Er zijn momenten dat je heel klein wordt •ft Verplicht sluitingsuur zorgt voor rumoer in Belgische dancings 23 riret Paul Glerum, berger m m i ...ii-r< 1."V. "V. "v iU..' vat hoonn hef wppr te lfriphplpn on Z'n handen heeft hij geleend van de Man van Staal. Klau wen zijn het, gehard in de omgang met vuistdikke kabels en ander ruw materiaal. Shagjes draaiend, sterke zwarte koffie drinkend. „De wereld van Hollands Glorie, van Jan de Hartog? Natuurlijk is dat wat geromantiseerd. Maar kloppen doet het wel. Die team geest die in die boeken naar voren komt, heb je in werkelijkheid heel hard nodig. Je zit soms maanden met elkaar opgescheept. Dat vergt veel. Maar bergingswerk kun je nu eenmaal niet in je eentje doen. En moet je doden bergen, dan heb je houvast aan elkaar. Dat is één van de ergste dingen, doden bergen. Dat drukt een heel groot stempel op de ploeg. In Dubai hadden we achttien lijken aan boord. Dat zijn momenten dat je heel klein wordt. Maar je houdt je groot." Paul Glerum (45) is gepokt en ge mazeld in de internationale ber gingswereld. Hij bestreed branden op tankers, redde scheepsbemanningen, beleefde hachelijke momenten op de Perzische Golf, zat zeven maanden vast in Iran en werd de nacht van zijn terugkeer vader. Zijn dochter Julia Madelief werd twee maanden te vroeg geboren. „Net nadat ik in de Golf was gearriveerd, liet mijn vrouw Marian- na weten dat ze in verwachting was van ons vijfde kind. En toen ik terug kwam, werd ik dezelfde nacht nog va der. Veel te vroeg. Waarschijnlijk kwam het door de commotie rond mijn gevangenschap", glimlacht hij. Het is een verhaal als in een spannend jongensboek. In augustus 1997 reist Glerum af naar het Midden-Oosten. Hij is bergingsleider bij Smit Interna tionale. De klus die geklaard moet worden: de berging van het Kroati sche vrachtschip Baltic in de Golf. Maar terwijl de bergers bezig zijn, komt er een noodsignaal binnen. Iets verderop is een Amerikaanse Sea- hawk-helikopter neergestort. Een buitenkansje, denkt Glerum. Het op vissen van de helikopter is zo gepiept en levert zeker 150.000 dollar op. Dus snellen de bergers toe en halenna toe stemming van het bedrijfskantoor in Bahrein, de helikopter in nauwelijks twee uur tijd boven water. Ze leveren hem netjes af op een Amerikaans oor logsschip. Klus geklaard, money in the pocket Aan de ketting Maar twee weken later grijpen de Iraanse autoriteiten in. Ze leggen twee zeeslepers en een drijvende bok van Smit aan de ketting. Plotseling zitten veertig bemanningsleden, van wie vijftien Nederlanders, vast. Op hun eigen schepen, dat wel, maar ze mogen de haven van Bandar Imam Khomeiny niet uit. De Nederlanders Paul Glerum: „Het mooiste aan een schip is als alleen de mast boven water uitsteekt." hadden toestemming moeten vragen voor de berging van de Amerikaanse helikopter. En dan breken angstige weken aan. De thuisbasis heeft nauwelijks con tact met de bemanningsleden. Smit Internationale opent onderhandelin gen om hen vrij te krijgen en slaagt daar, met hulp van de Nederlandse ambassadeur, deels in. De sleepboot Banckert en het grootste deel van de bemanning mogen na twee weken vertrekken. Alleen bergingsinspec teur Glerum en de Filippijnse en Brit se kapiteins blijven achter. Ze worden drie weken lang verhoord en tijdelijk ondergebracht in een qwesl house. De drie maken het goed, verzekeren de Iraniërs. Glerum zal dat bij terugkeer beamen. „De behandeling was goed. Alleen verbaal ging het er soms hard aan toe." Iran lijkt er een langdurige kwestie van te willen maken. Het land dreigt met een juridische procedure en stuk je bij beetje sijpelt door dat de Iraniërs ook uit zijn op 'financiële genoegdoe ning'. Als Paul Glerum begin april '98 op Schiphol uit het vliegtuig stapt, geeft president-directeur Nico Buis van Smit toe dat er geld aan te pas is gekomen. Het zal Paul Glerum een zorg zijn. Hij sluit Marianne en de kin deren in de armen, verklaart zonder blikken of blozen dat hij 'als het moet zo weer terug gaat'. Het is je werk, nietwaar? De kinderen hebben het huis inNieuwerkerk versierd. 'Het is feest, want PA is terug van gew:eest', meldt een levensgroot spandoek aan de gevel. 'Pa' komt uit een nest van ze ven kinderen. Een christelijke opvoe ding. Pauls vader is buschauffeur. Ze wonen op de Kop van Schouwen. Paul is van jongsaf aan de waterkant te vinden. In het haventje van Burghsluis waste hij als tienjarige de kopjes af aan boord van de sportvis sersboot van Kees Moermond. Als 16- jarige vaart hij al uit met dertig man aan boord. Zwemmen? Dat kan hij wel, maar het is niet bepaald z'n hob by. Hij kan zwemmen om zich te red den als hij overboord mocht kukelen, meer niet Het water trekt, de school niet. De Christelijke Mavo in Zierik- weerstanden stuiten - stapt hij aan wal en houdt het precies tien maanden vol bij het expertisebureau Touw Maar die wereld vindt hij al snel 'te eng'. Je mag als expert wel vaststellin gen doen, maar daaraan geen mening koppelen. Niks voor Glerum In augustus 2002 keert hij terug naar z'n oude stiel. Hij wordt hoofd bergin gen bij sleep- en bergingsbedrijf Mul traship in Terneuzen. Eerste op dracht, in nauw overleg met z'n oude baas Smit de berging van de gekap seisde autocarrier Tricolor in het Ka naal. „In die beginjaren duurde m'n langste reis op zee precies 92 dagen. zee kan hem gestolen worden, alleen. zonder dat diploma kan hij niet naar de Zeevaartschool in Vlissingen en dat is nu eenmaal z'n ideaal. Wat hij aan die Zierikzeese periode over houdt? Marianne. Een ontmoeting op de fiets en aan elkaar blijven plakken. Direct na de Zeevaartschool stapt hij aan boord van een zeesleper van Smit In '76 is dat. Hij houdt het vijf jaar vol. Daarna stapt hij over naar het echte werk: bergingen. Vijfentwintig jaar bij Smit van de ene klus naar de ande re, wereldwijd. Als hij de indruk heeft dat zijn functie in het geding is omdat hij nu eenmaal een man is, die de puntjes op de 'i' zet en alles tot in de tail geregeld wil zien - en dat kan op Non-stop varen, wacht op en af. Ik had al snel door dat dat eigenlijk niets voor mij was. Op zo'n reis slaat de ver veling onherroepelijk toe. Ik wilde meer actie. In een baan zonder span ning functioneer ik niet optimaal. Ik ben nog een tijd machinist op de Tak- lift 4, die drijvende bok van Smit, ge weest E n dan kon het best voorkomen dat de motoren plotseling stopten. Was Paul de olie vergeten. Verveling hè. Bij storingen was ik op m'n best. Ad hoe zaken aanpakken en oplossen; niet lullen maar doen. In de berging kwam ik helemaal tot leven. Tijdens een berging doen zich iedere dag nieu we problemen voor. Het betekent dat je 24 uur alert moet blijven, niet mag foto Peter Nicolai verslappen. Dat is werk naar mijn hart." Hij blust scheepsbranden in de Golf, bergt wereldwijd schepen, zit soms weken, zelfs maanden aan boord van schepen die door de bemanning zijn verlaten en die op een verantwoorde manier geborgen moeten worden en klaagt geen moment. Hij houdt van die wereld, koestert de teamgeest. „Je stapt aan boord van zo'n brandend schip met maar één opdracht: het vuur blussen. Je leefde soms als varkens, liep soms weken in dezelfde kleren zonder je te wassen. Dan was aan boord de stroom uitgevallen en had je alleen je zaklamp. De verantwoorde lijkheid lag ook helemaal bij jou als bergingsleider. Decennia geleden zat die wereld nog heel anders in elkaar. Nu heb je je GSM, toen had je maar heel af en toe contact met 'het kan toorIk heb het wel gehad, op de Paaseilanden, dat we eens in de twee weken belden. Nu sta je contstant in contact met de mensen op de wal. En daardoor verschuiven de verantwoor delijkheden. Je hebt het niet meer he lemaal alleen voor het zeggen." „In de bergingswereld lopen heel veel mensen rond, maar tóch is het ook een kleine wereld. Nederland telt mis schien tien, elf specialisten zoals ik. Meer niet. Je kunt dit vak niet leren, er is geen opleiding voor. Het is een kwestie van feeling en het vermogen te improviseren. Op den duur kun je natuurlijk ook terugvallen op je erva ring. Het is ook wel een roeping. Als ik vroeger vier weken met verlof thuis zat, begon het weer te kriebelen en was ik blij dat ik weer aan de slag kon. Nu, met die berging van de Tricolor voor de deur, ben ik daar eigenlijk de volle 24 uur mee bezig. Het moet alle maal tot in de details geregeld zijn. Die berging wordt een enorme klus. We gaan er de zaagtechniek bij toe passen, die we bij de berging van de Koersk, die Russische onderzeeër, voor het eerst met veel succes hebben gebruikt. We mogen niet al teveel over die berging naar buiten brengen, maar ik weet wel dat we er onze han den aan vol zullen hebben, alleen al vanwege de sterke stroming ter plaat se." Op de berging van de Koersk kijkt hij met voldoening terug. Maar ook met gemengde gevoelens. Z'n stem wordt wat zachter. ,,We haalden op 11 sep- tember2001 de neus van de Koerskaf. Eigenlijk was dat reden voor een feestje, maar ik heb het niet gevierd. Diezelfde dag stortten de Twin To wers in. Ik kreeg te horen dat m'n zus was overleden en, het allerergste, dat m'n zoon Joachim niet meer te gene zen was. Vorig jaar is hij gestorven, aan kanker, na een lijdensweg van twee jaar. Een levenslustige, open jon gen van achttien jaar. Het ene moment heel serieus, het andere moment zo gek als een deur. Zo'n gat vul je nooit meer op." Ze praten in het gezin veel over Joachim. Esther (21) en David (17) hebben hem gekend als grote broer, bij Samuel (7) en Julia (5) was dat minder. David treedt trouwens in de voetsporen van z'n vader. Die doet momenteel ook de Zeevaartschool Ook berger? Dat is nog onduidelijk. Hij gaat eerst een stukje varen. Kunstje Bij Multraship wachtte Paul Glerum een uitdaging. Ooit ging directeur Kees Muller met zijn sleep- en ber gingsbedrijf Willem Muller world-wi de. Met Multraship wil de familie dat kunstje herhalen. Glerum heeft op dracht gekregen binnen nu en drie jaar een goed geolied bergingsteam te vormen. Over een drijvende bok be schikt hij al. De Cormorant keerde on langs terug naar het Westerscheldege- bied nadat in Novi-sad een kapot ge bombardeerde brug over de Donau was geruimd. De bergingsbaas is mo menteel bezig met de aanschaf van een goed bergingsvaartuig; het strik ken van goede mensen is een volgende stap „We beginnen als bedrijf na tuurlijk wel onder aan de ladder. Voordeel is dat ik het vertrouwen heb van de directie, van Kees en Leendert Muller. Het is een familiebedrijf en dus zijn de lijnen kort; dat werkt ple zierig. Ik heb bij Multraship een enor me verantwoordelijkheid op me geno men. Ik ben eigenlijk de enige man met veel ervaring in de internationale bergingswereld en dat vereist dat je heel erg kritisch op jezelf bent. Nie mand houdt je immers een spiegel voor; je hebt nauwelijks een klank bord. Dan is het belangrijk dat je kunt rekenen op support van de directie." Paul Glerum maakt zich op voor weer een kunstje. De berging van de Trico lor wordt een spectaculair karwei. Dat prikkelt hem. Eerlijk gezegd ge niet hij er met volle tuigen van. Z'n blik dwaalt weg over het dek van de Cormorant.Weet je wat het mooiste aan een schip is? Als alleen de mast boven water uitsteekt!" Wout Bareman T> elgische discotheken moeten in de toe- -D komst tussen zes uur 's ochtends en twee uur 's middags verplicht de deuren sluiten. Dat is tenminste de strekking van een wets voorstel, dat eerder dit jaar werd goedge keurd. Het verzet onder het uitgaanspu bliek en clubeigenaren is groot. Een uitgeleefde sofa en ander aftands meu bilair vult de donkere ruimte. Café d'An- vers, de roemruchte discotheek in de Ant werpse rosse buurt, maakt zijn reputatie overdag nauwelijks waar. Toch is dit de housetempel van Vlaanderen. Manager Ben Biets: „Op een ordinaire zaterdagavond hebben we achthonderd man binnen, van wie dertig procent Nederlanders. De fameuze club die in 1989 werd geopend aan de Verversrui in het Antwerpse Schip perskwartier, was destijds de eerste house- discotheek van België. Nog steeds wordt Café d'Anvers geassocieerd met extrava gantie, decadentie zelfs. Al mag je tegen woordig gewoon in spijkerbroek naar bin nen. Bij het uitgaanspubliek staat Café d'Anvers, sinds 1992 eigendom van Neder lander Pim de Roodes, volgens manager Biets synoniem voor muziek en dj's van ho ge kwaliteit. „Open van elf uur 's avonds tot half acht 's morgens. Vraag is alleen: hoe lang nog", zegt hij somber. „Onze uitgaven zijn als gevolg van allerlei overheidsmaat regelen op het gebied van veiligheid en au teursrechten en allerlei belastingverhogin gen de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Als de plannen om een verplicht sluitingsuur in te voeren voor discotheken worden doorge zet, betekent dat opnieuw een zware klap en vooral een flinke hap uit ons budget. Ik vrees dat veel dancings over de kop zullen gaan." Het omstreden wetsvoorstel, dat inhoudt dat discotheken in België voortaan om ui terlijk zes uur 's ochtends de deuren moeten sluiten en minstens tien uur per etmaal dicht moeten zijn, werd in maart door de Kamer van Volksvertegenwoordigers goed gekeurd. Even leek het onomkeerbaar maar amper een week later werd de sluitingswet alweer in de ijskast gezet door de Senaat. Als gevolg van een aantal amendementen 'zo werd de bepaling dat disco's tussen 6.00 In dancing Versuz in Hasselt kan nu nog tot acht uur in de morgen worden gefeest. en 14.00 uur gesloten moeten zijn vervan gen door de meer algemene bepaling dat dancings tien uur per etmaal gesloten moe ten zijn) moet het wetsvoorstel opnieuw naar het parlement. Maar dat is - in de aan loop naar de Belgische kamerverkiezingen op 18 mei - ontbonden. Vraag is of de nieu we regering straks haar vingers wil bran den aan het omstreden plan. Gevoelig Een verplicht sluitingsuur voor disco's ligt immers gevoelig in een land waar nachten lang stappen en kroegen die net zo lang open blijven als er volk is, net zo vanzelf sprekend zijn als friet-met-mayonaise. In Brussel gaan kantoorklerken en ambtena ren tussen de middag de disco in om even te ontspannen en kunnen oudere jongeren tij dens speciale middagfeesten zoeken naar een geschikte partner. Hoe moet dat straks? De indieners van het wetsvoorstel hebben echter zo hun redenen voor een verplicht sluitingsuur te pleiten. De vijf kamerleden zijn stuk voor stuk afkomstig uit de Frans- Belgische grensstreek en zijn de overlast van dancings als La Bush in Esquelmes in de gemeente Pecq (vijf kilometer van Door nik en op 25 kilometer van het Noord-Fran se Lille) meer dan zat. La Bush, of The Tempel of House zoals de discotheek wordt aangeprezen, is berucht Elk weekeinde trekt de discotheek duizen den Franse jongeren. In de desperate Noord-Franse industriesteden valt voor hen niets te beleven en dus trekken ze de grens over, waar de hele nacht gefeest kan worden. Op de website van La Bush wordt reclame gemaakt met 48-urige dansmara- thons. Buurtbewoners klagen steen en been. Over geluidsoverlast, zwerfafval, roekeloos rijgedrag als gevolg van overma tig alcohol- en/of drugsgebruik. Elk week einde opnieuw zou er in de Belgisch-Franse grensstreek wel een dode vallen onder jon geren die onderweg zijn naar een Belgische dancing. Tegenstanders van de sluitingswet voeren echter aan dat een verplicht sluitingsuur al leen maar meer verkeer tot gevolg heeft. Jongeren die nu met het openbaar vervoer naar de disco gaan en 's ochtends de eerste trein naar huis nemen, gaan volgens hen op zoek naar illegale undergroundparty's. Met de wagen. „Als de megadancings om zes uur 's mor gens moeten sluiten, zullen bezoekers tegen de klok op drinken. Ook krijg je een concen tratie van een paar honderd of misschien wel duizend bezoekers tegelijk op straat. Dat vergroot de verkeersonveiligheid al leen maar", argumenteert de liberale sena tor Vincent van Quickenborne. „Als er overlast is moet de boosdoener door het lo kale bestuur worden aangepakt. Nu wor den alle dancings over één kam geschoren. Alsof het allemaal tempels van verderf zijn. Onzin natuurlijk. Bovendien zet deze wet volgens mij de deur open voor een slui tingsuur niet alleen voor discotheken, maar straks ook voor cafés. Het hele Belgische uitgaansleven komt daarmee op de helling te staan." Samen met senator en oud-judocoach Jean-Marie Dedecker verzamelt Van Quic kenborne op het internet (www.rechtopfui- ven.be) handtekeningen tegen het verplich te sluitingsuur. Al meer dan achtduizend mensen hebben gereageerd. Ook vanuit Ne derland: „Néééé! Geen sluitingstijden in België. Ik kom speciaal uit Nederland fees ten in België omdat het daarjuist zo relaxed is. Worden ze in België nou ook al net zo re- geltjesgeil als in Nederland, dat kón toch niet. Waar moet dat heen?", schrijft Berteke uit Noordwijkerhout, die regelmatig te vin den is in dancing La Rocca in Lier. Non-stop Andy uit Rotterdam: „We gaan al tien jaar lekker stappen in La Belgique vanwege de kicke music, relaxte mensen en het allerbe langrijkste: non-stop partying van de ene naar de andere club en ik was van plan nog jaren zo door te gaan. Waarom doen ze dit! En ook op de internetsite wwiv.dance4ma- tion.com regent het reacties tegen de nieu we wet. Al meer dan twaalfhonderd mensen tekenden een petitie tegen het verplichte sluitingsuur waaronder veel Nederlanders. „Het ergste is dat ze de discotheekuitbaters helemaal niet gehoord hebben. Wij hebbed niets tegen dit voorstel kunnen inbrengen", zegt Barry Pavic van discotheek Versuz iri Hasselt, voorheen Dockside. „In België is het gebruikelijk dat de mensen eerst ergens gaan eten, of naar de cinema gaan. Daarnq, rond één a twee uur 's nachts gaan ze stap pen. Versuz is geopend van tien uur 's avonds tot acht uur 's ochtends. Als je disco theken verplicht om zes uur 's ochtends de deuren de sluiten, betekent dat in praktijk dat alles twee uur vervroegd wordt Al rond een uurtje of vier beginnen mensen zich óp te maken voor het einde. Om vijf uur wordt het laatste pilsje getapt en even later gaat het licht aan. En dan? Op zoek naar de after- party", vraagt Pavic's compagnon Yves Smulders zich af. De twee staan pal achter de actie van Van Quickenborne .Het is verkeerd om alle dancings te laten boeten voor de fout van één boosdoener. Aan de basis van dit voor stelt ligt megadancing La Bush. Die is open van vrijdagmiddag tot maandagmorgen efi trekt veel jongeren uit Frankrijk waar in te genstelling tot in België, geen strikt slui tingsuur geldtIk ken La Bush niet. Maar ik ben ook geen voorstander van dit soort ma rathons. Ik ken hier in de omgeving geen en kele dancing die langer dan veertien uur aan één stuk geopend is. En overlast? Wij bestaan op 26 april één jaar en hebben in dié tijd nooit klachten gehad. We hebben een eigen beveiligingsdienst en kuisen 's nach'ts de straat op Pecq, dat is ergens ver weg, in een andere uithoek van België, maar heeft niets uitstaan met de situatie hier Ook Ben Biets ziet de vergelijking met Zuid-België niet zitten. „Daar bestaat het publiek uit vijf procent Belgen en 95 pro cent Fransen. En laten we eerlijk zijn, dat is nou niet bepaald het meest prettige uit- gaansvolk. Ze zijn luidruchtig en ongemal- nierd. Nee, ik ben niet tegen een verplicht sluitingsuur. Om acht, negen uur is het wel welletjes. De eerste tram rij dt om zeven uur, de eerste trein naar Amsterdam vertrekt een uurtje later Hou daar rekening mee, dót is alles wat wij vragen." Pascale Thcwissen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23