Angst voor sars zit nog diep De kleine school op de prairie Blokland filosofeert in aansprekende beelden 12 T ÜELICHT UT De grootste occasionvoorraad vind je op www.AutoTrack.nl! Snelheid in tunnel naar 100 kilometer Quarantaine lezers schrijven WCT III Snelheid Vogelpest III kunst woensdag 30 april 2003 Onder controle Quarantaine Voorwerpen Tekst door Wout Bareman TERNEUZEN - De maximum snelheid in de Westerschelde- tunnel wordt per 1 mei opge trokken van tachtig naar honderd kilometer. Dat besluit heeft de directie van de NV Wes- terscheldetunnel genomen na overleg met politie en brand weer. Direct na de opening, half maart, werd besloten de maxi mumsnelheid te verlagen tot tachtig kilometer om de gebrui kers te laten wennen aan de tun nel. Dat leidde al snel tot protesten van vrachtwagenchauffeurs die bij die snelheid problemen on dervonden bij het in- en uitrij den van de tunnel; ze konden het stijgingspercentage van 4,5 pro cent nauwelijks overbruggen. Woordvoerder I. de Moor van de NV Westerscheldetunnel: „Dat probleem is nu dus uit de we reld. De politie en de brandweer oordeelden dat de tijd nu rijp is voor het verhogen van de maxi mumsnelheid naar het gebrui kelijke maximum op een auto weg. Uit snelheidsmetingen bleek de laatste weken overi gens dat de meeste gebruikers die 100 kilometer al aanhiel den." Politie en brandweer lie ten in het besluit meewegen dat zich sinds de opening geen enkel ongeval in de tunnel heeft voor gedaan, terwijl er al 540.000 voertuigen doorheen reden. Uit nieuwe meetresultaten van Rijkswaterstaat en de provincie Zeeland blijkt dat de verkeers druk op de Tractaatweg tussen Zelzate en Terneuzen nauwe lijks is toegenomen. Hetzelfde geldt voor de route, westelijk van het Kanaal Gent-Terneuzen via Sas van Gent. De onderzoe kers hebben geen duidelijk beeld van de alternatieve rou tes, die het verkeer kiest. Wel wordt het beeld bevestigd dat het verkeer over de sluizen bij Terneuzen met een kwart is ge stegen; dat was de eerste week na de opening al het geval. Ook de druk op de Sloeweg, de be langrijkste ontsluitingsweg aan de noordkant van de tunnel, bleef gelijk: richting Goes ge middeld 13.961 voertuigen per werkdag en richting Walcheren gemiddeld 10.451 voertuigen. door Henk Postma En zo is Peking ineens een spookstad. Scholen, theaters en andere open bare gelegenheden zitten op slot. Mil joenen inwoners zitten angstig thuis. Op de vliegvelden in Canada gaat men ondertussen alle inkomende passagiers met infra-rood stralen te lijf om hun li chaamstemperatuur te meten. Het lij ken scènes uit een film. Maar deze keer is het echt. Alsof opnieuw de Spaanse griep over de wereld raast. Zo geschokt zijn de reacties op het uitbreken van de mysterieuze virusziekte sars. Voorals nog is de hysterie groter dan het aantal slachtoffers. Het is van alle tijden: een ziekte die een groot deel van de mensheid de dood in jaagt. Nog geen eeuw geleden, toen de Eerste Wereldoorlog ten einde liep, heette de boosdoener de Spaanse griep. Die joeg met ongewone snelheid en ver nietigingskracht over de aardbol. Het kostte zo'n 20 miljoen mensen het le ven. Alleen al in Nederland stierven binnen enkele maanden zo'n 27.000 mensen aan deze griep. Sars is lang zo gevaarlijk niet. Wereldwijd zijn nu ruim 5500 besmettingen vastgesteld, en nog geen 350 doden. Volgens de Wereldgezondheidsorgani satie WHO lijkt sars nu al over de piek heen. Behalve in China, waar de ziekte voor het eerst opdook, zou het virus nu overal onder controle zijn. Maar een storm in een glas water is het zeker niet. De angst voor de onbekende ziekte heeft autoriteiten en burgers voorzich tig gemaakt. Er is overtrokken gerea geerd. Maar juist door die alertheid kon het aantal besmettingen binnen de per ken blijven. En die angst zit nog diep. „Logisch", zegt directeur V. Slenter van de GGD Zeeland, „als je op de televisie voortdurend mensen met mondkapjes op straat ziet lopen. Dat is een bedrei gend beeld. En dan zie je dat mensen in allerlijl maatregelen gaan nemen." De dreiging komt uit Azië. Canada is het enige land buiten Azië waar mensen aan sars zijn gestorven. Daar zijn nu of ficieel twintig doden geteld. Volgens de WHO is het virus in Canada goed onder controle. Ook Aziatische landen mel den dat ze inmiddels afdoende maatre gelen hebben getroffen om verdere ver spreiding van de ziekte te voorkomen. Alleen China zou nog een onzekere fac tor zijn. Als dat land er niet in slaagt de besmettingshaarden in Peking en op De metro in Beijing rijdt bijna leeg rond, omdat mensen uit angst voor besmetting met sars het openbaar vervoer mijden. foto RTR U jï het platteland onder controle te krij gen, dan kan sars voortdurend blijven opduiken, zo lang er geen vaccin is. Dat kan nog zeker een jaar duren. Ondertussen heersen zowel paniek als weldoordachte voorzichtigheid. Air In dia schorste 27 piloten die weigerden te vliegen op de landen waar de ziekte het hevigst woedt. Zo ver is het in Neder land niet. De verkeersvliegers voeren volgens schema hun vluchten uit naar China, Hongkong en Toronto. Maar in veel van die vliegtuigen is het angstig stil. Bij de Vereniging Nederland China Travel, een van de grotere aanbieders van trips naar China, annuleert 80 pro cent van de klanten hun reis. Reizigers die uit China komen, worden extra in de gaten gehouden. Liever ziet men ze he lemaal niet komen. Zo is de aanvoer van Chinese adoptie-kinderen naar Neder land voorlopig stopgezet. Mondkapjes zijn nog niet gesignaleerd in de Chinese gemeenschap in Neder land, maar angst voor sars is er wel de gelijk. Eigenaars van Chinese restau rants en toko's in Zeeland zeggen niks te merken van teruglopende klandizie. „Maar er wordt wel heel veel over sars gepraat", geven ze toe. Hogescholen waar veel Chinezen studeren, zoals die in Friesland, Groningen en Zeeland, namen aanvankelijk op eigen houtje wat paniekerig aandoende maatrege len. De Van Hall Hogeschool in Leeuwar den richtte zelfs een flat in met het doel studenten die uit China arriveren tien dagen lang in afzondering te houden. „Helemaal niet nodig", reageerde de Friese GGD, „Het besmettingsgevaar is klein. Alleen bij langdurig contact kan het virus worden overgedragen." Zou het wel nodig zijn studenten in quaran taine te houden, dan is de flat in Leeu warden daar medisch gezien niet goed voor ingericht. „Het heeft dus ook geen preventief effect." De Hogeschool Zeeland houdt studen ten die uit China arriveren tien dagen lang 'nauwlettend in de gaten'. Aan vankelijk was het de bedoeling ze ook in quarantaine te houden. Maar daar is de hogeschool door de GGD Zeeland van afgebracht. Een groep nieuwe Chi nese studenten die twee weken terug binnenkwam, kreeg wel speciale bege leiding, maar de studenten konden gaan en staan waar ze wilden. GGD-di- recteur Slenter: „Er waren in allerijl maatregelen genomen. In overleg met ons zijn die tot normale proporties te ruggebracht. Achteraf bezien was zelfs dat niet nodig geweest." Hogeschool woordvoerder E. van der Heijden: „Die studenten blijken kipfit." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC ve nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reacf-8 beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dn!'' redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen wo n niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden D dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten 0V 816 weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. er9e' Waar twee kijven hebben twee schuld zegt het spreekwoord. Ook nu is mij gebleken hoe waar dat is. Als vat vol emotie ben ik afgelopen woensdag spontaan overgelopen en heb ik Toine Poppelaars - via de krant en dus in het openbaar - een aantal ver wijten gemaakt. Daarmee heb ik zelf ook verwijtbaar gehan deld. Ik had mezelf beter in be dwang moeten houden en dat mocht ook van mij verwacht worden. Voor dit onprofessione le handelen heb ik Toine mijn verontschuldigingen aangebo den en ik doe dat ook aan alle le zers van de PZC die zich hieraan hebben geërgerd. Gert van Zwieten Amnestylaan 161 Middelburg De maximumsnelheid op vele wegen en straten is niet duide lijk. Je vraagt je vaak af: wat is hier nou de maximumsnelheid? Heel weinig borden. Ik stel voor om op de reflectorpaaltjes, lan taarnpalen en dergelijke, die er toch al staan, een cijfer te zetten bijvoorbeeld een 6, wat dan be tekent 60 kilometer per uur. On langs was te lezen in de PZC: 30 kilometerzones, een actie van basisscholen, ook daar, zet een 3 op de lantaarnpalen en het is duidelijk. Te hard rijden is niet altijd kwade opzet, je weet het soms gewoon niet. Citaat uit de krant van 1 april: omdat de her inrichting van de straten kost baar is, zijn tot nu toe nog maar vier delen van Middelburg aan gepakt. Door middel van het cij- fersysteem op de lantaarnpalen en dergelijke kan je herinrich ting van straten misschien wel achterwege laten, zeker wan neer je boetes procentueel heft van het jaarsalaris. Bij de diver se autopapieren heb je dan ook een papier met globaal het jaar inkomen of een of ander compu- tersysteen toepassen. Door de kleine diameter van een lan taarnpaal of smalle reflector' paal, de laatste 0 weglaten dus een 7, 70 kilometer per uur een 10, 100 kilometer per uur. Je weet steeds de maximumsnel heid. Niet elke paal hoeft een nummer te hebben, maar zo nu en dan, heel eenvoudig met een sjabloon aan te brengen. Toe passen: eigenlijk op alle straten en wegen, in zowel steden als dorpen in geheel Nederland Europa enzovoort. Ik pleit dus niet voor méér borden, maar voor duidelijkheid. W A. Bakker Van Strijenstmati Koudekerke Ik ben het helemaal eens met de heer Ossewaarde en de heer Cosijn. Die arme dieren. Telkens als je er iets over hoort of leest, krimpt je hart. Dan varkens pest, dan mkz en nu weer die vo gelpest. En ruimen maar de hele handel. Ik las een artikeloverde ruiming van een legbatterij. Met z'n vieren in een klein hokje hadden ze zich bij het vergassen met hun pootjes aan de kooi vastgeklemd en moesten met geweld losgetrokken worden. Van de schrik las ik. In hun doodsstrijd zullen ze bedoelen. Want er doen zich bij het ruimen ook nu weer wantoestanden voor natuurlijk. Net als bij de koeien toen. Er wordt ook een ruimer geciteerd. Het maakte hem niet uit welke beesten erge- ruimd moesten worden. Nee als je maar goed betaald wordt. Het is allemaal te erg, voor woorden: eerst hebben ze al geen dier- waardig leven, in al die kleine hokken en in die stallen. Op roosters (makkelijker schoon te houden)En als er dan weer eens een ziekte uitbreekt: afmaken maar. Als je zo over de ruggen van dieren je kost wilt verdie nen. Proost! mevrouw De Smit Schoolwegik Terneuzen Een van de foto's uit de expositie. door Maurits Sep MIDDELBURG - Het kleine huis op de prairie was jarenlang één van de meestbekeken televi sieseries. Hoofdpersoon was schooljuf Laura Ingalls. Zij heeft werkelijk geleefd en lesge geven. Over schooltjes op de prairie heeft het Roosevelt Stu die Centrum een expositie inge richt, die tot eind oktober is te zien in de Kapittelzaal van de Abdij in Middelburg. De Amerikaanse prairie spreekt velen tot de verbeelding. De weidsheid, de onbevuilde hori zon, het gevoel adem te kunnen halen en klein te zijn onder de uitgestrekte hemel. De prairie markeerde ook de grens tussen wildernis en beschaving, tussen het ontgonnen en het nog onont gonnen land. Vooral boeren trokken eind ne gentiende, begin twintigste eeuw naar het vrije westen van Amerika. Er was grond in over vloed en zij vestigden er grote bedrijven. Voor hun kinderen bouwden ze kleine schooltjes in het midden van niks. Als het werk op de boerderij het toeliet, gingen de kinderen naar school. Alle leeftijden in één ruimte, verschillende leergangen naast elkaar. Een kind uit de derde klas zat naast een kind uit de vierde. En ze deden samen met hetzelfde boek; de linkse pagina voor klas drie, de rechtse voor klas vier. Boeken waren duur en geld was schaars. De expositie De Prairieschool brengt de geschiedenis van de schoolgebouwtjes en het onder wijs op het platteland in beeld. De foto's van de Amerikaanse fotograaf en antropoloog John Martin Campbell zijn allemaal in de jaren na 1990 gemaakt. Ze tonen vervallen schooltjes, reeds jaren in onbruik geraakt. Toch geven ze een goede indruk van hoe het schoolse leven moet zijn geweest, daarbij geholpen door fragmenten uit de autobio grafische boeken van Laura In galls, die de jaren 1932-1943 be slaan. Bij de expositie zijn ook vitrines ingericht met voorwerpen uit de school van het dorp Zeeland in de staat Michigan. Zeeland is gesticht door geëmigreerde Zeeuwen en ligt in de buurt van dorpen als Vriesland en Gronin gen. Soms deed de school ook dienst als kerkgebouw en ge meenschapshuis. Campbell bracht dat mooi in beeld met zijn oog voor detail. Zo fotografeerde hij de deur van een school met een houten be timmering in de vorm van een kruis. Ook de klokketoren op een dak is een verwijzing naar het religieuze gebruik van net gebouw. De meest intrigerende foto is die van een klaslokaal dat in al lerijl lijkt te zijn verlaten. Een dichtgeslagen boek op tafe potloden op de grond, een weg gewaaid blad. De beschaving verdreven. De prairieschool, foto-expositiev^ John Martin Campbell R°osev?, Studie Centrum, Kapittelzaalne tlij 9, Middelburg. - T/m 31 oktober 2003. Ma t/m 1 J 11.00-12.30 en 13.30-16.30. gratis. Advertentie door Ernst Jan Rozendaal GOES - De kunst van Wido Blokland, die op het ogenblik exposeert in Galerie van den Berge in Goes, is de verbeelding van een filosofisch probleem. Hoe verhoud ik mij tot de we reld? Is er een hier en een daar? Ben ik een individu in een hele grote wereld, of is die hele grote wereld onderdeel van mij, be vindt alles zich in mijn hoofd? Over dit soort vragen weet hij uiterst aansprekende kunst werken te maken. In de achterzaal van de galerie (in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is dit de entree) hangen twee grote schil derijen. Vanuit de ruimte bieden ze een blik op een planeet. Het zou de aarde kunnen zijn, het zou ook de maan kunnen zijn. Je kunt je voorstellen dat Blokland heeft geschilderd wat een astro naut ziet vanuit een space shutt le. Er is alleen één probleem: de schilder zit niet in een space shuttle. Als het de aarde is die hij heeft geschilderd, dan moet je conluderen dat hij de plek waar hij zich bevindt heeft ge schilderd vanuit een vreemd standpunt. Alsof hij vanuit de ruimte naar zichzelf kijkt. Om zo'n standpuntbepaling draait het in veel van zijn wer ken. In drie vierlhiken Insula Dei I t/m III) schildert hij de maan in uiteenlopende gedaan ten. Het is een beeld dat ieder een kent. De maan lijkt zo dicht bij, hij is bijna voor het grijpen. In onderdelen van de vierluiken heeft Blokland ook het maan oppervlak in beeld gebracht. Maar die tastbaarheid is na tuurlijk schijn, want iedereen weet hoe ver weg de maan is. Onbereikbaar, behoudens voor een enkele astronaut. Hoort die maan dan tot onze wereld of juist niet? Het zijn kwesties waarover je eindeloos kunt filosoferen. In troduceer maar eens de term God. Als er iemand is die naar de aarde kan kijken en er tegelijk deel van kan uitmaken, is het God. Eigent Blokland zich dan een goddelijk standpunt toe? Als hij zou redeneren dat niet hij deel is van de wereld maar de wereld een deel van hem, is hij dan niet een God in het diepst van zijn gedachten? Voor de kunstliefhebber is van belang wat voor beelden dit op levert. Het werk van Blokland is in meerdere opzichten glashel der. Zijn schilderijen zijn ogen schijnlijk eenvoudig van vorm, maar het is knap hoe hij de ne vels rond een planeet, of een or kaan gezien vanuit de ruimte, in verf weet weer te geven. Het kleurgebruik is verleidelijk. Naast schilderijen toont Blok land ook lambda prints, glossy prints van met de computer be werkte foto's. Op sommige daarvan combineert hij beeld met tekst. Voor zichzelf spre kende teksten: 'Ik ben nooit slechts hier als dit ingekapseld lichaam, ik ben integendeel daar.' Gedrukt over de foto van een spiegel die een gedeelte van een kamer weerspiegelt. Of: 'The short cut to god is aware ness at all times.' Deze staat in een negenluik met fragmenten van planeten. Twee van de mooiste - en als het gaat om Bloklands fascinatie misschien ook wel meest verhel derende - werken dragen de titel Concentric Bearings. De ene toont een spookachtige figuur die boven een woud van takken lijkt te zweven maar er tegelij kertijd onder gebukt lijkt te gaan. Hier gaat het letterlijk en figuurlijk om een plaatsbepa ling. Nog sprekender is Concentric Bearings I. Dit werk valt in twee delen uiteen. De bovenste helft van de lambda print toont een blauw vrouwenoog. Eronder is de ronding van een maan of aar de te zien waarboven wolken rondrazen in een wervelstorm. De link tussen het blauwe oog en de planeet is duidelijk. Dat le vert een mooi plaatje op. Maar het is ook een bijna programma tisch werk. Want is het dat oog dat die wereld waarneemt, of zien we die hele wereld in dat ene oog? Zo dwingt Blokland de kijker toch weer tot een filosofie over zijn plek in de wereld. Expositie: Wido Blokland, the web that has no weaver, tot en met 17 mei in Galerie Van den Berge in Goes, open don t/m za van 13-18 uur. Creatio ex nihilo 1 van Wido Blokland. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 12