Marokko staat voor keerpunt Rwanda loopt spitsroeden op weg naar democratie PZC PZC A tl* - J1' 1/ fff K j, Getouwtrek rond EU-conventie levert slechts taaie kost op Blauwe walm K Doseerinstallatie Land moet kiezen tussen moderne democratie of extreme vorm islam 28 mei 1953 woensdag 28 mei 2003 door Sietske de Boer Aan de mars afgelopen zon dag in Casablanca tegen terrorisme en extremisme na men volgens officiële schattin gen 600.000 mensen deel, maar sommige kranten schreven dat het er wel anderhalf miljoen waren. Het was de tocht van de mocraten, van vrouwen, van jongeren, van joden, van ver ontruste burgers kortom die hardhandig wakker geschud zijn door de bloedige aanslagen van de week daarvoor. De leuzen luidden. 'Kom niet aan mijn land' en 'Nee tegen de haat'. Het ging zoals demon straties in Marokko altijd gaan, mensen schreeuwden zich de kelen schor, zongen strijdliede ren, gingen handen klappend door de straten, en droegen dui zenden vlaggen, spandoeken en borden met zich mee. De stem ming was vastberaden en opti mistisch. „Dit is een keerpunt in onze geschiedenis", zei een man van een jaar of veertig. „Wij zijn allemaal Marokkanen en alle maal moslims, we gaan niet lan ger over de islam discussiëren. Het is duidelijk dat we maar één keuze hebben, en wel de keuze voor democratie zoals die in de westerse wereld bestaat, met scheiding tussen geloof en staat. Met een koning die wel koning is, maar niet meer alle macht in handen heeft." Steun Veel mensen betoonden luid keels hun steun aan koning Mo hammed VI, die zich immers vanaf het begin van zijn aantre den uitgesproken heeft voor de mocratie, gelijkberechtiging van mannen en vrouwen, voor moderniteit dus. In de eindeloze stoet liepen wel bewoners mee uit de sloppen wijken van de vijf miljoenen in woners tellende economische hoofdstad van Marokko, Casa blanca. Zij wilden duidelijk ma ken dat niet iedereen denkt zo als de plegers van de aanslagen, die ook uit zo'n armoewijk, Sidi Moumen, afkomstig waren. Of de Marokkaanse regering, de Of de Marokkaanse regering en de betogers er in slagen het tij te keren, zal de komende maanden blijken. koning en de demonstranten van zondag er werkelijk in zul len slagen het tij te keren, zal de komende maanden blijken. IJk punten zijn de gemeenteraads verkiezingen en de hervorming van het Marokkaanse personen- en familierecht. Het hoofdpunt daarvan is de vraag of vrouwen dezelfde rechten als mannen zullen krijgen of dat alles bij het oude blijft, met de vrouw altijd ondergeschikt aan haar vader, echtgenoot of broer. De gemeenteraadsverkiezingen waren aanvankelijk gepland voor juni, maar ze zijn uitge steld na de eclatante overwin ning van de radicale moslims bij de parlementsverkiezingen in september vorig jaar. De rege ring realiseerde zich dat wan neer alles door zou gaan als ge pland, de overwinning van deze moslims zich bij de gemeente raadsverkiezingen wel eens zou kunnen verdubbelen. Daarom werd besloten extra tijd te ne men om de bevolking te kunnen mobiliseren tegen het opko mend extremisme. Tot op heden is van dergelijke activiteiten overigens nog maar weinig te zien. De radicale moslims zitten in tussen niet stil en zien hun aan hang gestaag groeien. Zowel de partij, de Partij voor Gerechtig heid en Ontwikkeling die nu de op twee na grootste van het land is, als de beweging van sjeik Ab- dessalam Yacine. Hoeveel aan hangers ze precies tellen valt moeilijk te zeggen, maar het zijn er honderdduizenden. Wat zij willen is wel duidelijk, namelijk de sjaria, de islamitische wetge ving invoeren in Marokko, en een absoluut verbod uitvaardi gen op alcohol en prostitutie. Ook moeten volgens die wetten mannen en vrouwen in de open bare ruimte gescheiden zijn, dus ook het openbaar vervoer dient foto Jalil Bounhar/AP uit aparte bussen voor mannen en vrouwen te bestaan. „Wij staan op een kruispunt van wegen", zegt Nouzah Skalli van de Parti du Progrès et Socialis me. ..Ofwel Marokko kiest voor democratie, mensenrechten en moderniteit, en daarbij hoort onlosmakelijk de gelijkberech tiging van vrouwen, of ons land verdwijnt in de obscuriteit van het islamisme. Wat mij betreft is de keuze duidelijk. We moeten maatregelen nemen die voor zien in de basisbehoeften van de armen onder ons, wat betreft onderdak, voedsel, onderwijs en werk." door Hetty van Rooij Over een paar weken presen teert Giscard d'Estaing zijn ontwerp voor een Europese grondwet aan de EU-regerings- chefs. De tijd begint te dringen, maar overeenstemming over de hervormingen is er nog steeds niet. Europees Commissaris Frits Bolkestein windt er geen doek jes om: in de discussie over de EU-grondwet is Nederland te bang en te slap. „Hakken in de klei!", roept hij naar het tweede kabinet-Balkenende. „Of is men echt bereid om zonder mor ren vijfjaar in de wachtkamer te kijken hoe anderen hun - en on ze - zaken regelen, in de stille hoop dat de God van het alge mene belang het beste met ons voor heeft7" De strijd om de macht in de EU nadert een hoogtepunt, en dan gaat - getuige de bijdrage van Bolkestein in de Volkskrant - onvermijdelijk de volumeknop open. Op 20 juni moet de Con ventie, de werkgroep onder lei ding van de Franse ex-president Giscard d'Estaing, een blauw druk op tafel leggen voor die grondwet. Zo'n stuk is nodig, omdat de Unie met 25 of meer leden onbestuurbaar dreigt te worden. Verdeeldheid Als de 105 leden tellende Con ventie het over de hoofdlijnen eens wordt, is het voor de lidsta ten lastig om nog grote verande ringen door te drukken. Er wordt daarom keihard gewerkt aan compromissen, maar de verdeeldheid overheerst. Als vrijdag en zaterdag de Conven tie weer bijeenkomt, ligt er niet eens een afgerond voorstel op tafel. Het 'presidium', de kleine kring rond Giscard, is daar vori ge week niet uitgekomen. Heeft Bolkestein gelijk, en is Nederland echt te bang om zijn belangen in het machtsspel goed te verdedigen? 'Den Haag' is er in elk geval erg laat achter gekomen dat de Conventie meer is dan een vrijblijvende praat club. Toen de discussie op stoom kwam, zaten in Nederland ver kiezingen en formatie in de weg. Giscard d'Estaing, zo bleek al gauw, laat zijn oren hangen naar wat de grote landen willen en heeft weinig boodschap aan de 'dwergen'. Giscard wil een vaste Europese president die tweeënhalf jaar in functie blijft. De kleine landen willen dat niet, maar zijn die strijd aan het ver liezen; de discussie spitst zich toe op de bevoegdheden die de president moet krijgen. Giscard wil af van de praktijk dat ieder land recht heeft op een eigen Europees Commissaris. Als hij zijn zin krijgt, zou het kunnen dat een lidstaat vijf jaar niet vertegenwoordigd is in het bestuur van de Unie. Voor de tien nieuwe landen is het nau welijks voorstelbaar dat ze lid worden van de EU zonder recht op een commissiezetel. Spek en bonen Bolkestein veegt de vloer aan met een compromis van de drie Benelux-landen, waarin ieder land weliswaar recht houdt op een eigen commissaris, maar niet alle leden van de Commissie (het dagelijks bestuur van de Unie) tegelijk stemrecht heb ben. „Meedoen voor spek en bo nen", schampert hij. Dan is er de kwestie van de bui tenlandse politiek, waarover de Conventie het nog volslagen on eens is. Ongetwijfeld komt er een soort Europese minister van Buitenlandse Zaken, maar krijgt die ook iets te vertellen? Als het aan de Britten ligt niet. Zij zijn doodsbenauwd om ook maar een centimeter macht aan 'Brussel' uit handen te geven. De discussies in de Conventie leveren niets clan taaie kost, die Europa op het eerste gezicht geen centimeter dichter bij de burger brengt. Opmerkelijk ge noeg is het Giscard d'Estaing zelf. die keer op keer probeert het belang van de hele operatie te relativeren. „De burger inte resseert zich niet voor de Euro pese instellingen of hoe ze wer ken", weet hij, „Maar hij wil wel dat de Unie een antwoord geeft op de problemen waar hij mee geconfronteerd wordt En dat is precies waar de hele operatie om draait. Al twee keer lukte het niet om alle verande ringen te realiseren die de Unie leefbaar en bestuurbaar moeten houden. Als de EU nu niet grondig op de schop gaat, dreigt het gevaar dat er uit Brussel na de uitbrei ding helemaal geen antwoorden meer komen. Waar dat toe kan leiden, heeft het geruzie tijdens de Irak-crisis overtuigend aan getoond. GPD door Eelco van der Linden Is democratie mogelijk in Afri kaanse landen met grote etni sche spanningen? Nee, tenzij er mechanismen worden inge bouwd die overheersing van één partij of stam uitsluiten, zeggen 'verlichte vorsten' als Yoweri Museveni in Oeganda en nu Paul Kagame in Rwanda. Het betekent in praktijk ruimte voor sterke(re) mannen. Na een afkoelingsperiode van negen jaar, twee keer zo lang als oorspronkelijk gedacht, zoekt het kleine Rwanda naar een vorm van democratie die zowel de Hutu-meerderheid als de Tutsi-minderheid tevreden stelt en herhaling van de genocide van 1994 uitsluit. Bijna viermil- joen kiesgerechtigden konden maandag 'ja' of 'nee' zeggen te gen een nieuwe grondwet, die zal leiden tot presidents- en par lementsverkiezingen later dit jaar. Het werd een overtuigend ja; ruim 90 procent van de 4 mil joen kiesgerechtigden stemde tijdens een referendum in met de ontwerpgrondwet. Sinds de genocide, die bijna een miljoen Tutsi's en gematigde Hutu's het leven kostte, kent Rwanda een door Tutsi's gedo mineerde overgangsregering, de laatste drie jaar geleid door (de Tutsi) legerleider Paul Ka game. Zijn Rwandese Patriot tisch Front (RPF) lukte het in 1994 de controle over het land te krijgen en dat is vandaag nog steeds het geval. Critici menen dat de nieuwe grondwet moet zorgen dat dit in de toekomst zo blijft. De ontwerpgrondwet, die al unaniem is goedgekeurd door het huidige (benoemde) parle ment, voorziet in een Lagerhuis, een Senaat en een president, die maximaal twee ambtstermijnen van zeven jaar mag vervullen. President, premier en voorzitter van het Lagerhuis mogen niet van dezelfde partij zijn Een an der maatregel die eenheid en sa menwerking moet garanderen, is dat geen partij meer dan vijf tig procent van de kabinetsze tels mag leveren, ook niet als ze een absolute meerderheid in het parlement heeft. Dit klinkt goed en lijkt een be perking in te houden voor Paul Kagame en de RPF. Maar er is 'compensatie'. Het verbod op campagne voeren door partijen op lokaal niveau, bevoordeelt de huidige regeringspartij. Ver der zal de president veel macht krijgen en kunnen politieke be sluiten opschorten als daarmee de eenheid van het land gediend is. Een ruim begrip. Tweespalt De belangrijkste (Hutu-)oppo- sitiepartij, de Democratische Republikeinse Beweging (MDR werd eerder deze maand ver boden, omdat ze 'etnische twee spalt' zaait. Organisaties als Human Rights Watch beschul digen Kagame ervan politieke tegenstand bij voorbaat te eli mineren. Dit zou ook gebeuren door het laten verdwijnen en ar resteren van prominente politi ci zoals Pasteur Bizimungueen gematigde Hutu en voormalig kompaan van Kagame. Bizi mungu was van 1994 tot 2000 president van Rwanda en sym bool van etnische verzoening. Toen hij opstapte omdat hij vond dat er geen ruimte was voor andersdenkenden en zijn eigen partij oprichtte, de PDR, werd hij opgepakt om dezelfde reden als waarom de MDR nu is verboden. Partijvorming mocht bovendien niet. Oud-politieke gevangene Jamal heeft niet meegelopen in de mars. Hij vindt de gang van za ken nogal hypocriet. „Het is in feite toch de schuld van de over heid dat mensen nog altijd in grote armoede leven in wijken zoals Toum en Sidi Moumen. Dat de regering nu voorop loopt in zo'n mars slaat nergens op." Wij lopen samen door de wijken Sidi Moumen en Toum. De ple gers van de aanslagen waren al len afkomstig uit Sidi Moumen, zo'n tien kilometer buiten het centrum van Casablanca. Het zijn huisjes van ongeveer twee meter hoog, met stenen muren en platte daken met golfplaten die met grote keien op hun plaats worden gehouden. De steegjes zijn slechts deels ver hard. Jonge kinderen, sommige op blote voeten, zwermen om ons heen. De bewoners beschik ken niet over waterleiding, ze moeten voor water naar een ge zamenlijke kraan lopen aan de rand van de wijk. Ergens daar aan die rand doen ze ook hun be hoefte, want er zijn gewoonweg geen toiletten. Taboe Als we de wijk weer verlaten hebben, zegt Jamal: „Veel men sen durven niet echt vrijuit te spreken. Zij zijn bang voor nog meer ellende. Het is hier nog steeds taboe om over de positie van de koning te spreken of over de islam." Toch zal er in Marokko een fun damenteel debat gevoerd moe ten worden over de scheiding tussen godsdienst en politiek, zegt Nouzha Skalli, om tot een werkelijke democratie te ko men. Nu heeft de koning een dubbel rol: hij is enerzijds politiek lei der, alle belangrijke beslissin gen worden door hem genomen, en tegelijkertijd is hij Emir el Mu'minien, bevelhebber der ge lovigen, dus leider van de mos lims in zijn land. Deze dubbelrol verschaft de koning veel gezag Jamal gelooft echter niet zo erg in snelle veranderingen. „Zelfs als er opstanden komen, worden die waarschijnlijk onmiddellijk neergeslagen." GPD oninklijke Horeca Nederland weet precies hoe laat het is. Na een uitstel van ;- k.nuari 2005 het rookverbod in voor genheden. Directeur Jeu Claes van KHN noemt hetuit- stel van executie, onafwendbaar. Dat is het precies" Toch vindt KHN het nodig om nu, aan de vooravond van de wereld-niet-roken-dag, zielig te doen. Het ve haal is dat het rookverbod in de horeca tienduizenden banen gaat kosten omdat rokers de gelegenheden zui len mijden. KHN geeft er een flinterdunne onderbo-, wing bijwie het niet gelooft, moet maar op internet kr- ken, aldus KHN. De niet-rokersvereniging CAN heeft terecht geen goed woord over voor deze ongeloofwaar dige vertoning. Het zal in 2005 echt wel even vreemd zijn in de cafés en! disco's. Voor velen hoort roken bij uitgaan. Westekener' gezellig samen eentje op. Dat is dan voorbij. Maar als zou blijken dat het ontbreken van een blauwe walmde doorslaggevende reden is waarom mensen massaal de horeca de rug toekeren, dan kan de conclusie niet an ders zijn dan dat de sector te weinig te bieden heeft In plaats van te klagen kan KHN het dus beter zoeken in kwaliteitsverbetering. Verstokte rokers zullen in 2005 bij het uitgaan wel wat ontwenningsverschijnselen krijgen. Dat is vervelend maar het recht van horecawerknemers op een rookvrije werkplek weegt veel zwaarder. Er was kennelijk nog een ongeluk nodig om het Waterschap Zeeuwse Eilanden te laten inzien dat de verkeersdoseerinstallatie in de A. Fok kerstraat te Goes een mislukking is. De 'lanceerinstal- latie' is gevaarlijk en technisch kwetsbaar. Na ruim een jaar proeftijd vol incidenten verdwijnt de automatisch tussen passerende auto's oprijzende blokkade einde lijk. Beter laat dan nooit. Maar het valt moeilijk in te zien waarom het Waterschap zoveel tijd nodig had. Sluipverkeer moet worden ontmoedigd. Druk verkeer op wegen die er niet op berekend zijn is gevaarlijke: een zware last voor de omgeving. Daarom is het dat het Waterschap niet zonder meer boog voor deve.; vernielingen aan de installatie. Haastige automobilis ten zullen zich erbij moeten neerleggen dat de overheid bepaalt waar zij hun snelle kilometers mogen maken Als die kanalen dichtslibben, moet er maar even wor den gewacht. Bij Goes werd dit er echter al te drastisch ingestampt Daar was het middel vanaf het begin duidelijk erger dan de kwaal. VERKIEZINGEN - De Partij van de Arbeid en de WD zijn gisteren de winnaars gewor den bij de gemeenteraadsver kiezingen. Grote verliezer was de CPN, terwijl de KVP licht verloor. De PvdA boekte voor al winst in de grote steden. In Zeeland betekende alleen de uitslag in Vlissingen een ver andering. De PvdA veroverde de beide zetels van de raads- uitbreiding en kreeg met 11 van de 21 zetels de absolute meerderheid in de raad. In de overige grote Zeeuwse ge meenten deden zich geen grote veranderingen voor. GELUIDSWAGEN - Voor het eerst werden de Vlissingse ver kiezingsuitslagen nog dezelf de avond bekendgemaakt via de Provinciale Zeeuwse Cou rant in Vlissingen. Daar wer den de complete uitslagen me: zetelverdeling gebulletineerd Even na half acht konden be langstellenden bij het PZC- gebouw zien hoe hun stadsge noten hadden gestemd. Even later vertrok een geluidswa- gen van de PZC om de thuis blijvers van de uitslag op de hoogte te brengen. Ook bij hel PZC-kantoor in Goes werd de uitslag via een bord aandetoe- gestroomde Goesenaren be kendgemaakt. Velen bleven tot rond half tien de uitslagen van de belangrijkste Zeeuwse gemeenten bekend waren. Een vrouw houdt bij een stemkantoor haar identiteitskaart gereed. Maandag konden bijna vier miljoen Rwandezen 'ja' of 'nee' zeggen te gen een nieuwe grondwet. foto Marco Longari/EPA In de nieuwe grondwet is het wel toegestaan, op voorwaarde dat partijen zich niet identificeren met 'eenras, stam, religie, sekse, of andere criteria die discrimi natie kunnen voeden'. De leider van de MDR, Faustin Twagira- mungu, die van 1994 tot 1995 premier was en nu in België leeft, zei onlangs in een inter view dat president Kagame moet zeggen of hij een oppositie tolereert of niet. Hij heeft aan gekondigd als onafhankelijke presidentskandidaat mee te doen aan de verkiezingen. In feite lijkt de toekomstige si tuatie sterk op die in Oeganda, waar partijen mogen bestaan, maar niet kunnen meedoen aan verkiezingen. Dit 'no-party- system' heeft president Muse veni in staat gesteld nu zeven tien jaar als verlicht despoot te heersen en het respect af te dwingen van de internationale gemeenschap. Kagame heeft tot nu ook veel krediet gehad, letterlijk en fi guurlijk En het lijkt dat de bui tenwereld door haar fiat te ge ven aan de nieuwe grondwet, kiest voor voortzetting van zijn regime. De echte democratie is iets voor later. GPD Hoofdredactie: A L Oosthoek D Bosscher (adjunct) A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax (0118)470102 E-mail redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Fax (0118)470102 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113)273000 Fax. (0113) 273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel (0115)645769 Fax (0115)645741 E-mail: redtern@pzc nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax (0114)372771 E-mail' redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel (0111) 454647 Fax. (0111) 454657 E-mail. redzzee@pzc nl Opening kantoren: Maandag l/m vrijdag van 8.00 tol 17.00 uur Zierikzee. Goes en Hulst 8 30-17.00 uur Internet: www pzc nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag l/m vrijdag gedurende de openingstijden: zaterdags tot 12 00 uur Abonnementen 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2.00) per maand 20,50 per kwartaal 55,10 per |aar- €209.90 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk. 1 maandvoor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk maandag t/m vnjdag:€ '.'0 zaterdag: 1.65 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65 597 Postbank 35 93.00 Advertenties Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag tijdens kantor zondag van 16 CO tot 18.001** Tel (0118)484000 Fax (0118) 470100 Personeelsadvertenties: Tel (0118)484240 Rubrieksadvertenties (kleintje»! Tel. (0118) 484321 Fax:(0118)484370 Voor gewone advertenties. Noord- en Midden-Zeeland Tel: (0118) 484369 Fax:(0118)484309 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114) 372770 Fax:(0114)372771 lnternet:www.pzc nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeveri| Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het W't aan ons verstrekte gegevens hebben wi| opgenomen in een bestand 0£ (abonnementen Jad-nvnistratie en om u te (laten) informeren over voor u ducten van de titels en de we;'*maatschappijn van Wegener cl dcc* ons derden Als u op deze informatie geen pnjs sten dan kunt u dit schnfte'i lezersservice. Postbus 3229.4800 MB Breda Behoort tot UJGQGnGf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4