PZC
E Combi, de hoofdprijs voor ruimte
TEST
Zelfmoorddeu ren
Peugeot leidt cabrio-front
BMW viert het 80-jarig bestaan van de motorfietsen
afdeling.
Audi heeft een derde motor voor de nieuwe A8,
de 4.0 TDI.
in samenwerking met OAutoTrack.nl
nm m-: v
Bijdehand
vrijdag 6 juni 2003
Z, j
□rom
De nieuwe Mercedes E
bestond al een jaar.
En dus was het wach
ten op de stationwa
gon, de Combi.
Veel gerieflijker kan
het amper meer.
De Peilstok
Biil achter het stuur
Q
Mercedes-Benz E 240 Combi
BMW: 80 jaar motorfietsen
Sterkste Audi-diesel
Spiegel wijst de weg
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0118-484369;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770.
Redactie: 0118-484413
vwwv.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 18,4380 AA Vlissingen.
Enh
De ruimhartige vijfde deur van de E herbergt tal van slimmigheidjes.
Foto Mare Bolsius
Tanken is een behoorlijke aanslag op
de portemonnee. Toch blijkt uit onder
zoek dat automobilisten niet alleen naar de
benzineprijs kijken. Wat is uw beweegreden
om een bepaald merk te tanken of een spe
cifiek station te kiezen? De afstand, de ze
geltjes, de prijs, de service of de auto van de
zaak?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van deze krant en klik
op de rubriek Auto
Uit onderzoek blijkt dat veel mensen
vrolijk achter het stuur zitten. Vorige
week vroegen we u waar u blij van wordt.
Wat maakt
u vrolijk in
de auto??
Favoriete
muziek
Jolieke Mesken,
onderzoeker bij
de Stichting Weten
schappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid:
"Uit onderzoek is be
kend dat het luisteren
naar favoriete muziek tijdens een drukke rit de stress ver
mindert. Overigens mis ik tussen de antwoorden hoffelijk
gedrag van andere weggebruikers: als je onverwacht
voorrang krijgt kun je daar vrolijk van worden. Ook blijkt
uit ons eigen onderzoek dat automobilisten blijer worden
van bijvoorbeeld een filevrije rit dan van goed gedrag
van anderen. Lekker weer heeft altijd gunstige invloed.
Al schaar ik me niet onder de weggebruikers die blij wor
den van veel zon - ik heb geen airco."
KIH
Zon
O Geen files rem
File aan de overkant
k3 Stuntelend weggedrag
k3 Ontluikend groen
,.j! Naderend weekeinde
Door Rien van der Steen
Hij is maar een
paar centimeter
langer dan de
fraaie sedan waar
van hij afgeleid is.
Toch is de Mercedes E Combi
een auto met een berg ruimte.
Hoewel hem dat niet is aan te
zien, biedt de auto meer plaats
dan het vorige model. Oolc bij
de S-lclasse liet Mercedes al
zien dat groot er niet per se
ook groot hoeft uit te zien.
De Combi is te koop met zes
verschillende motoren, drie
benzine- en drie dieselversies,
die hem prima de baas kun
nen. Het onderstel en de vering
staan op een hoog niveau en
het rijgedrag is zo goed als on
berispelijk. De Kombi is er
zelfs met luchtvering.
Deze fantastische automobiel
is ook nog 'ns slim ingericht.
De achterklep open je bijvoor
beeld door op een knopje in
het portier of op de afstandsbe
diening te drukken. Tegelijker
tijd schuift het afdekzeil ach
terin via een rail schuin om
hoog. Langs dezelfde weg gaat
de klep ook weer zoevend en
geheel elektro-hydraulisch
dicht. Geweldig als het alle
maal heel blijft.
Paraplu
Als optie leun je een stuk laad
vloer krijgen dat elektrisch
naar buiten beweegt. Handig
om een zware lading, tot twee
honderd kilo toe, aan boord te
nemen. Het hele zwikkie
schuift vervolgens weer als een
schouwspel naar binnen.
Voor allerlei ditjes en datjes
zijn opbergplelcjes verzonnen.
Zoals voor een paraplu, maar
ook voor flessen, potten en ja
wel, een kratje bier. In navol
ging van Volvo met zijn V70
heeft Mercedes een vastzetsys-
teem verzonnen dat werkt met
snelsluitingen en in de vloer
verzonken rails. Keurig en af
doende. Extra's zoals deze ma
ken de E Combi bij uitstek ge
schikt voor zakelijk gebruik,
maar meer nog voor vakantie
en vrijetijd.
De achterbank kan plat, maar
om het daar helemaal glad te
maken moeten de zittingen er
uit. Net als bij een mpv, al zijn
het daar gewoonlijk de comple
te stoelen die je buitenlciepert.
Jammer dat je de zittingen niet
in de Mercedes zelf kunt opber
gen. Alleen het middenkussen
tje kan in de standaardversie
verdwijnen in een bergruimte
onder de vloer. Maar dat plekje
ben je weer kwijt zodra je de
uitschuifbare laadvloer bestelt.
Het leven is kiezen. De maat
van de buitenspiegels is niet in
drukwekkend. Die hadden best
wat groter mogen zijn.
Vermogend
De nieuwe E-klasse stationwa
gen mikt op een veeleisende
en tevens vermogende klanten
kring. Mercedes-Benz is enorm
vernieuwend bezig en dat
komt die klanten niet aanwaai
en. De auto is hartstikke veel
zijdig, maar als je flink wat van
alle mogelijke uitrusting wilt
hebben, zit je wel tegen een
heel stijf prijskaartje aan te kij
ken. Wantje begint met 52.000
euro voor de gewone uitvoe
ring. Met die hierboven be
schreven zaken tikt de prijs
heel snel aan naar minstens 55
mille.
Als je echt geld kwijt wilt,
koop je zo'n E compleet met
actieve bochtverlichting: in de
bocht draaien dan de koplam
pen mee. Als je hard rijdt ge
beurt dat snel, als je tijd zat
hebt gaat het heel geleidelijk.
Het systeem vraagt een investe
ring van 2.217 euro, tenzij je
een luxe versie bestelt die al bi-
xenon verlichting in huis
heeft. Dan kost het nog maar
632 euro.
Uitrusting: 12-voltaansluiting in
laadruim, zes airbags, abs, esp
en noodremassistent, aircon
ditioning, elektrisch verstelbare
en verwarmde buitenspiegels,
elektrisch bediende zijruiten,
afstandsbediende centrale ver
grendeling, verstelbare achter
bankleuning, pneumatisch neer-
klapbare hoofdsteunen achter,
niveauregeling op achteras,
audiosysteem, regensensor,
multifunctioneel stuurwiel,
cruise control.
Tankinhoud: 70 liter
Gewicht: 1.645 kg
Max. aanhangergew.: 1900 kg
Verbruik: 1:8,5
Prijs E 240: 56.500 euro
E 200: 52.100 euro
E 220cdi: 56.000 euro
Motor: V6 2.6 liter 177 pk benzi
nemotor met drie kleppen per
cilinder, koppel 240 Nm bij 4.500
toeren.
Lxbxh: 4.85 x 1.82 x 1.33 meter
Wielbasis: 2.85 meter
Draaicirkel: 11.40 meter
Bagageruimte: 690/1.950 liter
Conclusie: Het is een Mercedes,
dus knap duur. Maar de E Combi
rijdt fantastisch, is slim ingericht
en geweldig afgewerkt.
Voor
Inrichting
Afwerking
Tegen
Formaat buitenspiegels
Prijs
Score: 9
Fijne motor
Fraai interieur
Verborgen opbergbak
Uitschuifbare laadvloer
De benzine kostte nog zestig gul
dencent de liter, een nieuwe
2CV kocht je voor 4350 gulden,
in die zomer van 1970.
Ik was een straatarme student met een rij
bewijs, dat mij - nou ja, mijn vader - bij el
kaar nog geen honderd piek had gekost.
Met een vakantiebaantje als pompbedien
de verdiende ik in vier weken 677 gulden,
vooral dankzij de fooien. Genoeg om sa
men met een vriend een tien jaar oude ge
le Eend met Smurfen op de voorportieren
aan te schaffen en er mee op vakantie te
gaan.
Fantastisch baantje trouwens, pompbe
diende. Ruiten lappen om de fooi op te
krikken en om contact te maken met de
vrouwen en dochters die in al die Ford
Taunussen en Cortina's, Fiatjes 850 en
nieuwe Simca's 1100 zaten.
En standaard het zinnetje olie even nakij
ken? proberen. Om voor de pompbaas mo
torolie te slijten, maar vooral om kwijlend
onder de motorkap van die glanzende
Rover 3500, Daimler Saloon, Jensen of
NSU RO80 met Wankelmotor te kunnen
duiken.
Mijn Eend was van een heel vroege genera
tie, het luxe type AZ, 425 cc, 12 pk, 80 km
per uur zonder tegenwind en een verbruik
van 1:18. Van nul naar tachtig duurde met
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
een nieuwe Eend al meer dan een halve
minuut, laat staan met ons ouwetje. Om
een beetje op te schieten waren we ge
dwongen te slipstreamen achter bussen en
vrachtwagens. Lé-vens-ge-vaar-lijk.
Onze Eend, nog met een golfplaat-motor-
kap met grote roosters voorin en aan de
zijkanten, en naar voren openklappende
zelfmoorddeuren, had chronisch remproble-
men. Daar wist Fredje, een handige kennis
die vaak op de autosloop rondhing, wel
wat op. Na een rit waarbij de Eend steeds
onwilliger remde toch maar even bij een
echte garage langs. Handige Fredje bleek
de remcilinder er verkeerd-om ingezet te
hebben. We hebben ook heel lang zonder
werkende handrem gereden. Kwestie van
een paar bakstenen meenemen voor het
parkeren.
We hadden d'r voor driehonderd gulden
kunnen kopen en verkochten de Smurf
eend na de zomer met dikke winst. De
grote liefde met mijn vriendinnetje was
ook voorbij. Als ik nu foto's van mijn twee
jeugdliefdes zie krijg ik geheid liefdesver
driet. Ludduvuddu heette dat toen nog.
Heimwee naar die verbluffende half-auto-
matische centrifugaalkoppeling, dat piete
peuterige snelheidsmetertje links onder
de voorruit waar ook de ruitenwissers op
draaiden. En naar de doorzakkende hang
matten die stoelen heetten, en de bank
die je er zo uitwipte. Kreeg je een riant,
soepel deinend liefdesbed. Roldak open en
eindeloos naar de sterrenhemel in haar
ogen kijken.
Zó'n Eend.
De groeiende populariteit van
auto's met open dak in ons
land zet onverminderd door.
Alleen al in het eerste kwartaal
van dit jaar werden 1854 nieu
we cabriolets verkocht. Iets
meer dan de helft kwam voor
rekening van Peugeot, dat
enorm scoort met de voordeli
ge 206CC (vanaf 21.050 euro).
Vorig jaar nam het merk ook al
46 procent van de cabrio-verko-
pen voor zijn rekening. Op rui
me afstand volgen Audi, BMW,
Renault, Opel, Mercedes en
Saab. Een concurrent voor de
Peugeot zou de Smart Roadster
kunnen worden die te koop
staat vanaf 19.650 euro. De
Smart beschikt echter over
twee zitplaatsen, terwijl de
Peugeot nog een bescheiden
achterbankje heeft.
Saab was jarenlang zo onge
veer de enige die vierpersoons
cabriolets leverde. Op elke tien
verkochte Saabs heeft er één
een neerklapbaar dak. In no
vember wordt de huidige 9.3
Cabrio vervangen. De nieuwe
komt te koop vanaf ongeveer
45 mille. Wie nu nog een oud
model aanschaft mag van Saab
een gegarandeerde inruilprijs
tegemoet zien.
De eerste BMW motorfiets was deze R32.
t
De Duitse onderneming bouwde in 1923 haar eerste
motor, de R32, uitgerust met een tweecilinder boxermo
tor en cardanaandrijving. De cardanaandrijving is een
handelsmerk gebleven, net als de boxermotoren dwars
in de wind. Wel zijn de laatste jaren ook lichtere BMW's
met ketting- en riemaandrijving gebouwd. In 1993 ver
scheen een fonkelnieuwe boxermotor op een moment
dat BMW overwoog om met de productie van motorfiet
sen te stoppen.
Het jubileum wordt gevierd met aanbiedingen. De
KI 200 LT, compleet met cruise control en audio-installa-
tie met acht speakers wordt nu aangeboden voor 22.490
euro. Het instapmodel F650 CS Scarver (met riemaan
drijving) kost 8.690 euro, de Ril50 Rockster Edition 80
12.590 euro.
De achtcilinder motor heeft 275 pk. Met zijn trekkracht
van 650 Nm vanaf 1.800 toeren is het volgens Audi de
sterkste achtcilinder diesel in een personenauto. Hij
sprint in 6,7 seconden naar 100 km per uur. De V8 be
schikt over twee turbo's en heeft 50 pk meer dan zijn
voorganger, die een inhoud had van 3.3 liter. Niet een
riem maar een ketting drijft de nokkenassen en andere
componenten aan. De A8 4.0 TDI Quattro staat eind de
ze maand in de showroom voor 107.900 euro.
Jaguar levert zijn S-type met een navigatiesysteem
waarvan het schermpje in de binnenspiegel schuilt.
De visuele navigatieaanwijzingen verschijnen in het
rechter gedeelte van de spiegel, zodat er volgens de fa
brikant genoeg ruimte overblijft om goed achteruit te
kunnen kijken. Het navigatiesysteem is van VDO Dayton
en kost normaal 3.900 euro. Jaguar levert het in een aan
tal S-types voor een meerprijs van 1.000 euro.
De nieuwe Saab 9.3 Cabriolet.
De kleur heet yellow lime.