Miljoen voor aanpak loonverschillen door wijziging jeugdzorg Promotiecampagne voor tochtje naar Zeeuws-Vlaanderen Container vol hulp voor Cambodja Babyboom in witrikkenkudde 15 PvdA viert dag van arbeid met sprekers en discussie Verkeer krijgt betere wegwijzers naar tunnel rjS werken mee aan bouw betonelementen voor containerkade vrijdag 25 april 2003 V erkeersremmer in Heikant Reserves )nderzoek aar functioneren penbaar vervoer Renovatie Inteelt door Claudia Sondervan MIDDELBURG - De provincie betaalt een miljoen euro aan Bureau Jeugdzorg om salaris verschillen bij de omvorming van Stichting Jeugdzorg Zee land tot Bureau Jeugdzorg Zee land te vereffenen. De commis sie welzijn, die gisteren voor het eerst in nieuwe samenstelling vergaderde, keurde het voorstel goed. Het eenmalige bedrag is nodig om de loonkosten op te vangen die ontstaan doordat mensen naar een lager betaalde functie overgaan of wachten op een ver vangende baan. In het sociaal convenant dat de provincie aan nam is voor deze mensen sala risgarantie opgenomen. Om de gemiddelde loonkosten bij Jeugdzorg op termijn af te bou wen is tot 2007 nog eens 640.000 euro beschikbaar. De commissie volgde in meer derheid de redenatie dat de re organisatie van Jeugdzorg voort moet kunnen en beschouwde de frictiekosten als technisch de tail. V. Geelen(D66) wilde debe- steding van het miljoen echter nader verklaard zien. Hij vond het een te gemakkelijk voorstel. „Gooi er even een miljoen te genaan dan zijn we er even van af. Ik mis een deugdelijk plan van aanpak voor de besteding van het geld. Dat is een voor waarde. Anders nodigt het an dere organisaties maar uit ook om geld te vragen", zei hij. Dat ging PvdA, WD, CDA en SGP te ver. „Dit is typisch niet onze zaak," vond S. van Heijning (WD). Het gaat om de uitvoering van het sociaal convenant dat de commissie welzijn in de afgelo pen periode goedkeurde, bracht gedeputeerde G. van Heukelom in herinnering. Van Heukelom zegde toe een informatiebijeen komst te beleggen voor de com missie met kwartiermaker J. Klievink van Bureau Jeugd zorg om vooral financieel bij te praten. Daarin komt ook de bre der verbreide zorg van de com missie, of de reorganisatie van Jeugdzorg binnen het budget van de doeluitkering van het Rijk zou blijven, aan de orde. Ook waren commissieleden be zorgd of het recht op jeugdzorg wel betaalbaar kan worden uit gevoerd. Van Heukelom riep de commissieleden op om waar mogelijk de Tweede Kamer te bewerken het huidig vergoedin gensysteem, waarbij voor elke cliënt met een indicatie voor jeugdzorg ook een rijksvergoe ding wordt gegeven, te handha ven. „Met dit model staat of valt het nieuwe Bureau Jeugdzorg", zei hij. Naar aanleiding van de wachtlijstcijfers van het Zorg kantoor Zeeland bij de ver pleeg- en verzorgingshuizen vroeg CDA-commissielid J. Bergen de aandacht van de commissie voor de wachtlijsten bij de Regionale Indicatie Orga nen, die bepalen of en welke zorg iemand nodig heeft. „De gekke situatie doet zich soms voor dat er door de wachtrijen bij een RIO bedden in verpleeg huizen leeg blijven", stelde hij. MIDDELBURG - De drie Wal- cherse afdelingen van de PvdA vieren samen de dag van de ar beid in café 't Schuttershof op donderdag 1 mei. Het programma begint om 20.00 uur met een drietal korte inlei dingen, gevolgd door discussies. Peter Holtering, voorzitter van de PvdA-Statenfractie, gaat in op het nieuwe provinciebestuur en het collegeakkoord. Willem Sloots houdt een inleiding met als titel Inspiratie en creativiteit in het openbaar bestuur. Sloots was in het verleden politiek ac tief in Zeeland en zelfs een tijdje Kamerlid. Wethouder Leen Wil le van Sluis reageert op recente ontwikkelingen in de sociale ze kerheid. De discussie wordt ge leid door wethouder Aad van der Wouden van de gemeente Schouwen-Dui veland Aan het slot van de avond wor den de traditionele rode rozen uitgereikt aan partijleden, die zich in het werk voor hun partij - afdeling hebben onderscheiden. Het ensemble Jazzebel zorgt voor de muzikale omlijsting. door Wout Bareman TERNEUZEN - Een grote pro motiecampagne moet de Zeeu wen van boven de Westerschel- de er van overtuigen dat een ritje door de Westerscheldetun nel naar het Zeeuws-Vlaamse land de moeite waard is. De campagne, die in juni moet be ginnen, is een initiatief van de tunnelexploitant en de Kamer van Koophandel. Half mei spre ken ze de plannen door met de drie gemeenten en het bedrijfs leven in Zeeuws-Vlaanderen. Al voor de opening van de tun nel, half maart, lanceerde de NV Westerscheldetunnel in nauwe samenwerking met de Kamer, het Bureau voor Toerisme, het attractiepark Neeltje Jans en de 'toeristentrekkers' Middelburg en Goes een omvangrijke cam pagne in Vlaanderen. Via onder meer speciale aanbiedingen in de media, bijlages in de dagbla den, billboards en spotjes op ra dio en tv ('ik tunnel naar de Zeeuwse kust') werd de Vlamin gen voorgehouden dat Zeeland dichterbij is dan vaak gedacht. De aandacht werd niet alleen gevestigd op de vele recreatieve mogelijkheden, maar ook op het cultureel erfgoed én de gevari eerde koopcentra. Woordvoer der I. de Moor van de tunnelex- KOEWACHT - Verkeer dat van Koewacht naar Hulst of anders om rijdt, kan van maandag 28 april tot en met vrijdag 2 mei hinder ondervinden van het aanleggen van verkeersrem mers in de Julianastraat in Hei kant. Het gedeelte tussen de kerk en de Drie Hoefijzerstraat is gedu rende een groot deel van de werkweek afgesloten. Woningen en bedrijven blijven bereikbaar, maar doorgaand verkeer wordt via borden omge leid. ploitant: „Het bedrijfsleven doet z'n voordeel met bijvoor beeld de extra stroom dagjes mensen en wij verwerken meer verkeer via de tunnel. Ik moet overigens benadrukken dat de promotie van de tunnel niet de boventoon voert; het gaat er in de eeerste plaats om de bezoe kers te wijzen op de vele moge lijkheden die de wereld aan de andere kant van de tunnel biedt. Aandacht voor het reisdoel staat voorop. In met name Mid den-Zeeland is direct heel goed op het initiatief ingespeeld en hetzelfde willen we nu bewerk stelligen in Zeeuws-Vlaanderen en trouwens ook in Vlaande ren." Want er lopen ook bespre kingen met de toeristische bu reaus over de grens. Het heeft De Moor verbaasd dat initiatieven vanuit Zeeuws- Vlaanderen tot voor kort gro tendeels uitbleven. „Terwijl die regio toch ook heel wat te bieden heeft. Overigens komt de ietwat afwachtende houding wel over een met recent onderzoek dat uitwees dat er vooral in Zeeuws-Vlaanderen de nodige reserves bestonden over de mo gelijkheden die de tunnel biedt. Mogelijk wordt daar, nu de tim nel een tij dj e in gebruik is, genu anceerder over gedacht." De tunnelexploitant, de Kamer en het Bureau voor Toerisme gaan nu met de gemeenten en het bedrijfsleven uitdokteren hoe de Zeeuwen van boven de Westerschelde via de tunnel naar het Zeeuws-Vlaamse land én het Vlaamse achterland kun nen worden gelokt. De Moor: „Want je moet ook proberen de mensen, die eigenlijk van plan waren rechtstreeks door te rij den naar Brugge en Gent, over te halen een tussenstop te ma ken in Zeeuws-Vlaanderen." Overigens staat de tunnelex ploitant niet enkel open voor overleg met de gemeenten en het bedrijfsleven. Er wordt, waar mogelijk, ook meegewerkt aan gerichte acties van andere in stanties en bijvoorbeeld gespe cialiseerde brancheorganisa ties. jjorWout_Barernan [EKNEUZEN - De bewegwij- rinz naar de Westerschelde- wordt verbeterd. Nog i?#r hemelvaartsdag worden de grote doorgaande we- in Zeeuws-Vlaanderen Vjl) en op Zuid-Beveland en Vakheren (A58) extra waar- dmwingsborden geplaatst, die moeten voorkomen dat wegge bruikers zich tevergeefs aandie nen op de voormalige veerplei- nen. Hoeveel borden er moeten wor den geplaatst en waar precies wordt de komende weken on derzocht door de provincie. De grote gele verwijzingsborden worden voorzien van een tekst in het Nederlands met een aan vulling in het Duits, die aan geeft dat het autoveer tussen Kruiningen en Perkpolder en tussen Vlissingen en Breskens is opgeheven en dat een andere route moet worden gevolgd: Terneuzen, Middelburg of Goes (tol). Vertegenwoordigers van de NV Westerscheldetunnel, BBA Connexxion (fiets/voetveer), Rijkswaterstaat en de provincie waren het gisterochtend snel eens over de extra maatregelen. Woordvoerder A. Segers van de provincie: „Tijdens het paas weekeinde was er vooral veel verwarring bij de veerpleinen in Breskens en Vlissingen, waar tientallen mensen zich vastre- den en mensen van BBA moes ten verwijzen naar de tunnel. Probleem was dat de waarschu wingsborden alleen vlakbij die pleinen waren geplaatst, zodat de mensen een flinke afstand te rug moesten rijden. We gaan de waarschuwingsborden nu neer zetten op die plaatsen waar de weggebruiker nog kan kiezen tussen de tunnelroute of een an dere bestemming." 1DDELBURG - De provincie latvolgende maand onderzoe- a hoe de inwoners van Mid- ilburg en Vlissingen denken er de veranderingen in het lenbaar vervoer. Een van de goederen die op weg gaan naar Cambodja is een vrachtwagen: hij werd in verschillende stukken in de container geladen. foto Wil lem Mieras anleiding daarvoor zijn de achten sinds de invoering van nieuwe dienstregeling van isonderneming Connexxion >15 maart. ede in verband met de invoe- ag van nieuwe buslijnen door Westerscheldetunnel is er >el veranderd in het openbaar 'rvoer. De routes van lijnen j»veranderd, haltes zijn ver matst of opgeheven en Con- ffibon heeft kleinere bussen igezet. Waar dat laatste pro- lemen opleverde doordat pas- pers niet meekonden, is weer 1 grote bussen overgescha- ild. De provincie wil weten icinMiddelburg en Vlissingen ®dt gedacht over het open- vervoer zoals het nu func- «eert. Daarvoor zullen niet leen klanten worden onder- 'ögd, maar nadrukkelijk ook '-klanten, omdat de indruk staat dat nogal wat inwoners b Middelburg en Vlissingen ®deveranderingen geenge- üiikmeer maken van de bus. door Patrick de Block GOES - Leerlingen van Het Goese Lyceum voor beroepson derwijs hebben gisteren een twaalf meter lange zeecontai ner tot de rand toe gevuld met verschillende materialen. De spullen zijn bedoeld voor de technische school in Sihanouk- ville in Cambodja. In de container zitten schroe ven, bouten, proefwerkpapier en zelfs een hele vrachtwagen. „De vrachtwagen paste niet in zijn geheel in de container. Daarom hebben we de ruiten er uit gehaald en de cabine doorge slepen", legt woordvoerder R. Strating, van de school, uit. Daarna zijn de twee stukken met behulp van een kraan in de container geplaatst. De leerlin gen van de technische school in Cambodja kunnen de vracht wagen weer aan elkaar lassen. De spullen, die op 29 april van uit Rotterdam worden ver scheept, zijn voor Nederlandse Kees den H kterieurstylinq Walcheren Noordweg 125, Serooskerke, 0118-593030 www.keesdenherder.nl Vergunning fabriek valt slecht begrippen sterk verouderd. Zo gaan er verschillende volt- en ampèremeters mee.,Het zijn al lemaal analoge meters, terwijl wij alleen met digitale werken", zegt Strating. Verder worden er kilometers elektriciteitsdraad meegegeven. De spullen gaan naar de techni sche school van Sihanoukville, die door de Nederlandse pater J. Visser is opgericht. De geeste lijk vader probeert op deze manier iets te doen tegen de abominabele levensstandaard in Cambodja. Het Goese Lyceum voor be roepsonderwijs, voorheen Groot Stelle, gaat het hoofdge bouw aan de Bergweg 14 reno veren. De dependance aan de Bergweg 6 wordt afgestoten. Dat is de reden waarom de school de spullen naar Cambod ja stuurt. Er is in de toekomst geen plek meer voor. Deleerlingen krijgen tijdens de ze verbouwing een jaar lang les op drie verschillende locaties, namelijk het voormalig gebouw van Peugeot-dealer PTA aan de Westhavendijk, de dependance op de Bergweg 6 en het leeg staande gebouw van het Cen trum voor Vakopleiding aan de 's-Heer Elsdorpweg. In juni wil de school nogmaals een actie houden voor Cambod ja. De vmbo-school houdt dan een openbare verkoping. Draai banken, gereedschap en materi alen worden dan per opbod verkocht. De spullen die na de verkoping nog niet aan de man zijn gebracht, worden ook naar Cambodja gestuurd. hnrRinus Antonisse ©DELBURG - Hoewel de laad van State zich nog moet jtspreken over aanleg van de festerschelde Container Ter- bal, wil het dagelijks pro vin - iebestuur toch al een milieu ergunning geven voor de bouw an een betonfabriek. Aanne- jngsbedrijf Van Hattum en ilankevoort gaat daarin be- inelementen maken voor de antainerkade. laördinator M. van Mierlo van eZeeuwse Milieu Federatie is reinig ingenomen met de voort- arendheid van Gedeputeerde laten. „Deprovincie toont zich ig ongevoelig voor de harde ritische noten die de Raad van late deze week kraakte. Het etuigt van hooghartigheid, (aaromniet gewacht tot de uit pak van de Raad van State er f,vraagt hij zich af. „Ik vind et hautain en bestuurlijk ook iet verstandig." Ie fabriek komt aan de Frank- ijkweg bij de Scaldiahaven. De etonelementen zijn bestemd oorde wanden van de kade en orden per hefschip vervoerd aar de plaats waar de WCT omt. Gemiddeld wordt één -ïormig element per week af- eleverd. Met een productieca- aciteit van 100.000 kubieke leter beton per jaar kunnen lariijks 45 elementen vervaar- igd worden. rzullen 100 mensen werkzaam ju (80 in de productie en 20 kantoor). De elementen be- aan uit een vloer, een wand ieen steunbeer, zijn 29 meter Dg, 23 meter breed en 26 eter hoog. Wekelijks worden et vijf binnenschepen grond stoffen aangevoerd. Daarnaast brengen zeven vrachtwagens dagelijks zand, grind en vliegas aan en tien vrachtauto's staal. In de vergunningaanvraag van de aannemer staat dat de beton fabriek na de bouw van de kade onderdelen wordt ontmanteld, 'dan wel voor de productie van andersoortige waterbouwkun dige elementen in gebruik zal blijven'. De vergunning die Rijkswaterstaat op grond van de Wet Verontreiniging Opper vlaktewateren wil geven, heeft een looptijd van zes jaar. Van Hattum en Blankevoort zelf verwacht dat de fabriek 'naar de huidige inzichten' circa zes jaar in gebruik zal zijn. Voor de bouw van de fabriek is ook een bouwvergunning nodig; dat is een zaak van de gemeente Borsele. De ontwerpvergunnin- gen liggen tot en met 21 mei ter inzage bij de provincie (directie RuimteMilieu en Water)Rijks waterstaat Zeeland en de ge meenten Borsele en Vlissingen. Er kunnen tot en met 22 mei be zwaren worden ingediend. Afgelopen najaar zette aanne mer Boskalis bouwketen voor de WCT neer. Na verontwaar digde reacties werden de keten verwijderd. Boskalis en Van Hattum en Blankevoort zijn de belangrijkste gegadigden voor de bouw van de WCT. Havenschap Zeeland Seaports liet eerder weten dat in 2003 geen werkzaamheden worden verricht die niet meer ongedaan kunnen worden gemaakt. door Rinus Antonisse KWADENDAMME - De Stich ting Zeeuwse Witrik beleeft dit voorjaar een geboortegolf. Alle vier de koeien van de kleine kudde zijn drachtig geworden. Twee hebben inmiddels een kalfje geworpen en de andere twee moeten dat binnenkort doen. Als alles goed gaat, betekent het een verdubbeling van de kudde van dit oeroude, bijna verdwe nen runderras. De nieuwe die ren zijn een zeer welkome aan vulling en ze blijven allemaal bij de kudde, vertelt Piet Hanne- wijk uit Wolphaartsdijk. voor zitter van de stichting. „De afgelopen tijd is een koe overleden aan een hartinfarct en moesten we er twee afvoeren omdat die niet meer drachtig wilden worden. Ze waren veel te vet; kennelijk een te goed leven. Ze hadden een geslacht gewicht van maarliefst 450 en 420 kilo", zegt hij. Een witrik is niet zo'n grote koe; de schofthoogte ligt tussen 130 en 140 centimeter. Ze kunnen zowel rood als zwart zijn, met een gespikkelde kop en van kop tot staart een witte streep. Poten en buik zijn wit. In de archieven wordt al in 1344 melding ge maakt van het ras. Het geboortegolfje is voor de in 1995 opgerichte stichting iets bijzonders, stelt Hannewijk. „We hebben voor de eerste keer in plaats van kunstmatige inse minatie, gewoon een stier opge zocht. Het schijnt dat die het be ter kan. Nu zijn alle koeien drachtig geworden. Dat is mede te danken aan de De kleine Zeeuwse kudde witrikken heeft al twee kalfjes gekregen; er zijn er ook nog twee onderweg, foto Willem Mieras komst van de vorig jaar opge richte Nederlandse Witrik- stichting, waarvan Hannewijk voorzitter is geworden. De stichting heeft tot doel de in standhouding van een redelijk aantal witrikken te bevorderen. Momenteel bedraagt het aantal exemplaren ongeveer 1500. Via de nieuwe stichting kon een stier worden ingezet. Het is de bedoeling dat de stieren die bij de Zeeuwse witrikken geboren worden (een van de twee kalfjes is een stierkalf) te zijner tijd ook elders voor voortplanting gaan zorgen. Op die manier wordt inteelt voorkomen en het bijna uitgestorven ras ver sterkt. De Zeeuwse stichting beperkt het aantal dieren van de kudde tot acht. Hannewijk: „Meer kunnen we niet behappen. We hebben maar vier hectare wei degrond - die huren we van de Vereniging Natuurmonumen ten - en we moeten uitgaan van 1,8 grootvee-eenheden per hec tare." De witrikken lopen in een wei bij de Zwaakse Weel (nabij de boerderij van Natuurmonu menten). Voorzitter Hannewijk vindt dat een perfecte plaats voor de dieren, die beschouwd kunnen worden als cultureel erfgoed. „Het is een gebied met knotwilgen, heggen, water en hollebollig weiland. Zo'n ras moet niet op een moderne, glad de wei lopen. Dat is meer voor melkkoeien." (Advertentie -l idee was van Ir Snip. De architec- met prefab elementen kwam uit de «ervan de aannemers. De Zeeland- sinds 1965 niet meer weg te enken uit het Zeeuwse landschap. stijlvol, markant, zowel vanaf stland als vanaf het water. H stijlvol, markant zijn ook de elair opgebouwde ruimtesystemen m orro. Ze geven een interieur een ■tjctour van schoonheid, helderheid s nctionaliteit. Eindeloos te variëren ^n ze uit tot creatief wonen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 15