Expositie die steeds verrast Een zekere zendingsdrang is mij niet vreemd Verleiden en verontrusten Stad Land toont 'slapende' collectie Stedelijk Museum Holland Festival Hanneke Groenteman woensdag 28 mei 2003 e collectie negentiende-eeuwse en vroeg twintigste-eeuwse kunst van het Stedelijk Museum in Amsterdam verdween in de loop van de vorige eeuw geleidelijk in de depots. De oorzaken? Ruimtegebrek, modes en persoonlijke voorkeuren van de achtereenvolgende directeuren. De expositie Stad Land in de Nieuwe Kerk omvat nu zoveel meesterwerken uit deze 'slapende' collectie, dat het alsnog onbegrijpelijk is dat zóveel moois zo lang onzichtbaar bleef. Het fundament onder de col lectie werd gelegd door de welgestelde Amsterdammers die in 1875 de Vereeniging tot het Vormen van eene Openbare Verzameling van Hedendaagse Kunst (VVHK) oprichtten. Doel was een verzameling aan te leg gen van 'levende meesters' met nadruk op Nederlands werk. Men kon 1 id worden voor 25 gul den per jaar of een schenking van tenminste 100 gulden. De vereniging 'met de lange naam' werd meteen een succes: er bleek grote behoefte te bestaan de weer ontluikende nationale trots ook met ruime financiële steun aan de schone kunsten tot uiting te laten kcmen. De eerste aangekochte werken werden tentoongesteld in het Oude mannenhuiscomplex en kregen na 1885 twee zalen toebedeeld in het nieuwe Rijksmuseum. De verdere aankopen van de WHK waren al gauw zo talrijk dat er behoefte ontstond aan een 'eigen' Amsterdams muse um. Het gemeentebestuur be riep zich ook toen al op geldge brek, maar er gloorde hoop toen de weduwe Sophia Adriana Lo pez Suasso in 1890 haar collec tie dameslaarsjes, gelakte meu belen, poppen en speelgoed plus haar aanzienlijke vermogen bleek te hebben vermaakt aan de stad Amsterdam. De ge meenteraad werd tenslotte in 1891 over de streep getrokken toen bovendien de familie Van Eeghen nog eens anderhalve ton voor de bouw van het nieuwe museum toezegde. Naar een ontwerp van architect Weiss- mann opende in 1895 het pand aan de Van Baerlestraat dat na een slepende besluitvorming over de financiën in verwaar loosde staat voor tientallen mil joenen euro's de komende jaren eindelijk wordt opgeknapt. De WHK kocht negentiende- eeuwse Franse kunst, de Haagse School en de Amsterdamse Im pressionisten met een uitzon derlijk oog voor kwaliteit. De expositie begint met het schil derij 'De Grot' van Gustave Courbet uit 1861. Dat is niet voorniets: deze Franse kunste naar oefende met zijn realisti sche landschappen en scènes uit het dagelijks leven onder meer invloed uit op de schilders van de Haagse School. De uit Gro ningen afkomstige schilder Hendrik Willem Mesdag vestig de zich in 1869 in Den Haag en werd in de jaren zeventig het middelpunt van de groep die zich concentreerde op het weer geven van de natuur. Mesdag zelf specialiseerde zich in zeege zichten en van hem kocht de WHK het adembenemend mooie werk 'Stille zee bij zons ondergang' uit 1887. De golven slaan kalm op het strand, er va ren een paar zeilschepen, er vliegt een meeuw, een paar wolkjes hangen voor de zon en zorgen voor een schitterende lichtval. Voor J.H. Weissenbruch waren 'licht en lucht de grote tove naars'. Zijn 'Gezicht op drie mo lens' uit 1890 is een van de wer ken waarop zijn uitzonderlijk talent in het weergeven van Hollandse luchten is te zien. Niet voor niets ook aangekocht door de WHK. In combinatie met werken van onder anderen Jozef Israëls, Anton Mauve en Willem Maris, krijgt de bezoe ker zo om te beginnen in kort be stek een prachtig overzicht van het neusje van de zalm uit de Haagse School gepresenteerd. Verrassing Daarna raakt de expositie in sti listisch moderner vaarwater. Jan Toorop is er met zijn gesti leerde 'Bomschuit aan het strand in Katwijk' uit 1890, waarop de kielen van de vissers die de schuit haar zee duwen niet meer dan kleurige vlekken zijn. De WHK kocht bovendien Van Goghs 'Montmartre' uit 1887, een doek waarop deze in kordate penseelstreken de tui nen, huizen en molen weergaf. De vereniging bezorgde het Ste delijk ook een meesterwerk van Cézanne: een van de ruim vijftig schilderijen waarop de voorlo per van het kubisme in 1885 de Mont Sainte-Victoire weergaf. Vlakbij hangt nog een verras sing: Mondriaans in roestbruin geschilderde molen uit 1907, een werk waarop hij geen na tuurlijke kleuren gebruikte maar de 'zuivere', die zijn stre ven naar innerlijke schoonheid moesten uitdrukken. Dit be langrijke werk van de kunste naar die in de jaren daarna ge leidelijk via het kubisme bij de volledige abstractie eindigde, werd overigens niet aangekocht door de VVHK, maar belandde in het Stedelijk door een schen king van Mondriaans vrienden comité. De Amsterdamse Impressionis ten zijn in de Nieuwe Kerk ruim vertegenwoordigd met werken van Breitner en Isaac Israëls. Breitner begon in 1890 aan zijn serie gezichten op de Damzo le vendig 'met ruwe vegen en sme ren' geschilderd dat de WHK het Stedelijk natuurlijk ook zo'n schilderij bezorgde. Van de kunstenaar zijn meer dan twin tig werken te zien, waaronder een aantal oude bekenden als 'Meiden in de Sneeuw' uit 1894- 96 en die van bouwactiviteiten in de stad. Zelden getoond en daarom verrassender zijn een Breitner-aquarel van een soep uitdeling aan de armen en een vrolijk stemmend olieverfje van een vaas met papavers. Isaac Is raëls excelleerde in de weergave van het mondaine stadsleven, waarvoor onder meer zijn 'Mo diste voor een spiegel' uit 1900 nu representatief is. Maar in de 'slapende' Stedelijk-collectie bevindt zich ook het ontroeren de werkje waarop hij een dienst meisje met een wit kapje ver beeldde. Deze tentoonstelling verrast zo keer op keer: gaat dat zien, het zal hoe dan ook vele ja ren duren voor deze verzame ling weer in volle pracht en praal te bewonderen zal zijn. Frangoise Ledeboer De expositie 'Stad Land' in de Nieuwe Kerk (Dam, Amsterdam) duurt tot en met 10 augustus De openingstijden zijn dagelijks van 10.00 tot 18,00 uur en op donderdag tot 22.00 uur. Ze is heel jong en prijkt in pi kante lingerie op de voor kant van het programmaboekje van het Holland Festival 2003, de handen op de rug. De achter kant van de folder laat zien wat ze verbergt. Niet alleen een string en een paar zwarte laars jes, maar ook een handgranaat. Kunst is niet alleen verleidelijk, maar ook verontrustend, zo ver klaart het festival de keuze voor deze publiciteitscampagne. Daarin treden telkens mooie modellen (m/v) op, met achter zich een mes, honkbalknuppel of pistool. Of de koningin zal schrikken van de openingsvoorstelling is de vraag Ze woont donderdag 5 juni in het Muziektheater te Amsterdam de première bij van Le Balcon, een nieuwe opera van Peter Eötvös. Het werk is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Jean Genet Ter wijl buiten de revolutie dreigt en geweld uitbarst, vermaken de machthebbers zich in het bordeel met allerlei spelletjes. Naar de eerste beelden te oorde len, ziet het er heel esthetisch uit. Ivo van Hove, leider van het Holland Festival, heeft na alle kritiek en subsidieperikelen toch weer geprobeerd zijn ver schillende doelstellingen waar te maken. Tijdens het festival (dat zich komende maand ge heel in de hoofdstad afspeelt) wil hij een actueel overzicht bie den van topprestaties in de in ternationale podiumkunsten. Tegelijk wil hij traditie naast vernieuwing zetten, want de een kan niet zonder de ander. Hij wil 'hoge' en 'lage' cultuur vermen gen en een bijdrage leveren aan het uitvlakken van de bestaan de grenzen in de kunstdiscipli nes. Volgens Van Hove is de toe komst aan de 'onpure' kunst, aan de vermenging van muziek, opera, toneel, dans, enz. Niettemin valt het programma nog wel in die categorieën uit een Het toneelsegment ver meldt Drie Zusters van Tsje- chov door Ivo van Hove's eigen Toneelgroep Amsterdam in zijn regie. Nora van Ibsen door de Schaubühne am Lehniner Platz is te zien in regie van de jonge Thomas Ostermeier. De liefheb bers herinneren zich ongetwij feld de Nora die Marokkaanse acteurs vorig jaar speelden bij het Onafhankelijk Toneel. To You, The Birdie! is een bewer king van Racine's Ph'edre. De voorstelling wordt gespeeld door de wereldberoemde Woos- ter Group uit New York, die jaren geleden ook een co-pro- ductie heeft gemaakt met het toenmalige Globe van Gerard - jan Rijnders. In de sector dans prijken inter nationaal bekende namen als Pina Bausch en Anne Teresa de Keersmaeker. Het Tanztheater Wuppertal van Pina Bausch treedt op in Theater Carré Onder het hoofd 'muziekthea ter' zijn naast Le Balcon ook ge rangschikt Landschaft mit ent- fernten Verwandien van de Duitse componist Heiner Goeb- bels en drie producties geïnspi reerd op liederen van Schubert. Namelijk Die schone MÜllerin in de regie van veelgeprezen Christoph Marthaler uit Ziirich, Winterreise van de Amerikaan- se choreografe Trisha Brown en lm wunderschönen Monat Mai van Reinbert de Leeuw. De eer ste productie belooft ironisch en soms hilarisch te worden, on danks de inzet van operazan gers, dansers en pianisten. In de tweede zingt de Britse bariton Simon Keenlyside. In de derde deBerlijnse actrice Barbara Su- kowa. Het muziekprogramma omvat zowel klassieke muziek en jazz als popmuziek. De electrische gitaar staat bij veel concerten centraal. In de door Ivo van Hove zo ge propageerde sector multimedia zit SOH 10 van Alex Vermeulen naast Enfants de Nuit van de Fransman Jean-Michel Bruyère en het filmexperiment Poes Poes Poes van de Belgen Victo ria/Compagnie de Koe. Arnold Verplancke Holland Festival, van 5 tot en met 29 juni op verschillende lokaties in Amsterdam. Complete programma op www.hollandfestivainl In de Nieuwe Kerk in Amsterdam wordttijdens de inrichting van de tentoonstelling Stad Land een schilderij van Jan Sluijters opgehangen. foto Phil Nljhuis/GPD Ivo van Hove, leider van het Holland Festival. Hanneke Groenteman fotoGPD Sinds ze een digitale camera heeft, foto grafeert ze zelf ook weer Hanneke Groenteman (63) laat een foto zien die ze on langs maakte van haar pleegmoeder in Rijnsburg, waar ze als kind in de oorlog on dergedoken zat. „Mooi toch." Vroeger had ze een donkere kamer en drukte ze haar ei gen foto's af. De journaliste en presentatrice is door de gezamenlijke kunstuitlenen ge vraagd de fototentoonstelling Choices sa men te stellen De expositie is thans te zien in het Centrum Beeldende Kunst (CBK) in Leiden. Het gaat om werk van elf Nederlandse fotografen die de smaak en levensstijl van hun landgeno ten in beeld hebben gebracht. Uit hun pro ductie heeft Hanneke Groenteman samen met fotograaf Morad Bouchakour een selec tie gemaakt voor de tentoonstelling die op misgaat langs kunstuitleencentra in Veen- dam, Alphen a/d Rijn, Rijswijk en Schie dam. Het is voor het eerst dat Groenteman een ex- Positie samenstelde. „Dat is leuk werk, hoor Helaas mocht ik niet grasduinen in de schatkamer van een museum en daar onbe perkt uit putten. Dat zou helemaal fantas tisch zijn. Maar hiermee was ik ook dik tevreden. Uit de totale productie van de fo tografen mocht ik met Morad kiezen wat we willen tonen aan het publiek Hij ziet als fo tograaf andere dingen dan ik. Ik let niet zo zeer op de verhoudingen, maar meer op het verhaal dat de foto vertelt Hanneke Groenteman werkte voor Het Pa tooi en VARA-radio, maar werd pas echt be kend bij het grote publiek met haar tv-pro- §ramma De Plantage voor de VPRO. Zeven jaar lang was de late zondagmiddag voor haar gereserveerd. Schrijvers, schilders en acteurs schoven bij haar aan tafel om op laagdrempelige wijze een boom op te zetten over hun werk en passie. Daarna deed ze met Paul Haenen een seizoen het program ma H.H. Zondag. „Dat kwam nooit uit de verf. Dat verwijt ik mezelf", zegt ze daar over. „Het was te veel mijn programma. Zelfde dag, zelfde tijd. Paul moest zijn plek erin vinden en blijkbaar is dat niet gelukt." Inmiddels is ze een jaar van het scherm. „Dat bevalt me goed. Ik schrijf voor Het Pa rool en het VARA TV Magazine en ben druk bezig met een boek. Achter de schermen wordt trouwens wel gewerkt aan een nieuw programma. Ik ben met de NPS in gesprek over een boekenprogramma. Het is toch be lachelijk dat de Nederlandse tv dat niet heeft Er zijn wel kunstprogramma's, maar die zijn het meestal net niet. Soms worden ze niet goed gepresenteerd, soms hebben ze niet de juiste vorm. Het programma R.A.M. heeft bijvoorbeeld best aardige items, maar de presentatoren zijn duidelijk performers en dat maakt ze nog geen goede intervie wers." Ze ziet het wel zitten, een boekenprogram ma. ..Ik had best Pim Fortuyn aan tafel wil hebben om te praten over De Puinhopen van Paars. Het hele scala wil ik aan bod la ten komen. Van de door mijn zoon geschre ven biografie over Willem Ruis tot een door wrocht werk over Proust. Ik lees zoveel mooie boeken. Een zekere zendingsdrang is mij niet vreemd." Groenteman beseft donders goed dat Adri- aan van Dis en Michaël Zeeman de twee 'an kers' uit het verleden zijn. Ze stapt daar luchtig over heen. „Ik heb in De Plantage uiteindelijk meer schrijvers geïnterviewd dan Van Dis. En zo elitair als Zeeman moet mijn programma zeker niet worden. Hij had het ook gemakkelijk, omdat hij over boeken praatte zonder de schrijver erbij. Als ik me eens kritisch uitliet over een boek, had je meteen de poppen aan het dansen. Joost Zwagerman is nog beledigd over wat ik over Chaos en Rumoer zei en zo erg was dat niet. Zeeman zegt ergere dingen. Wat mij voor ogen staat, is een formule waarbij ook lezers worden betrokken. Ik zou bijvoorbeeld kunnen samenwerken met al die leesclubs in het land." De plaats van de televisie is momenteel overgenomen door het theater. Hanneke Groenteman doet al twee seizoenen mee in De Vagina Monologen, een samenspraak tussen drie vrouwen over hun geslachtsdeel „De tournee eindigt binnenkort in het Nieu we De la Mar Theater, een thuiswedstrijd voor mij dus. Ik ben er vanaf het begin bij betrokken geweest. Overal trekken we volle zalen. Vooral vrouwen ja, twintig mannen in de zaal is veel. Ze hebben geen gelijk, maar ik begrijp ze wel Wat moeten ze met dat ge leuter over de vagina?" Ze beschrijft de voorstelling als 'een beetje Amerikaans'. „Soms ontroerend, soms pa thetisch, maar nooit ironisch bijvoorbeeld." Het is de eerste keer dat Groenteman in de huid van een actrice kruipt. „Nee, ik ben geen actrice. Dat is een heel ander vak. Ik kan goed lezen. Voor acteren zou ik veel te zenuwachtig zijn, Ik blijf liever mezelf. Als presentator mag ik mezelf hooguit een beet je aanstellen. Vind ik." De rol van fotograaf past haar evenmin naadloos. „Vroeger fotografeerde ik veel. Vooral portretten. Ik drukte ze in mijn eigen doka af. Heel wat familieleden heb ik daar mee gelukkig gemaakt. Op een gegeven mo ment stapelden de foto's zich op. Ik plakte niets meer in. Toen ben ik ermee gestopt. Sinds kort heb ik een digitale camera en heb ik het fotograferen weer ontdekt Wat een uitvinding! Ik zet mijn kleinkinderen op de foto en stuur ze vervolgens per e-mail rond „Het is geen kunst Dat laat ik graag aan de professionele fotografen over. Ik vind de se rie van Mirjam de Zeeuw bijvoorbeeld prachtig." Zij vroeg drie islamitische gezin nen wat voor foto zij aan de muur wilden. Die foto maakte De Zeeuw. Vervolgens ver beeldde zij haar commentaar in een tweede foto. De twee foto's werden in het interieur gehangen en gefotografeerd, zodat op die manier een drieluik ontstond. Hanneke Groenteman daarover: „Die reeks spreekt mij erg aan, omdat ik word geprikkeld door andere culturen. Ik vind het erg interessant wat momenteel in Nederland gebeurt: die versmelting van culturen." Ze twijfelt of ze dit de allermooiste foto's van de tentoonstelling Choices vindt. Het werk van Koos Breukel scoort ook hoog. Hij heeft boeren gefotografeerd in de omgeving van Bergen en Alphen aan den Rijn. „Adem benemend mooie foto's. Doorzijn techniek zijn de foto's net zo tijdloos als de boeren zelf. Het knappe is dat er geen verhaal bij verteld hoeft te worden. De foto zegt alles zelf." Theo de With 'Choices', vijftig foto's van Korrie Bezems, Morad Bouchakour, Koos Breukel, Margi Geerlinks, Phoebe Maas, Femke de Roos, Andrea Stultiens, Maarten Wetsema, Thijs Wolzak, Raimond Wou- da en Mirjam de Zeeuw.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27