Gent eert zijn tandenacrobaat )ark Interlude biedt blik op hysterie van leven en dood Kunstwerken uit een koffer 13 weede leven oor historische lezers schrijven WCT II Geschiedenis Verzetsstrijd II oerenschuur dinsdag 29 april 2003 Meewarig kunst cultuur Skeletten Huisaltaartjes J SOOSKERKE (W) - In het I iande Boerderij 2003 is in .„val één historische boe- Jhuur van de ondergang ge- 1 Het gaat om een houten Lr van 250 tot 300 jaar oud JeVrouwenpolderseweg bij otiskerke (W). Het gebouw is 1 [sWaar onlangs gesloopt, 1 j, Wordt elders weer zorg- 1 ;aj opgebouwd. 1 .-uurslid W. Sanderse van de 1 iiwse Boerderijenstichting i (Ig verheuigd over de ge- i de reddingspoging, waar- i de stichting bemiddelde. :s, iS een opsteker. We voeren ïdmaarachterhoedegevech- 'en het is frustrerend te moe- ivaststellen dat er vaak aan m niets meer te doen is. Er (divijnt bijna elke week wel jboerderij." schuur stond op het bedrijf sLJelis. Een echte Zeeuwse «ïschuur, dat wil zeggen zwartgeteerde, gepotdek- je wanden en stenen kopge le, De ene kant van het dak ïdektmet dakpannen, de an- akant met riet. Afgezien van "constructie op zich, moest er 0het gebouw veel opgeknapt rden en dat vergde een grote ring. Bovendien bracht van het rieten dak een li hoge verzekeringspremie ft. flens de oktoberstorm vorig [verdween bijna de helft van .riet. Eigenaar Melis stond v de keus: grondig opknap- of een nieuw bedrijfsge- wneerzetten. Het woonhuis de schuur was al vervangen «•nieuwbouw. Gelet op de fi- iciële gevolgen, vroeg Melis «sloopvergunning aan. itging hem echter wel aan het it, De schuur heeft eeuwen trotseerd en ook de inundatie «1944-19 4 6 doorstaan, dus :erde hij bij de Boerde- enstichting of die een oplos- jwist. Die was er in de per- in van P. van Leeuwen uit die een paardenstal in fuwse stijl wil bouwen. Hij dde wel voor herbouw van de huur van Melis, mét rieten t. Het wachten is nu op een gunning van de gemeente tre, Sanderse hoopt dat dit in van het jaar rond komt. Zieook Buitengebied, pagina 19, noodboerderijen op Walcheren door Kris Naudts GENT - Hij was ooit de sterk ste man van de wereld. Ten minste, daar was ie zelf van overtuigd. In eigen land werd hij nooit helemaal ernstig ge nomen. In het buitenland daarentegen oogstte Gente naar Wilfried Morbee, alias John Massis, jarenlang succes met zijn onwaarschijnlijke krachtpatserijen. De erken ning in eigen stad komt er nu toch. Vijftien jaar na zijn dood komt het Huis van Alijn, het museum van de dingen die voorbijgaan, met een eerbe toon aan een volkse entertai ner die letterlijk en figuurlijk een grote bek had. Een Gents volksliedje draagt als titel 'De sterkste man van Gent'. John Massis lacht de kwaliteiten van de Gentenaar uit het lied weg. Op deze we reld bestaat immers geen ster ker man dan hijzelf. Daar gaat hij vanuit. Hij kent, naar eigen zeggen, niemand die gelijkaar dige prestaties neerzet als deze waarmee hij mensen vermaakt op kermissen, braderieën, eve nementen of openluchtspekta kels. Massis is een fenomeen. Hij erft het van geen vreemde. Zijn vader Oscar is van het kloeke type. Op kermissen plooit hij met de blote hand ijzeren staven alsof het een rietje is. Meer is niet nodig om zoon Wilfried aan het dromen te zetten van een carrière in het circus. Onder de artiestennaam Mo- cules komt hij terecht in een variétégezelschap en later in diverse circussen waarmee hij Europa rondreist als 'de jong ste ijzerkoning van België'. In 1965 legt hij de basis voor de specialiteit waarin hij later zou uitblinken en het Guinness Book of Records haalt: de 'tan- denacrobatie'. Voor het circus waarin hij op treedt, bedenkt hij in 1965 een stunt. Die is niet min: Massis trekt, een beugel in de mond, met de tanden een treinwagon van 36 ton voort over een af stand van 30 meter. Vanaf dat moment zet hij letterlijk de tanden in zijn carrière. Hij Wilfried Morbee, alias John Massis, genoot van zijn status als vedette. wordt een graag geziene gast in televisieshows. De foto's in de tentoonstelling liegen er niet om. In de jaren zestig, ergens in een Vlaams dorp, zet Massis met de tanden een Volkswagen-kever in be weging. Gekleed als Romeins gladiator, met basketsloffen aan de voeten, tilt hij de voor kant van een Fiat 600 van de grond. In het tenue van batman drukt hij een kepernagel in een balk. Massis verschijnt nu steevast op podia van dorps- en stadskermissen in een T-shirt met opschrift 'John Massis, Guinness Book of Re cords'. Deurwaarders kijken nauwlettend toe hoe de 'tanda- crobaat', ten behoeve van het Recordsbook, grenzen verlegt door trams en steeds zwaarde re treinstellen in beweging te trekken, helikopters en lucht ballons aan de grond te hou den, brullende motorfietsen of racewagens te beletten te ver trekken. De affiches die de stunts aan kondigen zijn stuk voor stuk pareltjes in het genre. Het is de periode waarin mensen zich nog kunnen verbazen over on gewone dingen. Het summum van zijn 'superman-carrière' beleeft Massis in Parijs als hij met de tanden 233 kilogram 15 centimeter optilt. „Nooit ge zien, en zonder enige trucage. Ongelooflijk, maar waar", schreeuwt Massis. De eenvoudige volksjongen Wilfried Morbee wordt een heuse vedette. Hij geniet met volle teugen van de status, of schoon hij van de stunts niet le ven kan. Om het dagelijks brood installeert hij kachels. Zijn eigen Vlaanderen bekijkt hem ietwat meewarig, op het randje van de zieligheid. Die houding knaagt aan de kracht patser met de grote bek en het gouden hart. Massis gaat uit eindelijk ten onder aan de tra giek die onbegrepen circus clowns wel vaker ten gronde richt. In 1988 pleegt hij op zijn achtenveertigste zelfmoord. Slechts intimi weten wat hem zijn hele leven heeft bezield. Massis blijft een boeiend fi guur. Dat heeft Sylvia Dhaene, conservator van het Huis van Alijn, goed begrepen. Volks kunde en erfgoed draait in eer ste instantie om mensen. On langs verwierf Dhaene het 'Belgisch Circusarchief' van circusfanaat André De Poorter uit Zulte. Daaruit ontstond de tentoonstelling over de sterk ste man ter wereld of 'the king of showbusiness'. „Deze ten toonstelling brengt een bijzon der artiest in beeld en biedt ons meteen een blik in de circus tent en het circusleven van de jaren zestig tot tachtig", zegt Dhaene. 'John Massis, de sterkste man van de wereld'tot 22 juni dagelijks toe gankelijk van 11 tot 17 uur; geslo ten op maandag, Huis van Alijn, Kraanlei 65, Gent. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. 'Ik had de WCT-vragen kunnen beantwoorden' (PZC 24-04), volgens de heer Van Zwieten. Inderdaad werd de dossierken nis en flair van de heer Van Zwieten gemist. Vooral de flair werd gemist, de flair om kriti sche vragen te beantwoorden. De vraag waarom al die onder zoeken en de compensatie niet vóór de beslissing van 4 oktober 2001 waren afgerond. En toch was het zo simpel! Waarom heeft de heer Van Zwieten de heer Poppelaars het niet inge fluisterd: „Heren u stelt vragen als kippen zonder kop". C.C. Steketee Ovezandseweg 5, Oudelande Met zeer veel belangstelling heb ik de ruim 900 blz.van het boek werk 'Slagveld Sloedam' gele zen. Ik heb respect voor de minutieuze wijze waarop de au teur alle feiten en de details hiervan omtrent de oorlogshan delingen op en rondom de wijde omgeving van de Sloedam heeft weten te achterhalen en de ob jectieve wijze waarop hij al deze informatie in zijn boek heeft vastgelegd. Het is goed dat dit stuk Zeeuwse geschiedenis, dat blijkt zoveel impact te hebben gehad op het verloop van de be zetting en de bevrijding van on ze provincie en de uiteindelijke beëindiging van de Tweede We reldoorlog, is vastgelegd en voor het nageslacht bewaard blijft. Het is dan ook onbegrijpelijk dat, blijkens Uw artikel in de PZC van 24 april, de provincie voor dergelijke uitgaven geen belangstelling toont en auteurs niet steunt in de vastlegging en uitgave van een belangrijk stuk Zeeuwse geschiedschrijving. Het is te hopen dat het nieuw aangetreden College van Gede puteerde Staten in de toekomst meer begrip opbrengt voor de geschiedenis van Zeeland. ing. J.P. van de Velde Anna Paulownaplein 17, Goes Een voordeel van vrijheid van meningsuiting is, doelstellingen kunnen toetsen en in het open baar wettige vragen stellen. De staat Israël opheffen volgens de heer van Wijck uit Zuidzande in Lezers schrijven (24 april) zou echte vrijheid betekenen? Zou hiermee de geschiedvervalsing ooit definitief kunnen zijn, voor die vele jodenhaters en hun slachtoffers? Waarvandaan de wettigheid van dictaturen, die sinds mensenheugenis hun slachtoffers misbruikten en steeds meer onschuldige slacht offers maakten? Is het in hun walhalla geoor loofd: misbruik te maken van kinderen en gehersenspoelde fanatici, die oprecht hun enigste idool vertrouwd hebben, en het meest ongeoorloofde tot hoog ste deugd en wet hebben gefantaseerd? Om geciteerde in zender niet te kwetsen: veel journalistiek geweld in deze da gen, door het joodse volkje, hun piepkleine staatje met dubbele maten te meten, is geïnspireerd door angst! Op het tempelplein schijnt er gens een tekst leesbaar te zijn, 'Allah heeft geen zoon'. Waarom kan het uiterst moeilijk of ris kant zijn om het Joodse Boek te vergelijken met de Koran? Mijn laatste vraag: raakt het geen tijd, dat zij die zich christen of moslim noemen en hun afkeer voor Israël delen en zo overtui gend het joodse volkje aan de schandpaal willen zien, serieus gaan onderzoeken wat hun ido len praktisch onderwijzen? Zie Koran-sura 5:22-23, 7:137 en 17:104. Uit eerbied zie ik de schrijver van Maleachi 3:14-18 niet als idool, zijn volk verkeerde juist steeds in levensgevaar wegens dubieuze relaties met idolen; hun geschiedschrijving bestond reeds, toen onze voorouders nog in dierenhuiden rondlie pen. W.Jobse Haltestraat 33 Rilland oi Anita Tournois - Van bepaalde beelden in de adskelder wordt men niet echt vrolijk. De ttken - schilderijen, tekeningen, beelden, «tsculpturen, foto, video, installaties en stiel rondom het mysterie van leven en scheppen vooral spanningsvelden, «dragen niettemin af en toe een zekere loonheid uit. Vlaamse en Nederlandse «stenaars creëren vanuit verschillende ïiplines en werpen vanuit persoonlijke dishoeken een blik op deze allesomvat- idematerie in de tentoonstelling Dark In- Dark Interlude, een multidisciplinair pro ject waarbij het mysterie van leven, identi teit, schoonheid, destructie, vergankelijk heid, ziekte, dood, het oculte en afscheid zeer eigenzinnig wordt weergegeven, is ech ter ook de titel van een lijkwade, gemaakt door Armien Visser. Deze bestaat uit twee zwarte kleden, bewerkt met brokaat, religi euze tekens en kruizen van spiegeltjes. Een zilveren wade waarop cirkels met duiven draagt de titel Vrede. Kleden met een voor name en rijke uitstraling, refererend aan ridders, koningen en kardinalen en een fraai alternatief voor onze gebruikelijke doodskist, hoewel ook deze steeds persoon- ''Prinkh; aan van Paul Kwisthout. foto Peter Nicolai lijker wordt. In het martelkamertje, de ruimte waar de waden worden tentoonge steld, zorgt een fraai wandkleed in blauw met warme gele zon voor de vrolijke noot. In de kelder trekt een monumentaal beeld, Fantoom van het onvermogen, de aandacht. Het is een figuratief beeld in polyester van Richard van der Koppel. Het ijzig blauw van een levensgrote voorovergebogen naak te man, waarbij de vorm van het hoofd ont aardt in een uitpuilende en druipende mas sa hersenen, staat bol van tegenstellingen, in dit geval kracht en onvermogen. Van der Koppel wil met zijn beelden gestalte geven aan een idee of emotie. Voor de houtsculptu ren van Ellen Harmsma staat de anatomie van het menselijk lichaam centraal. Vorm geving van spieren en botten wordt mede bepaald door de vorm van het hout. Fraaie voorbeelden zijn het bekken en het heilig been. maar ook objecten zonder titel zijn duidelijk gerelateerd aan skelet en li chaamsvormen. Ivo Kamphuis verwerkt zijn zoektocht naar de oorsprong en vergankelijkheid van het bestaan in olieverfassemblages op hout of doek. In de bossen gevonden schedels en skeletten van omgekomen wild vormen de basis voor zijn felgekleurde expressies. De uitbundige kleuren en het toevoegen van prullaria vormen een sterk contrast met het uitgebeelde, waardoor het totaal fascineert en intrigeert. Van een intens droevige schoonheid is de pasteltekening in aanzien lijk formaat van Jans Muskee, over de tra gedie binnen een ogenschijnlijk normaal burgergezin, waarbij de vader zijn vrouw en zoon vermoordt, zichzelf ophangt, maar het dochtertje vergeten is. Surrealistische olieverfschilderijen, gevat in kunstzinnige stalen lijsten, van Paul Kwisthout-hij exposeerde eerder in 1997 in de Raadskelder - zijn opgebouwd uit vele lagen glacis met heldere kleuren blauw. Groepjes figuren, gerelateerd aan elfen, de monen, engelen of insektachtigen, hangen in clusters met elkaar verbonden in een blauwe transparante ruimte. Andere bij zondere werken in deze tentoonstelling zijn een video-installatie met foto's en medische instrumenten, werken waarbij herinnerin gen worden vormgegeven. We zien koppen met indringende uitdrukkingen van verge ten wielrenners, een blauw houten kruis, versierd met koperen bloem, een fotoserie van de levenscyclus van een konijn en ont roerende gedichten verpakt in schilderij- vorm. Paksha van Slooten, Noëlle van Eugen, Er- win de Bie, Ronald de Boer, Frans van Tartwijk en Manon Velthuizen trekken met hun werken aandacht, plaatsen vraagte kens en uiten op persoonlijke wijze respect voor het mysterie van leven en dood. Tentoonstelling t/m 25 mei in de Raadskelder van het Gemeentehuis, Markt, Sluis. Openingstijden elke dag, behalve donderdag en vrijdag, van 14.00-17.00 uur Gratiën en huisaltaartjes van Rijnhard Schregardus. foto Willem Mieras door Rolf Bosboom THOLEN - De Zeeuwse Kunst kring bestaat dit jaar 45 jaar. Om dat te vieren is het 'koffer- project' opgezet: twintig profes sionele kunstenaars kregen een koffer of kist ter beschikking en gingen daarmee aan de slag. Het resultaat is de komende maan den op diverse plaatsen in de provincie te zien, met als eerste halte de Gasthuiskapel in Tho- len. De Zeeuwse Kunstkring werd in 1958 opgericht, toen nog onder de naam Vereniging voor Beel dende Kunstenaars. Aanleiding was het feit dat er voor kunste naars destijds weinig mogelijk heden waren om hun werk te tonen en te verkopen. De orga nisatie trad daarom op als be langenbehartiger. Het kunstklimaat is inmiddels ten goede veranderd en daar mee wijzigde ook het karakter van de Kunstkring. Die richt zich nu vooral op het werken aan de naambekendheid van de 22 aangesloten kunstenaars. In de regel worden er twee exposi ties per jaar gehouden, met als vast element een tentoonstel ling aan het eind van het jaar in De Vleeshal in Middelburg. Met het kofferproject, waarmee de Kunstkring bij haar negende lustrumviering uitpakt, worden zes uiteenlopende locaties aan gedaan. Tholen heeft deze week de primeur. Daar is de expositie gekoppeld aan de jaarlijkse Kunstroute, die zowel morgen als zaterdag in de omgeving van de Markt wordt gehouden. De expositie van de Kunstkring is deze week dagelijks vanaf 11.00 uur te bekijken in de Gasthuis kapel. Het aardige van het project is om te zien hoe verschillend de kunstenaars hun koffer of kist hebben gebruikt. Tessa Braat maakte bijvoorbeeld schalen en vazen die precies in de koffer passen, met op de binnenkant van het deksel een foto van het atelier. Rijnhard Schregardus plaatste zijn 'Gratiën en huisal taartjes' op de koffer. Gerda Rutters heeft er een staande, halfopen valies van gemaakt, met daarop de meerduidige tekst 'Verlangen'. Miems van Citters gebruikt haar 'leskist' als sokkel voor een aantal hoofdeloze sculpturen. Een van de aardigste ontwerpen is dat van Anne Breel. Zij exposeert een koffer met daarin een berg rubberen pumps, schoeisel waarvan je veel nodig hebt om ver te kunnen reizen. Aan het kofferproject doen ver der Els van Baarle, Cobi Boone, Leen van Duivendijk, Saskia Eggink, Marijke Folkertsma, Adri Geelhoed, Marijke Gus- senhoven, Ernest Joachim, An dré Kappert, Marie-Louise Kommers, Marja de Lange, Giel Louws, Renée Mink, Fransje van der Swan en Christel Wij- land mee. Het project is tot en met zater dag 3 mei te zien in de Gasthuis kapel in Tholen, van 16 mei tot en met 3 juni in het gemeente huis in Zierikzee, van 13 tot en met 24 juni aan de Noordlange- weg 30 in Kats, van 4 tot en met 15 juli aan de Weststraat 32 in Aardenburg, van 18 juli tot en met 4 augustus in De Drukkerij in Middelburg en van 4 tot en met 29 augustus in het gemeen tehuis in Kapelle. Advertentie PAUNOmSERU EN ZEEV'SGROOTHANDELIW N KE DAGELIJKS OPEN VAN DER ZWAN|o9.00-18.00 u. zaterdag 15.00 u. Hermesweg 7, Vlissingen, tel. 0118-410323/463156 AANBIEDING: ZALMFILET

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 13