PZC
Cobelfret begint in Vlissingen-Oost
Prijs buskaartje moet
maatgevend zijn
voor fiets/voetveer
Sluis kiest voor vasthoudende Sala
Habitatrichtlijn geen
obstakel verdere
verdieping Schelde
T unnelmede werker
weigert kleingeld
13
gemeenten en provincie moeten einde maken aan belangenverstrengeling
Lezing over
preventieve
geneeskunde
vrijdag 25 april 2003
Hoger beroep
in Kloetingse
xtc-zaak
Inperking
ANWB test Westerscheldetunnel
Twee Zeeuwen in de Derde Kamer
Roep om klaarheid over dijken
Fietsersbond wil betere bebording
Juiste man
OR Seaports stelt ultimatum
jnnGfiffrev Kutterink
MIDDELBURG - De onderne
mingsraad van Zeeland Sea
ports zoekt het hogerop. Ze is
ontevreden over de antwoorden
van het havenschapsbestuur op
baar verdenking dat er sprake is
van belangenverstrengeling. De
OR heeft haar advocaat op
dracht gegeven het provincie
bestuur en Vlissingen, Borsele
en Itrneuzen in de zaak te be
trekken.
In de brief aan Gedeputeerde
Staten en burgemeester en wet
houders van de gemeenten
vraagt raadsman R. Hampsink
de belangenverstrengeling in
het havenschap 'onverwijld te
beëindigen'. „Hoe ze dat doen,
maakt me niet uit, als ze het
maar doen", zegt OR-voorzitter
P. Kraan. „Maar met onverwijld
bedoelen we binnen een week."
Hij wil niet op de zaak vooruit
lopen en zeggen wat hij van de
besturen verwacht.
De OR stelt het hogerop te zoe
ken, omdat het havenschapsbe
stuur 'de taal van nietszeggend
heid spreekt'. „Binnen een week
verwacht de or dat de besturen
maatregelen nemen", zegt
Kraan. Een afschrift van die
brief gaat naar Provinciale Sta
ten. Daarnaast overlegt de OR
met haar raadsman over het ne
men van verdere juridische
stappen.
De kern van het conflict is dat de
ondernemingsraad (oud)be-
stuursleden verdenkt van be
langenverstrengeling. De be
schuldigingen verwijzen indi
rect naar de deze week terugge
treden gedeputeerde en haven
schapsvoorzitter D. Bruinooge
en burgemeester R. Barbé van
Terneuzen. Barbé draagt zijn
ambtsketen in de zomer over
aan zijn beoogde opvolger J. Lo-
nink en raakt dan zijn bestuurs
zetel kwijt.
Bruinooge was en Barbé is com
missaris bij ESM, het samen
werkingsverband met de haven
van Rotterdam. De OR denkt
dat beide op persoonlijke titel -
maar op voordracht van Rotter
dam - weer een commissariaat
krijgen bij het nieuwe samen
werkingsverband ESM2. Die
gunst zou worden verleend in
ruil voor het toestaan van grote
re invloed van Rotterdam in
ESM2.
De nieuwe gedeputeerde econo
mie en dus havenschapsvoorzit
ter G. de Kok gaf aan zich eerst
grondig in de zaak te willen ver
diepen, alvorens commentaar te
geven op het conflict. „Het is
een nogal gevoelige materie."
Maar pas gedeputeerde of niet,
de fracties van CDA en PvdA
vroegen gisteren in de Staten
commissie economie ophelde
ring over de ruzie binnen het ha
venschap. Ze vroegen De Kok
om alle besluiten over de sa
menwerking met de haven van
Rotterdam aan de commissie te
verstrekken. „Het gaat dan niet
alleen om de besluiten van de
provincie, maar ook die van het
havenschap", zei CDA-staten-
lid W. Saman. Alleen de SGP en
ChristenUnie zeiden daaraan
geen behoefte te hebben. „De
Staten hebben besluiten geno
men over de samenwerking met
Rotterdam"zei DVisser van de
CU. „Er is in de vorige commis
sie economie vastgesteld dat de
recente ontwikkelingen passen
binnen de grenzen van die be
sluiten. Er zijn geen nieuwe ge
zichtspunten, dus zitten we niet
te wachten om de besluitvor
ming over te doen."
MIDDELBURG - Het Open
baar Ministerie gaat in hoger
beroep tegen het vonnis van de
Middelburgse rechtbank in de
strafzaak van het xtc-laborato-
rium in Kloetinge, waarvoor
drie mannen uit Den Haag en
Breda woensdag werden ver
oordeeld tot drie jaar cel.
Officier van Justitie R. Jeuken
had een week eerder tegen het
trio gevangenisstraffen van zes
jaar geëist. Hij reageerde giste
ren verbaasd op de uitspraak
van de rechtbank, die overigens
alle strafbare feiten bewezen
achtte.
De officier vindt dat de straffen
ingeen enkele verhouding staan
tot de rol die de daders hebben
vervuld bij de handel in synthe
tische harddrugs. Het drietal
had volgens Jeuken een belang
rijkaandeel in de productie van
xtc-pillen, waarvoor een labo
ratorium was ingericht in een
cyberbunker in Kloetinge. Het
lab werd ontdekt toen de bun
ker 27 juli vorig jaar afbrandde.
De drugscriminelen zijn ook be
trokken geweest bij een xtc-la-
boratorium in Vianen. In Ne
derland werden zeven xtc-labs
opgerold. De strafzaak wordt
tezijnertijd behandeld bij het
Gerechtshof in Den Haag.
OOSTBURG - De arts Roy Mar
tina verzorgt dinsdag 29 april
samen met de auteur Willem-
Jan van de Wetering een lezing
over zelfontwikkeling.
De twee houden hun voordracht
inhet Ledeltheater te Oostburg.
Martina zet zich in voor preven
tieve geneeskunde. Martina
gaat ervan uit dat ziek zijn geen
normale toestand is voor een
mens.
De arts geeft tips om door ge
zond te leven ziektes te voorko
men.
De lezing begint dinsdag om
20,00 uur.
- -
Gisteren kwamen de eerste auto's aan in Vlissingen-Oost.
foto Willem Mieras
-.i V
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Het Antwerpse
scheepvaart- en transportbedrijf Co
belfret is gisteren begonnen met de in
gebruikname van de roll-on roll-off
terminal in Vlissingen-Oost. De eerste
honderden personenauto's zijn per
trein, binnenvaartschip en vrachtwa
gen aangevoerd. Op 5 mei worden de
eerste auto's verscheept.
De inrichting van de Cobelfret-vesti-
ging in het Sloegebied is nog in volle
gang. Het duurt tot eind juni tot het 60
hectare metende terrein geheel van ver
harding en verlichting is voorzien. Om
dat de terminal zo groot is kan zonder-
bezwaar op het al voltooide gedeelte
worden begonnen met de verlading van
auto's, terwijl elders nog graaf- en be-
stratingswerk wordt uitgevoerd.
Cobelfret is in Vlissingen-Oost begon
nen met 45 medewerkers: veertig voor
de verlading van de aangevoerde auto's
en vijf op kantoor. De verladers reden
de gloednieuwe personenwagens - alle
maal van het merk Ford - behoedzaam
van de treinwagons en vervolgens naar
het opstelterrein bij het kantoorge
bouw. Bij het rijden met de auto's had
den ze de waarschuwingslichten inge
schakeld. Personeelsbusjes brachten
de verladers weer terug van het opstel
terrein naar de trein.
Voordat de verscheping van de auto's
begint, wil Cobelfret eerst een voldoen
de omvangrijke lading in Vlissingen-
Oost aangevoerd hebben. Het bedrijf
zet voor die verscheping vier ro-ro
schepen in, die volgens een vast schema
van drie afvaarten per dag varen. Het is
de bedoeling dat die schepen trailers
aanvoeren. Cobelfret denkt om te be
ginnen jaarlijks 350.000 personenau
to's en 80.000 trailers te verladen. De
totale capaciteit is de terminal is
500.000 tot 600.000 personenauto's per
jaar. Bij volledige benutting heeft het
scheepsvaart- en transportbedrijf er
180tot200 werknemers nodig .Die wer
ken dan in ploegendiensten.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Voor het fiets/
loetveer Vlissingen-Breskens
zou voor de vaste gebruikers een
jorief moeten gelden dat verge-
"jkbaar is met dat van de bus.
Diewens bracht A. Soomers gis
tten naar voren in de Staten-
tommissie verkeer en vervoer
namens de dorps- en stadsraden
tan de gemeente Sluis. Hij bood
jen Petitie aan waarin hij aan
lig op een redelijk tarief voor
Ie inwoners van West-Zeeuws-
Gaanderen.
Aanvankelijk ontweek Soomers
een antwoord op de vraag wat
redelijk vond. Hij wees erop
Zeeuws-Vlamingen voor de
«ertocht per PSD-boot jaar-
1 euro kwijt waren en nu
'oor het fiets/voetveer van BB A
onnex enkele honderden eu-
s- Een zeker veelvoud' van
eoorspronkélijke 7 euro acht-
ij aanvaardbaar, omdat ook
l "fest-Zeeuws-Vlaanderen
®d is dat voor niets slechts
ozon opgaat. Een onderscheid
j Se,n yaste klanten die voor de
Ji 8anS naar school en
ij van het veer afhankelijk
J en incidentele gebruikers is
j Jrziln mening heel wel te ver-
j.iJen'. "Maar over wat we re-
udb'v'n<^en> hebben we ons
toe.
niet uitgesproken", gaf hij
Statenlid M. Wiersma (GL)
op
perde de invoering van het bus
tarief. Soomers reageerde
enigszins terughoudend: „Dat
zou dan afhangen van het aan
tal zones tussen Vlissingen en
Breskens." Wiersma vond dat
één kilometer vervoer over wa
ter dan even duur moet zijn als
één kilometer vervoer over land.
„Dan zit er een zekere rechtsge
lijkheid in." Hij drong er ook op
aan dat de West-Zeeuws-
Vlaamse dorps- en stadsraden
duidelijk maken wat zij een
aanvaardbaar tarief vinden.
Daarop liet Soomers weten dat
het bustarief dat zou kunnen
zijn.
Van de door Wiersma te berde
gebrachte rechtsgelijkheid is
overigens nu al in zekere zin
sprake. Het tarief dat BBA Con-
nex thans voor het fiets/voet
veer hanteert, is gekoppeld aan
de prijs van een NS-kaartje over
dezelfde afstand, zij het een
kaartje eerste klas. Wiersma
zei te veronderstellen dat een
vervoersbewijs voor het fiets/
voetveer globaal de helft goed
koper wordt, wanneer het zou
worden gerelateerd aan een
buskaartje.
De Statencommissie zag in de
petitie aanleiding in een volgen
de vergadering terug te komen
op het fiets/voetveer. Dan kan
worden beoordeeld of het wen
selijk is de kwestie van de tarie
ven opnieuw aan de orde te stel
len in Provinciale Staten.
door René van Stee
OOSTBURG - De PvdA'er J. Sa-
la (54) wordt waarschijnlijk de
nieuwe burgemeester van Sluis.
Op voordracht van de vertrou
wenscommissie die op zoek is
hij gisteravond door de raad
unaniem als meeste geschikte
persoon naar voren geschoven.
Tweede op de voordracht was de
Leusdense VVD-wethouder
J. Gaillard (48).
Jaap Sala was tot 1 juli 2002
burgemeester van Wageningen.
Daarvoor was hij van 1987 tot
1997 burgemeester in Brielle. In
Hellevoetsluis was de in Oude
Tonge geboren Sala wethouder
van 1978 tot 1987.
Sala kende in Wageningen een
bewogen einde van zijn burge
meesterschap. Hij trad vrijwil
lig terug, nadat bleek dat hij in
februari 2003 geen kans maakte
op herbenoeming als burge
meester. Hoewel Sala werd ge
roemd vanwege zijn inlevings
vermogen ten aanzien van na
bestaanden bij diverse dramati
sche voorvallen gedurende zijn
ambtsperiode (diverse dodelij
ke geweldsmisdrijven, met als
triest dieptepunt een familie-
moord), werden vraagtekens
gezet bij zijn bestuurlijke capa
citeiten.
Enkele jaren na zijn aantreden
in 1997 werd de portefeuille van
Sala ingeperkt. Onder meer de
chaos op het gemeentehuis en
het enorme ziekteverzuim en
verloop in het ambtelijk appa
raat werden hem zwaar aange
rekend. De druppel die de em
mer zou doen hebben overlopen,
was het voortijdig uitlekken
van de naam van Volkert van der
G., de moordenaar van LPF-
voorman Pim Fortuyn en oud
student van de Landbouwuni
versiteit in Wageningen. Tegen
Sala en de Wageningse wethou
der Bogers was aangifte gedaan
door LPF-leden. Zij meenden
dat de twee Volkert van der G.
en de Vereniging Milieu Offen
sief (VMO) in de kaart hadden
DEN HAAG - De ANWB laat deze zomer de veiligheid van de
Westerscheldetunnel onderzoeken. Onder meer het tunnel
systeem, het toezicht en de veiligheidsmaatregelen worden
onder de loep genomen. In de loop van het najaar worden de
resultaten verwacht.
Onderzoek naar de veiligheid van tunnels blijft noodzakelijk,
blijkt uit een test van 25 tunnels in elf Europese landen, waar
van gisteren de uitkomsten bekend zijn gemaakt. In Neder
land zijn twee tunnels bekeken. Die scoren niet goed. De
Maastunnel in Rotterdam is zeer slecht en de IJ-tunnel in Am
sterdam slecht. De ANWB noemt als oorzaken dat er niet ge
regeld oefeningen voor noodsituaties worden gehouden en
dat borden voor nooduitgangen ontbreken of slecht zijn.
Zeer slecht scoort ook de Waaslandtunnel onder de Schelde in
Antwerpen. De Waaslandtunnel is in 1933 in gebruik geno
men en de oudste tunnel onder de Schelde. Met de veiligheid
in het merendeel van de 2 5 onderzochte tunnels is het niet best
gesteld. Bij elf tunnels is de veiligheid onder de maat. Zeven
tunnels zijn voldoende, vier tunnels zijn goed en slechts drie
tunnels scoren erg goed. De 'erg goede tunnels' zijn allemaal
van recente datum.
ZUIDDORPE - F. van Kollem uit Zuiddorpe en E. Spuesens
uit Philippine zijn lid geworden van de Derde Kamer. Dat is
een discussieplatform over internationale samenwerking en
armoedebestrijding. De Derde Kamer bestaat, net als de
Tweede Kamer, uit 150 leden. In het discussieplatform zitten
echter ook dertig mensen uit het Zuiden, een verzamelterm
voor ontwikkelingslanden. Het platform wil het beleid van de
Tweede Kamer en de publieke opinie in Nederland beïnvloe
den. Van Kollem en Spuesens zijn de enige Zeeuwen in de Der
de Kamer. Zij maken ook deel uit van twee themagroepen.
Van Kollem, voormalig Statenlid voor GroenLinks, houdt
zich bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Spuesens, ex-wethouder (D66) in Sas van Gent, buigt zich
over de besteding van ontwikkelingsgeld. Zij zijn beide be
noemd voor één jaar in de Derde Kamer.
MIDDELBURG - De Provinciale Commissie Omgevingsbe
leid (PCO) vindt dat er duidelijkheid moet komen over recrea
tief medegebruik van onderhoudsstroken van de (zee)dijken.
De mensen moeten weten waar dergelijke stroken wel en niet
opengesteld zijn.
De commissie acht het in elk geval gewenst dat voor de Oos-
terschelde een visie wordt gemaakt over gebruik van de on
derhoudsstroken. Dat kan een taak zijn voor het bestuur van
het Nationaal Park Oosterschelde. Een te royale openstelling
voor het publiek heeft nadelige gevolgen voor de natuur
waarden. Met name vogels die slikken en schorren als leefge
bied gebruiken, kunnen er door in de knel komen.
BURGH-HAAMSTEDE - Fietsersbond ENFB zoekt actieve
fietsers die willen meehelpen bij de verbetering van toeristi
sche fietsroutes. Volgens provinciaal ENFB-vertegenwoordi-
ger J. Midavaine is de bebording van die routes voor verbete
ring vatbaar. Samen met het Zeeuws Coördinatiepunt Fiets
en actieve fietsers wil Midavaine alle toeristische fietsroutes
toetsen op bebording. Op Schouwen-Duiveland moeten drie
fietsroutes worden gecontroleerd, te weten de Westerschou-
wenroute (33 km), de Platte van Schouwenroute (38 km) en de
Caissonroute (60 km).
Jaap Sala.
foto Henk van Holland
gespeeld door zijn naam open
baar te maken. Het Openbaar
Ministerie besloot in januari de
wethouder wel te vervolgen,
vanwege schending van zijn
ambtsgeheim. Sala werd niet
vervolgd. Hij belde op de avond
van de moord op Fortuyn zijn
loco-burgemeester Bogers voor
overleg, omdat hij bang was dat
er rellen zouden uitbreken in
Wageningen. Volgens justitie
viel de burgemeester Sala niets
te verwijten.
Voorzitter J. Boogaard van de
vertrouwenscommissie in Sluis
is er van overtuigd dat de juiste
man op de juiste plaats belandt.
De onwerkbare situatie waarin
Sala in Wageningen belandde,
valt volgens hem niet alleen op
zijn conto te schrijven. „Er was
blijkbaar al ver voor zijn aan
treden een onwerkbare situatie
ontstaan. Sala heeft drie jaar
vergeefs geprobeerd de eenheid
in het college terug te brengen.
Toen dat niet lukte, besloot hij
zijn conclusies te trekken", al
dus Boogaard.
Boogaard verklaarde gister
avond verder dat door de ver
trouwenscommissie vastgestel
de kwaliteiten van Sala werden
ondersteund door het psycholo
gisch onderzoek dat aan de sol
licitatie was verbonden. „Ons
vielen met name zijn persoon
lijkheid en zijn hoge kwaliteiten
op. Het vasthoudend gedrag dat
hij toonde in zijn periode als
burgemeester in Wageningen
sterkt ons in de overtuiging dat
Sala de beste burgemeesters
kandidaat voor Sluis is."
door Harmen van der Wterf
DEN HAAG - Verdere verdie
ping van de vaargeul naar Ant
werpen blijft mogelijk, ook al
wordt de hele Westerschelde on
der bescherming van de Euro
pese Habitatrichtlijn gebracht.
Minister Veerman van Land
bouw, Natuurbeheer en Visserij
(LNV) heeft dit gisteren in de
Tweede Kamer gemeld.
Nederland was eerst niet van
plan de hele Westerschelde aan
te wijzen als Habitatrichtlijn-
gebied. Vaargeulen werden er
buiten gehouden. Ze zouden
toch vooral een economisch be
lang dienen en Nederland wilde
Vlaanderen niet voor het hoofd
stoten. Mede onder druk van de
Europese Unie is Nederland
daarop teruggekomen. Vaar
geulen komen toch onder de Ha
bitatrichtlijn.
CDA-Kamerlid H. Jager vroeg
Veerman welke gevolgen dat
heeft, met name voor de bereik
baarheid van Schelde-havens.
Volgens Veerman is die bereik
baarheid niet in gevaar. Het
normale vaarwegonderhoud,
het op de huidige diepte houden
van de vaargeul naar Antwer
pen, kan doorgaan. Ook staat de
aanwijzing een verdere verdie
ping niet in de weg, aldus de mi
nister, maar 'er zijn wel extra
zorgvuldige afwegingen nodig'.
De concrete uitvoering van de
Europese Habitatrichtlijn wil
Veerman ter hand nemen met de
provincies. Hij probeerde zo de
angst weg te nemen voor de con
sequenties van de Habitatricht
lijn. WD-Kamerlid J. Geluk
verwoordde die angst. Hij bena
drukte achter de extra bescher
ming van bedreigde planten- en
diersoorten te staan, maar wees
tegelijkertijd op de mogelijk ne
gatieve gevolgen voor economi
sche activiteiten in én net buiten
de aangewezen gebieden.
„Maatwerk is noodzakelijk",
reageerde Veerman, „en dat kan
best geleverd worden met de
hulp van direct betrokkenen."
Hij denkt aan het opstellen van
beheersplannen voor de Habi-
tatrichtlijngebieden, waarin
duidelijk wordt aangegeven tot
hoever het beschermingsregime
zich uitstrekt en aan welke eisen
nieuwe activiteiten moeten vol
doen. Bestaande activiteiten
kunnen, aldus Veerman, 'in
principe' gewoon doorgang vin
den.
door Raymond de Frel
KOEWACHT - Ronduit perplex
stond Jan Stam uit Koewacht,
toen hij deze week voor een tol-
poortje van de Westerschelde
tunnel het verschuldigde be
drag voor het traject wilde
betalen.
Voor zijn trip van Koewacht
naar 's Gravenpolder had hij
keurig gepast vier euro apart
gelegd, om al te veel oponthoud
bij het loket te voorkomen. Drie
muntstukken van 1 euro, één
van vijftig eurocent, twee van
tien eurocent en zes koperen vijf
eurocentmuntjes. Helemaal
fout, zo werd hem aan de kassa
duidelijk gemaakt. 'De Wester
scheldetunnel neemt geen kope
ren munten aan.'
Toen Stam de muntjes gaf, zei de
kassier 'maar dat gaat zomaar
niet'. „Ik vroeg verbaasd waar
om niet, waarop ik te horen
kreeg dat ze 'geen bankinstel
ling' zijn. Ze nemen geen kope
ren munten aan. Je moet het niet
gekker maken, dacht ik nog. Ik
was echt verbouwereerd. Ik
vroeg waar dat dan wel vermeld
stond. Volgens de kassier was
daarover een interne memo ver
stuurd. Enfin, het liep best hoog
op, maar uiteindelijk heb ik
toch maar een muntje van vijf
tig eurocent gegeven. Die zes
koperen munten kreeg ik te
rug", vertelt Stam.
Communicatiemanager Ingo de
Moor van de NV Westerschelde
tunnel denkt dat er sprake is ge
weest van irritatie bij de mede
werker, bijvoorbeeld door
drukte. „Want er is helemaal
geen interne memo verstuurd.
De Westerscheldetunnel han
teert geen speciaal beleid voor
koperen muntjes. Die accepte
ren we gewoon."