Vergeefs naar veer rijden voorbij juni PZC TERNEUZEN Representatieve keuze actueel werk van Zeeuwse kunstenaars Ellenrieder ontregelt waarneming Eerste paal pand Leger des Heils na bouwvak de grond in 14 Borden wijzen toerist op verdwijnen veerdienst over Westerschelde lezers schrijven Asielzoekers Groen 0800 - 0231 231 (GRATIS) kunst Mardienco <D p g eheven! aufgehoben PIANODUO'S IN MIDDELBURG woensdag 28 mei 2003 door Ben Jansen GOES - Op vijf plaatsen in Zee land zijn gisteren borden langs de weg gezet om toeristen erop te wijzen dat de veerdiensten Kruiningen-Perkpolder en Vlissingen-Breskens niet langer bestaan. De borden zijn bedoeld voor bezoekers die gewoontege trouw naar de inmiddels afge sloten vcerpleincn rijden of die bun route door Zeeland bepalen op basis van een kaart waarop nog wél de autoveren staan en niet de Westerscheldetunnel. Met Pasen is gebleken dat nogal wat toeristen vergeefs naar de veerpleinen reden om de Wes terschelde toch per boot over te steken. De aanduiding Terneu- zen (Tol) op de bewegwijzering in Midden-Zeeland en Goes (Tol en Vlissingen (Tol) in Zeeuws- Vlaanderen was blijkbaar on voldoende om incidentele be zoekers van Zeeland duidelijk te maken dat de autoveren zijn opgeheven en zijn vervangen door de Westerscheldetunnel. In overleg tussen de provincie Zeeland, de NV Westerschelde tunnel en Rijkswaterstaat is daarom besloten als extra maatregel tijdelijke borden te plaatsen. Op de noordbaan van de A58 staan nu voorde afslag Kruinin- gen en voor de afslag Heinkens- zand borden die in het Neder lands en het Duits melden dat het niet meer mogelijk is per veerboot naar Perkpolder en Breskens te gaan en dat in plaats daarvan de richting Terneuzen dient te worden gevolgd. Op de zuidbaan worden deze aandui dingen niet noodzakelijk ge acht, omdat toeristen bij bin nenkomst in Zeeland al hebben kunnen zien welke route ze moeten volgen. In Zeeuws-Vlaanderen staan tijdelijke borden bij Terhole, bij Terneuzen en bij Schoondijke De opschriften van deze borden maken duidelijk dat Kruinin- gen en Vlissingen niet langer per autoveer bereikbaar zijn en dat de richtingen Goes of Middel burg moeten worden gekozen. Advertentie H *4 12 m Vrijdag ScheldetHeater Chris Barber Diverse podia gratis www.scheldejazz.nl Verkeersbord langs de A58 bij Rilland. foto Willem Mieras door René Hoonhorst TERNEUZEN - Het Leger des Heils hoopt dat de bouw van het nieuwe multifunctionele cen trum in Terneuzen direct na de bouwvakvakantie begint. In het nieuwe pand op een parkeerter- reintje tussen Dijkstraat en Korte Dijkstraat vestigt het heilsleger een kerk, een foyer annex activiteitenzaal, een winkel in tweedehandskleding, een keukentje annex koffiehoek en kantoorruimte. Kapitein R. Pronk hoopte vorig jaar dat hij het nieuwe gebouw nog deze zomer in gebruik kon nemen. „Maar zoals het er nu uitziet, zal het pand volgend jaar om deze tijd klaar zijn. We hebben eerst een aantal binnen stadsbewoners moeten overtui gen dat er geen overmatige overlast is te verwachten." Alle vergunningprocedures zijn in tussen doorlopen. Het leger wacht alleen nog op een schone- grondverklaring, maar die kan volgens Pronk niet lang meer op zich laten wachten. De bouwvergunning voor het heilsgebouw ligt inderdaad al klaar, bevestigt gemeente woordvoerder D Timmers. De schone-grondverklaring levert geen problemen op. „We over leggen alleen nog over de afvoer van overtollige grond. Grond die vrijkomt bij de bouw moet elders weer worden gebruikt." Timmers verwacht dat de oplos sing voor de grondafvoer snel wordt gevonden, zodat de bouw van het nieuwe pand index-daad eind augustus kan beginnen. Het Leger des Heils is zo'n 105 jaar actief in de Temeuzense binnenstad. Hoewel de plaatse lijke legergemeenschap niet veel meer dan vijftig belijdende leden telt, hecht het leger aan aanwezigheid in de Zeeuwse havenstad. De kerkgemeen schap groeit langzaam maar ge staag, Terneuzen herbergt nogal wat mensen met verslavings problemen en er wonen veel ou deren Bovendien zoeken steeds meer mensen spirituele beleving en neemt de behoefte aan geloofs opvoeding toe, liet Pronk eerder al weten. Reden waarom de lan delijke top van het Leger des Heils bereid is zo'n miljoen euro in een multifunctioneel gebouw te investeren. De plaatselijke gemeenschap moet daarnaast geld bij elkaar zien te krijgen voor de inrich ting en inventaris van het nieu we pand. Pronk: „Wehebben via verschillende acties al een be drag gespaard. Maar als de eer ste paal de grond in gaat, zetten we nog een aantal activiteiten op touw om aan het benodigde bedrag te komen." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De Ver?c'1*' beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent redactie de meningen en stellingen van de inzenders ondersch ft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendinqen niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woortje dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten q weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. 9®" Op het bureau WODC (ministe rie van Justitie) is men eindelijk wakker geworden en men ont dekte, wat wij burgers en win keliers al lang wisten (PZC 20-5). Nederland is een paradijs voor criminelen uit de gehele wereld. De softe aanpak en de straffen zijn een lachertje. Ze komen binnen met valse voor wendsels (uitzonderingen daar gelaten). Ze verrijken zich via kleine en zware vormen van cri minaliteit en schuwen geen ge weld De gevangenissen zitten bomvol allochtonen. De 'linkse intellectuelen' weten precies te vertellen hoe er in het verre bui tenland gehandeld moet wor den. Maar over de problemen hier kun je geen fatsoenlijk woord met ze wisselen. Ze zijn zelden ergens voor en bijna overal tegen. Waarom dat ge spuis niet laten drillen door de mariniers op een waddeneiland zonder bootverbinding naar de wal, daarna als militair uitzen den naar Afghanistan of een Afrikaans land. We hebben dan twee oplossingen. De regering barst van de militairen en voor ons burgers zijn ze ver van ons bed. Opgeruimd staat netjes. Dan heb je nog figuren als Mo hammed Cheppih (AEL) die de sharia wil invoeren. Aan hem en de moslims zullen we nog eens moeten uitleggen, dat hier de heksenverbranding, inquisitie, kinderarbeid en slavernij wer den afgeschaft en dat zij nu hier in 2003 en niet meer in de Mid deleeuwen leven. Moslims moe- uithuwelijken, kamikaze en meisjesbesnijdenis ter (interne, discussie te stellen Wellicht h- zo een acceptabele(r) gods. dienst ontstaan om samen te !e ven. Houdt Nederland leefbaar ook voor niet-criminelen. Westerzicht 52lVteS£, Het sprookje van de groene stroom. De leveranciers van de zogenoemde groene stroom ge ven digitale camera's, staatslo ten en nog wat weg, alleen om een contract aan te praten om de groene stroom te kopen. Ooitge- vraagd waarom men zo verwoe de pogingen doet' Geven ze iets weg Nee, er valt blijkbaar veel geld mee te verdienen. Wanneer al deze nieuwe klanten de groe ne stroom zullen afnemen, zal er nooit genoeg leverbaar zijn. Geen probleem. De leveranciers hebben blijkbaar een tweeweg schakelaar. U merkt er niets van, maar de tikker voor de ki lowattcentjes loopt gewoon voor hun verder. De minister van het nieuwe kabinet zal er goed aan doen deze praktijken eens te controleren. Het is in fei te belastinggeld. Aan het einde betaalt u toch meer aan de stroom-mafia. Met het milieu heeft dit soort praktijken wei nig te maken. K. Bartusè Pr.Margrietstraat 1W Meutcdorp Advertentie Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen Wolfgang Ellenrieder voor eigen werk in Galerie van den Berge. foto Willem Mieras door Ernst Jan Rozendaal GOES - Op de expositie In sur round van de Duitse kunstenaar Wolfgang Ellenrieder in galerie Van den Berge in Goes zijn enke le schilderijen te zien van ogen. Tenminste, de afgebeelde voor werpen lijken erg op ogen. Daarmee is de thematiek van Ellenrieder gegeven. Zijn werk gaat over waarnemen. „Hoe werkt het kijken? Wat doen beelden in je hoofd?" In kunstcentrum de Willem3 in Vlissingen loopt al enige tijd de expositie Cold cut van Ellenrie der. Daar is onder meer een in stallatie te zien met zes kijkga ten. Door deze vensters kan de bezoeker een blik werpen op vi deofilms die gemeen hebben dat Advertentie ze ook over ramen gaan. Ellen rieder is op het idee gekomen voor dit werk toen hij enige tijd in Nederland verbleef en merk te dat 's avonds bijna niemand de gordijnen dichtdoet, waar door wandelaai*s de verlichte kamers kunnen binnenkijken. „Ik vond dat erg grappig. Het deed me ook denken aan wat we op het beeldscherm van een computer zien. Dat zijn ook al lemaal vensters. Het zijn er te veel, je kunt je maar op één er van concentreren, de rest zie je niet Dat heb ik in Vlissingen willen uitbeelden." De complexiteit van de waarne ming is ook in Goes zijn onder werp. We denken vaak te weten wat we zienmaar klopt het wel? In galerie Van den Berge toont Ellenreider onder meer op de computer gemanipuleerde fo to's. Van dichtbij zijn groene ge wassen te zien. Tussen de sprie ten en bladeren liggen vreemde dingen. Zijn het lichaamsdelen? Vingers? Penissen wellicht? Het is precies deze verwarring die Ellenrieder nastreeft. Hij heeft echte planten gecombineerd metkunstplanten. De lichaams delen blijken gekleurde snoep jes en stukken marsepein te zijn Het vreemde licht achter het gi'as komt van de lampen in zijn atelier. De computeranimatie doet de rest. „Acht jaar geleden maakte ik aquarellen door in het gras te gaan liggen en van heel dichtbij naar het gras te kijken. Daar ko men deze wei'ken uit voort. Door op dingen in te zoomen, ontregel ik de waarneming. Wij zijn geconditioneerd in de ma nier waarop we naar de wereld kijken. In één oogopslag denken we te weten wat we zien. Mij gaat het om de ambivalentie van indrukken. Zie ik wel wat ik zie? Is dit een vissenoog of een gei tenoog, of is het een glazen oog. of een knikker? Die onzekerheid maakt het waarnemen span nend." Soms schildert Ellenrieder weer over zijn fotografische werken heen. De Duitser maakt ook gi'ote, kleurige schilderijen die overwoekerd lijken te worden door vreemde organismen of schimmels. „Net zoals de na tuur groeit, groeien die schilde rijen ook. Het gaat me niet al leen om wat is uitgebeeld, maar ook om hoe het is uitgebeeld. Ik maak geen onderscheid tussen digitale fotografie of schilder kunst. Ik kan het allebei gebi-ui- ken Dat een beschouwer bij mijn werk gedwongen wordt te reconstrueren wat ik precies heb gedaan, vind ik goed. Dat betekent dat je de tijd moet ne men om het werk te bekijken. Dat maakt het tot kunst. In een galerie of een museum kun je zo lang je wilt naar een werk kij ken. Als je het koopt, moet het na vijf jaar nog interessant zijn. In mijn werk wordt daarom al tijd iets opengelaten. Dat in te genstelling tot beelden uit de re clame. Die moeten in één secon de duidelijk zijn." In een aantal opzichten is Ellen rieder een traditioneel kunste naar. Hij sluit aan bij een eeu wenoud thema. Het raadsel van de waarneming was ook voor zeventiende-eeuwse schilders een belangrijk onderwerp. Net als die schilders maakt El lenrie- der zijn kleuren zelf. Voor hij zijn doeken schildert, smeert hij ze in met beenderlijm. Hij werkt laag over laag om zijn kleuren diepte te geven. Maar als het hem uitkomt, grijpt hij naar de spuitbus. „Ik weet zeker dat Rembrandt vandaag de dag ook de airbrush zou gebruiken Hij was een innovatief schilder. Mensen die mijn werk zien, den ken vaak dat het makkelijk is om zo'n schilderij te maken Dat vind ik een compliment Mijn werk moet er simpel uitzien. In werkelijkheid is het een resul taat van hard en lang werken. Zowel inhoudelijk als technisch is het complex Als dat niet op het eerste gezicht duidelijk is, ben ik in mijn opzet geslaagd." Exposities Wolfgang Ellenrieder: Cold Cut, t/m 9 juni in Vlissingen open do t/m zo (en 2e Pinksterdag) van 12-17 uur In surround, in Gale rie Van den Berge in Goes, open do t.m. za van 13-18 uur, Hemelvaarts dag gesloten door Ernst Jan Rozendaal GOES - Het is de grootste pre sentatie van actuele Zeeuwse kunst sinds zeven jaar. Voor de Kunstveiling van de Rotary Club Goes, zaterdag in de Grote Kerk van Goes, hebben veertig Zeeuwse kunstenaars in totaal 106 werken bijgedragen. „Het is een representatieve keuze uit de Zeeuwse kunst van nu", zegt di recteur Kathrin Ginsberg van de Stichting Kunstuitleen Zee land. Dat roept wel de vraag op waarom het werk maar twee da gen te zien is. Voor de beantwoording van die vraag is het goed te schetsen hoe het initiatief tot stand is geko men. De Rotary Club Goes wilde iets doen voor Hospice Het Cla- rahof je in Hansweert. De Rotar- Artcommissie benaderde Trees Oude Ophuis, Willy van Meegen en galeriehouder Tom van den Berge met de vraag of ze iets wilden organiseren. „Een aan tal jaren geleden liepen we al met het idee rond iets te doen met G2A, een groep jonge, Goe- se kunstenaars. Die kun je na tuurlijk een tentoonstelling aanbieden, maar wat is daarvan het effect? Nu dachten we: La ten we een veiling doen. Het is tenslotte een project voor een goed doel. Dan gaan we probe ren een zo breed mogelijke groep kunstenaars uit Zeeland bijeen te brengen. Binnen dat geheel krijgt G2A zijn eigen plek." Met deze opzet was het logisch de Stichting Kunstuitleen Zee land erbij te betrekken. Die be- Lof der Zotheid, van Anne-Marie van Sprang. Perfection, werk van Reynier De Muynck. Advertentie Openingslijden dinsdag t/m zalerdog 9.00-12.00 uur donderdagavond koopavond - s Mtddags op crtspnxA Voorstod 63 - 4461 KL Goes ld {0113)215200211466 schikt immers over een bestand met gegevens over alle Zeeuwse kunstenaars. Zo completeerde Kathrin Ginsberg de selectie commissie. „We hadden twee keuzes", vertelt Van den Berge. „We konden een hoogwaardige veiling maken met het puikje van Zeeland of een zo breed mo gelijk overzicht van wat er op dit moment in Zeeland wordt gemaakt, waarbij we natuurlijk wel van kwaliteit zijn uitge gaan. De keuze voor de laatste optie lag voor de hand." Geprobeerd is zoveel mogelijk disciplines aan bod te laten ko men. Behalve schilderijen wor den dus ook werken op papier, glas en keramiek, sieraden, fo to's en driedimensionale wer ken geveild. „We hebben met al le honderdvijfenzestig Zeeuwse kunstenaars benaderd", ver klaart Van den Berge. Ginsberg vult aan: „We pretenderen niet een compleet beeld te geven. Per discipline hebben we een repre- sentatieve keuze gemaakt. Drie van de kunstenaars die we be naderden wilden niet, de rest reageerde positief." Indrukwekkend Dat heeft een indrukwekkende lijst aan namen opgeleverd. Werken op papier zijn bijgedra gen door Marinus van Dijke, Te- ja van Hoften, Christiaan Keu- lemans, Ton Lamper, Janpeter Muilwijk en Ben Sleeuwen- hoek. Tessa Braat, Bert Fnjns, Anne- Marie van Sprang en Leen Quist dragen glas en keramiek bij. Sieraden komen van Loes van Duim, Nelly van Nieuwenhuij- zen, Ineke Otte en Mare de Regt De schilders zijn het sterkst ver tegenwoordigd- Paul Bartels, Johnny Beerens, Piet Dieleman, Wim Hofman, Dave Meijer, An- toine Mes, Ronald Mullié, Rey nier de Muynck, Kees de Valk en Marenne Weiten. Driedimensionaal werk is ge maakt door Eric Brandts, Breg- je de Heer, Juul Kortekaas, Eric Odinot, George Schade en Har ry Vandevliet. De fotografen die meedoen zijn Wido Blokland, Paul en Menno de Nooijer en Ruden Riemens De kunstenaars van G2A wor den als groep gepresenteerd. Het zijn Ellen de Boer en Wout Kole uit Kapelle, Denz de Kroon, Martijn Linzell. Sander van der Vegt en Coen Wieman uit Goes en Danny van Rijt uit Geersdijk De 106 werken zijn afgebeeld in een mooie catalo gus. Voor de presentatie in de Grote Kerk van Goes worden de panelen gebruikt waarop vorig jaar in Brugge de hondei*d Zeeuwse portretten zijn gepre senteerd. Sinds de Watertoren met de sc- rie tentoonstellingen De Selec tie in 1996 een overzicht gaf vi de Zeeuwse kunstproduct* heeft niet meer zo'n grotf groepsexpositie plaatsgevon den van Zeeuwse kunstenaars die ertoe doen. Is het dan nie jammer dat de werken maar an derhalve dag te zien zijn? moeten niet het beeld c ree re dat het meer is dan een veiling reageert Van den Berge. ,.Di: catalogus is om te kijken way wil hebben, het is geen overzicht van de Zeeuwse kunst van dit moment.' Ginsberg: „Met een iverzicht pretendeer je veel meer. Dan zo- je het toch anders hebben voor bereid. Nu zeggen we: Tjeetjt dat we in zo'n korte tijd zoo goede Zeeuwse werken bij e.- kaar hebben gekregen, dat u toch wel bijzonder. Maar moeten wel bedenken dat vrij wel alles is gedaan op basis van vrijwilligheid." 4 Op één ding na. benadrukt den Berge: „De kunstwerken gaan niet weg voor dumpprijz en de kunstenaars krijgen gewone provisie." Kunstveiling in Grote zaterdag vanaf 15 uurKt] inschrijving op de kunstweA^ vrijdag van 17-19 en zaterd Perkpolder Breskens volg folge Terneuzen «Tol) &mpr ■i DE KLOVENIERSDOELEN za. 24/5 gerard bouwhuis cees van zeeland di. 27/5 tomoko mukaiyama frederic rzewski wo.28/5 post mulder eric ross saxofoon vr. 30/5 rien balkenende jo ivens za. 31/5 misha mengelberg guus janssen VIJF CONCERTEN 20.30 U

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 50