Zorg moeilijk in lage ambulance Zeehelden op de rails LPF heeft moeite met reddingsplan Euregiotuinen Bescheiden feestje bij Prometheus Europarlementariër vecht voor WW van grensarbeiders Ambulancepersoneel protesteert tegen aankoopplannen directie Reimerswaal doet geen moeite voor Yerseks infocentrum Actiecomité vreest toename tunnelverkeer door Vlaams Drongen Hardleerse overtreder moet zitten zeeuwse almanak Kijkgaatje ZEEUWS-VLAANDEREN dinsdag 13 mei 2003 door René van Stee OOSTBURG - LPF'er Francois Babijn uit Oostburg zet grote vraagtekens bij het reddings plan voor de Euregiotuinen aan de Nieuwstraat in zijn woon plaats. Hij heeft vooral moeite met de mogelijke verkoop van drie van de vijf hectare grond buiten het park aan de afgetre den voorzitter N. Boussen van de Stichting Euregiotuinen. Boussen wil hiervoor 300.000 euro betalen Het al geruime tijd in geldnood verkerende toeris- tisch-recreatieve tuinenproject zou hiermee definitief van de ondergang zijn gered. In een brief aan de gemeente raad van Sluis vraagt Babijn zich af of contractueel is vastge legd dat het nieuwe bestuur van de Stichting Euregiotuinen de grond terugkoopt tegen een be paalde prijs. Zo niet, dan wil Babijn graag weten waarom Boussen 300.000 euro betaalt voor een perceel grond dat met de huidige bestemming hooguit 80.000 euro waard is. „Of ligt het in de bedoeling een bestem mingsplanwijziging door te voeren, waardoor de heer Bous sen in staat wordt gesteld een geheel nieuw 'lucratief' project te starten?", geeft Babijn in zijn schrijven alvast een schot voor de boeg. Garantie De Oostburgse LPF'er wil ook weten welke garantie de ge meente Sluis heeft dat ze geen geld in een bodemloze put stopt, welk bedrag aan openstaande rekeningen nog moet worden betaald en wat de maatschap pelijke gevolgen van het moge lijk staken van het project zijn. Ook wijst hij op het vele geld dat aan marketing besteed moet worden bij goedkeuring van het reddingsplan; hij vraagt of dit bedrag is meegenomen in de ex ploitatieberekening. Babijn geeft de raadsleden de boodschap mee dat een tuin pas waarde krijgt na tien tot vijftien jaar. Tot die tijd zijn er volgens hem alleen kosten en geen ba ten. „Het is daarom utopisch te veronderstellen dat een com plex als de Euregiotuinen het reeds in een eerder stadium naar beneden bijgestelde bezoekers aantal van 55.000 binnenkort haalt", aldus Babijn Als voor beeld haalt hij de kasteeltuin in het Limburgse Arcen aan. Uit zijn informatie blijkt dat het daar al vijftien jaar armoe troef YERSEKE - Burgemeester en wethouders van Reimerswaal doen geen moeite om het bezoe kerscentrum van het Nationaal Park Oosterschelde in Yerseke te krijgen. Dat schrijven ze in een brief aan de CDA-fractie Die had begin dit jaar schriftelijke vragen ge steld over de kwestie. De chris ten-democraten vinden dat Rei merswaal zich in het algemeen veel meer op toeristen moet richten. Het product recreatie moet flink worden verbeterd. De partij vindt dat het bezoe kerscentrum voor het Nationaal Park Oosterschelde een meer waarde zou zijn en daarom in Yerseke moet worden gevestigd. Het college kan zich best vinden in die gedachte, maar wijst het CDA erop dat Neeltje Jans de eerste gegadigde is voor zo'n be zoekerscentrum. Momenteel worden de mogelijkheden voor vestiging aldaar onderzocht Het college wil dat onderzoek niet in de weg lopen. Pas als Neeltje Jans niet meer in beeld is, willen B en W zich hard ma ken voor een bezoekerscentrum in Yerseke. Nadat de tunnel was geopend, wees niets op een toename van het verkeer van en naar de tun nel Toch houdt het comité nu vol dat daarvan wel degelijk sprake is. Er zouden dagelijks zeker 1200 vrachtwagens door Drongen rijden. En dat zal, vol gens Leefbaar Drongen, alleen maar erger worden als over en kele jaren eventueel de Wester- schelde Containerterminal in gebruik wordt genomen. door Wout Bareman DRONGEN - Het actiecomité Leefbaar Drongen in de Vlaam se Kanaalzone verzet zich tegen verkeersmaatregelen, die de groeiende verkeersstroom via de Westerscheldetunnel soepe ler door de Vlaamse Kanaalzone moeten leiden. Een groot aantal wegen in de Kanaalzone wordt de komende jaren aangepast Dat gebeurt, omdat vooral op de R4, de be langrijkste ontsluitingsweg op zowel de oostelijke als westelij ke kanaaloever in het Gentse havengebied, steeds meer spra ke is van filevorming. Leefbaar Drongen grijpt de 'Week van de Zachte Wegge bruiker' aan om tegen die maat regelen te protesteren. Het comité vindt dat de hogere over heden met hun ingrepen vooral de woonkernen in het gebied ex tra belasten, terwijl die juist verkeersarm moeten worden gemaakt. Het geld dat nodig is voor de maatregelen, kan beter worden besteed aan het door trekken van de R4 richting Gent-Zuid, waar probleemloos kan worden aangesloten op de internationale E40 en andere doorgaande autowegen. Vrees De bevolking van Drongen sprak al voor de ingebruikname van de Westerscheldetunnel de vrees uit dat het zou leiden tot een toename van met name het vrachtverkeer, dat via Sas van Gent en Zelzate een weg in zui delijke richting zoekt De ver keersdruk op Drongen en ande re woonkernen is sinds jaar en dag groot; groei van het verkeer is uit den boze, werd geoordeeld. Onderzoek Uit onderzoek is inmiddels ge bleken dat de verkeersdruk op het grensgebied in de Kanaalzo ne en directe omgeving sinds de ingebruikname van de tunnel nauwelijks is verhoogd Dat geldt zowel voor de Kanaalzone zelf als voor het belendende Meetjesland, de grensstreek tussen Assenede en Eeklo. MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter heeft gis teren een 36-jarige inwoner van Hansweert veroordeeld tot acht weken cel en 21 maanden rijont zegging. De man bestuurde 23 augustus vorig jaar in Yerseke een auto, terwijl hem de rijbevoegdheid was ontzegd. De auto bleek ook niet verzekerd te zijn. In 2001 had verdachte zich ook al twee keer schuldig gemaakt aan het onverzekerd rijden In de uit spraak werd ook rekening ge houden met het strafblad van verdachte. De Utrechtse woont sinds kort met veel plezier in Mid delburg. Vorige week kwam haar chef op bezoek met een bloemetje voor de nieuwe woning. Die chef, geboren en getogen op een van de Wal- cherse dorpen, wees na de be groeting naar het veilig heidsslot dat ze gewoontege trouw direct na oplevering in haar voordeur had laten zet ten. „Wat zit dat kijkgaatje op een rare plaats", zei hij Even keek ze hem stomver baasd aan. Vervolgens lachte ze en vertelde hem dat ze blij is in een provincie te wonen waar veiligheidssloten nog niet gewoon zijn. Han van de Sande (links) en Erwin Dirven van de literatuurstichting Prometheus in jazzcafé Porgy&Bess. foto Camile Schelstraete door Raymond de Frel TERNEUZEN - Nee, ze hebben het ju bileum niet echt aan de grote klok ge hangen. Waarom zouden ze er ook uit gebreid bij stilstaan? Net zo fris en vrolijk doorgaan als in de afgelopen ja ren, dat is het motto. Er is genoeg inspi ratie om nieuwe, prikkelende literaire gasten naar Terneuzen te halen. De Zeeuws-Vlaamse stichting Prometheus bestaat tien jaar en viert dat donderdag in Porgy Bess op bescheiden wijze met een lezing van Rudi Fuchs. In 1993 klopte Maja Lemmen van jazz club Porgy Bess aan bij vaste klant Roelof Ruules: er moest weer eens iets gebeuren op literair gebied, want op dat vlak was in Zeeuws-Vlaanderen vrijwel niets meer te doen. „Roelof was daarvoor de aangewezen man. Hij was een groot boekenliefhebber, las bij wij ze van spreken zeven boeken per week Onder het genot van een glas bier werd vervolgens de stichting opgericht, mooier kan toch niet?", vertelt Hans van de Sande van Prometheus (Grieks voor 'hij die vooruit denkt'). Dat laatste geeft perfect de kracht weer van de stichting. Schrijvers komen graag naar Porgy Bess vanwege de gemoedelijke cafésfeer. „De meeste au teurs blijven daarom dikwijls tot lang na de lezing in Porgy&Bess hangen. Vrijwel alle Nederlandse auteurs ken nen Porgy Bess en Prometheus. Het gebeurt meer dan eens dat een Amster damse schrijver een collega aanspoort tot een bezoek aan Terneuzen", zegt Van de Sande. „Wij kunnen in een relatieve uithoek van Nederland toch grote auteurs ha len, omdat we van een hele mooie loca tie gebruik kunnen maken Een lezing in Porgy is natuurlijk toch wel iets an ders dan een lezing in een bibliotheek", vult zijn collega Erwin Dirven hem aan. Nadat Jef Geeraerts in 1993 het spits mocht afbijten, volgden grote namen als Adnaan van Dis, Ronald Giphart, Jan Wolkers en meer recent Maarten van Rossem en Boudewijn Büch. „Al vrij snel na de oprichting gingen we ook met thema's werken, zoals filosofie, we tenschap en dit jaar kunst. En jongeren verliezen we ook niet uit het oog. We hebben eens een poëzie-avond met een dj gehouden. Ja, we proberen met Pro metheus toch wel enigszins vernieu wend te zijn", aldus Dirven. Uit een enquête onder de vaste toe schouwers bleek dat er grote vraag was naar een avond over beeldende kunst. Van de Sande: „Dan moet je een topper halen en dus kom je snel bij Fuchs - voormalig directeur van het Stedelijk Museum - terecht. De lezing van Rudi Fuchs begint donderdag om 20.15 uur in het Terneuzense jazzcafé Porgy Bess. IS jgU.rnlHdePuvsseleijr U BKEUZEN - Het personeel M m de ambulancedienst in ill Mus-Vlaanderen is bezorgd „ver de toekomst van de hulp- ra «lening. Zij vinden hel een oDverantwoord besluit dat de i directie van de Regionale Am- bulance Voorziening Zeeland 3 jravZ) laagbouwambulances uil aanschaffen. Lage ambulances maken het wlgens het personeel onmoge lijk al in een vroeg stadium uit- ri gebreide zorg aan de patiënt te i verlenen, iets wat in hoogbouw- i&j ambulances wel mogelijk is. Ze- iü Iter in een uitgestrekt gebied als uil Zeeuws-Vlaanderen is dat vol- td> gens het ambulancepersoneel ?.a an groot belang, va Lage ambulances bemoeilijken o met alleen het werk van huis je artsen en traumateams, ze ma ten het ook onmogelijk familie mee te laten rijden in het voer- tuig, zeggen de ambulancemen- sen.Bij het vervoer van bijvoor beeld een kind, is dat volgens benjuistessentieel. ■ui Het personeel wijst op afspra- Ai ba uit het verleden. Na de fusie tie nissen de ambulancedienst van Ij; tel Rode Kruis en die van zie- vo tenhuis Zeeuws-Vlaanderen in i« 1997 zou besloten zijn om hoog- M teuwambulances in heel de ia streek gefaseerd in gebruik te ai nemen. In West-Zeeuws-VI aan leren njden ze al sinds 1987, ook Hulst en Terneuzen be schikken er inmiddels over Huisarts w Hetpersoneel wordt in haar op- lid rattingen gesteund door de af- deling Zeeuws-Vlaanderen van ir de Districtshuisartsenvereni- -i jmg (DHV). „Wij werken nauw si samen met het ambulanceper- h joneel. Als die vinden dat ze be ter kunnen werken in een hoog- bouwambulance, lijkt het ons niet meer dan normaal dat de ud directie van de ambulance- !v dienst daar rekening mee houdt", zegt de Sluise huisarts <\R de Meijer, voorzitter van de ij Gewonden in Kapelle KAPELLE - Bij een aanrijding op de Nieuwe Vierwegen in Ka pelle zijn gistermiddag drie ge- s Konden gevallen. 19 Hond vier uur vond daar een eg botsing tussen twee personen- ce auto's plaats. Een 71-jarige au tomobilist uit Yerseke reed over deSpaanweg, komende uit de nchting van de Pi eters weg. Op dekruisingmet de Nieuwe Vier wegen verleende hij geen voor rang aan een voor hem van links komende 25-jarige automobi list uit de gemeente Borsele. De "1-jarige man, zijn inzittende, ren73-jange vrouw uit Yerseke, ffi de 25-jarige automobilist werden met onbekende verwon dingen per ambulance overge bracht naar het ziekenhuis in Goes. DHV in Zeeuws-Vlaanderen. „Je kunt daar als directeur niet zomaar aan voorbij gaan." J. van de Velde, de directeur van de RAVZ, zegt dat zijn keuze is bepaald op basis van zakelijke argumenten „De argumenten van het personeel zijn wel mee gewogen, maar zijn voorname lijk op emotie gebaseerd." Vol gens de directeur viel de keuze in eerste instantie op een hoge ambulance van het merk Che vrolet, maar die bleek te duur. De ambulancedienst wil dit jaar vijf van de acht ambulances ver vangen door (lage) Mercedes- ambulances. Het personeel had eerder de voorkeur uitgespro ken voor de eveneens lage Volvo S-80. „Maar omdat die nog maar op een plek in Nederland dienst doet, vond ik het risico te groot om dat model te nemen." Van de Velde zegt dat er geen re den is voor bezorgdheid over de kwaliteit van de zorgverlening. „De kwaliteit daarvan zal al leen maar toenemen." Het personeel is verontwaar digd dat Van de Velde hen ver wijt alleen emotionele argu menten te hebben aangedragen. „We worden opgeleid en ge traind om in acute situaties ade quate hulp te verlenen. Dat is ook onze drijfveer. Het is ons niet te doen om in chique auto's rond te rijden. Dan waren we wel taxichauffeur geworden doorSheila van Doorsselaer ANTWERPEN - Zeeuws- Vlaams Europarlementariër J. Boogerd-Quaak (D66) heeft toegezegd medestanders te zoe ken om de Belgische nieuwe jerorderdening over de werk loosheidsuitkering voor Neder landse grensarbeiders te torpe- wren. Als de verordening •och wordt aangenomen, worden Nederlanders die in België werken en hun baan ver ben, enorm gekort op hun uit- kenng. Wie m Nederland in de WW te rechtkomt, krijgt zeventig pro- rwi' van het laatstverdiende --•■■ In België is de werkloos- oidsuitkering heel anders ge regeld. Daar is de uitkering ^•gesteld op zevenhonderd per maand. Nu nog komen erlandse grensarbeiders in «Werking voor de Neder- Jndse regeling, maar in een jwraening wordt voorgesteld flëNederlanders onder het Bel- Advertentie Wij richten kantoren in hoekman- Noord/andstiaai 6 Yerseke S729 07 fax (011 3i 17 38 73 gische systeem te laten vallen. „Dat is voor werknemers met een gemiddeld inkomen een harde klap", zegt I. Cools, be stuurder van Stichting Grens- arbeid. „Van een maandelijks inkomen van zeg maar twee a driedui zend euro terugvallen op zeven honderd euro, dat is een te groot verschil Over de verordening werd giste ren gedebatteerd tijdens een seminarie, opgezet door Deloit- te Touche, in Antwerpen en de Stichting Grensarbeid, die de belangen van vooral Zeeuwse en Brabantse grensarbeiders behartigt Tijd dringt Tot vrijdag kunnen tegen de verordening amendementen worden ingediend bij het Euro pees Parlement. Cools:„De tijd begint te drin gen. Pas vorige week vernamen wij het uiteindelijke voorstel, hoewel over de ontwerpveror dening al sinds 1998 wordt ge sproken." De stichting, die goede contac ten onderhoudt met J. Boogerd- Quaak, heeft haar de situatie voorgelegd waarop zij heeft be loofd zich in te zetten voor de Nederlandse grensarbeiders. Zij gaat proberen voor aan staande vrijdag medestanders te vinden zodat de verordening niet wordt aangenomen of wordt gewijzigd. door René Hoonhorst TERNEUZEN - Kapitein Wil lem van der Decken heeft het nakijken. Railvervoerder Rai lion Benelux NV wilde geen lo comotieven vernoemen naar een niet-bestaande zeeheld. Dus kreeg geen van de vijf gere noveerde hydraulische diesello comotieven de naam De Vlie gende Hollander. Van der Decken kwam nog even opdraven om het misverstand recht te zetten. Als Terneuzense zeeheld mocht hij niet ontbre ken in het rijtje te vernoemen helden, stelde hij. Uiteindelijk hielp hij commis saris van de koningin W. van Gelder toch met de doop van de Michiel Adriaenszoon de Ruy- ter, door de fles champagne aan te geven. De vier collega-loco motieven van De Ruyter zijn vernoemd naar Johan en Corne- lis Evertsen, Frans Naerebout en Jacob Roggeveen. Door mon tage van een nieuwe motor en verbeterde akoestische dem ping, zullen de van oorsprong Oost-Duitse locomotieven mi lieuvriendelijker en stiller door het Zeeuws-Vlaamse land tuf fen. De vijf locomotieven zullen jaarlijks wagons met meer dan een miljoen ton aan goederen naar en over de Belgische grens slepen. Het op elkaar afstem men van Europese transport- en veiligheidssystemen en de eco nomische groei van de regio (Mosselbanken, Axelse Vlakte) moet het railvervoer in Zeeuws- Kapitein Willem van der Decken gooit zijn stuurwiel op de Michiel de Ruyter, waarna hij de naam van de locomotief onthult. foto Camile Schelstraete Vlaanderen verder doen groei en. Algemeen directeur, C. Rob- beson, verwacht binnen vijf tot tien jaar al een behoorlijke groei, zowel in het vervoerston- nage als in het aantal perso neelsleden. Railion biedt nu twintig mensen in de regio werk. Als een bedrijf als Ghent Oil Tanking (Mosselbanken) op volle toeren draait en een be drijf als Avesta Polarit van een nieuwe lijn op de Axelse Vlakte gebruik kan maken, dan leidt dat over een jaar of tien tot een verdubbeling van het aantal personeelsleden, voorspelt Robbeson. RN 204 399.0

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 37