PZC Kort en Bondig wil de arbeider terug naar de solidariteit Het dier centraal in De Osseberg Effe heftig rocken tegen kanker 10 Dodewaard kunst Prestigieuze prijs voor Middelburgse kunstenares vrijdag 25 april 2003 Sloopafval Cocon Klap Landelijke CAO Ribbels Spelplezier en Deep Purple-wedstrijden Veertig jaar wachten op de sloop door Maurits Sep Stroom maken deed de kerncentra le Dodewaard al een paar jaar niet meer. Nu ook de allerlaatse splijtstof staven zijn afgevoerd naar Engeland, wordt het complex hermetisch afge sloten. Daarna begint het lange wach ten tot de straling bijna weg is. Over veertig jaar gaat de centrale tegen de vlakte. Chris Loos werkt op de enig overge bleven Nederlandse kerncentrale waar elektriciteit wordt geprodu ceerd, die in Borssele. Hij onderzocht vijf jaar lang met een team Zeeuwen hoe de Dodewaardse kerncentrale kan worden geconserveerd voordat die wordt gesloopt. Eigenlijk was de opdracht vrij simpel, vindt Loos. Sa mengevat: voorkomen dat door roest- vorming radioactiviteit uit de centra le in de omgeving komt. IJzer gaat roesten als het nat wordt, dus de vochtigheid in het complex moet laag zijn. Dat wordt bereikt door ervoor te zorgen dat de lucht in het ge bouw droog is. Door drukverschillen tussen de afzonderlijke gebouwen stroomt de lucht van het minst be smette naar het meest besmette ge bouw (het reactorgebouw). De venti latielucht komt dankzij een filter weer schoon naar buiten, zodat geen radioactiviteit in de omgeving te rechtkomt. Ongeveer de helft van het complex is licht radioactief besmet, waaronder het reactorgebouw, het turbinege bouw, het afvalgebouw en het venti latiegebouw. De schone gebouwen worden binnenkort gesloopt, de be smette gebouwen blijven veertig jaar staan. In die periode verliezen ze lang zaam een groot deel van hun radioac tiviteit. In 2045 is daar zo weinig van over dat ook die kunnen worden afge broken. Het reactorvat en de beton nen afscherming zijn dan nog radio actief. Ze worden daarom in stukken gezaagd, verpakt en, met de andere delen die nog straling bevatten, naar de Covra in Nieuwdorp gebracht en opgeslagen. Het sloopafval dat niet meer straalt, kan worden hergebruikt of gestort. De Gemeenschappelijke Kernener giecentrale Nederland, exploitant van Dodewaard, heeft in 1998 de col lega's in Borssele benaderd om te hel pen met het conserveren van de cen trale. „Omdat wij net als Dodewaard een commercieel bedrijf zijn dat stroom maakt en kennis van kern energie heeft. Maar ook met het idee: Borssele komt toch ook een keer aan de beurt", zegt Loos. Met zijn projectteam heeft hij onder zocht hoe de kerncentrale Dodewaard zonder gevaar voor de omgeving veer tig jaar lang kan blijven staan om uit te stralen. De eerste stap is de bron van de straling weg te nemen. Dat is ge beurd nu de laatste splijtstofstaven zijn afgevoerd naar de opwerkingsfa briek BNFL in het Engelse Sellafield. Stap twee is het leegmaken van alle systemen (water, olie), zodat er geen vocht meer is dat zich door het com plex kan verspreiden. Al het losse materiaal dat radioactief is, wordt verpakt naar de Covra gebracht. Ver volgens wordt de centrale schoonge maakt. Pas daarna kan de zogenoemde veili ge insluiting van het complex worden voltooid. Dat betekent dat ramen en deuren worden verwij derd en de gaten die zij achterlaten, worden dichtge metseld. Zo ontstaat een dicht kapsel rond de radioactieve systemen. Tegen de binnenwand van het turbinege bouw wordt een soort plastic laag ge spoten, die als een interne cocon zorgt voor extra bescherming. De aanleg van een nieuw ventilatiesysteem zorgt ervoor dat de lucht droog blijft. De veilige insluiting moet in mei 2005 klaar zijn. Tot die tijd blijft EPZ nog als raadgever bij het project betrok ken, zegt Loos. „Daarna moeten de mensen van Dodewaard het zelf doen." Dat kan ook gemakkelijk, want veel werk is er dan niet meer. De centrale moet rustig blijven staan. Minimaal één keer per jaar wordt ge ïnspecteerd of alles nog goed gaat - of het niet toch ergens is gaan roesten. Vanuit een controlekamer wordt op De kerncentrale in Dodewaard; over veertig jaar moet de radioactieve straling zo zijn afgenomen dat de gebouwen kun nen worden gesloopt. luchtfoto ANP afstand dagelijks toezicht gehouden. Loos wil er eigenlijk nog niet over na denken, maar enkele ervaringen die zijn opgedaan in Dodewaard zijn ook toepasbaar in Borssele, beaamt hij. „Wij denken nu allemaal vooral posi tief aan de toekomst, zeker tot na 2014, maar ik vind dat het deson danks geen kwaad kan om eens na te denken welke lessen wij uit dit project kunnen trekken. We hebben een in tern opleidingsinstituut voor opfris cursussen. Daar zou het besproken kunnen worden. En we zouden de op gedane kennis eens op onze centrale kunnen leggen. De aanpak van de veilige insluiting zou hetzelfde kunnen zijn, stelt Loos. Maar er zijn ook al direct verschillen te constateren. Het turbinegebouw in Borssele is niet radioactief besmet. Dat kan dus onmiddellijk worden af gebroken zodra de centrale uit bedrijf is genomen. Dat geldt voor meer ge bouwen, stelt Loos. „Er is hier in eer ste instantie meer te slopen." De emotionele betrokkenheid die Loos wel voelt bij de Borsselse centra le, ontbrak aanvankelijk bij het pro ject in Dodewaard. „Zeker toen we daar vijf jaar geleden binnenkwamen, begrepen we maar weinig van de ge voelens van het personeel daar. De centrale was al twee jaar gesloten, dus het was verrassend om te zien dat die klap zo nadenderde. Later zijn we dat beter gaan begrijpen." Het bleef echter een zakelijke op dracht. „Dat ligt er ook aan hoe je zelf in het leven staat", nuanceert Loos. „Voor mij is en blijft een kerncentrale een stuk techniek, dat een keer op houdt te werken. Het is wel gemakke lijker te begrijpen en te accepteren als dat einde samenvalt met het einde van de economische en technische levens duur." De kerncentrale Dodewaard was eco nomisch nog niet 'op' toen in 1997 de knop werd omgedraaid - er waren plannen voor modernisering. Na pak weg dertig jaar kwam onverwacht een einde aan de productie van nucleaire stroom langs de Waal. En over veertig jaar zal van die historie niets meer te zien zijn. Het terrein wordt weer wat het was, een groene weide. De mensen in de omgeving zullen de kerncentrale nog gaan missen, voor spelt Loos. „Die ligt daar zo mooi. Als je de dijk oprijdt, en je ziet de uiter waarden van de Waal. Een schitteren de plek. En de centrale, een markant gebouw maar zeker niet lelijk." door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Afspraakjes maken met de baas over minder loon voor meer vrije tijd is men sen een rad voor ogen draaien. Stelt althans de nieuwe vak bond Kort en Bondig. Want wie niet goed ligt bij de baas, kan fluiten naar die mooie regelin gen. De bond, opgericht door boze Zeeuwse FNV'ers, laat daarmee voor het eerst een ei gen, afwijkend geluid horen. Kort en Bondig schreeuwt wel dat het anders is dan de FNV, CNV en de Unie, maar met dit inhoudelijke standpunt zet de bond pas echt de toon. De vraag is of, om met Kort en Bondig te spreken, de arbeiders dat ook zo zien. Kort en Bondig bestaat of ficieel nog niet. Maar volgens J. la Gasse, interim-voorzitter van het bestuur, moet de bond uiter lijk 1 mei - de dag van de arbeid - zijn opgericht. De vertraging komt doordat de notaris offici eel nog zaken moet regelen. De nieuwe vakbond lijkt zich in elk geval te willen richten op mensen met de lagere inkomens. Veel te lang hebben vakbonden het spel van de werkgevers mee gespeeld en rechten van werk nemers verkwanseld, vindt Kort en Bondig. Werkgevers zien hun kans schoon en drijven onderhandelingen op de spits, met de dreiging van massaont slagen als gevolg van de econo mische recessie. Met de oplopende werkloosheid denken werkgevers volgens Kort en Bondig een machtig wa pen in handen te hebben. Maar het machtigste wapen, waar schuwen de boze Zeeuwen, is 'nog steeds de macht van de werknemers'. Want zonder hen zijn de verhogingen van salaris sen van topmanagers niet moge lijk. Zonder hen vallen er geen pensioenen voor het hogere ka der veilig te stellen. En zonder werknemers draait geen bedrijf is de filosofie. In plaats van poldermodel en CAO a la carte (werknemers kiezen bijvoorbeeld meer tijd voor minder salaris) is Kort M Bondig voorstander van landelijke overeenkomst voo alle werknemers. „AlswerW vers zaken met werknemers^" len regelen, is dat prima", vind! La Gasse. „Maar dan wel als aanvulling en verbeten™ J een landelijke CAO. Die moet gelden voor alle werknemer binnen een bedrijfstak en niet voor mensen die werken bii een bepaald bedrijf. Want degens die niet goed ligt bij zijnbaas, is daar de dupe van." Door toe te werken naar on maat gesneden arbeidsovereen komsten worden werknemers nog verder verdeeld, stelt La Gasse. De bond stelt zich vooral zorgen te maken over mensen met een inkomen dat gelijk is aan het sociaal minimum of net daarboven. Kort en Bondig vraagt zich af of 'een werknemer die zijn eigen zaakjes met de baas heeft weten te regelen, nog zijn belangen op het spel zet voor een collega die het minder heeft getroffen; De vakbond vreest dat solidariteit dan ver te zoeken is. La Gasse: „Werknemers zijn werknemers^ of ze nu werken in bedrijf a of bedrijf b, ze verdienen allemaal geld voor de bazen en ze verdie nen allemaal dezelfde rechten.' Advertentie OO^ iS(0&ari oa door Ernst Jan Rozendaal GRIJPSKERKE - De tweede expositie.-,die boerderijgalerie De Osseberg in Grijpskerke heeft georganiseerd in het kader van Het 'jaar van de Boerderij staat in het teken van het dier. Nadat vorige maand de nadruk lag op karakteristieke Zeeuwse boerenhoeves, meestal van eni ge afstand gezien, is ditmaal werk te aanschouwen van kun stenaars die erf, stal, weiland of natuurgebied hebben betreden. AMSTERDAM - De in Middel burg opgegroeide kunstenares Natasja Boezem (Leerdam, 1968) heeft een basisprijs van de prestigieuze Prix de Rome 2003 gewonnen. Ze deed mee in de categorie kunst in de publieke ruimte. De prijs, 5000 euro, wordt op 26 ju ni uitgereikt. Tegelijk begint een tentoonstelling met werk van de prijswinnaars van de Prix de Rome. De locatie van de prijsuitreiking en de tentoonstelling wordt nog bekendgemaakt. Boezem wist al enige tijd dat zij in elk geval de basisprijs zou krijgen. Ze be hoorde tot een groep van twaalf genomineerden die aan de jury van de Prix de Rome een pro jectvoorstel hebben gedaan. Daarvan zijn vier kunstenaars uitgekozen die drie maanden de gelegenheid hebben gekregen te werken in een atelier van de Rijksacademie voor de Beelden de Kunst in Amsterdam. Boezems project ging over het syndroom van Stendhal, waar mee ze zich al vaker heeft bezig gehouden. Dat is een aandoe ning die mensen kunnen krijgen als ze worden geconfronteerd met iets van grote schoonheid. Voor haar project legde Boezem een link tussen de Santa Croce kerk in Florence, waar de schrij ver Stendhal het naar hem ge noemde syndroom opliep, en een flat in Amsterdam Osdorp. De overige prijswinnaars in de categorie kunst in de publieke ruimte zijn James Beckett (eer ste pr;js), Katrin Korfmann (tweede prijs) en Tomoke Take (basisprijs). Frans Peeters uit Middelburg heeft nog enkele schilderijen bijgedragen die op de vorige tentoonstelling niet hadden misstaan. In acrylverf schilder de hij twee keer een akker bij Kleverskerke en ook twee keer een Zeeuws-Vlaams vlasveld. Hij heeft in deze schilderijen oog voor het gewas, maar meer nog voor de lijnen in het land schap. Behalve uitbeeldingen van een vertrouwd landschap zijn deze schilderijen daarom ook bijna abstracte vlakverde lingen. In het schilderij 'Berm' heeft Peeters ingezoomd op de wildgroei van gewassen aan de kant van de weg. Dit werk is veel expressiever dan de afgewogen composities van landschappen. Het Zeeuwse dierenleven heeft de Middelburgse schilder vast gelegd in aquarellen. Bij de uitbeelding van Zeeuwse trek paarden slaagt hij erin de licht val in waterverf te vangen. Een enkele keer - in het werk 'Op stal' bijvoorbeeld - is zijn pen seelvoering wat te geforceerd, waardoor de tinten niet hele maal in elkaar overvloeien en de indruk van een invuloefening ontstaat. Tussen de Zeeuwse paarden van Peeters hangt één pastel van Ineke Streefland met hetzelfde onderwerp. Haar ove rige pastels hangen op andere wanden in de galerie, omdat daarop vooral schapen zijn uit gebeeld. Plaar gestreepte paar den in een stal roepen niet direct associaties op met Zeeuwse trekpaarden. In dit werk gaat het vooral om de naar abstractie neigende compositie en het op vallende kleurgebruik. Warme kleuren en een geraffi neerd gebruik van het medium pastel zijn kenmerkend voor Streeflands werk. De ribbels in de hoorn van een schaap worden bijna tastbaar juist omdat de kunstenares ze heeft weergege ven in de streepjesachtige tech niek die velen als een beperking zouden ervaren. Maar de beper kingen van het genre zijn bij Streefland juist een sterk wa pen. Ze weet de sfeer van de stal of het boerenerf, het zonlicht op de rug van een paard of de kop van een schaap treffend weer te geven, zelfs als ze kiest voor een kleurstelling die op het eerste gezicht niet realistisch aandoet. Hans Keukelaar uit Kortgene is een kunstenaar die geen uiterste detaillering nodig heeft voor werken met een grote zeggings kracht. De Osseberg toont gou aches die hij heeft gemaakt van Heckrunderen. Soms zijn ze vervreemdende, zwarte elemen ten in een ruw en raak neergezet Zeeuws landschap. Het mooiste is de grote zwarte stier, de con touren maar nauwelijks waar neembaar, die hij wild heeft neergezet in rood. Een boos, krachtig, expressievol werk. Naast het tweedimensionale werk van Keukelaar, Peeters en Streefland toont De Osseberg beelden van Juul Camps, Hans je den Hollander en Miems van Citters. Dat van de twee laatst genoemden maakte ook deel uit van de vorige expositie, nieuw zijn de sculpturen van de uit Delft afkomstige Camps. Ze heeft een voorkeur voor de vrouw in al haar verschijnings vormen: slapend, verleidelijk, dromend. Veel van haar beelden lijken bijna vanzelfsprekend uit natuursteen onstaan. De expositie in De Osseberg in Grijpskerke (gelegen vlak achter Sint Laurens) duurt tot en met 3 mei, open dit/mza 14.00-17.00 uur. Vrij dag geeft pianist Rien Balkenende een concert in de galerie waarbij hij met het spelen van La Colombe van Messiaen aansluit op het thema die ren. Aanvang: 20.00 uur. Ineke Streefland weet de sfeer van de stal of het boerenerf goed weer te geven in haar werken. foto Lex de Meester Mamilla: (vlnr) Henri de Bruin, Bas Matthijsse, Ruud Aerssens en Rick de Visser. foto Willem Mieras door Ernst Jan Rozendaal RENESSE - Wie de jaartallen bekijkt in de discografie van de Zeeuwse rockgroep Mamilla - voorheen Mamilla Paradise - zou de indruk kunnen krijgen dat de groep het afgelopen de cennium nooit is weggeweest. Zes (demo-)albums in tien jaar tijd. Toch hing vijf jaar geleden het voortbestaan aan een zijden draadje, toen bleek dat zanger- /gitarist Ruud Aerssens kanker had. Hij kwam er bovenop en nu is de band terug, hechter dan ooit. „Als ik muziek maakte, was ik even niet met mijn ziekte bezig." De hechte en vrolijke manier waarop Mamilla tegenwoordig te werk gaat - zondag toont de formatie een staaltje van haar kunnen in De Stulp in Renesse - is niet los te zien van Aerssens' ziekte. Hij is altijd de drijvende kracht geweest achter de band, die als Mamilla Paradise in 1995 de finale haalde van de Zeeuwse Belofte en speelde in voorpro gramma's van Normaal en De Dijk. Begin jaren negentig legde hij met gitarist Rick de Visser de basis voor de band. Lekker klooien in de oefenruimte, sa men sleutelen aan stevige rock nummers. Maar na het eerste optreden, in 1994, hield De Visser het voor gezien. „Ik ben een podium- dier", vertelt Aerssens. „Rick toen niet. Hij vond het helemaal niet fijn op het podium.De Vis ser beaamt dat..Hoewel we uit stekend met elkaar overweg konden, verwaterde het contact daarna eigenlijk meteen." Totdat Aerssens ziek werd. De Visser kwam diens vrouw tegen in de supermarkt in Oost-Sou burg. „Ze vertelde dat Ruud ziek was en vroeg of ik langs wil de komen. Ik besloot mijn gitaar mee te nemen." Een gouden greep. De Visser deed precies wat de ritmesectie van Mamilla - bassist Bas Matthijsse en drummer Henri de Bruin - ook deed, Aerssens een hart onder de riem steken door met hem te musiceren. In de slechtste perio de van zijn ziekte, als hij elke vier weken voor een chemokuur naar het ziekenhuis moest, kwamen ze in de laatste week voorzichtig vragen of hij mee wilde doen. „Elke week voor de opname kwamen ze me halen", zegt Aerssens terugkijkend. „Die steun was mij heel wat waard. Daaruit blijkt dat het in een goede band om meer gaat dan muziek maken. Ik heb nooit ge dacht dat alles voorbij was, ik ben altijd van het positieve uit gegaan. Daar heeft de band mij geweldig mee geholpen. Mijn passie voor muziek maakte dat ik eventjes alles kon vergeten. Als we in die periode de oefen ruimte ingingen, was het om ef fe te rocken, en niet zo zacht ook." De Visser besloot dit keer bij Mamilla te blijven. „Eigenlijk ben ik erin gelokt", vertelt hij lachend. „Ruud was ziek, ik ben mee gaan spelen en op een gege ven moment kwam de vraag of ik mee wilde optreden." Volgens Aerssens had De Visser zijn ta lent verspild als hij niet op die vraag was ingegaan. „Ik werk in een muziekwinkel, ik ken veel popmuzikanten, maar zo'n ta lent ben ik nog nooit tegengeko men. Ik ben blij dat ik met hem kan spelen. Dat is eigenlijk on gelooflijk, als je nagaat dat hij zes jaar lang zijn gitaar niet meer had aangeraakt. Hij is ook degene met wie ik muzikaal het beste overweg kan. Ik hoef mijn liedjes nooit aan hem uit te leg gen. Hij begrijpt meteen wat i» bedoel en dan gaat hetnieto\er de noten of de akkoorden, fflaar over emotionele lading. Door de gebeurtenissen wijs gf worden, doet de groep teg® woordig alleen nog wat ze Z wil. De rockmuziek is s'eu- dan ooit-denk aan IronMaif® talentjachten worden voo gemeden en het spelp® staat voorop. Aerssens: M allemaal ouwe rockers, in formule hebben we schiK.w valt nooit een zwaar woord." heel bijzonder is in eenband. ons spelplezier straalt erzo af dat het publiek dat opp Ook technisch weten w wanten, er komen vaak m kanten naar ons kijken een kick. De grootste k'c dat we juist uit die hoekbije van onze eerste optre mijn ziekte hoorden roef 'Welcome back.'Datzegtaa»' Optredens Manilla: zonio>.f Stulp Renesse om 16.0 e„ mei Arsenaaltheater j„ zon 25 mei The Music WF Roosendaal 16.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 36