Een eeuw stoelen in beeld zc Aronskelk is een uitkomst voor bloemschikkers W3 Jgg Wastrommel Tijdschrift Stoffen Natuurlijk Loveseat zaterdag 31 mei 2003 Stoel van Mare Newson uit 1992. De foto heeft een hoog Boun- ty-gehalte. Een palmen strand op het eiland Martini que, met uitnodigende stoelen keurig in het gelid. In plaats van schaars geklede badgasten ver wacht je dat er elk moment mannen in witte maanpakken opduiken, om de uiterst ver dachte ligbedden af te voeren. Maar in de jaren '50 was asbest nog het materiaal van de toe komst en de tuinstoel van ont werper Willy Guhl een exclusie ve topper. Gemaakt uit een stuk asbest - een mooi visitekaartje voor de Eternit-fabriek in het Zwitserse Niederurnen. De toepassing van asbest is een aardig voorbeeld van de voort durende exper imenten met nieuwe materialen en produc tietechnieken in het meubelde sign, al leidden die in dit geval dan niet tot een blijvende door braak. 'De voornamelijk Weense ontwerpers die rond het begin van de 20e eeuw de basis legden voor het industriële meubelde sign hadden nog weinig keus. De oudste stoelen in de tentoon- stelling - voor het eerst in Ne derland te zien - zijn allemaal van hout gemaakt. Zoals de klassieke caféstoel van gebogen hout van Adolf Loos uit 1898, en de strenge rookfauteuil van Jo sef Hoffmann, toepasselijk Sitzmaschine gedoopt. Lichter en strakker worden de meubels in de jaren '20 en '30. Marcel Breuer introduceert sta len buizen - functioneel en mak kelijk in massa te produceren - en Gerrit Rietveld gaat voor in een sobere en ordelijke vormge ving. Uiteraard maakt zijn be roemde roodblauwe stoel (prijs kaartje anno 1929: 22 gulden 50!) deel uit van de tentoonstel ling, al is de afgeleefde naturel houten Zig Zag zeker zo origi neel. De al even bekende chaise longue van Le Corbusier (1928) staat er ook. Niet in glanzend chroom en luxe zwart leer zoals in de hedendaagse meubeltoon zaal, maar met een bijna aan doenlijke stoffering van ver schoten en versteld linnen. Maar je hoeft niet per se een uit gesproken designliefhebber te zijn om aan de tentoonstelling het genoegen van de herkenning te beleven. Neem de hangmat- achtige constructie van ranke metalen buisjes en oranje can vas uit 1938 van Harday, Bonet en Kurchan, die gebruikers van de nu zo populaire „puntige" campingstoeltjes bekend zal voorkomen. Destijds een revolutionaire combinatie van kunststof, me taal en hout, maar nu een haast koddig schommelstoeltje is de kuipstoel RAR van Charles Eames. Hij gebruikt hiervoor eind jaren '40 technieken die werden ontwikkeld voor kunst stof kappen op radai'antennes. Vooral de Amerikanen maken tijdens en na de Tweede Wereld oorlog dankbaar gebruik van kennis uit de vliegtuig- en scheepsbouw. Dankzij de sa menwerking van ontwerpers met de industrie wordt design in Amerika ook steeds alledaag ser, al klinkt dat nu wel een tikje oneerbiedig voor bijvoorbeeld de Tulip Chair van Eero Saari- nen - wit plastic draaikuip op ronde voet - en de Diamond Chair in gevlochten staaldraad van Harry Bertoia. Een blikvanger van de hand van Eames is de Lounge Chair, waarvoor een veelgebruikte baseballhandschoen als inspi ratiebron diende. Het zijn dat soort wetenswaardigheden die de op zichzelf vrij kaal vormge geven tentoonstelling extra le vendig maken. Door middel van tekstpanelen, posters met recla me- en interieurfoto's alsmede videofilms worden de stoelen in hun context geplaatst. En het is toch aardig om te zien hoe bij voorbeeld de Eames-jes er als toonaangevende ontwerpers echtpaar zelf bij zaten - Charles in zijn eigen lounge chair en Ray op de bank in een interieur dat vooral tijdloosheid uitstraalt. In Europa geven Italië en Scan dinavië na de oorlog de toon aan. De 3107 (beter bekend als de vlinderstoel) van de Deen Ar- ne Jacobsen en de ranke 699 ('uperleggera') van Gio Ponti bijvoorbeeld stellen eenvoud en rust tegenover de drukke en vluchtige ramsj die in de jaren '50 de markt overspoelt. De oneindige mogelijkheden van kunststof, zowel in tech nisch als creatief opzicht, leiden in de jaren '60 en '70 tot een ex plosie van vormen en kleuren Het is jammer genoeg niet ge oorloofd, maar je zou zo willen wegkruipen in de Ball Chair van Eero Aarnio, een cocon van wit te kunststof met een warmrood beklede binnenkant. De vorm van de royale bol, ook gemaakt in.een hangende variant - is af geleid van een astronauten helm. Op een andere manier verleidelijk is de Bocca van Stu dio '5, een mond in bloedrode meubelstof. Het is het meest in het oog springende voorbeeld van het meubelontwerp uit de jaren '70, waarin de ontwer perscollectieven) eerder op de vrolijke dan de functionele toer zaten. Maar er is ook de karton nen Wiggle Side Chair van Frank Gehry. Op een reclame prent is te zien hoe met behulp van een VW Kever de stabiliteit van deze losjes opgevouwen strook karton werd aangetoond In de jaren '80 lijkt alles moge lijk. Zoveel ontwerpers, zoveel stijlen - in een periode waarin design ook een modieus status symbool is geworden. Naast el kaar staan de sprookjesachtige 357 (I Feltri) van Gaetano Pesce (een soort pauwentroon van rood vilt met een zwart gewat teerde binnenkant), de pure Ply Chair van Jasper Morrison (een voud in blank multiplex), de weelderige Bambi van Borek Si- pek (als een stoel geworden danseres op een schilderij van Toulouse Lautrec) en de mini malistische Ko-Ko van Shiro Kuramata (een zwarte kruk met een simpele ruggesteun van chroom). Ander contrast: de on bekommerde alles is al eens ontworpen' - kitsch van Ales- sandro Mendini tegenover de tot stoel getransformeerde win- kelkar (Consumer' Rest) van Frank Schreiner, die veel meer dan een praktisch meubelstuk een aanklacht is tegen het onge breidelde consumeren. Aandacht voor het milieu is er volop in de jaren '90 - zie het hergebruikte plastic in de Lord Yo van Philippe Starck en de eenvoud in vorm en (onbehan deld) materiaal bij Frank Gehry en Jasper Morrison. Waar Starck vooral geestig tracht te zijn, wil Ron Arad de artistieke waarde van zijn ontwerpen be nadrukken. Fascinerend is zijn Well Tempered Chair, die hoe wel gemaakt van koel en scherp roestvrijstaal door haar ronde vormen toch de illusie oproept van kussens om diep in weg te zakken. Ook de zilverkleurige Organe Chair van Mare Newson heeft die tegenstrijdigheid van hard materiaal en zachte, orga nische vorm. Zoals de moderne mens op zoek is naar evenwicht, zo lijkt ba lans ook het sleutelwoord in het meubeldesign, van het laatste decennium van de 20e eeuw. De ontwerpers zijn vooral op zoek naar de gulden middenweg tus sen het gewone wegwerppro- duct en het onbereikbare icoon, zoals de samenstellers - weinig veelbelovend - veronderstellen. Bezoekers van het Enschedese museum zullen vooralsnog ge noeg hebben aan de 100 top stukken uit de befaamde collec tie van het Vitra Museum in Weil am Rhein. Want als je ze alle maal goed wilt bekijken, heb ben die 100 stoelen hetzelfde nadeel als een royaal gevulde meubelshowroom: het zijn er wel erg veel. Ingrid Bosman 100 years-100 chairs, een eeuw industrieel meubelontwerp in 100 stoelen. Tentoonstelling van het Vitra Design Museum in Weil am Rhein. Tot en met 14 september in het Rijksmuseum Twenthe aan de Lasondersingel in Enschede, dinsdag tot en met zondag alsmede feestdagen van 11 tot 17 uur. Fauteuil ontworpen door Studio 65 uit 1970. Vroeger, toen ik in Engeland woonde, ging ik graag naar Kew Gardens, een uitgestrekte botanische tuin in Londen. Mijn favoriete doel daar was het Aroïd House, een kas die in zijn geheel gewijd was aan de plan ten familie van de Araceae, de Aronskelk-achtigen, een rijk geschakeerde familie die meer dan tweeduizend soorten omvat waarvan de grote meerderheid in de tropen thuishoort. Meestal was ik alleen in de aronskelken- kas en in de vochtige atmosfeer was het niet moeilijk om je tus sen de weelderige gatenplanten, flamingoplanten en Dieffenba- chia's in de jungle te wanen. Ook de bloemen van de Araceae spreken tot de verbeelding om dat ze zo ver verwijderd zijn van anemonen, margrieten en floxen De bloem van een aronskelk-achtige bestaat dik wijls uit een schutblad dat een kolf omgeeft en doet in de verte denken aan een vreemdsoortige schotelantenne die geheime sig nalen uit het heelal ontvangt. In ons land zijn soorten uit de fa milie van de Araceae meestal kamerplanten; in de buiten lucht is de Aronskelkfamilie slecht vertegenwoordigd. Ne derland kent vier in het wild voorkomende soorten, waarvan er drie waarschijnlijk zijn inge voerd. De enige onvervalst in heemse soort is Calla palustris, de Slangenwortel. Het is een plant die in blad en in bloeiwijze sterk aan de kamer-aronskelk, Zantedeschia aethiopica, doet denken; de plant heeft stevig, bijna vlezig donkergroen blad en bloemen die bestaan uit een gele kolf, omgeven door een wit te schede. In de herfst vallen de vuurrode zaaddozen op. De slangenwortel groeit in het wild op de grens van water en moeras, maar u hoeft het moe- ras niet in om de plant te bewon deren want hij is in de meeste tuincentra te koop. Zoek op de afdeling Vij verplanten Voor uw vijver is de Slangenwortel een waardevolle plant want het is een van de weinige waterplan ten die twee maal per seizoen bloeit, eerst in mei en juni en daarna meestal nogmaals in september. -Het tweede wilde familielid is ook al een waterplant: de Kal moes - bekend van slootkanten, maar ook van het aroma van Zantedeschia - Aronskelk zulke uiteenlopende voedings middelen als Deventer koek en Berenburg. Want hoewel veel Araceaea giftig zijn - de kamer plant Dieffenbachia zelfs dode lijk - is Kalmoes al eeuwen gele den als genees- en genotmiddel uit Azië ingevoerd. Het groene, zwaardvormige blad is geen sie raad voor de vijver, maar de bontbladige vorm, Acorus cala mus 'Vanegata', met roomkleu rige lengtestrepen op het blad, is zeker de moeite waard. De laatste twee familieleden die in Nederland in het wild voor komen zijn de Gevlekte en de Italiaanse aronskeljt. De. Get vlekte aronskelk heeft weinig sierwaarde, maande Italiaanse is een geweldigfe tuinplant; niet in het minst omdat die aanwezig is als de meeste andere planten onder de grond zitten: in de win ter. In november komt het crè mewit gemarmerde blad van de Italiaanse aronskelk boven de grond. In die tijd van het jaar is het een uitkomst voor bloem schikkers die graag een boeket uit eigen tuin plukken. In het voorjaar, in mei bloeit de Itali aanse aronskelk, Arum itali- cum, met geelgroene bloem- scheden; daarna sterft het blad af, maar de uitgebloeide bloe men ontwikkelen zich tot op vallende oranjerode bessen in oktober. Merels eten die bessen in de winter en verspreiden zo de plant. Een paar Araceae zijn in ons kli maat net wel, of net niet winter hard. De belangrijkste is Zante deschia aethiopica, de bekende kamerplant van vroeger, toen onze huizen nog niet centraal verwarmd waren. Deze aronskelk doet het goed in een mandje in ondiep water in de vijver, mits u de plant als het gaat vriezen tot onder de ijs- grens laat zakken. Maar ook op het droge gedijt de plant, al is het afdekken voor de winter geen sinecure. De dwergvorm 'Perle von Stuttgart' verdraagt meer vorst dan de gewone soort. Romke van de Kaa Het nadeel van veelvuldig wassen is dat kleding na verloop van tijd onherroepelijk slijt. Onder de naam Vitality brengt Miele een wasautomaat op de markt waarmee kleding minder snel zou slijten. De trommel van het apparaat is voorzien van een honingraatpa troon waardoor in de trommel- wand een dun laagje water ont staat. Doordat het wasgoed over de wand glijdt, worden de vezels minder belast. Daardoor gaat de kleding volgens Miele langer mee. Het apparaat kost 999 eu ro. In dezelfde serie is een droogautomaat (vanaf 729 euro) en een afwasautomaat verkrijgbaar (699 euro) Voor meer informatie: 0347-378887. Uit de koker van producent van tuinaccessoires Garde- na verscheen onlangs het tuin- tijdschrift UwTuin - Uw Hobby Het is geen reclamefolder, maar een volwaardig tijdschrift met diverse artikelen. Het belicht de verschillende tuinseizoenen. Het onderdeel zomer bevat bij voorbeeld artikelen over tuin- verlichting en de tuin besproei en. Vanzelfsprekend is daarbij wel aangegeven welke produc ten van Gardena het beste ge bruikt kunnen worden. In het tijdschrift ook aandacht voor vijvers, gazons, snoeien en oog sten. Het magazine telt 112 pa gina's en is voor €2,95 verkrijg baar bij tuincentra. Jab Anstoetz, producent van interieurstoffen, komt met een speciale zomercollectie; Daarin ligt de nadruk op kleur. Volgens Jab Anstoetz brengen de zomerstoffen 'een stukje zui ders temperament ihTiuis'.' Op vallend zijn de stoffen waarbij fel rood en geel worden afgewis seld met bloemetjesprints. Maar voor wie dat te uitbundig is, brengt het Duitse bedrijf ook een zogenaamde romantische collectie. Daarin domineren kleuren als wit en zachtroze. Voor de liefhebbers van een mo dern interieur bevat de collectie stoffen in de kleuren groen blauw, zilvergrijs en pastel- paars. Voor meer informatie: www.jab.de. De keukenliefhebber associ eert het Duitse merk Bul- thaup ongetwijfeld met strak en architectonisch. Maar ook de keukenproducent moet met de tijd mee. Voor het bekende Sys tem 25 lanceert het bedrijf daar om drie nieuwe houten fronten: Zwitsers perenhout, olm en ap pel. Daarnaast heeft Bulthaup ook vijf nieuwe frontkleuren. sahara, leem, nordic blauw, ta- bac en cayenne. Alle nieuwe mogelijkheden zijn te bekijken op de website: www.bulthaup.nl Het principe van de zoge naamde 'loveseat' is be kend. Het is een bankje met twee zitplaatsen, waarbij beide ge bruikers ieder een andere kant opkijken. Door het hoofd een kwartslag te draaien kijken bei den elkaar romantisch in de ogen. Dat is althans de bedoe ling. Nieuw is een exemplaar van Rotan, dat op de markt wordt gebracht door de Belgi sche meubelproducent Vincent Sheppard Volgens ontwerper Henry Claeys moet de tweezit- ter mensen dichter bij elkaar brengen. De tweezitter is vanaf 900 euro verkrijgbaar. Voor meer informatie: 023-5282821. Op internet: www.vincentshep- pard.com Ontwerp van Frank O. Gehry uit 1972 foto's Werner Rau- werdink Stoelen van hout, staaldraad of vilt. Van plastic, asbest of karton. Een stoel als een zachte mond en een stoel die ooit winkel- kar wasStoelen om op te zitten en stoelen als statement. De tentoonstelling 100 years-100 chairs in het Rijksmuseum Twenthe, samen gesteld door het Vitra Design Museum, biedt een royaal overzicht van een eeuw industri eel meubelontwerp. t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 33