Noem dit maar bouw duur te zijn Een advies hoeft niet WIOI Meubels van Linteioo Stadspoort in Goes WOON Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0118-484369; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770. Redactie: 0118-484413 wvvw.pzc.nl E mail: redactie@pzc.nl Postbus 18,4380 AA Vlissingen. zaterdag 3 mei 2003 De Stadspoort lijkt een aaneenrijging van afzonderlijke gevels, terwijl zich achter de muren een grote doorlopende kantoorruimte kan bevinden. Een schandvlek van Goes is, volgens velen, veran derd in een sieraad. Het Bek hof is niet meer, leve De Stadspoort, zo klinkt het. Met de oplevering van het appartementen- en kanto rencomplex aan de rand van de binnenstad, wordt een dik boek gesloten. Een boek dat menig wethouder en andere betrokkenen uit de slaap heeft gehouden, als zich weer een nieuwe tegenvaller had aangediend. In de jaren tachtig ontstonden er ideeën om op de locatie, omsloten door de Van de Spie gelstraat, de Piet Heinstraat en de M A. de Ruyterlaan, iets moois te gaan doen. De hout handel die er decennia lang had gestaan verdween en de ge meente kocht enkele pandjes er omheen aan. De invulling bleek echter veel lastiger dan ver wacht. Ontwikkelaars kwamen en gingen. Uiteindelijkleek APO, de ont- wikkelingspoot van bank ABN Amro, de aangewezen partner. Totdat ook dat bedrijf er in het voorjaar van 1997, tot verbijste ring van de gemeente, ineens de brui aan gaf. Twee jaar later kon een opgeluchte wethouder Charles Linssen de definitieve ontwikkelaar presenteren: De Delta Eilanden, waarachter met name het Zeeuwse recrea- tiebedrijf Roompot en de Lim burgse ontwikkelaar Stienstra schuilgaan. De Delta Eilanden slaagde wel in het Bekhofgebied, al ging dat niet zonder kinken in de kabel. De voornaamste dook al in het najaar van 1999 op. De kandi daat voor alle 9000 vierkante meter kantoorruimte, water schap Zeeuwse Eilanden, be zweek voor de zakelijke char mes van Middelburg. Ook de bouw van 'De Stadspoort', zoals het complex werd gedoopt, ging niet zonder bloed, zweet en tra nen. Het heiwerk zorgde voor grote beroering in de omgeving en de aanleg van de parkeerkel der bleek een heidens karwei. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het complex. De 64 appartementen in uiteen lopende prijsklassen, waaron der enkele riante penthouses, zijn alle opgeleverd en groten deels bewoond. Het eerste be drijf, accountantskantoor WE A, neemt over ruim een week zijn intrek. Dan gaat ook de par keerkelder, deels bestemd voor bezoekers van de binnenstad, open voor publiek. Wie in Goes komt, kan het beeldbepalende gebouw nau welijks missen. Het is, met zijn opvallende ontwerp en karak teristieke kleuren, een nieuw baken geworden voor de stad. Geestelijk vader is architect Thijs Zeelenberg. Terwijl hij door het complex loopt, neemt hij dankbaar de complimenten in ontvangst. Hij is zelf ook in genomen met het resultaat. ,,Het is nog mooier geworden dan ik had verwacht." Vierde dimensie „Dat heb ik bijna altijd. Je kunt het nog zo fraai maken op pa pier, de realiteit is toch de vierde dimensie. Dan zie je elk reliëf, de textuur komt veel beter tot zijn recht en je ervaart de 'ont moeting' met de stad. Die vind ik erg geslaagd. Als je vanuit het westen komt aanrijden, zie je het complex als het ware opdoe men. Dat had ik echt niet ver wacht." Voordat hij aan het tekenen sloeg, heeft Zeelenberg de eer dere ontwerpen voor de locatie bekeken. „Ik vond ze vooral erg lelijk. Het centrum werd dicht gemetseld met een groot blok, waardoor er geen leven aan de stad werd toegevoegd. Als je zo'n groot gebouw op die plaats wil zetten, moet het ook iets ge foto's Willem Mieras J mee wilde ik iets doen." Zo ontstond het idee van een wandelpassage vanaf de roton de bij het waterschapskantoor naar de muziekschool. De rest van het ontwerp ontwikkelde zich, aldus de architect, haast vanzelfsprekend vanuit die ba sisgedachte. „Ontwerpen is een soort pianospelen. Je hebt er wat vaardigheid en ervaring voor nodig, maar je doet het vooral op gevoel." De passage leidt nu door de kan ven aan de binnenstad." Als voorbereiding is Zeelenberg de omgeving gaan verkennen. „Wat me opviel is dat als je niet zo'n goed beeld van de stad hebt, je niet weet waar de in gang is. Het is heel moeilijk om het centrum te bereiken. Er zijn wel meerdere stadspoorten, maar niet zo herkenbaar. Je hebt een heel mooie ingang tussen de muziekschool en het GAK-ge- bouw, waar je heel direct naar de binnenstad wandelt. Daar toren aan de kant van de Piet Heinstraat en de M.A. de Ruy terlaan en onder de apparte menten aan de zijde van de Van de Spiegelstraat. De bebouwing omsluit een fraai binnenterrein, met achterpleinen van de ap partementen op de begane grond en terrassen en zitjes aan de kant van het bedrijvenge- deelte. Er wordt ook een horeca gelegenheid gevestigd. Bij de verdere invulling heeft Zeelenberg goed gekeken naar het centrum. „De binnenstad is een organisch geheel. Het nieu we gebouw moest onderdeel worden van dat organisme." Zo heeft hij de gevelstructuur ge bruikt. Het complex lijkt van buiten een aaneenrijging van afzonderlijke gevels, terwijl zich achter de muren bijvoor beeld grote doorlopende kan toorruimten bevinden. Verder zijn er allerlei kapvormen die voor variatie zorgen en is er baksteen in de kleuren rood en oker gebruikt. De diverse to rens, die de loop van de passage en daarmee de entree van de stad markeren, en de toepassing van leien als dakbedekking zor gen voor een wat voorname uit straling. Voorbeelden elders in het land heeft Zeelenberg nauwelijks ge had. Wel noemt hij het stadhuis van Groningen. „Het grappige is dat de bevolking daar ook een stem in heeft gehad. Achteraf vindt iedereen dat de bevolking gelijk heeft gehad. Ik wil niet zeggen dat je altijd moet doen wat het publiek wil, maar je moet er wel goed naar luisteren. Mijn kritiek op veel architecten is dat ze vooral een monument voor zichzelf willen oprichten." Zijn stijl noemt hij, met enige aarzeling, Gezellige Architec tuur. „Het woord 'gezellig' mag je eigenlijk niet gebruiken. Wat ik ermee wil zeggen is dat het gaat om architectuur die sfeer vol is en vriendelijk, die be scherming en beschutting geeft en aansluit bij de menselijke schaal. Ik hoop dat er meer van dit soort architectuur verschijnt in steden zoals Vlissingen en Middelburg. Ze zijn er geknipt voor." De Stadspoort omvat niet het hele Bekhofgebied, aangezien er op twee hoeken nog bebou wing stond: aan de ene kant een appartementengebouw met kantoren en een restaurant er onder, aan de andere kant enke le woningen en een garagebe drijf. Zeelenberg vindt niet dat het oude gedeelte afbreuk doet aan zijn complex. „Het geeft juist wel een aardig beeld van hoe een stad tot stand komt. In zichten veranderen en gebou wen reageren op elkaar. Als die hoeken ooit vrijkomen moet je daar de architectuur van De Stadspoort ook niet exact gaan herhalen. Op die manier wordt een stad zoals zij is: een orga nisch geheeldat leeft en sterft I In de serie woonberoepen staat wekelijks een beroep op het gebied van wonen centraal- De meest uiteenlopende personen komen aan bod: van stucadoor en architect tot ambtenaar welstandscommissie of glazenwasser. Vandaag: de interieuradviseuse. De interactie met de klant vindt Angeli- que van der Kroon één van de mooie kan ten aan haar vak „Iedere keer wanneer ik over de drempel van een woning stap. ligt er een nieuwe uitdaging voor me. Ik vind het leuk om een ruimte optimaal te benutten en de klant tevreden te stellen met een nieuwe inrichting. Daarbij is het van groot belang dat je de smaak van de klant feilloos aanvoelt. Je moet samen tot een concept komen." Om dit beroep foto M^chteld Jansen uit te kunnen oefenen moet je volgens Angelique is van mening dat het vak niet voor iedereen is weggelegd. „Je kunt wel een opleiding volgen voor interieuradvi seur, maar wanneer je het fingerspitzen- gefühl mist, kun je het wel vergeten. Gevoel voor kleuren is een absolute ver eiste." Verder is het volgens haar belang rijk dat het goed klikt met de klant. „Wanneer dat niet het geval is, merk je dat meestal al tijdens het eerste geza menlijke kopje thee. Is de eerste ontmoe ting een succes, dan nemen de adviesvra- gers meestal het initiatief en vragen of ik een bezoekje thuis wil brengen." En dan begint het echte werk. Schetsen en collages maken, eventueel samen in koopbeurzen afstruinen en tenslotte een 'middagje meubels schuiven' „Persoon lijk vind ik dat het leukste onderdeel van het traject. Ik maak altijd meerdere schetsen van een ruimte en vervolgens zet ik de meubels op verschillende plaat sen in de tekening. Op die manier kunnen klanten kiezen uit diverse opstellingen." Het is een misvatting dat alleen mensen die kleurenblind zijn of geen gevoel voor inrichting hebben, een interieuradviseur in de arm nemen. „Het zijn juist mensen die houden van sfeer en een extra beves tiging willen krijgen van een kenner. En als je het goed doet, lijkt het net alsof het interieur altijd al zo geweest is, alsof de klant het als een geheel heeft gekocht. Een interieur moet de smaak van de klant weerspiegelenIk houd niet van i n- terieurs waarvan er dertien in een dozijn gaan. Neem nu Jan des Bouvrie. Wanneer hij advies geeft, drukt hij zijn stempel op een woning. Bijna alle interieurs van hem zijn zwart-wit met een toefje rood. Je maakt mij niet wijs dat zijn smaak al tijd overeen komt met de wensen van de klant. Het klinkt misschien cliché, maar de bewoners moeten zo tevreden zijn met het resultaat dat ze er vijftien jaar mee vooruit kunnen." jr Margritta van den Berge haar gevoel hebben voor kleuren en stof fen. Een advies hoeft niet duur te zijn. Met een paar simpele aanpassingen kan een interieur er al heel anders uitzienJe kunt bijvoorbeeld een muur in een be paalde tint verven, waardoor de hele woonkamer verandert. Vier jaar geleden opende de interieur kenner uit Burgh-Haamstede een woon winkel in Renesse. Wanneer bezoekers hun oog lieten vallen op een meubelstuk uit de winkel, vroegen ze zich vaak af of de betreffende bank of stoel wel zou pas sen in hun eigen woning. „Op een gege ven moment vroeg iemand of ik eens thuis wilde komen kijken en dat heb ik gedaan." Gaandeweg groeide de vraag naar interieuradvies. „Ik besloot me er meer op toe te leggen en ben gestart met het volgen van cursussen. Ik heb bijvoor beeld geleerd hoe ik tekeningen op schaal moet maken, maar ook welke kleuren en stoffen ik mooi kan combine ren." Naam: Angelique van der Kroon (33) Woonplaats: Burgh-Haamstede Beroep: interieuradviseuse en eigenaresse van lifestyle-win- kel Het Buitenhuis in Renesse Belangrijkste gereedschap: een flinke dosis creativiteit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 37