PZC
C3 Pluriel: standaard met optimisme
Suzuki zoekt nieuwe wegen met gespierde V-twin
i
27
Motors, scooters en brommers worden in Nederland
steeds vaker gezien als een serieus alternatief voor
de auto. In het woon-werkverkeer helpen ze files voor
komen, ze vragen weinig parkeerruimte en rijden rela
tief zuinig. De toenemende populariteit stuit echter op
hindernissen: planologen en wegbeheerders geven wei
nig aandacht aan het fenomeen. Daarom is de afgelopen
week de werkgroep 'Gemotoriseerde Tweewielers' opge
richt. die de problemen inventariseert en oplossingen
zoekt. In de werkgroep zitten gemeenten, provincies,
het rijk. politie, motorbond KNMV en de RAI Vereniging.
De werkgroep komt tijdens de MotorRai later dit jaar
met haar bevindingen
Het caravanmerk Avento brengt ter gelegenheid van
het 40-jarig bestaan een speciaal model uit.
De Avento 445TF Jubilé is vooral voor kampeerders die
een vast bed willen. Achterin heeft hij zitplaatsen voor
vier mensen en die plek is om te bouwen tot een twee
persoons bed. Hij kost vanaf 1 juli 16.499 euro.
De eveneens Nederlandse producent Kip heeft twee
nieuwe actiemodellen: de Traveller Cruise Edition
41TDB en de Grand Traveller 47TDB. Ze hebben een vast
bed en doen wat uitrusting betreft sterk denken aan de
Kip Navigator. Ze kosten vanaf begin juli respectievelijk
14.995 en 17.495 euro.
kennismaking
De kracht van het hebbedingetje
Lekker lenig leeuwtje
vrijdag 16 mei 2003
j
Vraag antwoord
Bijdehand
Column
Door Quirijn Visscher
Ik las laatst datje voor verkeersovertredingen die je in het bui
tenland hebt begaan, voortaan in Nederland wordt beboet. Wan
neer gaat die regeling exact in?
Wim Kok, persvoorlichter Internationale Zaken van het
Ministerie van Justitie: „Er is sprake van een politiek ak
koord op Europees niveau, niet meer en niet minder.
Dat houdt in dat er nog heel veel geregeld moet worden,
voordat alle wetten zo zijn aangepast dat de internatio
nale incassoregels voor verkeersboetes in werking wor
den gesteld. Ik verwacht dat dat tenminste nog twee jaar
duurt. Dan heb je het dus al gauw over het voorjaar van
2005."
Heeft u ook een vraag?
Mail naar:vraagenantwoord(i/ wegener.nl
Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de website
van deze krant en klik op de rubriek Auto
Boekje voor caravanners
De Bovag heeft een boekje uitgebracht dat handig
kan zijn voor caravan- en kampeerautobezitters.
Het heet 'Goed Uitgerust' en biedt 55 pagina's met tips
over belading, rijden, verzekering, stalling en techniek
van het voertuig. Voor twee euro is het te koop bij re-
creatiebedrijven die bij de bond zijn aangesloten. Tegen
betaling van verzendkosten wordt het ook opgestuurd.
Het door Willem Laros uit Roosendaal samengestelde
boekje is vooral handig voor hen die voor het eerst met
een rollend vakantiehuis op stap gaan. Toch kan ook de
doorgewinterde caravanrijder er best wat van opsteken.
Meer informatie: Bovag. tel. 030 6595340.
Beer van een motor
Met de Grizzly lanceert motorenbouwer Nico Bakker
uit Heerhugowaard een exclusief Nederlands ont
werp. Met zijn jumbo-uitlaat onder het zitje en boven el
kaar geplaatste koplampen speelt de Grizzly in op de
trends bij de supersport-motoren. Bakker maakt gebruik
van het motorblok van de Suzuki GSX-R1000. Daar om
heen is met de hand een complete machine op maat ge
bouwd, doorspekt met geavanceerde racetechnieken. De
Bakker Grizzly kost, afhankelijk van persoonlijke wen
sen, rond de 25 mille.
De Bakker Grizzly,
Wegen aanpassen aan motors
Caravans met vast bed
Volgende week in Auto:
Test: de Toyota Avensis
Occasions: een eindeloze Triumph Vitesse
De Peilstok: Uw favoriete (r)uitzicht
Belcentrale voor onderweg
Telefoneren in de auto is vaak een onhandig gepriegel
met kleine toetsen en kleine lettertjes. Fabrikant Nokia
komt in het najaar met een alternatief voor mensen die
veel op de weg zitten. De 810 bestaat uit twee delen; een
schermpje dat op het dashboard kan worden geplaatst
en een toetsenbord voor naast het stuur. De Nolda her
kent stemcommando's voor zowel cijfers als complete
namen.
Het toetsenbord biedt allerlei
snelkeuze-opties. De telefoon
kan worden gebruikt op
HSCSD en GPRS netwerken
en beschikt daarnaast over de
draadloze Bluetooth-technolo-
gie. Prijzen zijn nog niet be
kend.
De C3 Pluriel kan zelfs als pick-up dienen,al zal hij voornamelijk alleen met het roldak omlaag gereden worden.
Door Rien van der Steen
Een plezierig gete
kend wagentje, waar
je vanalles van kunt
maken. Zelfs een
pick-upje. Het kost
wel even tijd om de multifunc
tionele uitvoering van de C3
van gedaante te laten verande-
ren. Daarom zullen de meeste
J Pluriel-bestellers bij voorkeur
aan de knop draaien waarmee
het canvas dakje in fases naar
achteren schuift. Desgewenst
I kan het compleet over de ach
terruit heen, maar dan zie je
geen barst meer door de ach-
I teruitkijkspiegel.
Het vernuftige dak van de Plu
nel -gemaakt door Inalfa in
Venray - kan volledig in de kof
ferruimte gekanteld worden.
Van de 270 liter bagageruimte
blijft dan nog 140 liter over.
Daarna kun je desgewenst de
twaalf kilo wegende dakbogen
uitnemen en thuislaten. Mee
nemen van de bogen gaat niet.
Je moet voor zo veel openheid
dus wel knap zeker zijn van
droog weer, want als de hel los
barst ben je reddeloos verlo
ren. De Pluriel wordt in het
warme Spaanse Villaverde ge
bouwd, misschien verklaart dat
het optimisme van deze optie.
Reservedakje
Zolang je gas kunt geven valt
de eventuele watersnood overi
gens mee, stelden we proefon
dervindelijk vast. Voor de par
keerstand is er wel een reserve
dakje, en Citroen studeert nog
op een uitvoering daarvan
waar je mee kunt rijden. Maar
die versie is er nog niet en dat
maakt de spider-versie van de
Pluriel een soort van irreële
droom. Al is-ie dan wel mooi,
vooral omdat er geen midden
stijl in de weg zit.
De auto is er met 1.4 liter mo
tor van 75 pk en een aanzien
lijk vlottere 1.6 met 110 pk.
Die laatste heeft een geroboti
seerde, wat traag schakelende
automaat. Er komt er ook een
met dieselmotor, maar wellicht
niet in Nederland.
De 1.4 waarmee we reden was
uitzonderlijk slap geveerd. Ook
was de auto tot heftig over
stuur te verleiden. De 1.6 had
een aanzienlijk strakker onder
stel. De Pluriel tordeert nogal.
Ook is op slecht wegdek goed
te horen dat de ingewikkelde
dakconstructie uit veel ver
schillende onderdelen bestaat.
Bovendien tocht het interieur
nogal wanneer het dak naar
achter geschoven is. Het
mooist rijdt de C3 helemaal
dicht of helemaal open.
De zijruitbediening gebeurt
met knopjes die onhandig mid
den op de vloer zitten; die voor
de achterste ruiten zelfs heel
lastig achterin. En het dash
board is nogal plastiekerig.
Verder is de verstelrail voor de
stoelen voorin erg kort.
Citroen verwacht veel van de
auto: er moeten er dit jaar
1.200 de showroom uit. Vol
gens de importeur zijn er al
200 besteld.
Hij kost 18.990 euro, en daar
voor krijg je abs, centrale verg
rendeling en vier airbags. De
1.6 met halfautomaat kost
twee mille meer, een paar tien
tjes minder dan de populaire
Peugeot 206 CC.
Als het om prestaties gaat moet hij een Duca-
ti laten voorgaan, maar de meeste sportieve
machines lust de Suzuki SV1000S rauw.
Door Rob van Ginneken
In de sportwagenwereld dro
men puristen van een Ferrari,
en ook bij supersport-motor
liefhebbers staat de Italiaanse
vlag als het ware op de arm ge
tatoeëerd. Samen met een af
beelding van een Ducati. Oké,
je zit op een spijkerhard kus
sentje dubbelgevouwen achter
het racestuurtje uit je hemd te
waaien, maar sturen en rem
men dat zo'n ding doet!
Ook Suzuki weet inmiddels
dat je niet moet proberen om
grootheden als Ferrari of Du
cati naar de kroon te steken.
Hoe goed de vroegere Suzuki
TL-serie ook was, de echte lief
hebber zag hem nauwelijks
staan. Suzuki gaat voortaan
van eigen kracht uit en het re
sultaat is de nieuwe SV1000S.
Hij stuurt en remt niet zo
goed als de Ducati topmodel
len, je krijgt zelfs een klassie
ke voorvork, maar de sportie
ve V-twin met brandstofinspui
ting ziet er met zijn lichtmeta
len frame fraai uit. Hij is nog
redelijk betaalbaar ook: net
De Suzuki SV1000S: opvallende souplesse
onder de elf mille. Om de pu
risten tegemoet te komen is
het minuscule zitje wél knal
hard.
Twee werelden
Al tijdens de eerste kilometers
valt op dat SV1000S het beste
van twee werelden in zich ver
enigt. Zijn 120 pk's maken rij
bewijs-versnipperende top-
snelheden van ver over de 250
km per uur mogelijk. Maar
veel opvallender is de souples
se - eindelijk een gespierde
sportfiets waarmee je rustig
kunt rijden. Een streepje gas
volstaat om er bij elk toerental
vandoor te gaan. Behalve bij
het stoplicht dan, want de eer
ste versnelling is aan de lange
kant. Het voordeel is dat de
overige vijf daardoor mooi
kort op elkaar aansluiten.
Remmen? Met twee vingers
rem je het achterwiel speels
van de grond en toch laten de
ankers zich prima doseren. Hij
kent een wat zachte voorve
ring, maar de SV stuurt zo
makkelijk dat je het wel uit je
hoofd laat om de grenzen te
verkennen.
Die ene Ducati-rijder in het
clubje zal op een tocht door de
Ardennen best harder de hoek
om gaan, maar na een uurtje
rijden haal je hem wel weer
in. Afgezien van de spijkerhar
de zit is het comfort van de
SV1000S verrassend goed.
Zelfs het mini-s troomlij n tj
biedt een redelijke bescher
ming. En ach, je kunt de Su
zuki nog altijd Ducati-rood la
ten spuiten.
Als je er een echte
open auto van wilt
maken moet je knap
zeker zijn van besten
dig weer. Want je
hebt hem zomaar
niet terug dicht, die
C3 Pluriel van Ci-
troën. Een verdraaid
leuk ding is het wel.
Citroën succesvol
Citroën groeit tegen de ver
drukking in. Terwijl andere
merken hun cijfers met
sprongen zien dalen, groeide
Citroën het afgelopen kwar
taal met dertien procent. Het
verkocht tot en met april
500.000 auto's. Ook in Neder
land nam de de afzet met elf
procent toe. PSA, waarvan Ci
troën deel uitmaakt, inves
teerde 202 miljoen euro in de
Pluriel. De auto bestaat voor
65 procent uit onderdelen
van de C3 en is 130 kilo
zwaarder.
Iedereen wil opvallen. En dat is een
hele kunst, want de meesten van ons
rijden in een massaproduct. Vooral
middenklassers lijden aan een hevige
vorm van eentonigheid; een weinig opval
lende lijnvoering, netjes als een confectie
pak. Fabrikanten spelen op de behoefte
van het individu in door een hebbedinge
tje te monteren. Een stukje jongensspeel-
-- goed. Iets wat de koper wel heeft en zijn
collega, buurman en zwager niet.
'J Hebbedingetjes hebben de afgelopen
kwarteeuw een flinke ontwikkeling door-
gemaakt. Eerst was je de bink als je auto
2 hoofdsteunen op de voorstoelen had.
Daarna pochte je met de elektrisch be-
k dienbare ramen. Een paar jaar geleden
was je de cowboy van het asfalt met de
centrale portiervergrendeling (cv) met af-
22 standbediening (ab). Wat een lekker
woord. Afstandbediening. Fijn speeltje
- voor de zapgeneratie.
Honda heeft sinds kort een extra knopje
aan de cv met ab toegevoegd. Je kunt de
achterklep van de Accord Tourer er auto
matisch mee openen. Hoe treurig. De ra
dio- en televisiecommercials doen het
voorkomen dat zoiets stoer is. In werke
lijkheid tast deze vinding je waardigheid
aan. Een vitaal mens kan zoiets banaals
als een achterklep openen heel goed zelf.
3 Je mankeert toch niets aan de handen?
zien wat er achter je gebeurt. Misschien
loopt er wel een kind, een huisdier of een
zakenrelatie. Die wil je natuurlijk niet
overrijden. Renault vangt klanten met de
keycard. De Laguna heeft geen sleutels
meer, maar een Renault Card. Met de
kaart in je binnenzak kun je de auto sleu
telloos openen. Kaart in de lezer, op de
startknop duwen en rijden maar. Daar
praten ze op de zaak nog wel even over
na.
Hebbedingetjes zijn nog geen gemeen
goed in de kleinere autoklassen. Opel
brengt daar met de Meriva verandering
in. Deze nieuwe, wat brave space-uitvoe-
ring van de Corsa is standaard met cruise
control uitgerust. Als je die inschakelt
kun je met de benen in de nek een con
stante snelheid rijden.
Het systeem is handig voor kilometervre
ters. Lees: vertegenwoordigers die van
hun bezuinigende baas geen nieuwe Zafi-
ra mogen kiezen. De bomen groeien mo
menteel niet tot in de hemel. Woon, werk
en rijd je in stedelijk gebied, dan heb je
weinig kans dat ander verkeer je toelaat
om continu dezelfde snelheid te rijden.
Dan betaal je feestelijk veel voor een vrij
nutteloze standaardvoorziening. De
kracht van een goed hebbedingetje is dat
het niet alleen leuk is, maar vooral nuttig
voor zoveel mogelijk speciale mensen.
De Peugeot 206 RC moet concurreren met de Renault Clio 2.0 en de Mini
Cooper S.
Op wielen
Motor en onderstel geven wat
resonanties door, maar dat valt
in het niet bij het plezierige rij
gedrag, redelijk comfort en
neutrale wegligging. De 206 RC
komt in september op de
markt en gaat dan rond de
26.500 euro kosten. Peugeot
denkt er in 2003 in Nederland
zo'n 150 van te verkopen.
„Hij is alleen voor het imago
van het merk belangrijk", al
dus importdirecteur Daniel
Rollet.
Het is bovendien erg zuinig van Honda
dat alleen de achterklep vanzelf opengaat.
Als je de techniek in huis hebt, kun je de
afstandbediening ook de andere portieren
laten openen.
Heel stoer is de Nissan Primera, die zich
van zijn concurrenten onderscheidt door
een verborgen camera boven de kenteken
plaat. Een nuttig gadget. Op het dash
board zit een schermpje waarop je kunt
Peugeot had van succesnum
mer 206 al een GTi. Maar met
136 pk kon dat scheurijzertje
niet meer op tegen de concur
rentie. Dus heeft het merk met
de leeuw een nieuwe snelle
206: de RC. 177 pk onder de
kap, wat strakker gemodel
leerd, en met een lekker ge
luid. De 2.0 liter viercilinder
met variabele klëptiming
brengt het tot 225 km per uur.
De 100 passeert de naald al na
iets meer dan zeven seconden,
Honda Accord