PZC Geen geld is een dooddoener Delta belangrijk voor watervogels En Passant tien jaar in magische expositieruimte Het eigen stukje straat van Jan Bruens Verrassingen tijdens viering van 35-jarig bestaan Razzmatazz GELICHT lSAROUKj Ondergronds ruimtegebruik kunst 12 vrijdag 6 juni 2003 Een jaar cel geëist voor geldschieter Kinderboerderij weer open Lectoraat Containers Binnendijkse natuur Gedichten Dichtevenement in Terneuzen door Aector Dooms MIDDELBURG - Officier van Justitie J. Zondervan heeft gis teren bij de rechtbank in Mid delburg tegen een 40-jarige inwoner van Bergen op Zoom wegens hennepteelt een jaar ge vangenisstraf geëist. De man zou volgens de officier de geldschieter zijn geweest bij professioneel opgezette hen nepkwekerijen in Oostkapelle. Samen met zijn neef en mededa der bezat hij in 2001 in loodsen van een bedrijventerrein in Oostkapelle 4600 hennepplan ten. De officier nam het de Bra bander kwalijk dat hij anderen had meegezogen in de drugscri minaliteit. Zo had hij knippers nodig om de wiet op de markt te kunnen brengen. Bij een huiszoeking 9 oktober 2001 werden bij de verdachte xtc-tabletten en een veerdruk- pistool aangetroffen. De Bra bander sprak van een wraakac tie van zijn mededaders, die bij de politie een verklaring had den afgelegd over zijn rol als fi nancier. De officier vond op grond van de verklaringen van de mededaders zijn aandeel in de hennepkwekerijen bewezen. Raadsman J. Beckers vroeg zijn cliënt vrij te spreken. „Hij heeft wel gesprekken gevoerd over de hennepteelt, maar dat is niet strafbaar. Een van zijn mededa ders wil wraak, omdat hij door mijn cliënt in een andere zaak fors is aangepakt." Over het be zit van het veerdrukpistool zei de strafpleiter. „Daar speelde tot voor kort mijn zoontje mee." De rechtbank doet 18 juni uit spraak. MIDDELBURG - Kinderboer derij De Klepperhoeve aan het Meiveldpad in Middelburg gaat dinsdag weer open. De kinder boerderij was sinds begin maart als voorzorgsmaatregel geslo ten in verband met de vogelpest. De Klepperhoeve is dinsdag ge opend van 10 tot 12 uur en van 13.30 tot 17 uur. In de tijd dat de kinderboerderij gesloten was, zijn veel jonge dieren geboren. door Ben Jansen De bouwers van de Westerschelde- tunnel hebben zich de afgelopen jaren mogen verheugen in veel belang stelling voor hun werk. Uit alle delen van de wereld kwamen civiel-technici kijken hoe tussen Terneuzen en Elle- woutsdijk de diepste tunnel in slappe bodem tot nu toe werd geboord. Nu de bouwers zijn vertrokken, hun materi aal is opgeruimd en het verkeer door de tunnel snelt, is aan dat soort excursies een einde gekomen. D at betekent niet dat er niets meer te le ren valt van de bouw van de Wester- scheldetunnel. „Juist wel", meent Han Admiraal, lector ondergronds ruimte gebruik aan de Hogeschool Zeeland in Vlissingen.,De tunnel is totstandgeko men op basis van een combinatie van visie, lef en organisatie. Dat samenspel is ook voor andere projecten onder de grond een voorwaarde voor succes. Daarom blijft de Westerscheldetunnel een mooi voorbeeld." De Hogeschool Zeeland heeft nadruk kelijk ingehaakt op de bouw van de Westerscheldetunnel. Aan het begin van het cursusjaar 2000/2001 werden een afstudeerrichting ondergronds bouwen en een lectoraat ondergronds ruimtegebruik aangekondigd. De eer ste begon meteen; het lectoraat had een langere voorbereidingstijd nodig. Sinds afgelopen najaar is Admiraal twee dagen in de week in Vlissingen te vinden. De Hogeschool presenteert het lectoraat ondergronds ruimtegebruik dinsdag 17 j uni tij dens het eerste Van de Perre-symposium. Deze studiebijeen komst is genoemd naar de 18de eeuwse Middelburgse mecenas en natuurwe tenschappelijk onderzoeker. Zijn stadspaleis aan het Hofplein in Middel burg is eind jaren 90 mede door onder gronds ruimtegebruik geschikt ge maakt als huisvesting voor het Zeeuws Archief. Ondergronds ruimtegebruik, doceert Admiraal (44), is meer dan tunnels of parkeerkelders bouwen. „De vraag die centraal staat is: hoe gaan wij in Neder land met de ruimte om. Oplossingen on der de grond zijn inderdaad vaak duur der dan wanneer je boven de grond bouwt. Dat wil zeggen: als je naar de korte termijn kijkt. Bij de keus voor de goedkopere variant moet je je afvragen of komende generaties ons die oplos sing wel in dank zullen afnemen. Mis schien zijn ooit wel saneringsoperaties nodig die de de korte-termijnwinst van nu volkomen teniet doen." Volgens Ad miraal sluit het lectoraat ondergronds ruimtegebruik in dit opzicht mooi aan bij de andere lectoraten die de Hoge school Zeeland in huis heeft: duur zaamheid en veiligheid. De vraag of functies die ruimte inne men beter onder de grond kunnen wor den gestopt, speelt naar de mening van Admiraal niet alleen in stedelijke ge bieden. „Ook in een provincie als Zee land, waar op het eerste gezicht geen gebrek aan ruimte is, moet je je dat af vragen. Je wil aan ene kant de open ruimte behouden met het oog op de aantrekkelijkheid van de provincie voor toeristen en aan de andere kant wil je bedrijvigheid. Op dat raakvlak biedt ondergrond ruimtegebruik mogelijk heden. Admiraal noemt in dit verband parkeerkelders in drukke toeristische gebieden die buiten het seizoen kunnen worden gebruikt als stalling voor cara vans en boten. Ook voor de verwerking van de stroom containers door Zuid-Beveland, wan neer de Westerschelde Container Terminal wordt aangelegd, biedt on dergronds ruimtegebruik volgens Ad miraal wellicht mogelijkheden. „Na tuurlijk is het duur om in Goes een tunnel te bouwen voor de goederentrei nen met die containers. Maar zo moet je de kwestie niet benaderen. Je kunt ook uitgaan van een visie over hoe de stad eruit zou zien zonder spoor. Dat hebben ze in Delft ook gedaan, waar eveneens sprake is van een drukke spoorlijn dwars door de stad. Die benadering heeft geleid tot heldere ideeën over ont- wikkelingsmogelijkheden voor de stad in samenhang met het ondergronds brengen van de spoorlijn." Admiraal heeft ervaring opgedaan met ondergronds bouwen als projectmana- Van de bouw van de Westerscheldetunnel valt volgens Han Admiraal, lector on dergronds ruimtegebruik aan de Hogeschool Zeeland in Vlissingen, nog veel te le ren. foto Ruben Oreel ger voor Rijkswaterstaat bij de bouw van de tweede Heinenoordtunnel, de eerste geboorde tunnel in Nederland. Hij is vijf jaar programmadirecteur ge weest van het Centrum voor Onder gronds Bouwen, een functie die hij nu naast het lectoraat in Vlissingen op part-time basis vervult. Hij rekent het tot zijn taak 'tegendraads te roepen', zoals hij het zelf uitdrukt.,Het gaat om winst voor het landschap. We moeten af van de dooddoener dat er geen geld voor is. Daarbij ben ik wel een realist. Wat ik roep zal ongetwijfeld niet bin nen een j aar tot veranderingen leiden. Tijdens het Van de Perresymposium in de Hogeschool Zeeland geeft Admiraal zijn visie over ondergronds ruimtege bruik en ruimtelijke kwaliteit. Direc teur Tin Buis van de NV Westerschel detunnel is een van de andere inlei ders. Er zijn workshops over technische, fi nanciële en logistieke aspecten van een ondergrondse fruitkelder in het Rotterdams havengebied, de rol van communicatie bij ondergronds ruimte gebruik en mogelijkheden voor duur zaam beheer en onderhoud van tun nels. door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Het Deltage bied is van grote betekenis als broed-, doortrek- en overwinte- ringsgebied voor watervogels. Na de Waddenzee is het veruit het belangrijkste gebied in Noordwest-Europa. De Delta vormt een cruciale schakel in de keten van waterrijke gebieden langs de Oost-Atlantische trek- route. Deze route wordt gebruikt door trekvogels die broeden in een gebied dat zich uitstrekt van Canada tot centraal Siberië en die overwinteren tussen West- Europa en Zuid-Afrika. Recen te tellingen wijzen uit dat in de winter in de zoute Deltawateren tegenwoordig ruim 500.000 wa tervogels aanwezig zijn. De regio is echter in alle maan den van het jaar van grote internationale betekenis voor watervogels. Voor maarliefst 34 soorten wordt de zogenoemde 1%-norm overschreden, wat betekent dat meer dan een pro cent van de totale (wereld)po- pulatie van een soort van het Deltagebied gebruikmaakt. Dat geldt zowel voor vogels die planten en vis nuttigen, als voor schelpdieren- en wormeneters. Eén en ander komt naar voren in het rapport Watervogels in de Zoute Delta 2001/2002 van het Rijksinstituut voor Kust en Zee (RIKZ), waarin maandelijkse tellingen zijn verwerkt. Die tel lingen worden sinds het seizoen 1978/1979 uitgevoerd. Ze zijn van belang, omdat schommelin gen in aantallen vogels, signa len zijn voor veranderingen in het natuurlijke systeem, zoals toenemend recreatief medege bruik en schelpdiervisserij. Op basis daarvan kunnen beheer en gebruik van de Deltawateren worden aangepast. Onderzocht zijn alle getijden- wateren (Voordelta, Ooster- en Westerschelde) en de zoute en brakke getijloze wateren Gre- velingenmeer en Veerse Meer. Ook de gebieden die grenzen aan deze wateren en fungeren als hoogwatervluchtplaatsen voor diverse soorten steltlopers zijn in de tellingen betrokken. Naast echte watervogels (futen, eenden, ganzen, zwanen J steltlopers) is ook een klein aan. tal andere soorten geteld j (alle roofvogels, ijsvogel, bonte kraai). In de Voordelta wordt de 1%. norm voor vijf soorten over schreden (lepelaar, pijlstaart.' tureluur, krakeend en kluut) Van de pijlstaart en krakeend zijn recordaantallen vastge steld.. Het Grevelingenmeer is van internationaal belang voor tien soorten, waarvan lepelaar, fuut en brandgans de belang rijkste zijn. Hier nam een aantal viseters flink in aantal af, ter wijl de geoorde fuut spectacu lair toenam. De Oosterschelde is in de Delta het gebied met de meeste soor ten (20) die de 1%-norm over schrijden. De voornaamste zijn rosse grutto, kanoetstrandlo- per, scholekster, brandgans ei slobeend. Wintertaling ei smient profiteerden van de aan leg van nieuwe binnendijkse natuur (Prunje, Scherpenisse-j polder). In het Veerse Meer kwamen vijl soorten boven de 1%-norm. waaronder kleine zwaan ei meerkoet. Bij de viseters nam' het aantal aalscholvers toe. Voor de Westerschelde geldt de 1 %-norm voor veertien soorten, in het bijzonder grauwe gans, pijlstaart, lepelaar, bergeenden drieteenstrandloper. Het aantal grauwe ganzen blijft de laatste jaren stabiel; het aantal schol eksters heeft zich na een grote terugval niet hersteld. In het westelijk deel overwinteren IJs landse grutto's- dat is uniek voor Nederland. Het aantal bodemdier-eters (vooral steltlopers) in de Delta was in november met 215.0011 exemplaren het hoogst. De wul pen laten sinds jaren weer een toename zien. Het maximum aantal planteneters van 2 6 0.000 werd in januari waargenomen. Deze groep is de belangrijkste binnen de Delta. Het aantal vis eters (maximum van bijna 18.000 in januari) vertoont licht herstel, maar de hoge aantallen uit het midden van de jaren ne gentig worden nog lang niet ge haald. door Marianne van de Polder GOES - „Kunst is als slagroom op de pap, een verrijking waar iedereen naar op zoek is", vindt kunstenares I. van Loo-Remijn uit Goes. Zij kwam ooit op het idee om een expositie in het le ven te roepen die beginnend kunstenaars de kans geeft hun werk te laten zien. Onder de naam En Passant han gen kunstenaars nu al weer voor het tiende jaar hun werken op in de Grote Kerk in Goes. De veel zijdige expositie wordt aan staande vrijdag geopend om 193 0 uur en is tot en met 28 j uni dagelijks (behalve op zondag) van 10.00 tot 17.00 uur gratis te bezichtigen. Veel kunstwerken van En Pas sant zijn gedurende de maand mei al te zien geweest, en wel in een aantal Goese winkels. Het is volgens organisatoren J. Wil- lemsen, F. van Overbeeke-Ver schuur en Van Loo de ideale ma nier om mensen in contact te brengen met kunst. „En Passant is inmiddels heel bekend en dat komt zeker ook door dat expo seren in winkels. Mensen kun nen als het ware anoniem kunst kijken. We hebben nu ook weer veel reacties gekregen vanuit de stad. Er zijn bijvoorbeeld heel wat middelbare scholieren die in het kader van het vak CKV (Culturele en Kunstzinnige Vor ming) bij de winkels langsgaan om te kijken", vertelt Van Loo enthousiast. „Door sommige kunstwerken al op te hangen in winkels voordat ze in de Grote Kerk te zien zijn, maak je men sen nieuwsgierig", vult Van Overbeeke aan. „En elk jaar loopt het goed", vertelt Willem- sen. „We hebben wel eens 5000 bezoekers getrokken." De populariteit van de tentoon stelling is volgens het drietal ook te danken aan de magische expositieruimte: de Goese Gro te Kerk. Van Loo: „Als mijn schilderijen in de kerk hangen, kan ik er afstand van nemen, waardoor ik er anders naar kijk." Willemsen vult aan: „Soms ga je je eigen beelden mooier vinden, puur door die ruimte." Van Loo: „Daarnaast is het zo dat je, door er drie weken lang te zitten, een soort verstil ling beleeft. Ook praat je veel met elkaar over de werken, waardoor je een complete wis selwerking krijgt. Omdat het dit jaar de tiende keer is dan de tentoonstelling wordt gehouden, zijn alle kun stenaars die ooit mee hebben ge daan, uitgenodigd om dit jaar weer deel te nemen. Er zijn schilderijen, keramische wer ken, sculpturen en foto's te be wonderen. Willemsen: „Het eni ge criterium dat we hanteren, is dat de deelnemers iets moeten maken wat een ander nog niet heeft gemaakt. We moeten ten opzichte van elkaar opvallen." Van Overbeeke: „Het is soms best griezelig om je kunst te la ten zien, want je geeft jezelf toch een beetje bloot. Door een laag drempelige expositie te houden, proberen we met name jonge Vrouw op knieën van Frida van Overbeeke bij Steutel herenmode in Goes. foto Dirk-Jan Gjeltema kunstenaars een beetje op weg te helpen." Voor alle drie de organisatoren is kunst bijna niet weg te denken uit hun bestaan. Van Loo: „Ik denk dat bezig willen zijn met kunst, iets te maken heeft met: iets na willen laten. Je wilt laten merken dat je hier op aarde ge weest bent. Mensen die geïnte resseerd zijn in kunst, zijn volgens mij op zoek naar hun identiteit. En dat is volgens mij iedereen." De opening aanstaande vrijdag wordt verricht door Eric Rotte, bekend van Omroep Zeeland. Verder vinden er tij dens de fees telijke avond optredens plaats van Stichting Dansz, dichter Rikkert Pos en saxofoonkwar tet Quatre Sax. Bert Kreeft brengt liedjes van zijn cd ten ge hore. Toegang is gratis. door Ronald Verstraten AARDENBURG - Als toeristen in de Aardenburgse Weststraat niet even stoppen om een foto te nemen van de Zeeuwse vlag die aan de gevel van huize Bruens wap pert, dan is het wel om, verderop, aan de andere kant van de straat, stil te staan bij de etalage van loodgieter De Zwart. Daar staan wel herkenbare zaken in, maar ze hebben heel weinig met loodgieten te maken. Wel, op nieuw, met Jan Bruens. Hij treedt morgen op de Dag van het Gesproken woord op in Terneuzen. „Het begint zo langzamerhand mijn eigen stukje straat te worden", lacht de kunstenaar. En met reden, want vlakbijin dezelfde straat, hangt ook al werk van hem in Galerichel. Dat heeft trouwens weer met dat loodgie- tersraam te maken. Terwijl daar een etalagepop de laat ste mode uit Staphorst showt, wordt de traditioneel ge klede dame geflankeerd door Bruens' tekening 'Vlieglessen (Staphorst-Mekka), Afghan Style'. De combinatie is toevallig ontstaan. Anne de Zwart had net drie vuilniszakken vol originele Staphorster kledij op de kop getikt, toen ze Bruens tegenkwam met zijn teke ning. De Afghaanse stijl die de titel suggereert, is inderdaad die van de veelkleurige bussen en vrachtwagens die je Oosterse landen ziet, vol met islam-teksten en beelden uit de grote wereld. Maar wat heeft dat nu met Staphorst te maken?. „Ik kwam een boek tegen over klederdrachten, precies op het moment dat ik aan deze serie begon. Dan zie je dat de Staphorster stippeltech nieken hun oorsprong vinden in Azië. Ik heb toen die techniek in mijn tekeningen geïntegreerd. Want wat je ziet, is dat sommige dingen in Staphorst hetzelfde zijn als in Mekka. Ze zijn gewoon ooit door onze voorvade ren meegebracht." Het werk, drie tekeningen waarvan er twee in Galeri chel hangen, lijkt niettemin politiek getint. Een te rechtvaardigen veronderstelling, als je terugdenkt aan Bruens' werk uit het verleden: het anarchistisch tijd schrift Gramschap uit de jaren zeventig, zijn boek over Ravensbrück, om maar een paar zaken te noemen. „Het lijkt licht provocerend. Maar dat komt doordat mensen een hekel hebben gekregen aan de islam, door een groepje domoren", verwijst hij naar de gebeurtenissen van de 11e september. „Maar ik trek geen vergelijking tussen fundamentalisme en Staphorst. Daar is boven dien veel veranderd. Het is een heel moderne gemeente geworden. Trouwens, je ziet de laatste tijd een herwaar dering van godsdienst bij een heleboel volkeren. Ik ben daarbij echter geen betrokkene. Ik kan alleen maar waarnemen als kunstenaar." Eenenzestig is hij nu. Ooit vanuit Rotterdam in Zeeuws- Vlaanderen neergestreken. En zich in de loop der jaren ontwikkeld als een kunstenaar met een eigen stijl en een even zozeer nadrukkelijke, maatschappelijke visie. Die staat veelzijdigheid niet in de weg. Sinds enige tijd ont popt Bruens zich als voordrachtskunstenaar. Bij speci ale gelegenheden leest hij gedichten voor, met wisselen de muzikale begeleiding. In Amsterdam deed hij dat pas nog samen met flamenco gitarist Azul Azul, in Terneu zen gaat hij morgen het podium op met gitarist en un derground artiest Leo van de Velde. Dat gebeurt tijdens de Dag van het Gesproken woord, die wordt gehouden in Kalashnikov. Een van de andere performers is overi gens Nico van Apeldoorn. Vriend van Bruens sinds de provobeweging en tekstdichter van 'Je loog tegen mij', de bekende hit van Drukwerk. Bruens leest werk voor van onder anderen Pablo Neruda, Andreas Oosthoek, J.C. van Schagen en Willem Roggeman. De dag begint 's middags om drie uur met een tentoonstelling en video presentaties. De dichters en bandjes zijn 's avonds vanaf acht uur te zien en te horen. Jan Bruens met zijn Staphorsterwerk. foto Camile Schelstraete TERNEUZEN - In het Terneu- zense jongerencentrum Kalash nikov wordt morgen de derde editie van het Zeeland Dicht Project gehouden. De activiteiten beginnen om drie uur met muziek en poëti sche bijdragen uit de interna tionale undergroundscene. Er is werk te bewonderen van onder anderen Noel King, Steve Con way en Zekria Ibrahimi. Tussen zes uur en acht uur 's avonds worden video's vertoond van onder meer de L.J. Karma Road Show en Brains of Morbius. Vanaf acht uur treden de woord kunstenaars Jan Bruëns, Messy, Didi deParis, Lin Process en Ni co van Apeldoorn op. Om kwart voor elf is het de beurt aan Liana Flu Winks. Zij bren gen naast hun mix van surf, ex perimentele rock en jazz ook een filmpresentatie. Liana Flu Winks wordt bijgestaan door de opvallende keyboardvirtuoos 'Harry'De nacht wordt inge luid door rapper DRG, gevolgd door EyeBee, Undo Stress en KW Winkelman. De afterparty wordt opgeluisterd door dj Fa ke. doorErnst Jan Rozendaal OOST-SOUBURG - De tien jaar zijn omgevlogen. Het twee daagse muziekfestival waarmee het Oost-Souburgse podium Razzmatazz in september 1993 zijn 25-jarig bestaan vierde, staat veel muziekliefhebbers nog helder voor de geest. Alle re den om het 35-jarig bestaan op een vergelijkbare manier te vie ren. Op 27 en 28 juni treedt daarom een keur van interna tionale muziekgroepen aan in een tent naast het piepkleine podium. Volgens organisator Ad Lijnse is Razzmatazz 'wereldberoemd in de straat' maar hebben de mees te mensen die op vijfhonderd meter afstand wonen er nog nooit van gehoord. Daarmee is de muziekzolder aan de Middel burgsestraat, die plaats biedt aan zestig man publiek, raak ge typeerd. Behalve dan dat Razz matazz ook bij veel muzikanten een goede reputatie geniet. Het is moeilijk te omschrijven om welke muzikanten het precies gaat. De programmering van Lijnse is namelijk gevarieerd. Veel folk, maar ook blues, zyde- co, klezmer en (andere) wereld muziek. En onderscheidt een opkomende cabaretier zich door zijn liedjes, dan kan hij eveneens een uitnodiging van Razzmatazz vernachtenVeel van de acts die in Oost-Souburg optreden, komen van over de grens, maar Zeeuwse bands als Finito!, Francis Levoy and the Blowrags en Champagne Char lie bewaren net zo goed warme herinneringen aan het zaaltje. Op het komende festival biedt Lijnse een muziekaanbod dat representatief is voor wat de af gelopen jaren te zien was, ter wijl het toch gaat om bands die er niet eerder te zien waren. „In vergelijking met de concerten mik ik met het festival op een veelvoud van mensen en groe pen", zegt Lijnse. De afgelopen tien jaar is voor het festival ge spaard. Bovendien ondersteu nen de provincie, de gemeente Vlissingen, het Prins Bernhard- fonds en de Moerman Stichting het evenement. In de tent die maximaal zeshon derd bezoekers kan herbergen, zullen veel groepen optreden waarvan de naam de meeste mensen weinig zegt. Des te gro ter de verrassing als ze de muziek horen, want zonder uit zondering gaat het om toegan kelijke, virtuoos gespeelde me lodieën en liederen. Vrijdagavond 28 juni begint het festival om acht uur. Opener is de bekendste naam van het fes tival: de Vlaamse folkgroep Ambrozijn.Dan volgt Naked Raven uit Australië. De prachti ge stem van zangeres Janine Mauder wordt ondersteund door inventief cello- en viool spel. Klezmic Noiz, met zange res Patricia Beysens in de gele deren, sluit de avond af met vrolijke klezmermuziek. Zaterdag treden van twee uur's middags tot twaalf uur 's nachts zeven bands op. Waarschuwing voor de Scheepvaart is een blaasorkest voor wereldmu ziek. Zydeco en blues zijn het pakkie-an van zanger/gitarist Hans 'Homesick' de Vries the Louisiana Men. Uit Mongolië wordt Khukh Mongol verwacht met exotische muziek, boven toonzang en in traditionele kle dij. Het Keltische element wordt ingebracht door de groep Comas met zangeres Helen Fla herty. Een verborgen parel uit België is de groep Oblomow dit een subtiele en poëtische mis brengt van folk, blues, jazz en Arabische muziek met Neder landstalige teksten. Van Willys Carribean Steelband wordt eet f eest j e verwachtwaarna de Pa- rijse uitsmijter Debout sur le Zinc nog wat olie op het muzi kale vuur gooit met een mix vat manouche, jazz, vaudeville swing en rock. Info: www.razzmatazzpodiun- .nl Advertentie r PERZISCHE- EN OOSTERSE TAPIJT^ f Wij zijn nog steeds uw beste adviseur op het gebied van Perzische tapijten. Sinds 1975 in Zeeland. Livingstoneweg 9a De Po/l II Goes 0113-227101

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 12