Kinderen betrouwbare getuigen PZC Bettie Serveert zoekt het extreme op Plezier is sleutelwoord op kunstmanifestatie ama's Oud-burgemeester Verheijden vervangt ombudsman Meijer 12 ELICHT Videoverhoor kunst PIANODUO'S IN MIDDELBURG zaterdag 24 mei 2003 door A.J. Snel Het eigenlijke doel van videoverhoren met kin deren die seksueel misbruikt of mishandeld zijn of die getuige zijn geweest van een enistige misdaad is waarheidsvinding. Maar als het erop aan komt is rechercheur Jos Marinissen het meest geestdriftig over de verhoormethode vanwege een neveneffect: „Wat mij ontiegelijk enthousiast maakt, is dat kinderen hun verhaal kunnen doen, dat je ze helpt bij de verwerking van een traumati sche ervaring. Zelfs als een verhoor onvoldoende feiten oplevert om voor de rechter bruikbaar te zijn, dan nog kun je het gevoel hebben dat je iets zinvols hebt gedaan met zo'n verhoor." Marinissen (41) heeft, als tweede jeugdrecher- cheur in Zeeland, een opleiding gevolgd voor het verhoren van kinderen en mensen met een ver standelijke handicap. Al sinds een aantal jaren verhoort de politie mensen uit die groepen als zij slachtoffer of getuige zijn geweest van een ernstig misdrijf De verhoren worden op video gezet en dat heeft verschillende voordelen: voor de recht bank kan worden vastgesteld of het interview ob jectief is gedaan en een kind hoeft ter zitting niet nóg eens zijn of haar verhaal te vertellen, wat ui terst belastend kan zijn. Mannissen: „Verhoren met gebruikmaking van video wordt al geruime tijd gedaan, ook met vol wassenen. Wij willen als politie transparant zijn en op basis van de beelden kan goed worden ge toetst of we ons werk correct hebben gedaan. Het verhoren van kinderen en geestelijk gehandicapte mensen is een specialisme. Mijn belangstelling daarvoor is vooral gewekt toen ik in 1985 betrok ken was bij het onderzoek naar een moordzaak in Clinge. Een zevenjarig meisje was daarvan getui ge geweest Ik was er erg van onder de indruk dat de getuigenis van een meisje van zeven als vol waardig wordt meegeteld. Je kunt zelfs stellen dat getuigenissen van kinderen veelal betrouwbaar der zij n omdat ze minder dan volwassenen een in kleuring geven aan wat ze hebben gezien of ge hoord. Als je met kinderen praat, merk je dat ze minder berekenend zijn. Ze bedenken niet wat de eventuele gevolgen voor henzelf zijn. De rol die kinderen kunnen spelen als getuige, daarover heeft een omslag in het denken plaatsgevonden. Je moet ze serieus nemen." De verhoren vinden plaats in een speciaal daar voor ingerichte studio met onder meer een speel hoek. De politie in de drie zuidelijke provincies maakt gebruik van zo'n studio in Eindhoven. Voorwaarde voor een verhoor is dat de ouders, een van de ouders, verzorgers, grootouders of des noods de Raad voor de Kinderbescherming toe stemming geeft. Als de omgeving van het kind zich zwaar verzet, zal de politie de verhoormetho de niet makkelijk toepassen, eenvoudig omdat het kind dan waarschijnlijk zwaar onder druk is ge zet en zich niet vrij voelt te praten. Veiligheid en vertrouwen zijn kernbegrippen. Het kan voorkomen dat een kind voor de rechercheur terugschrikt omdat die op de een of andere manier doet denken aan degene die het heeft beschadigd. Als de interviewer dat niet kan wegnemen, wordt het verhoor overdragen aan een collega. Hetzelf de geldt bij dialect sprekende kinderen. De re chercheur moet een kind kunnen verstaan. Marinissen: „Je moet bij de verhoren enorm op passen dat je geen gesloten vragen stelt. Je vraagt dus niet of een jas rood was, maar welke kleur die had. Kinderen moeten niet alleen 'ja' of 'nee' kun nen zeggen. Ze moeten in vrijheid hun eigen ver haal vertellen. En ze moeten de vrijheid houden te zwijgen over dingen die ze niet willen vertellen Ik had laatst een heel gesprek met een jongetje dat op een bepaald punt zei dat hij over een vraag wilde nadenken en daarna dat hij het niet meer wist. Je moet daar dan genoegen mee nemen en je niet la ten leiden door de neiging dat je een dader voor de rechter wilt hebben. Je zoekt naar een balans tus sen betrokkenheid en afstand. Het belang van het slachtoffer blijft altijd voorop staan." Briefje De gesprekken met de kinderen duren gemiddeld één tot anderhalf uur. Marinissen zal jaarlijks twintig tot dertig verhoren met kinderen en ver standelijk gehandicapten doen. „Je bent gelukkig nooit alleen. In de regiekamer naast de ruimte waar je met het kind bent, zitten de politieman die direct bij het onderzoek betrokken is geweest en een collega studioverhoorder die de regie doet. Hij stelt als het nodig is aanvullende vragen door een briefje onder de deur door te schuiven. Soms loop je tussendoor de regiekamer in om te vragen wat er nog aan de orde moet komen. Dan kom je terug en je vertelt dat die collega's nog een paar dingen willen weten die je tot dan toe bent vergeten." Volgens Marinissen is het specialisme niet aan leeftijd gebonden, maar hij ervaart het wel als een voordeel dat hij zelf drie kinderen in de leeftijd tussen de vier en de elf jaar heeft. Dat brengt hem dicht bij de belevingswereld van jonge kinderen. Of het zwaar is? „Je bent niet zo gauw meer ver baasd over de vreselijke dingen die je te horen krijgt. Maar zo'n verhoor vergt wel heel veel van je. Je praat daarom na afloop altijd met collega's. Dat helpt. Net als het feit dat je weet dat zo'n ge sprek een kind, dat je maar eenmaal ontmoet, toch iets verder kan helpen bij de verwerking van wat het is overkomen." foto Lex de Meester door Mieke van der Jagt GOES - De Zeeuwen kunnen gewoon doorgaan met klagen. De Vereniging van Zeeuwse Ge meenten (VZG) heeft een inte rim-ombudsman gevonden. A. Verheijden, oud-burgemeester van Hoge en Lage Mierde en lid van de klokkenluidercommis sie in Zeeland, gaat als Zeeuwse ombudsman aan de slag totdat de VZG een nieuwe vorm heeft gevonden voor de afhandeling van klachten. De vorige om budsman, E. Meijer, hing zijn lier aan de wilgen omdat hij zich in zijn werk gefrustreerd voel de. Voorzitter A. van Dok- van Weele van de VZG, die gisteren het evaluatierapport externe klachtenbehandeling Zeeuwse gemeenten presenteerde, be strijdt de visie van Meijer. „De ombudsman is niet per 1 mei op gestapt, zijn functie hield per 1 maart op te bestaan. Toen kwam namelijk een einde aan de het proefproject van twee jaar. Het is altijd de bedoeling geweest om van dat proefpoj eet te leren en vervolgens de externe klach tenbehandeling op te tuigen. Wat we geleerd hebben, is dat het zo in elk geval niet moet." De grote grief van Meijer dat zijn organisatie onvoldoende was uitgerust om in optimale onafhankelijkheid klachten over gedragingen van gemeen ten af te handelen, snijdt vol gens Van Dok evenmin hout. „Hij is er vanaf het begin van op de hoogte geweest dat het proef project niet optimaal van start kon gaan. Alleen al doordat ie dereen nog in zijn nieuwe rol moest groeien. Als de uitrusting zo tekortschoot, had Meijer er nooit aan moeten beginnen, want het was duidelijk dat pas na twee jaar zou worden geëva lueerd." Commissie Uit het evaluatierapport blijkt dat noch de ombudsman noch de klachtenbehandelaars bij de gemeenten zich aan de afspra ken hebben gehouden. Het was de bedoeling dat klachten eerst zouden worden bekeken doe een coördinator bij de betni' ken gemeente, om dooi m commissie te worden beha* als daarmee geen oplasi», zou worden gevonden Pas si ook de commissie niet tot bevredigend vergelijk zon kZ men. zou de Zeeuwse Ombuis man in beeld komen De», meenten moesten dan L klacht betalen. Vanaf het begin zijn er Hackte bij de ombudsman behandel die niet de procedure bij de» meente hebben doorlopen Bi de gemeenten ontstond dan het gevoel dat het met een gesprek, veel goedkoper had kwn, worden geregeld. Aan deanfe kant hebben gemeenten wijls niet hun eigen intern, klachtenregeling in acht ger» men. Vaak ontbrak het aan hoorzitting of aan een gesprek en voelden klagers zich niets' rieus genomen. Herkenbaarheid De VZG wil nu, omdat het aan tal klachten sterk fluctueert, opnieuw een proef van tweejaa: doen met een ombudscommis- sie. Die commissie moet bestas: uit niet-ambtenarenenme?-£- meentebestuurders, desnooó van buiten Zeeland. Zij kunnen, om de herkenbaar heid te vergroten, ieder ra ee eigen regio de voorbereidingen doen van klachten die bij voor keur wel de koninklijkewegzn gegaan. De nadruk in deafe deling zou moeten liggen bij df secretaris. De VZG is er, ondanks de wnj- vingen, van overtuigd dat een Zeeuwse instelling het beste werkt en voelt niet voor de di recte gang naar de Nationale Ombudsman. Met de kritiek van de opgestar te ombudsman, dat de huisves ting niet in een gemeentehui moet worden gezocht, is klachtencommissie van de VZG het wel eens. Ook vindt de commissie die bet project heeft geëvalueerd da; als de gemeenten een eigen Zeeuwse ombudsfunctie willen ze niet voortdurend over moeten zeuren. door Peter Bruyn GOES - Na hel verschijnen van Log 22, het zesde album van de Nederlandse rockgroep Bettie Serveert, is de band eerst naar de Verenigde Staten vertrokken om daar enkele tientallen con certen te geven. Dat zegt iets over de internationale status die de 'Betties' tien jaar na hun bescheiden Amerikaanse hit Palomine nog altijd hebben. In middels zijn ze bezig aan een Nederlandse tournee die hen vanavond naar 't Beest in Goes voert. „We wisten bij het maken van deze plaat al dat de reacties ex treem zouden zijn", zegt zange res en songschrijfster Carol van Dyk. „En zo pakte het ook uit. Mensen vinden Log 22 afschu welijk of ze vinden het gewel dig. Er was een Duitse recensent die schreef dat hij iedere noot van het album haatte. Dat von den we eigenlijk wel mooi; dat we een album gemaakt hadden dat hem zó geraakt had." Na twee dozijn concerten in de Verenigde Staten is Bettie Ser veert deze maand met een uitge breide Nederlandse tournee be gonnen. De rockgroep die in 1992 debu teerde met het album Palomine mag dan in Nederland commer cieel in de schaduw staan van Anouk, Kane en Ilse DeLange - om maar een paar namen te noe men - ze onderscheiden zich wel doordat ze in tegenstelling tot de anderen een vaste internatio nale aanhang hebben opge bouwd. En ze snijden met hun muziek als geen andere polderrock groep door de ziel. Geen Neder landse band klinkt zo sexy als Bettie Serveertook Anouk niet Zéker Anouk niet. Sensueel als The Pretenders, messcherp als de Velvet Underground - gita rist Peter Visser geneert zich zelfs niet om op een gegeven mo ment bijna noot voor noot de so lo uit Velvets Venus in Furs in een Bettie-song te stoppen. Nonchalance Log 22, grotendeels door Van Dyk en Visser opgenomen in Vissers huiskamer, met eigen opname-apparatuur, staat bol van de samplers, synthesizers, blazers en wat al niet meer. De hoes is schijnbaar uit de losse pols gemaakt - 'schijnbaar', want drie eerdere ontwerpen van Van Dyk werden door Visser afgekeurd - en roept een beetje de sfeer op van Sonic Youths Goo. Dezelfde weloverwogen nonchalance Dat geldt ook voor de muziek. En voor de tek sten trouwens. Was Palomine destijds nog een niet mis te ver staan weemoedig liedje, de songs van Log 22 laten zich door de luisteraar in tal van persoon lijke interpretaties kneden. „Onze houding bij het maken van deze plaat was: alles mag, niks moet. Gewoon kijken waar het heen gaat," zegt Van Dyk. En Peter Visser: „Carol kwam met een liedje op akoestische gitaar Daar werd dan een drumcom puter onder gezet en begonnen we er van alles op uit te probe ren." Van Dyk: „De grote associatie test. Of het misschien al op iets bestaands leek." Visser: „Nou, dat viel wel mee. Dat hoor ik ook vaak niet meer Maar ik ben wel heel snel verveeld Het was ge woon leuk om telkens iets héél anders te doen." Langzaam Het maakte van Log 22 de meest gevarieerde Bettie Serveert- plaat tot nu toe. Zes albums ver schenen er in hun nu twaalfjarig bestaan - een cd met Velvet-co- Carol van Dyk en Peter Visser: „We zijn afgestapt van de democratie binnen de hand. Democratie is 'company', gezelligheid. Maar dat gaat uiteindelijk ten koste van de muziek." foto GPD/Lex van Rossen vers meegeteld. Een pauze van twee tot drie jaar tussen twee platen is eerder regel dan uit zondering. Nee, dat is geen kwestie van marketingstrate gie, benadrukt Carol van Dyk. „Het hele proces van songs schrijven en opnemen gaat zo langzaam omdat we erg veel af keuren. Ik heb al veel te veel pla ten in m'n kast staan waarvan maar twee nummers leuk zijn." „En omdat we veel op tour zijn. Dan werken we niet aan nieuwe songs. Ik moet een normaal soci aal leven hebben om te kunnen schrijven - van die 'band-on- the-road'-teksten, daar hou ik niet van." Visser: „Er is door de jaren heen door platenmaat schappijen wel gevraagd om een 'Greatest Hits'-album uit te brengen. Daar voel ik niks voor. Waarom zouden we? Wat heb ben wij nou voor hits?" Democratie Alle kunst gedijt bij paradoxen. In het mooiste nummer van de nieuwe plaat, het door merg en been trekkende Captain of May be, speelt de gitaar eigenlijk een ondergeschikte rol. Toch blijft Bettie Serveert 'live' vóór alles een gitaarrockgroep. En hoewel drummer Jeroen Blankert en bassist - en mede-oprichter - Herman Bunskoeke er alle con certen bij zijn en ook met foto's in het cd-boekje staan, windt Visser er geen doekjes om dat het anno 2003 artistiek bij Bet tie Serveert draait om Carol en hemzelf. „We zijn afgestapt van de democratie binnen de band. Democratie is 'company', gezel ligheid. Maar dat gaat uiteinde lijk ten koste van de muziek Hoe minder mensen er over mee hoeven te praten, hoe extremer het kan worden. En daar gaat het toch om." Concert: Bettie Serveert, vanavond in 't Beest in Goes, voorprogramma: Seedling, aanvang: 21.00 uur. Advertentie DE KLOVENIERSDOELEN za. 24/5 gerard bouwhuis cees van zeeland di. 27/5 tomoko mukaiyama frederic rzewski wo.28/5 post mulder eric ross saxofoon vl 30/5 rien balkenende jo ivens z3. 31/5 misha mengelberg guus janssen VIJF CONCERTEN 20.30 u Om ook eens een keer wat anders te doen dan rekenen entaal, houden de jonge asielzoekers sinds een paar jaar geleden kunstmanifestaties. foto Lex de Meester door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Vanaf het begin zit de stemming erin. Als een groep van acht percus sionisten en twee dansers vrij dagmiddag in de goedgevulde Stadsschouwburg in Middel burg de Ama's Kunsthappe ning Arty Party 2003 opent, klapt het publiek onmiddel lijk enthousiast mee. Elke buitenissige beweging van de dansers wordt met gejoel ont haald. Het plezier straalt van de presentatie af. Het draait bij de Ama's Kunst happening om dat plezier, be nadrukt opleidingscoördina tor Lieneke Boeije-Volmer van Neveninstroomproject Het Molenwater in Gissin gen. „Natuurlijk is het prachtig dat met dit evenement de Maand van de Vrijheid wordt afgesloten. Bij de presentatie zet iedereen zijn beste beentje voor. Maar tijdens de work shops waarin dit de afgelopen drie weken is voorbereid, heeft iedereen enorm veel ple zier gehad. Dat blijft de hoofdmoot." Ama staat voor alleenstaande minderjarige asielzoeker. In hun opleiding op Het Molen water is weinig ruimte voor creatieve vakken, alles draait om taal en rekenen. In samen werking met Scoop is daarom twee jaar geleden de eerste Ama's Kunsthappening ge houden, een manifestatie waarop de minderjarige asiel zoekers laten zien wat ze kun nen op het gebied van dans, muziek, theater, video, foto grafie, poëzie en schilderen Dit jaar is de Arty Party van de ama's tevens de slotmanifes tatie van de Maand van de Vrijheid. In vergelijking met de vorige twee edities is de formule licht aangepast. Niet langer wordt het evenement in twee opeen volgende dagen geoefend en uitgevoerd. Ditmaal heeft de voorbereiding plaatsgevon den in drie workshops op school en zijn vrijdag, vooraf gaand aan de uitvoering, puntjes op de 1 gezet. Een voordeel is dat de videopro ducties nu ook tijdens de Arty Party getoond kunnen wor den.' Ze fungeren als pauze filmpjes tussen de acts op net podium. In de foyer van de Stadsschouwburg staan pa nelen opgesteld met daarop foto's en gedichten. Vrijheid Thema van de kunsthappe ning is vrijheid, een relevan onderwerp voor de vluchte lingen uit landen als Angora Afghanistan, Somalië, bu. nee, Sierra Leone. Togo. Iran. Irak, Rwanda en Soedan „Het is een thema dat ze sterk aanspreekt", aldus BoelJ „De één voelt zich hier derland vrijer dan ooitI te ren, de ander voelt zichjuö hier gebonden aan talvan gelsHet is mooi om te zjenh verschillend de ümilhng die ze geven aan dat begrip

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 60