PZC Goes kiest voor zes windmolens Achteruit blijkt nog hele opgave Mi 13 Brandweer haalt zieke vrouw uit flat <3? Aanbesteding nieuw stadskantoor Goes pakt voordelig uit W esterscheldetunnel remt interregionaal woon-werkverkeer Deltaweg en havenkanaal Goese Sas beoogde locaties -Or IA/! mm Home cinema uit slechts twee zichtbare luidsprekers* Snelkrakers zeeuwse almanak Plus BEVELANDEN/THOUEN vrijdag 16 mei 2003 GOES - De gemeente Goes S jjijfft vier grote windmolens k tos de Deltaweg en twee langs iet kanaal tussen Wilhelmina- jorp en het Goese Sas. Dat voorstel legt het college van burgemeester en wethouders, ualang wikken en wegen, bin nenkort voor aan de gemeente- Al enkele jaren onderzoekt de iemeente Goes de mogelijkhe den om een bijdrage te leveren aan de opwekking van duurza me energie. Twee jaar geleden is de hulp ingeroepen van het ad viesbureau RBOI, om te kijken welke locatie binnen de ge meente daarvoor het geschiktst is. In eerste instantie heeft RBOI zich beperkt tot turbines langs de Deltaweg. Het bureau zag zelf de beste mogelijkheden vooreen park van acht molens, in een rechthoekige opstelling haaks op de Deltaweg. Op ver zoek van de gemeente heeft het bureau nadien ook gekeken naar mogelijkheden elders bin nen de gemeente. Poort Op basis van de bevindingen vanhetRBOI komen B en W met voorstel vier windmolens langs de Deltaweg te plaatsen. aat, zegt wethouder M. 't om 'forse molens' tussen deLangeweg en de Zandkreek- dam. Het idee is aan weerszij den van de weg twee turbines te plaatsen. „Daardoor ontstaat automobilisten die vanaf Üoord-Beveland komen een soort poort waardoor je Goes binnenrijdt." Als tweede locatie is het haven- 1 tussen Wilhelminadorp en Goese Sas uit de bus geko men. Hoe en waar de turbines fear moeten komen, is nog niet ingevuld. Het aantal is wel be send; twee. Daarnaast valt er rat de gemeente betreft te pra len over vervanging van de hui dige windmolens bij het Goese Sas, die eigendom is van vereni ging Zeeuwind. Vervanging van de bestaande molen wordt als wenselijk ge zien, omdat door de voortschrij dende ontwikkeling de capaci teit van de turbines sindsdien aanzienlijk is toegenpmen. De gemeente gaat nu uit van wind molens met een capaciteit van elk 1,5 megawatt, ongeveer het twintigvoudige van wat inder tijd gebruikelijk was. Door zeker zes windmolens te plaatsen, draagt de gemeente Goes negen megawatt aan de energiebehoefte bij. Dat is ge lijk aan de capaciteit van het windpark in de Willem Anna- polder, dat morgen officieel wordt geopend. Dat park kan vijf omliggende kernen met samen ruim 11.500 inwoners van elektrische ener gie voorzien. Wethouder 't Hart geeft aan dat de gemeente voor een moeilijke afweging heeft gestaan. „We hebben geprobeerd een even wicht te vinden tussen het stre ven om zo veel mogelijk duurza me energie op te wekken en het landschap zo min mogelijk aan te tasten." Het huidige voorstel beant woordt daar volgens hem het meest aan. Andere locaties in de gemeente blijken niet of nauwe lijks mogelijk te zijn. Hoe hoog de molens worden, is nog niet bekend. Dat moet nog worden uitgewerkt. In een eer der stadium ging RBOI nog uit van een ashoogte van honderd meter met daaraan wieken van veertig meter. Toen werd echter nog gesproken over een capaci teit van twee megawatt per tur bine. Landbouwschap Het voorstel wordt binnenkort voorgelegd aan de raadscom missie grondgebied. Ook met de omgeving en landbouwmaat- schap De Wilhelminapolder, waar de molens zouden moeten komen, wordt overleg gevoerd. Advertentie hoe kan iets zó ZACHT en toch zó EFFECTIEF zijn? few» Ben je eigenlijk op zoek naar een deodorant die met alleen heel effectief werkt, maar die daarnaast ook zacht is voor de huid? Waarom zou je dan genoegen nemen met een deodorant die je slechts één van beide eigenschappen biedt? De nieuwe Rexona Pro-Balance houdt de okselhuid 24 uur lang écht droog en is dankzij de toevoeging van ProDermasil™, een unieke mix van huid- vriendelijke ingrediënten ook nog eens bijzonder geschikt voor de gevoelige huid. Rexona Daar kun je op vertrouwen! Het compleet nieuwe 3-2-1 digitaal home entertainment systeem van Bose* Overtuig uzelf! Vraag om een demonstratie. Bezoek uw geautoriseerde Bose-dealer. een volledig overzicht van geautoriseerde Bose dealers met BoSe'tel; l°2") 390111. e-mail: consumentenmfo@bose.com Beller sound through research. GOES - De Goese brandweer is gister avond met een ladderwagen uitgerukt om een jonge vrouw uit haar woning op de eerste verdieping van het appartementen complex op de kop van Nieuwstraat en de 's Heer Hendrikskinderenstraat te ha len. De ambulance was even daarvoor besteld omdat de vrouw, nog maar kort geleden bevallen, plotseling ziek was ge worden. Het ambulance personeel besloot, na eer ste hulp, dat de vrouw horizontaal naar het ziekenhuis moest worden vervoerd om het risico van complicaties te beperken. Vervoer langs de trap of via de lift van het appartementencomplex zou de risico's aanzienlijk verhogen. De mensen van de ambulancedienst riepen de hulp in van de brandweer, die de vrouw met de ladder wagen snel maar zachtjes van het balkon naar de ambulance kon tillen, waarna ze voor behandeling naar het Oosterschel- deziekenhuis kon worden gebracht. foto Willem Mieras door Patrick de Block HEINKENSZAND - Gebrui kers van een scootmobiel of een elektrische rolstoel oefenden gisteren hun rijvaardigheid op de gemeentewerkplaats in Heinkenszand. De cursus werd georganiseerd door de Senio renraad Borsele en de belangen groep Wet Voorzieningen Ge handicapten (WVG) Het is de eerste keer dat een der gelijke cursus in de gemeente Borsele wordt gehouden, „Het is echt hard nodig Af en toe zie je dat de mensen niet goed met hun scootmobiel overweg kunnen en dat is zonde. Om daar verande ring in te brengen hebben we de ze cursus georganiseerd. Zo le ren de cursisten dat ze mobiel zijn", zegt J. Lansu van de Seni orenraad. De raad hoorde dat er op Schou- wen-Duiveland al enkele jaren eenzelfde soort cursus aan de gang was, die zeer succesvol bleek. Enkele leden zijn toen gaan kijken welke oefeningen er moesten worden uitgevoerd met de gemotoriseerde rolstoelen. Uiteindelijk leek het de raad zinvol om een dergelijke cursus in Borsele te houden. „Veel mensen hebben wel een scootmobiel of elektische rol stoel, maar gebruiken hem niet omdat ze niet weten hoe het pre cies werkt", verklaart C. Plat- schorre, ouderenwerker van de gemeente Borsele. Vervoersbedrijf Connexxion was met twee belbusjes op het terrein aanwezig. De cursisten mochten proberen om met de lift of via de rolplank in deze busjes te komen. Voor een en keling was dat een hele ge waarwording. Vooral het ach terruit de bus uit rijden ging moeizaam Moeilijk Een van de deelnemers aan de cursus was C. Stoop. Zij was zeer te spreken over de cursus. „Het gaat allemaal niet in één keer goed, maar toch is het be langrijk dat je bepaalde dingen oefent." Vooral achteruit rijden bleek voor veel deelnemers een moeilijk karwei. Een andere oefening die bij een enkeling wat problemen ople verde, was het nemen van een verhoogde trottoirband. Som mige cursisten probeerden haaks van de band af te rijden, met het gevolg dat ze bijna om vielen. Andere oefeningen die moesten worden uitgevoerd, waren het verplaatsen van een vuilnisbak, het voor- en achter uit inrijden van een schuurtje en slalommen langs pylonen, om daar vervolgens een tennisbal op te leggen. „Deze oefening hebben we ertussen gezet om de mensen twee dingen tegelijk te laten doen. Op deze manier kun nen ze bijvoorbeeld een pot jam uit het schap bij de supermarkt pakken." Volgende week is de laatste dag van de cursus. Dan maken de deelnemers een ronde door het dorp om alle oefeningen die ze hebben geleerd in de praktijk te brengen Omdat de cursus een succes is, denkt de organisatie erover om STRATEGISCHE KEUS VAN ACTIEVE ONDERNEMERS Goes feliciteert WEA ZEELAND met het nieuwe kantoor in de Stadspoort AFDELING ECONOMISCHE ZAKEN 0113 249617 door Rolf Bosboom GOES - De gemeente Goes is in genomen met de aanbesteding van haar nieuwe stadskantoor. Het uiteindelijke bedrag ligt la ger dan het beschikbare budget. Met de 'winst' kan een aantal extra zaken worden uitgevoerd, zoals de aanschaf van nieuw meubilair. Ballast Nedam wordt de bouwkundig aanne mer van het project. Vorig jaar juni hield de gemeen te rekening met een totaalbud get van ruim 25 miljoen euro voor het nieuwe stadskantoor, dat komt op het braakliggende terrein tussen het Hollandia- plein en de M.A. de Ruyterlaan. Voor de aanbesteding is een Eu ropese procedure gevolgd. Op basis daarvan zijn zes partijen uitgenodigd, waarvan er tus sentijds één is afgehaakt. Toen de enveloppen met de aan biedingen werden geopend, was de gemeente aangenaam ver rast. De laagste inschrijving lag lager dan waarop was gerekend. De aanbiedingen zijn nog eens tegen het licht gehouden door het Diemense bureau PKB, dat de gemeente bij de bouw van het nieuwe stadskantoor begeleidt. De opdracht is, voor het bouw kundige deel, gegund aan Bal last Nedam. Dat betekent dat het bedrijf de komende tijd aan twee grote Goese projecten te gelijk gaat werken, want behal ve het stadskantoor doet Ballast Nedam ook de nieuwbouw van verpleeghuis Ter Valcke. De gemeente is zich bewust van de moeizame financiële positie van het bouwconcern. „Daarom hebben we extra vragen gesteld over hun solvabiliteit", zegt wethouder C. Linssen. „Daarop is voldoende informatie onze kant op gekomen om ons te overtuigen." Behalve Ballast Nedam worden nog vier bedrijven bij de bouw van het stadskantoor betrok ken: Kropman (voor het werk tuigkundige deel en de elektri sche installaties), Imtech/ Roderland (sprinklerinstalla ties), Thyssen Krupp (liften) en XSPlatforms (installaties voor gevel onderhoud). Exacte cijfers kan Linssen niet noemen, maar alleen al de bouwkundige aanbesteding heeft een voordeel van ongeveer anderhalf miljoen euro opgele verd. Het college van B en W stelt voor het resterende geld in het project zelf te steken, zodat zaken die aanvankelijk achter wege zijn gelaten om kosten te besparen alsnog kunnen wor den gerealiseerd. Gebaar Het gaat daarbij vooral om de vervanging van verouderd meu bilair voor de ambtenaren. „We zien dat ook als een gebaar naar onze medewerkers", stelt Lins sen. „Er wordt veel van hen ver langd. De werkdruk is groot en zij hebben de afgelopen jaren vaak onder slechte omstandig heden moeten werken De be geleidingscommissie vanuit de gemeenteraad moet nog instem men met deze besteding De bouw van het stadskantoor begint volgende maand en loopt tot eind volgend jaar. De ge meente heeft de bouwvergun ning onlangs verleend. Het bezwaar dat Agrimarkt had in gediend, is afgewezen. De su permarkt vreest dat medewer kers van de gemeente gebruik gaan maken van haar parkeer terrein, Er zal op worden toege zien dat dat niet gebeurt. GOES - De politie heeft gister ochtend even voor tweeën op een parkeerplaats langs de A58 bij Amemuiden twee Middel burgers van zeventien en twin tig jaar aangehouden nadat ze een snelkraak hadden gepleegd in een winkel te Goes. Hier namen ze een gitaar mee die later in de auto werd aange troffen. De auto bleek te zijn ge stolen in Vlissingen. De mannen zijn in verzekering gesteld. Eén van de oefeningen gisteren in Heinkenszand was het achteruit 'inparkeren' van de scootmobiel of elektrische rolstoel. foto Willem Mieras het geheel in het najaar te her halen. „Ik heb al een aardige wachtlijst", zegt Platschorre. Meer dan twintig mensen had den zich voor deze cursus aan gemeld. Advertentie door Conny van Gremberqhe TERNEUZEN - De Wester- scheldetunnel werkt de interre gionale arbeidsmobiliteit in Zeeland niet in de hand. De tol- kosten vormen voor veel men sen uit Midden-Zeeland een beletsel om in Zeeuws-Vlaan- deren aan het werk te gaan en andersom. Voor een modale werknemer kunnen de tunnelkosten oplo pen tot vijf procent van het bru- to-maandinkomen en dat is voor velen iets te gortig. Temeer, omdat werkgevers er niets voor voelen om de tunnelkosten te compenseren, net zo min als de belastingdienst fiscale compen satie biedt. De Kring van Werk gevers in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone vindt dat het pro vinciebestuur in samenspraak met het bedrijfsleven moet dok teren aan een op de Zeeuwse si tuatie toegesneden oplossing. „Het tolvrij maken van de tun nel zou dé oplossing zijn, maar daar valt voorlopig in Middel burg noch in Den Haag over te praten", zegt kringsecretaris A. Saman. De Kring van Werkgevers pre senteerde woensdag samen met de Brabants-Zeeuwse werkge versvereniging (BZW) een rap port over de arbeidsmarktont wikkelingen in Zeeland. In dat onderzoek werd gewag ge maakt van een dreigend tekort aan werknemers voor de secto ren industrie, groothandel en zorg. De werkgeversorganisaties hadden gehoopt dat met de komst van de Westerschelde- tunnel de arbeidsmobiliteit tus sen de Zeeuwse regio's zou toe nemen, maar dit blijkt in de praktijk van alledag bitter te gen te vallen. „Bij sollicitaties blijkt wel dat zich mensen uit andere regio's aandienen, maar als het op beslissen uitdraait, haken toch veel kandidaten af. Twee redenen worden dan vaak aangedragen: de kosten van de tunnel en het ontbreken van passende banen voor de partner. Het is iets wat vooral Zeeuws- Vlaanderen parten speelt. De laatste reden is vaak aanleiding om zich niet in de regio te vesti gen, de eerste draait simpelweg om centjes", aldus Saman. Korting „Een modaal werknemer krijgt in onze sector (industrie) tussen de 2000 en 2600 euro per maand. Als je dagelijks op en neer moet pendelen via de tunnel, lopen die maandelijkse kosten al ras op tot zo'n kleine 130 euro, in clusief de tag-korting. Veel werkgevers weigeren catego risch voor dat pendelverkeer een vergoeding te geven, dus ha ken kandidaten af." De werkgevers zien de tunnel voor het zakelijk en vrachtver keer als een zegen, maar als een rem op de arbeidsmobiliteit. „Nu kan wel worden gesteld dat de veerponten dat vroeger ook waren, maar die vlieger gaat niet geheel op. Ook al omdat voor de veerdiensten hogere re ducties golden voor woon werkverkeer", aldus Saman. Blijmoedig heeft die inwoon ster van Goes haar vijftigste verjaardag gevierd. Inder daad, het getal doet even schrikken, maar ach, je bent zo oud als je je voelt. En eer lijk gezegd: wie zou haar vijf tig jaar geven. Een van de consequenties van het bereiken van deze leeftijd was dat een proef nummer van het senioren blad Plus Magazine in de bus viel, een tijdschrift dat zich geheel richt op wel en wee van de ouder wordende me demens en diens veronder stelde interessesfeer. Een tik keltje onthutst bladerde ze door voedingstips ter voor koming van de ziekte van Al zheimer, een artikel over leeftijdsdiscriminatie in het verzekeringswezen en een opsomming van veilige va kantiebestemmingen. Ze zag er ineens uit als een vijftig plusser.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 31