Barber blaast oude jazz nieuw leven in Ivan Paduart opent festival Sensationele salsa van Rumbata De Jongens Driest: vreemd maar lekker Terneuzens festival biedt ook blues, klezmer en gospel Voor het eerst jazzdienst in Grote Kerk Blues vrijdag 6 juni 2003 Ervaring door Ronald Verstratert TERNEUZEN - 'Bent u al eens getuige geweest van de geboorte van een tradi tie?', leidt de organisatie van het Schelde Jazzfesti val een nieuw program maonderdeel in. Het is de aankondiging van de eer ste jazzdienst, die op de laatste dag wordt gehou den in de Grote Kerk in de Noordstraat. Het idee kwam van de jeugddienstcommissie van de hervormde- en ge reformeerde kerken in Terneuzen. „Na het festi val van vorig jaar zeiden we: waarom zouden we dat nu niet eens een keer oppakken?", zegt domi nee Huub Smeets, die de dienst zal leiden. De link tussen j azz en gos pelmuziek ligt voor de hand, dus werd er een groot gospelkoor uit Am sterdam uitgenodigd. The New City Voices, een mul ticultureel jongerenkoor, zingen gospels en negro spirituals. Plaatselijke in breng komt van de N.O. Longfield Jazzcrackers, die de kerkgangers letter lijk de dienst inleiden. Or ganist Peter Simons zorgt binnen voor de begelei ding. De commissie kreeg carte blanche van de organisa tie van het Jazzfestival. „Wehebben in dejaren '80 wel eens eerder zoiets ge daan, toen Lillian Boutté in de kerk zong", vertelt Guido Verstraeten. Dit keer gaat het echter om een echte kerkdienst. „Het heeft daar alle ken merken van, maar sluit aan bij het jazzfestival", beaamt Smeets. Vanwege de locatie, immers midden in het 'jazzgebied', is ge kozen voor de Grote Kerk. Als het aan Smeets ligt, wordt het inderdaad een traditie. „Maar het is nu even afwachten hoe het loopt", zegt hij. En om een mogelijk misverstand te voorkomen: „Het is geen jeugddienst. Iedereen is welkom." De Jazzdienst is op zondag 15 Juni om 11.00 uur. De toegang ls gratis. Er wordt wel een collecte gehouden. door Ronald Verstraten TERNEUZEN - Zonder trom bonist Chris Barber en zijn Jazz en Blues Band zou de Britse jazz zich nooit hebben kunnen ont wikkelen zoals zij heeft gedaan. Maar dat geldt ook voor de blues en de rockscene. Barber wordt in één adem genoemd met Alexis Korner en Lonnie Done- gan, als voorlopers van de Britse blues-rockexplosie in de jaren zestig. De legendarische Marquee in London mag dan voor velen de club zijn waar de Rolling Stones en de Sex Pistols hun carrière begonnen, Barber was hen voor. Hij was niet alleen een van de oprichters (naast de door de wol geverfde jazz-promotor Harold Pendleton), maar trad er op met grootheden als Muddy Waters, Big Bill Broonzy, Sonny Terry en Brownie McGhee. We praten begin jaren zestig, toen mede door Barber's toe doen het befaamde Reading Rock Festival ontstond, maar zelf blies hij al veel langer zijn partijtje mee. Geïnspireerd door de King Oliver Creole Jazz Band, formeerde hij zijn eerste Barber New Orleans Band op negentienjarige leeftijd in 1949. Vijf j aar later werden ze beroeps en golden sindsdien als een van de meest succesvolle traditione le jazzbands van Europa. Het aantal optredens groeide tot meer dan tienduizend in vijf tig jaar tijd'en er kwamen zo'n honderd elpees en cd's achter hun naam te staan, die inmid dels was veranderd in de Barber Jazz Blues Band. Eerst telde deze acht leden, maar met nog drie blazers erbij kon Barber zijn vijftigjarig jubileum vieren als leider van de elfkoppige Big Chris Barber Band. Geen 'Big Band' in de traditionele zin van het woord echter, maar gewoon een wat groter uitgevallen jazz- en bluesband. Wie er de website www.chrisbarber.net op na slaat, of de talloze artikelen en boeken (onder meer van musi- Chris Barber foto Ingrid Bertens coloog David Boulton) leest, be grijpt dat er in die halve eeuw heel wat podia en jazzliefheb bers zijn gepasseerd, voordat Barber in maart 2002 aan zijn 50th Anniversary Tour begon. Zelf beschrijft hij de muziek die ze spelen als 'verouderde jazz, die opnieuw leven is ingebla zen' Vaste bezoekers van Schel de Jazz weten wat wordt be doeld, want in het verleden speelde Barber al twee keer eer der in Terneuzen. Je mag dat letterlijk nemen, al is het wellicht een iets te beschei den omschrijving. Niet voor niets wordt Barber al sinds het begin vergeleken met de legen darische Bix Beiderbecke. En tegelijkertijd is er die andere kant, de blues, die Stan Webb (bluesgitarist van het jaar in de UK) deed en nog altijd doet ont steken in grenzeloze bewonde ring. Die zullen ze ongetwijfeld ook in Terneuzen oogstten, als ze op vrijdag 13 juni in het Schelde- theater spelen. De bezetting: Chris Barber (trombone), Bob Hunt (trombone), Pat Halcox (trompet), Mike Henry (trom pet), John Crocker (clarinet, sax, fluit), Hohn Defferary (cla rinet, sax), Tony Carter (barito ne, altsax, clarinet), Paid Sealey (banjo, gitaar), John Slaughter (gitaar), Vic Pitt (bas) en Colin MiUer (drums). Chris Barber en band treden vrijdag 13 juni op in het Scheldetheater. Aanvang 20.00 uur. door Ronald Verstraten TERNEUZEN - 'Bestel dit prachtige al bum', raadt de internetsite van Ivan Pa- duart zijn bezoekers aan. Dat kan trou wens nog maar pas, want de dubbel-cd A Nigth at the Music Village, opgenomen in Brussel, is nauwelijks een maand oud. Als je ziet wie er allemaal aan heeft mee gewerkt, heb je een aardig idee van in welke hoek Paduart moet worden ge zocht: Stefan Lievestro, Mimi Ver- derame, Fay Claassen, Toots Thiele- mans, Toon Roos, Bert Joris. Daar had Paduart als tienjarig jongetje, nog maar pas begonnen met pianolessen, vast niet van durven dromen. Als de na men hem al iets gezegd zouden hebben, want het was pas een aantal jaren later dat het jazz-virus hem te pakken kreeg. Een masterclass met Michel Herr, de toenmalige pianist van Thielemans, zet te hem op het spoor. Na zes maanden in de Antwerpse Jazz Studio, ging hij in 1988 naar het conservatorium in Rotterdam, waar hij studeerde met Rob van Kree- veld. Sinds die tij d volgen de gezelschappen en artiesten met wie hij speelde elkaar ra zendsnel op, evenals de talloze prijzen en onderscheidingen. Met zijn eigen groep Aftertouch bracht hij in 1990 een eerste album uit, met een repertoire vooral uit jazz-fusion bestond. Later ging hij in de richting van wat hij het best omschreven kan worden als modern accoustic jazz. Terwijl er voor begin 2004 alvast concer ten en opnamen met jazz accordionist Ri chard Galliano in zijn agenda staan, tourt Paduart dit jaar met onder anderen de eerder genoemde Roos, Claassen en Thielemans, maar ook met de Engelse alt-saxofonist Nigel Hitchcock en Char lie Mariano. In de afgelopen jaren werkte hij onder meer aan de Belgian Suites met Bob Malach en bassist Hein van de Geyn en tourde hij door Europa met zijn Trio Live en incidentele gasten. Het Ivan Paduart Sextet opent het Schelde Jazz Festival op donderdag 12 juni om 22.00 uur in Porgy Bess in de Noordstraat. Rumbata foto Con Clasquin door Ronald Verstraten TERNEUZEN - Zo links en rechts zijn ze in verschillende radioprogramma's te horen ge weest (TROS Sesjun, de Wande lende Tak), maar op televisie bleef hun verschijning voorals nog beperkt tot een enkel optre den, in het programma Poggi- bonsi. Nee, dan in Columbia. Toen Rumbat daar op La Feria de Cali speelde, het grootste sal sa-festival ter wereld, stond de tv er bol van enthousiasme en werd de groep door de Colombi aanse pers tot dé sensatie van het festival uitgeroepen. Dertigduizend liefhebbers wa ren getuige van de prestatie van de latin band, die niet eens uit Columbia zelf kwam. Als eerste Europese salsa-orkest mochten ze er optreden en na North Sea Jazz, Gronau Jazz en Open Tro pen, was hun naam ook in Zuid Amerika gemaakt. Rumbata begon in 19 9 0 met drie concerten in Amsterdam. De groep was opgericht door Marco Antonio Sanchez en bandleider Jaime Rodriguez. Beiden zijn oorspronkelijk afkomstig uit Colombia. Ze omringden ze zich met muzikanten uit diverse lan den, zoals pianist Mare Bischoff uit Duitsland, leadzangeres Beatriz Aguiar uit Uruguay en de Amerikaanse trombonist David Rothschild. De Neder landse inbreng is van saxofo nist/fluitist Gerrit-Jan Bink horst. De muziek van Rumbat is een moderne benadering van salsa, met eigen melodische lijnen en een rijke harmonische struc tuur. Het repertoire kenmerkt zich door door een frisse menge ling van jazzy blazers-arrange menten en een strakke, doch he vig swingende ritmesectie. Het orkest staat als een huis, met stevige vocalisten, ruimte la tend voor verrassende en leven dige improvisaties. De groep heeft in de loop der ja ren enkele cd's gemaakt, waar onder een met de jublieumsuite Cuatro Estaciones de América Latina uit2000. De suite werd in de afgelopen twee j aar in tal van Nederlandse theaters uitge voerd. Rumbata speelt op zondag 15 juni van 16.00 tot 18.00 uur op het hoofd podium van Schelde Jazz op de Markt in Terneuzen. Schelde Jazz houdt het breed Hnnr Ronald Verstraten TERNEUZEN - Bestaat er zo iets als typische Porgy Bess Jazz?Kennelijk wel. Ronny Ver biest en zijn trio passen in dat plaatje. Ivan Paduart ook. En Jack van Poll, die al zo vaak naar Terneuzen kwam, maar de ze keer Chantal Willy mee neemt. „Dat is een van de zange ressen van Zap Mama", roepen Guido Verstraeten en Jacques Scheele gretig en in koor. Erzouden er nog wel meer in het 'Porgy-plaatje' willen passen. ,We krijgen dagelijks aanbie dingen via onze e-mail. Dan vragen ze: is dat in Porgy? Want daar willen ze immers graag spelen. Dat is de tempel", zegt Verstraeten, vice-voorzitter van de stichting die het Schelde Jazz Festival houdt. Dat beperkt zich niet tot Porgy alleen, waar het dertig jaar geleden begon. Maar het is ook in het Schelde theater, in de kroegen, op straat, in de kerk en op een groot podi um op de Markt. Schelde Jazz is meer dan jazz al leen. „Dat is het eigenlijk al sinds 1982. Daarvoor was het j puur oude stijl. Maar er is steeds meer bijgekomen", zegt Scheele. Een blik op het pro gramma levert een veelheid aan muziekstijlen op. Blues, klez- mer, akoestische jazz, son, jazz- I rock, Carribean jazz, gospel, j „We blijven breed .Goed voor de I continuïteit", zegt Verstraeten. „Maar", voegt hij er aan toe, „Geen top-40. De muziek is al tijd gerelateerd aan de jazz." Ze hebben er allebei al heel wat jaartjes in de organisatie op zit ten. Scheele is al 24 jaar be stuurslid, maar was ook daar voor bij het festival betrokken. Hetzelfde geldt voor Verstrae ten. „Tien jaar, maar ik deed al allerlei hand- en spandiensten voor ik in het bestuur kwam." Die ervaring is wellicht de reden waarom ze niet alleen tevreden naar het programma kijken, maar ook ontspannen praten over de paar 'gaten' die op het door Raymond de Frel TERNEUZEN -Het kan eigen lijk niet gek genoeg. Klezmer, Caribbean of jazz - het ligt alle maal binnen het vermogen van De Jongens Driest, het Gronin ger trio dat zaterdagmiddag (14 juni) op de Markt acte de pre sence geeft. De heren omschrijven hun mu ziek zelf als krachtige en groo- vende jazz, gebaseerd op we reldliederen uit de klezmer- en balkantradities, Afrikaanse highlife en latijns-Amerikaanse muziek. Een beetje vreemd mis schien, maar wel lekker. Om maar eens een oude reclameslo gan te gebruiken. Een sousa foon voor het ritme, een trombo ne voor de harmonie en een sax voor het melodietje. Dat de smaken van het trio be hoorlijk uiteenlopen, valt alleen al af te lezen aan de legio neven activiteiten van het gezelschap. De Jongens Driest bestaat uit Janfie van Strien, Joop van der Linden en Arno Bakker. Van Strien (saxofoon en klarinet) studeerde af aan het Gronings conservatorium en speelt naast De Jongens Driest in het skage- zelschap Jammah Tammah, de Amsterdam Klezmer Band en Cousin X. Daarnaast is Van Strien als gastmuzikant te ho ren op cd's van de hokers van Normaal en rapreggaeformatie Postmen. Joop van der Linden, afgestudeerd aan het Amster dams conservatorium, hanteert de trombone. Ook Van der Lin den tourde met Jammah Tam mah, de Amsterdam Klezmer Band en Cousin X. Arno Bakker speelde jarenlang trombone in Jammah Tammah en staat in De Jongens Driest garant voor de sousafoonpartijen. Het trio wordt in Terneuzen bij gestaan door de in Californië geboren slagwerker Michael Vatcher. In zijn geboortestreek maakte Vatcher naam met riet blazer Michael Moore, John Handy en Terry Gibbs. In 1981 verkaste Vatcher naar Neder land, waar hij met groepen als het Tristan Honsinger Sextet, Martin Altena Ensemble, John Zorn en The Ex optrad. Ervaring te over dus, maar in De Jongens Driest komt het kleine kind weer boven. Ze passen zich aan iedere zaal aan. Punkpu- bliek? No problem. Een 2 Meter sessie met Daryll-Ann? Okido- ki. Jazzfestival in Terneuzen? Tuurlijk! De Jongens Driest spelen op zater dag 14 juni van 14.00 uur tot 16.00 uur op de Markt. De Jongens Driest laatste moment nog gevuld moeten worden. Het komt wel, lijken ze te denken. En onwille keurig komt de geest van Frank Koulen even om de hoek kijken, de man die de jazz naar Terneu zen bracht. „Frank zei dan: 'Wachten tot er een witte duif voorbij komt vliegen'", zegt Scheele. „Maar het is niet een voudig om een grote, betaalbare act binnen te halen", zegt Ver straeten. Toch staat Chris Barber op het affiche. Dat was even slikken, want ze wilden hem graag, maar er hing een prijskaartje aan. Verstraeten: „Toen hij ons werd aangeboden, waren we nog maar net met de programme ring begonnen. Dan wil je na tuurlijk nog niet meteen de helft van je budget kwijt.Daar komt bij, dat de sponsor-inkomsten tiesten naar Terneuzen te halen. Op eigen houtje, want Schelde Jazz werkt, in tegenstelling tot wat wel eens wordt gedacht, niet of nauwelijks samen met andere festivals, zoals die in Breda of Middelburg. „Wij wil len liever unieke dingen doen. Ik vind het zonde om een band de ene week hier en de andere week ergens anders te zien", zegt Ver straeten. Tenzij het wat verder weg is, na tuurlijk. Zo is hij op zijn minst bij voorbaat enthousiast over de Young Son Rebels. Cubaanse son-muziek, die hen bij toeval in de schoot werd geworpen, na dat de groep pas nog in het Am sterdamse Paradiso te horen was. En Hot Bolshevik schijnt 'prima funk' te maken. Scheele houdt het liever op de 'goeie, ou we stijl' van de Swing Cats of de Godlen River Jazz Band. Maar wat goed is, hoeft volgens hen niet altijd van ver te komen. Dus spelen de N.O. Longfield Jazz Crackers een thuiswedstrijd, net als de Flying Dixies, of de nog onbekende Los Donos. „Want er zijn ook nog heel wat regionale bands, die beregoeie dingen kunnen. Trouwens, dat Los Donos. Daarin speelt Mai- kel Harte, de frontman van de roemruchte Lamaketta's uit Terneuzen. Ik heb het vermoe den dat hij bij wijze van grapje een andere naam heeft opgege ven..." Het Schelde Jazz Festival duurt van 12 tot en met 15 juni. Kaartjes voor het concert van de Big Chris Barber Band kosten 19 euro. Passe-par- touts op donderdag, vrijdag en za terdag kosten 13 euro, op zondag 6 euro. de laatste jaren teruglopen. „Toch zo'n 15 procent minder, terwijl we er grotendeels van af- Gelukkig wilde het Scheldethe ater Barber ook en konden ze samen een prijs afspreken met hankelijk zijn. Dan moet je ge zond zien te blijven en geen zot te dingen doen." diens management. Er bleef ge noeg over om nog tientallen an dere aansprekende bands en ar- foto Wim Kooyman Festivaltent van Schelde Jazz op de Markt in Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 19