Signum, niet voor duffe duikelaars le chassis est mort] de eend is dood in samenwerking met O AutoTrack.nl Geen gedonder met cabrio KENNISMAKING ,y~T\ lUufirtentie-exp'oitatie. ÏVn Midden-Zeeland: 0118-484369, ïi^aanderen: 0114-372770. Kie: 0118-484413 Lwv pzc.nl/eo1d Gl-redactie@pzc.nl ^Stbus18,4380 AA Vlissingen. 16 mei 2003 Opel probeert met de grote Signum van ,zich te doen spreken, bat het een verleng- Vectra zijn, een kurgermansauto is het beslist niet. De Signum is nogal langgerekt. Dat levert veel ruimte achterin op. Foto's Jeffrey van der Vaart De Peilstok "N Op de Internationale Architectuur Biën- nale in Rotterdam staat tot 7 juli het uitzicht door de auto-voorruit centraal. As falt, benzinestations en geluidschermen be palen veelal het beeld, maar er zijn talloze plannen om daar speciale kunst, architecto nische hoogstandjes, landschapsparken aan toe te voegen. Wat wilt u vooral zien? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Auto. Het wakkerst met Evers Vorige week vroegen we u welke mu ziek u op gang helpt in de ochtend. De radio wint het van de cd/cassette en hu mor is populairder dan serieuzere program ma's. Ook blijkt het zappen tussen de diver se programma's erg populair. Winnaar in deze Peilstok is Radio 538. Door Rien van der Steen Opel scoort gewel dig met zijn Zafi- ra, en de nieuwe kleine ruimteau to Meriva ziet er veelbelovend uit. Daarboven lo pen de zaken allerminst floris sant De Omega wordt nog tot begin volgend jaar verkocht en krijgt pas in 2005 een opvolger. De nieuwe Vectra verkoopt re delijk. In oktober komt er een stationwagon van. Opel wil meer, en het weet nu ook wat. De tijd van saaie bur germansauto's moet maar 'ns achter de rug zijn. Niet meer van: 'Hij rijdt Opel, het zal dus wel een duffe duikelaar zijn'. En als je op zoek bent naar nieuwe klanten, dan moeten er frisse producten komen. Zoals bij Renault bijvoorbeeld. Opel wil spraakmakend worden en, net als de Fransen, lef en fanta sie tonen. In de lijn van die ambitie be- dacht Opel 'een nieuw concept op wielen'. Laat dat nu wat overdreven zijn. De Signum, want daar praten we over, is in wezen een verlengde Vectra met aardigheidjes als opberg- plekjes in het plafond en ver schuivende achterstoelen. De Signum heeft wel, noem het toeval, wat weg van een Renault: de Vel Satis, de limou sine die samen met de populai re Espace de top van het Franse merk vormt. Net als bij die Vel Satis moet je bij de Signum erg wennen aan het uitgerekte profiel. Ook figuurlijk is hij las tig in een hokje te wringen. Het is geen sedan en ook geen stationwagon. Hij is vier centi meter langer dan de gewone Vectra, maar de wielbasis scheelt liefst dertien centime ter. Die centimeters worden volledig benut voor de twee verschuifbare stoelen achterin. Stoelsystemen Opel pioniert sinds de mpv's Zafira en Meriva duchtig met praktische stoelsystemen. Ook hij te koop met bi-xenon kop lampen die om de bocht kun nen schijnen. De lange auto biedt een bijzon der comfortabel rijgedrag. Wat wegligging betreft is hij net zo betrouwbaar als de gewone Vectra. Ook de stoelen zijn - zo als meestal bij Opel - erg goed. Origineel Opel doet zijn best van een al ledaags merk weer een fabri kant te worden waarover ten minste gepraat wordt. En de Signum is een poging het gat tussen de Vectra en de wegval lende Omega op een originele manier te vullen. Van de Sig num worden er dit jaar nog 65.000 gebouwd, volgend jaar 85.000. Opel Nederland hoopt er in 2003 tweeduizend aan de man te brengen. Maar 'ns zien wat de koper ervan denkt. Want met die Vel Satis van Renault, hoe spraakmakend ook, wil het niet geweldig luk ken. Te veel duffe duikelaars misschien nog, in ons land. De prijzen van de Signum: 1.8 16V (125 pk) 29.995 euro; 2.2 16V DGI (155 pk) 32.295; 2.0 16V Turbo (175 pk) 34.995; 3.2 V6 (210 pk) 37.495; met dieselmotor 2.2 DTI (125 pk) 32.995 euro, en 3.0 V6 CDTI com mon rail (177 pk) 37.995 euro Hoe je haar ook beschreef, de kleur was fout. Gifgroen, appel- tjesgroen, CDA-groen; het was het soort groen waar bomen spontaan bij verbleken. Maar deze Citroen 2CV4 was in goede staat, en ik was jong genoeg om zo'n uiterlijk dat eigenlijk een hinderwetvergunning vereist, aantrekke lijk te vinden. Dat mijn elf rijlessen in een Kadett geen garantie boden voor soepele verplaatsing ■neen Eend, werd mij snel duidelijk. Op een zonnige voorjaarsmiddag haalde ik de auto bij de dealer, om schokkend, hortend en stotend op het Stationsplein, tijdens het spitsuur, tot stilstand te komen. Die ■nee pook, dat overgevoelige gaspedaal- De.-- Toeterende stadsbussen, scheldende taxichauffeurs; het waren geen omstan digheden die een kalme aftocht stimuleer den. Ik verzoop het motortje en moest ■nijnvoiture onder luid gehoon van het Stationsplein afduwen, heginnersfoutjes waren het. Een paar maanden later begon ik, samen met een riend, voor het eerst aan een Grote Reis. kweken Frankrijk. We reden door de glooiende heuvels van Picardië, namen de nhge kustgebieden van Normandië, en ^kten langzaam af naar het zuiden, waar et eoede leven Das echt beeon. Met open Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. dakje knorden we over bergweggetjes bo ven Le Puy, mijn reisgenoot staand op de voorbank, om met de wind in de haren van het uitzicht te genieten. Het ging bergop niet hard, integendeel. Maar het passeren van zo'n oververhitte Mercedes in de berm maakte veel goed. Daar hadden wij met onze luchtkoeling geen last van. Na twee weken succesvol cruisen langs de Rivièra kropen we weer naar het noorden. In de Bourgogne, in het gehucht Saint Pè- re, sloeg het noodlot toe. Bij een onover zichtelijk kruispunt stopte ik netjes voor het stopbord, keek rechts, zag slechts een bolle, doch lege brug, en gaf welgemoed wat gas. Het volgende moment tolden we met de auto twee keer rond. Een forse Peugeot 504 had ons, nadat hij veel te hard over de brug was komen zeilen, rechtsvoor geraakt. Het verschil in kwali teit van beide auto's werd pijnlijk duide lijk: de Peugeot had een deuk in het por tier, onze voorwielen stonden nu ten op zichte van de achterwielen een halve me ter te ver naar links. De plaatselijke reparateur, een droevige man met hangsnor, velde het doodvonnis. 'Le chassis est mort, monsieur', zei hij, en hij condoleerde ons. Op een nabijgelegen kampeerterreintje bood een hippie-familie uit Amsterdam ons die avond gepaste troost. De volgende dag stalden we het wrak bij de garagist, en reisden we per trein naar huis. Met een geleende vracht auto zijn we de groene schicht later gaan ophalen. De ANWB was dankzij onze reis- en kredietbrief bereid hier een aangena me vergoeding voor te betalen, de dealer gaf een goede prijs voor het wrak. Dus kwam er weer een 2CV. Een rode. En daarna een blauwe. En toen een eele. Zes nullen achter Zafira Opel heeft de miljoenste Zafira geproduceerd in Bo- chum, in de fabriek waar ook de Astra stationwa gon gemaakt wordt. De vier jaar oude mpv Zafira werd in 2002 in Nederland 11.714 keer verkocht. In het eerste kwartaal van dit jaar was de Zafira de best verkochte auto in zijn soort. Hij heeft standaard vijf zitplaatsen plus achterin twee extra in de vloer wegklapbare stoelen. Soms is vlak beter, soms bol Een universele opzetspiegel die de voordelen van een vlak en bol spiegeloppervlak combineert is te koop bij Halfords. Een set van twee Scope-spiegels kost 39,95 euro. Een in halende auto komt drie keer in beeld, dus even wennen is zo'n spiegel wel. Een kleine bolle spiegel verdubbelt het zicht achter de caravan, een grote vlakke spiegel biedt duidelijk zicht naar achter. De opzetspiegel wordt met stelschroeven en een rubberen spanriem bevestigd. Huurauto's voor fijnproevers Avis Autoverhuur biedt voor de fijnproevers bijzonde re auto's te huur aan. Je kunt kiezen uit de Opel Speedster, Smart Cabrio, Opel Astra Cabrio, Renault Mégane Cabrio, de Mini en de Mer cedes-Benz SLK. De voordeligste is de Smart Cabrio, die huur je voor 89 euro per dag inclusief btw en 200 kilo meter." J 271 C3 Pluriel zelfs een pick-upje raildiesel van 37.995 euro. Dat zijn geen exorbitante prijzen voor een grote auto met veel uitrusting. Want abs, elektroni sche stabiliteitsregeling, zes airbags, bandenspanningscon trole, cruise control, tractiecon- trole, elektro-hydraulische stuurbekrachtiging, airco en verschuifbare achterzittingen zitten erin. En later dit jaar is De truc met de Volvo Een Apeldoornse antiquair mag zich de eerste bezitter van een Volvo XC90 op grijs kenteken noemen. In zijn opdracht verbouwde de firma Hans Saris uit Val burg een nieuwe XC90 diesel (consumentenprijs 55.150 euro) tot bestelauto. Het bedrijf besteedde 85 uur aan de klus. De ombouwoperatie is lucratiever dan die op het eerste gezicht lijkt. Saris: „De eigenaar spaart op de aanschaf prijs inclusief opties zo'n 15.000 euro aan bpm uit. De auto staat op naam van de antiekhandel, zodat de btw goeddeels aftrekbaar is. Na vier jaar is de Volvo voor de boeken praktisch afgeschreven. Daarna koopt de eige naar hem voordelig over voor privégebruik en laat hem weer geschikt maken voor geel kenteken." de Signum profiteert daarvan: je kunt de twee buitenste ach terstoelen dertien centimeter in de lengterichting verschui ven, maar ook kun je de hoek van de rugleuningen verstel len. De middelste, kleine stoel wordt ingeklapt een armsteun. Je kunt daar een extra tafeltje met koelbox voor bestellen, compleet met 12-voltaanslui- ting. Als het hele zaakje achter in plat gaat, krijgt de Signum in plaats van 550 liter in totaal 1.410 liter bagage mee. De Signum biedt de keus uit zes motoren, waaronder twee nieuwe. De voordeligste aan schaf wordt de 1.8 benzine-uit- voering; die komt na de zomer en kost dan 29.995 euro, de duurste is de 3.0 V6 common- Q) De concurrentie BMW 3 Touring Renault Vel Satis De 'vergrijsde' Volvo XC90. In advertenties voor de nieuwe Beetle cabrio zet Volkswagen het karretje onder een fraai ge stileerd ondergaand (of is het opkomend?) zonnetje. Want daar denk je natuurlijk aan bij zo'n openluchtauto. Maar wat nu als het flink on weert en dus bliksemt? Norma liter kun je bij zulk weer ner gens veiliger zitten dan in een auto, maar is dat ook zo als je in een cabrio rijdt? 1,4 miljoen volt Mercedes Benz heeft die pran gende vraag voor al zijn CLK-rijders beantwoord. Het antwoord luidt: geen centje pijn. Aan de universiteit van Berlijn werd een Mercedes-Benz CLK cabrio bestookt met bliksemin slagen tot zo'n 1,4 miljoen volt. Dankzij de stalen structuur in het dak gebeurde er niks met de inzittenden en ook niet met de elektronische systemen aan boord. Een geruststellend idee als je op een broeierige zondag over weegt om de cabrio eens uit de earaee te halen. De bliksemtest op de Mercedes CLK werd met een dop uitqevoerd. O Anders 9% Regionaal 9% Programmamaker Edwin Evers van Radio 538 is blij met zijn eerste plaats. Wekelijks stemmen zo'n 900.000 Nederlanders 's ochtends af op 'Evers staat op', "We kiezen voor een mix van luchtigheid en meer serieuze onderdelen, waarbij luch tigheid de boventoon voert. We horen vaak dat de typetjes in het programma voor een glimlach zorgen. Ik denk dat de automobilist bij ons het gevoel krijgt dat er 'altijd wat ge beurt'. Ikzelf pas bij de groep 'anders'. Ik zap tussen diverse stations en een cd en haak af bij een slecht nummer." O Radio 2 6% Skyradio 6% O Noordzee FM 4% Classic FM 4% O O O Radio 538 Radio 3FM Radio 1 Eigen muziek Door Jos Straathof Oude liefde roest niet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25