Je kunt het niet overdoen PZC Trots op rampmonument blijft Peter van Berkel kan helemaal in de war raken van kleurige tulpenvelden II Provincie ziet niets in informatiecentrum park Oosterschelde 1 Handel staat centraal op bevrijdingsconcert Dreischor Tweeduizend euro boete voor stalken echtgenote Verwisseling Alzheimer kunst zaterdag 3 mei 2003 door Aector Dooms TERNEUZEN - DeTerneuzense politierechter G. van Unnik heeft gisteren een 56-jarige in woner van Vogelwaarde voor het stalken van zijn vrouw een boete opgelegd van vierduizend euro boete, waarvan de helft voorwaardelijk. De verdachte viel ook stelsel matig een kennis van zijn vrouw lastig met dreigende telefoon tjes en door zich op te houden in de buurt van zijn woning. Officier van justitie J. Zonder van achtte bewezen dat de ver dachte inbreuk had gemaakt op de persoonlijke levenssfeer van anderen. „Hij kon niet accepte ren dat de relatie beëindigd was. Hij moet het uit zijn hoofd laten om zich met dit soort misdrijven bezig te houden." De verdachte heeft ernstige hartproblemen, en de officier vond een gevange nisstraf of een taakstraf daarom niet verantwoord. Hij eiste 4000 euro boete en vier maanden voorwaardelijke gevangenis straf. Raadsman W. Schieman gaf toe dat zijn cliënt was doorgescho ten, maar hij meende dat de ach tergronden invloed hadden op •de belaging. De strafpleiter wees op de verklaringen vaneen buurman. „Hij heeft gemerkt dat er mannen bij zijn vrouw aan de deur kwamen als hij in het ziekenhuis was of werkte." Ook de man die de verdachte belaagde, kwam volgens de ge tuige regelmatig langs. De ver dachte betichtte zijn vrouw er van de hoer te spelen. Uiteindelijk besloot de vrouw, met wie hij in echtscheiding ligt, het huis uit te gaan. Vervolgens werd ze voortdurend achter volgd tot aan de woning, in haar .auto klemgereden en telefo nisch bedreigd met de dood. Dat werd door de strafpleiter ook niet bestredenSchieman achtte een voorwaardelijke gevange nisstraf niet op zijn plaats, om dat hij herhaling uitsloot. Hij vroeg ook de boete te matigen. De politierechter kon zich vin den in het voorstel van de raads- door Jacques Cats Het onderzoek van justitie en politie naar de persoonsverwisseling bij een crematie in Middelburg kan be moeilijkt worden doordat er bewijsma teriaal verloren is gegaan. Met de ver branding is een op de lijkkist geplakte sticker verdwenen. Daarop stond het nummer dat moest corresponderen met het nummer op het document dat wordt afgegeven wanneer een lichaam ter cre matie wordt aangeboden. Als er bij een crematie of begrafenis iets fout gaat, wordt soms al te snel naar de beheerder gekeken, meent directeur A, Hommel van het crematorium in Bergen op Zoom. Maar bij een cremato rium of begraafplaats zijn de medewer kers in hoge mate afhankelijk van de wijze waarop de uitvaartverzorgers hun taak uitvoeren. Gebeurt dat onvol doende zorgvuldig, dan kunnen de exploitanten van een crematorium of begraafplaats daar de dupe van wor den. De gemeente Middelburg is als beheer der van het Middelburgse crematori um, hangende het onderzoek naar de verwisseling van twee personen, huive rig om commentaar te geven. Directeur Hommel van het crematorium in Ber gen op Zoom heeft er geen moeite mee om de algemene gang van zaken te schetsen. Wanneer een uitvaartonderneming een lichaam aanbiedt voor crematie, moet er naast het schriftelijk verlof van de gemeente om iemand te mogen creme ren, ook een document worden aange reikt waarop de naam van de overlede ne staat en een registratienummer. Dat moet overeen komen met het nummer op de sticker die is aangebracht op de lijkkist. De medewerkers van het cre matorium dienen die controle uit te voeren. Zij kennen de overleden per soon niet en hebben ook niet de moge lijkheid tot identificatie omdat een kist in de regel gesloten wordt aangeleverd. Daardoor vormen de overlegde docu menten en de nummervergelijking voor de medewerkers van het crematorium het enige houvast om te weten of het juiste lichaam wordt aangeboden. „Blijkt er dan iemand anders in de kist te liggen, dan is er sprake van een fout van de uitvaartondernemer", meent Hommel. „Mogelijk heeft die verkeerde gegevens meegegeven." De directeur, van het crematorium in Bergen op Zoom noemt het 'in- en intriest' wat er in Middelburg is gebeurd. Hij hamert Regels van overheidswege zouden fouten bij crematie wellicht verder kunnen uitsluiten. Nu probeert elk crematorium op ei gen wijze fouten te voorkomen. foto Lex de Meester voortdurend op controleren en chec ken. „Het moet honderd procent in orde zijn, want je kunt het niet overdoen." Het kan zijn dat er na de verbranding van de sticker met het nummer toch nog waardevolle informatie is te achterha len via het zogeheten ovenrapport. Daarin wordt het registratienummer nogmaals vermeld. Het is niet duidelijk of die in Bergen op Zoom gehanteerde extra controlemogelijkheid ook in Mid delburg bestaat. Hommel: „Elk crema torium is autonoom en probeert op ei gen wijze fouten te voorkomen." In het verleden werd naast de genummerde sticker op de kist ook een onbrandbaar steentje met daarop het registratie nummer in de kist mee de oven in gege ven. Dat gebruik is enkele jaren geleden afgeschaft. De Bergen op Zoomse crematoriumdi recteur vindt dat er een goede procedu re moet zijn. „Als wij ontdekken dat ge gevens niet kloppen, gaat de dienst ge woon door, maar wordt er niet gecre meerd. Hoewel het niet in de wet staat dat het zo moet, worden bij ons de gege vens door twee of drie personen gecon troleerd. Als er na een eerste, ook nog een tweede persoon controleert en er tenslotte een derde er nog eens naar kijkt, dan kan het bijna niet meer mis gaan Volgens H. van Vuure, secretaresse van de Nederlandse Unie van erkende uit vaartondernemingen, is alleen wette lijk aangegeven hoe de aanlevering van lichamen ter crematie of begrafenis dient plaats te vinden. Over de hande lingen in het voortraject van de parti culiere uitvaartonderneming is wette lijk niets omschreven. Volgens de bran chevertegenwoordiger zou het denk baar kunnen zijn dat van overheidswe ge wordt opgelegd een familielid aan wezig te laten zijn bij het sluiten van de kist.,Maar niet ieder familielid wil dat. Dan zou je iemand opzadelen met een bepaalde problematiek". Wassen neus Toen de nieuwe Wet op de lijkbezorging nog niet was ingevoerd, vond er vooraf gaande aan de crematie nog een extra schouw plaats door een gemeentearts, die de kist daarna verzegelde. Van Vuure: ..Maar dat was een wassen neus. Want die arts kende zo iemand niet. En vergelijken met een paspoort biedt in zo'n geval ook geen afdoende oplossing. Zeker als men een lang ziekbed heeft gehad, lijkt een paspoort- foto niet op degene die het betreft. Beter is het dat een arts bij overlijden iemands sof i-nummer om de pols doet. „Het zijn, God zij dank, uitzonderin gen", zegt de secretaresse van de bran cheorganisatie over wat er in Middel burg is voorgevallen. „Ik ben er van overtuigd dat er secuur wordt gewerkt. Maar je kunt niet altijd alles voorko men. In ziekenhuizen worden ook wel eens baby's verwisseld." door Rinus Antonisse NEELTJE JANS - Het nieuwe dagelijks provinciebestuur acht aanleg van een informatiecen trum voor het Nationaal Park Oosterschelde op Neeltje Jans niet haalbaar. Hoewel het on derzoek naar de opzet van zo'n centrum nog volop gaande is, staat in het collegeprogramma: „De realiteitswaarde van een bezoekerscentrum schatten wij zeer laag in." Voorzitter J. Lilipaly van het Overlegorgaan NPO toont zich zeer teleurgesteld over de voor hem verrassende en onaangena me passage in het collegepro gramma. „Ik ervaar het als een dolksteek in de rug." Hij wijst erop dat het overlegorgaan hem heeft opgedragen met een slui tend plan voor een bezoekers centrum te komen. Daarover moet in november worden be slist. Gesprekken meer wil en de handdoek ind ring gooit?", zegt Lilipaly. is wel zo dat van de proving een essentiële bijdrage nodig;: Ik ben nog lang niet zover dat; zeg: het is onhaalbaar en ike? door met de voorbereidingen, juni vergadert het overlego;. gaan. Daar zit de provincie ooi in en dan moet er maar duidt lijkheid komen." Lachende derde is directed A. van de Hoef van attract*1 park Waterland Neeltje Jar. Die heeft steeds weinig opgeh. met de plannen voor het bez«- kerscentrum van het Nationa. Park Oosterschelde, vanweg Lilipaly is druk bezig met ge sprekken, onder meer om aan geld voor bouw en exploitatie van het informatiecentrum te komen. Hij vraagt zich af of dit, gegeven de opstelling van het nieuwe dagelijks provinciebe stuur, nog wel zin heeft. „Ik be speur weinig ambitie bij het col lege. We zijn aan het werk om middelen bij elkaar te krijgen. Dan krijg je zoiets te horen. Ik vind dat geen bijdrage om men sen te motiveren die bezig zijn voor Zeeland iets van niveau en allure binnen te halen." De voorzitter van het overlegor gaan herinnert eraan dat de provincie tot nu toe con amore akkoord ging met de voorberei dingen voor het bezoekerscen trum en zelfs geld beschikbaar stelde voor het maken van een ontwerp door het Atelier Rijks bouwmeester. Dat ontwerp gaat uit van een bezoekerscentrum, deels op de wal en deels in en om de reservepijler van de storm vloedkering, die in het water van de Oosterschelde bij Neeltje Jans staat. „Wat moeten we nu de provincie een centrum op Neeltje Jans niet concurrentie die Waterlar: vreest. Hij is blij met de opstel ling van het nieuwe dagelijs provinciebestuur, dat gedrage wordt door een ruime meerde: heid in Provinciale Staten. Van de Hoef deelt de meningva de provincie dat de haalbaar heid van het NPO-centrumlaa; is „Hun plan is te ambitieus Van de Hoef vindt dat met allee naar een andere plaats voor he centrum moet worden gezoet- maar dat ook de opzet ervari moet worden bijgesteld: ee: voudiger en goedkoper. In het collegeprogramma wok het plan voor het informatie-l centrum overigens nog niet de finitief afgeblazen. Er word een slag om de arm gehoude: vóór 2004 moet helder zijnd een centrum mogelijk is ,i_ dat niet het geval is, gaan wije van uit dat een andere moet worden gezocht." TERNEUZEN - De werkgroe Psychogeriatrie van Alzheim?: Nederland houdt woensdag lij mei van 14.00 tot 16.00 uuri- zorgcentrum Bachten Dieks aan de Koninginnelaan in Te:- neuzen een gespreksmidè; voor mensen die zorgen voorn: thuiswonende dementerend: Dat kunnen partners, familiele den of andere mantelzorge: zijn. Deelnemers kunnen gehc pen worden met het regelen vd vervoer en thuiswacht. door Marianne van de Polder 's-HEER ARENDSKERKE - Leven als God in Frankrijk; die uitdrukking is kunstschilder Peter van Berkel uit 's-Heer Arendskerkc op het lijf geschre ven. Van tijd tot tijd pakken hij en zijn vrouw hun spullen om in een bestelbus zomaar even een periode door Frankrijk te rei zen. Verf, kwast en ezel worden als eerste ingepakt, want schil deren behoort voor Van Berkel tot de primaire levensbehoef- Advertentie ten. De resultaten van die uit stapjes zijn te zien in zijn nieu we, pas geopende galerie aan de Raadhuisstraat 2 A in 's-Heer Arendskerke. Van Berkel: „Mijn galerie is een soort visitekaart je." Het pand is zeer geschikt voor het exposeren van schilderijen, vooral vanwege de grote ramen. Van Berkel: „Vroeger was het een dorpshuis, vandaar die gro te ruimte. Hier zijn vroeger heel wat feestjes gegeven Nu zijn het de schilderijen die feestvie ren. Met hun explosieve kleuren brengen ze zelfs een sombere kijker in opgewekte stemming. Van Berkel.Als je vraagt welke functie mijn kunst heeft, zeg ik mensen vrolijk maken. Ik schil der graag heel kleurrijk. Mijn kleuren zijn mijn kracht, zeg ik wel eens." „Waarom ik kies voor schilde ren in plaats van voor fotografe ren? Kleuren zoals je ze bijvoor beeld ziet in de Provence, krijg je echt niet op de foto! Die leg ik er zelf in, die zon moet schijnen. Met schilderen kun je meer ac centen leggen. Je suggereert met verf hoe iets is. Een klaproos schilderen bijvoorbeeld, dat kan heel precies. Maar een klap roos in één veeg op het doek zet ten, dat is veel moeilijker. Waar om dat in één keer moet?Tja, dat is impressionisme," Het is zijn favoriete stijl. „Dat gekke licht, daar hou ik van." Van Berkel, die zichzelf ziet als een ambachtsschilder, maakte op zijn veertiende zijn eerste schilderij en wist al snel dat hij daar zijn beroep van wilde ma ken. Sinds 1989 kan hij van schilde ren leven Hij maakt veel werken in opdracht en vindt het doen van concessies alles behalve vervelend. „Als schil der ben je hartstikke vrij", ver klaart hij met een glimlach. Hij schildert het liefst buiten „Soms ben ik wel twee uur op zoek naar het juiste plekje. Ik kan helemaal in de war raken van tulpenvelden. Ik schilder veel bloemen, wie houdt er nu niet van bloemen? Wat ik regel matig heb als ik aan het schilde ren ben, is dat ik even een paar uur van de wereld ben De nieuwe galerie toont voorlo pig alleen werk van Van Berkel. „Maar dat verandert misschien nog wel, we kijken het even aan. Voorlopig zie ik het als een soort showroom." De reacties tijdens de opening op 5 april dit jaar waren positief. Van Berkel „Er werd gezegd dat ik me beter uit kan drukken in kleuren dan in woorden. Dat vond ik een mooi compliment." De galerie is geopend op zater dag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur en op telefonische af spraak, tel. 0113-563450. door Ali Pankow DREISCHOR - Beeldend kun stenaar Gust Romijn kan er nu weer een beetje zijn schouders over ophalen, maar hij heeft er de afgelopen dagen toch flink last van gehad. De constatering in de krant dat zijn rampmonu ment in Ouwerkerk erg veel overeenkomst vertoont met het monument Stormpolder van Dies de Jonge in Krimpen aan de IJssel. „Al dat werk, al die voor bereiding krijgt daar een gewel dige opsodemieter van", ver zucht Romijn. Hij is het overigens helemaal niet eens met die constatering „Ik wist van het bestaan van dat monument niet af. Wat is er trouwens nou hetzelfde? Dat er sprake is van een horizontale en een verticale lijn? Dan weet ik er nog wel een paar. Het monu ment van die De Jonge is veel meer een kruis. Dan zou ik wel kunnen zeggen dat het erg lijkt op het kruis van Christus." Eigenlijk vindt hij inmiddels het sop de kool niet meer waard De berichten over de overeen komst tussen beide monumen ten ervoer hij als een onterechte smet, maar de positieve reacties van veel mensen hebben hem gesterkt die hele heisa maar snel als 'onzin' af te doen. Romijn blijft het proces tussen inspiratie en visualisering van zijn rampmonument koesteren. „Als je al twintig jaar op dit ei land woont en veel langs het water en op de dijken vertoeft, zoals ik, krijg je een soort ver binding met die ramp. Ik was trots op de uitnodiging een ont werp voor een monument te ma ken." Oude foto's van kolkend water in de straten en over stroomde huizen inspireerden hem tot het visualiseren van golven die oude muren door klieven. „Je hebt bij het ontwer pen van zo'n monument met twee dingen te maken. Je wilt de gebeurtenis verbeelden en het dient tevens een gedenkteken te zijn", zegt Romijn. Een beeld van een mens heeft niet zijn voorkeur. Vorm is zijn uitdruk kingsmiddel, vorm bepaalt de inhoud en die vorm moet het verhaal vertellen. Bakstenen In zijn eerste schetsen al gaat hij er vanuit dat zijn monument een landmark moet worden dat vanuit de verte herkenbaar moet zijn. De veelheid aan gol ven in de eerste ontwerpen, re duceert hij dan ook bewust tot Gust Romijn volgde op de voet elke fase in het maakproces van zijn rampmonument. foto Marijke Folkertsma zes glooiende buizen aan weers zijden van de gestileerde muur met afgebrokkelde bovenkant Al vrij vroeg tijdens de ont werpfase weet Romijn dat die muur een strak maar desalniet temin historisch aanzien moet krijgen. Hij fotografeert oud metselwerk en bestudeert voor al de structuur van de net geres taureerde toren in Oosterland. Tachtig verschillende bakste nen passeren de revue voorde: hij zijn definitieve keus maak! „Ik had geen idee dat er zoveel soorten waren." Romijns on:- werp overstijgt het door de ge meente beschikbaar gestelc: budget. Hij doet geen concessie; op de vormgeving, maar moe: zich bij de materiaalkeuze we! enigszins in toom houden. J De ligging van de caissons, ce totale omgeving, de talloze ver schillende wolkenpartijen bo ven die historische locatie ir Ouwerkerk, maar ook de ge dichten in het Rampmuseurr. Romijn fotografeert alles, ma nipuleert de beelden op zij: computer en laat het geheel cc zich inwerken. Tijdens de bouw van de mu door Heijman IBC Servicebou? onderhoudt hij intensief con tact met projectleider Arie de Jong, die toevallig ook zij: buurman is. Ook bij het ver vaardigen van de stalen buizer door de firma Rijsoort in Klaas waal staat de kunstenaar er mr zijn neus bovenop. Alles draaf bij aan dat proces van inspiratie naar visualisering. „Zo werk' dat. Langzaam maar zeker on: wikkelt het zich vanuit het ei gen idee van de kunstenaar' benadrukt Gust Romijn. Hij trots op zijn rampmonumente: is niet van plan dat door wie da: ook te laten bezoedelen. haaks op het eerste dramatisch deel: de lofzang van Mozes ej Miriam is de enige tekst dieaar leiding geeft voor een grocv overwinningsdeel. Al bij de in zet kunnen de wagens en ruiter gehoord worden in de verbeel ding van het hoefgetrappel Maar verder klinkt al door hc* het water steeds hoger komt staan door de steeds hoger zin-; gende sopranen, terwijl doorgang over de diepte vans zeebodem uitgebeeld wore door de laag zingende bassen. Handel maakte voor een aant delen gebruik van muziek v£ oudere componisten dan hijzeJ Hij bewerkte die delen in m stijl, maar soms laat hij deo^ de oude motetstijl nog duidelij- weerklinken. Het concert in de Hervorm* kerk van Dreischor begint oc, 20.00 uur. door Ali Pankow DREISCHOR - Leerlingen van de Christelijke Scholengemeen schap Prins Maurits uit Middel- harnis geven maandagavond 5 mei een bevrijdingsconcert in de Hervormde Kerk in Dreischor. Volgens dirigent en muziekdocent Sietse van Wij- gerden gaat het bij dit optreden om het fantasierijkste oratori um van Handel, waarin zowel bewogen als zeer uitbundige de len verweven zitten. Ze verha len over de Hebreeuwse slaven in Egypte en over hun uittocht. De 35 leerlingen die dit concert, grotendeels achtstemmig, uit voeren, zijn maandenlang in tensief bezig geweest met de re petities. De première brachten zij al op stille zaterdag 19 april in de Hervormde Kerk in Dirks- land. Het werk leent zich echter ook goed als bevrijdingscon cert. In de verschillende muziek- en zangdelen worden op treffende wijze verdrukking en bevrij ding tot uiting gebracht. In Dreischor wordt het koor bege leid door een professioneel in strumentaal ensemble, be staande uit strijkers, hobo's, een fagot, pauken en trompetten. Het eerste deel van het oratori um is zeer contrastrijk en bevat de onderdrukking van het volk, het water dat in bloed is veran derd, het springen van de kik kers, het razendsnel suizen en zoemen van de vliegen, en de diepste duisternis. Daarnaast is er een pastoraal deel waarin duidelijk wordt dat God met de Israëlieten is en tenslotte de doortocht door de Rode Zee. Het tweede deel staat weer Peter van Berkel kijkt toe hoe zijn dochter aan een doek werkt: ook bloemen, en ook in felle kleuren. foto Willem Mieras MUZIEK EN DANS DOOR TIEN MONNIKEN UIT TIBET vrijdag 16 mei 20.30 uur DE PAREL DOMBURG Toegang 12 Donateur Nieuwe Muziek 8 Reserveren: 0118-623650

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 50