PZC ÏVeerman wil weiland wij-land maken I J Ergernis in Staten over werkwijze Zeeland Seaports 3 SLOGGI SLIPS, DE 4E GRATIS Natuurorganisaties tegen doorspoelproef V olkerak-Zoommeer 15 Kilometers geluidsscherm door Z-Beveland Traject goederenspoor kruist snelweg bij Sloedam m Concert op begraafplaats in Middelburg ge Verkoop auto onrechtmatig GS wees plan uienbedrijf te snel af Kanaalweg twee dagen afgesloten Hond wint schoonheidsprijs dinsdag 3 juni 2003 Sloedijk g UDDELBURG - Het landelijk ïbied is geen landbouwvrij- >aat meer. Zaken als zorg voor ■et landschap, en de natuur en ior voldoende voorzieningen i de dorpen, vragen in toene- lende mate aandacht. Die •end stopt niet, maar zet zich >ort. -- -L-~- Miljoenen J - ve eat iet hrij n \i ten Oi ent ts is ast' /ik ge: ast lelt' i a; lagj teer' ite: door Ben Jansen GOES - In de gemeenten Goes, Kapelle en Reimerswaal moet langs de spoorlijn bijna 9500 meter geluidsscherm worden geplaatst met het oog op de toe name van het goederenvervoer per spoor. Die schermen worden één tot drie meter hoog en op sommige plaatsen 4 meter. Als de Raad van State een stokje steekt voor de aanleg van de Wester- schelde Container Terminal kan worden volstaan met min der ingrijpende maatregelen om geluidsoverlast te beper ken. In Goes moet 5514 meter ge luidsscherm komen om aan de landelijke normen te voldoen, in Kapelle 1667 meter en in Reimerswaal 2290. Inwoners van deze gemeenten kunnen tijdens informatie markten in Krabbendijke (11 juni in de Meiboom), Kapelle (12 juni in de Heyzon) en in Goes (17 juni in hotel Terminus komen kijken waar de scher men zijn geprojecteerd. De plannen van Rijkswaterstaat en Prorail liggen ook ter inzage in gemeentehuizen en biblio theken. Tot 29 juli kunnen reacties worden ingediend bij het in- spraakpunt van Verkeer en Waterstaat. Tijdens een pre sentatie van de plannen erken den A. Speelberg van Prorail en K. de Groot van Rijkswater staat dat die reacties weinig aan plaats en hoogte van de ge luidsschermen kunnen veran deren. Speelberg: „We doen wat de wet voorschrijft." De Groot: „De marges zijn be perkt. Er valt in feite alleen nog wat te doen aan aankleding en uitvoering van de schermen." Voor de plaatsing van de ge luidsschermen is 7,6 miljoen euro beschikbaar (5,6 miljoen van het Rijk en van haven schap Zeeland Seaports en de NV Westerscheldetunnel elk 1 miljoen). Dat is volgens Speel berg en De Groot zeker vol doende. De plannen zijn bedoeld voor ontwikkelingen die zich tussen nu en 2 015 voordoen. In die pe riode lukt het misschien trei nen met minder geluids- en trillingshinder over het spoor te laten rij den. Raildempers lij ken kansrijk te zijn. Andere remsystemen op goederenwa gons, waardoor minder mak kelijk 'vierkante' wielen ont staan, lijken voorlopig nog toe komstmuziek. Een lagere snel heid van goederentreinen stuit landelijk op bezwaren vanwe ge de beperkte capaciteit van het spoorwegennet. Op de kor te termijn biedt alleen de aan leg van langgelast spoor en be tonnen dwarsliggers soelaas. Als de WCT wordt aangelegd en volledig in gebruik is geno men zullen in 2020 wekelijks 190 goederentreinen door Zuid-Beveland rijden. Ter ver gelijking: in 1997 waren het er 52 per week. Speelberg en De Groot konden niet zeggen in hoeverre de geluidswerende maatregelen kunnen worden beperkt als de WCT niet door gaat. Speelberg: „Dan zal er opnieuw gerekend moeten worden." lar. is. tn 1st Pi A58 omlaag voor Sloespoorlijn loorBen Jansen iOES - De A58 en de Postweg p de Sloedam moeten gedeelte- Ddjk worden verdiept om de sunieuwe Sloespoorlijn te laten leeiansluiten op de lijn Vlissingen- kviergen op Zoom. Voor deze op- mdossing is gekozen met het oog (Pp het landschap en de kosten, kitlo hoeft geen hoog spoorvia- i tuct te worden aangelegd. Aan Dvee andere kant van het nieuwe omraject, bij haven- en industrie- t ziebied Vlissingen-Oost, kruist act.e spoorlijn de Bernhardweg distel met een hoog viaduct. .oei lejde 3 kilometer lange nieuwe ïsslloelijn buigt met een flauwe esciocht pal ten oosten van het mo- eylument dat herinnert aan de ge- •nsiechten op de Sloedam in de t cVeede Wereldoorlog, af van de msioofdspoorlijn en volgt de oost- if ant van de Sloedijk in de rich- odtng van Vlissingen-Oost. Om i eet verkeer op de A58 en de er- ;bjaast gelegen Postweg onder pitet spoorviaduct door te laten 'erïjden, worden de wegen in een ileunnelbak gelegd. Onder de au- snasnelweg ligt die op NAP en g' nder de Postweg op NAP +40 i aentimeter. De noordelijke rij- -',aaan van de A58 gaat daardoor ■bi(,90 meter omlaag en de iets la- Jer geleden zuidelijke rijbaan bsl,25 meter. De Postweg komt op ?lhe plaats van de kruising 1,60 leter lager te liggen. De A58 /ordt verlaagd over een afstand van 700 meter en de Postweg over een lengte van 225 meter. Voor het traject door de Quar- lespolder is gekozen na een mi lieu-effectenstudie, waarin vier alternatieven zijn vergeleken. De huidige Sloespoorlijn, die pal langs Heinkenszand loopt, kan de verwachte groei van het goederenvervoer qua capaciteit wel opvangen, maar de toename van het goederentransport per spoor kan problemen geven op het gebied van leefbaarheid. Meer en langere treinen leiden tot meer geluids- en trillings hinder, onveiligheid op overwe gen en risico's door transport van gevaarlijke stoffen. De nieuwe Sloespoorlijn be staat evenals de bestaande uit enkelspoor, maar wordt wel voorzien van bovenleiding. De stamlijn in het haven- en indu striegebied, die het nieuwe tra ject verbindt met het rangeer emplacement, krijgt er een spoor bij en wordt net als vijf sporen op het rangeerterrein geëlektrificeerd. Langs het traject van de nieuwe goederenspoorlijn is bij één wo ning aan de Sloedijk sprake van overschrijding van de normen voor geluidsbelasting. Een ge luidsscherm is hier te duur. Daarom wordt tij dens de aanleg van de spoorlijn onderzocht welke maatregelen aan de gevel mogelijk zijn. oor Rinus Antonisse erbenoemd minister Veerman in Landbouw, Visserij en Na- Wbeheer liet er gisteren jdens een bijeenkomst van Achting De Levende Delta in fiddelburg «es geen twijfel over istaan. De leefbaarheid van 5t platteland wordt anno 2003 jj,et meer alléén door de land ouw bepaald. „Het weiland O0tordt steeds meer een wij- i hond." ng;e bewindsman onderstreepte verrat de landbouw niet langer 1Sp,eer de belangrijkste drager m het landelijk gebied is. Hij aakte duidelijk dat dit ko- ende regeerperiode zijn cen- stelale stelling voor een vitaal tijd'atteland is. Veerman gaf aan :nztt een sterke agrarische sector 't 'iarbij wel onmisbaar is. Er "d'oet echter in het landelijk ge- IDDELBURG - Op de Mid- ilburgse begraafplaats wordt 13 juni voor de tweede keer In herdenkingsconcert gege- n. Het Middelburgs Muziek )rps en het koor Cantata Do mo spelen voor nabestaanden .e hun dierbaren willen her- Wfónken. luc het programma van het mcerto in Memoriam' staan ikken als Pania Angelicus en |re Maria en ook moderne mu- :k als Yesterday en Bridge [er troubled water. Na het con- kunnen aanwezigen hun ïrbaren herdenken door een Poem te leggen of een waxine- fhtjes aan te steken. Aanslui- >d kan er in de koffiekamer >rden nagepraat. Bij slecht eer vindt het concert in de aula aats. Het concert begint om •30 uur. De plannen liggen de komende weken in onder meer gemeente huizen en bibliotheken ter inza ge Burgers kunnen totenmet29 juli schriftelijk reageren. Alleen voor het tracé van de nieuwe Sloespoorlijn is mondelinge in spraak mogelijk op 24 juni van af 193 0 uur in de Jeugdhoeve in 's Heerenhoek. Op dezelfde plaats is op dinsdag 10 juni vanl7.00 tot 21.00 uur een in formatiemarkt over het tracé van de Sloespoorlijn en de aan passingen aan de Havenspoor lijn. Op het internetadres www- .sloelijn.nl is ook informatie te vinden. Het is de bedoeling dat het traject van de Sloespoorlijn en de verbeteringen aan stam lijn en rangeeremplacement in iiligii i v december worden vastgesteld. Uitvoering staat voor de perio de 2004-2007 op het program ma. Er zijn geen aanwijzingen dat dit project in het kader van bezuinigingen op het punt staan te worden geschrapt. b V'''v'bbbL'':''b: bb'! b' b' b.bb-b' b b/-'\ b'-'-'T 5 Vb' I® - te r r :u bied niet alleen geproduceerd, maar ook gerecreëerd en ge woond kunnen worden. En de natuur moet er tot zijn recht kunnen komen, als eigenstan dig deel van het grondgebruik. Volgens de minister kan daarom niet langer volstaan worden met een landbouwbeleid op zichzelf. Hij merkte op dat de verbreding naar andere aandachtsvelden ook voortvloeit uit het beleid van de Europese Unie, waarin het traditionele op de landbouw gerichte markt- en prijsbeleid steeds meer plaats maakt voor een meer op het geheel van het landelijk gebied gericht beleid. Ook spelen verplichtingen als de Vogel- en Habitatrichtlijnen een rol bij een verbrede aanpak. Veerman erkende dat sprake kan zijn van botsende belangen. Hij beklemtoonde dat er nu een maal in de samenleving breed gedragen eisen bestaan: het landschap aantrekkelijk hou den, wat doen op het vlak van natuurcompensatie, Zeeland aantrekkelijk houden voor toe risten, zorgen voor voorzienin gen in de dorpen en voldoen aan de behoefte aan genoeg wonin gen voor de lokale bevolking. „Er is nieuwe harmonie op het platteland nodig. Het ene be lang mag niet domineren boven het andere." De minister stelde dat een bre dere invulling van het landelijk gebied voor de boeren overigens wel kansen met zich meebrengt. Hij dacht daarbij met name aan 'groene diensten' als agrotoeris- me, agrarisch natuurbeheer en zorg. Veerman vond dat deze diensten in landbouwkringen ten onrechte als randverschijn selen worden afgedaan. De be windsman constateerde dat hier voor een bepaald type bedrijven zeker toekomst ligt. Boeren moeten wel heldere keuzes dur ven maken. Veerman deelde mee dat de overheid een handje helpt door duidelijkheid te verschaffen in het ruimtelijk beleid: waar ruimte bieden aan moderne grootschalige landbouw, die produceert voor de wereld markt; waar landbouw com penseren in gebieden met na tuurlijke handicaps (zoals hoge waterstanden). Hij kondigde ook aan serieus werk te maken van een forse verlichting van de administratieve lastendruk. De aansluiting van de nieuwe Sloelijn op de hoofdspoorbaan. De A58 en de Postweg komen daar lager te liggen. illustratie Arcadis door Ben Jansen THOLEN - Acht natuurbe schermingsorganisaties in zuidwest-Nederland zijn te gen de voorgenomen door spoeling van Volkerak, Kram mer en Zoommeer met water uit het Hollands Diep. Rijks waterstaat heeft een proef daarmee voorgesteld om nieu we blauwalgenbloei deze zo mer te voorkomen. De natuurbeschermers beschou wen de proef als een paarden middel. De vrezen dat de bij werkingen ervan erger zijn dan de kwaal. Rijkswaterstaat wil bij de Vol- keraksluizen water uit het Hollandsch Diep binnenlaten en via de spuisluis bij Bath in de Westerschelde afvoeren. Het idee erachter is dat het wa- ter zo kort in de randmeren verblijft dat blauwalgen niet de kans krijgen zich te ontwik kelen in de mate die zich de af gelopen jaren heeft voorge daan. Deze algen veroorzaken zuurstofloosheid in het water en ze produceren giftige stof fen die gevaarlijk zijn voor mens en dier. De oorzaak van de massale vogelsterfte in de zomer van 2002 in Volkerak, Krammer en Zoommeer is waarschijnlijk terug te voeren op de blauwalgenbloei. De natuurbeschermingsorga nisaties betwijfelen of het doorspoelen de groei van blauwalgen voldoende zal be teugelen. Duidelijk is wel dat het spuien van grote hoeveel heden water uit het Zoommeer grote nadelen zal hebben voor de natuur in de Westerschelde. Ze menen dat Rijkswaterstaat al aanduidt dat de proef bij succes kan worden herhaald. Dat zou betekenen dat het werkelijke probleem niet wordt opgelost. Periodiek doorspoelen met vervuild wa ter uit het Hollands Diep le vert geen ecologisch duur zaam watergebied op. Ze erkennen de blauwalgen groei moet worden aangepakt, maar ze vinden dat de metho de daarvoor moet worden ge zocht in maatregelen om het gebied weer de kenmerken van een estuarium te geven. Dat betekent: aanvoer van zout water en herstel van de getij- beweging. De Zeeuwse en de Brabantse Milieufederatie, het Zeeuwse en Noord-Bra bants Landschap, Natuurmo numenten, Vogelbescherming, Stichting Reinwater en Staatsbosbeheer vragen de de minister van Landbouw, Na tuur en Visserij dan ook geen vergunning te verlenen voor de uitvoering van de door spoelproef. MIDDELBURG - Een vijftigjarige inwoner van Kloetinge is gisteren door de Middelburgse politierechter veroordeeld tot zestig uur werkstraf omdat hij een auto waarop de Belasting dienst beslag gelegd had, doorverkocht. Volgens de man, die gisteren wegbleef van de zitting, was de auto eigendom van een leasemaatschappij. DEN HAAG - Het provinciebestuur heeft zich te gemakkelijk af gemaakt van het verzoek van uienverwerker Arjazon in Kruiningen om te mogen uitbreiden. Dit vindt de Raad van State waar het bedrijf zich over de houding van de provincie heeft beklaagd. Arjazon, een grote uiensorteerder, zegt veel meer uitbreidingsruimte nodig te hebben dan de twintig pro cent die de provincie in het Streekplan gunt aan niet-agrari- sche bedrijven die in het buitengebied zijn gevestigd. De pro vincie wil de sector, die gelieerd is aan agrarische bedrijven maar zelf niet agrarisch is, niet te groot laten groeien. Bedrij ven met grote uitbreidingsplannen zoals Arjazon moeten dan ook naar een bedrijventerrein verkassen, vinden Gedeputeer de Staten. Zij keurden het bestemmingsplan Buitengebied goed waarin de gemeente Reimerswaal de uitbreidingsmoge lijkheden van ondermeer Arjazon heeft vastgezet op maxi maal twintig procent van de bestaande bedrijfsgronden. Het uienverwerkende bedrijf voerde in april bij de Raad van State een rechtszaak tegen de provincie. Arjazon heeft aangegeven dat verplaatsing naar een bedrijventerrein te duur is. Maar de uitbreidingsmogelijkheid van 20 procent die de gemeente Reimerswaal en het provinciebestuur bieden is te weinig voor de toekomst. De Raad van State heeft beslist dat Gedeputeerde Staten de bezwaren van Arjazon niet hebben onderzocht. Dat moet als nog gebeuren. De Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (Stab), die op verzoek van de Raad van State bij Arjazon op bezoek is ge weest, schreef in zijn rapport dat de door Arjanzon gevraagde bedrijfsuitbreiding mogelijk moet zijn. Het bedrijf heeft nu zijn hoop daar op gevestigd. MIDDELBURG - De Kanaalweg in Middelburg is volgende week twee dagen afgesloten. Donderdag 12 juni is een stuk van de weg ter hoogte van het stadskantoor dicht. D aar wordt vanaf half acht een kraan opgebouwd. Die moet een aantal grote zware liggers op het dak van de parkeergarage plaatsen. Op woensdag 18 j uni is de weg tussen de Schroeweg en het sta tion afgesloten voor verkeer. De grond onder en naast de weg wordt dan onderzocht op de aanwezigheid van explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. KAPELLE - Tijdens wereldkampioenschappen voor honden in het Duitse Dortmund is Païs du Pleinghen, een épagneul francais, gekozen tot mooiste in haar klasse. De vier jaar oude teef is eigendom van Jessica Paridaen uit Kapelle. De dochter van de prijswinnende hond, de negen maanden oude Fleur de Zélande Tamara Nadja, werd jeugdwereldkampioen. Eige naar is P. Ruissen, eveneens uit Kapelle. Bij de teckels, met 873 kandidaten, prolongeerde korthaar dwergteckel Courti sane van de Stoofhoeve van Roel en Angelique Boekholt uit 's-Heerenhoek haar wereldtitel. De Boekholts, die de afgelo pen tien jaar al zeven wereldtitels wonnen, leverden ook twee jeugdkampioenen: Salaatik's Juventus en Questionmark van de Stoofhoeve. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Havenschap Zeeland Seaports doet financi eel goede zaken, oordeelt een meerderheid van de partijen in Provinciale Staten. Want de fi nanciële cijfers zien er namelijk goed uit. Tegelijkertijd klinkt er bij veel fracties kritiek door. Vergaderstukken zijn te laat be schikbaar om te bestuderen. En als ze er al zijn, zijn ze vaak on duidelijk en niet compleet. De Statencommissie economie en mobiliteit twijfelde gisteren in eerste instantie of de jaarre kening 2002 en de begroting 2004 wel behandeld moesten worden. Vooral GroenLinks drong aan de behandeling uit te stellen, omdat de stukken te laat waren toegezonden. Gedeputeerde G. de Kok: „De stukken hadden compleet moe ten zijn. Dat is al jaren niet ge beurd. Ook moeten ze op tijd worden verstuurd. Maar het is dienstig voor het algemeen be stuur als de Staten een uit spraak doet over de voorgelegde stukken." Het was het begin van een onduidelijke discussie. Par tijen hielden hun kruid droog tot de Statenvergadering om zich verder in de stukken te kunnen verdiepen. De toezeg gingen van De Kok lieten onver let dat de Staten, soms tussen de regels door, kritiek uitoefenden op de werkwijze van het haven schap en de informatiestroom naar de Statenleden. D66'er A. Hijgenaar zei de cij fers in de jaarrekening en de be groting niet af te kunnen zetten tegen een beleidsplan, waarin staat wat het schap precies voor doelen wil bereiken. Gedepu teerde De Kok herbevestigde dat Zeeland Seaports wat hem betreft voortaan een beleids plan maakt en presenteert. „Hoe kan ik nu een oordeel vel len over een miljoenenbedrijf?", vroeg L. Harpe (GroenLinks) zich af. „En wat moeten we met al die miljoenen? Meer toelich ting op de stukken is noodzake lijk, want ik kan de cijfers zo niet doorgronden." Gedepu teerde De Kok antwoordde dat onderzocht gaat worden hoe veel geld Zeeland Seaports in kas moet hebben om financieel gezond door het leven te kunnen gaan. „Het havenschap moet bovendien meer impliciet het beleid gaan verwoorden." Advertentie s/°2& Geldig van 1 t/m 30 juni 2003 of zolang de voorraad strekt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 15