Kooptoerisme in Zeeuws-Vlaanderen staat onder druk PZC 25 zaterdag 26 april 2003 Publieksvriendelijker Uitstraling Kwart over twsx;®^sj5}jr;' foto Peter Nicolai luis.Meer dan vijftien procent van de middenstanders wil er op korte termijn mee ophouden, maar heeft geen opvolger. De etalagelikker wint het van de koper De tijd van 'couponnekesdag' is voorgoed voorbij. Nooit meer zullen zich voor de protseri ge bankgebouwen in Hulst horden Belgische spaarders verzamelen om er hun rente op te strijken en die vervolgens direct aan te wen den voor een copieuze maaltijd in één van de plaatselijke eetgele- genheden. Hulst wordt vandaag de dag enkel nog bezocht door wat ze in Gent etalagelikkers noemen - kijkers, maar geen kopers. Sluis, Axel en Sas van Gent, ooit gelief de bedevaartsoorden voor de Vlaamse kooptoerist, kampen met dezelfde problemen. Terneuzen, nooit een toeristentrekker, zit ook al met de handen in het haar. Plan nen? Ze liggen al jaren op de plank. Nu de Westerscheldetun- nel een feit is dreigt de grootste gemeente van Zeeland, die zo graag wil uitgroeien tot hét koop- en toeristisch centrum van Zee land en een deel van Vlaanderen, op grandioze wijze de boot te mis sen. Kortom, het Zeeuws-Vlaam- se kooptoerisme staat onder zwa re druk. Tijd voor actie. Hulst, kort na de landelijke verkie zingen. In het stadhuis praten de nieuwe dagelijkse bestuurders van de jonge grote gemeente Hulst over de lo kale economie. Het gaat niet goed met de middenstand. Grote bedrijven die nen zich niet aan, kleine gaan over de kop. De omzet van de neringdoenden in de stad daalt, in de kerkdorpen houden veel ondernemers het hoofd nauwelijks nog boven water. En er dient zich nóg een probleem aan. Nieuwe fiscale regelgeving uit Brus sel maakt het sparen over de grens (couponnekes) onaantrekkelijk. Bankdirecteuren waarschuwen bur gemeester Antoine Kessen en wethou der Paul Weemaes dat er honderden banen op de tocht staan in Hulst, mis schien zelfs meer dan duizend in de hele grensstreek. De bestuurders aar zelen niet, stellen een brandbrief op aan de kabinetsinformateurs en aan het provinciebestuur. Een schreeuw om hulp: het bankwezen gaat tenon- der, de detailhandel krijgt enorme klappen. Help ons! Er komt snel ant woord. Uit Den Haag: „De brief is in handen gesteld van Balkenende en Bos." (Tja...) Uit Middelburg: „Kom met plannen; die zijn altijd bespreek baar. Maar geld voor het noodlijdend bankbestel hebben we niet." Weemaes is niet ontevreden over de respons. „De reacties waren groot- deels voorspelbaar, dat geef ik toe, maar we hebben onze problemen aan gekaart, onder ogen gebracht van an dere bestuurders. Het is natuurlijk ook aan ons om nu actie te onderne men." Dat is gemakkelijker gezegd dan ge daan. De eerste zondag van april sluit Weemaes hoogstpersoonlijk de be langrijkste verkeersader van de bin nenstad van Hulst, de Gentsestraat, af voor het autoverkeer. Met een twee uur durende verbanning van het blik uit het centrum hoopt de wethouder voor toerisme het verblijfsklimaat voor de kooplustigen te verbeteren. Met zure gezichten zien de midden standsvoorlieden toe hoe Weemaes de dranghekken op de rijweg plaatst. Aan het eind van de dag lopen de reac ties uiteen. Weemaes vindt vooral die van het winkelend publiek van be lang. Die was positief, dus blijft de maatregel van kracht. Een goede week later is het echter alweer ge daan. De ondernemers in Hulst blij ken uiteindelijk massaal tegen. Het college zwicht. „Er is geen draagvlak voor het experiment", treurt Wee maes. Maandag, marktdag. Wat Hulstena ren, een enkele Belg. Vrijwel lege res taurants. De tijd dat Tonny van Oos- terom busladingen Vlamingen naar Hulst lokte met zijn mosselmalen is voorbijBij de banken hoeft niet lan ger een nummertje te worden getrok ken; wie er binnenstapt, valt bij wijze van spreken een hartelijk applaus ten deel. De enkele Belg, die zich aan dient, komt geld halen in plaats van het te brengen. Anderhalf miljard eu ro zouden de Hulster bankkluizen aan Belgische spaargeld bevatten. Tel daar een gelijkwaardig bedrag voor Sluis en nog eens zoveel voor alle an dere banken in het grensgebied bij op, dan blijft de teller gemakkelijk steken in de buurt van het enorme bedrag bij na vijf miljard euro aan spaartegoe den. De vraag is hoe lang nog? Dage lijks zou er in Hulst zo'n miljoen euro worden weggesluisd naar elders. Ra- bobank-directeur George Lernout knikt. Die cijfers kloppen zo ongeveer wel. Weemaes kent ze ook. Net zoals de cijfers over de banen die verdwij nen. Acht bij Van Lanschot, dertig bij KBC, vijf bij de Rabo-Steen en verge lijkbare aantallen bij de grote banken ING enABN-Amro. „Over dat grensbankieren bestaan grote misverstanden", zegt Lernout. „Vaak werd aangenomen dat Belgen hier massa's zwart geld wegzetten, maar dat is niet zo. De meeste banken hebben Belgische klanten die sparen voor hun pensioen. De meesten doen dat met serieuze obligaties, degelijke spaarproducten. Dat de couponnekes - de spaarbewijzen aan toonder - al tijd zo populair geweest zijn heeft al les te maken met het Belgische succes sierecht. Ze konden zo van ouders op kind worden overgedragen, bij wijze van handgift. Belgen hielden daarom altijd erg van zogenoemde fysieke stukken. Zaken op papier. Door de nieuwe fiscale regels komt daar nu de klad in. Veel Vlamingen kiezen ervoor hun spaargeld dichtbij huis weer op een bank te zetten. Ze betalen dan eenmalig die vijftien procent voorhef fing op hun rentegoed en een eventue le boete en daarmee is de zaak af." Die geldstroom richting België zou voor de banken in het grensgebied niet zo'n probleem zijn als de spaarte goeden van Nederlanders in België - vergelijkbare bedragen - terug zou den keren naar Nederland. Maar dat gebeurt niet, simpelweg omdat België die nieuwe Europese regels niet zal ra tificeren. Gevolg is dat Nederlandse spaartegoeden in België buiten schot blijven, buiten beeld voor de loerende Belastingdienst. Wil Hulst aanlokkelijk blijven voor de zuiderburen, dan moet er volgens Ler nout flink in de stad worden geïnves teerd moeten worden; er moet nieuw beleid worden ontwikkeld. Het be drijfsleven wil daar best aan meewer ken. Lernout pleit voor de oprichting van een project werkgroep die het stadsbestuur op uiteenlopend gebied zou moeten adviseren. „Hulst moet gastvrijer worden, publieksvriende lijker. Staat er in de stad een auto ver keerd, dan worden er direct boetes uitgedeeld. Zoiets levert Hulst dan weer een matig imago op, terwijl het anders kan. Hulst moet de komende tijd vooral investeren in het klein schalig winkelaanbod. Durf eens iets, denk ik dan." Lernout vindt het spijtig dat de voor bijejaren buiten de stad concentraties van zaken zijn ontstaan (BACK-pro- ject), die het winkelende publiek juist uit de binnenstad wegtrekken. Voort gaan op die weg levert volgens de bankdirecteur straks een lege binnen stad op. Weemaes gelooft daar niet in, maar is het wel met Lernout eens dat er op zeer korte termijn in de binnen stad iets moet gebeuren. Kessen en Weemaes zouden graag het B AM-plan (reconstructie van het gebied 's Gra venhofplein/ Bierkaaistraat)dat door raad en mid denstand werd afgeschoten, nieuw le ven inblazen. De vraag is alleen hoe? Weemaes: „Ik overweeg nu alle partij en - middenstand, horeca, groothan del en banken - bijeen te roepen en te vragen: komen jullie nu maar eens met plannen. Kijken we samen wat haal baar is en wat niet, want er moet een keer overeenstemming gevonden worden. Ligt er iets op tafel, dan kan de gemeente de regie in handen nemen en zorgen dat er daadwerkelijk iets wordt opgepakt. Lernout heeft gelijk als hij zegt dat de detailsector ver strekt moet worden. We werken daar ook aan mee, proberen met name in de Steenstraat hoogwaardige zaken te krijgen. Zijn panden minder geschikt, zoals het Landshuis, dan kopen wij het op en geven er een goede bestem ming aan, die past binnen het zake- lijk-recreatief aanbod ter plaatse. Verder willen we sfeer in de stad. Een beeldenroute, activiteiten, elke zon dag." In mei presenteert de gemeente een toeristisch ontwikkelingsplan dat het verblijf in de stad moet stimule ren. Ook in het andere Zeeuws-Vlaamse koopstadje, Sluis, staat het banktoe- risme onder druk. De gevolgen voor de neringdoenden zijn echter minder in grijpend dan in Hulst. De verklaring is simpel. Sluis heeft meer te bieden, zoals blijkt uit het recente detailhan- delsonderzoek van Droogh Tromme len Broekhuis. Meer speciaalzaken, betere restaurants, toeristische voor zieningen (Toversluis) en meer attrac ties voor verblijfstoeristen. Sluis heeft echter andere problemen: een vergrijzende middenstand. Meer dan vijftien procent van de neringdoenden wil er op korte termijn mee ophouden, maar heeft geen op volger. Volgens de onderzoekers hoeft dat geen probleem te zijn als de omzetten zich blijven ontwikkelen als voor heen. Tussen 1996 en 2003 stegen ze gestaag van 95 miljoen euro naar zo'n 105 miljoen euro. Maar na 2004 ver wachten de onderzoekers een terug loop. Ondernemend Sluis en het voormali ge gemeentebestuur van Sluis-Aar- denburg onderkenden die negatieve ontwikkeling al eerder. Het ambitieu ze project Sluis aan Zee moest de posi tie van het grensstadje verbeteren. Het project heeft inmiddels het eind van het papieren stadium bereikt. Oud-wethouder Frans van Dongen toont zich nog steeds een fervent voor stander van uitvoering „Want nog steeds wordt onvoldoende onderkend dat Sluis aan Zee een uitstraling heeft die verder reikt dan alleen de stad Sluis. Het toerisme in heel de regio wordt met dit project versterkt." Ex- ondernemer Carlo van de Plasse ('aanjager') wijst Sluis aan Zee niet af. Integendeel. „Het is een mooi project, maar er moet meer gebeuren om Sluis als koopcentrum in beeld te houden. Sluis moet alle mogelijkheden aan grijpen. Voorbeelden? De Vlaamse kusttram tot hier laten rijden, de kern verfraaien met kunstwerken, met bloemen en alles in het werk stellen om het aantal speciaalzaken te ver groten. Bij alles moet de klantvrien delijkheid weer centraal staan; men sen moeten weer het idee hebben welkom te zijn in Sluis." En dan is er nog het grote Terneuzen. Het dynamisch centrum in de delta. Een dag of wat voordat koningin Bea trix de Westefscheldetunnel opende, hief voorzitter; Willy Naeye van het ondernemersplatform Coördinatie Management Terneuzen (CMT) de waarschuwende vinger. „Het is geen vijf voor twaalf, maar al ruim kwart over!" Hij wees er fijntjes op, dat Ter neuzen de afgelopen jaren veel te veel plannen op de stapel heeft laten lig gen, zonder er echt iets mee te doen. „Dat zal zich wreken", voorspelde hij zwartgallig en voegde er aan toe dat Terneuzen enkel met een daadkrach tige inhaalslag de concurrentie van koopsteden als Middelburg en Goes het hoofd kan bieden. Nauwelijks een maand later presenteerde de gemeen te een masterplan voor een belangrijk deel van de binnenstad. „Prachtig al lemaal", zegt coördinator Bram Stof fels van CMT, „maar een masterplan geeft enkele de beleidslijnen naar de verre toekomst aan. We staan te sprin gen om concrete uitvoering van plan nen, die de binnenstad opwaarderen. We dringen al jaren aan op een grondi ge opknapbeurt van de Noordstraat, één van de toonaangevende winkel straten in het centrum, op invulling van de Kop van de Noordstraat ook. Dat blijft maar duren en dat wekt er gernis bij de ondernemers." Stoffels geeft toe dat Terneuzen flink achter de feiten aan loopt. „Er had bijvoorbeeld al lang geregeld moeten zijn, dat de winkels iedere zondag zijn geopend. We hadden al veel eerder op de promotionele toer moeten gaan, want Terneuzen heeft wel degelijk troeven in handen. Alleen al de band met het water, de Scheldeboulevard, het Portaal van Vlaanderen met een bezoek aan de sluizen en een rond vaart op het kanaal. Combineer dat met een gevarieerd evenementenpro gramma van mei tot september en je hebt écht iets te bieden." Waarom er tot nu toe zo weinig is aangepakt? Stoffels maakt een wegwerpgebaar. Iedereen heeft op iedereen zitten wachten en de kat voorzichtig uit de boom gekeken. Stoffels met een zuur lachje:,Het wordt tijd dat die kat jon gen krijgt, die ons met z'n allen wak ker krabben. We moeten nu snel spij kers met koppen slaan, zodat we in ieder geval met het oog op het vakan tieseizoen 2004 flink kunnen uitpak ken." Eén troost voor de enigszins panieke rige bestuurders en ondernemers in Hulst, Sluis en Terneuzen: er is hulp op komst. De NV Westerscheldetun- nel en de Kamer van Koophandel ko men half mei praten over een mooie gezamenlijke promotiecampagne. Want het is niet alleen maar leuk aan de andere kant van de tunnel, aan de noordzijde wel te verstaan. Wout Bareman en Conny van Gremberghe ING BANK Hulst. Bij de banken hoeft niet langer een nummertje te worden getrokken. foto Camille Schelstraete

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25