Bijna alles watje ziet is ontworpen PZC i Van onze collectie zou ik alles in huis willen Designprijzen Wil Kanshebbers Tien jaar Linteloo W Buitenlamp Horgordijn Bisonkit Dune Lines zaterdag 3 mei 2003 Het Nederlands design op een hoger plan tillen. Dat is het doel van de Neder landse Designprijzen, die volgende week donderdag voor de eerste keer worden uitgereikt. De zestien win nende ontwerpen worden uit meer dan zevenhonderd in zendingen gekozen. Appels met peren vergelij ken, ontwerpers die eikaars werk lauweren of preken voor eigen parochie. Tot zijn verba zing is organisator Gerbrand Bas aan de vooravond van de uitreiking van de eerste Neder landse Designprijzen weinig cy nisme tegengekomen. De pro jectleider denkt dat er behoefte is aan prijzen. „Om belangstel ling voor het vak te creëren", zegt de projectleider. „Maar ook omdat een echte vakprijs niet bestaat." Volgende week donderdag (8 mei) worden de Nederlandse Designprijzen voor het eerst uitgereikt in Pakhuis Afrika in Amsterdam. De organisatie ontving 740 ontwerpen waar van er 125 genomineerd zijn in zestien verschillende categorie- en. Het groot aantal categorieën hangt volgens Bas samen met de breedte van het vakgebied. „Op die manier proberen we juist te voorkomen dat appels met peren vergeleken worden. In de categorie consumenten producten zijn een radio en een fiets genomineerd. Dat zijn wel iswaar totaal verschillende pro ducten, maar de ontwerpers hebben een soortgelijke bena dering." Naast consumentenproducten zijn er onder meer de categorie- en grafisch ontwerp, verpak kingen, illustratieve vormge ving, nieuwe media, producten voor de werkomgeving, voe dingsproducten, interieur vormgeving, openbare ruimten en tentoonstellingen. Daar naast wordt de Design For All Award uitgereikt. Deze speciale prijs is voor het ontwerp 'dat het beste bijdraagt aan een samen leving die toegankelijk is voor zoveel mogelijk gebruikers'. Een prijs voor het mooiste meu bel, de beste reclame, het beste boekontwerp of de beste websi te; Gerbrand Bas beseft dat er jaarlijks al heel wat prijzen worden verdeeld. „Meestal zijn die afhankelijk van goedwillige subsidiënten. Het ene jaar wor den ze wel uitgereikt, het andere niet." Continuïteit De kracht van de Nederlandse Designprijzen schuilt volgens hem in continuïteit. „Naarmate de prijzen vaker zijn uitgereikt, groeit de uitstraling." Hij verge lijkt het initiatief met de Red Dot Awards, de internationale designprijzen die jaarlijks in Duitsland worden toegekend. Scooterbike Pro. Huwelijksmeubilair. „Een erkenning voor vakman schap, een schouderklopje, maar ook een middel waarmee ontwerpers en producenten zich kunnen onderscheiden." De continuïteit wordt deels ge waarborgd door de deelnemers zelf, die een deel van de kosten voor hun rekening nemen. In schrijven kost 50 euro..Ontwer pers en producenten van pro ducten die geselecteerd zijn, tel len nog eens 250 euro neer. „Nog altijd goedkoper dan een adver tentie", merkt Gerbrand Bas op. Dat het draagvlak breed is, blijkt bovendien uit het enthou siasme van sponsors. De ge meente Amsterdam en Premsela - een stichting voor de promotie van Nederlands design - onder steunen het initiatief. Daar naast leveren onder anderen de Grafische Cultuurstichting en de Gasunie financiële bijdra gen. Het idee voor de Nederlandse Designprijzen ontstond in de ontwerpwereld zelf. De over koepelende organisatie voor ontwerpers BNO en Designlink (opdrachtgevers) namen ruim een jaar geleden het initiatief. Ze zagen de noodzaak van een dergelijke prijs, vooral om het vakgebied te profileren. „Con fronteer je mensen met ontwer pen, dan worden ze overwel digd. Ze beseffen niet dat bijna alles om ons heen ontworpen is." De eerste selectie van de 740 in zendingen werd eerder dit jaar gemaakt door zestien vakjury's. Die bestonden ieder uit een ont werper, een opdrachtgever en een onafhankelijk jurylid. De jury die de prijzen toekent, be staat uit ontwerper Wim Crou- wel, beeldend kunstenaar Joep van Lieshout, filosofe Patricia de Martelaere en student mode Annemiek Swinkels. „We hebben gezocht naar jury leden die de inzendingen ieder vanuit een eigen gezichtspunt benaderen. Crouwel is de peet vader van de Nederlandse ont werpwereld. Van Lieshout maakt veel toegepaste kunst, producten die ook nog eens bruikbaar zijn. Swinkels is jong. Zij kijkt met de ogen van de jeugd. En een filosofe? De Martelaere schrijft over schoonheidsbeleving. Van daar." Deze diverse samenstel ling moet volgens Bas 'de voor spelbaarheid eruit halen'. Een selectie uit alle inzendingen is vanaf 8 mei tot 7 juni te zien in Pakhuis Afrika. De tentoonstel- In zestien categorieën zijn in totaal 125 ont werpen genomineerd. Kanshebbers in de cate gorie consumentenpro ducten zijn onder meer de Scooterbike Pro (Ga zelle), Kids Travelbed (Zilver productontwikke ling), de fietskoplamp Lo gic Light (Batavus), zeep- dispenser Soap Belly (Kommer Kors), Alessi bureau accessoires (Felz Design)de audioset Emo tive Micro (Philips), een ergonomische snoei- schaar van Bahco Tools en een open boot van VOF Aan de Werf. Enkele opvallende nomi naties in andere catego rieën zijn het theater affiche van de Vagina Mo nologen, het fotografie jaarboek (grafisch ont werp), de omslagen van het tijdschrift Rails (illu stratieve vormgeving), de gecombineerde tafel, keu ken en bank van Soda, tapijttegels van Desso (in terieurvormgeving), de IJsselkade in Doesburg (openbare ruimte), de I- Mode Store en AH To Go (verkoopomgevingen). ling gaat later naar Milaan en New York. Naar aanleiding van de expositie verschijnt boven dien een Designjaarboek, met daarin een aantal inzendingen uit iedere ontwerpdiscipline. Van het tijdschrift Management Team verschijnt daags na de prijsuitreiking een designspeci- al. Paul Geerts Pakhuis Afrika aan de Oostelij ke Handelskade in Amsterdam is dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur geopend. Voor meer infor matie over de designprijzen: www.designprijzen.nl. Meubelmerk Linteloo be staat tien jaar. Het heeft zich een plaats weten te verwer ven in de Nederlandse meubel- top. Oprichter Jan te Lintelo (49 weet als geen ander in te spelen op de behoeftes van de woon consument aan warmte en com fort. Vaak intuïtief. In de meubel wereld is Jan te Lintelo allang geen onbekende meer. Niet alleen vanwege het merk dat tien jaar geleden op de markt verscheen en dat zijn naam draagt. Zijn reputatie da teert al van zo'n 25 jaar geleden. Toen hielp hij in de interieur zaak van zijn ouders in Haaks bergen. „Ik had er plezier in om met het interieur van de zaak bezig te zijn." Het lag dan ook voor de hand dat hij na de hbs woninginrich ting in combinatie met meubel- fabricage zou gaan studeren aan de mts in Rotterdam. „Daarnaast had ik een bijbaan tje als verkoper bij Topform in Den Haag. Daar is mijn carrière begonnen. Toen de directeur naar Pastoe vertrok, nam hij mij mee als vertegenwoordiger." Sindsdien heeft Jan te Lintelo meerdere meubelbedrijven van binnenuit gezien Na Pastoe werkte hij kort bij Rohé, een fa brikant van rotan meubelen. Vervolgens was hij driejaar commercieel directeur bij Gel derland. „In al die tijd heb ik een hoop gezien en geleerd. Zo heb ik meer oog voor vormgeving gekregen, maar ook oor voor de behoeftes van klanten." Tien jaar geleden ging het krie belen en begon hij voor zichzelf. „Ik wilde meer vrijheid. Veel van mijn ideeën kon ik niet verwezenlijken, omdat anderen er niets in zagen. Nu maak ik wat ik zelf wil Vaak zijn de ei gen behoeftes de drijfveer om iets te maken. „Zo miste ik zelf gezellige, warme en behaaglijke zitmeubelen. Echte leefmeube- len, waarin je alle kanten op kunt. Nu loungen de trend is, komt iedereen ermee. Maar voor ons is het structureel beleid om comfortabele meubelen te ma ken." Overigens doet Linteloo de pro ductie niet zelf; het bedrijf werkt samen met diverse produ centen. „Om die reden kon ik meteen een complete collectie op de markt brengen, met zowel zitmeubelen als tafels en eetka- merstoelen. Bovendien zijn we flexibel; we kunnen snel inspe len op veranderende behoeftes. Het ontwerpproces houdt het bedrijf wel in eigen hand. „Ik werk samen met ontwerpers als Henk en Roderick Vos, Teun van Zanten en Gerard Vollenbrock. Ik weet wat ik wil, maar ik heb wel anderen nodig die mijn ideeën uitvoeren. Bovendien denk ik dat je samen tot een be ter product kunt komen." The feel good factor. Dat is zo wel de slogan van Linteloo als de graadmeter waaraan alle meubelen worden getoetst. Jan te Lintelo gaat voor zitmeube len die 'een plek zijn om je thuis te voelen' en tafels 'die mensen bij elkaar brengen'. Deze bena dering is tegelijkertijd de basis van het succes. „Ik wil het de mensen wat makkelijker ma ken, ze comfort bieden in huis. Blijkbaar speel ik in op bepaal de behoeftes." Goed voorbeeld daarvan is de 'hoezenbank', tevens het meest bekende product in de collectie. „Acht jaar geleden kwam ik in Amerika een bank met een af neembare hoes tegen. Ik zag me teen de mogelijkheden. Zo'n hoes kun je gemakkelijk wassen en met een nieuwe hoes kun je je bank snel aanpassen aan trends qua kleur en dessin. Ik was de eerste die zo'n bank op de Ne derlandse markt bracht." Van deze Easy Living zijn in middels ruim 20.000 exempla ren verkocht. De bank kreeg bo vendien broertjes en zusjes: de stoel Happy Living en de bank Free Living die is opgebouwd uit losse elementen. „Het is een uitdaging om ook bestaande te'. Jan te Lintelo op de Aulia, een ontwerp van Henk Vos. foto's GPD modellen eigentijds te houden." Een ander voorbeeld van deze werkwijze is model Amalfi. De ze strakke loungebank is drie jaar geleden geïntroduceerd. Inmiddels is het model uitge breid met een loveseat, een chai se longue en een poef. „Zo kan de consument zelf zijn ideale zitmeubel samenstellen." Ook de Marconi is een succesvol item in de Linteloo-collectie. „Die is geïnspireerd op grootva ders rookfauteuil. Het materi aal, natuurlijk gelooid leer, sluit daarbij aan De VNU-tafel is inmiddels een begrip. Henk Vos ontwierp de grote tafel voor het kantoor van tijdschriftenuitge ver VNU. De Aulia, ook een ont werp van Vos, slaat eveneens aan. „De tafel is gemaakt van vloerdelen uit containers. Prachtig doorleefd materiaal." Inmiddels is er een eettafel Uluwatu uit hetzelfde materi aal in productie. „Daarvan zijn er op voorhand al dertig ver kocht." Na de introductie begin dit jaar op de Internationale Meubel beurs in Keulen is het aantal landen waar het merk Linteloo verkrijgbaar is, gestegen van tien naar zeventien. Jan te Lin telo is het gezicht van zijn merk. „Deze collectie zegt veel over mijover wie ik ben en over hoe ik leef. Wij maken meubelen waarbij ik me lekker voel. Er is geen meubel in onze collectie dat ik zelf niet in huis zou wil len." Te Lintelo hoopt dat het succes zich stabiliseert. „Over tien jaar wil ik dat het bedrijf ook zonder mijn inbreng door gaat." Maar voorlopig is hij nog volop bezig met nieuwe ideeën. Naast de eettafel is ook een tuinbank in de maak die qua comfort en uitstraling zal pas sen in de collectie. Die zal vol gend jaar in Keulen gepresen teerd worden. „Ik wil blijven verrassen en elk jaar met een vernieuwend pro duct komen. In Nederland is nog volop ruimte voor nieuwe pro ducten en nieuwe meubelmer- ken, Maar creativiteit is wel een vereiste." Anja Sparidaans TT et Belgische bedrijf Hair JLlvooral bekend vanwege;, productie van zonnescherm? Aan het assortiment is onlai> een nieuw product toegevoe§ een verlichtingsysteem datk; worden toegepast in combine met zogenaamde knikarmsjt men. Is het overdag te donke onder het zonnescherm dan biedt deze verlichting - ver krijgbaar onder de naamSt® light - uitkomst, 's Avondsk?: de tuinliefhebber er volgensa bedrijf een intieme sfeer mef creëren. Storelight bestaat ui:' halogeenlampen die 25 grade! gedraaid kunnen worden in».; dere gewenste richting. Het teem is verkrijgbaar in stan-1 daardlengtes van 2,5 en 3,5 meter. In de 'lichtbak' zijnvie spots en een transformator ve werkt. Meer informatie over prijzen en verkooppunten ist- vinden op www.harol.be. Warme dagen met af entte een regenbui. Dat bete kent onvermijdelijk overlast van insecten. Buiten is dat to: daar aan toe, echt vervelend wordt het als de insecten dew. ning binnenkomen. Tesa bren daarom een nieuw horgordijr' op de markt: Lamellen Horgcr dijn Vario. Het gordijn bestar uit vijf verschuifbare lamelle die elkaar overlappen. Zezijri 0,95 centimeter breed en 2,20 centimeter hoog. Iedere lameli aan de onderkant verzwaard met een gewichtje, waardoor: lamellen altijd recht hangen jj de toevoeging Vario schuilth-rj nieuwtje. De lamellen kunne uit elkaar worden geschoven, waardoor een opening van maximaal 45 centimeter ont- staat. Daardoor kan iedereen ongehinderd in-en uitlopen.!- lamellen zijn antracietkleurig! en eenvoudig aan te brengen met een kliksysteem. Schroei of lijm zijn niet nodig. Hethcc gordijn is verkrijgbaar bij de bouwmarkt voor€ 34,75. Vot meer informatie: 036-538970? of www.tesa.nl. Doe-het-zelvers maken steeds meer gebruik van kit. Dat beweert althans Bisoij producent van vulmiddelen,; men en kitten. Volgens het be drijf maken vooral 'incidentel- klussers' gebruik van kit. Glar werk wordt ermee gelijmd.spi gels en plinten bevestigd. Bovendien worden naden in keuken en badkamer dichtge-j kit. Omdat een witte of bruin:j kitnaad nogal in het oog springt, brengt Bison de kitOa For All Transparant op de j markt. Daarmee kan de klusse naden 'onzichtbaar' afdichten De kit is ook geschikt voorlij- men en monteren. Volgens het bedrijf is de kit gemakkelijk verwerkbaar. Het product har. snel uit en hecht op gladde on dergronden. De kit zou boven-' dien ongeschikt zijn voor schimmel. One For All Transp» rant kan zowel buiten als bin-j nen worden toegepast. Oven gens is One F or All ook verkrn baar in de kleuren bruin, grijs wit en zwart. De steeds van vorm veranc- rende duinen in de woesti; dienden als inspiratie voor he: servies Dune Lines. Het servie? is door de Italiaanse vormgevr Matteo Thun ontworpen voor Villeroy Boch en maakt det uit van de stijlgroep Metropol tan. De vormen zijn puur enee voudig, de lijnen vloeiend. De borden van de serie Dune Line zijn in twee variaties verkrijg baar. De ronde platte borden hebben een afgeronde rand l', zijn gedecoreerd met nauwe lijks waarneembare lijnen. Hf andere type is expressiever,ie duidelijk waarneembare lijn® Het servies bestaat onder mee uit ovalen borden 32,90),<b pe borden 25,90), dinerbor den 25,90), kopjes en schot; tjes 19,90). De productenzr vaatwasmachine- en magne- j tronbestendig. Zeepdispenser Soap Belly

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 38