Zorg moeilijk in lage ambulance
Zeehelden op de rails
LPF heeft moeite
met reddingsplan
Euregiotuinen
Bescheiden feestje bij Prometheus
Europarlementariër
vecht voor WW
van grensarbeiders
Ambulancepersoneel protesteert tegen aankoopplannen directie
Reimerswaal
doet geen moeite
voor Yerseks
infocentrum
Actiecomité vreest
toename tunnelverkeer
door Vlaams Drongen
Hardleerse
overtreder
moet zitten
zeeuwse almanak
Kijkgaatje
ZEEUWS-VLAANDEREN
dinsdag 13 mei 2003
door René van Stee
OOSTBURG - LPF'er Francois
Babijn uit Oostburg zet grote
vraagtekens bij het reddings
plan voor de Euregiotuinen aan
de Nieuwstraat in zijn woon
plaats. Hij heeft vooral moeite
met de mogelijke verkoop van
drie van de vijf hectare grond
buiten het park aan de afgetre
den voorzitter N. Boussen van
de Stichting Euregiotuinen.
Boussen wil hiervoor 300.000
euro betalen Het al geruime tijd
in geldnood verkerende toeris-
tisch-recreatieve tuinenproject
zou hiermee definitief van de
ondergang zijn gered.
In een brief aan de gemeente
raad van Sluis vraagt Babijn
zich af of contractueel is vastge
legd dat het nieuwe bestuur van
de Stichting Euregiotuinen de
grond terugkoopt tegen een be
paalde prijs. Zo niet, dan wil
Babijn graag weten waarom
Boussen 300.000 euro betaalt
voor een perceel grond dat met
de huidige bestemming hooguit
80.000 euro waard is. „Of ligt
het in de bedoeling een bestem
mingsplanwijziging door te
voeren, waardoor de heer Bous
sen in staat wordt gesteld een
geheel nieuw 'lucratief' project
te starten?", geeft Babijn in zijn
schrijven alvast een schot voor
de boeg.
Garantie
De Oostburgse LPF'er wil ook
weten welke garantie de ge
meente Sluis heeft dat ze geen
geld in een bodemloze put stopt,
welk bedrag aan openstaande
rekeningen nog moet worden
betaald en wat de maatschap
pelijke gevolgen van het moge
lijk staken van het project zijn.
Ook wijst hij op het vele geld dat
aan marketing besteed moet
worden bij goedkeuring van het
reddingsplan; hij vraagt of dit
bedrag is meegenomen in de ex
ploitatieberekening.
Babijn geeft de raadsleden de
boodschap mee dat een tuin pas
waarde krijgt na tien tot vijftien
jaar. Tot die tijd zijn er volgens
hem alleen kosten en geen ba
ten. „Het is daarom utopisch te
veronderstellen dat een com
plex als de Euregiotuinen het
reeds in een eerder stadium naar
beneden bijgestelde bezoekers
aantal van 55.000 binnenkort
haalt", aldus Babijn Als voor
beeld haalt hij de kasteeltuin in
het Limburgse Arcen aan. Uit
zijn informatie blijkt dat het
daar al vijftien jaar armoe troef
YERSEKE - Burgemeester en
wethouders van Reimerswaal
doen geen moeite om het bezoe
kerscentrum van het Nationaal
Park Oosterschelde in Yerseke
te krijgen.
Dat schrijven ze in een brief aan
de CDA-fractie Die had begin
dit jaar schriftelijke vragen ge
steld over de kwestie. De chris
ten-democraten vinden dat Rei
merswaal zich in het algemeen
veel meer op toeristen moet
richten. Het product recreatie
moet flink worden verbeterd.
De partij vindt dat het bezoe
kerscentrum voor het Nationaal
Park Oosterschelde een meer
waarde zou zijn en daarom in
Yerseke moet worden gevestigd.
Het college kan zich best vinden
in die gedachte, maar wijst het
CDA erop dat Neeltje Jans de
eerste gegadigde is voor zo'n be
zoekerscentrum. Momenteel
worden de mogelijkheden voor
vestiging aldaar onderzocht
Het college wil dat onderzoek
niet in de weg lopen. Pas als
Neeltje Jans niet meer in beeld
is, willen B en W zich hard ma
ken voor een bezoekerscentrum
in Yerseke.
Nadat de tunnel was geopend,
wees niets op een toename van
het verkeer van en naar de tun
nel Toch houdt het comité nu
vol dat daarvan wel degelijk
sprake is. Er zouden dagelijks
zeker 1200 vrachtwagens door
Drongen rijden. En dat zal, vol
gens Leefbaar Drongen, alleen
maar erger worden als over en
kele jaren eventueel de Wester-
schelde Containerterminal in
gebruik wordt genomen.
door Wout Bareman
DRONGEN - Het actiecomité
Leefbaar Drongen in de Vlaam
se Kanaalzone verzet zich tegen
verkeersmaatregelen, die de
groeiende verkeersstroom via
de Westerscheldetunnel soepe
ler door de Vlaamse Kanaalzone
moeten leiden.
Een groot aantal wegen in de
Kanaalzone wordt de komende
jaren aangepast Dat gebeurt,
omdat vooral op de R4, de be
langrijkste ontsluitingsweg op
zowel de oostelijke als westelij
ke kanaaloever in het Gentse
havengebied, steeds meer spra
ke is van filevorming.
Leefbaar Drongen grijpt de
'Week van de Zachte Wegge
bruiker' aan om tegen die maat
regelen te protesteren. Het
comité vindt dat de hogere over
heden met hun ingrepen vooral
de woonkernen in het gebied ex
tra belasten, terwijl die juist
verkeersarm moeten worden
gemaakt. Het geld dat nodig is
voor de maatregelen, kan beter
worden besteed aan het door
trekken van de R4 richting
Gent-Zuid, waar probleemloos
kan worden aangesloten op de
internationale E40 en andere
doorgaande autowegen.
Vrees
De bevolking van Drongen
sprak al voor de ingebruikname
van de Westerscheldetunnel de
vrees uit dat het zou leiden tot
een toename van met name het
vrachtverkeer, dat via Sas van
Gent en Zelzate een weg in zui
delijke richting zoekt De ver
keersdruk op Drongen en ande
re woonkernen is sinds jaar en
dag groot; groei van het verkeer
is uit den boze, werd geoordeeld.
Onderzoek
Uit onderzoek is inmiddels ge
bleken dat de verkeersdruk op
het grensgebied in de Kanaalzo
ne en directe omgeving sinds de
ingebruikname van de tunnel
nauwelijks is verhoogd Dat
geldt zowel voor de Kanaalzone
zelf als voor het belendende
Meetjesland, de grensstreek
tussen Assenede en Eeklo.
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter heeft gis
teren een 36-jarige inwoner van
Hansweert veroordeeld tot acht
weken cel en 21 maanden rijont
zegging.
De man bestuurde 23 augustus
vorig jaar in Yerseke een auto,
terwijl hem de rijbevoegdheid
was ontzegd. De auto bleek ook
niet verzekerd te zijn. In 2001
had verdachte zich ook al twee
keer schuldig gemaakt aan het
onverzekerd rijden In de uit
spraak werd ook rekening ge
houden met het strafblad van
verdachte.
De Utrechtse woont sinds
kort met veel plezier in Mid
delburg. Vorige week kwam
haar chef op bezoek met een
bloemetje voor de nieuwe
woning. Die chef, geboren en
getogen op een van de Wal-
cherse dorpen, wees na de be
groeting naar het veilig
heidsslot dat ze gewoontege
trouw direct na oplevering in
haar voordeur had laten zet
ten. „Wat zit dat kijkgaatje
op een rare plaats", zei hij
Even keek ze hem stomver
baasd aan. Vervolgens lachte
ze en vertelde hem dat ze blij
is in een provincie te wonen
waar veiligheidssloten nog
niet gewoon zijn.
Han van de Sande (links) en Erwin Dirven van de literatuurstichting Prometheus in jazzcafé Porgy&Bess. foto Camile Schelstraete
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - Nee, ze hebben het ju
bileum niet echt aan de grote klok ge
hangen. Waarom zouden ze er ook uit
gebreid bij stilstaan? Net zo fris en
vrolijk doorgaan als in de afgelopen ja
ren, dat is het motto. Er is genoeg inspi
ratie om nieuwe, prikkelende literaire
gasten naar Terneuzen te halen. De
Zeeuws-Vlaamse stichting Prometheus
bestaat tien jaar en viert dat donderdag
in Porgy Bess op bescheiden wijze
met een lezing van Rudi Fuchs.
In 1993 klopte Maja Lemmen van jazz
club Porgy Bess aan bij vaste klant
Roelof Ruules: er moest weer eens iets
gebeuren op literair gebied, want op
dat vlak was in Zeeuws-Vlaanderen
vrijwel niets meer te doen. „Roelof was
daarvoor de aangewezen man. Hij was
een groot boekenliefhebber, las bij wij
ze van spreken zeven boeken per week
Onder het genot van een glas bier werd
vervolgens de stichting opgericht,
mooier kan toch niet?", vertelt Hans
van de Sande van Prometheus (Grieks
voor 'hij die vooruit denkt').
Dat laatste geeft perfect de kracht weer
van de stichting. Schrijvers komen
graag naar Porgy Bess vanwege de
gemoedelijke cafésfeer. „De meeste au
teurs blijven daarom dikwijls tot lang
na de lezing in Porgy&Bess hangen.
Vrijwel alle Nederlandse auteurs ken
nen Porgy Bess en Prometheus. Het
gebeurt meer dan eens dat een Amster
damse schrijver een collega aanspoort
tot een bezoek aan Terneuzen", zegt
Van de Sande.
„Wij kunnen in een relatieve uithoek
van Nederland toch grote auteurs ha
len, omdat we van een hele mooie loca
tie gebruik kunnen maken Een lezing
in Porgy is natuurlijk toch wel iets an
ders dan een lezing in een bibliotheek",
vult zijn collega Erwin Dirven hem aan.
Nadat Jef Geeraerts in 1993 het spits
mocht afbijten, volgden grote namen
als Adnaan van Dis, Ronald Giphart,
Jan Wolkers en meer recent Maarten
van Rossem en Boudewijn Büch. „Al
vrij snel na de oprichting gingen we ook
met thema's werken, zoals filosofie, we
tenschap en dit jaar kunst. En jongeren
verliezen we ook niet uit het oog. We
hebben eens een poëzie-avond met een
dj gehouden. Ja, we proberen met Pro
metheus toch wel enigszins vernieu
wend te zijn", aldus Dirven.
Uit een enquête onder de vaste toe
schouwers bleek dat er grote vraag was
naar een avond over beeldende kunst.
Van de Sande: „Dan moet je een topper
halen en dus kom je snel bij Fuchs -
voormalig directeur van het Stedelijk
Museum - terecht.
De lezing van Rudi Fuchs begint donderdag
om 20.15 uur in het Terneuzense jazzcafé
Porgy Bess.
IS jgU.rnlHdePuvsseleijr
U BKEUZEN - Het personeel
M m de ambulancedienst in
ill Mus-Vlaanderen is bezorgd
„ver de toekomst van de hulp-
ra «lening. Zij vinden hel een
oDverantwoord besluit dat de
i directie van de Regionale Am-
bulance Voorziening Zeeland
3 jravZ) laagbouwambulances
uil aanschaffen.
Lage ambulances maken het
wlgens het personeel onmoge
lijk al in een vroeg stadium uit-
ri gebreide zorg aan de patiënt te
i verlenen, iets wat in hoogbouw-
i&j ambulances wel mogelijk is. Ze-
iü Iter in een uitgestrekt gebied als
uil Zeeuws-Vlaanderen is dat vol-
td> gens het ambulancepersoneel
?.a an groot belang,
va Lage ambulances bemoeilijken
o met alleen het werk van huis
je artsen en traumateams, ze ma
ten het ook onmogelijk familie
mee te laten rijden in het voer-
tuig, zeggen de ambulancemen-
sen.Bij het vervoer van bijvoor
beeld een kind, is dat volgens
benjuistessentieel.
■ui Het personeel wijst op afspra-
Ai ba uit het verleden. Na de fusie
tie nissen de ambulancedienst van
Ij; tel Rode Kruis en die van zie-
vo tenhuis Zeeuws-Vlaanderen in
i« 1997 zou besloten zijn om hoog-
M teuwambulances in heel de
ia streek gefaseerd in gebruik te
ai nemen. In West-Zeeuws-VI aan
leren njden ze al sinds 1987,
ook Hulst en Terneuzen be
schikken er inmiddels over
Huisarts
w Hetpersoneel wordt in haar op-
lid rattingen gesteund door de af-
deling Zeeuws-Vlaanderen van
ir de Districtshuisartsenvereni-
-i jmg (DHV). „Wij werken nauw
si samen met het ambulanceper-
h joneel. Als die vinden dat ze be
ter kunnen werken in een hoog-
bouwambulance, lijkt het ons
niet meer dan normaal dat de
ud directie van de ambulance-
!v dienst daar rekening mee
houdt", zegt de Sluise huisarts
<\R de Meijer, voorzitter van de
ij Gewonden
in Kapelle
KAPELLE - Bij een aanrijding
op de Nieuwe Vierwegen in Ka
pelle zijn gistermiddag drie ge-
s Konden gevallen.
19 Hond vier uur vond daar een
eg botsing tussen twee personen-
ce auto's plaats. Een 71-jarige au
tomobilist uit Yerseke reed over
deSpaanweg, komende uit de
nchting van de Pi eters weg. Op
dekruisingmet de Nieuwe Vier
wegen verleende hij geen voor
rang aan een voor hem van links
komende 25-jarige automobi
list uit de gemeente Borsele. De
"1-jarige man, zijn inzittende,
ren73-jange vrouw uit Yerseke,
ffi de 25-jarige automobilist
werden met onbekende verwon
dingen per ambulance overge
bracht naar het ziekenhuis in
Goes.
DHV in Zeeuws-Vlaanderen.
„Je kunt daar als directeur niet
zomaar aan voorbij gaan."
J. van de Velde, de directeur van
de RAVZ, zegt dat zijn keuze is
bepaald op basis van zakelijke
argumenten „De argumenten
van het personeel zijn wel mee
gewogen, maar zijn voorname
lijk op emotie gebaseerd." Vol
gens de directeur viel de keuze
in eerste instantie op een hoge
ambulance van het merk Che
vrolet, maar die bleek te duur.
De ambulancedienst wil dit jaar
vijf van de acht ambulances ver
vangen door (lage) Mercedes-
ambulances. Het personeel had
eerder de voorkeur uitgespro
ken voor de eveneens lage Volvo
S-80. „Maar omdat die nog
maar op een plek in Nederland
dienst doet, vond ik het risico te
groot om dat model te nemen."
Van de Velde zegt dat er geen re
den is voor bezorgdheid over de
kwaliteit van de zorgverlening.
„De kwaliteit daarvan zal al
leen maar toenemen."
Het personeel is verontwaar
digd dat Van de Velde hen ver
wijt alleen emotionele argu
menten te hebben aangedragen.
„We worden opgeleid en ge
traind om in acute situaties ade
quate hulp te verlenen. Dat is
ook onze drijfveer. Het is ons
niet te doen om in chique auto's
rond te rijden. Dan waren we
wel taxichauffeur geworden
doorSheila van Doorsselaer
ANTWERPEN - Zeeuws-
Vlaams Europarlementariër J.
Boogerd-Quaak (D66) heeft
toegezegd medestanders te zoe
ken om de Belgische nieuwe
jerorderdening over de werk
loosheidsuitkering voor Neder
landse grensarbeiders te torpe-
wren. Als de verordening
•och wordt aangenomen,
worden Nederlanders die in
België werken en hun baan ver
ben, enorm gekort op hun uit-
kenng.
Wie m Nederland in de WW te
rechtkomt, krijgt zeventig pro-
rwi' van het laatstverdiende
--•■■ In België is de werkloos-
oidsuitkering heel anders ge
regeld. Daar is de uitkering
^•gesteld op zevenhonderd
per maand. Nu nog komen
erlandse grensarbeiders in
«Werking voor de Neder-
Jndse regeling, maar in een
jwraening wordt voorgesteld
flëNederlanders onder het Bel-
Advertentie
Wij richten kantoren in
hoekman-
Noord/andstiaai 6 Yerseke
S729 07 fax (011 3i 17 38 73
gische systeem te laten vallen.
„Dat is voor werknemers met
een gemiddeld inkomen een
harde klap", zegt I. Cools, be
stuurder van Stichting Grens-
arbeid.
„Van een maandelijks inkomen
van zeg maar twee a driedui
zend euro terugvallen op zeven
honderd euro, dat is een te groot
verschil
Over de verordening werd giste
ren gedebatteerd tijdens een
seminarie, opgezet door Deloit-
te Touche, in Antwerpen en de
Stichting Grensarbeid, die de
belangen van vooral Zeeuwse
en Brabantse grensarbeiders
behartigt
Tijd dringt
Tot vrijdag kunnen tegen de
verordening amendementen
worden ingediend bij het Euro
pees Parlement.
Cools:„De tijd begint te drin
gen. Pas vorige week vernamen
wij het uiteindelijke voorstel,
hoewel over de ontwerpveror
dening al sinds 1998 wordt ge
sproken."
De stichting, die goede contac
ten onderhoudt met J. Boogerd-
Quaak, heeft haar de situatie
voorgelegd waarop zij heeft be
loofd zich in te zetten voor de
Nederlandse grensarbeiders.
Zij gaat proberen voor aan
staande vrijdag medestanders
te vinden zodat de verordening
niet wordt aangenomen of
wordt gewijzigd.
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - Kapitein Wil
lem van der Decken heeft het
nakijken. Railvervoerder Rai
lion Benelux NV wilde geen lo
comotieven vernoemen naar
een niet-bestaande zeeheld.
Dus kreeg geen van de vijf gere
noveerde hydraulische diesello
comotieven de naam De Vlie
gende Hollander.
Van der Decken kwam nog even
opdraven om het misverstand
recht te zetten. Als Terneuzense
zeeheld mocht hij niet ontbre
ken in het rijtje te vernoemen
helden, stelde hij.
Uiteindelijk hielp hij commis
saris van de koningin W. van
Gelder toch met de doop van de
Michiel Adriaenszoon de Ruy-
ter, door de fles champagne aan
te geven. De vier collega-loco
motieven van De Ruyter zijn
vernoemd naar Johan en Corne-
lis Evertsen, Frans Naerebout
en Jacob Roggeveen. Door mon
tage van een nieuwe motor en
verbeterde akoestische dem
ping, zullen de van oorsprong
Oost-Duitse locomotieven mi
lieuvriendelijker en stiller door
het Zeeuws-Vlaamse land tuf
fen.
De vijf locomotieven zullen
jaarlijks wagons met meer dan
een miljoen ton aan goederen
naar en over de Belgische grens
slepen. Het op elkaar afstem
men van Europese transport- en
veiligheidssystemen en de eco
nomische groei van de regio
(Mosselbanken, Axelse Vlakte)
moet het railvervoer in Zeeuws-
Kapitein Willem van der Decken gooit zijn stuurwiel op de Michiel de Ruyter, waarna hij de naam van
de locomotief onthult. foto Camile Schelstraete
Vlaanderen verder doen groei
en. Algemeen directeur, C. Rob-
beson, verwacht binnen vijf tot
tien jaar al een behoorlijke
groei, zowel in het vervoerston-
nage als in het aantal perso
neelsleden. Railion biedt nu
twintig mensen in de regio
werk. Als een bedrijf als Ghent
Oil Tanking (Mosselbanken) op
volle toeren draait en een be
drijf als Avesta Polarit van een
nieuwe lijn op de Axelse Vlakte
gebruik kan maken, dan leidt
dat over een jaar of tien tot een
verdubbeling van het aantal
personeelsleden, voorspelt
Robbeson.
RN 204 399.0