Signum, niet voor duffe duikelaars
le chassis est mort] de eend is
dood
in samenwerking met O AutoTrack.nl
Geen gedonder met cabrio
KENNISMAKING
,y~T\
lUufirtentie-exp'oitatie.
ÏVn Midden-Zeeland: 0118-484369,
ïi^aanderen: 0114-372770.
Kie: 0118-484413
Lwv pzc.nl/eo1d
Gl-redactie@pzc.nl
^Stbus18,4380 AA Vlissingen.
16 mei 2003
Opel probeert met de
grote Signum van
,zich te doen spreken,
bat het een verleng-
Vectra zijn, een
kurgermansauto is
het beslist niet.
De Signum is nogal langgerekt. Dat levert veel ruimte achterin op. Foto's Jeffrey van der Vaart
De Peilstok
"N Op de Internationale Architectuur Biën-
nale in Rotterdam staat tot 7 juli het
uitzicht door de auto-voorruit centraal. As
falt, benzinestations en geluidschermen be
palen veelal het beeld, maar er zijn talloze
plannen om daar speciale kunst, architecto
nische hoogstandjes, landschapsparken aan
toe te voegen. Wat wilt u vooral zien? Stem
mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van deze krant en
klik op de rubriek Auto.
Het wakkerst met Evers
Vorige week vroegen we u welke mu
ziek u op gang helpt in de ochtend.
De radio wint het van de cd/cassette en hu
mor is populairder dan serieuzere program
ma's. Ook blijkt het zappen tussen de diver
se programma's erg populair.
Winnaar in deze Peilstok is Radio 538.
Door Rien van der Steen
Opel scoort gewel
dig met zijn Zafi-
ra, en de nieuwe
kleine ruimteau
to Meriva ziet er
veelbelovend uit. Daarboven lo
pen de zaken allerminst floris
sant De Omega wordt nog tot
begin volgend jaar verkocht en
krijgt pas in 2005 een opvolger.
De nieuwe Vectra verkoopt re
delijk. In oktober komt er een
stationwagon van.
Opel wil meer, en het weet nu
ook wat. De tijd van saaie bur
germansauto's moet maar 'ns
achter de rug zijn. Niet meer
van: 'Hij rijdt Opel, het zal dus
wel een duffe duikelaar zijn'.
En als je op zoek bent naar
nieuwe klanten, dan moeten er
frisse producten komen. Zoals
bij Renault bijvoorbeeld. Opel
wil spraakmakend worden en,
net als de Fransen, lef en fanta
sie tonen.
In de lijn van die ambitie be-
dacht Opel 'een nieuw concept
op wielen'. Laat dat nu wat
overdreven zijn. De Signum,
want daar praten we over, is in
wezen een verlengde Vectra
met aardigheidjes als opberg-
plekjes in het plafond en ver
schuivende achterstoelen.
De Signum heeft wel, noem
het toeval, wat weg van een
Renault: de Vel Satis, de limou
sine die samen met de populai
re Espace de top van het Franse
merk vormt. Net als bij die Vel
Satis moet je bij de Signum erg
wennen aan het uitgerekte
profiel. Ook figuurlijk is hij las
tig in een hokje te wringen.
Het is geen sedan en ook geen
stationwagon. Hij is vier centi
meter langer dan de gewone
Vectra, maar de wielbasis
scheelt liefst dertien centime
ter. Die centimeters worden
volledig benut voor de twee
verschuifbare stoelen achterin.
Stoelsystemen
Opel pioniert sinds de mpv's
Zafira en Meriva duchtig met
praktische stoelsystemen. Ook
hij te koop met bi-xenon kop
lampen die om de bocht kun
nen schijnen.
De lange auto biedt een bijzon
der comfortabel rijgedrag. Wat
wegligging betreft is hij net zo
betrouwbaar als de gewone
Vectra. Ook de stoelen zijn - zo
als meestal bij Opel - erg goed.
Origineel
Opel doet zijn best van een al
ledaags merk weer een fabri
kant te worden waarover ten
minste gepraat wordt. En de
Signum is een poging het gat
tussen de Vectra en de wegval
lende Omega op een originele
manier te vullen. Van de Sig
num worden er dit jaar nog
65.000 gebouwd, volgend jaar
85.000. Opel Nederland hoopt
er in 2003 tweeduizend aan de
man te brengen. Maar 'ns zien
wat de koper ervan denkt.
Want met die Vel Satis van
Renault, hoe spraakmakend
ook, wil het niet geweldig luk
ken. Te veel duffe duikelaars
misschien nog, in ons land.
De prijzen van de Signum: 1.8 16V
(125 pk) 29.995 euro; 2.2 16V DGI
(155 pk) 32.295; 2.0 16V Turbo (175
pk) 34.995; 3.2 V6 (210 pk) 37.495;
met dieselmotor 2.2 DTI (125 pk)
32.995 euro, en 3.0 V6 CDTI com
mon rail (177 pk) 37.995 euro
Hoe je haar ook beschreef, de
kleur was fout. Gifgroen, appel-
tjesgroen, CDA-groen; het was
het soort groen waar bomen
spontaan bij verbleken. Maar deze Citroen
2CV4 was in goede staat, en ik was jong
genoeg om zo'n uiterlijk dat eigenlijk een
hinderwetvergunning vereist, aantrekke
lijk te vinden.
Dat mijn elf rijlessen in een Kadett geen
garantie boden voor soepele verplaatsing
■neen Eend, werd mij snel duidelijk. Op
een zonnige voorjaarsmiddag haalde ik de
auto bij de dealer, om schokkend, hortend
en stotend op het Stationsplein, tijdens
het spitsuur, tot stilstand te komen. Die
■nee pook, dat overgevoelige gaspedaal-
De.-- Toeterende stadsbussen, scheldende
taxichauffeurs; het waren geen omstan
digheden die een kalme aftocht stimuleer
den. Ik verzoop het motortje en moest
■nijnvoiture onder luid gehoon van het
Stationsplein afduwen,
heginnersfoutjes waren het. Een paar
maanden later begon ik, samen met een
riend, voor het eerst aan een Grote Reis.
kweken Frankrijk. We reden door de
glooiende heuvels van Picardië, namen de
nhge kustgebieden van Normandië, en
^kten langzaam af naar het zuiden, waar
et eoede leven Das echt beeon. Met open
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
dakje knorden we over bergweggetjes bo
ven Le Puy, mijn reisgenoot staand op de
voorbank, om met de wind in de haren
van het uitzicht te genieten.
Het ging bergop niet hard, integendeel.
Maar het passeren van zo'n oververhitte
Mercedes in de berm maakte veel goed.
Daar hadden wij met onze luchtkoeling
geen last van.
Na twee weken succesvol cruisen langs de
Rivièra kropen we weer naar het noorden.
In de Bourgogne, in het gehucht Saint Pè-
re, sloeg het noodlot toe. Bij een onover
zichtelijk kruispunt stopte ik netjes voor
het stopbord, keek rechts, zag slechts een
bolle, doch lege brug, en gaf welgemoed
wat gas. Het volgende moment tolden we
met de auto twee keer rond. Een forse
Peugeot 504 had ons, nadat hij veel te
hard over de brug was komen zeilen,
rechtsvoor geraakt. Het verschil in kwali
teit van beide auto's werd pijnlijk duide
lijk: de Peugeot had een deuk in het por
tier, onze voorwielen stonden nu ten op
zichte van de achterwielen een halve me
ter te ver naar links.
De plaatselijke reparateur, een droevige
man met hangsnor, velde het doodvonnis.
'Le chassis est mort, monsieur', zei hij, en hij
condoleerde ons. Op een nabijgelegen
kampeerterreintje bood een hippie-familie
uit Amsterdam ons die avond gepaste
troost. De volgende dag stalden we het
wrak bij de garagist, en reisden we per
trein naar huis. Met een geleende vracht
auto zijn we de groene schicht later gaan
ophalen. De ANWB was dankzij onze reis-
en kredietbrief bereid hier een aangena
me vergoeding voor te betalen, de dealer
gaf een goede prijs voor het wrak.
Dus kwam er weer een 2CV. Een rode. En
daarna een blauwe. En toen een eele.
Zes nullen achter Zafira
Opel heeft de miljoenste Zafira geproduceerd in Bo-
chum, in de fabriek waar ook de Astra stationwa
gon gemaakt wordt.
De vier jaar oude mpv Zafira werd in 2002 in Nederland
11.714 keer verkocht. In het eerste kwartaal van dit jaar
was de Zafira de best verkochte auto in zijn soort. Hij
heeft standaard vijf zitplaatsen plus achterin twee extra
in de vloer wegklapbare stoelen.
Soms is vlak beter, soms bol
Een universele opzetspiegel die de voordelen van een
vlak en bol spiegeloppervlak combineert is te koop
bij Halfords.
Een set van twee Scope-spiegels kost 39,95 euro. Een in
halende auto komt drie keer in beeld, dus even wennen
is zo'n spiegel wel. Een kleine bolle spiegel verdubbelt
het zicht achter de caravan, een grote vlakke spiegel
biedt duidelijk zicht naar achter. De opzetspiegel wordt
met stelschroeven en een rubberen spanriem bevestigd.
Huurauto's voor fijnproevers
Avis Autoverhuur biedt voor de fijnproevers bijzonde
re auto's te huur aan.
Je kunt kiezen uit de Opel Speedster, Smart Cabrio, Opel
Astra Cabrio, Renault Mégane Cabrio, de Mini en de Mer
cedes-Benz SLK. De voordeligste is de Smart Cabrio, die
huur je voor 89 euro per dag inclusief btw en 200 kilo
meter."
J
271 C3 Pluriel zelfs een pick-upje
raildiesel van 37.995 euro. Dat
zijn geen exorbitante prijzen
voor een grote auto met veel
uitrusting. Want abs, elektroni
sche stabiliteitsregeling, zes
airbags, bandenspanningscon
trole, cruise control, tractiecon-
trole, elektro-hydraulische
stuurbekrachtiging, airco en
verschuifbare achterzittingen
zitten erin. En later dit jaar is
De truc met de Volvo
Een Apeldoornse antiquair mag zich de eerste bezitter
van een Volvo XC90 op grijs kenteken noemen.
In zijn opdracht verbouwde de firma Hans Saris uit Val
burg een nieuwe XC90 diesel (consumentenprijs 55.150
euro) tot bestelauto. Het bedrijf besteedde 85 uur aan de
klus.
De ombouwoperatie is lucratiever dan die op het eerste
gezicht lijkt. Saris: „De eigenaar spaart op de aanschaf
prijs inclusief opties zo'n 15.000 euro aan bpm uit. De
auto staat op naam van de antiekhandel, zodat de btw
goeddeels aftrekbaar is. Na vier jaar is de Volvo voor de
boeken praktisch afgeschreven. Daarna koopt de eige
naar hem voordelig over voor privégebruik en laat hem
weer geschikt maken voor geel kenteken."
de Signum profiteert daarvan:
je kunt de twee buitenste ach
terstoelen dertien centimeter
in de lengterichting verschui
ven, maar ook kun je de hoek
van de rugleuningen verstel
len. De middelste, kleine stoel
wordt ingeklapt een armsteun.
Je kunt daar een extra tafeltje
met koelbox voor bestellen,
compleet met 12-voltaanslui-
ting. Als het hele zaakje achter
in plat gaat, krijgt de Signum
in plaats van 550 liter in totaal
1.410 liter bagage mee.
De Signum biedt de keus uit
zes motoren, waaronder twee
nieuwe. De voordeligste aan
schaf wordt de 1.8 benzine-uit-
voering; die komt na de zomer
en kost dan 29.995 euro, de
duurste is de 3.0 V6 common-
Q) De concurrentie
BMW 3 Touring
Renault Vel Satis
De 'vergrijsde' Volvo XC90.
In advertenties voor de nieuwe
Beetle cabrio zet Volkswagen
het karretje onder een fraai ge
stileerd ondergaand (of is het
opkomend?) zonnetje.
Want daar denk je natuurlijk
aan bij zo'n openluchtauto.
Maar wat nu als het flink on
weert en dus bliksemt? Norma
liter kun je bij zulk weer ner
gens veiliger zitten dan in een
auto, maar is dat ook zo als je
in een cabrio rijdt?
1,4 miljoen volt
Mercedes Benz heeft die pran
gende vraag voor al zijn
CLK-rijders beantwoord. Het
antwoord luidt: geen centje
pijn.
Aan de universiteit van Berlijn
werd een Mercedes-Benz CLK
cabrio bestookt met bliksemin
slagen tot zo'n 1,4 miljoen volt.
Dankzij de stalen structuur in
het dak gebeurde er niks met
de inzittenden en ook niet met
de elektronische systemen aan
boord.
Een geruststellend idee als je
op een broeierige zondag over
weegt om de cabrio eens uit de
earaee te halen.
De bliksemtest op de Mercedes CLK
werd met een dop uitqevoerd.
O Anders 9%
Regionaal 9%
Programmamaker
Edwin Evers
van Radio 538 is blij met
zijn eerste plaats.
Wekelijks stemmen zo'n
900.000 Nederlanders 's
ochtends af op 'Evers staat op', "We kiezen voor een mix
van luchtigheid en meer serieuze onderdelen, waarbij luch
tigheid de boventoon voert. We horen vaak dat de typetjes
in het programma voor een glimlach zorgen. Ik denk dat de
automobilist bij ons het gevoel krijgt dat er 'altijd wat ge
beurt'. Ikzelf pas bij de groep 'anders'. Ik zap tussen diverse
stations en een cd en haak af bij een slecht nummer."
O Radio 2 6%
Skyradio 6%
O Noordzee FM 4%
Classic FM 4%
O
O
O
Radio 538
Radio 3FM
Radio 1
Eigen muziek
Door Jos Straathof
Oude liefde roest niet