Crossfi
re en een vervolg op de grote
Pacifica die alleen in de VS ver
kocht wordt. De Airflite heeft
veel aluminium aan boord en
zowaar een houten vloer, door
lopend tot in het kofferruim.
Ontwerper Greg Howell trekt
een vergelijking met een vlieg
tuig. „Vroeger werd je in een
vliegtuig gastvrij ontvangen,
nu word je in de luchtvaart als
vee vervoerd. De Airflite biedt
zijn berijders een vriendelijke,
warme omgeving." Deze zal
het productiestadium echter
niet halen, vreest de ontwer
per. „De fabriek in de VS is he
lemaal vol, we hebben totaal
geen capaciteit meer." En Kar
mann heeft de handen vol aan
de Crossfire.
Voorzichtig
De Airflite ziet er fantastisch
uit. „Voorzichtig met de portie
ren", drukt designer Howell
ons op het hart bij het instap
pen. Studiemodellen zitten
doorgaans nogal krakkemikkig
in elkaar. Op een piepklein cir-
cuitje bij de stranden van de
Keys in Florida mogen we -
heel voorzichtig - een paar
rondjes toeren. Het prototype,
dat minstens anderhalf miljoen
dollar heeft gekost, kraakt aan
alle kanten.
Chrysler vindt het showen van
prototypes een efficiënte ma
nier om ideeën naar buiten te
brengen. Ontwerpers van de
onderneming krijgen de kans
hun visie op de voertuigen van
de toekomst gestalte te geven.
En het publiek, dat de peperdu
re modellen door de straten
van Miami ziet glijden, geniet
ervan. Ook een manier van pu
bliciteit.
De Dodge Avenger, een ruige ral
lywagen uit een videospelletje.
In Europa gebruikt Chrysler de
merknaam Dodge niet meer,
evenmin als de naam Ply
mouth, maar in de VS wel. Zo
is er een vierdeurs Dodge Aven
ger, die er uitziet alsof hij zo
uit een videospelletje is wegge
reden. Met zijn agressieve
coupé-vorm mikt hij op avon
tuurlijke automobilisten. De
Avenger Wrekerhoudt het
midden tussen een sports utility
vehicle (suv) en een sedan, en hij
is getekend naar het voorbeeld
van een ruige rallyauto.
Jordan Meadows is verantwoor
delijk voor de Dodge Kahuna,
een idee voor een kleurige
mpv.
Voor de Kahuna liet hij zich in
spireren door Californië en zijn
strandcultuur. Wijd openschui
vend dak, met hardhout bekle
de flanken, ronde Jeep-koplam
pen, sponningloze zijruiten en
een interieur dat de golven van
de zee weerspiegelt. Hij heeft
drie rijtjes van twee stoelen,
waarvan er twee tot tafel ge
vouwen kunnen worden. Het
zijn vingeroefeningen van
Chrysler, maar je weet nooit of
je op een goede dag oog in oog
komt staan met zo'n droomau
to.
Door Rob van Ginneken
Je kunt veel zeggen van de
nieuwe Ducati-designer Pierre
Terblanche, maar niet dat hij
tang is uitgevallen. Toen de
Multistrada 1000 DS eind vorig
jaar werd gelanceerd, schrok
ken de fanatieke Ducati-lief-
hebbers zich een hoedje. Voor
al door de details: die hoekig
uitgevallen neus met een aan
het stuur meedraaiende boven
kant, de gestrekte benzinetank
en dat hoog opgetrokken uit
laatsysteem. Even slikken,
maar aan de sportieve moge
lijkheden - het visitekaartje
van Ducati - is niets veranderd.
De nieuwe generatie Ducati
heeft beslist iets extra's. Het
karakteristieke front biedt dui
delijk meer bescherming, ook
als je ontspannen overeind zit.
En de langgerekte twintig-liter-
tank helpt mee om een prach
tig slanke motorfiets te creë
ren. De motorfiets is wel be-
Multistrada 1000 DS: een GT met een sportief hart.
hoorlijk hoog; er moest im
mers ruimte komen om de ma
chine een vorstelijke portie bo
demspeling mee te geven.
Het stabiele vakwerk buizen-
frame, de geavanceerde wielop
hanging en de grote schijfrem
men zorgen voor een subliem
weggedrag. Dankzij de ont
spannen zithouding kun je de
Due met speels gemak de bocht
om smijten. Remmen doet hij
bij wijze van spreken op de
vierkante meter.
Het nieuw ontwikkelde V-twin
motorblok levert een vergelijk
baar verhaal op. Door een com
binatie van behoudende en in
novatieve technieken - lucht-
koeling, maar wel twee bou
gies per cilinder - is het- een fij
ne krachtbron geworden. Ze
ker voor een Ducati loopt het
nieuwe 84 pk 'desmo'-blok op
merkelijk geciviliseerd. Hij
neemt bij lage toeren soepel op
en gaat er met flinke stappen
vandoor. Kortom: een imposan
te nieuwkomer. Als het een au
to was, zou je hem een cross
over noemen. Een sportmachi
ne met groot talent om een
lekker stukje te toeren.
Geen minpunten dus? Natuur
lijk wel. Daarvoor is ook deze
Ducati te veel een karaktermo
torfiets. Een keihard zitje en
beperkte bagagemogelijkhe
den. Op die vierkante benzine
tank kun je bijna geen tanktas
vastzetten, zodat kopers met
toeristische plannen een spe
ciale kofferset moeten bestel
len. Twee andere typische de
tails: de zogenaamde droge
koppeling rammelt wel erg
hard wanneer je voor een stop
licht staat te wachten, en de
zesbak heeft een erg lange één
en twéé, zodat je de koppeling
vaardig moet bedienen om soe
pel van je plek te komen.
Niettemin zal deze motor be
slist nieuwe kopers naar Ducati
weten te lokken.
Ducati Multistrada 1000 DS, 84 pk
V-twin. Prijs: 13.041 euro.
Verzamelen begint als liefhebberij
en eindigt, als je niet oppast, als
een obsessie.
Een postzegelverzameling krijg
je nooit compleet, maar je koestert de illu
sie dat het toch ooit zo ver eens komt. Met
autofolders is het niet anders. Zoveel au
to's, zoveel brochures. En heb je een jaar
gang Nederlandse autofolders helemaal
compleet, dan kun je met Duitsland, Enge
land of Japan beginnen. Toch zijn er men
sen die het doen.
Ik kan het weten, ik was jarenlang in de
kan van de folder. Autoverkopers moeten
gek zijn geworden van dat joch dat elke
week opnieuw kwam bedelen om folders,
's de folder van de Mazda 121 Fun er al?
Mag ik een folder van de nieuwe Peugeot
"105 Break? Sommige verkopers werden
r°nduit bot, andere verzonnen een slim-
me oplossing.
1'j de plaatselijke BMW-dealer had ik het
alleenrecht op de mooiste, meest exclusie
ve folders. Als ik wilde kreeg ik zelfs drie
exemplaren van de nieuwste 750i/iL-bro-
diure. Of van de M635CSI. Andere kinde
ren moesten maar bij mij aankloppen. Dat
werd het begin van een grote ruilhandel.
e liefhebberij liep uit de hand. Het werd
een obsessie om folders van alle auto's
waar ook ter wereld te bemachtigen. Het
leek nog te gaan lukken ook. Honderden
kilogrammen papier kwamen er jaarlijks
bij. Ik correspondeerde met autodealers in
Australië, Canada en de Verenigde Staten.
Ze maken daar andere auto's en hebben
dus ook andere folders.
Importeurs over de hele wereld ontvingen
mijn bedelbrieven. Meestal kreeg ik wat ik
vroeg. Bijna dagelijks kwam de postbode
langs met dikke enveloppen vol folders.
Hoogtepunt was de bezorging aan huis
van folders uit Ecuador door pakketdienst
FedEx.
Folders zijn betoverend. De auto's zijn op
de mooiste plekken gefotografeerd. De be
wierokingen van de fabrikant zijn even te
nenkrommend als dolkomisch. Ik herin
ner me een Vlaamse folder van de Nissan
Micra waarin de lezer werd gevraagd of 'u
ook door de Micra-microbe gebeten bent?' Uit
autofolders ademt de tijdgeest. In een bro
chure blijven auto's altijd jong, terwijl ze
op straat vuil worden, beschadigd raken
en ooit op de schroot belanden.
Een verzameling autofolders is eigenlijk
een privé-automuseum. Hoe langer je ze
bewaart, hoe waardevoller de collectie
wordt. Ilc heb maar voor specialisatie ge
kozen, omdat je anders thuis geen ruimte
meer overhoudt. Je komt bovendien tijd
tekort om alle folders te sparen die er
maar uitkomen. Ga maar na. Elk jaar een
nieuw modeljaar, introducties van nieuwe
modellen en elk land zijn eigen brochu
res. Ik doe het rustig aan. Als vrienden een
verre reis maken, vraag ik ze wat folders
mee te nemen als souvenir. Verder haal ik
van elk nieuw model van mijn merk een
folder, en niet meer elke nieuwe folder
van een bepaald model.
Dat geeft rust. Ook op het kantoor van de
autoverkopers.
Het kon niet uitblijven: een
band waarmee je op het circuit
terecht kunt en waarop je aan
het eind van de dag doodleuk
De semi-circuitband P Zero Corsa
van Pirelli.
naar huis tuft. Pirelli heeft
hem: hij heet P Zero Corsa en
hij zat al onder een Ferrari 360
Stradale. De band is recht
streeks afgeleid van Pirelli's ra
cebanden. Hij is bedoeld voor
mensen die de grenzen van
hun straatauto en zichzelf op
willen zoeken. Het rubber is
zacht voor maximale grip en
het heeft een béétje profiel,
omdat je met volledig gladde
banden (slicks) nu eenmaal niet
de straat op mag. Het gevolg
van de beperkte profieldiepte
is dat de band in waterplassen
snel grip verliest en gaat aqua-
planen.
Het is eigenlijk een semi-slick,
die een allerminst nerveus rij
gedrag vertoont. De fabrikant
beweert dat de band tussen
400 en 20.000 kilometer mee
kan. Die 400 slaan natuurlijk
op een paar uurtjes gassen op
een circuit, en die 20.000 op
extreem rustig gas geven. Mi-
chelin heeft soortgelijke ban
den (Pilot Sport Cup). Die wor
den veel minder warm, maar
veroorzaken wel wat onder-
stuurde reacties.
Na een fiks aantal bekeuringen vraag ik me af waarom de politie
op een bepaald stuk snelweg controleert. Wordt hier over nage
dacht of is het willekeur?
Voorlichter Ed Kraszewski van het Korps Landelijke
Politiediensten (KLPD):
„Op de eerste plaats heeft het natuurlijk alles te maken
met verkeersveiligheid. Te hard rijden zorgt voor onge
lukken, dus dat wil je in de hand houden. We houden
dan ook precies bij op welke wegen vaak te hard wordt
gereden en dat kan een reden zijn om eens extra te con
troleren. Daarnaast wil je ook dat het verkeer door
stroomt; onze ervaring is dat hardrijders een harmonica
effect creëren en zo kilometers file veroorzaken. Tot slot
zijn er ook allerlei milieuoverwegingen. Het spekken
van de staatskas is in ieder geval niet aan de orde."
Heeft u ook een vraag?
Mail naar: VraagenantwoordCn wegener.nl
Voor meer vragen en antwoorden ga naar de website
van de krant en klik op de rubriek Auto.
Volkswagen komt deze maand met een 4.2 V8 motor
met 335 pk voor het topmodel Phaeton.
De nieuwe achtcilinder limousine met vierwielaandrij-
ving en zestraps tiptronic automaat kost 107.000 euro
als vijfzitter. Als exclusieve vierpersoons versie met mas-
sagestoelen achterin komt hij op 123.350 euro. De Phae
ton is ook leverbaar met een zescilinder 3.2 liter motor,
een twaalfcilinder 6.0 liter, beide op benzine, en een 5.0
liter tien cilinder turbodiesel.
De Phaeton van VW is met een groot aantal topmotoren
leverbaar.
De trouw van Nederlandse automobilisten aan een
merk kalft stukje bij beetje af, zo blijkt uit gege
vens van RDC Datacentrum.
Gemiddeld is de merktrouw nog 63,3 procent. Mercedes
kan bogen op de meest aanhankelijke klantenkring
(76,3 procent), Lancia is hekkensluiter (18,8 procent).
Er zijn ook mensen die hondstrouw zijn aan een speci
fiek model. Aan de leiding gaat in dat opzicht de Range
Rover; bijna 75 procent van de bezitters ruilt hem na
verloop van tijd in op weer een Range Rover. Ook eige
naren van een Honda CR-V, een Skoda Fabia, een Volvo
V70 en een Suzuki Alto zijn nauwelijks warm te krijgen
voor iets anders.
(Bron: RDC/Automotive)
Nissan is voor zijn Primera's, Almera's en Tino's gaan
winkelen bij Renault. Ze krijgen voortaan common-
raildieselmotoren van de Franse partner.
De kleinste is de 1.9 dCi met 120 pk. De 2.2 dCi met 138
pk is 12 pk sterker geworden en zijn koppel groeide met
34 naar 314 Nm. Voor de Almera zijn er een 1.5 dCi met
82 pk en twee varianten van de 2.2 met 112 of 136 pk.
Dezelfde varianten zijn in de Tino te vinden. De Almera
1.5 dCi kost 19.665 euro (met 2.2 diesel 1.000 euro
meer), de Tino 2.2 dCi kost 25.075 euro en de Primera
1.9 komt op 26.925 euro (de 2.2 is 3.175 euro duurder).
De Nissan Primera profiteert van nieuwe diesels uit het magazijn
van Renault.
Smart gaat bij de stoere jongens
Peilstok: waarom tankt u juist daar?
Oude liefde: een Ami om op te vreten
Foto's Bart Hautvast
De Airflite zou een prachtig vervolg op de Crossfire zijn
Door Quirijn Visscher
Ionda levert
de Jazz
voortaan ook
met een kleine
re, 1.2 liter
krachtbron.
De auto was tot
nu toe uitslui
tend leverbaar
met een 1400 cc
Flonda biedt de Jazz nu ook aan met kleine motor van 83
1-2 motor. pk. Als 1.2i/78
pk kost de Jazz
inclusief elektrisch bediende zijruiten, afstandsbediende
centrale vergrendeling, audio-installatie, abs, vier air
bags en stuurbekrachtiging 15.340 euro. De Jazz is een
compacte, goed rijdende auto met veel been- en laad
ruimte achterin.