Sint Maarten heeft vele gezichten Tuffen door de Zak van Zuid-Beveland W3I Kermismuseum Steenwijk Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0118-484369; I Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770. Redactie: 0118-484413 vvww.pzc.nl E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 18,4380 AA Vlissingen. zaterdag 3 mei 2003 The Friendly Island is net zo groot als Texel, maar is wel in tweeën gehakt. In een Nederlands en een Frans deel. Engels is de voertaal, de Amerikaanse dollar hét be taalmiddel en de mentaliteit don't worry, be happy. Steenrijk en straatarm leven letterlijk naast elkaar. Nieu we casino's en hotels langs de 32 baaien verbergen ver woesting van de orkanen Luis en Lenny. Sint Maarten. Een eiland met vele gezich ten. Sint Maarten VER. STATEN JAMAICA HAIT Curasao Aruba Bonaire VENEZUELA J Het had een stukje Zeeland in de Cariben kunnen zijn. Maar de Zeeuwen die Sint Maarten in 1624 aandoen, tref fen geen inwoners aan, laten de boel de boel en varen verder. In de eeuwen erna ontbrandt een strijd tussen Engelsen, Fransen, Spanjaarden en Nederlanders over wie er de baas mag zijn. Na het verdrijven van de Span jaarden in 1648, besluiten vier Nederlanders en drie Fransen het eiland te verdelen. Een loop wedstrijd komt er aan te pas, is het verhaal. Vanaf het startpunt, de Oysterpond, lopen de Fransen in noordelijke richting. De Hol landers gaan zuidwaarts. Zij kunnen de fles niet laten staan en lopen langzamer. Eén geluk. Ze trekken wél rond de zoutpan, een meer waarin zout overblijft als het ingelaten zeewater ver dampt. De twee groepen ont moeten elkaar weer bij Cupecoy Bay: vanaf dat moment het be ginpunt van de grens. De Nederlanders 'veroveren' weliswaar een kleiner stuk land (35 vierkante kilometer tegen over dik 50 voor de Fransen), maar met de zoutpan wél een economisch belangrijker deel. Officieel tekenen de Fransen en Nederlandersin 1648 een verde lingsverdrag. Pas in 1816, vele oorlogen later, komt bij de Vre de van Londen het zuidelijk deel officieel in Nederlandse han den. Filesburg Het eiland is nog steeds het kleinste grondgebied ter wereld dat door twee mogendheden wordt geregeerd. Het Neder landse deel heeft Philipsburg als hoofdstad, het Franse Mari- got. Nederland heeft het Prinses Juliana Airport (waar alle toe risten vluchten binnenkomen), Frankrijk het veel kleinere Grand Case Airport. Wie luistert naar de plaatselijke bevolking, hoort dat het op Sint Maarten de laatste jaren druk ker is geworden. Niet voor niets hebben inwoners de verwijzing naar de hoofdstad op een ver keersbord veranderd in Files burg. 62.000 zielen telt het stuk je land inmiddels, ruim de helft op het Nederlands deel. Offici eel. Om maar te zwijgen over de vele illegalen en de continue stroom van toeristen. De term Friendly Island slaat op het weer, de natuur en de inwo ners. Bijna het hele jaar door schijnt de zon. Temperaturen liggen tussen de 20 en 30 graden (winter, zomer). De tempera tuur van het zeewater schom- Winkelstraat The Oldstreet ligt tussen de twee belangrijkste win kelstraten van Philipsburg: Front Street en Back Street. melt tussen de 20 en 27 graden. Er groeien veel bomen- en plan tensoorten. Opvallend zijn de veelal groene heuvels. Sint Maarten is dan ook van vulkani sche oorsprong. Het hoogste punt ligt bijna in het midden van het eiland en heet Pic Para dis (424 meter). Wie de moeite neemt een wandeling te maken, krijgt prachtige vergezichten cadeau. Toeristen die door Front Street (dé winkelstraat van Philips burg) wandelen, kunnen een verkeerde indruk krijgen van de eilandbewoners. Om de haver klap schieten door winkels in gehuurde locals toeristen aan. Het liefst om ze met zachte dwang een zaak (vooral juwe liers) in te sturen, vier T-shirts voor tien dollar te verkopen of het haar in te vlechten. De opdringerigheid en onvrien delijkheid zijn schijn. De ei landbewoners zijn juist heel vriendelijk. Bijzonder is te zien dat Sint Maarten een smelt kroes is van culturen. Er leeft een kleine groep blanken van gemengd Europese afkomst. Het merendeel van de bewoners is Afrikaans (heeft alles te ma ken met het slavenverleden). Door de grote diversiteit aan in woners is de Antilliaanse cul tuur een mengeling van Caribi sche, Afrikaanse, Amerikaanse en Europese invloeden. De mentaliteit is er één van re lax, don't worry, be happy. Voor niet onthaaste Nederlanders een vreemde gewaarwording. Voor het betalen van de elektri citeitsrekening bijvoorbeeld, staan locals elke maand in de rij bij de bank. Automatische af schrijvingen bestaan wel, maar banken willen ze nog wel eens vergeten. Waardoor menigeen al een keer van het net is afge sloten. De mentaliteit blijkt ook bij de aangifte van een gestolen huur auto. Wie denkt dat snel op het politiebureau te kunnen rege len, heeft het mis. Of er nu twee of tien dienders achter de balie staan, maakt geen verschil. Slechts één heeft de taak om mensen te woord te staan. Wie een rondje eiland doet, val len de klasseverschillen op. grissen lege borden weg, ook al zitten anderen aan tafel nog te eten. En zodra iedereen klaar is, ligt de rekening al op tafel. Hoe anders is dat op Saint Martin. Daar is de Amerikaanse fast- food-gedachte (gelukkig) nog niet doorgedrongen en is de be diening op zijn Frans. Joint Door de aanwezigheid van veel Amerikaanse toeristen is de Amerikaanse dollar op het hele eiland hét betaalmiddel. Al kan de Europese toerist op het Fran se deel terecht met zijn euro's Weliswaar is de officiële munt eenheid op het Nederlandse deel de Antilliaanse gulden. Maar sinds de koers is gekop peld aan de Amerikaanse dol lar, is de munt in waarde ge daald en minder interessant. Wie met die dollar een krant koopt zoals The Daily Herald, Today, of de Caribische editie van het Algemeen Dagblad komt veel nieuwsberichten te gen over drugszaken. Niet al leen over bolletjesslikkers, maar ook over drugsvangsten en ermee samenhangende cri minaliteit. Hoewel er wel eens een joint-luchtje valt op te snui ven, merkt de doorsnee toerist nauwelij ks iets van de drugssce- ne. Rondsnuffelend op Sint Maar ten is de confrontatie met de schade van de alles vernietigen- foto's Jeffrey Kutterink de orkanen Luis (september 1995) en Lenny (november 1999) groot. Lüis kostte tien, Lenny negen mensenlevens. Eens zo mooie stranden zijn ge havend. Het eilandbestuur heeft niet het geld om alles op te knappen. Bijkomend probleem: veel verwoeste complexen zijn privé-eigendom. Toch nemen veel j>articulieren het heft in eigen hand. Een mooi voorbeeld is Scavangers, de strandtent op Dawn Beach, aan de oostkant van het eiland. Toe passelijk Lijkenpikker bete kent het Vrij vertaald: de één zijn dood, is de ander zijn brood. De door Luis verwoeste uit spanning, is door nieuwe eige naars weer leven ingeblazen. Een goede zet, want Dawn Beach is wat toeristen verwach ten: lang strand, wit zand, groen opkleurend water en palmen. Maar wie het strand bezoekt, staat eerst oog in oog met wat de natuur heeft aangericht. Want het naastgelegen resort staat er nog steeds bij zoals Lüis het heeft achtergelaten. Totaal ver woest Hoewel het al jaren geleden is, zijn de gevolgen nog dagelijks voelbaar. De don't worry, be happy mentaliteit helpt de ei landbewoners te blijven lachen, ondanks de tegenslagen. Het zo veelste gezicht van Sint Maar ten. Jeffrey Kutterink op sint iViaarten Kan ontier meer met *n Air France. De KLM vliegt op Cura cao en maakt een tussenlanding op the Friendly Island. Vliegen met Air France is goedkoper, maar dan moet wel in Parijs een overstap worden gemaakt. Boeken van een KLM-ticket via België (dat kan via de Zeeuwse reisbureaus) is goedko per, dan hetzelfde ticket voor dezelfde vlucht te kopen in Nederland. Bij de retourvlucht met KLM gaat de reis dus via Curasao naar Amsterdam. Aan te raden is vanaf Sint Maarten minstens een bezoek te brengen aan het nabij gelegen Saba (bij naam The Unspoiled Queen). Het beklimmen van Mount Scenery (een oude vulkaan) brengt vol houders op de top met tropisch regenwoud. Vanaf Sint Maarten gaan er vluchten naar tal van eilanden, zoals Sint Eustatius, Anguilla, Sint Kitts en Puerto Rico. Boeken van vluchten tussen de eilanden kan eenvoudig op Sint Maarten. Steenrijk woont naast straat arm. Letterlijk Rijken wonen in mooie stenen buitenhuizen met keurig aangelegde tuinen, straatarmen in bouwvallige krotten op kale rotsgrond. De wegen zijn slecht onderhou den Kuilen zijn soms zo groot dat erom heen rijden de enige manier is om schade aan de auto te voorkomen. Maar rijke ei landbewoners kunnen het zich veroorloven om de weg naar hun oprit te laten asfalteren. Een maal er langs, is het weer ouder wets hobbel de bobbelen. Om van Sint Maarten naar Saint Martin te komen, is geen paspoort nodig. Het passeren van het stenen gedenkteken op de weg van Philipsburg naar Marigot is de enige fysieke her innering aan de tweedeling. Ook hier toont het eiland weer een van zijn vele gezichten. Want een rit van Holland naar Frankrijk is een vriendelijke transformatie van 'heel gezel lig' naar 'La Belle Vie'. Marigot is de hoofdstad van Frans Saint Martin. Een pitto resk havenstadje met een sfeer die zich het best laat beschrij ven als een mengeling van fri vool Mediterraans en spontaan Caribisch. Meer dan opmerkelijk is de mentaliteitsverandering. De bediening in een restaurant op het Nederlandse deel is toege spitst op de Amerikaanse toe- ristfast, faster, fastest. Obers nen bestaan in de jaren dertig van de vorige eeuw, compleet met rangeerterrein en locomo- tievendepot. De uitvoering van het plan is al jaren geleden begonnen. Zo is eerst de grond van het emplace ment compleet gesaneerd. Daarna heeft de SGB de be staande sporen verlegd en zijn er enkele nieuwe sporen bijge komen. Verder staan er in de re mise enkele locomotieven uit de jaren dertig die door zo'n hon derdvijftig vrijwilligers worden onderhouden. Kortom, er kan op een leuke manier heel wat ge leerd worden over het spoor wegleven van begin vorige eeuw. Natuurlijk bestaat er nog steeds de mogelijkheid om met de stoomtrein van Goes naar Kwa- dendamme te reizen. Hier kan tussentijds worden uitgestapt om te genieten van een wande ling door het natuurgebied De Zwaakse Weel of een bezoek te brengen aan de sier- en vlinder tuin Berkhof. Daarna kan de reis worden voortgezet naar Hoedekenskerke. Voordeklein- De stoomtrein Goes-Borsele wordt steeds meer een dagvullende attractie. foto Willem Mieras l\/r enigeen denkt bij het horen i-V-Lvan de Stoomtrein Goes- Borsele (SGB) aan een oude stoomtrein die langzaam dooi de zak van Zuid-Beveland tuft. Leuk voor een middagje. Maar de SGB wordt steeds meer een dagvullende attractie Op zaterdag 10 mei wordt het museum-restaurant De Goede renloods geopend Dit gebeurt op het emplacement Goes. Het museum-restaurant is compleet aangekleed in de stijl van de ja ren dertig. Voor de deur aan de straatzijde staan enkele vracht auto's en paardenkarren te la den en lossenBinnen in de loods staan de goederen, die variëren van koffers en kisten tot grote tonnen en juten zakken, per eindbestemming gesorteerd. In deze goederenloods, die oor spronkelijk in 1876 in Middel burg is opgebouwd, is het moge lijk om wat te eten of te drinken terwijl kan worden stilgestaan bij het spoorleven van begin vo rige eeuw. Verder is er een infor matieloket van de stoomtrein aanwezig. De goederenloods is het eerste onderdeel van het zogenoemde masterplan In dit plan wordt de toekomst van de SGB als mu seumspoorwegbedrijf ge schetst De hoofddoelstelling is het exploiteren van een spoor wegbedrijf zoals dat had kun tjes is hier een spoor- en land schapspark nagebouwd waar door een minitrein rijdt. Patrick de Block De stoomtrein Goes-Borsele is tot eind oktober in gebruik. Ie dere zondag en op feestdagen vertrekt de trein om 11.00, 13.00,14.00 en 16.15 uur vanaf het stoomtreinstation. Dit ligt op loopafstand van het NS sta tion in Goes, aan de Stephen- sonweg. Vanaf 1 juli tot en met 31 augustus rijdt de trein zelfs dagelijks, met uitzondering van de zaterdag. De tarieven van de treinreis variëren van 2,25 tot 12,00 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 29