Satie is gek én geniaal PZC Met idealisme is toch niets mis? Katja doet nu wat ze zelf mooi vindt t-m Jean-Yves Thibaudet 27 Jeanne van Heeswijk ni! m i' i donderdag 8 mei 2003 et was meteen raak. Bij het horen van de 'Gnossiennes' werd Jean- Yves Thibaudet meteen smoorverliefd op de schijnbaar simpele, maar oh zo betoverende pianomuziek van Eric Satie. ,Ik was toen een jaar of tien. Pas veel later begreep ik hoe geniaal die muziek is." Inmiddels heeft de Franse pianist vijf cd's volgespeeld met alle piano werken van Satie. Klanken uit het Parijs op het snijvlak van de negentiende en twintigste Eric Satie leefde in het Parijs dat werd beheerst door wat Thibaudet omschrijft als een 'sympatiek soort decadentie'. „Coco Chanel begon de mode te bepalen, de als tijdelijk bedoel de Eiffeltoren werd toch maar niet afgebroken en de stad tooi de zich met art nouveau. De film was in opkomst. Er zijn dan ook nog beelden waarop je Satie met een paar vrienden, keurig in het pak en een paraplu boven het hoofd, op een dak op een neer ziet springen. Niemand weet trouwens waarom. Excentrieke man. Montmarte, waar hij leef de en werkte, was toen nog een dorp buiten Parijs. Ik ben er ge weest om de sfeer van zijn mu ziek te proeven. De cabarets waar hij optrad zijn verdwenen, maar Le Lapin Agil is er nog. En in het museum van Montmarte, ooit het atelier van Renoir, staat een oude, valse piano. Daar heeft hij vast nooit gespeeld, maar je kunt je er toch iets bij voorstellen. Want achter de fa- fade van die zogenaamde schil ders die toeristen portretteren, leeft dat oude Montmarte nog steeds. Met die sfeer in mijn hoofd heb ik al zijn pianowerk eindelijk op cd gezet. Want er zijn genoeg cd's met zijn mu ziek, maar echt alle pianostuk ken, dat heeft nog niemand ge daan: 383 minuten op vijf cd's, inclusief de wereldpremière van de zevende 'Gnossiennes'. Zijn muziek voor theater, voor caba ret, gewone concertstukken, al les staat erop. Gerangschikt naar genre. Hopelijk wordt daarmee duidelijk wie Satie werkelijk was. Knettergek, maar geniaal. En vooral: nooit echt geaccepteerd. Hij was een tijdgenoot van Ravel en Debus sy, maar hun verhouding was moeizaam. Hij was modern voor die dagen, een markantëeenling die je al herkent aan de eerste drie noten muziek. Schepper van prachtige harmonieën. Een beetje jazzy." „Dat hij muziek schreef voor de cabarets van Montmartre en daar ook speelde, deed zijn sta tus ook al geen goed. Maar hij werkte daar wel voor de sterren van die tij dJe ziet ze staan op de affiches van Lautrec. Yvette Gilbert bij voorbeeld, die op trad in Le Chat Noir, had de sta tus van een Madonna. Op de cd staan de bewerkingen van een aantal van die chansons voor solopiano, maar hij zette genoeg teksten op muziek voor een hele cd. Die ga ik zeker ooit maken. Het probleem is wel een zange res te vinden die de teksten aan voelt, daarmee kan spelen. Het is met Satie als met André Previn. Die werkte voor Holly wood en kreeg daarmee een stempel dat hij nooit meer kwijt raakte. Vreemd, want mensen als Schönberg, Strawinsky en Korngold zaten toch ook in Hol- Jean-Yves Thibaudet: „Satie was een markante eenling die je al herkent aan de eerste drie noten muziek." fotc lywood? Dus wat is er dan mis met die cabarets? Eigenlijk was dat een fantastische tijd. Nooit meer hebben er zo veel verschil lende kunstenaars met elkaar samengewerkt als toen in Montmartre. Moet je nagaan: Picasso, Cocteau en Satie maakten samen het ballet 'Pa rade'. Rijk is hij nooit geworden. In te gendeel. Hij woonde ergens in Montmartre op een derde ver dieping, maar naar mate hij minder geld had, verhuisde hij naar de tweede, de eerste en uit eindelijk de begane grond, waar hij niet eens verwarming had. Zijn schoenen waren volkomen versleten. De gaten stopte hij met zijn visitekaartjes. Geld was voor hem eigenlijk niet zo belangrijk. Hij was gul en trak teerde zijn vrienden als hij geld had graag op diners.Maar hij verzorgde zichzelf uitstekend. Dat wel. Na zijn dood vonden ze in zijn kamer een aantal prach tige kostuums, met bijpassende overhemden en dassen. Eerste klas. Een echte dandy, een aris tocraat. Satie zat vol grappen en ook zijn muziek is altijd vrolijk. Maar het maskeert zijn moeilijke le ven. Dat leer je uit de brieven aan zijn broer. Prachtige litera tuur. Jammer, door de telefoon en de e-mail zijn we die brieven- cultuur kwijt. Een eigenzinnige man, maar ook heel onzeker. Stel je voor dat je als componist op je negendertigste weer com positielessen gaat nemen. En dat was niet eens zijn beste pe- riode. Als hij weer volgens zijn eigen gevoel gaat schrijven, zit ten zijn stukken vol fantasie. Voor het spelen van zijn werk moet je ook zelf de nodige fanta sie hebben, want hij geeft zelf heel weinig aan. Alles moet je zelf interpreteren. Zelf de juiste kleuren zoeken. Ook voor de simpelste composities moet je nog de juiste sfeer vinden. Voor al de langzame stukken zijn daarom heel moeilijk. Al geeft dat natuurlijk wel vrijheid. Soms is het of je het publiek daarmee hypnotiseert. Zoals laatst in New York. Je voelt dan de stilte die je bij de mensen op roept, alsof ze in een roes raken. Net of de tijd stilstaat." In augustus speelt Thibaudet datzelfde programma in Am sterdam. Hij zal daarbij ook het nodige over Satie vertellen. „Ei genlijk moet dat normaal zijn. want een recital is vaak zo stijf. Dat merk je als je een toegift aankondigt, want die staat nooit in het programmaboekje. Het is dan of de spanning bij het publiek wegvalt, of je een bar rière doorbreekt. In de negen tiende eeuw was dat anders, toen had je geen programma boekjes. Een Josef Hoffmann kondigde toen alles zelf aan De mensen wisten dan ook niet voor welke stukken ze kwamen, ze gingen voor de pianist." „Het leuke is dat Satie ook mu ziek schreef voor kinderen. Hij wilde ze vertrouwd maken met de nieuwe muziek van die tijd. Stukjes met een glimlach. Teen agers van nu voelen dat perfect aan. Maar ook zijn andere werk is gemakkelijk te begrijpen. Trouwens, wat is er moeilijk aan klassieke muziek? Kinderen van een jaar of zestien die hele dag rock horen, vinden dit al na een paar minuten luisteren eigen lijk heel 'cool' Heel bizar dat klassieke muziek een elitair imago heeft. Maar kinderen die met hun ouders naar concerten meegaan, kunnen deze muziek gewoon waarderen. Ik speel zelf graag op scholen. Net zo leuk als optreden in Car negie Hall. Dus laat ook orkes ten toch alsjeblieft veel voor kinderen spelen. Een aangepast programma is niet nodig. In Bo logna repeteerde ik met Riccar- do Chailly en het orkest in die stad de Turangalila symfonie van Messiean voor een zaal met 2500 kinderen van een jaar of twaalf. Chailly vertelde eerst wat over dat stuk en toen begon nen we tachtig minuten lang te spelen. En je hoorde geen kind. Het was ons beste optreden van die week." Hans Visser Cd-uitgave: Satie, The complete so lo pianomusic, Decca 473620-2 (vijf cd's voor de prijs van twee). Concert 7 juni: Turangalila symfo nie, Jean-Yves Thibaudet, Radio Fil harmonisch Orkest Holland o.l.v. Edo de Waart: Concertgebouw Am sterdam, Vara Matinee Concert 7 augustus: Satie-recital, Jean-Yves Thibaudet: Concertge bouw Amsterdam, Robeco Zomer- concert Tijd voor echt toneel en een serieuze speelfilm, besloot Katja Schuurman (28). Niet om haar frivole imago op te krik ken, maar omdat ze denkt dat ze als actrice toe is aan spannender uitdagingen. In het toneelstuk 'Onze Jeugdeen heftig portret van drie jongeren op drift, staat ze naast Johnny de Mol en Teun Kuilboer in het Oude Luxor Theater in Rotterdam. En regis seur Theo van Gogh bracht haar samen met Pierre Bokma in de korte film 'Interview' Na tien jaar volop 'in the pictu re' kent ze haar plekje wel in Ne derland showbizzland. „Mijn pre is tegelijkertijd ook mijn handicap", weet Katja Schuur man. „Ik krijg wellicht vaker dan een ander aanbiedingen, maar dat is dan bijvoorbeeld omdat mijn overbekende naam helpt bij het filmfonds Nadeel aan die bekendheid is dat men sen nu eenmaal een bepaald beeld van me hebben, waardoor het moeilijk is ze ervan te over tuigen dat ik ook echt iets kan." In die overtuiging is ze opnieuw gesterkt door twee recente avonturen, die ze inmiddels als aanloopjes tot haar vuurdoop als toneelactrice in 'Onze Jeugd!' kan beschouwen: het bijzondere vrouwenproject 'De Vagina Monologen' en de speel film 'Interview' van Theo van Gogh Eerstgenoemd uitstapje stelde haar in staat vrijblijvend de theatersfeer te verkennen, omdat ze slechts incidenteel deel uitmaakte van de wisselen de bezetting en er alleen werd voorgedragen. „In wezen was het een veilige manier om te zien hoe het in toneelverband alle maal werkt." Minstens zo geestverruimend was haar samenwerking met Theo van Gogh en Pierre Bokma ten behoeve van 'Interview', het politiek-journalist ondervraagt populaire-actrice-verhaal dat eind van de maand in de biosco pen komt. „Ik ben meestal nega tief over mijn eigen verrichtin gen, maar hier ben ik apetrots op." Zet ze in 'Interview' een ver trouwd type vrouw neer, in 'On ze Jeugd1' speelt ze een meisje dat in allerlei opzichten ver van haar af staat. Allereerst is er een leeftijdsverschil van zo'n tien jaar, waar Schuurman zelf geen punt van maakt. „Op toneel kun je je wat dat betreft meer per mitteren dan in film. Zou ik ook net zo goed voor een oudere vrouw kunnen doorgaan. Nu is het dan iemand die jonger is, wat met mijn haar in een staart je en een paar gympies aan best moet lukken, lijkt me." Veel be- langri j ker nog is dat de losgesla gen Kim in de vernederlandste theaterhit van Kenneth Loner- gan vrijwel niets met haar ge meen heeft. „Dat meisje is zo anders dan ik ben. Ze kan abso luut niet communiceren. Ze is kwaad op de wereld en weet niet hoe ze moet reageren." Ze speelt Kim, voor tegenspeler Sander (Teun Kuilboer) het meisje van zijn dromen. Sander is een ontspoorde yuppenzoon die 15.000 euro heeft gestolen van zijn pa die hem het huis heeft uitgezet. Daarom zoekt hij onderdak bij zijn veel stoer dere vriend Dennis (Johnny de Mol), een dealer wiens interesse vooral uitgaat naar drugs. Tijdens het proefdraaien heeft Schuurman al ervaren dat avondvullend acteren op toneel iets anders is dan voor de film- of televisiecamera's „Dit is als proces in feite veel verrassender. Waarom lukt het vandaag in eens niet? Dat soort wendingen maak je tijdens het groeien in je rol geregeld mee." Bij 'Interview' heeft ze genoten om de uiterst losse aanpak van Theo van Gogh. Peter de Baan waardeert ze als regisseur van 'Onze Jeugd!' om andere rede nen. „Peter laat je lang vrij in het bepalen van de te volgen koers. Net als Theo stelt hij je gerust, dat heb ik nodig. Je hebt ook regisseurs die je eerst hele maal willen afbreken om je daarna weer helemaal te kun nen opbouwen. Is niks voor mij, als je mij afbreekt, blijf ik lig gen, begin ik te huilen en wil ik niet meer. Daar schiet dus nie mand iets mee op." Louis Du Moulin Onze Jeugd.', naar This is our Youth van Kenneth Lonergan. Met Katja Schuurman, Johnny de Mol en Teun Kuilboer. Regie: Peter de Baan. Van daag is de première in het Oude Luxor Theater, aanvang 20.00 uur. Tot en met 31 mei. Katja Schuurman. foto Jaap Rozema/GPD Als vijftienjarige was Jeanne van Hees- wijk vrijwilliger bij de Wereldwinkel in ^Mjndel Inmiddels is ze een gewaardeerd beeldend kunstenaar die Nederland verte genwoordigt op de komende Biënnale in Ve netië. Haar idealisme heeft ze behouden. Het is geen locatie waar je een gesprek met ^n beeldend kunstenaar verwacht. Een groot grasveld, overgebleven van het voor malige sportcomplex De Toekomst van voetbalclub Unitas in Gorinehem. Aan de rand van het veld een witgeschilderde villa, schooljeugd scootert weg na een middagje «Sfj sP°rtleraar blaast uit in de C uw van bomen. „Jeanne van Hees- KfjP'e z!t boven." Hij geeft een korte ootdknik richting het pand De uit Schijn- e'afkomstige Jeanne van Heeswijk (38) zit een kantoor achter de computer. Plotse- g staan haar veelzijdige, sociaal-geënga geerde kunstprojecten volop in de aan- acht. Van Heeswijk werd met vier andere unstenaars uitgekozen Nederland te ver- egenwoordigen op de Biënnale van Venetië *4 juni opent. Maar die uitverkiezing eett haar niet veranderd, zegt ze. „Ik doe al Ittuinjaar hetzelfde. Het enige verschil is nu meer interviews geef. Jeanne van Heeswijk op het grasveld van het voormalige sportcomplex De Toekomst van voetbal club Unitas in Gorinehem. foto FrankTrommelen/GPD In Gorinehem werkt ze aan het project 'Langs de Lijn'. Een project dat moet uit monden in een tweedaagse toernooi op het sportcomplex. Teams samengesteld uit wijkbewoners zullen uitkomen in speciaal door haar en haar team ontwikkelde spelen Een spel gebaseerd op breakdance, een tweede is een goedmoedige variant op het Afghaanse spel Buzkashi waarbij traditio neel geiten weggesleept worden. Spelen die vooral ook de verschillende bevolkings groepen van Gorinehem bij elkaar moeten brengen. Een videodocumentaire van het project zal straks op de Biënnale te zien zijn. Haar werk heeft te maken met ouderwets idealisme. Ze wil mensen van het idee af brengen dat ze zelf niets in te brengen heb ben. „Beeldende kunst is bij uitstek de ver beelding van een situatie. Ik wil mensen la ten zien dat het wel mogelijk is zelf greep te krijgen op hun omgeving." Het idealisme zat er al vroeg in. Op haar vijftiende was ze vrijwilliger bij de Wereld winkel. Een paar jaar later trok ze naar Til burg om kunstenaar te worden. Waarom? „Geen flauw idee", zegt ze. Na Tilburg ging ze naar Maastricht voor de postacademi sche opleiding aan de Jan van Eyk-acade- mie. Later verhuisde ze naar Rotterdam en ging avonden organiseren waarbij zij mensen uitnodigde die tijdens een maaltijd met el kaar in discussie gingen. Heel klein. Maar langzaam werden haar projecten groter. Veel aandacht trok ze met een project in Co lumbus, Ohio. Ze liet een stadsbus ombouwen tot een digi taal laboratorium waarbij schoolkinderen met een 3-d simulator hun eigen omgeving konden veranderen. Zo hadden ze bijvoor beeld de beschikking over digitale camera's waardoor ze zelf foto's konden toevoegen. Het één jaar durende project, waarvoor ze samenwerkte met Atelier Joep van Lieshout en het multimediacollectief V2, moest kin deren meer betrekken bij hun omgeving en ze ook het idee geven dat ze zelf actief kon den ingrijpen Ook opvallend is haar project De Strip in de Westwijk in Vlaardingen. Een wijk uit de ja ren vijftig met veel flats en een winkelcen trum dat gaat verdwijnen Nadat de eerste winkelpanden waren dichtgetimmerd, dreigde het centrum snel te verloederen. Van Heeswijk werd door de woningbouw vereniging gevraagd iets te bedenken. Ze kwam met een idee om zeven leegstaande panden een culturele bestemming te geven. Ze haalde museum Boijmans Van Beunin- gen over een dependance te openen in de voormalige groentewinkel en de met jonge ren werkende Rotterdamse galerie MAMA opende een filiaal in de supermarkt. Er zijn nu theaterstukken, avonden met poetry- slam en de Vlaardingse jeugd bouwt mee aan een reusachtig houten konijn. Haar werk verdeelt de kunstkenners. Want is het organiseren van een 'multicultureel' toernooi wel kunst? Is het niet meer cultu reel getint opbouwwerk? „Vraag de opbouwwerker in de Westwijk maar eens wat hij van mijn werk vindt. 'Jeanne veroorzaakt meer problemen dan ze oplost', zegt-ie dan. Maar idealisme in de kunst is niet iets nieuws. Kijk maar naar De Stijl. Mondriaan en Van Doesburg waren enorme idealisten. Die dachten dat ze met hun schilderijen en architectonische projec ten de mensen konden verbeteren." Ze is meer een bemiddelaar tussen instanties en publiek, denkt ze. Natuurlijk, ze maakt geen kant-en-klare objecten. Maar ze hoopt en denkt dat er iets blijft hangenDat de ver schillende bevolkingsgroepen in Gorinehem elkaar nog eens opzoeken. „Ik had graag de bus uit Columbus meege nomen. Maar uit sentimentele overwegin gen Mijn werk is nu eenmaal dat ik er als een spin in het web in zit. Ik moet er voor zorgen dat iedereen een centimeter naar links of rechts opschuift opdat dingen kunnen ver anderen Dat kost veel energie. Daarom kan ik ook niet meer dan een project per jaar doen Als je met mij in zee gaat, ben ik er van af het begin bij. Ik doe alles live." Gerrit van den Hoven Biënnale Venetië, 15 juni t/m 2 november, Neder lands paviljoen met Jeanne van Heeswijk, Erik van Lieshout, Carlos Amorales, Meschac Gaba en Alicia Framis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27