Bl0f omarmt de romantiek
261 Kader Abdolah droomt
27 I Meesters in de Nieuwe kerk
291 Theater op straat
Nieuwe cd vol hoop en
verlangen
Llvertentie-exploitatie:
Lrd-eri Midden-Zeeland: 0118-484369;
Ews-Vlaanderen: 0114-372770.
Jactie: 0118-484413
Bfcpzc.nl
LMredactie@pzc.nl
ijjjbus 18,4380 AA Vlissingen.
mensdag 28 mei 2003
Bl0f met Peter Slager, Norman Bonink, Paskal Jakobsen en Bas Kennis (vlnr) tijdens een concert in het Arsenaaltheater in Vlissingen op 10 mei.
foto Lex de Meester
olgende week woensdag ligt Omarm, de nieuwe
cd van de popgroep Blof, in de winkel. In
vergelijking met het zwaarmoedige album
Blauwe ruis, dat grotendeels in het teken stond van de
dood van drummer Chris Götte, hebben diens opvolger
Norman Bonink, zanger/gitarist Paskal Jakobsen,
toetsenist Bas Kennis en bassist/tekstschrijver Peter
Slager het nu luchtiger aangepakt. Verlangen is een
belangrijker thema dan verlies en seks speelt in de
teksten een grotere rol dan de dood. Muzikaal heeft Blof
het herkenbare, eigen geluid op Omarm
geperfectioneerd
De groep heeft het album, na
een luistersessie in Hilver
sum, nummer voor nummer met
de PZC doorgenomen.
De mooiste verliezers
Vanwege de spanningsboog die
langzaam wordt opgebouwd
doet dit liedje denken aan 'An
ders', maar het kan ook gezien
worden als een vervolg op
'Vrienden', het slotnummer van
Blauwe ruis, zij het eerder be
rustend dan kwaad.
Peter: „Het is een beginselver
klaring. Het verlangen naar een
groots en meeslepend leven
komt tot uitdrukking op al onze
platen, maar natuurlijk besef
fen we ook dat iedereen uitein
delijk dood gaat. Waarom zou je
dat dan niet tot beginsel verhef
fen, dat je ondanks de zekerheid
van een slechte afloop er toch
iets moois van probeert te ma
ken Datje jezelf beschouwt als
verliezer, maar wel als de mooi
ste. De tekst gaat ook over het
zoeken naar iets wat er niet is.
Aan het eind weet je wel wat er
verloren is gegaan. De vorm van
dit nummer is episch, het begint
fluisterzacht en zwelt in zeven
minuten aan tot iets groots. Dat
maakt het tot een ideale ope
ner."
Paskal: „Ik begrijp de link met
'Vrienden' wel. Die plaat ein
digde nogal woedend. Dat ging
over de dood van Chris. Dit
nummer is net zo goed op andere
manieren te interpreteren. Het
kan ook gaan over een kortston
dige relatie."
Bijna waar ik zijn moet
Een lekker in het gehoor liggend
rocknummer, van het soort
waar Blof patent op heeft.
Peter: „Het interessante aan dit
nummer is een zekere monoto
nie, waardoor het afwijkt van
onze eerdere rockers. Het gaat
maar door. We hebben dit liedje
bewust vóór op de plaat gezet,
vanwege het positivisme, de no
nonsense-houding die eruit
spreekt. Recht vooruit, niet te
veel gedoe. Het was onze bedoe
ling een hoopvolle, verlangende
plaat te maken, in ieder geval
voor ons doen. Dit nummer
drukt dat bij uitstek uit. Een ze
kere rechtlijnigheid heeft ook
zijn charme. Denk aan een num
mer als 'Blauw' van The Scene.
Maar ik hoor hierin ook K's
Choice, Travis en een beetje
Coldplay."
Paskal: „Als je dit in de auto
hard opzet, ga je heel hard rij
den."
Omarm
De eerste single, door Paskal
prachtig met kopstem gezon
gen. Het intro doet denken aan
'Round here' van Counting
Crows, een favoriet van Blof.
Paskal: „Wat, 'Round here'? Dat
vind ik nu helemaal niet. Dat in
tro is in e-mineur en 'Omarm' in
d-mineur. Dan zou ik eerder
denken aan 'Sullivan street' van
Counting Crows. Live kan dit
liedje eigenlijk niet. Normaal
zing ik heel erg hard, maar met
een kopstem zing je vijf keer zo
zacht als normaal. Het is daar
door technisch vrijwel onmoge
lijk om mijn stem boven het ge
heel uit te laten komen. In een
theater zou het wel lukken,
maar bij een rockconcert is het
moeilijk De eerste keer dat we
dit live deden, stonden we voor
veertienduizend man. Het leek
wel of ik onder de douche stond,
zo gutste het zweet van me af."
Bas: „Het is wel lekker spelen
als we halverwege naar de vijfde
versnelling overschakelen.
Toen we dit nummer maakten,
drumde Norman intuïtief de
juiste partij. Het ging vanzelf en
het klinkt prima."
Hart tegen hart
Een stampende rocker, waar
van de coupletten uiterst swin
gend worden gezongen. Het
nummer wordt mooi ingekleurd
door Bas, eerst met korte accen
ten op de elektrische piano,
daarna met een ware orgelmuur.
Peter: „Van begin af aan had ik
die frasering, die ritmiek van
woorden, in mijn hoofd. Doet
een beetje denken aan Crowded
House en Neil Finn."
Paskal: „Het stevigere broertje
van 'Dichterbij dan ooit'. Beter
ook."
Bas: „Ook beter dan 'Hier'. Dat
is ook zo'n mond vol woorden,
maar minder swingend."
Dat wij dat zijn
Een betoverend walsje. De nieu
we 'Dansen aan zee'.
Peter: „Dit was de gedoodverf
de single Omdat het zo voor de
hand lag, hebben we besloten
hem niet als eerste op single uit
te brengen. De tekst is vrij naar
een gedicht van Rutger Kop
land. Het gevoel dat erin wordt
bezongen, dat je ervan droomt
iemand anders te zijn, wordt
met vaak verwoord in de Neder
landstalige muziek. Gek en
jammer."
Bas: „Terwijl het toch een alge
meen onderwerp is. Iedereen
spiegelt zich altijd en overal aan
een ander
Paskal: „We wilden op deze
plaat meer seks en erotiek. Op
een subtiele manier wordt dat
wel in dit nummer uitgedrukt."
Onmogelijk rood
Hierin zoekt Blof de uiterste dy
namiek tussen hard en zacht,
zoals eerder gebeurde in num
mers als 'Luchtbel', 'Twee kou
de handen' en 'Neer'.
Bas: „Als we ergens op Coldplay
lijken, is het wel in dit nummer,
met die repeterende pianopa
tronen."
Peter: „Dit nummer leent zich
bij uitstek voor een surround-
weergave. Hierop heeft onze
mixer Holger Schwedt zich
kunnen uitleven."
Bas: „Twee boxen zijn eigenlijk
te weinig om te laten horen hoe
veel hierin zit."
Barcelona
Op verzoek van Paskal schreef
Peter voor dit album nog één
tekst over de ruim twee jaar ge
leden overleden drummer Chris
Götte. Na zijn begrafenis reis
den Bas, Paskal, Peteren mana
ger Frank van der Meijden naar
Barcelona om de zaken op een
rijtje te zetten. Carel Kraayen-
hof, de bandoneonist die Maxi
ma van ontroering liet huilen,
speelt in dit chanson een mee
slepende partij.
Paskal: „Het nummer gaat meer
over ons dan over Chris. Over
hoe wij hem missen."
Bas: „Het is niet zozeer een tekst
over verlies, als wel over ver
werking. Muzikaal is het een te
genhanger van 'Liefs uit Lon
den'. Daarom wilden we er ook
een bandoneon in hebben."
Peter: „We hadden voor 'Liefs
uit Londen' Kraayenhof ook al
gevraagd, maar toen kon hij niet
en heeft hij ons Leo Vervelde
aangeraden."
Misschien niet de eeuwigheid
Een ontspannen, slepende
rocker, opnieuw uitmuntend
gezongen Een liedje dat zich
kan meten met het beste van
John Hiatt.
Peter: „Ik heb niet het gevoel
dat we zoiets al eens gedaan
hebben. Het is met een melodie
die we snel zouden kiezen en
voor ons doen is de tekst be
hoorlijk aan de romantische
kant. Uitzo'n liedje als dit blijkt
dat we een minder donkere
plaat hebben willen maken dan
Blauwe ruis.
Bas: „De onomwonden roman
tiek en warmte maken het
mooi."
Paskal: „De timing van de zang
is anders dan we normaal doen
Een beetje het Del Amitri-ge-
voel."
Bougainville
Nog een ballade, met een snelle,
stuwende solopartij van Kraay
enhof.
Paskal: „Het is me één keer eer
der overkomen dat ik een liedje
schreef in de tijd dat het liedje
duurt, namelijk bij 'Harder dan
ik hebben kan'. Hier gebeurde
het ook. Het is bijna eng, je han
den gaan gewoon wat doen.
Waar de brug moet zitten, speel
je meteen de juiste brug. Bizar.
Alsof het je toevalt. 'Hart tegen
hart' klinkt straight forward,
maar bij het maken daarvan
hebben we ontzettend zitten
worstelen. Dit klinkt vernuftig,
maar het ontstond vanzelfspre
kend en makkelijk."
Ten westen van de zon
Een rocker naar analogie van
'Waar de oceaan begint', zij het
iets akoestischer, met de niets
verhullende zinsnede: 'Sla je be
nen om me heen en breng me bij
je binnen'. Als dat niet over seks
gaat.
Peter: „Toen ik dat schreef be
doelde ik dat niet zo letterlijk.
Maar toen stond het er en dacht
ik: 'Oeps'. Het liedje gaat over
het verlangen van twee gelief
den. Ze willen dat het altijd och
tend blijft, dat ze altijd een toe
komst hebben, tegen beter
weten in, zoals gebruikelijk bij
ons. Het verlangen naar de ul
tieme vereniging paste daar
goed bij. Dan kun je wel weer
naar een versluierend beeld
gaan zoeken, maar ik dacht: 'Nu
laat ik het staan ook'."
Norman: „Dit nummer is echt te
gek om te drummen."
In het volle licht
Midtempo, doet enigszins den
ken aan Counting Crows, met
een tweede stem van Beatrice
van der Poel, alias Missbee
(Beeswamp, Corrie en de Grote
Brokken).
Bas: „De orgelsolo is inderdaad
geïnspireerd op Counting
Crows. Ik dacht: 'Ik wil ook zo'n
solo.' Met 'Misschien niet de
eeuwigheid' is dit het meest ro
mantische nummer van de
plaat, denk ik."
Paskal: „Zo'n beeld had ik er
ook bijtotdat Peter mij vertelde
dat hij bij het schrijven zijn
kindje in gedachten had."
Peter- „Ik vind juist dat het ook
over een geliefde moet kunnen
gaan, net als 'Meer van jou' op
de vorige plaat. Het is goed als je
het ook anders kunt interprete
ren. We maken tenslotte geen
muziek voor jonge ouders.
Een naam een gezicht
Een harde rocker waarin Nor
man zich uitleeft op drums.
Peter: „Dit was een taaie klus
om op te nemen."
Paskal: „In de demo-versie was
het onze favoriet, maar op een
gegeven moment vroegen we
ons af of het wel op de plaat
moest komen."
Bas. „Alleen Holger bleef echt
enthousiast. Die noemde het de
'Ivanhoe kicken track'. Hij heeft
het ook heel goed gemixt."
Peter: „Het is wel een lekker
nummer om te spelen, met een
gemene openingsriff. Het is ze
ker geen liefdesliedje. Je zou
aan de tekst zelfs een politieke
lading toe kunnen kennen. Vond
ik ook wel eens leuk. Toch be
twijfel ik of we het live vaak zul
len spelen Het is een tegenhan
ger van 'Hart tegen hart' en dat
ligt ons beter.
Ik denk dat ik ga lopen
Dit had het slotnummer kunnen
zijn, met het meest afwijkende
nummer 'De geest' als bonus
track. Tekstueel wordt namelijk
een link gelegd naar 'De mooiste
verliezers' en het het lijkt alsof
de band meedeelt dat een perio
de is afgesloten: 'Ik denk dat ik
ga lopen naar het eind van het
begin.
Bas: „Dit nummer heeft inder
daad alle ingrediënten van een
laatste track. Zo van: Hallo, tot
ziens, wij waren Blof."
Peter: „De werktitel van de
plaat is heel lang 'Het eind van
het begin' geweest, maar som
mige mensen vonden dat te ne
gatief klinken. Het liedje gaat
simpelweg over ouder worden.
Probeer dat op je gemak te doen
en blijf goed om je heen kijken.
'Ik denk dat ik ga lopen' is zoiets
wat je zegt als je even alleen wilt
zijn om van alles te overden
ken."
De geest
Een mysterieus liedje, vol
vreemde geluiden. Een hoofdrol
voor Peter en Norman die een
hypnotiserend ritme spelen. In
het slotcouplet is Thé Lau te ho
ren. Daarna resteert een hart
slag.
Peter: „Ik vind dit de beste tekst
die ik ooit gemaakt heb. Het
gaat over de manier waarop we
leven en wat we zoeken. Net als
'De mooiste verliezers' is het een
beginselverklaring en in die zin
dus zeker geen bonustrack maar
een noodzakelijke afsluiter."
Norman. „Deze drumpartij
klinkt ontspannen, maar was de
moeilijkste die ik heb gespeeld.
Omdat ik de hele tijd vrijwel
hetzelfde doe, moest ik in een
soort trance komen. Dat vergde
enorm veel concentratie. De
eerste opname mislukte, omdat
ik die dag al vier andere num
mers had ingespeeld. Ik was in
zo'n stemming van: 'Deze ook
nog even', maar door de fysieke
inspanning die ik eerder had ge
leverd, lukte het juist niet. De
geest zat er letterlijk en figuur
lijk bij mij niet meer in. Een dag
later ging het wel goed."
Paskal: „Ik speel hierin geen
noot. Alle gitaartjes zijn van
Bas. Als ze op de demo al goed
staan, waarom zou ik het dan
per se over moeten doen?"
Peter: „Het is wel mooi dat Thé
Lau meedoet Hij is toch een
beetje de godfather van Blof,
zonder dat hij het zelf besefte.
Dan is het geweldig om hem het
slotcouplet van deze plaat te
gunnen."
Ernstjan Rozendaal
Omarm van Blof is de eerste hybride
Super Audio Compact Disc (SACD)
die door een grote Nederlandse
groep wordt uitgebracht. Dat bete
kent dat het schijfje zowel op een
SACD-speler(metsurroundsystem)
kan worden beluisterd (wat volgens
Philips het hoogste audioniveau op
levert dat technisch mogelijk is) als
op een gewone CD-speler.