Herbouw
Britannia
dichterbij
"Alles erop en eraan?"
PZC
Mastodont doet Vlissingen aan
z-wear
www.pzc.nl/adverteren
Zwitserse formule met glucosamine
nu overal in Nederland verkrijgbaar!
Buurt ziet af van hoger beroep
.14
Gemeente Goes vraagt
eigen bijdrage van
werkgevers ID-banen
v
Vrouwen leren
omgaan met pc
Geef om vrijheid
textieldruk
groothandel
Reuma?
En toch onbezorgd op vakantie?
1Reumafonds
Soepele en veerkrachtige gewrichten met Glucon Combi®
dinsdag 13 mei 2003
door Ab van der Sluis
en Edith Ramakers
VLISSINGEN - De weg is vrij
voor herbouw van hotel Britan
nia op de Boulevard Evertsen in
Vlissingen. Drie groepjes om
wonenden gaan niet bij de Raad
van State in hoger beroep tegen
de bouwvergunning. Door die
stap wordt de bouwvergunning
onherroepelijk.
De bestuursrechter in Middel
burg gaf onlangs zijn goedkeu
ring aan de bouwvergunning
voor herbouw van het hotel Bri
tannia.
De gemeente Vlissingen had de
bouwvergunning al afgegeven.
In december 2002 oordeelde de
Raad van State dat het college
van burgemeester en wethou
ders de bouwvergunning recht
matig had verstrekt, maar de
Raad van State vond dat deze
nog inhoudelijk behandeld
moest worden door de bestuurs
rechter.
Na de recente toetsing door de
Middelburgse bestuursrechter
konden de omwonenden van het
verpauperde gebouw aan de
Boulevard Evertsen in beroep
bij de Raad van State.
„We hebben steeds gezegd", al
dus bezwaarmaker J van Son,
„dat we in beroep gaan als we
goede argumenten hebben. Die
hebben ook we steeds gehad,
maar nu niet meer, Je argumen
ten worden steeds meer afge
peld. Een bezwaar indienen om
tijd te rekken, is nooit een optie
geweest."
Te groot
Wat Van Son betreft blijven zijn
bezwaren overeind. Het gebouw
wordt volgens de Vlissinger nog
steeds te groot en is ten opzichte
van zes jaar geleden - toen de
eerste plannen werden gepre
senteerd - niet of nauwelijks
veranderd.
Van Son trekt zijn eigen conclu
sies. Zijn huis staat te koop. „De
strijd is gestreden. We hebben
ons zes jaar lang verzet en verlo
ren. Voor jezelf is het mentaal
afgelopen Ik trek m'n eigen
plan."
Ook P Kraan uit de Bakkers-
dorplaan is niet naar de Raad
van State gestapt. ..Ik denk",
licht hij toe. „dat wij te weinig
kansen hebben om de bouwver
gunning onderuit te halen. We
hebben alles gewonnen, tot de
laatste keer. Maar het blijft een
onding dat ze gaan bouwen."
Volgens Kraan is de gemeente
Vlissingen nog niet klaar met de
omwonenden ..We beginnen in
ieder geval een procedure voor
planschade. We hebben daar
voor voldoende munitie. De ge
meente is nog niet van ons af,
maar dat zou ook ijdele hoop
zijn."
Ook buurtbewoner J. van der
Haven, die de laatste groep van
bezwaarmakers vertegenwoor
digt, gaat niet in beroep bij de
Raad van State.
Sloop
De ontwikkelingsmaatschappij
voor de bouw van hotel Britan
nia bestaat uit AW Beheer uit
Middelburg, Loostad BV, de
Walcherse Bouw Unie en Bouw-
groep Peters.
Zij bereiden zich momenteel
voor op de sloop van het verpau
perde complex. Daarna wil de
ontwikkelaar Britannia veran
deren in een vier- tot vijfster
renhotel De gemeente Vlissin
gen heeft de sloopvergunning
voor het hotel al in 1999 ver
leend.
door Ron Magnée
VLISSINGEN - Een gele mas
todont ligt dezer dagen in Vlis-
singen-Oost aangemeerd. Het
is de drijvende kraan Asian
Hercules II, de grootste ter we
reld in zijn soort. Het gevaarte
ligt in de Scaldiahaven om en
kele klusjes in de buurt te ver
richten. Volgende maand vaart
de drijvende bok naar het Ka
naal om de Tricolor uit het wa
ter te hijsen.
De statistieken van de Asian
Hercules II zijn imponerend:
de drijvende bok heeft de af
metingen van een voetbalveld
en de kraan kan zo'n 3200 ton
uit het water tillen. Het ge
vaarte heeft al een aantal ster
ke staaltjes op zijn naam
staan. Zo tilde de kraan al eens
de grote metalen delen van de
Millennium Bridge in hartje
Londen op hun plaats. Toch is
het aantal bemanningsleden
van de Asian Hercules II be
perkt: de bok vaart met niet
meer dan twaalf man.
De gigant ligt dezer dagen in
de Scaldiahaven in Vlissin-
gen-Oost om enkele klussen te
verrichten. Zo moeten er voor
Mammoet buizen worden ge
tild. Daarna vertrekt de bok
naar Rotterdam, waar hij in
gereedheid wordt gebracht
voor de volgende klus: het til
len van het gezonken Noorse
autoschip Tricolor. Vanaf vol
gende maand wordt de kraan
voor deze opdracht ingezet. De
eigenaar van de Asian Hercu
les II, Smit Salvage, verwacht
drie maanden nodig te hebben
om het Noorse autoschip op te
ruimen.
De ruim 190 meter lange Tri
color ligt sinds 14 december in
het Nauw van Calais, onge
veer vijftig kilometer ten oos
ten van het Engelse Ramsgate
en dertig kilometer ten noor
den van het Franse Duinker
ken. Om de Tricolor boven
water te krijgen, wordt het ge
zonken schip eerst in zeven
stukken gezaagd. Om de afge
zaagde moten van elk 2500 tot
3000 ton omhoog te tillen
wordt naast de Asian Hercules
II ook de Rambiz van Scaldis
ingezet. Samen leveren de
bokken het hefvermogen van
zo'n zesduizend ton.
Voor de enorme kraan begint aan zijn klus in het Kanaal, wacht hem in Vlissingen nog een karwei
tje. foto Lex de Meester
fffi
door Rolf Bosboom
GOES - De gemeente Goes wil
de ID-banen, de vroegere Mel-
kertbanen, volledig instand
houden. Daarvoor is het nood
zakelijk dat de instanties waar
de medewerkers actief zijn, een
financiële bijdrage betalen. De
gemeente geeft, als een van de
voornaamste werkgevers, zelf
het goede voorbeeld.
Het kabinet besloot vorig jaar
tot forse bezuinigingen op de
gesubsidieerde arbeid. Het gaat
daarbij om In- en Doorstroom
banen (ID-banen). Deze zijn be
doeld om langdurig werldozen
werkervaring te laten opdoen,
met als doel dat ze uiteindelijk
kunnen doorstromen naar een
reguliere baan.
Het Goese college van B en W
wilde destijds zelf proberen de
bezuinigingen, in elk geval
voorlopig, ongedaan maken.
Dat stuitte op weerstand van
met name WD en CDA. Die
vonden juist dat de gemeente zo
snel mogelijk moest beginnen
met het afbouwen van het aan
tal banen. Dat leidde in januari
na een lange discussie, tot het
instellen van een vacaturestop.
Voor het college speelde destijds
mee dat nog onduidelijk was
hoe het nieuwe landsbestuur er
uit zou gaan zien. Gelet op de sa
menstelling van het kabinet dat
nu wordt geformeerd, is er wei
nig kans dat de bezuinigingen
op de ID-banen worden terug
gedraaid.
B en W van Goes achten het ech
ter van groot belang dat het hui
dige banenbestand zo veel mo
gelijk overeind blijft, omdat zij
vinden dat de medewerkers een
wezenlijke bijdrage aan de
maatschappij leveren. Er ligt
daarom nu een reddingsplan op
tafel waarin de werkgevers, die
nu niets kwijt zijn aan een ID'er
een eigen bijdrage gaan beta
len. Er wordt gedacht aan een
bedrag van 3000 euro per werk
nemer per jaar. Daarmee kan
het huidige aantal banen volle
dig worden gehandhaafd.
Het gemeentebestuur komt
daarmee ook weer bij zichzelf
terecht, want bij veertig van de
in totaal 114 banen waarom het
pED
VffS-i
jsalif
*S
gaat, is de gemeente flus.
indirect betrokken Ij i
gevallen zijn de mensen bi,i
gemeente in dienst of bij onL „k
saties en instellingendieffjL
cieel) afhankelijk zijn vanj,
gemeente, zoals welzij®»»
msatie SMWO, het onderaj
Slachtofferhulp en de muaei
school.
Kosten
In principe zouden die organ;,
saties de kosten binnen hune-teso
gen begroting moeten oplos» £r
maar de kans bestaat dat zeur-
eindelijk toch bij de gemets*
aankloppen. Die is dus ma*,
maal 120.000 euro perjaarkni'
aan de instandhouding van
gesubsidieerde arbeid.
In de andere 74 gevallen kor u
de 3000 euro per persoon v« -d
rekening van de betrokken or- bM
ganisaties en instanties Hst aai
gaat onder meer om gehand:-
captenorganisaties. zorgcentra, 3(
pysehiatrisch ziekenhuis Eek-
gis en het Oosterscheldi
huis.
Met hen moet nog worden over-
legd of zij de eigen bijdrage wil. k.
len betalen. Tegelijk moet du:-
delijk worden in hoeverre ds
gemeenteraad bereid is het pis;
te steunen. Zo snel mogêüi't
daarna wil het college praté:
met de direct betrokkenen, i
mensen die de banen momenta
bezetten.
*11
HJ5
ia
ZIERIKZEE - Vrouwen die zelf dS
niet over een computer beschik
ken of er slecht mee overweg
kunnen, kunnen zich bij sociaal
cultureel werk De Lichtboei ia
Zierikzee vertrouwd maken mei
computers.
ent
Elke woensdagmiddag wordec
in het multimedialokaal van het
MFC aan de Huijbertstraatvan
15.00 tot 17.00 uur bijeenkom- m
sten gehouden.
Er zijn dan twee begeleidstersm
het multimedialokaal van het
MFC aanwezig die bezoeksters
wegwijs maken.
|A
kt:
Support our fight for human rights
020 626 44 36
www.amnesty.nl
giro 454000
pak de telefoon en neem de kortste weg
van idee naareindprodukt!
het idee levert u: uit uw hoofd,
vonof bierviltje, floppy of cd,
de rest verzorgen wij,
zelfs binnen een week: van tos tot jas,
bedrukt of niet.l keer of 10.000 keer!
HARINGVLIETPLEIN 7 ZIERIKZEE
tel.: 011 1 - 450026 fax 0111 - 450031
Dat kan, want het Reumafonds
organiseert al sinds 1958 betaalbare,
aangepaste vakanties in binnen- en
buitenland voor mensen met reuma.
Met zorg op maat, aangepaste voor
zieningen, speciaal vervoer, rolstoel
toegankelijke hotels: en dus een
onbezorgde vakantie. Door de inzet
van vele vrijwilligers tijdens de reis
en steun van het Reumafonds zijn
deze aangepaste reizen beschikbaar
tegen prijzen die vergelijkbaar zijn
met gewone vakanties.
Nieuwe vakantiegids van het
Reumafonds
Wilt u naar een zonnige bestem
ming, houdt u van prachtige natuur
of gaat u liever naar een grote stad?
De nieuwe Reuma-vakantiegids 2003
biedt u een gevarieerd pakket reizen
in binnen- en buitenland. Zo zijn er
busreizen naar bestemmingen in o.a.
Nederland, België, Duitsland en
Tsjechië en vliegreizen naar Portugal
en Spanje. In Nederland en Frankrijk
hebben we ook bestemmingen waar
u met eigen vervoer naar toe kunt
reizen.
Een eigen vakantiecentrum
Het Reumafonds heeft ook een eigen
vakantiecentrum Groot Stokkert op
de Veluwe. Met speciale voorzienin
gen als rolstoelservice, verharde
wandelpaden, algemene dagelijkse
hulp en een extra verwarmd zwem
bad met badrolstoelen en een hel-
lingbaan.
Al deze aangepaste vakantiemoge
lijkheden zijn bestemd voor iedereen
met reuma.
Meer informatie?
Belangstelling voor vakanties via het
Reumafonds? Bel 020-5896464
Belangstelling voor Groot Stokkert?
Bel 038-4472400
Of kijk op www.reumafonds.nl
Sterk in beweging
Wie soepele en veerkrachtige gewrichten wil, moet zeker het volgende eens lezen. Er is nu namelijk
Glucon Combi - een product met de stoffen glucosamine en chondroitine. Deze formule levert de
optimale bouwstoffen en zorgt ervoor dat u uw gewrichten soepel kunt blijven bewegen! Het mense
lijk lichaam kan zelf glucosamine en chondroitine aanmaken. Deze twee stoffen zijn zeer belangrijke
bouwstoffen voor het kraakbeen tussen de gewrichten. Echter naarmate we ouder worden kan de
lichaamseigen productie veranderen. Dit kan gevolgen hebben voor de soepelheid van de gewrichten.
Glucon Combi ondersteunt kraakbeencellen gewrichten. Chondroitine is een van de belangrijkste
Glucon Combi bevat de lichaamseigen werkstoffen glu- bestanddelen van kraakbeen, banden en botten. Het
cosamine en chondroitine. Met Glucon Combi vult u het heeft een dubbelfunctie aangezien het de afbraak van
niveau van deze lichaamseigen stoffen aan. Dit onder- kraakbeen tegengaat en tevens dient als bouwsteen voor
steunt de kraakbeencellen, waardoor de gewrichten soe- nieuw kraakbeen. Bovendien bevat chondroitine een
pel en veerkrachtig blijven. Volgens de nieuwste weten- aantal moleculen die enzymen blokkeren die verant-
schappelijke inzichten is de verhouding van de werkstof- woordelijk zijn voor de afbraak van kraakbeen,
fen, die men dagelijks inneemt van groot belang voor het
resultaat. Geadviseerd wordt om dagelijks 1500 mg glu- Merkbaar verschil
cosamine en 500 mg chondroitine in te nemen. Met twee Glucon Combi bevat per tablet 750 mg glucosaminesul-
tabletten Glucon Combi per dag haalt u exact de dage- faat, 250 mg chondroitinesulfaat, vitamine C en E, en de
lijkse geadviseerde dosering. mineralen koper, mangaan, seleen en zink.
De dagdosering is 2 tabletten per dag, Hiermee neemt u
De combinatie werkt de ideale dosering waardoor het verschil vaak al binnen
Glucosamine is een lichaamseigen werkstof dat onmis- een aantal weken merkbaar is. Glucon Combi is verkrijg
baar is voor de aanmaak en opbouw van gewrichten, baar in een 30 tabletten en 60 tabletten verpakking,
banden, kapsels, nagels en huid. Het stimuleert de aan
maak van kraakbeencomponenten. Glucosamine is Glucon Combi* is o.a. verkrijgbaar bij onderstaande
zodoende verantwoordelijk voor de aanmaak van stoffen adressen. Voor meer informatie bel 013 - 528 49 76
die onmisbaar zijn voor het goed functioneren van ofkijkopwww.gluconcombi.nl
Goes: Drogisterij De Rode Pilaren, Lombardstraat f
Zierikzee: DA D'Attance Kik, Appelmarkt 24;
Burgh-Haamstede: DA Drogisterij Kik, Ring 15;
Renesse: DA Drogisterij Renesse, Zoom 7
:-ö
Bevat een unieke combinatie van
glucosaminesulfaat, chondroitine
sulfaat, vitaminen en mineralen
Gunstige uitwerking op
ouderdomsverschijnselen aan
het bewegingsapparaat
Verhoogt de vitaliteit van de
gewrichten en spieren
Bij aankoop van 1 verpakking
Glucon Combi 60 tabletten
31,50)
ontvangt u 1 verpakking
Glucon Combi 30 tabletten
HELEMAAL GRATIS
Uw voordeel 17,95
Proef nu de SkodaFabia Creation. "Alles erop en eraan?" "Ja, doe maar. Lekker Het klinkt misschien wat plat, maar als het gaat
om proeven, proberen of testen van de Skoda Fabia Creation, dan moeten we toegeven: alles zit er - inderdaad - op en aan. Hatchback,
sedan of combi. Chroompakket, getint glas, zwart interieur met unieke Creation-bekleding, elektrische ramen vóór en, niet te vergeten,
de halfautomatische airco en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Ca hem gauw proeven, bij uw Skoda-dealer. Kijk voor meer
informatie op www.proefskoda.nl
Importeur: Pon Mobiel, Klepelhoek 4, 3833 GZ Leusden. Telefoon (033) 494 91 70, fax (033) 461 03 61.
Et is al een Skoda Fabia Creation 1,2 liter 47 kW hatchback) vanaf lï 280.00 (consumentenpri)s ind. BTW/bpm. exd verwijderingsbijdrage en kosten rijklaar maken). Brandstofverbruik
gemiddeld 4,8 - 6 7 I 100 kin 1 op 14.9 -20,8). COj-emlssie 130-161 g/km. U least al een Skoda Fabia Creation bij Skolease voor 338 50 per maand (genoemde vanaf leaseprijs geldt voc
full operational lease op basis van 48 maanden en 20 000 km per jaar. exd. BTW, exd. brandstof). Prijs-en specificatiewijzigingen voorbehouden.
Duidelijk Skoda.