De Glas 1304! Meriva: nieuwe spits bij de junioren Kabouter met ambitie in samenwerking met OAutoTrack.nl De zon op je pet 23 VU ^rj i vrijdag 25 april 2003 Caravankenteken Saab met Subaru-bloed Oude liefde roest niet De Opel Meriva: Nu bij uw Opel dealer. AutoTeam Minerva, Mireva, Mevira. Maar net als lotgenoot Zlatan Ibrahimovic heeft de Meriva genoeg in huis om te scoren. Op Waarmee bent U te lijmen? een enkel detail na. Opel Meriva 1.8 Cosmo De Peilstok Ruimte- Suzuki Renault wagens Wagon R+ Ttoingo 2DQ& ÖD1 Serie Slechts weinig auto's heb ik écht mooi gevonden, maar wel de Glas 1304. En niet alleen omdat deze ei genzinnige Glas mijn eerste was. Het ranke model had iets sierlijks en vro lijks tegelijk, een soort protest tegen de taaie degelijkheid van veel auto's in de ja- ten zestig. Over de nadelen van dit opti mistische concept hebben wij het direct nog wel. He Duitser Hans Glas is als autobouwer al- ®g vergeten, zijn merk ook. Zijn tijdelij- e beroemdheid dankte hij eerst aan de ggomobil, een mini-autootje dat vanaf 955 werd gebouwd in zijn fabriek in Din- golfing. Het dwergje is zo klein dat je ach teraf niet snapt dat er echt een menselijk ttezen in kon dat groter was dan een pyg mee. h veertien jaar werden er welgeteld 0.739 van gebouwd, een enorm aantal raorzo'n onooglijk karretje. Maar de Gog- a°mobil was in de naoorlogse jaren een ssenfase naar de ongebreidelde welvaart le daarna zou volgen. Als het maar reed, ook 'K'13' ®oerï' h°e klein en onbeholpen J?ans Glas ging een nieuwe fase in met zijn serie, waarmee hij in vijf jaar een goede naam opbouwde. Zijn kortstondige furore iMtentie-exploitatie: f H en Midden-Zeeland: 0118-484369; Miws-Vlaanderen: 0114-372770. Sotie: 0118-484413 «iw.pzc-nl/aoio Li: redactie@pzc.nl Postbus 18,4380 AA Vlissingen. Caravans en aanhangers die zwaarder zijn dan 750 ki lo moeten per 1 september van dit jaar een eigen ge le kentekenplaat dragen. Zijn ze lichter dan 751 kilo, dan volstaat de witte kente kenplaat met dezelfde gegevens als het trekkend voer tuig. Ook fietsdragers moeten zo'n witte plaat hebben. Bij aanhangers en caravans gaat het om het treinge- wicht, het leeg gewicht van de aanhanger plus de bela ding. Een caravan van 600 kilo moet in de praktijk dus een eigen kenteken hebben, want 151 kilo bagage gaat er al gauw in. Bezitters moeten met hun registratiebe wijs naar het postkantoor, waar het voor 15 euro wordt omgezet naar een kentekenbewijs. Een nieuwe nummer plaat koop je voor 14,95 bij speciaalzaken. Saab en Subaru, allebei klein en meer of minder va rend onder de vlag van General Motors, willen sa men een sportieve compacte Saab bouwen. De productie van de vijfdeurs hatchback start begin volgend jaar bij Fuji in Japan. Saab wil er jonge kopers in de VS mee trekken. Later zal het model ook in Europa op de markt komen. De auto krijgt standaard vierwielaandrijving (van Subaru), en wordt uitgerust een 2.5 liter viercilinder of een 2.0 turbomotor. Hij gaat Saab 9-2 heten. Een impressie van de sportieve Saab 9-2. op allerlei tellertjes en wijzertjes, het zal dus weinig hebben voorgesteld. Maar ruim voldoende voor een echte Glas. Mijn vierzits 1304 werd geproduceerd tus sen 1965 en 1967, ik kocht hem tweede hands in dat laatste jaar. 'Een snelle, maar in onderhoud niet geheel ongecompliceer de automobiel', meldt diezelfde Glasclub. Beide is waar. Zittend in een stoer kuipstoeltje raasde ik over de Nederlandse wegen. Hij kon 160. Dat durfde ik toen en het mocht nog ook. 'Niet geheel ongecompliceerd' is het eufe misme dat de echte liefhebber typeert. In de praktijk kwam het erop neer dat de Glas niet wou starten als het ook maar een beetje regende. Een Glasrijder was per defi nitie ook een kenner van allerlei vochtver- drijvende spuitbussen. Dat gif spoot je op de bedradingen tot je er zelf high van werd. Toch startte hij ook dan meestal niet. Op regenachtige dagen was ik thuis een vaste klant van de Wegenwacht: 'Mooi autootje, maar alleen als het droog is.' Glas werd in 1966 opgekocht door BMW dat na een paar jaar het merkje ophief en in Dingolfing BMW's ging bouwen die het wel doen als het regent. Ik leverde mijn mooie Glas 1304 in voor een Mini, waar mee je elke dag bleek te kunnen rijden. Prijs (euro's) 9.073 leeg gewicht (kg) 820 Max. laadruimte (liter) 1.250 Daihatsu vindt dat de nieuwe Cuore, de belangrijkste auto van het kleine Japanse merk, de titel verdient van 'zuinigste en goedkoopste van Neder land'. Zo'n claim is altijd link. Fiat heeft immers een goedko pere Panda, en zelfs een iets goedkopere Seicento. Maar wat dat 'zuinig' betreft, lijkt het er wel op dat de Cuore de Suzuki Alto verslaat. Na 4,5 miljoen Cuores werd het tijd voor een nieuw klein tje met aspiraties. Hij is te koop voor een introductieprijs van 7.899 euro. De Cuore heeft een motortje van duizend cc met drie cilinders dat met zijn 58 pk voldoet aan de Euro-4 emissienorm. Hij moet met een liter benzine 21 kilometer kunnen halen. Wielbasis en spoorbreedte zijn gegroeid en het autootje is uit te rusten met automaat en zelfs airco. Het draaicirkeltje van ruim vier meter is impo sant. Daihatsu wil dit jaar 2.500 Cuores verkopen. De nieuwe, wat gegroeide Daihatsu Cuore. Advertentie Opel. Fresh thinking - better cars AutoTeam Goes AutoTeam Vlissingen De Bliek Oostburg Kerckhaert Hulst Kerckhaert Temeuzen Klein Frankrijk 31 Bedrijfsweg 2 Transportweg 3 Absdaalseweg 41 Rooseveltlaan 2 0113-23 79 23 0118-46 17 10 0117-38 14 73 0114-31 34 51 0115-61 35 53 Er wordt wat afgehaspeld rond de naam van Opeis jongste speler: 9.695 795 1.096 31.900 1.835 4.680 "A Een Engelse wiskundige heeft een for- mule bedacht om mensen te helpen bij het parkeren. Dit omdat de parkeerschade in Groot-Brittannië jaarlijks zo'n 220 miljoen euro bedraagt. Wat is uw grootste pro bleem bij het parkeren: het beperkte zicht op de neus, de trekhaak of paaltjes? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Auto. O Vorige week vroegen wij waardoor u zich laat (ver-)leiden bij de aanschaf van een auto. Leaserijders blijken gevoelig voor reisjes en gadgets. Bij de particuliere autokoper blijkt een op de vijf toch vooral de gezinssituatie te laten prevaleren, in de andere categorieën wordt grotendeels ge lijk gescoord, al spreekt techniek blijkbaar ook velen aan. begon in 1962 met de Glas 1004. Dat was een 'sportieve tweezitter', meldt de Glas Automobiel Club op zijn website. Met je oude liefde voor de Glas kun je je nog steeds internationaal verbroederen. 'De hoekige carrosserie was niet ieders smaak', vermoedt de Club, maar ik vond er ook achteraf niets hoekigs aan, vooral als je je neerlegt bij het gegeven dat een auto per definitie rechthoekig is en niet rond. Van het dashboard herinner ik mij trou wens niets meer. Ook toen al viel ik niet zo Opel mikt dit jaar nog op zesduizend betalende supporters voor de compacte ruimteauto Meriva. Foto Mare Bolsius Doorloop van der Pol Met de Zafira be schikt Opel bij de middelgrote ruimteauto's al vier jaar over sn toptalent. Een stapje lager, in de compac te ruimteklasse, zet het merk au de Meriva in als beoogd top scorer. Met de junior-mpv koopt Opel Nederland nog dit jaar zesduizend betalende sup porters te lokken. En volgend seizoen zelfs tienduizend. Genoeg beeldspraak, auto's tes ten doe je in het harde straatle ven. Laten we dan maar ver trekken vanaf het voetbalveld: een half elftal, zoals in zeven- zitter Zafira, krijg je in de Meri va niet mee, tenzij het pupille- ijes zijn. Met zijn vier meter lengte is het gewoon een vijf- persoons auto. Let wel: gewóón een vijfpersoons, niet een ge wone. Want erg bijzonder is liet flexibele meubilair achter in. Opel heeft er een compleet rangeerterrein van gemaakt. Je kunt alles in een handomdraai laten verdwijnen zodat je een perfecte laadvloer krijgt en een ruim van dik 1400 liter. Dat is groot. Ook kan het middenstuk tussen de zittingen afzonder lijk omlaag, waarna de buiten ste zittingen in de dwarsrich- ting elk zevenenhalve centime ter naar binnen kunnen. Ver schuiven in de lengte kan ook, en dan kun je de rugleuningen nog verstellen. FlexSpace heet het, en het is Me riva's sterkste troef. Soms zit ten bij al dit geschuif even de hoofdsteunen in de weg, of blokkeert de rugleuning het buitenwaarts rangeren, maar je wordt er snel handig in. Zelfs met alles in uitgangsstand heeft de Meriva nog een mooie bagageruimte. Knap gedaan. Doos gebak Met de (sterkste) 1.8 ecotec mo tor die wij reden wil de Opel best vooruit, al is het beslist geen A2-racer. De motor is wat brommerig en hij luistert pas als je het pedaal flink in drukt. Doe je dat in een lange bocht, dan blijft de Meriva voorbeeldig horizontaal. Je kunt met gerust hart een doos gebak in de kofferbak stallen. Sommige concurrerende mer ken zitten dan allang onder de slagroom. Opel heeft voor dit bochtge drag wel concessies moeten doen. De combinatie van straf fe vering en weke demping, maakt dat je in de Meriva rond uit een hekel krijgt aan ver keersdrempels. 'n Tikje te snel naderen en Opel-junior springt erop - baf! - en duikt eraf - wop! - als een dolfijn in een Harder- wijlcs bassin. En daar gaat dan alsnog de taart. De stoelen ogen vlak, maar bie den een goede zit. Het pvc-grij- ze meubelstofje in onze (duur ste) Cosmo-uitvoering vonden we nogal teleurstellend, maar Uitrusting: standaard o.a. crui- se-control (m.u.v. 1,7 Dti), abs, actieve hoofdsteunen, zes air bags, in hoogte verstelbaar stuur, cv met afstandsbediening, isofix bevestiging voor kinder stoeltjes. Motor: 1.8 16v 125 pk ecotec- rhotor; ook 1.6 8v (87 pk) en 1.6 16v ecotec (100 pk); diesel: 1.7 Dti (75pk) en 1.7 CDti(100 pk). Lxbxh: 4.66 x 1.76 x 1.44 m. Wielbasis: 2.63 meter Draaicirkel: 10,5 meter Bagageruimte: 350-1.410 liter Gewicht: 1.350 kilo Max. aanhangergew.: 1.200 kg. Verbruik: 1:12 (benzine) Prijs: 1.6 8v: 1.6 16v: 1.8 16v: 1.7 DTI: 1.7 CDTI: 16.950 euro 17.750 18.950 18.950 21.400 Meerprijs Enjoy: 570 meerprijs Cosmo: 1.000 Conclusie: Wie gebruiksgemak en laadruimte zoekt voor een sympathieke prijs, zit op rozen met de Opel Meriva. Jammer van die raamstijlen die het zicht linksvoor belemmeren. Voor Ruimte Bediening Veelzijdigheid Zitpositie Tegen Vering/demping Dode hoek linksvoor Materiaal interieur Score: er zijn natuurlijk andere kleu ren. Het harde kunststof van dashboard en deurpanelen draagt niet bij aan het luxe-ge voel. Opgeruimd oogt het alle maal wel, en ook besturing en bediening geschieden licht en trefzeker. Raamstijlen Het ontwerp heeft tussen voor ruit en voorportier twee dikke raamstijlen vlak bij elkaar. Aan de linkerkant ontnemen ze de bestuurder soms het uitzicht op verkeer van linksvoor. Zo kwam er tijdens de testweek tot onze schrik plotseling een fietser vanachter te voorschijn. Een minpuntje. Maar in aanmerking genomen dat de auto grofweg 5.000 euro voordeliger is dan de Zafira, heeft Opel er een breed inzet bare speler bij in het midden veld. En die naam Minerva, ehh Meriva, zal wel wennen. Want we gaan die vast nog heel vaak horen. 16.950 1.350 1.410 13.800 1.100 2.800 23.495 1.398 1.989 31.200 1.670 2.860 Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. ran klein naar groot Lengte (mm) 340343 Opel flfleriva Volkswagen Touran Citroën Beriingo Renault Espace Chrysler Grand Voyager Wat geeft de doorslag bij de aanschaf van een auto? Q Gezinssituatie 20 0 Techniek 15% 0 Prijs/inruil 14% 0 Extra's 13% O Merk/imago 13% Q Veiligheid 12% O Speciale kortingen 5% QAdjunct-direc- - teur E. Glasius O Reisjes e.d. 4% van de RAI-Vereniging: "Particuliere consumenten eve 0 zijn vooral merkentrouw. Bij lease-autorijders ligt dit inderdaad anders, omdat de meeste automerken immers gelijksoortige modellen in hun gamma hebben. Ook beschikken de standaarduitvoe ringen grotendeels over dezelfde opties en extra's. Mer ken onderscheiden zich dan vrijwel alleen nog op basis van imago, uitstraling en vormgeving."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21