PZC Minder nieuwe Zeeuwen ;ht eucht Vlaamse regering vol vertrouwen ii toekomst Scheldt Spit verenigt abstract en figuratief Expositie De Russen draait om romantiek p; De werkelijkheid van Martin Baeyens Verhuizen kunst dinsdag 3 juni 2003 Berging Tricolor begint eind juni Dubieus Tussenuit Ja-knikker r Haagse school Thema Lichtinval Robuuste kracht VLISSINGEN - Het bergings bedrijf Smit Salvage begint eind juni, begin juli met de ber ging van het in december gezon ken autoschip Tricolor. De voorbereidende werkzaamhe den zijn in volle gang. De Tricolor, die ongeveer twin tig mij 1 uit de kust van Zeebrug- ge ligt, zal in negen stukken worden gezaagd, laat Smit woordvoerder L. Walder weten. Het is onmogelijk het 190 meter lange schip in één keer te lich ten. Het zou breken. Voor het zagen is speciale appa ratuur ontwikkeld. De fabrica ge is praktisch klaar. Smit Sal vage heeft ervaring met deze zaagtechniek. Die is eerder in de herfst van 2001 met succes toe gepast bij de berging van de ge zonken Russische onderzeeër Koersk. Duikers zijn momenteel aan het werk op de Tricolor. Om de ver schillende stukken van de Noorse autocarrier te kunnen verwijderen, moeten er hijsogen op gelast worden. Het zagen moet volgens planning eind ju ni, begin juli aanvangen. Smit Salvage streeft ernaar het autoschip in september of okto ber helemaal verwijderd te heb ben. Veel zal afhangen van de weersomstandigheden. Voor het takelen van de scheepsdelen is rustig weer nodig. Brokstukken van de Tricolor worden afgevoerd naar Zee- brugge. Zowel scheepsdelen als de lading van bijna drieduizend luxe auto's zullen daar volledig worden verschroot. Smit Salva ge voert het werk uit in een com binatie met de Belgische berger Scaldis, de Antwerpse sleep dienst URS en sleep vaartbedrijf Multraship uit Terneuzen. De Tricolor ligt in de druk beva ren toegang tot het Engelse Ka naal. Kort nadat het schip na een aanvaring kapseisde, zijn er nog twee schepen op gevaren. Eind januari zorgde een olielek kage uit de Tricolor voor vervui ling op met name de Belgische en Zeeuwse stranden. Smit Sal vage heeft eerder dit jaar de grootste hoeveelheid brandstof uit het schip gehaald, maar er wordt rekening mee gehouden dat er op moeilijk bereikbare plekken nog enkele tonnen olie zijn achtergebleven. Om ver ontreiniging te voorkomen wor den maatregelen genomen. door Emile Calon De instroom van nieuwe Zeeuwen hapert. Projectontwikkelaar J. van Garderen uit Goes hoort van zijn con tracten in de bouwwereld dat die toe stroom vanuit andere delen van Neder land naar het zuidwesten dunner wordt. Van een opdrogende stroom is nog lang geen sprake. Wel zijn mensen voorzichtiger geworden nu het econo misch wat minder gaat. „Ze kijken meer de kat uit de boom." Vanuit zijn kantoor ziet Van Garderen zowel de Oosterschelde als de Wester- schelde glinsteren. Antwerpen en Vlis- singen liggen op zonnige dagen ook op zichtafstand. Sinds vier jaar houdt hij namelijk kantoor op zestig meter hoog te in de Goese Watertoren. Als het niet te heiig is, kan hij met een goede kijker zelfs de auto 's tellen die de Zeelandbrug passeren. Door de recessie komen ech ter minder potentiële huizenkopers die brug over, weet hij. In tijden van onze kerheid kiezen mensen immers voor vastigheid. Wat ze zeker niet doen, is een huis kopen en vervolgens de oude woning aanbieden voor de verkoop. Een paar jaar geleden gebeurde dat nog met grote regelmaat, zo herinnert hij zich nog goed. Die tijd is echter voorbij Dat het economisch allemaal wat minder gaat, is een reden waarom minder mensen naar Zeeland verhuizen. Dat het steeds meer tijd en moeite kost bouwprojecten te voltooien, is een tweede, meent ontwikkelaar Van Garderen. foto Ruben Oreel Het vertrouwen in de economie is daar voor te gering. Proverko Bouwgroep in Goes heeft een deel van de woningportefeuille van plaatsgenoot Van Garderen Dekker (G&D) overgenomen. Hiermee breidt de bouwgroep haar productie voor de komende tien jaar met circa achthon derd woningen uit. Door de verkoop is de zelfstandigheid van G&D als pro jectontwikkelaar voor langere tijd ver zekerd, aldus Van Garderen. Proverko, onderdeel van ABN-Amro Bouwfonds Nederlandse Gemeenten, had aanvan kelijk interesse in het gehele bedrijf. Dat past in een trend waar Zeeuwse ontwikkelaars en bouwbedrijven al langer mee te maken hebben. De Wal- cherse Bouw Unie is immers overgeno men door Heijmans en Projectbouw Zeeland door Amstelland. Op die ma nier breiden die beursgenoteerde be drijven hun activiteiten uit. Van Garde ren en Dekker wilden echter niet hun zelfstandigheid al zes jaar na de start opgeven. Om die reden hebben ze slechts een gedeelte van hun portefeuil le overgedragen, aldus Van Garderen. Van de 46 projecten in en buiten Zee land hebben ze er nu nog 20 zelf in han den. De verkoop van een gedeelte van de activiteiten geeft het bedrijf ook meer armslag, aldus de directeur. Van Garderen Dekker werd vorig j aar door de Goese wethouder M. 't Hart na drukkelijk genoemd als een dubieuze projectontwikkelaar. Hij verkondigde toen dat hij samen met Veere en Middel burg wilde optreden tegen ontwikke laars met, een bedenkelijke reputatie. Daarbij werd G&D nadrukkelijk ge noemd, omdat het bedrijf weigerde het half afgebroken voormalige Deltage bouw verder te slopen. Eerst wilde het volledige zekerheid over het doorgaan van nieuwbouwplannen op die plaats. Van Garderen glimlacht wat wrang als hij aan die affaire wordt herinnerd en verzekert vervolgens dat de relatie met de gemeente en de wethouder weer bij zonder goed isHij geeft aan dat hij des- tijds een puur zakelijk geschil had met de gemeente. Na een korte stilte ver volgt hij dat hij de uitspraken van de wethouder niet echt gepast vond. Ont wikkelaars en gemeenten zijn immers als het om het verwerven van grondpo- sities gaat eikaars concurrenten. Daar bij gaat het soms hard tegen hard, zo weet hij maar al te goed. Projectontwikkelaars komen vaak als winnaar uit zo'n wedstrijd tevoorschijn omdat ze veel flexibeler zijn, veel snel ler kunnen handelen. Een gemeente als Goes, waar net als door Middelburg een actieve grondpolitiek wordt bedreven, heeft dan wel eens het nakijken. En dat kan zuur zijn, maar het hoort bij het ri sico van het vak, aldus de ondernemer die vervolgens nogmaals benadrukt dat de relatie met Goes weer prima is. Hij wijst naar gemeenten als Borsele, Rei- merswaal en Amsterdam, waar pro jectontwikkelaars worden gezien als partners. Het moet hem van het hart dat het steeds meer tijd kost om een bouwpro ject te voltooien. In het begin van zijn carrière was drie jaar ruimschoots vol doende. Nu is hij al blij als het lukt om een plan in vijf jaar tijd af te ronden. Stroperige procedures, bezwaarma kers die alle procedures benutten en capaciteitsproblemen bij overheden zorgen voor fikse vertraging. Door die lange productietijd worden huizen ook onnodig duurder, aldus de ontwikke laar. Dat is weer slecht voor de grote doelgroep, de mensen die een niet al te dure koopwoning willen. Maar ook wo ningcorporaties hebben volgens hem in toenemende mate last van die lange en kostbare procedures waardoor het voor hen bijna onmogelijk wordt nog te bou wen voor hun doelgroep. „De regelge ving frustreert", vat hij zijn klachten dan ook samen. Hij hoopt dan ook dat overheden daar iets aan willen doen zo dat het wat minder ingewikkeld wordt om te bouwen. door Ben Jansen VLISSINGEN - De Vlaamse minister van Openbare Werken G. Bossuyt is ervan overtuigd dat Nederland besluiten over de toekomst van het Schelde- estuarium trouwhartig zal uit voeren. Hij deelt de ongerust heid van Antwerpen daarover allerminst. Bossuyt meent dat Antwerpen er verstandig aan doet meer energie te steken in het verkrijgen van draagvlak in Zeeland dan in het uiten van twijfel over de bereidheid van Nederland om mee te wer ken. Begin vorige maand spraken de Antwerpse havenschepen L. Delwaide en directeur R. Restiau hun ongerustheid uit over de vrijblijvendheid van de Nederlands-Vlaamse inspan ningen op een ontwikkelings- schets voor het gebied op te stellen. In die schets worden vei ligheid, natuur en bevaarbaar heid in samenhang bekeken. Antwerpen vreest dat de uit komst niet zal leiden tot een spoedige verdere verdieping van de Westerschelde en heeft in een brief aan het Vlaamse parle ment uitdrukking gegeven aan deze zorg. Bossuyt heeft Nederland op de hoogte gesteld van de bezorgd heid die in Antwerpen leeft. Het antwoord van staatssecretaris M. Schulz van Haegen heeft hem gerustgesteld. Volgens Bossuyt is Nederland van plan bij de politieke besluitvorming over de toekomst van het Schel- de-estuarium verplichtingen aan te gaan die verder gaan dan een inspanningsverplichting. Delwaide heeft allerminst het gevoel dat het nu wel goed zal komen met de verdere verdie ping van de Westerschelde die Antwerpen zo vurig wenst. Hij blijft van mening dat er volop mogelijkheden zijn voor Neder land om zich er toch weer tus senuit te draaien. De suggestie van Bossuyt aan het adres van M Antwerpen om meer werl:10 maken van het verkrijgen j,e draagvlak in Zeeland, is bij Igt waide verkeerd gevallen. D; mee wordt volgens hem erkjy dat vanuit Zeeland verzet |a worden geboden tegen een ni we aanpassing van de vaarg j- naar Antwerpen. 5e] Bij het akkoord dat Nederig en Vlaanderen in maart 200}e] Vlissingen hebben gesloten tj.e het opstellen van de ontwik c lingsschets, is afgesproken m- twee 'onafhankelijke gezagfya] bende personen' het proces ztfg den begeleiden om draagvlaaE smeden voor besluiten over>er anderingen in het Schelde-^ bied. Het tweetal, de Vlaa::e) oud-minister E. Baldewijiqjf oud-commissaris van de korm, gin in Overijssel J. Hendi1V( hebben de opdracht ervooip zorgen dat die besluiten wor^g gesteund door overheden en d, langenorganisaties aan weser! zijden van de grens. |r; Volgens L. van de Berg van-e secretariaat van Baldewijnife Hendrixs beschouwen de baje onafhankelijke gezaghebbyt personen de manier waaropan havenbedrijf en de haver meenschap van Antwerpen; hebben geuit niet als een bed ging voor hun streven draagvlak. Ze zien de Antwi se stellingname als een po|l! om druk op de ketel te hou; Van den Berg: „Er wordt tR] gestreefd naar oplossingen^ zo breed mogelijk wordener dragen, maar dat betekent od dat iedereen zich als eenep knikker moet opstellen. lar tuurlij k mag je op alle moge!on manieren aandacht vragen de onderdelen van de ontwilfer lingsschets die je zelf hetye langrijkst vindt. Pleiten hij een verdere verdieping vaiOu vaargeul in de Westerscheltesl nu eenmaal de core business^n Antwerpen. Dat daarbij eengn vige dialoog wordt gevoer p prima, moet we moeten er,se] eindelijk natuurlijk wel saafp uitkomen." door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Elke Neder landse kunstenaar die zich waagt aan het schilderen van wolkenluchten, heeft lef. Hij moet immers opboksen tegen de reputatie van Jacob van Ruys- dael, de zeventiende-eeuwse landschapsschilder die in dit opzicht door weinigen is geëve naard, laat staan overtroffen. Het werk van de Middelburgse schilder Sebastiaan Spit mis staat niet naast dat van Ruys- dael. Dat zijn schilderijen ook verwant zijn aan het abstracte werk van Mondriaan en Male- vitsj geeft aan dat Spit geïnte resseerd is in meer dan alleen een mooie wolkenlucht. Deze maand presenteert Spit het boek Wolken met een expo sitie in de Middelburgse Galerie T. Het is het twintigste deel in de Kwadrant Art serie, waarin eer der kunstenaars als Ger Dekker, Teun Hoeks, Jeroen Henneman en Jan Cremer figureerden. Het 72 bladzijden tellende boek be vat voornamelijk kleurenrepro ducties van Spits schilderijen. In een inleidende tekst vertelt de schilder zelf, samen met re dacteur Chris de Boer, wat hem beweegt. Voor Spit zijn wolkenformaties het meest abstracte element in de natuur. In de tekst wordt dan ook gesteld dat hij in zijn werk de abstractie in de schilder kunst onderzoekt. Desondanks sluit zijn werk aan bij de Hol landse figuratieve traditie. Ruysdael natuurlijk, maar ook de schilders van de Haagse school, meesters in het weerge ven van luchten en licht. Net als hen dwingt Spit in de eerste plaats bewondering af door de manier waarop hij wolkenluch ten in verf weet te verbeelden. De dreiging van onweer, het licht dat net wel of net niet door de wolken breekt, met een bijna fotografische precisie weet de schilder dat weer te geven. Toch is het onmogelijk zijn schilderijen met foto's te ver warren. In vrijwel elk schilderij brengt hij namelijk een geome trische vlakverdeling aan. Als de - ogenschijnlijk - realistische weergave van de wolkenlucht klaar is, plakt Spit het schilderij gedeeltelijk af. Vervolgens schildert hij verder op het open gelaten gedeelte. Vaak is dat een baan die verticaal of horizon taal over het doek loopt, soms is het de helft van een schilderij, een enkele keer zijn het meerde re stroken of zijn de lijnen schuin getrokken. In Galerie T is een schilderij te zien waarvan de onderste helft een mono chroom geel kleurvlak is. Dui delijker kan de verwijzing naar Mondriaan en Malevitsj niet zijn. Op de andere werken in de tentoonstelling is Spit op de opengelaten vlakken verderge gaan met het schilderen van wolken. Het lijkt daardoor net alsof de altijd bewegende wol kenlucht op twee verschillende momenten heeft geobserveerd en op één doek vastgelegd. Het In vrijwel elke wolkenlucht brengt Spit na voltooiing een geometrische vlakverdeling aan. foto Lex de Meester licht is net iets anders, de om trekken van de wolkenforma ties zijn gewijzigd. Een groot doek (140 bij 100 cm) uit 2001, te zien in Galerie T en afgebeeld in het boek Wolken, onderstreept dat het Spit gaat om abstractie. De baan die het doek verticaal doorsnijdt, is duidelijk een uitsnede van een wolkenlucht. De beschouwer gaat er zonder meer vanuit dat de woelige verfstreken erom heen ook een wolkenlucht weer geven. Op alle schilderijen van Spit staan immers wolken afge beeld. Maar wie die kennis even vergeet en alleen kijkt naar de rechthoekige vlakken links en rechts van de wolkenbaan, ziet een puur abstract schilderij, waarvan het paars en groen dat is gebruikt niet direct associa ties oproepen met een wolk. Met dit doek bewijst Spit hoe dicht abstractie en figuratie bij el kaar liggen. De inleidende tekst, die helaas wordt ontsierd door flink wat stijlfouten, maakt duidelijk dat Spit op zijn schilderijen nog een ander spel speelt. Behalve figu ratie, abstractie en tijd is ook ruimte een belangrijk thema. Door de wolkenluchten in ver schillende vlakken weer te ge ven, heeft hij de gebruikelijke dieptewerking doorbroken. Het normale schilderkunstige per spectief is als het ware gefrag menteerd. Er zit nog steeds diepte in zijn wolkenformaties, maar het is alsof Spit enorme spiegels in de lucht heeft gehan gen. De toeschouwer hangt als een vogel tussen de wolken en kan meerdere kanten tegelijk op kijken. Expositie: Sebastiaan Spit, t/m 28 juni in Galerie T in Middelburg, open do t/m za van 11-16 uur. In de kelder is werk te zien van Martin Baeyens en andere leden van de Haagse Etsclub. Publicatie: Sebastiaan Spit: Wol ken, Uitgave Van Spijk Art Projects in Venlo, isbn 90 6216 699 7, prijs: 10 euro. Vrijdag geeft Spit in de galerie een lezing, aanvang: 20 uur. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - In de kelder van Galerie T, die dit jaar ge wijd is aan kunstenaars van de Haagse Etsclub, is gedurende de maand juni werk te zien van de Belgische kunstenaar Mar tin Baeyens. Een wisselwer- king tussen figuratie en ab stractie en een bijna geometri sche vlakindeling speelt ook bij hem een rol. Baeyens tekent of schildert (met kleurpotlood, vetkrijt en acryl) op kaften van boeken en schriften, of gebruikt topogra fische kaarten als ondergrond. In andere werken is de afbeel ding van een printplaat van een computer over een voor stelling heengelegd. In de meeste van zijn werken schrijft hij titels, vaak een variatie op 'from the early years of XXI century', en bij prachtige voor stellingen van zonovergoten akkers (in geel, groen of rood) staat in de kantlijn dikwijls een kleurproefje. De kunstenaar maakt daarmee duidelijk dat hij de werkelijk heid niet reproduceert, maar een eigen werkelijkheid cre- eert. Detail van het schilderij 'Aan het schrijven' van Ivan Slavinsky. ?ml foto Marijke Folker, Er 'erf .tec om oir imn door Ali Pankow ZIERIKZEE -Het zou een tafe reel uit Tsjechovs bekende to neelstuk 'De Meeuw' kunnen zijn: een olieverfschilderij van Vladimr Sotnikov met twee vrouwen in een prachtig door de zon beschenen, bloemrijk pri eel. De vrouwen lijken Irina en Nina in gesprek over hun beider fascinatie voor het theater. Het schilderij is onderdeel van de expositie 'De Russen' in galerie Kos in Zierikzee. De tentoonstelling is anders van opzet dan aanvankelijk de be doeling was. Galeriehouders Chris en Els Grinwis hebben er even heel wat hoofdbrekens over gehad. Twee van de drie Russische exposanten lieten het een week van te voren afweten. Zij zagen hun expositie in het kader van het driehonderdjarig bestaan van Sint Petersburg al in rook opgaan, terwijl boven dien alle uitnodigingen al de deur uit waren. Met werk van alleen Maxim Sonderovich bleek geen volledige tentoon stelling te vullen. Galerie Rosarta in Rotterdam bracht uitkomst. Van deze gale rie was al de vraag gekomen de ze zomer eens wat specifiek werk van Russische kunste naars in galerie Kos te mogen presenteren. Dat verzoek kan nu ruimschoots worden inge willigd. Chris en Els Grinwis maakten een keus uit de collec tie van Rosarta om tot eind juni in hun galerie te exposeren. Zij leggen de nadruk op het thema 'romantiek'. „De insteek is ten slotte driehonderd jaar Sint Pe tersburg", motiveert Chris. De expositie bestaat nu uitslui tend uit figuratief werk van tien Russische kunstenaars. Op twee aquarellen na zijn het allemaal olieverfschilderijen. De aqua rellen zijn voorstudies voor een groot schilderij van een schip op woeste zee van Ivan Kapitanov. Het werk van Vladimir Sotni kov valt op door de knappe wij ze waarop hij met de lichtinval weet te spelen. Naast het fraaie tafereel met de twee vrouwen, trekt ook het schilderij met een vissend jongetje en een toekij kend meisje de aandacht. De vrolijkheid van jeugd en een lentedag spat er als het ware vanaf. De keuze van de zware lijsten lijkt wat minder geluk kig. Ivan Slavinsky weet als 30-jari- ge kunstenaar opvallend goed de sfeer van grandeur en ro| tiek uit de vroegere Russ: salons te treffen. Hij schii elegante jongedames in ru'DA de japonnen en in gedaiA'-C verzonken boven briefpa „Deze man maakt overige^ abstract werk, maar dat80/( nou eenmaal niet in het tt van deze tentoonstelling"i|: (o Chris. x: Evgeniy Hanin lijkt met 'Paarden in de sneeuw' v^vg| zijn liefde voor enkele spei ke kenmerken van de Russ'^'3 cultuur tot uiting te willenlith I gen. Winter, schoonheid, lïrian strektheid en robuuste k;n zijn kernbegrippen die de blik van dit schilderij opwf Minder Russisch is de sfee het gecombineerde werk;i\|f[ Larissa Papchenko en V»sts< Butirskiy. Zij maakten eenstbi menveld dat door kleurge®0 fi en sfeertekening aan 5 doet denken. Uit de stadstal: (0 len die Margaritta Loba*: (0 van Sint Petersburg ma""3'1 spreekt haar voorkeur voo: detinten. VW.[ Expositie 'De Russen' t/m 29J13'' galerie Kos, Zierikzee. Opet t/m zo 11.00-17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 12