De Glas 1304!
Meriva: nieuwe spits bij de junioren
Kabouter met ambitie
in samenwerking met OAutoTrack.nl
De zon op je pet 23
VU
^rj i
vrijdag 25 april 2003
Caravankenteken
Saab met Subaru-bloed
Oude liefde roest niet
De
Opel Meriva: Nu bij uw Opel dealer.
AutoTeam
Minerva, Mireva,
Mevira. Maar net als
lotgenoot Zlatan
Ibrahimovic heeft
de Meriva genoeg in
huis om te scoren. Op
Waarmee bent U te lijmen?
een enkel detail na.
Opel Meriva 1.8 Cosmo
De Peilstok
Ruimte- Suzuki Renault
wagens Wagon R+ Ttoingo
2DQ&
ÖD1
Serie
Slechts weinig auto's heb ik écht
mooi gevonden, maar wel de Glas
1304. En niet alleen omdat deze ei
genzinnige Glas mijn eerste was.
Het ranke model had iets sierlijks en vro
lijks tegelijk, een soort protest tegen de
taaie degelijkheid van veel auto's in de ja-
ten zestig. Over de nadelen van dit opti
mistische concept hebben wij het direct
nog wel.
He Duitser Hans Glas is als autobouwer al-
®g vergeten, zijn merk ook. Zijn tijdelij-
e beroemdheid dankte hij eerst aan de
ggomobil, een mini-autootje dat vanaf
955 werd gebouwd in zijn fabriek in Din-
golfing. Het dwergje is zo klein dat je ach
teraf niet snapt dat er echt een menselijk
ttezen in kon dat groter was dan een pyg
mee.
h veertien jaar werden er welgeteld
0.739 van gebouwd, een enorm aantal
raorzo'n onooglijk karretje. Maar de Gog-
a°mobil was in de naoorlogse jaren een
ssenfase naar de ongebreidelde welvaart
le daarna zou volgen. Als het maar reed,
ook 'K'13' ®oerï' h°e klein en onbeholpen
J?ans Glas ging een nieuwe fase in met zijn
serie, waarmee hij in vijf jaar een goede
naam opbouwde. Zijn kortstondige furore
iMtentie-exploitatie:
f H en Midden-Zeeland: 0118-484369;
Miws-Vlaanderen: 0114-372770.
Sotie: 0118-484413
«iw.pzc-nl/aoio
Li: redactie@pzc.nl
Postbus 18,4380 AA Vlissingen.
Caravans en aanhangers die zwaarder zijn dan 750 ki
lo moeten per 1 september van dit jaar een eigen ge
le kentekenplaat dragen.
Zijn ze lichter dan 751 kilo, dan volstaat de witte kente
kenplaat met dezelfde gegevens als het trekkend voer
tuig. Ook fietsdragers moeten zo'n witte plaat hebben.
Bij aanhangers en caravans gaat het om het treinge-
wicht, het leeg gewicht van de aanhanger plus de bela
ding. Een caravan van 600 kilo moet in de praktijk dus
een eigen kenteken hebben, want 151 kilo bagage gaat
er al gauw in. Bezitters moeten met hun registratiebe
wijs naar het postkantoor, waar het voor 15 euro wordt
omgezet naar een kentekenbewijs. Een nieuwe nummer
plaat koop je voor 14,95 bij speciaalzaken.
Saab en Subaru, allebei klein en meer of minder va
rend onder de vlag van General Motors, willen sa
men een sportieve compacte Saab bouwen. De productie
van de vijfdeurs hatchback start begin volgend jaar bij
Fuji in Japan. Saab wil er jonge kopers in de VS mee
trekken. Later zal het model ook in Europa op de markt
komen. De auto krijgt standaard vierwielaandrijving
(van Subaru), en wordt uitgerust een 2.5 liter viercilinder
of een 2.0 turbomotor. Hij gaat Saab 9-2 heten.
Een impressie van de sportieve Saab 9-2.
op allerlei tellertjes en wijzertjes, het zal
dus weinig hebben voorgesteld. Maar ruim
voldoende voor een echte Glas.
Mijn vierzits 1304 werd geproduceerd tus
sen 1965 en 1967, ik kocht hem tweede
hands in dat laatste jaar. 'Een snelle, maar
in onderhoud niet geheel ongecompliceer
de automobiel', meldt diezelfde Glasclub.
Beide is waar.
Zittend in een stoer kuipstoeltje raasde ik
over de Nederlandse wegen. Hij kon 160.
Dat durfde ik toen en het mocht nog ook.
'Niet geheel ongecompliceerd' is het eufe
misme dat de echte liefhebber typeert. In
de praktijk kwam het erop neer dat de
Glas niet wou starten als het ook maar een
beetje regende. Een Glasrijder was per defi
nitie ook een kenner van allerlei vochtver-
drijvende spuitbussen. Dat gif spoot je op
de bedradingen tot je er zelf high van
werd. Toch startte hij ook dan meestal
niet. Op regenachtige dagen was ik thuis
een vaste klant van de Wegenwacht: 'Mooi
autootje, maar alleen als het droog is.'
Glas werd in 1966 opgekocht door BMW
dat na een paar jaar het merkje ophief en
in Dingolfing BMW's ging bouwen die het
wel doen als het regent. Ik leverde mijn
mooie Glas 1304 in voor een Mini, waar
mee je elke dag bleek te kunnen rijden.
Prijs (euro's) 9.073
leeg gewicht (kg) 820
Max. laadruimte (liter) 1.250
Daihatsu vindt dat de nieuwe
Cuore, de belangrijkste auto
van het kleine Japanse merk,
de titel verdient van 'zuinigste
en goedkoopste van Neder
land'. Zo'n claim is altijd link.
Fiat heeft immers een goedko
pere Panda, en zelfs een iets
goedkopere Seicento. Maar wat
dat 'zuinig' betreft, lijkt het er
wel op dat de Cuore de Suzuki
Alto verslaat.
Na 4,5 miljoen Cuores werd
het tijd voor een nieuw klein
tje met aspiraties. Hij is te
koop voor een introductieprijs
van 7.899 euro. De Cuore heeft
een motortje van duizend cc
met drie cilinders dat met zijn
58 pk voldoet aan de Euro-4
emissienorm. Hij moet met
een liter benzine 21 kilometer
kunnen halen.
Wielbasis en spoorbreedte zijn
gegroeid en het autootje is uit
te rusten met automaat en
zelfs airco. Het draaicirkeltje
van ruim vier meter is impo
sant. Daihatsu wil dit jaar
2.500 Cuores verkopen.
De nieuwe, wat gegroeide Daihatsu Cuore.
Advertentie
Opel. Fresh thinking - better cars
AutoTeam Goes
AutoTeam Vlissingen
De Bliek Oostburg
Kerckhaert Hulst
Kerckhaert Temeuzen
Klein Frankrijk 31
Bedrijfsweg 2
Transportweg 3
Absdaalseweg 41
Rooseveltlaan 2
0113-23 79 23
0118-46 17 10
0117-38 14 73
0114-31 34 51
0115-61 35 53
Er wordt wat
afgehaspeld rond
de naam van Opeis
jongste speler:
9.695
795
1.096
31.900
1.835
4.680
"A Een Engelse wiskundige heeft een for-
mule bedacht om mensen te helpen bij
het parkeren. Dit omdat de parkeerschade
in Groot-Brittannië jaarlijks zo'n 220 miljoen
euro bedraagt. Wat is uw grootste pro
bleem bij het parkeren: het beperkte zicht
op de neus, de trekhaak of paaltjes?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van deze krant en
klik op de rubriek Auto.
O Vorige week vroegen wij waardoor u
zich laat (ver-)leiden bij de aanschaf
van een auto. Leaserijders blijken gevoelig
voor reisjes en gadgets. Bij de particuliere
autokoper blijkt een op de vijf toch vooral
de gezinssituatie te laten prevaleren, in de
andere categorieën wordt grotendeels ge
lijk gescoord, al spreekt techniek blijkbaar
ook velen aan.
begon in 1962 met de Glas 1004. Dat was
een 'sportieve tweezitter', meldt de Glas
Automobiel Club op zijn website. Met je
oude liefde voor de Glas kun je je nog
steeds internationaal verbroederen.
'De hoekige carrosserie was niet ieders
smaak', vermoedt de Club, maar ik vond er
ook achteraf niets hoekigs aan, vooral als
je je neerlegt bij het gegeven dat een auto
per definitie rechthoekig is en niet rond.
Van het dashboard herinner ik mij trou
wens niets meer. Ook toen al viel ik niet zo
Opel mikt dit jaar nog op zesduizend betalende supporters voor de compacte ruimteauto Meriva.
Foto Mare Bolsius
Doorloop van der Pol
Met de Zafira be
schikt Opel bij
de middelgrote
ruimteauto's al
vier jaar over
sn toptalent.
Een stapje lager, in de compac
te ruimteklasse, zet het merk
au de Meriva in als beoogd top
scorer. Met de junior-mpv
koopt Opel Nederland nog dit
jaar zesduizend betalende sup
porters te lokken. En volgend
seizoen zelfs tienduizend.
Genoeg beeldspraak, auto's tes
ten doe je in het harde straatle
ven. Laten we dan maar ver
trekken vanaf het voetbalveld:
een half elftal, zoals in zeven-
zitter Zafira, krijg je in de Meri
va niet mee, tenzij het pupille-
ijes zijn. Met zijn vier meter
lengte is het gewoon een vijf-
persoons auto. Let wel: gewóón
een vijfpersoons, niet een ge
wone. Want erg bijzonder is
liet flexibele meubilair achter
in. Opel heeft er een compleet
rangeerterrein van gemaakt. Je
kunt alles in een handomdraai
laten verdwijnen zodat je een
perfecte laadvloer krijgt en een
ruim van dik 1400 liter. Dat is
groot. Ook kan het middenstuk
tussen de zittingen afzonder
lijk omlaag, waarna de buiten
ste zittingen in de dwarsrich-
ting elk zevenenhalve centime
ter naar binnen kunnen. Ver
schuiven in de lengte kan ook,
en dan kun je de rugleuningen
nog verstellen.
FlexSpace heet het, en het is Me
riva's sterkste troef. Soms zit
ten bij al dit geschuif even de
hoofdsteunen in de weg, of
blokkeert de rugleuning het
buitenwaarts rangeren, maar je
wordt er snel handig in.
Zelfs met alles in uitgangsstand
heeft de Meriva nog een mooie
bagageruimte. Knap gedaan.
Doos gebak
Met de (sterkste) 1.8 ecotec mo
tor die wij reden wil de Opel
best vooruit, al is het beslist
geen A2-racer. De motor is
wat brommerig en hij luistert
pas als je het pedaal flink in
drukt. Doe je dat in een lange
bocht, dan blijft de Meriva
voorbeeldig horizontaal. Je
kunt met gerust hart een doos
gebak in de kofferbak stallen.
Sommige concurrerende mer
ken zitten dan allang onder de
slagroom.
Opel heeft voor dit bochtge
drag wel concessies moeten
doen. De combinatie van straf
fe vering en weke demping,
maakt dat je in de Meriva rond
uit een hekel krijgt aan ver
keersdrempels. 'n Tikje te snel
naderen en Opel-junior springt
erop - baf! - en duikt eraf - wop! -
als een dolfijn in een Harder-
wijlcs bassin. En daar gaat dan
alsnog de taart.
De stoelen ogen vlak, maar bie
den een goede zit. Het pvc-grij-
ze meubelstofje in onze (duur
ste) Cosmo-uitvoering vonden
we nogal teleurstellend, maar
Uitrusting: standaard o.a. crui-
se-control (m.u.v. 1,7 Dti), abs,
actieve hoofdsteunen, zes air
bags, in hoogte verstelbaar
stuur, cv met afstandsbediening,
isofix bevestiging voor kinder
stoeltjes.
Motor: 1.8 16v 125 pk ecotec-
rhotor; ook 1.6 8v (87 pk) en 1.6
16v ecotec (100 pk); diesel: 1.7
Dti (75pk) en 1.7 CDti(100 pk).
Lxbxh: 4.66 x 1.76 x 1.44 m.
Wielbasis: 2.63 meter
Draaicirkel: 10,5 meter
Bagageruimte: 350-1.410 liter
Gewicht: 1.350 kilo
Max. aanhangergew.: 1.200 kg.
Verbruik: 1:12 (benzine)
Prijs:
1.6 8v:
1.6 16v:
1.8 16v:
1.7 DTI:
1.7 CDTI:
16.950 euro
17.750
18.950
18.950
21.400
Meerprijs Enjoy: 570
meerprijs Cosmo: 1.000
Conclusie: Wie gebruiksgemak
en laadruimte zoekt voor een
sympathieke prijs, zit op rozen
met de Opel Meriva. Jammer
van die raamstijlen die het zicht
linksvoor belemmeren.
Voor
Ruimte
Bediening
Veelzijdigheid
Zitpositie
Tegen
Vering/demping
Dode hoek linksvoor
Materiaal interieur
Score:
er zijn natuurlijk andere kleu
ren. Het harde kunststof van
dashboard en deurpanelen
draagt niet bij aan het luxe-ge
voel. Opgeruimd oogt het alle
maal wel, en ook besturing en
bediening geschieden licht en
trefzeker.
Raamstijlen
Het ontwerp heeft tussen voor
ruit en voorportier twee dikke
raamstijlen vlak bij elkaar. Aan
de linkerkant ontnemen ze de
bestuurder soms het uitzicht
op verkeer van linksvoor. Zo
kwam er tijdens de testweek
tot onze schrik plotseling een
fietser vanachter te voorschijn.
Een minpuntje.
Maar in aanmerking genomen
dat de auto grofweg 5.000 euro
voordeliger is dan de Zafira,
heeft Opel er een breed inzet
bare speler bij in het midden
veld. En die naam Minerva,
ehh Meriva, zal wel wennen.
Want we gaan die vast nog
heel vaak horen.
16.950
1.350
1.410
13.800
1.100
2.800
23.495
1.398
1.989
31.200
1.670
2.860
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
ran klein naar groot
Lengte (mm) 340343
Opel
flfleriva
Volkswagen
Touran
Citroën
Beriingo
Renault
Espace
Chrysler
Grand Voyager
Wat geeft de doorslag
bij de aanschaf
van een auto?
Q Gezinssituatie 20
0 Techniek 15%
0 Prijs/inruil 14%
0 Extra's 13%
O Merk/imago 13%
Q Veiligheid 12%
O Speciale kortingen 5%
QAdjunct-direc- -
teur E. Glasius O Reisjes e.d. 4%
van de RAI-Vereniging:
"Particuliere consumenten eve 0
zijn vooral merkentrouw. Bij
lease-autorijders ligt dit inderdaad anders, omdat de
meeste automerken immers gelijksoortige modellen in
hun gamma hebben. Ook beschikken de standaarduitvoe
ringen grotendeels over dezelfde opties en extra's. Mer
ken onderscheiden zich dan vrijwel alleen nog op basis
van imago, uitstraling en vormgeving."