PZC
ÏVeerman wil
weiland
wij-land maken
I J
Ergernis in Staten
over werkwijze
Zeeland Seaports
3 SLOGGI
SLIPS,
DE 4E
GRATIS
Natuurorganisaties
tegen doorspoelproef
V olkerak-Zoommeer
15
Kilometers geluidsscherm door Z-Beveland
Traject goederenspoor kruist snelweg bij Sloedam
m
Concert op
begraafplaats in
Middelburg
ge
Verkoop auto onrechtmatig
GS wees plan uienbedrijf te snel af
Kanaalweg twee dagen afgesloten
Hond wint schoonheidsprijs
dinsdag 3 juni 2003
Sloedijk
g UDDELBURG - Het landelijk
ïbied is geen landbouwvrij-
>aat meer. Zaken als zorg voor
■et landschap, en de natuur en
ior voldoende voorzieningen
i de dorpen, vragen in toene-
lende mate aandacht. Die
•end stopt niet, maar zet zich
>ort.
--
-L-~-
Miljoenen
J
- ve
eat
iet
hrij
n \i
ten
Oi
ent
ts is
ast'
/ik
ge:
ast
lelt'
i a;
lagj
teer'
ite:
door Ben Jansen
GOES - In de gemeenten Goes,
Kapelle en Reimerswaal moet
langs de spoorlijn bijna 9500
meter geluidsscherm worden
geplaatst met het oog op de toe
name van het goederenvervoer
per spoor.
Die schermen worden één tot
drie meter hoog en op sommige
plaatsen 4 meter. Als de Raad
van State een stokje steekt
voor de aanleg van de Wester-
schelde Container Terminal
kan worden volstaan met min
der ingrijpende maatregelen
om geluidsoverlast te beper
ken.
In Goes moet 5514 meter ge
luidsscherm komen om aan de
landelijke normen te voldoen,
in Kapelle 1667 meter en in
Reimerswaal 2290.
Inwoners van deze gemeenten
kunnen tijdens informatie
markten in Krabbendijke (11
juni in de Meiboom), Kapelle
(12 juni in de Heyzon) en in
Goes (17 juni in hotel Terminus
komen kijken waar de scher
men zijn geprojecteerd. De
plannen van Rijkswaterstaat
en Prorail liggen ook ter inzage
in gemeentehuizen en biblio
theken.
Tot 29 juli kunnen reacties
worden ingediend bij het in-
spraakpunt van Verkeer en
Waterstaat. Tijdens een pre
sentatie van de plannen erken
den A. Speelberg van Prorail
en K. de Groot van Rijkswater
staat dat die reacties weinig
aan plaats en hoogte van de ge
luidsschermen kunnen veran
deren. Speelberg: „We doen
wat de wet voorschrijft." De
Groot: „De marges zijn be
perkt. Er valt in feite alleen nog
wat te doen aan aankleding en
uitvoering van de schermen."
Voor de plaatsing van de ge
luidsschermen is 7,6 miljoen
euro beschikbaar (5,6 miljoen
van het Rijk en van haven
schap Zeeland Seaports en de
NV Westerscheldetunnel elk 1
miljoen). Dat is volgens Speel
berg en De Groot zeker vol
doende.
De plannen zijn bedoeld voor
ontwikkelingen die zich tussen
nu en 2 015 voordoen. In die pe
riode lukt het misschien trei
nen met minder geluids- en
trillingshinder over het spoor
te laten rij den. Raildempers lij
ken kansrijk te zijn. Andere
remsystemen op goederenwa
gons, waardoor minder mak
kelijk 'vierkante' wielen ont
staan, lijken voorlopig nog toe
komstmuziek. Een lagere snel
heid van goederentreinen stuit
landelijk op bezwaren vanwe
ge de beperkte capaciteit van
het spoorwegennet. Op de kor
te termijn biedt alleen de aan
leg van langgelast spoor en be
tonnen dwarsliggers soelaas.
Als de WCT wordt aangelegd
en volledig in gebruik is geno
men zullen in 2020 wekelijks
190 goederentreinen door
Zuid-Beveland rijden. Ter ver
gelijking: in 1997 waren het er
52 per week. Speelberg en De
Groot konden niet zeggen in
hoeverre de geluidswerende
maatregelen kunnen worden
beperkt als de WCT niet door
gaat. Speelberg: „Dan zal er
opnieuw gerekend moeten
worden."
lar.
is.
tn
1st
Pi
A58 omlaag voor Sloespoorlijn
loorBen Jansen
iOES - De A58 en de Postweg
p de Sloedam moeten gedeelte-
Ddjk worden verdiept om de
sunieuwe Sloespoorlijn te laten
leeiansluiten op de lijn Vlissingen-
kviergen op Zoom. Voor deze op-
mdossing is gekozen met het oog
(Pp het landschap en de kosten,
kitlo hoeft geen hoog spoorvia-
i tuct te worden aangelegd. Aan
Dvee andere kant van het nieuwe
omraject, bij haven- en industrie-
t ziebied Vlissingen-Oost, kruist
act.e spoorlijn de Bernhardweg
distel met een hoog viaduct.
.oei
lejde 3 kilometer lange nieuwe
ïsslloelijn buigt met een flauwe
esciocht pal ten oosten van het mo-
eylument dat herinnert aan de ge-
•nsiechten op de Sloedam in de
t cVeede Wereldoorlog, af van de
msioofdspoorlijn en volgt de oost-
if ant van de Sloedijk in de rich-
odtng van Vlissingen-Oost. Om
i eet verkeer op de A58 en de er-
;bjaast gelegen Postweg onder
pitet spoorviaduct door te laten
'erïjden, worden de wegen in een
ileunnelbak gelegd. Onder de au-
snasnelweg ligt die op NAP en
g' nder de Postweg op NAP +40
i aentimeter. De noordelijke rij-
-',aaan van de A58 gaat daardoor
■bi(,90 meter omlaag en de iets la-
Jer geleden zuidelijke rijbaan
bsl,25 meter. De Postweg komt op
?lhe plaats van de kruising 1,60
leter lager te liggen. De A58
/ordt verlaagd over een afstand
van 700 meter en de Postweg
over een lengte van 225 meter.
Voor het traject door de Quar-
lespolder is gekozen na een mi
lieu-effectenstudie, waarin vier
alternatieven zijn vergeleken.
De huidige Sloespoorlijn, die
pal langs Heinkenszand loopt,
kan de verwachte groei van het
goederenvervoer qua capaciteit
wel opvangen, maar de toename
van het goederentransport per
spoor kan problemen geven op
het gebied van leefbaarheid.
Meer en langere treinen leiden
tot meer geluids- en trillings
hinder, onveiligheid op overwe
gen en risico's door transport
van gevaarlijke stoffen.
De nieuwe Sloespoorlijn be
staat evenals de bestaande uit
enkelspoor, maar wordt wel
voorzien van bovenleiding. De
stamlijn in het haven- en indu
striegebied, die het nieuwe tra
ject verbindt met het rangeer
emplacement, krijgt er een
spoor bij en wordt net als vijf
sporen op het rangeerterrein
geëlektrificeerd.
Langs het traject van de nieuwe
goederenspoorlijn is bij één wo
ning aan de Sloedijk sprake van
overschrijding van de normen
voor geluidsbelasting. Een ge
luidsscherm is hier te duur.
Daarom wordt tij dens de aanleg
van de spoorlijn onderzocht
welke maatregelen aan de gevel
mogelijk zijn.
oor Rinus Antonisse
erbenoemd minister Veerman
in Landbouw, Visserij en Na-
Wbeheer liet er gisteren
jdens een bijeenkomst van
Achting De Levende Delta in
fiddelburg
«es
geen twijfel over
istaan. De leefbaarheid van
5t platteland wordt anno 2003
jj,et meer alléén door de land
ouw bepaald. „Het weiland
O0tordt steeds meer een wij-
i hond."
ng;e bewindsman onderstreepte
verrat de landbouw niet langer
1Sp,eer de belangrijkste drager
m het landelijk gebied is. Hij
aakte duidelijk dat dit ko-
ende regeerperiode zijn cen-
stelale stelling voor een vitaal
tijd'atteland is. Veerman gaf aan
:nztt een sterke agrarische sector
't 'iarbij wel onmisbaar is. Er
"d'oet echter in het landelijk ge-
IDDELBURG - Op de Mid-
ilburgse begraafplaats wordt
13 juni voor de tweede keer
In herdenkingsconcert gege-
n. Het Middelburgs Muziek
)rps en het koor Cantata Do
mo spelen voor nabestaanden
.e hun dierbaren willen her-
Wfónken.
luc
het programma van het
mcerto in Memoriam' staan
ikken als Pania Angelicus en
|re Maria en ook moderne mu-
:k als Yesterday en Bridge
[er troubled water. Na het con-
kunnen aanwezigen hun
ïrbaren herdenken door een
Poem te leggen of een waxine-
fhtjes aan te steken. Aanslui-
>d kan er in de koffiekamer
>rden nagepraat. Bij slecht
eer vindt het concert in de aula
aats. Het concert begint om
•30 uur.
De plannen liggen de komende
weken in onder meer gemeente
huizen en bibliotheken ter inza
ge Burgers kunnen totenmet29
juli schriftelijk reageren. Alleen
voor het tracé van de nieuwe
Sloespoorlijn is mondelinge in
spraak mogelijk op 24 juni van
af 193 0 uur in de Jeugdhoeve in
's Heerenhoek. Op dezelfde
plaats is op dinsdag 10 juni
vanl7.00 tot 21.00 uur een in
formatiemarkt over het tracé
van de Sloespoorlijn en de aan
passingen aan de Havenspoor
lijn. Op het internetadres www-
.sloelijn.nl is ook informatie te
vinden. Het is de bedoeling dat
het traject van de Sloespoorlijn
en de verbeteringen aan stam
lijn en rangeeremplacement in
iiligii i
v
december worden vastgesteld.
Uitvoering staat voor de perio
de 2004-2007 op het program
ma. Er zijn geen aanwijzingen
dat dit project in het kader van
bezuinigingen op het punt staan
te worden geschrapt.
b V'''v'bbbL'':''b: bb'!
b' b' b.bb-b' b b/-'\ b'-'-'T 5
Vb' I®
- te
r r
:u
bied niet alleen geproduceerd,
maar ook gerecreëerd en ge
woond kunnen worden. En de
natuur moet er tot zijn recht
kunnen komen, als eigenstan
dig deel van het grondgebruik.
Volgens de minister kan daarom
niet langer volstaan worden met
een landbouwbeleid op zichzelf.
Hij merkte op dat de verbreding
naar andere aandachtsvelden
ook voortvloeit uit het beleid
van de Europese Unie, waarin
het traditionele op de landbouw
gerichte markt- en prijsbeleid
steeds meer plaats maakt voor
een meer op het geheel van het
landelijk gebied gericht beleid.
Ook spelen verplichtingen als
de Vogel- en Habitatrichtlijnen
een rol bij een verbrede aanpak.
Veerman erkende dat sprake
kan zijn van botsende belangen.
Hij beklemtoonde dat er nu een
maal in de samenleving breed
gedragen eisen bestaan: het
landschap aantrekkelijk hou
den, wat doen op het vlak van
natuurcompensatie, Zeeland
aantrekkelijk houden voor toe
risten, zorgen voor voorzienin
gen in de dorpen en voldoen aan
de behoefte aan genoeg wonin
gen voor de lokale bevolking.
„Er is nieuwe harmonie op het
platteland nodig. Het ene be
lang mag niet domineren boven
het andere."
De minister stelde dat een bre
dere invulling van het landelijk
gebied voor de boeren overigens
wel kansen met zich meebrengt.
Hij dacht daarbij met name aan
'groene diensten' als agrotoeris-
me, agrarisch natuurbeheer en
zorg. Veerman vond dat deze
diensten in landbouwkringen
ten onrechte als randverschijn
selen worden afgedaan. De be
windsman constateerde dat hier
voor een bepaald type bedrijven
zeker toekomst ligt. Boeren
moeten wel heldere keuzes dur
ven maken.
Veerman deelde mee dat de
overheid een handje helpt door
duidelijkheid te verschaffen in
het ruimtelijk beleid: waar
ruimte bieden aan moderne
grootschalige landbouw, die
produceert voor de wereld
markt; waar landbouw com
penseren in gebieden met na
tuurlijke handicaps (zoals hoge
waterstanden). Hij kondigde
ook aan serieus werk te maken
van een forse verlichting van de
administratieve lastendruk.
De aansluiting van de nieuwe Sloelijn op de hoofdspoorbaan. De A58 en de Postweg komen daar lager te liggen.
illustratie Arcadis
door Ben Jansen
THOLEN - Acht natuurbe
schermingsorganisaties in
zuidwest-Nederland zijn te
gen de voorgenomen door
spoeling van Volkerak, Kram
mer en Zoommeer met water
uit het Hollands Diep. Rijks
waterstaat heeft een proef
daarmee voorgesteld om nieu
we blauwalgenbloei deze zo
mer te voorkomen. De
natuurbeschermers beschou
wen de proef als een paarden
middel. De vrezen dat de bij
werkingen ervan erger zijn
dan de kwaal.
Rijkswaterstaat wil bij de Vol-
keraksluizen water uit het
Hollandsch Diep binnenlaten
en via de spuisluis bij Bath in
de Westerschelde afvoeren.
Het idee erachter is dat het wa-
ter zo kort in de randmeren
verblijft dat blauwalgen niet
de kans krijgen zich te ontwik
kelen in de mate die zich de af
gelopen jaren heeft voorge
daan. Deze algen veroorzaken
zuurstofloosheid in het water
en ze produceren giftige stof
fen die gevaarlijk zijn voor
mens en dier. De oorzaak van
de massale vogelsterfte in de
zomer van 2002 in Volkerak,
Krammer en Zoommeer is
waarschijnlijk terug te voeren
op de blauwalgenbloei.
De natuurbeschermingsorga
nisaties betwijfelen of het
doorspoelen de groei van
blauwalgen voldoende zal be
teugelen. Duidelijk is wel dat
het spuien van grote hoeveel
heden water uit het Zoommeer
grote nadelen zal hebben voor
de natuur in de Westerschelde.
Ze menen dat Rijkswaterstaat
al aanduidt dat de proef bij
succes kan worden herhaald.
Dat zou betekenen dat het
werkelijke probleem niet
wordt opgelost. Periodiek
doorspoelen met vervuild wa
ter uit het Hollands Diep le
vert geen ecologisch duur
zaam watergebied op.
Ze erkennen de blauwalgen
groei moet worden aangepakt,
maar ze vinden dat de metho
de daarvoor moet worden ge
zocht in maatregelen om het
gebied weer de kenmerken van
een estuarium te geven. Dat
betekent: aanvoer van zout
water en herstel van de getij-
beweging. De Zeeuwse en de
Brabantse Milieufederatie,
het Zeeuwse en Noord-Bra
bants Landschap, Natuurmo
numenten, Vogelbescherming,
Stichting Reinwater en
Staatsbosbeheer vragen de de
minister van Landbouw, Na
tuur en Visserij dan ook geen
vergunning te verlenen voor
de uitvoering van de door
spoelproef.
MIDDELBURG - Een vijftigjarige inwoner van Kloetinge is
gisteren door de Middelburgse politierechter veroordeeld tot
zestig uur werkstraf omdat hij een auto waarop de Belasting
dienst beslag gelegd had, doorverkocht. Volgens de man, die
gisteren wegbleef van de zitting, was de auto eigendom van
een leasemaatschappij.
DEN HAAG - Het provinciebestuur heeft zich te gemakkelijk
af gemaakt van het verzoek van uienverwerker Arjazon in
Kruiningen om te mogen uitbreiden. Dit vindt de Raad van
State waar het bedrijf zich over de houding van de provincie
heeft beklaagd. Arjazon, een grote uiensorteerder, zegt veel
meer uitbreidingsruimte nodig te hebben dan de twintig pro
cent die de provincie in het Streekplan gunt aan niet-agrari-
sche bedrijven die in het buitengebied zijn gevestigd. De pro
vincie wil de sector, die gelieerd is aan agrarische bedrijven
maar zelf niet agrarisch is, niet te groot laten groeien. Bedrij
ven met grote uitbreidingsplannen zoals Arjazon moeten dan
ook naar een bedrijventerrein verkassen, vinden Gedeputeer
de Staten. Zij keurden het bestemmingsplan Buitengebied
goed waarin de gemeente Reimerswaal de uitbreidingsmoge
lijkheden van ondermeer Arjazon heeft vastgezet op maxi
maal twintig procent van de bestaande bedrijfsgronden. Het
uienverwerkende bedrijf voerde in april bij de Raad van State
een rechtszaak tegen de provincie. Arjazon heeft aangegeven
dat verplaatsing naar een bedrijventerrein te duur is. Maar de
uitbreidingsmogelijkheid van 20 procent die de gemeente
Reimerswaal en het provinciebestuur bieden is te weinig voor
de toekomst.
De Raad van State heeft beslist dat Gedeputeerde Staten de
bezwaren van Arjazon niet hebben onderzocht. Dat moet als
nog gebeuren.
De Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (Stab), die op
verzoek van de Raad van State bij Arjazon op bezoek is ge
weest, schreef in zijn rapport dat de door Arjanzon gevraagde
bedrijfsuitbreiding mogelijk moet zijn. Het bedrijf heeft nu
zijn hoop daar op gevestigd.
MIDDELBURG - De Kanaalweg in Middelburg is volgende
week twee dagen afgesloten. Donderdag 12 juni is een stuk
van de weg ter hoogte van het stadskantoor dicht. D aar wordt
vanaf half acht een kraan opgebouwd. Die moet een aantal
grote zware liggers op het dak van de parkeergarage plaatsen.
Op woensdag 18 j uni is de weg tussen de Schroeweg en het sta
tion afgesloten voor verkeer. De grond onder en naast de weg
wordt dan onderzocht op de aanwezigheid van explosieven
uit de Tweede Wereldoorlog.
KAPELLE - Tijdens wereldkampioenschappen voor honden
in het Duitse Dortmund is Païs du Pleinghen, een épagneul
francais, gekozen tot mooiste in haar klasse. De vier jaar oude
teef is eigendom van Jessica Paridaen uit Kapelle. De dochter
van de prijswinnende hond, de negen maanden oude Fleur de
Zélande Tamara Nadja, werd jeugdwereldkampioen. Eige
naar is P. Ruissen, eveneens uit Kapelle. Bij de teckels, met
873 kandidaten, prolongeerde korthaar dwergteckel Courti
sane van de Stoofhoeve van Roel en Angelique Boekholt uit
's-Heerenhoek haar wereldtitel. De Boekholts, die de afgelo
pen tien jaar al zeven wereldtitels wonnen, leverden ook twee
jeugdkampioenen: Salaatik's Juventus en Questionmark van
de Stoofhoeve.
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Havenschap
Zeeland Seaports doet financi
eel goede zaken, oordeelt een
meerderheid van de partijen in
Provinciale Staten. Want de fi
nanciële cijfers zien er namelijk
goed uit. Tegelijkertijd klinkt er
bij veel fracties kritiek door.
Vergaderstukken zijn te laat be
schikbaar om te bestuderen. En
als ze er al zijn, zijn ze vaak on
duidelijk en niet compleet.
De Statencommissie economie
en mobiliteit twijfelde gisteren
in eerste instantie of de jaarre
kening 2002 en de begroting
2004 wel behandeld moesten
worden. Vooral GroenLinks
drong aan de behandeling uit te
stellen, omdat de stukken te laat
waren toegezonden.
Gedeputeerde G. de Kok: „De
stukken hadden compleet moe
ten zijn. Dat is al jaren niet ge
beurd. Ook moeten ze op tijd
worden verstuurd. Maar het is
dienstig voor het algemeen be
stuur als de Staten een uit
spraak doet over de voorgelegde
stukken." Het was het begin van
een onduidelijke discussie. Par
tijen hielden hun kruid droog
tot de Statenvergadering om
zich verder in de stukken te
kunnen verdiepen. De toezeg
gingen van De Kok lieten onver
let dat de Staten, soms tussen de
regels door, kritiek uitoefenden
op de werkwijze van het haven
schap en de informatiestroom
naar de Statenleden.
D66'er A. Hijgenaar zei de cij
fers in de jaarrekening en de be
groting niet af te kunnen zetten
tegen een beleidsplan, waarin
staat wat het schap precies voor
doelen wil bereiken. Gedepu
teerde De Kok herbevestigde
dat Zeeland Seaports wat hem
betreft voortaan een beleids
plan maakt en presenteert.
„Hoe kan ik nu een oordeel vel
len over een miljoenenbedrijf?",
vroeg L. Harpe (GroenLinks)
zich af. „En wat moeten we met
al die miljoenen? Meer toelich
ting op de stukken is noodzake
lijk, want ik kan de cijfers zo
niet doorgronden." Gedepu
teerde De Kok antwoordde dat
onderzocht gaat worden hoe
veel geld Zeeland Seaports in
kas moet hebben om financieel
gezond door het leven te kunnen
gaan. „Het havenschap moet
bovendien meer impliciet het
beleid gaan verwoorden."
Advertentie
s/°2&
Geldig van 1 t/m 30 juni 2003
of zolang de voorraad strekt.