PZC E Combi, de hoofdprijs voor ruimte TEST Zelfmoorddeu ren Peugeot leidt cabrio-front BMW viert het 80-jarig bestaan van de motorfietsen afdeling. Audi heeft een derde motor voor de nieuwe A8, de 4.0 TDI. in samenwerking met OAutoTrack.nl nm m-: v Bijdehand vrijdag 6 juni 2003 Z, j □rom De nieuwe Mercedes E bestond al een jaar. En dus was het wach ten op de stationwa gon, de Combi. Veel gerieflijker kan het amper meer. De Peilstok Biil achter het stuur Q Mercedes-Benz E 240 Combi BMW: 80 jaar motorfietsen Sterkste Audi-diesel Spiegel wijst de weg Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0118-484369; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770. Redactie: 0118-484413 vwwv.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 18,4380 AA Vlissingen. Enh De ruimhartige vijfde deur van de E herbergt tal van slimmigheidjes. Foto Mare Bolsius Tanken is een behoorlijke aanslag op de portemonnee. Toch blijkt uit onder zoek dat automobilisten niet alleen naar de benzineprijs kijken. Wat is uw beweegreden om een bepaald merk te tanken of een spe cifiek station te kiezen? De afstand, de ze geltjes, de prijs, de service of de auto van de zaak? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Auto Uit onderzoek blijkt dat veel mensen vrolijk achter het stuur zitten. Vorige week vroegen we u waar u blij van wordt. Wat maakt u vrolijk in de auto?? Favoriete muziek Jolieke Mesken, onderzoeker bij de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid: "Uit onderzoek is be kend dat het luisteren naar favoriete muziek tijdens een drukke rit de stress ver mindert. Overigens mis ik tussen de antwoorden hoffelijk gedrag van andere weggebruikers: als je onverwacht voorrang krijgt kun je daar vrolijk van worden. Ook blijkt uit ons eigen onderzoek dat automobilisten blijer worden van bijvoorbeeld een filevrije rit dan van goed gedrag van anderen. Lekker weer heeft altijd gunstige invloed. Al schaar ik me niet onder de weggebruikers die blij wor den van veel zon - ik heb geen airco." KIH Zon O Geen files rem File aan de overkant k3 Stuntelend weggedrag k3 Ontluikend groen ,.j! Naderend weekeinde Door Rien van der Steen Hij is maar een paar centimeter langer dan de fraaie sedan waar van hij afgeleid is. Toch is de Mercedes E Combi een auto met een berg ruimte. Hoewel hem dat niet is aan te zien, biedt de auto meer plaats dan het vorige model. Oolc bij de S-lclasse liet Mercedes al zien dat groot er niet per se ook groot hoeft uit te zien. De Combi is te koop met zes verschillende motoren, drie benzine- en drie dieselversies, die hem prima de baas kun nen. Het onderstel en de vering staan op een hoog niveau en het rijgedrag is zo goed als on berispelijk. De Kombi is er zelfs met luchtvering. Deze fantastische automobiel is ook nog 'ns slim ingericht. De achterklep open je bijvoor beeld door op een knopje in het portier of op de afstandsbe diening te drukken. Tegelijker tijd schuift het afdekzeil ach terin via een rail schuin om hoog. Langs dezelfde weg gaat de klep ook weer zoevend en geheel elektro-hydraulisch dicht. Geweldig als het alle maal heel blijft. Paraplu Als optie leun je een stuk laad vloer krijgen dat elektrisch naar buiten beweegt. Handig om een zware lading, tot twee honderd kilo toe, aan boord te nemen. Het hele zwikkie schuift vervolgens weer als een schouwspel naar binnen. Voor allerlei ditjes en datjes zijn opbergplelcjes verzonnen. Zoals voor een paraplu, maar ook voor flessen, potten en ja wel, een kratje bier. In navol ging van Volvo met zijn V70 heeft Mercedes een vastzetsys- teem verzonnen dat werkt met snelsluitingen en in de vloer verzonken rails. Keurig en af doende. Extra's zoals deze ma ken de E Combi bij uitstek ge schikt voor zakelijk gebruik, maar meer nog voor vakantie en vrijetijd. De achterbank kan plat, maar om het daar helemaal glad te maken moeten de zittingen er uit. Net als bij een mpv, al zijn het daar gewoonlijk de comple te stoelen die je buitenlciepert. Jammer dat je de zittingen niet in de Mercedes zelf kunt opber gen. Alleen het middenkussen tje kan in de standaardversie verdwijnen in een bergruimte onder de vloer. Maar dat plekje ben je weer kwijt zodra je de uitschuifbare laadvloer bestelt. Het leven is kiezen. De maat van de buitenspiegels is niet in drukwekkend. Die hadden best wat groter mogen zijn. Vermogend De nieuwe E-klasse stationwa gen mikt op een veeleisende en tevens vermogende klanten kring. Mercedes-Benz is enorm vernieuwend bezig en dat komt die klanten niet aanwaai en. De auto is hartstikke veel zijdig, maar als je flink wat van alle mogelijke uitrusting wilt hebben, zit je wel tegen een heel stijf prijskaartje aan te kij ken. Wantje begint met 52.000 euro voor de gewone uitvoe ring. Met die hierboven be schreven zaken tikt de prijs heel snel aan naar minstens 55 mille. Als je echt geld kwijt wilt, koop je zo'n E compleet met actieve bochtverlichting: in de bocht draaien dan de koplam pen mee. Als je hard rijdt ge beurt dat snel, als je tijd zat hebt gaat het heel geleidelijk. Het systeem vraagt een investe ring van 2.217 euro, tenzij je een luxe versie bestelt die al bi- xenon verlichting in huis heeft. Dan kost het nog maar 632 euro. Uitrusting: 12-voltaansluiting in laadruim, zes airbags, abs, esp en noodremassistent, aircon ditioning, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bediende zijruiten, afstandsbediende centrale ver grendeling, verstelbare achter bankleuning, pneumatisch neer- klapbare hoofdsteunen achter, niveauregeling op achteras, audiosysteem, regensensor, multifunctioneel stuurwiel, cruise control. Tankinhoud: 70 liter Gewicht: 1.645 kg Max. aanhangergew.: 1900 kg Verbruik: 1:8,5 Prijs E 240: 56.500 euro E 200: 52.100 euro E 220cdi: 56.000 euro Motor: V6 2.6 liter 177 pk benzi nemotor met drie kleppen per cilinder, koppel 240 Nm bij 4.500 toeren. Lxbxh: 4.85 x 1.82 x 1.33 meter Wielbasis: 2.85 meter Draaicirkel: 11.40 meter Bagageruimte: 690/1.950 liter Conclusie: Het is een Mercedes, dus knap duur. Maar de E Combi rijdt fantastisch, is slim ingericht en geweldig afgewerkt. Voor Inrichting Afwerking Tegen Formaat buitenspiegels Prijs Score: 9 Fijne motor Fraai interieur Verborgen opbergbak Uitschuifbare laadvloer De benzine kostte nog zestig gul dencent de liter, een nieuwe 2CV kocht je voor 4350 gulden, in die zomer van 1970. Ik was een straatarme student met een rij bewijs, dat mij - nou ja, mijn vader - bij el kaar nog geen honderd piek had gekost. Met een vakantiebaantje als pompbedien de verdiende ik in vier weken 677 gulden, vooral dankzij de fooien. Genoeg om sa men met een vriend een tien jaar oude ge le Eend met Smurfen op de voorportieren aan te schaffen en er mee op vakantie te gaan. Fantastisch baantje trouwens, pompbe diende. Ruiten lappen om de fooi op te krikken en om contact te maken met de vrouwen en dochters die in al die Ford Taunussen en Cortina's, Fiatjes 850 en nieuwe Simca's 1100 zaten. En standaard het zinnetje olie even nakij ken? proberen. Om voor de pompbaas mo torolie te slijten, maar vooral om kwijlend onder de motorkap van die glanzende Rover 3500, Daimler Saloon, Jensen of NSU RO80 met Wankelmotor te kunnen duiken. Mijn Eend was van een heel vroege genera tie, het luxe type AZ, 425 cc, 12 pk, 80 km per uur zonder tegenwind en een verbruik van 1:18. Van nul naar tachtig duurde met Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. een nieuwe Eend al meer dan een halve minuut, laat staan met ons ouwetje. Om een beetje op te schieten waren we ge dwongen te slipstreamen achter bussen en vrachtwagens. Lé-vens-ge-vaar-lijk. Onze Eend, nog met een golfplaat-motor- kap met grote roosters voorin en aan de zijkanten, en naar voren openklappende zelfmoorddeuren, had chronisch remproble- men. Daar wist Fredje, een handige kennis die vaak op de autosloop rondhing, wel wat op. Na een rit waarbij de Eend steeds onwilliger remde toch maar even bij een echte garage langs. Handige Fredje bleek de remcilinder er verkeerd-om ingezet te hebben. We hebben ook heel lang zonder werkende handrem gereden. Kwestie van een paar bakstenen meenemen voor het parkeren. We hadden d'r voor driehonderd gulden kunnen kopen en verkochten de Smurf eend na de zomer met dikke winst. De grote liefde met mijn vriendinnetje was ook voorbij. Als ik nu foto's van mijn twee jeugdliefdes zie krijg ik geheid liefdesver driet. Ludduvuddu heette dat toen nog. Heimwee naar die verbluffende half-auto- matische centrifugaalkoppeling, dat piete peuterige snelheidsmetertje links onder de voorruit waar ook de ruitenwissers op draaiden. En naar de doorzakkende hang matten die stoelen heetten, en de bank die je er zo uitwipte. Kreeg je een riant, soepel deinend liefdesbed. Roldak open en eindeloos naar de sterrenhemel in haar ogen kijken. Zó'n Eend. De groeiende populariteit van auto's met open dak in ons land zet onverminderd door. Alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar werden 1854 nieu we cabriolets verkocht. Iets meer dan de helft kwam voor rekening van Peugeot, dat enorm scoort met de voordeli ge 206CC (vanaf 21.050 euro). Vorig jaar nam het merk ook al 46 procent van de cabrio-verko- pen voor zijn rekening. Op rui me afstand volgen Audi, BMW, Renault, Opel, Mercedes en Saab. Een concurrent voor de Peugeot zou de Smart Roadster kunnen worden die te koop staat vanaf 19.650 euro. De Smart beschikt echter over twee zitplaatsen, terwijl de Peugeot nog een bescheiden achterbankje heeft. Saab was jarenlang zo onge veer de enige die vierpersoons cabriolets leverde. Op elke tien verkochte Saabs heeft er één een neerklapbaar dak. In no vember wordt de huidige 9.3 Cabrio vervangen. De nieuwe komt te koop vanaf ongeveer 45 mille. Wie nu nog een oud model aanschaft mag van Saab een gegarandeerde inruilprijs tegemoet zien. De eerste BMW motorfiets was deze R32. t De Duitse onderneming bouwde in 1923 haar eerste motor, de R32, uitgerust met een tweecilinder boxermo tor en cardanaandrijving. De cardanaandrijving is een handelsmerk gebleven, net als de boxermotoren dwars in de wind. Wel zijn de laatste jaren ook lichtere BMW's met ketting- en riemaandrijving gebouwd. In 1993 ver scheen een fonkelnieuwe boxermotor op een moment dat BMW overwoog om met de productie van motorfiet sen te stoppen. Het jubileum wordt gevierd met aanbiedingen. De KI 200 LT, compleet met cruise control en audio-installa- tie met acht speakers wordt nu aangeboden voor 22.490 euro. Het instapmodel F650 CS Scarver (met riemaan drijving) kost 8.690 euro, de Ril50 Rockster Edition 80 12.590 euro. De achtcilinder motor heeft 275 pk. Met zijn trekkracht van 650 Nm vanaf 1.800 toeren is het volgens Audi de sterkste achtcilinder diesel in een personenauto. Hij sprint in 6,7 seconden naar 100 km per uur. De V8 be schikt over twee turbo's en heeft 50 pk meer dan zijn voorganger, die een inhoud had van 3.3 liter. Niet een riem maar een ketting drijft de nokkenassen en andere componenten aan. De A8 4.0 TDI Quattro staat eind de ze maand in de showroom voor 107.900 euro. Jaguar levert zijn S-type met een navigatiesysteem waarvan het schermpje in de binnenspiegel schuilt. De visuele navigatieaanwijzingen verschijnen in het rechter gedeelte van de spiegel, zodat er volgens de fa brikant genoeg ruimte overblijft om goed achteruit te kunnen kijken. Het navigatiesysteem is van VDO Dayton en kost normaal 3.900 euro. Jaguar levert het in een aan tal S-types voor een meerprijs van 1.000 euro. De nieuwe Saab 9.3 Cabriolet. De kleur heet yellow lime.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25