PZC Cobelfret begint in Vlissingen-Oost Prijs buskaartje moet maatgevend zijn voor fiets/voetveer Sluis kiest voor vasthoudende Sala Habitatrichtlijn geen obstakel verdere verdieping Schelde T unnelmede werker weigert kleingeld 13 gemeenten en provincie moeten einde maken aan belangenverstrengeling Lezing over preventieve geneeskunde vrijdag 25 april 2003 Hoger beroep in Kloetingse xtc-zaak Inperking ANWB test Westerscheldetunnel Twee Zeeuwen in de Derde Kamer Roep om klaarheid over dijken Fietsersbond wil betere bebording Juiste man OR Seaports stelt ultimatum jnnGfiffrev Kutterink MIDDELBURG - De onderne mingsraad van Zeeland Sea ports zoekt het hogerop. Ze is ontevreden over de antwoorden van het havenschapsbestuur op baar verdenking dat er sprake is van belangenverstrengeling. De OR heeft haar advocaat op dracht gegeven het provincie bestuur en Vlissingen, Borsele en Itrneuzen in de zaak te be trekken. In de brief aan Gedeputeerde Staten en burgemeester en wet houders van de gemeenten vraagt raadsman R. Hampsink de belangenverstrengeling in het havenschap 'onverwijld te beëindigen'. „Hoe ze dat doen, maakt me niet uit, als ze het maar doen", zegt OR-voorzitter P. Kraan. „Maar met onverwijld bedoelen we binnen een week." Hij wil niet op de zaak vooruit lopen en zeggen wat hij van de besturen verwacht. De OR stelt het hogerop te zoe ken, omdat het havenschapsbe stuur 'de taal van nietszeggend heid spreekt'. „Binnen een week verwacht de or dat de besturen maatregelen nemen", zegt Kraan. Een afschrift van die brief gaat naar Provinciale Sta ten. Daarnaast overlegt de OR met haar raadsman over het ne men van verdere juridische stappen. De kern van het conflict is dat de ondernemingsraad (oud)be- stuursleden verdenkt van be langenverstrengeling. De be schuldigingen verwijzen indi rect naar de deze week terugge treden gedeputeerde en haven schapsvoorzitter D. Bruinooge en burgemeester R. Barbé van Terneuzen. Barbé draagt zijn ambtsketen in de zomer over aan zijn beoogde opvolger J. Lo- nink en raakt dan zijn bestuurs zetel kwijt. Bruinooge was en Barbé is com missaris bij ESM, het samen werkingsverband met de haven van Rotterdam. De OR denkt dat beide op persoonlijke titel - maar op voordracht van Rotter dam - weer een commissariaat krijgen bij het nieuwe samen werkingsverband ESM2. Die gunst zou worden verleend in ruil voor het toestaan van grote re invloed van Rotterdam in ESM2. De nieuwe gedeputeerde econo mie en dus havenschapsvoorzit ter G. de Kok gaf aan zich eerst grondig in de zaak te willen ver diepen, alvorens commentaar te geven op het conflict. „Het is een nogal gevoelige materie." Maar pas gedeputeerde of niet, de fracties van CDA en PvdA vroegen gisteren in de Staten commissie economie ophelde ring over de ruzie binnen het ha venschap. Ze vroegen De Kok om alle besluiten over de sa menwerking met de haven van Rotterdam aan de commissie te verstrekken. „Het gaat dan niet alleen om de besluiten van de provincie, maar ook die van het havenschap", zei CDA-staten- lid W. Saman. Alleen de SGP en ChristenUnie zeiden daaraan geen behoefte te hebben. „De Staten hebben besluiten geno men over de samenwerking met Rotterdam"zei DVisser van de CU. „Er is in de vorige commis sie economie vastgesteld dat de recente ontwikkelingen passen binnen de grenzen van die be sluiten. Er zijn geen nieuwe ge zichtspunten, dus zitten we niet te wachten om de besluitvor ming over te doen." MIDDELBURG - Het Open baar Ministerie gaat in hoger beroep tegen het vonnis van de Middelburgse rechtbank in de strafzaak van het xtc-laborato- rium in Kloetinge, waarvoor drie mannen uit Den Haag en Breda woensdag werden ver oordeeld tot drie jaar cel. Officier van Justitie R. Jeuken had een week eerder tegen het trio gevangenisstraffen van zes jaar geëist. Hij reageerde giste ren verbaasd op de uitspraak van de rechtbank, die overigens alle strafbare feiten bewezen achtte. De officier vindt dat de straffen ingeen enkele verhouding staan tot de rol die de daders hebben vervuld bij de handel in synthe tische harddrugs. Het drietal had volgens Jeuken een belang rijkaandeel in de productie van xtc-pillen, waarvoor een labo ratorium was ingericht in een cyberbunker in Kloetinge. Het lab werd ontdekt toen de bun ker 27 juli vorig jaar afbrandde. De drugscriminelen zijn ook be trokken geweest bij een xtc-la- boratorium in Vianen. In Ne derland werden zeven xtc-labs opgerold. De strafzaak wordt tezijnertijd behandeld bij het Gerechtshof in Den Haag. OOSTBURG - De arts Roy Mar tina verzorgt dinsdag 29 april samen met de auteur Willem- Jan van de Wetering een lezing over zelfontwikkeling. De twee houden hun voordracht inhet Ledeltheater te Oostburg. Martina zet zich in voor preven tieve geneeskunde. Martina gaat ervan uit dat ziek zijn geen normale toestand is voor een mens. De arts geeft tips om door ge zond te leven ziektes te voorko men. De lezing begint dinsdag om 20,00 uur. - - Gisteren kwamen de eerste auto's aan in Vlissingen-Oost. foto Willem Mieras -.i V door Ben Jansen VLISSINGEN - Het Antwerpse scheepvaart- en transportbedrijf Co belfret is gisteren begonnen met de in gebruikname van de roll-on roll-off terminal in Vlissingen-Oost. De eerste honderden personenauto's zijn per trein, binnenvaartschip en vrachtwa gen aangevoerd. Op 5 mei worden de eerste auto's verscheept. De inrichting van de Cobelfret-vesti- ging in het Sloegebied is nog in volle gang. Het duurt tot eind juni tot het 60 hectare metende terrein geheel van ver harding en verlichting is voorzien. Om dat de terminal zo groot is kan zonder- bezwaar op het al voltooide gedeelte worden begonnen met de verlading van auto's, terwijl elders nog graaf- en be- stratingswerk wordt uitgevoerd. Cobelfret is in Vlissingen-Oost begon nen met 45 medewerkers: veertig voor de verlading van de aangevoerde auto's en vijf op kantoor. De verladers reden de gloednieuwe personenwagens - alle maal van het merk Ford - behoedzaam van de treinwagons en vervolgens naar het opstelterrein bij het kantoorge bouw. Bij het rijden met de auto's had den ze de waarschuwingslichten inge schakeld. Personeelsbusjes brachten de verladers weer terug van het opstel terrein naar de trein. Voordat de verscheping van de auto's begint, wil Cobelfret eerst een voldoen de omvangrijke lading in Vlissingen- Oost aangevoerd hebben. Het bedrijf zet voor die verscheping vier ro-ro schepen in, die volgens een vast schema van drie afvaarten per dag varen. Het is de bedoeling dat die schepen trailers aanvoeren. Cobelfret denkt om te be ginnen jaarlijks 350.000 personenau to's en 80.000 trailers te verladen. De totale capaciteit is de terminal is 500.000 tot 600.000 personenauto's per jaar. Bij volledige benutting heeft het scheepsvaart- en transportbedrijf er 180tot200 werknemers nodig .Die wer ken dan in ploegendiensten. door Ben Jansen MIDDELBURG - Voor het fiets/ loetveer Vlissingen-Breskens zou voor de vaste gebruikers een jorief moeten gelden dat verge- "jkbaar is met dat van de bus. Diewens bracht A. Soomers gis tten naar voren in de Staten- tommissie verkeer en vervoer namens de dorps- en stadsraden tan de gemeente Sluis. Hij bood jen Petitie aan waarin hij aan lig op een redelijk tarief voor Ie inwoners van West-Zeeuws- Gaanderen. Aanvankelijk ontweek Soomers een antwoord op de vraag wat redelijk vond. Hij wees erop Zeeuws-Vlamingen voor de «ertocht per PSD-boot jaar- 1 euro kwijt waren en nu 'oor het fiets/voetveer van BB A onnex enkele honderden eu- s- Een zeker veelvoud' van eoorspronkélijke 7 euro acht- ij aanvaardbaar, omdat ook l "fest-Zeeuws-Vlaanderen ®d is dat voor niets slechts ozon opgaat. Een onderscheid j Se,n yaste klanten die voor de Ji 8anS naar school en ij van het veer afhankelijk J en incidentele gebruikers is j Jrziln mening heel wel te ver- j.iJen'. "Maar over wat we re- udb'v'n<^en> hebben we ons toe. niet uitgesproken", gaf hij Statenlid M. Wiersma (GL) op perde de invoering van het bus tarief. Soomers reageerde enigszins terughoudend: „Dat zou dan afhangen van het aan tal zones tussen Vlissingen en Breskens." Wiersma vond dat één kilometer vervoer over wa ter dan even duur moet zijn als één kilometer vervoer over land. „Dan zit er een zekere rechtsge lijkheid in." Hij drong er ook op aan dat de West-Zeeuws- Vlaamse dorps- en stadsraden duidelijk maken wat zij een aanvaardbaar tarief vinden. Daarop liet Soomers weten dat het bustarief dat zou kunnen zijn. Van de door Wiersma te berde gebrachte rechtsgelijkheid is overigens nu al in zekere zin sprake. Het tarief dat BBA Con- nex thans voor het fiets/voet veer hanteert, is gekoppeld aan de prijs van een NS-kaartje over dezelfde afstand, zij het een kaartje eerste klas. Wiersma zei te veronderstellen dat een vervoersbewijs voor het fiets/ voetveer globaal de helft goed koper wordt, wanneer het zou worden gerelateerd aan een buskaartje. De Statencommissie zag in de petitie aanleiding in een volgen de vergadering terug te komen op het fiets/voetveer. Dan kan worden beoordeeld of het wen selijk is de kwestie van de tarie ven opnieuw aan de orde te stel len in Provinciale Staten. door René van Stee OOSTBURG - De PvdA'er J. Sa- la (54) wordt waarschijnlijk de nieuwe burgemeester van Sluis. Op voordracht van de vertrou wenscommissie die op zoek is hij gisteravond door de raad unaniem als meeste geschikte persoon naar voren geschoven. Tweede op de voordracht was de Leusdense VVD-wethouder J. Gaillard (48). Jaap Sala was tot 1 juli 2002 burgemeester van Wageningen. Daarvoor was hij van 1987 tot 1997 burgemeester in Brielle. In Hellevoetsluis was de in Oude Tonge geboren Sala wethouder van 1978 tot 1987. Sala kende in Wageningen een bewogen einde van zijn burge meesterschap. Hij trad vrijwil lig terug, nadat bleek dat hij in februari 2003 geen kans maakte op herbenoeming als burge meester. Hoewel Sala werd ge roemd vanwege zijn inlevings vermogen ten aanzien van na bestaanden bij diverse dramati sche voorvallen gedurende zijn ambtsperiode (diverse dodelij ke geweldsmisdrijven, met als triest dieptepunt een familie- moord), werden vraagtekens gezet bij zijn bestuurlijke capa citeiten. Enkele jaren na zijn aantreden in 1997 werd de portefeuille van Sala ingeperkt. Onder meer de chaos op het gemeentehuis en het enorme ziekteverzuim en verloop in het ambtelijk appa raat werden hem zwaar aange rekend. De druppel die de em mer zou doen hebben overlopen, was het voortijdig uitlekken van de naam van Volkert van der G., de moordenaar van LPF- voorman Pim Fortuyn en oud student van de Landbouwuni versiteit in Wageningen. Tegen Sala en de Wageningse wethou der Bogers was aangifte gedaan door LPF-leden. Zij meenden dat de twee Volkert van der G. en de Vereniging Milieu Offen sief (VMO) in de kaart hadden DEN HAAG - De ANWB laat deze zomer de veiligheid van de Westerscheldetunnel onderzoeken. Onder meer het tunnel systeem, het toezicht en de veiligheidsmaatregelen worden onder de loep genomen. In de loop van het najaar worden de resultaten verwacht. Onderzoek naar de veiligheid van tunnels blijft noodzakelijk, blijkt uit een test van 25 tunnels in elf Europese landen, waar van gisteren de uitkomsten bekend zijn gemaakt. In Neder land zijn twee tunnels bekeken. Die scoren niet goed. De Maastunnel in Rotterdam is zeer slecht en de IJ-tunnel in Am sterdam slecht. De ANWB noemt als oorzaken dat er niet ge regeld oefeningen voor noodsituaties worden gehouden en dat borden voor nooduitgangen ontbreken of slecht zijn. Zeer slecht scoort ook de Waaslandtunnel onder de Schelde in Antwerpen. De Waaslandtunnel is in 1933 in gebruik geno men en de oudste tunnel onder de Schelde. Met de veiligheid in het merendeel van de 2 5 onderzochte tunnels is het niet best gesteld. Bij elf tunnels is de veiligheid onder de maat. Zeven tunnels zijn voldoende, vier tunnels zijn goed en slechts drie tunnels scoren erg goed. De 'erg goede tunnels' zijn allemaal van recente datum. ZUIDDORPE - F. van Kollem uit Zuiddorpe en E. Spuesens uit Philippine zijn lid geworden van de Derde Kamer. Dat is een discussieplatform over internationale samenwerking en armoedebestrijding. De Derde Kamer bestaat, net als de Tweede Kamer, uit 150 leden. In het discussieplatform zitten echter ook dertig mensen uit het Zuiden, een verzamelterm voor ontwikkelingslanden. Het platform wil het beleid van de Tweede Kamer en de publieke opinie in Nederland beïnvloe den. Van Kollem en Spuesens zijn de enige Zeeuwen in de Der de Kamer. Zij maken ook deel uit van twee themagroepen. Van Kollem, voormalig Statenlid voor GroenLinks, houdt zich bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Spuesens, ex-wethouder (D66) in Sas van Gent, buigt zich over de besteding van ontwikkelingsgeld. Zij zijn beide be noemd voor één jaar in de Derde Kamer. MIDDELBURG - De Provinciale Commissie Omgevingsbe leid (PCO) vindt dat er duidelijkheid moet komen over recrea tief medegebruik van onderhoudsstroken van de (zee)dijken. De mensen moeten weten waar dergelijke stroken wel en niet opengesteld zijn. De commissie acht het in elk geval gewenst dat voor de Oos- terschelde een visie wordt gemaakt over gebruik van de on derhoudsstroken. Dat kan een taak zijn voor het bestuur van het Nationaal Park Oosterschelde. Een te royale openstelling voor het publiek heeft nadelige gevolgen voor de natuur waarden. Met name vogels die slikken en schorren als leefge bied gebruiken, kunnen er door in de knel komen. BURGH-HAAMSTEDE - Fietsersbond ENFB zoekt actieve fietsers die willen meehelpen bij de verbetering van toeristi sche fietsroutes. Volgens provinciaal ENFB-vertegenwoordi- ger J. Midavaine is de bebording van die routes voor verbete ring vatbaar. Samen met het Zeeuws Coördinatiepunt Fiets en actieve fietsers wil Midavaine alle toeristische fietsroutes toetsen op bebording. Op Schouwen-Duiveland moeten drie fietsroutes worden gecontroleerd, te weten de Westerschou- wenroute (33 km), de Platte van Schouwenroute (38 km) en de Caissonroute (60 km). Jaap Sala. foto Henk van Holland gespeeld door zijn naam open baar te maken. Het Openbaar Ministerie besloot in januari de wethouder wel te vervolgen, vanwege schending van zijn ambtsgeheim. Sala werd niet vervolgd. Hij belde op de avond van de moord op Fortuyn zijn loco-burgemeester Bogers voor overleg, omdat hij bang was dat er rellen zouden uitbreken in Wageningen. Volgens justitie viel de burgemeester Sala niets te verwijten. Voorzitter J. Boogaard van de vertrouwenscommissie in Sluis is er van overtuigd dat de juiste man op de juiste plaats belandt. De onwerkbare situatie waarin Sala in Wageningen belandde, valt volgens hem niet alleen op zijn conto te schrijven. „Er was blijkbaar al ver voor zijn aan treden een onwerkbare situatie ontstaan. Sala heeft drie jaar vergeefs geprobeerd de eenheid in het college terug te brengen. Toen dat niet lukte, besloot hij zijn conclusies te trekken", al dus Boogaard. Boogaard verklaarde gister avond verder dat door de ver trouwenscommissie vastgestel de kwaliteiten van Sala werden ondersteund door het psycholo gisch onderzoek dat aan de sol licitatie was verbonden. „Ons vielen met name zijn persoon lijkheid en zijn hoge kwaliteiten op. Het vasthoudend gedrag dat hij toonde in zijn periode als burgemeester in Wageningen sterkt ons in de overtuiging dat Sala de beste burgemeesters kandidaat voor Sluis is." door Harmen van der Wterf DEN HAAG - Verdere verdie ping van de vaargeul naar Ant werpen blijft mogelijk, ook al wordt de hele Westerschelde on der bescherming van de Euro pese Habitatrichtlijn gebracht. Minister Veerman van Land bouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) heeft dit gisteren in de Tweede Kamer gemeld. Nederland was eerst niet van plan de hele Westerschelde aan te wijzen als Habitatrichtlijn- gebied. Vaargeulen werden er buiten gehouden. Ze zouden toch vooral een economisch be lang dienen en Nederland wilde Vlaanderen niet voor het hoofd stoten. Mede onder druk van de Europese Unie is Nederland daarop teruggekomen. Vaar geulen komen toch onder de Ha bitatrichtlijn. CDA-Kamerlid H. Jager vroeg Veerman welke gevolgen dat heeft, met name voor de bereik baarheid van Schelde-havens. Volgens Veerman is die bereik baarheid niet in gevaar. Het normale vaarwegonderhoud, het op de huidige diepte houden van de vaargeul naar Antwer pen, kan doorgaan. Ook staat de aanwijzing een verdere verdie ping niet in de weg, aldus de mi nister, maar 'er zijn wel extra zorgvuldige afwegingen nodig'. De concrete uitvoering van de Europese Habitatrichtlijn wil Veerman ter hand nemen met de provincies. Hij probeerde zo de angst weg te nemen voor de con sequenties van de Habitatricht lijn. WD-Kamerlid J. Geluk verwoordde die angst. Hij bena drukte achter de extra bescher ming van bedreigde planten- en diersoorten te staan, maar wees tegelijkertijd op de mogelijk ne gatieve gevolgen voor economi sche activiteiten in én net buiten de aangewezen gebieden. „Maatwerk is noodzakelijk", reageerde Veerman, „en dat kan best geleverd worden met de hulp van direct betrokkenen." Hij denkt aan het opstellen van beheersplannen voor de Habi- tatrichtlijngebieden, waarin duidelijk wordt aangegeven tot hoever het beschermingsregime zich uitstrekt en aan welke eisen nieuwe activiteiten moeten vol doen. Bestaande activiteiten kunnen, aldus Veerman, 'in principe' gewoon doorgang vin den. door Raymond de Frel KOEWACHT - Ronduit perplex stond Jan Stam uit Koewacht, toen hij deze week voor een tol- poortje van de Westerschelde tunnel het verschuldigde be drag voor het traject wilde betalen. Voor zijn trip van Koewacht naar 's Gravenpolder had hij keurig gepast vier euro apart gelegd, om al te veel oponthoud bij het loket te voorkomen. Drie muntstukken van 1 euro, één van vijftig eurocent, twee van tien eurocent en zes koperen vijf eurocentmuntjes. Helemaal fout, zo werd hem aan de kassa duidelijk gemaakt. 'De Wester scheldetunnel neemt geen kope ren munten aan.' Toen Stam de muntjes gaf, zei de kassier 'maar dat gaat zomaar niet'. „Ik vroeg verbaasd waar om niet, waarop ik te horen kreeg dat ze 'geen bankinstel ling' zijn. Ze nemen geen kope ren munten aan. Je moet het niet gekker maken, dacht ik nog. Ik was echt verbouwereerd. Ik vroeg waar dat dan wel vermeld stond. Volgens de kassier was daarover een interne memo ver stuurd. Enfin, het liep best hoog op, maar uiteindelijk heb ik toch maar een muntje van vijf tig eurocent gegeven. Die zes koperen munten kreeg ik te rug", vertelt Stam. Communicatiemanager Ingo de Moor van de NV Westerschelde tunnel denkt dat er sprake is ge weest van irritatie bij de mede werker, bijvoorbeeld door drukte. „Want er is helemaal geen interne memo verstuurd. De Westerscheldetunnel han teert geen speciaal beleid voor koperen muntjes. Die accepte ren we gewoon."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 13