Toveren op menselijke maat Western is weer springlevend The Matrix Reloaded 26 Tomas Ross ziet complotten 27 I Smoorverliefd op Eric Satie 28 I Marlies de Waard in Carmen Go West, Young Man Advertentie-exploitatie: Nnord- en Midden-Zeeland: 0118-484369; ÏLws-Vlaanderen: 0114-372770. Redactie: 0118-484413 vvww.pzc.nl E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 18,4380 AA Vlissingen. donderdag 8 mei 2003 IJet Filmmuseum zal de komende twee Amaanden met zijn programma stilstaan J1het dat 100 jaar geleden The Great ain Robbery in première ging, de eerste western. Tot zo ongeveer 1970 zou dit film genre zich fier weten te handhaven als de aarschijnlijk populairste vorm van bio- oopvertier. Het in het Amsterdamse Von- y gevestigde museum zal tot en met 2 pi westerns vertonen n zes categorieën: s, westerns uit de 'stomme' perio- 'i ms2net zingende cowboys als Roy Ro- aotfn e AutlT- elegische westerns en fcv! nu't westerns in verband zijn te brengen. oncferwerp werd onder de titel Go d ™un9 Man een documentaire gewijd Hl Dommicus en Peter Delpeut. Het fcj» Prettig aan te kijken 'sentimental tan ij! naar landschappen en locaties 71>p Qeroemde films van weleer: 'Shane' - nnzfa ers', 'Monte Walsh'. Het is een i^n,om Dominicus en Delpeut zo aan- e ijk hun liefde te zien verklaren voor de Go West Young Man is een sentimental journey naar landschappen uit westerns van weleer. gene stek western, die in rood genoteerd staat op de lijst van met uitsterven bedreigde filmsoor ten. Go West, Young Man is vooral charmant om dat de cineasten - gezien hun leeftijd - hoog uit kunnen zijn opgegroeid met westerns die werden opgenomen in de buurt van Alme- ria, in Spanje. Maar hun odyssee van de 'great plains' van Montana en Nevada (waar de laatste echte cowboys werkzaam zijn) naar Monument Valley in Arizona (het de cor van klassieke John Ford-films) brengt prachtige herinneringen tot leven Delpeut Dominicus praten met nog actieve ma kers van zadels en lasso's en met een bejaar de indiaan die figurant was voor talloze films met John Wayne en zich wel honderd keer van zijn paard heeft laten schieten maar nimmer een van die films zegt te heb ben gezien. Bijzonder is ook de ontmoeting met vete raan William Fraker op de set waar hij in 1970 Monte Walsh draaide: een spookstadje in een leeg geblazen landschap. Die film ging toen over de laatste 'loners' van het wilde westen (Jack Palance en Lee Marvin) en de twee Nederlandse documentaristen laten het ook aanvoelen alsof toen en op die plek het genre van uitputting is gestorven. In werkelijkheid is dat maar half waar, zelfs als het overdrachtelijk bedoeld is. Het is juist dat de échte, klassieke Amerikaanse western toen al scherp aan populariteit had ingeboet, maar de Italiaanse en Spaanse westerns stonden hun plaats in de actie theaters pas een jaar of zes later af met de opkomst van Aziatische kung fu-knokkers. Rond 1970 werden er trouwens nog heel wat Amerikaanse westerns gemaakt ook, maar die leken wel stuk voor stuk 'het sterven van het wilde westen' als thema te hebben. Dat was speciaal het geval met de laatste grote films van Sam Peckinpah- 'The Wild Bunch' (1969), 'The Ballad of Cable Hogue' (1970), 'Pat Garrett Billy the Kid' (1973) die in tussen wel behoren tot de allerbeste wes terns ooit. Ook 'Little Big Man' (van Arthur Penn) da teerde van 1970 en de grote westerns die Clint Eastwood (na zijn periode met Sergio Leone die hem fameus had gemaakt) zelf ging regisseren, moesten nog komen: 'High Plains Drifter' (1972), 'The Outlaw Josey Wales' (1976), 'Pale Rider' (1985) en 'Unfor- given' (1992). Die laatste film presteerde het om vier Oscars te winnen, twee jaar nadat 'Dances with Wolves' er zelfs zeven had ver overd, wat allemaal heel knap is voor een genre dat verondersteld werd te zijn overle den Het hele punt is dat de western opgehouden was 'alledaags' te zijn en 'chic' was gewor den. Onmiskenbaar was er een marketing- probleem ontstaan en daarom gingen pro ducenten meer brood zien in sf en andere speciale effecten-films. Maar de stroom westerns droogde allerminst op. Vroeger was het aanbod gigantisch geweest maar zat er ook enorm veel kaf onder het koren. Na 1970 ging weliswaar het volume naar benedenmaar er zat geen pulp meer tussen. Het genre is intussen juist de meer bijzonde re regisseurs blijven aanspreken, Walter Hill maakte 'The Long Riders' (1980), 'Ge- ronimo' (1992) en 'Tombstone' (1993). Mi chael Mann presenteerde 'The Last of the Mohicans' (1992). Lawrence Kasdan regis seerde 'Silverado' (1985) en 'Wyatt Earp' (1994). Ang Lee kwam met 'Ride with the Devil' (1999). Morgan Freeman gaat nu een film over US-marshall Bass Reeves maken. De enige western die dood lijkt, is de slechte western. En dat is niet erg Pieter van Lierop Go West Young Man. Regie: Peter Delpeut en Mart Dominicus. Te zien in hel kader van Honderd Jaar Western, vanaf 15 mei in Filmmuseum Amster dam en Lantaren/Venster Rotterdam. locatie. Toen heeft men op de Alameda-basis zelf een ver keersweg aangelegd van twee kilometer lengte in een gesloten circuit. Daar werd wekenlang aan die opnamen gewerkt, bij stukjes en beetjes. Met digitale effecten voegde men nog extra spektakel toe, waarna alle ele menten in elkaar werden ge schoven tot een vloeiend en dy namisch geheel. Behalve voor The Matris: Reloa ded zijn meteen ook de opnamen gemaakt voor 'Matrix Revolu tions' die in november de wereld moet veroveren als slotstuk van de tnlogie. Deze maand komt bovendien een hyperrealistisch vormgegeven videogame op de markt met 'Enter The Matrix' als titel. Jada Pinkett Smith (de beeld schone echtgenote van Will Smith) speelt in Reloaded een bijrol als helikopterpilote, maar ze heeft de hoofdrol in het vi- deospel. In juni volgt onder de titel 'The Animatrix' een DVD met zeven volledig digitaal ont worpen animatiefilmpjes die zijlijnen uitwerken van het gro te verhaal. Kortom, het is de be doeling dat 2003 in de annalen wordt bijgeschreven als het Jaar van The Matrix, Gaeta: ,,We hebben een paar ge denkwaardige jaren achter de rug. Alleen al het opnemen van de twee speelfilms heeft maar liefst 270 dagen gekost. Uitput tend was het, maar het resultaat vergoedt veel. Wat de Matrix- serie volgens mij echt uniek maakt is de brede diversiteit aan speciale effecten. We gaan van hyperrealistische virtual reality-shots tot grimmige krochten met fantastische crea turen. Stilistisch gaat het van eigentijds, slick en elektronisch naar donker, gotisch en stripachtig. En alles er tussen in." Pieter van Lierop The Matrix Reloaded gaat 15 mei ge lijktijdig in Nederland en op het Filmfestival Cannes in première Scène uit de film The Matrix Reloaded, een mix van 'live action' en computeranimatie. erbeten wordt nog gevochten tegen sars en vogelpest maar een nog gemener virus zal zich vanaf 15 mei verspreiden vanaf het Filmfestival van Cannes. Agent Smith, de doodsvijand van Keanu Reeves in de virtuele wereld van The Matrix, kan zich naar believen vermenigvuldigen in The Matrix Reloaded en bedreigt Zion, de laatste nog door echte mensen bewoonde stad. De nieuwe krachtmeting tus sen machines en tot droom figuren in een digitaal univer sum gereduceerde mensen, wordt om 12.00 uur aan de Ri- vièra in wereldpremière ge bracht. 's Avonds al zullen de ontelbare klonen van Agent Smith de bioscopen bereiken in alle uithoeken van de planeet en dus ook van Nederland. Reeves als de ontwaakte, voor malige 'hacker' Neo manifes teert zich als een Messiaanse Superman die, om de mensheid te redden, verbijsterende kung- fugevechten levert met een computervirus. In een van de meest spectaculaire scènes van de film zien we de held zijn krachten meten met de acteur Hugo Weaving in honderdvoud. Onmogelijk te zeggen wie de echte Weaving is, de 99 anderen komen uit de computer. Je ge looft je ogen niet, zo bleek tij dens een voorproef je van de film enige weken geleden in San Francisco. Alle beeldtoverij van de laatst vertoonde Star Wars-film maar net zo goed van de eerste Ma trix-film uit 1999 wordt op slag gedegradeerd tot kinderspel in vergelijking met de verbluffen de mix van 'live action' en 'com puter generated images' (CGI) die te zien zal zijn in The Matrix Reloaded. Tenminste, als we mogen afgaan op de uitvoerige demonstratie die we kregen toe gelicht door de supervisor van de 'visuele effecten'. John Gae ta, die zijn studio heeft ingericht op de voormalige marinebasis Alameda, oogt met zijn zwarte tenue, rechthoekige brillen- glaasjes en scherp uitgeschoren bakkebaarden meer als een dis cotijger dan als de techneut die op 34-jarige leeftijd een Oscar won voor zijn bijdragen aan de eerste 'Matrix' Maar door de exorbitante nieuwe eisen die re gisseurs Larry en Andy Wachowski aan het vervolg werk stelden, werd Gaeta ver plicht zichzelf weer te overtref fen. „In de eerste film hadden we de vechtscènes geënsceneerd zoals in kungfufilms al heel lang ge beurde. De meest kolossale sprongen en salto's werden mo gelijk gemaakt door met de juis te ritmiek acteurs op te hijsen en te laten zwieren aan draden die later digitaal onzichtbaar zijn gemaakt. Langs eveneens digi tale weg was het mogelijk op te nemen met 360 beelden per se conden en later te projecteren met de normale 24 beeldjes zo dat je extreme slowmotion krijgt. We noemden het 'Bullet Time' en het maakt balletachti ge gratie mogelijk en came ramanoeuvres die eigenlijk onbestaanbaar zijn. Deze hoog standjes uit 'The Matrix' wer den onmiddellijk gekopieerd, voor bij voorbeeld 'Charlie's Angels'. Dat was voor de Wachowski's reden om in de 'se quels' de grenzen nog weer ver der te verleggen. In Reloaded ziet het eruit alsof de camera's zelfs los door de ruimte zwe ven." Gaeta legt uit hoe zijn favoriete scène werd gemaakt. Hij heeft er een speciale naam voor: de Burly Brawl. Het doet even den ken aan een Italiaans pleintje met Keanu Reeves - in toga achtige zwarte jas - als een amok makende kapelaan. Hij springt en schopt tot hoog in de hemel en veegt de vloer aan met de 100 gedaantes van Agent Smith. We hadden het geluk te kunnen werken met Yuen Wo Ping, een van de beste choreografen in het kungfu-genre. Tientallen jaren heeft hij gewerkt aan het per fectioneren van zijn draadtech nieken voor het uitvoeren van onmogelijke stunts en gevechts acties. Voor de nieuwe Matrix- films diende hij met zijn groep van Chinese vechters en acroba ten tot het uiterste te gaan van hun vermogens. En vanaf dat punt trokken wij de actie met digitale middelen over de grens van het reëel mogelijke heen Van de vechtende Chinezen hielden we alleen de bewegin gen over en we lieten hen alle- cule details fotografeerden en voor computers hanteerbaar en manipuleerbaar maakten Daarna kwam er nog een Arius 3D scanner aan te pas en zelfs apparatuur die normaal wordt gebruikt om Stealth-bommen- werpers onzichtbaar te maken. Het gevolg was dat men vervolgens digitale dubbelgan gers van Reeves en Wearing naar alle hoeken en gaten van de te filmen actiescènes kon diri geren. In de nieuwe Matrix-film zitten we dus met grote regelmaat te kijken naar virtuele acteurs, zonder dat je dat beseft. En dat is dus. volgens Gaeta, het grote verschil met 'Final Fantasy' waar de personages volledig virtueel waren ontworpen. „Het was heel knap hoor wat ze in 'Final Fantasy' gepresteerd hadden, maar je bleef zien dat het nep was, zelfs al leken de personages realistisch tot in elk puistje of porie van de huid. Maar onze hersens zijn er gedu rende honderd eeuwen evolutie maal veranderen in gedaantes van Agent Smith. Maar zelfs de onmogelijke kungfu-acties hadden we toch door Yuen Wo Ping laten choreograferen, want niemand kan wedijveren met zijn artistieke gevoel voor zulke scènes. En Ping vond het prachtig om eens gevechten te kunnen ontwerpen zonder de beperkingen van zijn draad technieken." Met vijf Sony HDW-900 came ra's werden van zowel Keanu Reeves als Hugo Weaving scans gemaakt die - met een gigabyte per seconde - hun fysieke ken merken tot in de meest minus op getraind om andere mensen te herkennen. Onze instincten zijn vrijwel niet te misleiden. Dus lijkt het voor ons toch of de personages in 'Final Fantasy' onder hypnose zijn. En de tex tuur van hun huid is te plastic achtig." „Het wordt een totaal ander verhaal wanneer je eerst echte mensen neemt en die gedetail leerd fotografeert van alle kan ten, in allerlei houdingen en met een veelheid aan emotionele ex pressies en dan al die informatie opslaat in de computer. Dan kun je een digitale acteur scheppen naar beeld en gelijkenis van een echte acteur. En dan kun je bin nen een scène de echte acteur vervangen door zijn digitale al ter ego, zonder dat een argeloze kijker nog in staat is echt en be drog uit elkaar te houdenDat is wat met Keanu en Hugo gebeurt in Reloaded." Het nieuwe Matrix-opus bevat ook een waanzinnige achtervol gingsscène. In het verhaal stelt het heldenteam alles in het werk om een man in handen te krijgen die de Sleutelmaker heet. Hij is bekend met alle geheime plek ken in de virtuele wereld waar verbindingen zijn te maken met de werkelijke wereld. Trinity (Carrie-Anne Moss) heeft de Sleutelmaker achter bij zich op de motor en moet hem in veiligheid zien te brengen over een drukke verkeersweg heen en met Morpheus (Laurence Fishburne) als enig escorte. Vrijwel alle andere weggebrui kers hebben het op hun levens gemunt. Er wordt gevochten op en in voertuigen die op maximumsnelheid de verplich te rijrichting negeren. Het levert genoeg autowrakken op om een heel kerkhof mee te vullen. Het grootste deel van de film werd gedraaid in Australië, maar voor de achtervolgings scène had men vruchteloos gezocht naar een geschikte Carrie-Anne Moss en Keanu Reeves. foto Claudio Carpi/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25