Eenden op het speelvlak Jacob van Domselaer ontstoft Russische meesters Peyton Place in het theater Onderstroom in Rotterdam eyton Place, de moeder aller soaps, herleeft dit voorjaar op het toneel in een stuk van theatergroep Würz. Het eerste langlopende melodrama op tv was eerder als boek al een spraakmakende bestseller. Tijd voor een rehabilitatie. De naam 'Peyton Place' heeft in Nederland nog altijd de klank van een foute tv-serie, on danks de opvoering van thea tergroep Würz. Het boek van Grace Metalious, waar de serie op is geïnspireerd, is moeilijk verkrijgbaar. In een gemiddelde stad moeten de verkopers van vrijwel alle boekenwinkels in het computersysteem kijken. ,,Ik kan het wel voor u bestellen in Amerika. Dan duurt het een paar weken voordat het hier is", zo krijgt men te horen. Uitein delijk biedt een tweedehands boekenzaak uitkomst. Op de tweede verdieping, in een verre hoek, op het bovenste schap staat nog een beduimeld exem plaar. Begin jaren zeventig was dat anders. De schappen van de boekhandel lagen vol met exemplaren van de boeken Pey ton Place en Return to Peyton Place. Ook via boekenclubs werden heel wat exemplaren verkocht. In die tijd was het stil op straat als na het journaal het witte huis met het torentje een nieuwe aflevering aankondigde van de tv-serie Peyton Place. Op het toppunt van de populariteit keken er zes miljoen Nederlan ders naar. De ruim vijfhonderd afleveringen van de serie wer den van september 1967 tot au gustus 1973 wekelijks uitgezon den door de AVRO. Peyton Place was de oer-soap, waar latere kijkcijferkanonnen als Dallas, Dynasty, The Bold The Beautiful en Goede Tijden, Slechte Tijden schatplichtig aan zijn. Ook Peyton Place ken de een veelheid aan karakters die in uitdijende intriges de strijd tussen het goed en het kwaad verpersoonlijkten. De verhaallijnen ontsponnen zich tergend langzaam en de span ning werd zoveel mogelijk ge rekt. Beerput Het verhaal speelt zich af in een ogenschijnlijk pittoresk Ameri kaans stadje in het sjiekste deel van de VS: New England. De schijn bedriegt, want achter de brave fafade van het witte huis met het torentje blijkt zich een beerput aan schandalen en ge heimen schuil te houden. Dat komt al naar voren bij het le vensverhaal van de drie vrou wen die centraal staan: de onge trouwde Constance MacKenzie, haar buitenechtelijke dochter Allison (gespeeld doorMia Far row) en leeftijdsgenote Selena Cross die misbruikt is door haar vader. Rond deze vrouwen zoe men voortdurend twee aantrek kelijke heren. De één is dokter Michael Rossi (gespeeld door Ed Nelson), die in zijn liefde voor Constance de strijd moet aan gaan met de vader van Allison, Elliott Carson. In de televisieja ren van Peyton Place zwijmel den alle Nederlandse vrouwen bij Dokter Rossi. Voor de jongere vrouwen was babyface Rodney Harrington (Ryan O'Neal) het ultieme seks- symbool en ook hij belandt in een driehoeksverhouding. Hij moet kiezen tussen de lieve en erudiete Allison en de femme fa tale Betty Anderson. Uiteraard lokt die laatste hem in de val door een miskraam te verzwij gen en hem zo tot een huwelijk te dwingen. En dat is nog maar een fractie van zes jaar weke lijkse intriges. In de Verenigde Staten was het Het Noord-Nederlands Synï- fonie Orkest, pianist Keès Wieringa en dirigent Alexander Vedernikov hebben de Neder landse muziek een goede dienst bewezen. Onlangs kwam van hen een dubbel-cd uit, die werk bevat van een vaderlands com ponist die royaal en niet hele maal terecht in de vergetelheid is geraakt; Jacob van Domselaer (1890-1960), Opgenomen zijn z'n eerste symfonie uit 1921 en de beide pianoconcerten, res pectievelijk uit 1924 en 1926. Die data zijn niet zonder bete kenis. In de periode tussen 1910 en 1914 kwam Van Domselaer, tijdens zijn studiejaren in Ber lijn, in aanraking met Busoni en mede daardoor met de muziek van Schönberg. Die indrukken resulteerden volgens Kees Wie ringa 'in de meest extreme mu ziek die ooit in Nederland Js gecomponeerd': abstracte klankclusters, die Van Domse laer omschreef als klankstollin gen. Van Domselaer zag dat zijn ideeën tot chaos leidden en her oriënteerde zich na een aantal jaren van stilte. Hij zocht een nieuwe manier van compone ren, waardoor zijn werk verstaanbaarder was dan voor heen. Zowel de eerste symfonie als de twee pianoconcerten daf teren uit die jaren. De symfonie ging pas 81 jaar na ontstaan, in 2002 dus, in première. Het Noord-Nederlands Orkest en dc pianist kleuren met de drie wer ken een stuk Nederlandse mu ziekgeschiedenis respectabel in Het geldt voor de breed gebor5-* stelde symfonie evenzeer als voor het bijna laat-romantiscm eerste pianoconcert, waarvan de opname door het wat op df achtergrond gehouden solo-iri.- strument de indruk geeft dat hért om een orkestwerk rrft^ obligaat-piano gaat. Directer klinkt de piano in het tweede concert. Een zinvolle toevoeging aan de Nederlandse discografie, waar van de duur net te lang was voo^ één cd. Kees Cijsouw Jacob van Domselaer, Composers Voice CV 118, lijd 82 minuten Als met een verlangende har- tenklop begint het derde pianoconcert van Sergei Rach-; maninov. Hij schreef het in 1909 en voerde het zelf voor het eersjb uit in New York. Maar de oer versie is nu in volle glorie te.ho ren op een nieuwe opname cfie Mikhail Pletnev van dit werk maakte. Er is trouwens meer dat deze op name de moeite waard maakt. Want hoewel Pletnev de emoties van dit brok Russische romarr= tiek goed in de hand heeft, lijkt dit een van de meest poëtische opnamen van dit werk te zijn. Verbluffend virtuoos, maar wel ondergeschikt aan het totaal. Zo hoort het. Bij deze registratie in de grofce zaal van het conservatorium in Moskou wordt hij terughorG dend, dienend, begeleid door het door hem zelf opgerichte kleurrijk klinkende Russisch Nationaal Orkest onder leiding van Mstislav Rostropovitsj Hans Vissfcr Mikhail Pletnev en Russisch NatwA naai Orkest o.l.v. Rostropovitsj. Pitiï noconcert nr. 3 van Rachmaninov; pianoconcert nr. 3 van Prokofjev. DG 471 576-2. Tijd: 71,26 donderdag 1 mei 2003 Scènes uit Peyton Place van theatergroep Würz. foto's Ben van Duin concept in de eerste helft van de jaren zestig een sensatie. Voor het eerst werd een soap op prime time uitgezonden, op het mo ment dus dat de meeste mensen televisie kijken. Het noodlij dende ABC werd er in één klap het best bekeken tv-station door. De serie werd daar twee keer per week uitgezonden en - gedurende één seizoen - zelfs drie keer per week, zonder zo merstop. De uitdrukking This is just another Peyton Place maakt nog steeds deel uit van het Amerikaanse taalgebruik. De serie werd door velen afge daan als sentimentele kitsch. De destijds beroemde Amerikaan se tv-persoonlijkheid Dick Ca- vett zei bij het einde van de se rie: „Waar ik jaren trillend van woede op heb moeten wachten, is dan eindelijk geschied: deze voor mij slechtste serie die ooit is gemaakt is eindelijk verdwe nen. God save the States. Ware het niet dat ik zelf met handen en voeten gebonden ben aan mijn personalityshow, ik zou mijn vaderland reeds lang ver laten hebben om asiel te vragen in het verre Holland, waar mijn vriend Jan Blokker altijd werk voor mij heeft bij zijn VPRO. Maar ook in Nederland had hij Peyton Place niet kunnen ont lopen. Hier was de impact van de serie even groot. Ook de Ne derlandse taal kent de uitdruk king 'het is bij ons net Peyton Place'. Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen, meneer, één van de meest geprezen vader landse series, was op Peyton Place geïnspireerd. 'This is the continuing story of Peyton Pla ce' klonk het elke aflevering. Dat werd in het Nederlands ge persifleerd tot 'Dit is de nog lang niet afgelopen geschiedenis van Hameien".Voor de AVRO was de serie een antwoord op het En gelse Coronation Street, dat kort daarvoor was ingekocht door de VARA. Coronation Street zat vol met maatschap pijkritiek en werd gekenmerkt door geroddel op de vierkante meter. Peyton Place had veel meer glamour: er speelden mooie mensen in mee en de eventuele sociale problemen werden volledig overschaduwd door relationele beslommerin gen. Vanwege de seksueel getinte thema's riep Peyton Place als boek bij publicatie in 1956 stormachtige reacties op. Over seksueel misbruik, incest, abor tus, overspel, dronkenschap werd in die tijd nog nauwelijks geschreven in de Amerikaanse literatuur. Schrijfster Grace Metalious werd vrijwel onmid dellijk verketterd. Alleen al de eerste zin van het boek, waarin het brave imago van New Eng land wordt vergeleken met de passies en emoties van een vrouw, was schokkend voor een Amerika dat nog vele malen pu- riteinser was dan nu. Maar met de verkoop werden re cords gebroken. Terwijl van een titel in die tijd normaal gespro ken 2000 exemplaren over de toonbank gingen, haalde Pey ton Place uiteindelijk een opla ge van 12 miljoen. Maar net als bij 'Ik Jan Cremer' in Neder land, lazen de meeste Amerika nen het boek stiekem onder de dekens. Voor Metalious leverde het boek uiteindelijk voornamelijk el lende op, ook al werden er later films en een tv-serie van het boek gemaakt. In haar woon plaats Gilmanton (New Hamp shire), dat model stond voor Peyton Place, werd zij persona non grata. Enkele dorpsfiguren herkenden zich in het boek. Voordat de serie populair werd, was zij al op veertigjarige leef tijd bezweken aan de drank. De tv-rechten had zij voor een schijntje van de hand gedaan. Maar zo maakte zij niet mee dat een baanbrekend boek een tv- cliché werd. In het theaterstuk van Würz probeert regisseur Jules Terlin- gen een brug te slaan tussen boek en tv-serie. In zijn ogen wordt in het Peyton Place van de televisie het verhaal van Me talious geheel geneutraliseerd. Alle mannen, onderwerp van erotische fantasieën bij Meta lious, werden vervangen door minder onrustwekkende types. In de bewerking van Terlingen overheerst de hypocrisie. Ieder een leeft 'naar het licht' en maakt elkaar gelukkig, zo lijkt het. Kleine rimpelingen worden onmiddellijk glad gestreken. Dat verandert met de komst van Dokter Rossi. Ondanks de reputatie van de tv- serie is het met het imago van Metalious inmiddels goed geko men. Haar betekenis als schrijf ster wordt in de VS allerwege er kend. Zij behandelde in Peyton Place niet alleen voor het eerst omstreden maatschappelijke thema's, maar zij zorgde er en passant voor dat de paperback een gewaardeerd medium werd en zij plaveide de weg voor een hele nieuwe generatie vrouwe lijke schrijvers. Geert Willems Peyton Place van theatergroep Wurz wordt t/m 10 mei opgevoerd aan het theater aan de Kneuterdijk 1 in Den Haag. De première is op 2 mei. Reserveren voor Haagse voor stellingen (via Toneelgroep De Ap pel) 070-3502200. Van 16 mei t/m 24 mei in de voormalige Verolme-werf, Oostdijk 29, Rotterdam (IJsselmon- de). Zondag 18 mei matinee, aan vang 15.00. Maandag 19 mei geen voorstelling. Reserveren: (via Lan taren/Venster) 010- 2772277 Van 5 juni t/m 21 juni (woensdag t/m za terdag/extra voorstellingen in het Appeltheater, Duinstraat 6, Den Haag aanvang 20.15 uur. Reserve ren: 070 350 22 00. Rotterdam heeft het toch maar mooi voor elkaar. Een bak met water naast de Maas waarin de spelers van Vis a Vis uit Arnhem met fantasie spelevaren. Op de grens van leven en dood, dat wel. Locatie theater in vol ornaat. Het is een mysterieus plekje in Rotterdam: het Eiland van Brienenoord. De plek waar Rotterdamse bleekneusjes wat kleur komen opdoen zodra de zon zich laat zien. Er liggen ook volkstuintjes en fanatieke scouting- kinderen zijn er regelmatig in de weer. Ooit moet er een hotel verrijzen. Daar, op dat door groen overwoekerde stukje industrie terrein, maakt het Arnhemse theatergezel schap Vis a Vis de nieuwe productie Onder stroom. „Het is er sprookjesachtig", zegt Marianne Seine, een van de oprichters van de groep. „Je hoort er kikkers en af en toe landen er eenden op het speelvlak als wij er bezig zijn." Met Onderstroom keert Vis a Vis terug naar de roots: geen reizende voorstelling, maar locatietheater. „We proberen alles wat op zo'n plek aanwezig is on theatrale wijze schijnt, heeft dat een eng effect. Zoiets werkt direct op het menselijk instinct. Wa ter kan fijn zijn, bijvoorbeeld om erin te zwemmen. Maar het brengt ook angst te weeg, want je kunt erin verdrinken. Met Onderstroom opereren wij op de grens van realisme en droom. Het water zorgt daarbij voor het juiste vervreemdende effect." Techniek Voor de makers blijft de techniek altijd het spannendste onderdeel. ,,Wat je hebt be dacht, werkt niet altijd. Dingen zinken in of komen op uit het water Dat is technisch ge zien heel ingewikkeld. Van alle vorige voor stellingen zijn we een stuk wijzer geworden, maar elke keer voelt het toch alsof je weer helemaal opnieuw begint. Daar zit voor ons meteen de grootste uitdaging in. dingen voor elkaar krijgen die in eerste instantie niet mogelijk lijken." „Voor Onderstroom hebben we veel nage dacht over wat er vóór de dood komt", ver volgt Seine. „Het is heel leuk om daar mee bezig te zijn. Maar ook luguber. Het surrea lisme ligt. in zo'n nroiect heel dichtbij: ie kunt rare combinaties maken zonder dat je ze hoeft te verklaren." Eén van de uitgangspunten was het zoge noemde Golden Hour: iemand die verdrinkt kan nog een uur in leven blijven als hij geen water in zijn longen heeft gekregen. „We proberen het publiek te laten beleven wat er in dat uur zou kunnen gebeurenWe hebben daar in het hoofd zo onze eigen beelden bij Het is een complexe taak om die beelden op een heldere manier te vertalen voor het pu bliek." Tijdens de voorstelling is er continu één dui ker onder water actief om te voorkomen d£Ö er dingen fout gaan. Een helse klus. „Het heeft veel voeten in de aarde om op zo'n plek, waar eigenlijk helemaal niets is, eéh theatervoorstelling te maken", stelt Seine. Dan, vol trots: „Toch zijn we nu brutaler en grootser bezig dan voorheen. Martin Hermens Vis a Vis speelt Onderstroom op het Eiland van Brienenoord in Rotterdam. Te zien t/m 24 mei. aanvang 21.30 uur. Meer informatiewww.visa- vis.nl •»- Scène uit Onderstroom, een theatervoorstelling van Vis a Vis op het Eiland van Brienenoord. foto Jaap Rozema/GPD naar onze hand te zetten. We gebruiken ver der decorstukken die passen in hetgeen er al is." De gemeente Rotterdam nodigde Vis a Vis uit om de openingsvoorstelling van de ma nifestatie Waterlife 2 003 te maken. Dat eve nement haakt in op het Jaar van het Water dat de VN heeft uitgeroepen. Water speelt dan ookeen belangrijke rol in Onderstroom, een verhaal dat zich afspeelt in het scheme rige gebied tussen leven en dood. Een grote waterbak naast het dok waar vroeger elementen voor metrotunnels wer den gemaakt, inspireerde Vis Vis tot een slapstick-achtige voorstelling vol thriller elementen. Alles draait om visuele humor, ondersteund door een enorme brok tech niek. Een auto die te water raakt, een drij vend huis en de poort naar de hemel in volle glorie - het is er allemaal, Sinds 1 februari ploetert Vis a Vis op het ei landje vlak naast de Maas. Toen was het ga ten boren in de bevroren vlakte om de tribu ne te kunnen bouwen. Maar al snel kwam de zonnige maand maart die het zwoegen op en in het water zoveel aangenamer maakte. „Werken in het water is niet zo prettig", weet Seine uit ervaring. „Het kan vreselijk koud zijn. Het duurde even, maar we heb ben uiteindelijk de juiste wet-suits voor de spelers gevonden." „Het water vormt in deze voorstelling de coulissen. Dat maakt het extra spannend. Als er plotseling iets vanuit het water ver

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27