PZC
Goes kiest voor zes windmolens
Achteruit blijkt nog hele opgave
Mi
13
Brandweer haalt zieke vrouw uit flat
<3?
Aanbesteding nieuw
stadskantoor Goes
pakt voordelig uit
W esterscheldetunnel
remt interregionaal
woon-werkverkeer
Deltaweg en havenkanaal Goese Sas beoogde locaties
-Or IA/!
mm
Home cinema uit slechts
twee zichtbare luidsprekers*
Snelkrakers
zeeuwse almanak
Plus
BEVELANDEN/THOUEN
vrijdag 16 mei 2003
GOES - De gemeente Goes
S jjijfft vier grote windmolens
k tos de Deltaweg en twee langs
iet kanaal tussen Wilhelmina-
jorp en het Goese Sas. Dat
voorstel legt het college van
burgemeester en wethouders,
ualang wikken en wegen, bin
nenkort voor aan de gemeente-
Al enkele jaren onderzoekt de
iemeente Goes de mogelijkhe
den om een bijdrage te leveren
aan de opwekking van duurza
me energie. Twee jaar geleden is
de hulp ingeroepen van het ad
viesbureau RBOI, om te kijken
welke locatie binnen de ge
meente daarvoor het geschiktst
is.
In eerste instantie heeft RBOI
zich beperkt tot turbines langs
de Deltaweg. Het bureau zag
zelf de beste mogelijkheden
vooreen park van acht molens,
in een rechthoekige opstelling
haaks op de Deltaweg. Op ver
zoek van de gemeente heeft het
bureau nadien ook gekeken
naar mogelijkheden elders bin
nen de gemeente.
Poort
Op basis van de bevindingen
vanhetRBOI komen B en W met
voorstel vier windmolens
langs de Deltaweg te plaatsen.
aat, zegt wethouder M. 't
om 'forse molens' tussen
deLangeweg en de Zandkreek-
dam. Het idee is aan weerszij
den van de weg twee turbines te
plaatsen. „Daardoor ontstaat
automobilisten die vanaf
Üoord-Beveland komen een
soort poort waardoor je Goes
binnenrijdt."
Als tweede locatie is het haven-
1 tussen Wilhelminadorp
en Goese Sas uit de bus geko
men. Hoe en waar de turbines
fear moeten komen, is nog niet
ingevuld. Het aantal is wel be
send; twee. Daarnaast valt er
rat de gemeente betreft te pra
len over vervanging van de hui
dige windmolens bij het Goese
Sas, die eigendom is van vereni
ging Zeeuwind.
Vervanging van de bestaande
molen wordt als wenselijk ge
zien, omdat door de voortschrij
dende ontwikkeling de capaci
teit van de turbines sindsdien
aanzienlijk is toegenpmen. De
gemeente gaat nu uit van wind
molens met een capaciteit van
elk 1,5 megawatt, ongeveer het
twintigvoudige van wat inder
tijd gebruikelijk was.
Door zeker zes windmolens te
plaatsen, draagt de gemeente
Goes negen megawatt aan de
energiebehoefte bij. Dat is ge
lijk aan de capaciteit van het
windpark in de Willem Anna-
polder, dat morgen officieel
wordt geopend.
Dat park kan vijf omliggende
kernen met samen ruim 11.500
inwoners van elektrische ener
gie voorzien.
Wethouder 't Hart geeft aan dat
de gemeente voor een moeilijke
afweging heeft gestaan. „We
hebben geprobeerd een even
wicht te vinden tussen het stre
ven om zo veel mogelijk duurza
me energie op te wekken en het
landschap zo min mogelijk aan
te tasten."
Het huidige voorstel beant
woordt daar volgens hem het
meest aan. Andere locaties in de
gemeente blijken niet of nauwe
lijks mogelijk te zijn.
Hoe hoog de molens worden, is
nog niet bekend. Dat moet nog
worden uitgewerkt. In een eer
der stadium ging RBOI nog uit
van een ashoogte van honderd
meter met daaraan wieken van
veertig meter. Toen werd echter
nog gesproken over een capaci
teit van twee megawatt per tur
bine.
Landbouwschap
Het voorstel wordt binnenkort
voorgelegd aan de raadscom
missie grondgebied. Ook met de
omgeving en landbouwmaat-
schap De Wilhelminapolder,
waar de molens zouden moeten
komen, wordt overleg gevoerd.
Advertentie
hoe kan iets zó ZACHT
en toch zó EFFECTIEF zijn?
few»
Ben je eigenlijk op zoek naar een deodorant die
met alleen heel effectief werkt, maar die daarnaast
ook zacht is voor de huid? Waarom zou je dan
genoegen nemen met een deodorant die je slechts
één van beide eigenschappen biedt?
De nieuwe Rexona Pro-Balance houdt de okselhuid
24 uur lang écht droog en is dankzij de toevoeging
van ProDermasil™, een unieke mix van huid-
vriendelijke ingrediënten ook nog eens bijzonder
geschikt voor de gevoelige huid.
Rexona Daar kun je op vertrouwen!
Het compleet nieuwe 3-2-1 digitaal
home entertainment systeem van Bose*
Overtuig uzelf! Vraag om een demonstratie.
Bezoek uw geautoriseerde Bose-dealer.
een volledig overzicht van geautoriseerde Bose dealers
met BoSe'tel; l°2") 390111.
e-mail: consumentenmfo@bose.com
Beller sound through research.
GOES - De Goese brandweer is gister
avond met een ladderwagen uitgerukt om
een jonge vrouw uit haar woning op de
eerste verdieping van het appartementen
complex op de kop van Nieuwstraat en
de 's Heer Hendrikskinderenstraat te ha
len. De ambulance was even daarvoor
besteld omdat de vrouw, nog maar kort
geleden bevallen, plotseling ziek was ge
worden.
Het ambulance personeel besloot, na eer
ste hulp, dat de vrouw horizontaal naar
het ziekenhuis moest worden vervoerd om
het risico van complicaties te beperken.
Vervoer langs de trap of via de lift van het
appartementencomplex zou de risico's
aanzienlijk verhogen. De mensen van de
ambulancedienst riepen de hulp in van de
brandweer, die de vrouw met de ladder
wagen snel maar zachtjes van het balkon
naar de ambulance kon tillen, waarna ze
voor behandeling naar het Oosterschel-
deziekenhuis kon worden gebracht.
foto Willem Mieras
door Patrick de Block
HEINKENSZAND - Gebrui
kers van een scootmobiel of een
elektrische rolstoel oefenden
gisteren hun rijvaardigheid op
de gemeentewerkplaats in
Heinkenszand. De cursus werd
georganiseerd door de Senio
renraad Borsele en de belangen
groep Wet Voorzieningen Ge
handicapten (WVG)
Het is de eerste keer dat een der
gelijke cursus in de gemeente
Borsele wordt gehouden, „Het is
echt hard nodig Af en toe zie je
dat de mensen niet goed met hun
scootmobiel overweg kunnen en
dat is zonde. Om daar verande
ring in te brengen hebben we de
ze cursus georganiseerd. Zo le
ren de cursisten dat ze mobiel
zijn", zegt J. Lansu van de Seni
orenraad.
De raad hoorde dat er op Schou-
wen-Duiveland al enkele jaren
eenzelfde soort cursus aan de
gang was, die zeer succesvol
bleek. Enkele leden zijn toen
gaan kijken welke oefeningen er
moesten worden uitgevoerd met
de gemotoriseerde rolstoelen.
Uiteindelijk leek het de raad
zinvol om een dergelijke cursus
in Borsele te houden.
„Veel mensen hebben wel een
scootmobiel of elektische rol
stoel, maar gebruiken hem niet
omdat ze niet weten hoe het pre
cies werkt", verklaart C. Plat-
schorre, ouderenwerker van de
gemeente Borsele.
Vervoersbedrijf Connexxion
was met twee belbusjes op het
terrein aanwezig. De cursisten
mochten proberen om met de
lift of via de rolplank in deze
busjes te komen. Voor een en
keling was dat een hele ge
waarwording. Vooral het ach
terruit de bus uit rijden ging
moeizaam
Moeilijk
Een van de deelnemers aan de
cursus was C. Stoop. Zij was
zeer te spreken over de cursus.
„Het gaat allemaal niet in één
keer goed, maar toch is het be
langrijk dat je bepaalde dingen
oefent." Vooral achteruit rijden
bleek voor veel deelnemers een
moeilijk karwei.
Een andere oefening die bij een
enkeling wat problemen ople
verde, was het nemen van een
verhoogde trottoirband. Som
mige cursisten probeerden
haaks van de band af te rijden,
met het gevolg dat ze bijna om
vielen. Andere oefeningen die
moesten worden uitgevoerd,
waren het verplaatsen van een
vuilnisbak, het voor- en achter
uit inrijden van een schuurtje en
slalommen langs pylonen, om
daar vervolgens een tennisbal
op te leggen. „Deze oefening
hebben we ertussen gezet om de
mensen twee dingen tegelijk te
laten doen. Op deze manier kun
nen ze bijvoorbeeld een pot jam
uit het schap bij de supermarkt
pakken."
Volgende week is de laatste dag
van de cursus. Dan maken de
deelnemers een ronde door het
dorp om alle oefeningen die ze
hebben geleerd in de praktijk te
brengen
Omdat de cursus een succes is,
denkt de organisatie erover om
STRATEGISCHE KEUS VAN
ACTIEVE ONDERNEMERS
Goes feliciteert
WEA ZEELAND
met het nieuwe kantoor
in de Stadspoort
AFDELING ECONOMISCHE ZAKEN
0113 249617
door Rolf Bosboom
GOES - De gemeente Goes is in
genomen met de aanbesteding
van haar nieuwe stadskantoor.
Het uiteindelijke bedrag ligt la
ger dan het beschikbare budget.
Met de 'winst' kan een aantal
extra zaken worden uitgevoerd,
zoals de aanschaf van nieuw
meubilair. Ballast Nedam
wordt de bouwkundig aanne
mer van het project.
Vorig jaar juni hield de gemeen
te rekening met een totaalbud
get van ruim 25 miljoen euro
voor het nieuwe stadskantoor,
dat komt op het braakliggende
terrein tussen het Hollandia-
plein en de M.A. de Ruyterlaan.
Voor de aanbesteding is een Eu
ropese procedure gevolgd. Op
basis daarvan zijn zes partijen
uitgenodigd, waarvan er tus
sentijds één is afgehaakt.
Toen de enveloppen met de aan
biedingen werden geopend, was
de gemeente aangenaam ver
rast. De laagste inschrijving lag
lager dan waarop was gerekend.
De aanbiedingen zijn nog eens
tegen het licht gehouden door
het Diemense bureau PKB, dat
de gemeente bij de bouw van het
nieuwe stadskantoor begeleidt.
De opdracht is, voor het bouw
kundige deel, gegund aan Bal
last Nedam. Dat betekent dat
het bedrijf de komende tijd aan
twee grote Goese projecten te
gelijk gaat werken, want behal
ve het stadskantoor doet Ballast
Nedam ook de nieuwbouw van
verpleeghuis Ter Valcke.
De gemeente is zich bewust van
de moeizame financiële positie
van het bouwconcern. „Daarom
hebben we extra vragen gesteld
over hun solvabiliteit", zegt
wethouder C. Linssen. „Daarop
is voldoende informatie onze
kant op gekomen om ons te
overtuigen."
Behalve Ballast Nedam worden
nog vier bedrijven bij de bouw
van het stadskantoor betrok
ken: Kropman (voor het werk
tuigkundige deel en de elektri
sche installaties), Imtech/
Roderland (sprinklerinstalla
ties), Thyssen Krupp (liften) en
XSPlatforms (installaties voor
gevel onderhoud).
Exacte cijfers kan Linssen niet
noemen, maar alleen al de
bouwkundige aanbesteding
heeft een voordeel van ongeveer
anderhalf miljoen euro opgele
verd. Het college van B en W
stelt voor het resterende geld in
het project zelf te steken, zodat
zaken die aanvankelijk achter
wege zijn gelaten om kosten te
besparen alsnog kunnen wor
den gerealiseerd.
Gebaar
Het gaat daarbij vooral om de
vervanging van verouderd meu
bilair voor de ambtenaren. „We
zien dat ook als een gebaar naar
onze medewerkers", stelt Lins
sen. „Er wordt veel van hen ver
langd. De werkdruk is groot en
zij hebben de afgelopen jaren
vaak onder slechte omstandig
heden moeten werken De be
geleidingscommissie vanuit de
gemeenteraad moet nog instem
men met deze besteding
De bouw van het stadskantoor
begint volgende maand en loopt
tot eind volgend jaar. De ge
meente heeft de bouwvergun
ning onlangs verleend. Het
bezwaar dat Agrimarkt had in
gediend, is afgewezen. De su
permarkt vreest dat medewer
kers van de gemeente gebruik
gaan maken van haar parkeer
terrein, Er zal op worden toege
zien dat dat niet gebeurt.
GOES - De politie heeft gister
ochtend even voor tweeën op
een parkeerplaats langs de A58
bij Amemuiden twee Middel
burgers van zeventien en twin
tig jaar aangehouden nadat ze
een snelkraak hadden gepleegd
in een winkel te Goes.
Hier namen ze een gitaar mee
die later in de auto werd aange
troffen. De auto bleek te zijn ge
stolen in Vlissingen. De mannen
zijn in verzekering gesteld.
Eén van de oefeningen gisteren in Heinkenszand was het achteruit 'inparkeren' van de scootmobiel of elektrische rolstoel.
foto Willem Mieras
het geheel in het najaar te her
halen. „Ik heb al een aardige
wachtlijst", zegt Platschorre.
Meer dan twintig mensen had
den zich voor deze cursus aan
gemeld.
Advertentie
door Conny van Gremberqhe
TERNEUZEN - De Wester-
scheldetunnel werkt de interre
gionale arbeidsmobiliteit in
Zeeland niet in de hand. De tol-
kosten vormen voor veel men
sen uit Midden-Zeeland een
beletsel om in Zeeuws-Vlaan-
deren aan het werk te gaan en
andersom.
Voor een modale werknemer
kunnen de tunnelkosten oplo
pen tot vijf procent van het bru-
to-maandinkomen en dat is
voor velen iets te gortig. Temeer,
omdat werkgevers er niets voor
voelen om de tunnelkosten te
compenseren, net zo min als de
belastingdienst fiscale compen
satie biedt. De Kring van Werk
gevers in de Zeeuws-Vlaamse
Kanaalzone vindt dat het pro
vinciebestuur in samenspraak
met het bedrijfsleven moet dok
teren aan een op de Zeeuwse si
tuatie toegesneden oplossing.
„Het tolvrij maken van de tun
nel zou dé oplossing zijn, maar
daar valt voorlopig in Middel
burg noch in Den Haag over te
praten", zegt kringsecretaris
A. Saman.
De Kring van Werkgevers pre
senteerde woensdag samen met
de Brabants-Zeeuwse werkge
versvereniging (BZW) een rap
port over de arbeidsmarktont
wikkelingen in Zeeland. In dat
onderzoek werd gewag ge
maakt van een dreigend tekort
aan werknemers voor de secto
ren industrie, groothandel en
zorg.
De werkgeversorganisaties
hadden gehoopt dat met de
komst van de Westerschelde-
tunnel de arbeidsmobiliteit tus
sen de Zeeuwse regio's zou toe
nemen, maar dit blijkt in de
praktijk van alledag bitter te
gen te vallen. „Bij sollicitaties
blijkt wel dat zich mensen uit
andere regio's aandienen, maar
als het op beslissen uitdraait,
haken toch veel kandidaten af.
Twee redenen worden dan vaak
aangedragen: de kosten van de
tunnel en het ontbreken van
passende banen voor de partner.
Het is iets wat vooral Zeeuws-
Vlaanderen parten speelt. De
laatste reden is vaak aanleiding
om zich niet in de regio te vesti
gen, de eerste draait simpelweg
om centjes", aldus Saman.
Korting
„Een modaal werknemer krijgt
in onze sector (industrie) tussen
de 2000 en 2600 euro per maand.
Als je dagelijks op en neer moet
pendelen via de tunnel, lopen
die maandelijkse kosten al ras
op tot zo'n kleine 130 euro, in
clusief de tag-korting. Veel
werkgevers weigeren catego
risch voor dat pendelverkeer
een vergoeding te geven, dus ha
ken kandidaten af."
De werkgevers zien de tunnel
voor het zakelijk en vrachtver
keer als een zegen, maar als een
rem op de arbeidsmobiliteit.
„Nu kan wel worden gesteld dat
de veerponten dat vroeger ook
waren, maar die vlieger gaat
niet geheel op. Ook al omdat
voor de veerdiensten hogere re
ducties golden voor woon
werkverkeer", aldus Saman.
Blijmoedig heeft die inwoon
ster van Goes haar vijftigste
verjaardag gevierd. Inder
daad, het getal doet even
schrikken, maar ach, je bent
zo oud als je je voelt. En eer
lijk gezegd: wie zou haar vijf
tig jaar geven.
Een van de consequenties
van het bereiken van deze
leeftijd was dat een proef
nummer van het senioren
blad Plus Magazine in de bus
viel, een tijdschrift dat zich
geheel richt op wel en wee
van de ouder wordende me
demens en diens veronder
stelde interessesfeer. Een tik
keltje onthutst bladerde ze
door voedingstips ter voor
koming van de ziekte van Al
zheimer, een artikel over
leeftijdsdiscriminatie in het
verzekeringswezen en een
opsomming van veilige va
kantiebestemmingen. Ze zag
er ineens uit als een vijftig
plusser.