PZC C3 Pluriel: standaard met optimisme Suzuki zoekt nieuwe wegen met gespierde V-twin i 27 Motors, scooters en brommers worden in Nederland steeds vaker gezien als een serieus alternatief voor de auto. In het woon-werkverkeer helpen ze files voor komen, ze vragen weinig parkeerruimte en rijden rela tief zuinig. De toenemende populariteit stuit echter op hindernissen: planologen en wegbeheerders geven wei nig aandacht aan het fenomeen. Daarom is de afgelopen week de werkgroep 'Gemotoriseerde Tweewielers' opge richt. die de problemen inventariseert en oplossingen zoekt. In de werkgroep zitten gemeenten, provincies, het rijk. politie, motorbond KNMV en de RAI Vereniging. De werkgroep komt tijdens de MotorRai later dit jaar met haar bevindingen Het caravanmerk Avento brengt ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan een speciaal model uit. De Avento 445TF Jubilé is vooral voor kampeerders die een vast bed willen. Achterin heeft hij zitplaatsen voor vier mensen en die plek is om te bouwen tot een twee persoons bed. Hij kost vanaf 1 juli 16.499 euro. De eveneens Nederlandse producent Kip heeft twee nieuwe actiemodellen: de Traveller Cruise Edition 41TDB en de Grand Traveller 47TDB. Ze hebben een vast bed en doen wat uitrusting betreft sterk denken aan de Kip Navigator. Ze kosten vanaf begin juli respectievelijk 14.995 en 17.495 euro. kennismaking De kracht van het hebbedingetje Lekker lenig leeuwtje vrijdag 16 mei 2003 j Vraag antwoord Bijdehand Column Door Quirijn Visscher Ik las laatst datje voor verkeersovertredingen die je in het bui tenland hebt begaan, voortaan in Nederland wordt beboet. Wan neer gaat die regeling exact in? Wim Kok, persvoorlichter Internationale Zaken van het Ministerie van Justitie: „Er is sprake van een politiek ak koord op Europees niveau, niet meer en niet minder. Dat houdt in dat er nog heel veel geregeld moet worden, voordat alle wetten zo zijn aangepast dat de internatio nale incassoregels voor verkeersboetes in werking wor den gesteld. Ik verwacht dat dat tenminste nog twee jaar duurt. Dan heb je het dus al gauw over het voorjaar van 2005." Heeft u ook een vraag? Mail naar:vraagenantwoord(i/ wegener.nl Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Auto Boekje voor caravanners De Bovag heeft een boekje uitgebracht dat handig kan zijn voor caravan- en kampeerautobezitters. Het heet 'Goed Uitgerust' en biedt 55 pagina's met tips over belading, rijden, verzekering, stalling en techniek van het voertuig. Voor twee euro is het te koop bij re- creatiebedrijven die bij de bond zijn aangesloten. Tegen betaling van verzendkosten wordt het ook opgestuurd. Het door Willem Laros uit Roosendaal samengestelde boekje is vooral handig voor hen die voor het eerst met een rollend vakantiehuis op stap gaan. Toch kan ook de doorgewinterde caravanrijder er best wat van opsteken. Meer informatie: Bovag. tel. 030 6595340. Beer van een motor Met de Grizzly lanceert motorenbouwer Nico Bakker uit Heerhugowaard een exclusief Nederlands ont werp. Met zijn jumbo-uitlaat onder het zitje en boven el kaar geplaatste koplampen speelt de Grizzly in op de trends bij de supersport-motoren. Bakker maakt gebruik van het motorblok van de Suzuki GSX-R1000. Daar om heen is met de hand een complete machine op maat ge bouwd, doorspekt met geavanceerde racetechnieken. De Bakker Grizzly kost, afhankelijk van persoonlijke wen sen, rond de 25 mille. De Bakker Grizzly, Wegen aanpassen aan motors Caravans met vast bed Volgende week in Auto: Test: de Toyota Avensis Occasions: een eindeloze Triumph Vitesse De Peilstok: Uw favoriete (r)uitzicht Belcentrale voor onderweg Telefoneren in de auto is vaak een onhandig gepriegel met kleine toetsen en kleine lettertjes. Fabrikant Nokia komt in het najaar met een alternatief voor mensen die veel op de weg zitten. De 810 bestaat uit twee delen; een schermpje dat op het dashboard kan worden geplaatst en een toetsenbord voor naast het stuur. De Nolda her kent stemcommando's voor zowel cijfers als complete namen. Het toetsenbord biedt allerlei snelkeuze-opties. De telefoon kan worden gebruikt op HSCSD en GPRS netwerken en beschikt daarnaast over de draadloze Bluetooth-technolo- gie. Prijzen zijn nog niet be kend. De C3 Pluriel kan zelfs als pick-up dienen,al zal hij voornamelijk alleen met het roldak omlaag gereden worden. Door Rien van der Steen Een plezierig gete kend wagentje, waar je vanalles van kunt maken. Zelfs een pick-upje. Het kost wel even tijd om de multifunc tionele uitvoering van de C3 van gedaante te laten verande- ren. Daarom zullen de meeste J Pluriel-bestellers bij voorkeur aan de knop draaien waarmee het canvas dakje in fases naar achteren schuift. Desgewenst I kan het compleet over de ach terruit heen, maar dan zie je geen barst meer door de ach- I teruitkijkspiegel. Het vernuftige dak van de Plu nel -gemaakt door Inalfa in Venray - kan volledig in de kof ferruimte gekanteld worden. Van de 270 liter bagageruimte blijft dan nog 140 liter over. Daarna kun je desgewenst de twaalf kilo wegende dakbogen uitnemen en thuislaten. Mee nemen van de bogen gaat niet. Je moet voor zo veel openheid dus wel knap zeker zijn van droog weer, want als de hel los barst ben je reddeloos verlo ren. De Pluriel wordt in het warme Spaanse Villaverde ge bouwd, misschien verklaart dat het optimisme van deze optie. Reservedakje Zolang je gas kunt geven valt de eventuele watersnood overi gens mee, stelden we proefon dervindelijk vast. Voor de par keerstand is er wel een reserve dakje, en Citroen studeert nog op een uitvoering daarvan waar je mee kunt rijden. Maar die versie is er nog niet en dat maakt de spider-versie van de Pluriel een soort van irreële droom. Al is-ie dan wel mooi, vooral omdat er geen midden stijl in de weg zit. De auto is er met 1.4 liter mo tor van 75 pk en een aanzien lijk vlottere 1.6 met 110 pk. Die laatste heeft een geroboti seerde, wat traag schakelende automaat. Er komt er ook een met dieselmotor, maar wellicht niet in Nederland. De 1.4 waarmee we reden was uitzonderlijk slap geveerd. Ook was de auto tot heftig over stuur te verleiden. De 1.6 had een aanzienlijk strakker onder stel. De Pluriel tordeert nogal. Ook is op slecht wegdek goed te horen dat de ingewikkelde dakconstructie uit veel ver schillende onderdelen bestaat. Bovendien tocht het interieur nogal wanneer het dak naar achter geschoven is. Het mooist rijdt de C3 helemaal dicht of helemaal open. De zijruitbediening gebeurt met knopjes die onhandig mid den op de vloer zitten; die voor de achterste ruiten zelfs heel lastig achterin. En het dash board is nogal plastiekerig. Verder is de verstelrail voor de stoelen voorin erg kort. Citroen verwacht veel van de auto: er moeten er dit jaar 1.200 de showroom uit. Vol gens de importeur zijn er al 200 besteld. Hij kost 18.990 euro, en daar voor krijg je abs, centrale verg rendeling en vier airbags. De 1.6 met halfautomaat kost twee mille meer, een paar tien tjes minder dan de populaire Peugeot 206 CC. Als het om prestaties gaat moet hij een Duca- ti laten voorgaan, maar de meeste sportieve machines lust de Suzuki SV1000S rauw. Door Rob van Ginneken In de sportwagenwereld dro men puristen van een Ferrari, en ook bij supersport-motor liefhebbers staat de Italiaanse vlag als het ware op de arm ge tatoeëerd. Samen met een af beelding van een Ducati. Oké, je zit op een spijkerhard kus sentje dubbelgevouwen achter het racestuurtje uit je hemd te waaien, maar sturen en rem men dat zo'n ding doet! Ook Suzuki weet inmiddels dat je niet moet proberen om grootheden als Ferrari of Du cati naar de kroon te steken. Hoe goed de vroegere Suzuki TL-serie ook was, de echte lief hebber zag hem nauwelijks staan. Suzuki gaat voortaan van eigen kracht uit en het re sultaat is de nieuwe SV1000S. Hij stuurt en remt niet zo goed als de Ducati topmodel len, je krijgt zelfs een klassie ke voorvork, maar de sportie ve V-twin met brandstofinspui ting ziet er met zijn lichtmeta len frame fraai uit. Hij is nog redelijk betaalbaar ook: net De Suzuki SV1000S: opvallende souplesse onder de elf mille. Om de pu risten tegemoet te komen is het minuscule zitje wél knal hard. Twee werelden Al tijdens de eerste kilometers valt op dat SV1000S het beste van twee werelden in zich ver enigt. Zijn 120 pk's maken rij bewijs-versnipperende top- snelheden van ver over de 250 km per uur mogelijk. Maar veel opvallender is de souples se - eindelijk een gespierde sportfiets waarmee je rustig kunt rijden. Een streepje gas volstaat om er bij elk toerental vandoor te gaan. Behalve bij het stoplicht dan, want de eer ste versnelling is aan de lange kant. Het voordeel is dat de overige vijf daardoor mooi kort op elkaar aansluiten. Remmen? Met twee vingers rem je het achterwiel speels van de grond en toch laten de ankers zich prima doseren. Hij kent een wat zachte voorve ring, maar de SV stuurt zo makkelijk dat je het wel uit je hoofd laat om de grenzen te verkennen. Die ene Ducati-rijder in het clubje zal op een tocht door de Ardennen best harder de hoek om gaan, maar na een uurtje rijden haal je hem wel weer in. Afgezien van de spijkerhar de zit is het comfort van de SV1000S verrassend goed. Zelfs het mini-s troomlij n tj biedt een redelijke bescher ming. En ach, je kunt de Su zuki nog altijd Ducati-rood la ten spuiten. Als je er een echte open auto van wilt maken moet je knap zeker zijn van besten dig weer. Want je hebt hem zomaar niet terug dicht, die C3 Pluriel van Ci- troën. Een verdraaid leuk ding is het wel. Citroën succesvol Citroën groeit tegen de ver drukking in. Terwijl andere merken hun cijfers met sprongen zien dalen, groeide Citroën het afgelopen kwar taal met dertien procent. Het verkocht tot en met april 500.000 auto's. Ook in Neder land nam de de afzet met elf procent toe. PSA, waarvan Ci troën deel uitmaakt, inves teerde 202 miljoen euro in de Pluriel. De auto bestaat voor 65 procent uit onderdelen van de C3 en is 130 kilo zwaarder. Iedereen wil opvallen. En dat is een hele kunst, want de meesten van ons rijden in een massaproduct. Vooral middenklassers lijden aan een hevige vorm van eentonigheid; een weinig opval lende lijnvoering, netjes als een confectie pak. Fabrikanten spelen op de behoefte van het individu in door een hebbedinge tje te monteren. Een stukje jongensspeel- -- goed. Iets wat de koper wel heeft en zijn collega, buurman en zwager niet. 'J Hebbedingetjes hebben de afgelopen kwarteeuw een flinke ontwikkeling door- gemaakt. Eerst was je de bink als je auto 2 hoofdsteunen op de voorstoelen had. Daarna pochte je met de elektrisch be- k dienbare ramen. Een paar jaar geleden was je de cowboy van het asfalt met de centrale portiervergrendeling (cv) met af- 22 standbediening (ab). Wat een lekker woord. Afstandbediening. Fijn speeltje - voor de zapgeneratie. Honda heeft sinds kort een extra knopje aan de cv met ab toegevoegd. Je kunt de achterklep van de Accord Tourer er auto matisch mee openen. Hoe treurig. De ra dio- en televisiecommercials doen het voorkomen dat zoiets stoer is. In werke lijkheid tast deze vinding je waardigheid aan. Een vitaal mens kan zoiets banaals als een achterklep openen heel goed zelf. 3 Je mankeert toch niets aan de handen? zien wat er achter je gebeurt. Misschien loopt er wel een kind, een huisdier of een zakenrelatie. Die wil je natuurlijk niet overrijden. Renault vangt klanten met de keycard. De Laguna heeft geen sleutels meer, maar een Renault Card. Met de kaart in je binnenzak kun je de auto sleu telloos openen. Kaart in de lezer, op de startknop duwen en rijden maar. Daar praten ze op de zaak nog wel even over na. Hebbedingetjes zijn nog geen gemeen goed in de kleinere autoklassen. Opel brengt daar met de Meriva verandering in. Deze nieuwe, wat brave space-uitvoe- ring van de Corsa is standaard met cruise control uitgerust. Als je die inschakelt kun je met de benen in de nek een con stante snelheid rijden. Het systeem is handig voor kilometervre ters. Lees: vertegenwoordigers die van hun bezuinigende baas geen nieuwe Zafi- ra mogen kiezen. De bomen groeien mo menteel niet tot in de hemel. Woon, werk en rijd je in stedelijk gebied, dan heb je weinig kans dat ander verkeer je toelaat om continu dezelfde snelheid te rijden. Dan betaal je feestelijk veel voor een vrij nutteloze standaardvoorziening. De kracht van een goed hebbedingetje is dat het niet alleen leuk is, maar vooral nuttig voor zoveel mogelijk speciale mensen. De Peugeot 206 RC moet concurreren met de Renault Clio 2.0 en de Mini Cooper S. Op wielen Motor en onderstel geven wat resonanties door, maar dat valt in het niet bij het plezierige rij gedrag, redelijk comfort en neutrale wegligging. De 206 RC komt in september op de markt en gaat dan rond de 26.500 euro kosten. Peugeot denkt er in 2003 in Nederland zo'n 150 van te verkopen. „Hij is alleen voor het imago van het merk belangrijk", al dus importdirecteur Daniel Rollet. Het is bovendien erg zuinig van Honda dat alleen de achterklep vanzelf opengaat. Als je de techniek in huis hebt, kun je de afstandbediening ook de andere portieren laten openen. Heel stoer is de Nissan Primera, die zich van zijn concurrenten onderscheidt door een verborgen camera boven de kenteken plaat. Een nuttig gadget. Op het dash board zit een schermpje waarop je kunt Peugeot had van succesnum mer 206 al een GTi. Maar met 136 pk kon dat scheurijzertje niet meer op tegen de concur rentie. Dus heeft het merk met de leeuw een nieuwe snelle 206: de RC. 177 pk onder de kap, wat strakker gemodel leerd, en met een lekker ge luid. De 2.0 liter viercilinder met variabele klëptiming brengt het tot 225 km per uur. De 100 passeert de naald al na iets meer dan zeven seconden, Honda Accord

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27