PZC VS verbaasd over vondst van stapels dollarbiljetten Irak Sars kan op termijn ramp voor economie Zuidoost-Azië worden Brabant laat kansen liggen Financieringswijze openbaar vervoer vormt beletsel voor experimenten te gast 24 april 1953 Dierenasielen Discrepanties donderdag 24 april 2003 Bezetting Bonus Beurs Openheid Wegblijven Slaap door Jeannine Aversa Hoewel Irak dertien jaar onder economische sancties heeft geleefd, wor den in het land bergen met geld aangetroffen. Tot nu toe zijn honderden miljoenen Amerikaanse dollars opge doken. Zowel in Irak zelf als in de Verenigde Staten wordt nu onderzocht waar al dat geld toch vandaan is geko- Dat blijkt een lastige opgave. De dollars kunnen het land op allerlei manieren zijn bin nengesmokkeld, via illegale deals met dubieuze bedrijven en een web van tussenperso nen in landen buiten Irak. In Bagdad hebben Ameri kaanse militairen ruim zes- honderdmiljoen dollar ge vonden in bundeltjes van honderd-dollarbiljetten ver stopt achter een nepmuur, werd dinsdag bekendge maakt. Het honderd-dollar- biljet is buiten de Verenigde Staten het meest vervalste dat er bestaat. Ook de Los Angeles Times berichtte vorige week over een vondst van 656 miljoen dollar in een wijk van Bag dad langs de rivier de Tigris. Het is nog onduidelijk of het daarbij om dezelfde vondst gaat. Gisteren schreef de Times dat Amerikaanse soldaten in diezelfde wijk langs de Tigris nog eens 112 miljoen dollar hebben opgespoord die ver borgen was in zeven dierena sielen. ,,Als je zo'n vondst doet, weet je dat je niet met kleine jongens te maken hebt", zegt Robert Bonner van het Bureau van Douane- politie en Grensbescher ming. Het traceren van geld is inge wikkeld. Serienummers op bankbiljetten zijn behulp zaam, maar aan de hand daarvan kan alleen worden nagegaan wat de eerste be. stemming van de biljetten j, geweest. „Daarom is het es: sentieel dat er documentatie van financiële transacties wordt gevonden. Dan kun nen onderzoekers de bewe gingen van het geld nagaan' verklaart Jimmy Gurule die tot voor kort werkzaam was voor de Amerikaanse rege ring als hoofd van hetbureau dat geldschieters en bankte goeden van terreurbewegin gen opspoort. Volgens Gurule kan het ook helpen om het olie-voor- voedsel programma goed on der de loep te nemen. Volgens dat door de Verenigde Naties opgezette programma, dat in 1995 van start ging, mocht Irak olie exporteren als de opbrengsten daarvan wer den besteed aan voedsel medicijnen en andere huma nitaire goederen voor de Iraakse bevolking. „Ik zou naar de documentatie van dat programma willen kij ken. Om te zien wat de VN toestonden en wanneer, en om na te gaan of dat overeen komt met de Iraakse docu mentatie en te kijken of er discrepanties aan het licht komen", zegt Gurule. Buiten Irak is volgens het Amerikaanse ministerie van Financiën ook nog eens zo'n 1,2 miljard dollar aan Iraak se tegoeden blootgelegd. En volgens onderzoekers zal er nog veel meer volgen. De VS zeiden vorig jaar dat Irak tussen 1997 en 2001 ruim 6,5 miljard dollar heeft binnen gehaald met oliesmokkel en andere illegale praktijken. Al dat geld moet nog worden opgespoord. De dollars die in Irak worden gevonden, moeten van dr Amerikaanse regering wor den gebruikt voor de weder opbouw van het land. Maai alleen als is bewezen dat d( biljetten niet zijn vervalst AP Rij k moet gratis bus stimuleren Eindhoven en Utrecht slaan de handen ineen om te onderzoeken wat de kansen zijn van gratis openbaar vervoer in die steden. Vol gens Willem Brouwer moet de rijksoverheid die experimenten juist stimuleren in plaats van ze te ontmoedigen. door Willem Brouwer Gratis openbaar vervoer ver heugt zich in een warme be langstelling. Dat is niet nieuw, want al in 1972 hield voormalig staatssecretaris Michel van Huiten er een pleidooi voor. Een markant verschil met 1972 is dat er nu heel dichtbij een voorbeeld is van een stad die het aandurfde om van gratis open baar vervoer realiteit te maken: Hasselt in Belgisch Limburg. De voorstanders schermen met dit succesnummer, dat veel extra reizigers claimt. Het aantal ge bruikers zou in Hasselt zijn ver tienvoudigd. De sceptici wijzen juist op de onvergelijkbaarheid van de si tuatie in Hasselt met die in Ne derland en met name in de ste den waar de roep om gratis openbaar vervoer het luidst klinkt. Het gaat dan om steden als Eindhoven en Utrecht. Als we er vanuit gaan dat extra reizigers ook betekent extra bussen, dan kost het ons ook de inzet van extra bussen. Een sim pel rekensommetje: een stad met rond 150.000 inwoners, ontvangt van het rijk momen teel zo'n vijf miljoen euro per jaar om het openbaar vervoer in stand te houden. Dat dekt 58 procent van de gemiddelde prijs van een rit per openbaar ver voer. De andere 42 procent be taalt de reiziger. De totale kosten voor zo'n stad liggen dus rond de 9 miljoen eu ro per jaar. Als het openbaar vervoer gratis wordt en er ko men tien keer zoveel reizigers bij, dan moeten er meer chauf feurs en bussen worden ingezet. Waarschijnlijk hoeft die inzet niet met een factor tien toe te ne men, want de bussen zullen na tuurlijk veel beter bezet zijn. Als je er nu vanuit gaat dat die toename een factor vier is, dan betekent dat, dat de kosten geen 9 maar 36 miljoen euro bedra gen. Dat is bijna negen keer zo veel als wat we er nu aan kwijt zijn. Met de nadruk op we: wij met z'n allen betalen dat 'gratis' openbaar vervoer. Een nog ex tremer beeld ontstaat vanuit het oogpunt van de gemeente: die krijgt nu gemiddeld 1,39 euro van het rijk voor elke euro die de reiziger er instopt. Als de reizi ger niks meer betaalt zegt de rijksoverheid vooralsnog: 'Ge meente, vier maal nul is nul, u betaalt uw openbaar vervoer vanaf nu zelf'. Toch is er een roep om gratis openbaar vervoer of op zijn minst experimenten daarmee, zoals in Eindhoven. Die roep is zo sterk dat het rijk zich moet afvragen of er niet een beter antwoord is dan 'lekker puh'. Als samenleving houden wij diensten in stand die niet marktconform kunnen wor den geëxploiteerd. Omdat de marktwaarde blijkbaar niet de maatschappelijke waarde weerspiegelt, ondersteunen we die diensten met collectief geld. Wat wij met z'n allen aan collec tief geld in het openbaar vervoer stoppen, zou je dus kunnen zien als de maatschappelijke waarde van die dienst. Dat deze gedach te niet zal leiden tot het geheel gratis maken van al het open baar vervoer, is naar onze mening duidelijk, omdat de initiatiefnemers een afweging moeten maken met ande re maatschappelijke diensten. Maar of het verstandig is om als ministerie een barrière op te werpen is een andere vraag. Als openbaar vervoer niet zou worden gesubsidieerd, zou een deel marktconform worden uit gevoerd (de rendabele lijnen) en een deel worden georganiseerd Inwoners van Hasselt schuiven aan voor de gratis bus. foto E PA door de markt. Hier en daar ge beurt dat of gebeurde dat tot voor kort door grote werkgevers die hun medewerkers niet altijd binnen tien of twintig kilometer kunnen werven. Wij kennen voorbeelden van be drijfsterreinen waar het ge plande openbaar vervoer het beste is wat een gemeente kan totstandbrengen, maar waar van werkgevers zeggen: 'Kan het niet wat beter, kan de bus geen betere doorstroming krij gen door een eigen baan?' Met andere woorden: een deel van de maatschappelijke waarde van het openbaar vervoer kan met maatschappelijke partners veel directer worden gefinancierd. Als in specifieke gevallen priva te partijen de financiering deels op zich nemen, is het dan ver standig om als overheid te zeg gen dat deze andere financie ringsstroom niet in aanmerking komt voor een bonus van het rijk? Of het nu gaat om een bij drage van de reiziger, andere private bijdragen of om extra fi nanciering door een andere overheid, die de maatschappe lijke waarde van het openbaar vervoer tot uitdrukking brengt, is naar onze mening niet zo rele vant. Het zou beter zijn de financie ringswijze van het openbaar vervoer zodanig in te richten dat het verwerven van bijdragen van derden en andere overheden wordt beloond in plaats van ge straft. Onze stelling is dat er ruimte moet zijn voor experimenten met openbaar vervoer, waar voor de individuele gebruiker niet of in beperktere mate dan nu betaalt, maar dat op een al ternatieve wijze wordt gefinan cierd. Het rijk moet alternatieve financieringsvormen juist sti muleren in plaats van belemme ren. GPD Willem Brouwer werkt bij DHV Mi lieu en Infrastructuur BV. Hij is ge specialiseerd op het gebied van in novatie in verkeer en vervoer. door Sal Stam De economische gevolgen van de longziekte sars in Zuidoost-Azië lijken voorals nog mee te vallen. Op termijn kan dat echter drastisch veran deren. De hamvraag is of de ziekte snel onder controle is te krijgen. Voorlopig lijkt het erop dat kleinere economieën, zoals die van Hongkong en Singapo re, de meeste schade oplopen. Sars (Severe Acute Respiratory Syndrome) deed eind vorig jaar van zich spreken in de Chinese provincie Guangdong. Daar heeft de ziekte tot nu de meeste mensenlevens geëist. De econo mische gevolgen van sars kun nen binnen de perken blijven als de ziekte binnen enkele maan den onder controle is. Als dat een half jaar of langer gaat du ren, kan volgens deskundigen 'een ernstige situatie' ontstaan. Vooral de Aziatische lucht vaart, die het toch al moeilijk heeft, kan het zwaar krijgen. Economisch gezien vallen de grootste klappen tot nu toe in Hongkong en Singapore, gebie den die het vooral moeten heb ben van het toerisme en de de tailhandel. Uit cijfers van de detailhandels organisatie Hong Kong Retail Management Association blijkt dat winkeliers in het gebied hun omzet met de helft hebben zien dalen sinds de ziekte om zich heen greep. De hotelbezetting is met 12 tot 20 procent teruggelo pen. Singapore verwacht door sars dit jaar een lagere economi sche groei. Anders is de situatie in Guangdong, dat in economisch opzicht weliswaar kleiner is dan Hongkong, maar wel de gang maker is van het veel grotere China. De provincie gaat tot nu toe economisch niet erg gebukt onder de ziekte. Uit recente cij fers blijkt dat de export vanuit het gebied in het eerste kwar taal van dit jaar met 13,2 pro cent toenam ten opzichte van de dezelfde periode van 2002. Die export was goed voor 30,5 mil jard dollar. Een andere indicator dat de ge volgen mee lijken te vallen, is de belangstelling voor een grote handelsbeurs in Ghangzhou, de hoofdstad van Guangdong. De zogeheten Canton-fair moest enkele dagen geleden even op gang komen met minder bezoe kers dan normaal, maar inmid dels is de belangstelling weer op het normale peil, zo zegt een di rect betrokkene. Inkopers uit bijvoorbeeld het Midden-Oos ten en Hongkong slaan de beurs liever niet over.'. De situatie kan echter verande ren als sars over een half jaar nog steeds niet onder controle is. Over de aard van de ziekte is intussen wel meer bekend, maar een medicijn is er nog niet. Een groot probleem bij de be- strij ding van de ziekte is van po litieke aard. De autoriteiten in Peking mogen dan recentelijk hun leven hebben gebeterd en meer openheid betrachten over sars, de lokale autoriteiten in Guangdong doen dat bepaald niet. „Als iemand op straat kre- peert, is dat niet een probleem van de leiders", vat een kenner van de Chinese economie het probleem samen. Dat lokale au toriteiten de orders uit het verre Peking niet altijd opvolgen is bekend, maar die in Guangdong zijn berucht. Zolang men in Guangdong de armen over elkaar houdt, is het bestrijden van sars in Hong kong in wezen onbegonnen werk. De twee gebieden onder houden nauwe economische contacten. Veel investeringen in Guangdong komen van de zui delijke buur. Het grootste deel van het vervoer in Guangdong gaat van en naar Hongkong. Als Hongkong er in slaagt de zaak onder controle te krijgen, kan dat door laksheid van de autori teiten in Guangdong snel teniet worden gedaan. Ook ondernemers zullen zich achter de oren krabben. De ge wone burger mag dan bang zijn, zakenlieden zijn dat ook. Onder de huidige omstandigheden kunnen bedrijven die een han delsrelatie hebben met China ervoor kiezen een keertje weg te blijven en terug te komen als sars onder controle is. „Via in ternet kun je ook makkelijk een deal sluiten"zegt een betrokke ne. Anders wordt dat als buiten landers hun eigen kantoor in China niet meer veilig achten. De economische gevolgen van sars hangen dus mede af van de beleidsmakers. ANP Als individuele steden hebben Tilburg, Eindho ven, Den Bosch, Breda en Helmond geen schijn van kans in de huidige Euro pese concurrentie-omge- ving. Eenvoudig omdat ze te weinig onderscheidend vermogen hebben. Alleen als 'Brabantstad' tellen ze mee. door Henny Zetteler DEN BOSCH - Pak de vijf Bra bantse steden, zet ze bij elkaar en doe er wat mee. Stop de ver snippering en laat ze als Bra bantstad optrekken. Brabant laat inmiddels zoveel kansen liggen dat het bijkans gênant wordt. Dat zou de belangrijkste con clusie kunnen zijn uit het Inter nationale benchmark onder zoek Brabantstad, van de Stee Groep in opdracht van de Bra bantse Ontwikkelings Maat schappij (BOM). Voor de onder zoekers staat als een paal boven water dat Tilburg, Den Bosch, Eindhoven, Breda en Helmond als individuele steden geen schijn van kans hebben in de huidige Europese concurrentie- omgeving. Eenvoudig omdat ze te weinig onderscheidend ver mogen hebben. „Doe het snel en maak gebruik van de mogelijkheden van vier concurrerende gebieden, die op nog geen 100 kilometer afstand liggen", zegt Ben Engel. Als pro jectmanager buitenlandse in vesteringen bij de BOM is hij projectleider van het door Stee gehouden Brabantstad-onder- zoek. Die concurrerende gebie den waar hij over spreekt zijn Aken/Luik/Maastricht, Düssel- dorf, de Vlaamse Ruit met Ant werpen, Gent en Brussel, en de Randstad. „We waren in Brabant altijd goed als we naar kleinere regio's keken. We kunnen beter worden als we groter kijken. Over de provinciegrenzen, over de landsgrenzen heen," vult hoofd Investeringbevordering bij de BOM, Richard l'Ami aan. „We zijn hier dus lang niet zo goed als we dachten dat we waren." De boodschap is glashelder: Ne derland is voldaan, Brabant sust zich in slaap. Bracht het on derzoek Innovation Score Board 2003 van de Europese Unie begin dit jaar voor Bra bant immers geen imponerende Philips helpt Noord-Brabant aan een hoge plaats op de ranglijst van Europese regio's voor innovatief vermogen. foto Phil Nijhuis/GPD derde plaats in een rij van 150 onderzochte Europese regio's op de scoreborden! Daar waar het gaat om het innovatieve vermo gen moet Brabant, zo bleek, al leen twee Scandinavische re gio's voor laten gaan. „Het ademt allemaal hosanna", zegt Engel. „Maar laat Philips uit het plaatje weg en zie hoe Brabant dan terugvalt naar de een na laatste, 149ste plaats." Allemaal aardig, maar wat moet je daarmee als 'innovatieve pro vincie met hight-tec pre- en po tentie' doen? „Vooral op een slimmere manier samenwerken en allianties maken met die an dere regio's." In Aken bezocht Engel het befaamde kenniscen trum voor de automobielindu strie. „In Eindhoven is recent het Automotive Technical Cen tre (ATC) gestart, waarin onder meer de Technische Universi teit, VDT en Daf samenwerken. We hoeven niet alles opnieuw uit te vinden. Er ligt inmiddels een uitnodiging van Aken om te komen praten." Engel weet wel waarom. „Als General Motors (GM) besluit tot een nieuw Europees onderzoek en onwikkelingscentrum (R&D) dan moet dat wel hier in de regio komen en niet in Zuid-Spanje of Tsjechië. Zo denken ze er in Aken ook over." Deze vier re gio's hebben volgens Engel en l'Ami te maken met dezelfde in ternationale investeringsstro men. „Eerst gaat de assemblage naar Oost-Europa, laten we voorkomen dat R&D volgt." Hij kijkt nadrukkelijk naar de Vlaamse Ruit. „Bij onze zuider buren vindt nu nog 40 procent van de hele Europese auto-as semblage plaats." In het onderzoek van Stee is Brabantstad na Aken/Luik- /Maastricht met 2,5 miljoen in woners de kleinste eenheid. Zij eindigen in het benchmarkon- derzoek op de respectievelijk vierde en vijfde plaats. De Randstad komt met 7 miljoen inwoners als beste uit de bus. Engel: „Dat geeft helemaal niet, waarom zouden we hier een in ternationale luchthaven willen. We hebben ook geen wereldste den als Brussel, Amsterdam en Düsseldorf. Maar we liggen er wel dichtbij. Dus zorg er in elk geval voor dat de infrastructuur in orde is. Ook de vaarwegen, ook het spoor. Dat schept kan sen." Binnenkort komt de Antwerpse geduputeerde Frank Geudens in Brabant praten over samen werking. Hoewel van nature partners, heeft Geudens ook ge zien dat de samenwerking tus sen beide provincies op dit mo ment op een wel heel laag pitje staat, zegt l'Ami. „Als je samen sterker kunt staan dan geef je toch een stukje souvereiniteit op." Brabant onderscheidt zich, zo blijkt uit het onderzoek, op het gebied van kennis, logistiek en productie. „Daar zijn we sterker in dan de andere regio's, ook al omdat we hier op een uitgelezen plek in Europa zitten", zegt En gel. „Met dédain spreken ze hier nog vaak over het domme dozen schuiven, maar we vergeten dat logistiek inmiddels heel kennis intensief is." GPD ATOOMLESSEN - De Ver enigde Staten zullen vooraan staande geallieerde officieren in Europa onderricht geven in oorlogsvoering met atoomwa pens. De cursussen zullen ge geven worden in het Ameri kaanse deel van Duitsland. Dat heeft het ministerie van Defensie van de VS verklaard. ZWARTE LIJST - De bakkers van Middelburg en omgeving hebben besloten zonodig een zwarte lijst in te voeren in ver band met stijgende prijzen voor grondstoffen. Dat vraagt namelijk steeds meer bedrijfs kapitaal van de bakkers, maar dat kapitaal zit grotendeels in krediet verstrekt aan klanten. Klanten wordt daarom j vraagd voortaan contant betalen, en hen die nog schu den hebben openstaan, won gevraagd die af te lossen, schulden open laat staan, I* landt op de lijst en kan voo( aan alleen nog brood krijge bij vooruitbetaling. DROOG - De polders bij Waai de zijn weer droog gepompl Voor het eerst sinds d rampzondag ligt de dorpskot weer veilig achter de Kadijl Omdat de wind meewerkt! was de dichting van het laatst gat in de dijk - met 100.00J zandzakken - een relatief voudig karwei, verklaarden! arbeiders naderhand. PZC Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax: (0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118)470102 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax. (0113)273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645741 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst: 8.30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2.00) per maand: 20.50 per kwartaal: 55.10 per jaar: 209.90 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand vont het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag:€ 1.10 AH^bedragen zijn inclusief 6% BW Bankrelaties ABN AMRO 47 70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener nv en volgensde Regelen voor het Advertentiewe Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens ka zondag: van 16.00 tot 18.00uu Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100 Personeelsadvertenties. Tel. (0118)484240 Fax (0118) 470100 /Liflinties) Rubrieksadvertenties (klemtl«l Tel (0118) 484321 Fax:(0118)484370 Voor gewone advertenti Noord- en Midden-Zeeland Tel: (0118) 484369 Fax:(0118)484309 Zeeuws-Vlaanderen Tel (0114) 372770 Fax:(0114)372771 lnternet:www.pzc.nl/adverte Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordl g<ns|enenpro; 3kte gegevens hebben wij opgenomen in een bestana aai wulu^"Jipnstenenp' (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u fêievanic a |ecteer( ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zor^uia^yP7C afdeling j op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden dj- a. Postbus 3229, 4800 MB E Behoort tot LUGgETlSr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4