Miljoen voor aanpak
loonverschillen door
wijziging jeugdzorg
Promotiecampagne
voor tochtje naar
Zeeuws-Vlaanderen
Container vol hulp voor Cambodja
Babyboom in witrikkenkudde
15
PvdA viert dag van arbeid
met sprekers en discussie
Verkeer krijgt betere wegwijzers naar tunnel
rjS werken mee aan bouw betonelementen voor containerkade
vrijdag 25 april 2003
V erkeersremmer
in Heikant
Reserves
)nderzoek
aar functioneren
penbaar vervoer
Renovatie
Inteelt
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - De provincie
betaalt een miljoen euro aan
Bureau Jeugdzorg om salaris
verschillen bij de omvorming
van Stichting Jeugdzorg Zee
land tot Bureau Jeugdzorg Zee
land te vereffenen. De commis
sie welzijn, die gisteren voor het
eerst in nieuwe samenstelling
vergaderde, keurde het voorstel
goed.
Het eenmalige bedrag is nodig
om de loonkosten op te vangen
die ontstaan doordat mensen
naar een lager betaalde functie
overgaan of wachten op een ver
vangende baan. In het sociaal
convenant dat de provincie aan
nam is voor deze mensen sala
risgarantie opgenomen. Om de
gemiddelde loonkosten bij
Jeugdzorg op termijn af te bou
wen is tot 2007 nog eens 640.000
euro beschikbaar.
De commissie volgde in meer
derheid de redenatie dat de re
organisatie van Jeugdzorg voort
moet kunnen en beschouwde de
frictiekosten als technisch de
tail. V. Geelen(D66) wilde debe-
steding van het miljoen echter
nader verklaard zien. Hij vond
het een te gemakkelijk voorstel.
„Gooi er even een miljoen te
genaan dan zijn we er even van
af. Ik mis een deugdelijk plan
van aanpak voor de besteding
van het geld. Dat is een voor
waarde. Anders nodigt het an
dere organisaties maar uit ook
om geld te vragen", zei hij. Dat
ging PvdA, WD, CDA en SGP
te ver. „Dit is typisch niet onze
zaak," vond S. van Heijning
(WD).
Het gaat om de uitvoering van
het sociaal convenant dat de
commissie welzijn in de afgelo
pen periode goedkeurde, bracht
gedeputeerde G. van Heukelom
in herinnering. Van Heukelom
zegde toe een informatiebijeen
komst te beleggen voor de com
missie met kwartiermaker
J. Klievink van Bureau Jeugd
zorg om vooral financieel bij te
praten. Daarin komt ook de bre
der verbreide zorg van de com
missie, of de reorganisatie van
Jeugdzorg binnen het budget
van de doeluitkering van het
Rijk zou blijven, aan de orde.
Ook waren commissieleden be
zorgd of het recht op jeugdzorg
wel betaalbaar kan worden uit
gevoerd. Van Heukelom riep de
commissieleden op om waar
mogelijk de Tweede Kamer te
bewerken het huidig vergoedin
gensysteem, waarbij voor elke
cliënt met een indicatie voor
jeugdzorg ook een rijksvergoe
ding wordt gegeven, te handha
ven. „Met dit model staat of valt
het nieuwe Bureau Jeugdzorg",
zei hij. Naar aanleiding van de
wachtlijstcijfers van het Zorg
kantoor Zeeland bij de ver
pleeg- en verzorgingshuizen
vroeg CDA-commissielid
J. Bergen de aandacht van de
commissie voor de wachtlijsten
bij de Regionale Indicatie Orga
nen, die bepalen of en welke
zorg iemand nodig heeft. „De
gekke situatie doet zich soms
voor dat er door de wachtrijen
bij een RIO bedden in verpleeg
huizen leeg blijven", stelde hij.
MIDDELBURG - De drie Wal-
cherse afdelingen van de PvdA
vieren samen de dag van de ar
beid in café 't Schuttershof op
donderdag 1 mei.
Het programma begint om 20.00
uur met een drietal korte inlei
dingen, gevolgd door discussies.
Peter Holtering, voorzitter van
de PvdA-Statenfractie, gaat in
op het nieuwe provinciebestuur
en het collegeakkoord. Willem
Sloots houdt een inleiding met
als titel Inspiratie en creativiteit
in het openbaar bestuur. Sloots
was in het verleden politiek ac
tief in Zeeland en zelfs een tijdje
Kamerlid. Wethouder Leen Wil
le van Sluis reageert op recente
ontwikkelingen in de sociale ze
kerheid. De discussie wordt ge
leid door wethouder Aad van
der Wouden van de gemeente
Schouwen-Dui veland
Aan het slot van de avond wor
den de traditionele rode rozen
uitgereikt aan partijleden, die
zich in het werk voor hun partij -
afdeling hebben onderscheiden.
Het ensemble Jazzebel zorgt
voor de muzikale omlijsting.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Een grote pro
motiecampagne moet de Zeeu
wen van boven de Westerschel-
de er van overtuigen dat een
ritje door de Westerscheldetun
nel naar het Zeeuws-Vlaamse
land de moeite waard is. De
campagne, die in juni moet be
ginnen, is een initiatief van de
tunnelexploitant en de Kamer
van Koophandel. Half mei spre
ken ze de plannen door met de
drie gemeenten en het bedrijfs
leven in Zeeuws-Vlaanderen.
Al voor de opening van de tun
nel, half maart, lanceerde de NV
Westerscheldetunnel in nauwe
samenwerking met de Kamer,
het Bureau voor Toerisme, het
attractiepark Neeltje Jans en de
'toeristentrekkers' Middelburg
en Goes een omvangrijke cam
pagne in Vlaanderen. Via onder
meer speciale aanbiedingen in
de media, bijlages in de dagbla
den, billboards en spotjes op ra
dio en tv ('ik tunnel naar de
Zeeuwse kust') werd de Vlamin
gen voorgehouden dat Zeeland
dichterbij is dan vaak gedacht.
De aandacht werd niet alleen
gevestigd op de vele recreatieve
mogelijkheden, maar ook op het
cultureel erfgoed én de gevari
eerde koopcentra. Woordvoer
der I. de Moor van de tunnelex-
KOEWACHT - Verkeer dat van
Koewacht naar Hulst of anders
om rijdt, kan van maandag 28
april tot en met vrijdag 2 mei
hinder ondervinden van het
aanleggen van verkeersrem
mers in de Julianastraat in Hei
kant.
Het gedeelte tussen de kerk en
de Drie Hoefijzerstraat is gedu
rende een groot deel van de
werkweek afgesloten.
Woningen en bedrijven blijven
bereikbaar, maar doorgaand
verkeer wordt via borden omge
leid.
ploitant: „Het bedrijfsleven
doet z'n voordeel met bijvoor
beeld de extra stroom dagjes
mensen en wij verwerken meer
verkeer via de tunnel. Ik moet
overigens benadrukken dat de
promotie van de tunnel niet de
boventoon voert; het gaat er in
de eeerste plaats om de bezoe
kers te wijzen op de vele moge
lijkheden die de wereld aan de
andere kant van de tunnel biedt.
Aandacht voor het reisdoel
staat voorop. In met name Mid
den-Zeeland is direct heel goed
op het initiatief ingespeeld en
hetzelfde willen we nu bewerk
stelligen in Zeeuws-Vlaanderen
en trouwens ook in Vlaande
ren." Want er lopen ook bespre
kingen met de toeristische bu
reaus over de grens.
Het heeft De Moor verbaasd dat
initiatieven vanuit Zeeuws-
Vlaanderen tot voor kort gro
tendeels uitbleven. „Terwijl die
regio toch ook heel wat te bieden
heeft. Overigens komt de ietwat
afwachtende houding wel over
een met recent onderzoek dat
uitwees dat er vooral in
Zeeuws-Vlaanderen de nodige
reserves bestonden over de mo
gelijkheden die de tunnel biedt.
Mogelijk wordt daar, nu de tim
nel een tij dj e in gebruik is, genu
anceerder over gedacht."
De tunnelexploitant, de Kamer
en het Bureau voor Toerisme
gaan nu met de gemeenten en
het bedrijfsleven uitdokteren
hoe de Zeeuwen van boven de
Westerschelde via de tunnel
naar het Zeeuws-Vlaamse land
én het Vlaamse achterland kun
nen worden gelokt. De Moor:
„Want je moet ook proberen de
mensen, die eigenlijk van plan
waren rechtstreeks door te rij
den naar Brugge en Gent, over
te halen een tussenstop te ma
ken in Zeeuws-Vlaanderen."
Overigens staat de tunnelex
ploitant niet enkel open voor
overleg met de gemeenten en het
bedrijfsleven. Er wordt, waar
mogelijk, ook meegewerkt aan
gerichte acties van andere in
stanties en bijvoorbeeld gespe
cialiseerde brancheorganisa
ties.
jjorWout_Barernan
[EKNEUZEN - De bewegwij-
rinz naar de Westerschelde-
wordt verbeterd. Nog
i?#r hemelvaartsdag worden
de grote doorgaande we-
in Zeeuws-Vlaanderen
Vjl) en op Zuid-Beveland en
Vakheren (A58) extra waar-
dmwingsborden geplaatst, die
moeten voorkomen dat wegge
bruikers zich tevergeefs aandie
nen op de voormalige veerplei-
nen.
Hoeveel borden er moeten wor
den geplaatst en waar precies
wordt de komende weken on
derzocht door de provincie. De
grote gele verwijzingsborden
worden voorzien van een tekst
in het Nederlands met een aan
vulling in het Duits, die aan
geeft dat het autoveer tussen
Kruiningen en Perkpolder en
tussen Vlissingen en Breskens is
opgeheven en dat een andere
route moet worden gevolgd:
Terneuzen, Middelburg of Goes
(tol).
Vertegenwoordigers van de NV
Westerscheldetunnel, BBA
Connexxion (fiets/voetveer),
Rijkswaterstaat en de provincie
waren het gisterochtend snel
eens over de extra maatregelen.
Woordvoerder A. Segers van de
provincie: „Tijdens het paas
weekeinde was er vooral veel
verwarring bij de veerpleinen in
Breskens en Vlissingen, waar
tientallen mensen zich vastre-
den en mensen van BBA moes
ten verwijzen naar de tunnel.
Probleem was dat de waarschu
wingsborden alleen vlakbij die
pleinen waren geplaatst, zodat
de mensen een flinke afstand te
rug moesten rijden. We gaan de
waarschuwingsborden nu neer
zetten op die plaatsen waar de
weggebruiker nog kan kiezen
tussen de tunnelroute of een an
dere bestemming."
1DDELBURG - De provincie
latvolgende maand onderzoe-
a hoe de inwoners van Mid-
ilburg en Vlissingen denken
er de veranderingen in het
lenbaar vervoer.
Een van de goederen die op weg gaan naar Cambodja is een vrachtwagen: hij werd in verschillende stukken in de container geladen. foto Wil lem Mieras
anleiding daarvoor zijn de
achten sinds de invoering van
nieuwe dienstregeling van
isonderneming Connexxion
>15 maart.
ede in verband met de invoe-
ag van nieuwe buslijnen door
Westerscheldetunnel is er
>el veranderd in het openbaar
'rvoer. De routes van lijnen
j»veranderd, haltes zijn ver
matst of opgeheven en Con-
ffibon heeft kleinere bussen
igezet. Waar dat laatste pro-
lemen opleverde doordat pas-
pers niet meekonden, is weer
1 grote bussen overgescha-
ild. De provincie wil weten
icinMiddelburg en Vlissingen
®dt gedacht over het open-
vervoer zoals het nu func-
«eert. Daarvoor zullen niet
leen klanten worden onder-
'ögd, maar nadrukkelijk ook
'-klanten, omdat de indruk
staat dat nogal wat inwoners
b Middelburg en Vlissingen
®deveranderingen geenge-
üiikmeer maken van de bus.
door Patrick de Block
GOES - Leerlingen van Het
Goese Lyceum voor beroepson
derwijs hebben gisteren een
twaalf meter lange zeecontai
ner tot de rand toe gevuld met
verschillende materialen. De
spullen zijn bedoeld voor de
technische school in Sihanouk-
ville in Cambodja.
In de container zitten schroe
ven, bouten, proefwerkpapier
en zelfs een hele vrachtwagen.
„De vrachtwagen paste niet in
zijn geheel in de container.
Daarom hebben we de ruiten er
uit gehaald en de cabine doorge
slepen", legt woordvoerder
R. Strating, van de school, uit.
Daarna zijn de twee stukken
met behulp van een kraan in de
container geplaatst. De leerlin
gen van de technische school in
Cambodja kunnen de vracht
wagen weer aan elkaar lassen.
De spullen, die op 29 april van
uit Rotterdam worden ver
scheept, zijn voor Nederlandse
Kees den H
kterieurstylinq
Walcheren
Noordweg 125, Serooskerke, 0118-593030
www.keesdenherder.nl
Vergunning fabriek valt slecht
begrippen sterk verouderd. Zo
gaan er verschillende volt- en
ampèremeters mee.,Het zijn al
lemaal analoge meters, terwijl
wij alleen met digitale werken",
zegt Strating. Verder worden er
kilometers elektriciteitsdraad
meegegeven.
De spullen gaan naar de techni
sche school van Sihanoukville,
die door de Nederlandse pater
J. Visser is opgericht. De geeste
lijk vader probeert op deze
manier iets te doen tegen de
abominabele levensstandaard
in Cambodja.
Het Goese Lyceum voor be
roepsonderwijs, voorheen
Groot Stelle, gaat het hoofdge
bouw aan de Bergweg 14 reno
veren. De dependance aan de
Bergweg 6 wordt afgestoten.
Dat is de reden waarom de
school de spullen naar Cambod
ja stuurt. Er is in de toekomst
geen plek meer voor.
Deleerlingen krijgen tijdens de
ze verbouwing een jaar lang les
op drie verschillende locaties,
namelijk het voormalig gebouw
van Peugeot-dealer PTA aan de
Westhavendijk, de dependance
op de Bergweg 6 en het leeg
staande gebouw van het Cen
trum voor Vakopleiding aan de
's-Heer Elsdorpweg.
In juni wil de school nogmaals
een actie houden voor Cambod
ja. De vmbo-school houdt dan
een openbare verkoping. Draai
banken, gereedschap en materi
alen worden dan per opbod
verkocht. De spullen die na de
verkoping nog niet aan de man
zijn gebracht, worden ook naar
Cambodja gestuurd.
hnrRinus Antonisse
©DELBURG - Hoewel de
laad van State zich nog moet
jtspreken over aanleg van de
festerschelde Container Ter-
bal, wil het dagelijks pro vin -
iebestuur toch al een milieu
ergunning geven voor de bouw
an een betonfabriek. Aanne-
jngsbedrijf Van Hattum en
ilankevoort gaat daarin be-
inelementen maken voor de
antainerkade.
laördinator M. van Mierlo van
eZeeuwse Milieu Federatie is
reinig ingenomen met de voort-
arendheid van Gedeputeerde
laten. „Deprovincie toont zich
ig ongevoelig voor de harde
ritische noten die de Raad van
late deze week kraakte. Het
etuigt van hooghartigheid,
(aaromniet gewacht tot de uit
pak van de Raad van State er
f,vraagt hij zich af. „Ik vind
et hautain en bestuurlijk ook
iet verstandig."
Ie fabriek komt aan de Frank-
ijkweg bij de Scaldiahaven. De
etonelementen zijn bestemd
oorde wanden van de kade en
orden per hefschip vervoerd
aar de plaats waar de WCT
omt. Gemiddeld wordt één
-ïormig element per week af-
eleverd. Met een productieca-
aciteit van 100.000 kubieke
leter beton per jaar kunnen
lariijks 45 elementen vervaar-
igd worden.
rzullen 100 mensen werkzaam
ju (80 in de productie en 20
kantoor). De elementen be-
aan uit een vloer, een wand
ieen steunbeer, zijn 29 meter
Dg, 23 meter breed en 26
eter hoog. Wekelijks worden
et vijf binnenschepen grond
stoffen aangevoerd. Daarnaast
brengen zeven vrachtwagens
dagelijks zand, grind en
vliegas aan en tien vrachtauto's
staal.
In de vergunningaanvraag van
de aannemer staat dat de beton
fabriek na de bouw van de kade
onderdelen wordt ontmanteld,
'dan wel voor de productie van
andersoortige waterbouwkun
dige elementen in gebruik zal
blijven'. De vergunning die
Rijkswaterstaat op grond van
de Wet Verontreiniging Opper
vlaktewateren wil geven, heeft
een looptijd van zes jaar. Van
Hattum en Blankevoort zelf
verwacht dat de fabriek 'naar de
huidige inzichten' circa zes jaar
in gebruik zal zijn.
Voor de bouw van de fabriek is
ook een bouwvergunning nodig;
dat is een zaak van de gemeente
Borsele. De ontwerpvergunnin-
gen liggen tot en met 21 mei ter
inzage bij de provincie (directie
RuimteMilieu en Water)Rijks
waterstaat Zeeland en de ge
meenten Borsele en Vlissingen.
Er kunnen tot en met 22 mei be
zwaren worden ingediend.
Afgelopen najaar zette aanne
mer Boskalis bouwketen voor
de WCT neer. Na verontwaar
digde reacties werden de keten
verwijderd. Boskalis en Van
Hattum en Blankevoort zijn de
belangrijkste gegadigden voor
de bouw van de WCT.
Havenschap Zeeland Seaports
liet eerder weten dat in 2003
geen werkzaamheden worden
verricht die niet meer ongedaan
kunnen worden gemaakt.
door Rinus Antonisse
KWADENDAMME - De Stich
ting Zeeuwse Witrik beleeft dit
voorjaar een geboortegolf. Alle
vier de koeien van de kleine
kudde zijn drachtig geworden.
Twee hebben inmiddels een
kalfje geworpen en de andere
twee moeten dat binnenkort
doen.
Als alles goed gaat, betekent het
een verdubbeling van de kudde
van dit oeroude, bijna verdwe
nen runderras. De nieuwe die
ren zijn een zeer welkome aan
vulling en ze blijven allemaal bij
de kudde, vertelt Piet Hanne-
wijk uit Wolphaartsdijk. voor
zitter van de stichting.
„De afgelopen tijd is een koe
overleden aan een hartinfarct
en moesten we er twee afvoeren
omdat die niet meer drachtig
wilden worden. Ze waren veel te
vet; kennelijk een te goed leven.
Ze hadden een geslacht gewicht
van maarliefst 450 en 420 kilo",
zegt hij.
Een witrik is niet zo'n grote koe;
de schofthoogte ligt tussen 130
en 140 centimeter. Ze kunnen
zowel rood als zwart zijn, met
een gespikkelde kop en van kop
tot staart een witte streep. Poten
en buik zijn wit. In de archieven
wordt al in 1344 melding ge
maakt van het ras.
Het geboortegolfje is voor de in
1995 opgerichte stichting iets
bijzonders, stelt Hannewijk.
„We hebben voor de eerste keer
in plaats van kunstmatige inse
minatie, gewoon een stier opge
zocht. Het schijnt dat die het be
ter kan. Nu zijn alle koeien
drachtig geworden.
Dat is mede te danken aan de
De kleine Zeeuwse kudde witrikken heeft al twee kalfjes gekregen; er zijn er ook nog twee onderweg,
foto Willem Mieras
komst van de vorig jaar opge
richte Nederlandse Witrik-
stichting, waarvan Hannewijk
voorzitter is geworden. De
stichting heeft tot doel de in
standhouding van een redelijk
aantal witrikken te bevorderen.
Momenteel bedraagt het aantal
exemplaren ongeveer 1500.
Via de nieuwe stichting kon een
stier worden ingezet. Het is de
bedoeling dat de stieren die bij
de Zeeuwse witrikken geboren
worden (een van de twee kalfjes
is een stierkalf) te zijner tijd
ook elders voor voortplanting
gaan zorgen. Op die manier
wordt inteelt voorkomen en
het bijna uitgestorven ras ver
sterkt.
De Zeeuwse stichting beperkt
het aantal dieren van de kudde
tot acht. Hannewijk: „Meer
kunnen we niet behappen. We
hebben maar vier hectare wei
degrond - die huren we van de
Vereniging Natuurmonumen
ten - en we moeten uitgaan van
1,8 grootvee-eenheden per hec
tare."
De witrikken lopen in een wei
bij de Zwaakse Weel (nabij de
boerderij van Natuurmonu
menten). Voorzitter Hannewijk
vindt dat een perfecte plaats
voor de dieren, die beschouwd
kunnen worden als cultureel
erfgoed. „Het is een gebied met
knotwilgen, heggen, water en
hollebollig weiland. Zo'n ras
moet niet op een moderne, glad
de wei lopen. Dat is meer voor
melkkoeien."
(Advertentie
-l idee was van Ir Snip. De architec-
met prefab elementen kwam uit de
«ervan de aannemers. De Zeeland-
sinds 1965 niet meer weg te
enken uit het Zeeuwse landschap.
stijlvol, markant, zowel vanaf
stland als vanaf het water.
H stijlvol, markant zijn ook de
elair opgebouwde ruimtesystemen
m orro. Ze geven een interieur een
■tjctour van schoonheid, helderheid
s nctionaliteit. Eindeloos te variëren
^n ze uit tot creatief wonen.