>ZC Springer verheft zijn paard ook al tot priester 23 Musical Tijl Uilenspiegel ,nderdag 24 april 2003 Tijdloos ^feSidden-Zeeland: 0118-484369; £s Vlaanderen: 0114-372770. Je: 0118-484413 - 5PZrednactie@ pzc.nl jjs 18,4380 AA VI i ss i n ge n J e schelm is weer helemaal in. In de bioscoop trekt de ongeneeslijke deugniet Pietje Bell bijna een eeuw na zijn eerste avonturen nog altijd drommen publiek. En in het theater is nu de beurt aan een andere snaak: Tijl Uilenspiegel, een niet minder onverbeterlijke schavuit. Over deze vlegel heeft Opus One nu een familiemusical gemaakt. Belhamels doen het uitstekend Bij Opus One is Uilenspiegel niet zozeer een 'schelm als wel een vrijheidsstrijder', zegt zakelijk directeur van het gezel schap, Maarten Voogel, met choreograaf-acteur Frans Schraven oprichter van het ge zelschap dat sinds 1988 dans, zang en spel in zijn familievoor stellingen mixt. Opus Onze heeft zich voor zijn 'Tijl Uilen spiegel' gebaseerd op 'La légen de d'Ulenspiegel' uit 1867 van de Franstalige Belg Charles de Coster, bij ons wel bekend als 'Uilenspiegel en lamme goed zak in Vlaanderenland en el ders'. De Coster veranderde de oorspronkelijke, dubieuze op lichter in een vrijheidslievende Vlaamse volksheld en belhamel die strijdt tegen de Spaanse ko ning Filips II. Voogel: „Wij hebben het boek van De Coster meer als histori sche roman benaderd dan als schelmenroman. Wij vonden de grappen in het boek soms wel wat oubollig. Dat in de bewer king die wij ervan gemaakt heb ben toch veel te lachen valt, merkten we wel tijdens de try- outs." De Coster baseerde zijn avon turenroman indertijd op een Duits volksboek uit 1515dat terugvoert op de veertiende- eeuwse Uilenspiegel. De legen de verspreidde zich vanaf de zestiende eeuw razendsnel over West-Europa. Vreemd is die po pulariteit niet. De originele Ui lenspiegel is een symbool van onverzettelijkheid. Hij houdt als een Shakespeareaanse nar de zondige mens met al zijn on deugden en zwakheden een gro teske (lach)spiegel voor. Als kind neemt hij volwassenen bij de neus, later op zijn reizen werkt hij als knecht bij bakkers, smeden, schoenmakers en kleermakers. Hij verkeert net zo gemakkelijk in de (hoge) krin gen van koningen en bisschop pen als onder geleerden en kooplieden. En als hij ergens profijt uit kan trekken, kruipt hij in de huid van een dokter, handelaar of koster. Op zijn sterfbed neemt hij de menselijke hebzucht nog in het ootje door zijn nabestaanden te foppen met een schijntestament. Zelfs na zijn dood kan hij het niet la ten: zijn doodkist wordt niet lig gend in het graf neergelaten maar rechtop. Dat laatste zit trouwens niet in de voorstelling van Opus One, zegt Voogel. De theaterbewer king van John Yost (regie) en Coot van Doesburgh (speel- tekst) speelt in het midden van de zestiende eeuw. Het protes tantisme is in opkomst, de in quisitie rekent met de zegen van Filips II onbarmhartig af met niet-katholieken, de zogenoem de ketters. De kloof tussen de Nederlanden en Filips II is on overbrugbaar. Het verzet neemt toe. Willem van Oranje, de late re Vader des Vaderlandsleidt de opstand. In de toneelversie ont popt Uilenspiegel zich na de wrede dood van zijn vader als een rebel die vecht voor de onaf hankelijkheid van de lage lan den. Voogel: „Uilenspiegel is een tijdloos verhaal, maar wij heb ben het verhaal in een historisch perspectief geplaatst, zonder overigens belerend te zijn. Onze voorstelling is erg Hollands. Van onze vorige producties, zo als 'Belle en het beest', lag het verhaal min of meer vast. 'Ui lenspiegel' hebben we veel meer naar onze eigen hand kunnen zetten." Toen Opus One in februari 1988 begon, nam het gezelschap zich voor om alle vormen van dans, op een zo toegankelijke manier bijeen te brengen. Voor een zo groot mogelijk publiek, 'van theatergek tot theaterleek'. Is dat gelukt? Voogel: „Het was niet altijd even eenvoudig. We hebben ge zocht en uitgeprobeerd. Gaan deweg vonden we onze vorm. Daarbij kwamen we steeds meer uit op stukken uit de we reldliteratuur. We hadden ook de tijd mee, musicals werden steeds populairder. Maar op die golf hebben we wel een eigen, trouw publiek weten op te bou wen. Van 8 tot 88. Waarbij we een balans proberen te vinden, Frans Schraven als Tijl Uilenspiegel. zodat we zowel het jeugdige als het oudere publiek kunnen boeien. Zomoet jeervoorzorgen dat er niet te veel tekst is. De jeugd van tegenwoordig is ten slotte vooral een zappende jeugd, die visueel is ingesteld. 'Tijl Uilenspiegel' is inmiddels de vijftiende productie van Opus One in vijftien jaar, en maakt net als de voorgaande shows een lange tournee door het land. Zo werd het recente 'Belle en het beest' ruim 150 keer opgevoerd. Maar toch weet lang niet iedereen raad met Opus One. Voogel, laconiek: „Neem 'Belle en het beest'. In de ene krant werd de voorstelling vernietigend besproken, de an dere was juist laaiend enthousi ast. Zo gaat dat steeds. Het geeft aan hoe moeilijk het is om ons te duiden. Waar horen we thuis? Niet echt in de musicalhoek, maar ook niet in de hoek van de dans. Daar hebben critici en ook theaterdirecteuren het blijk baar nog steeds moeilijk mee. Het zij zo, ik stoor me er niet Geheimen van Nicolette Smabers Mirjam van Dam de schaamte voorbij Geweld met een zachte g foto Govert de Roos eens meer zo aan. Het hoort er gewoon bij." Financieel draait Opus One op eigen kracht. „Dat was misschien niet altijd opti maal", zegt Voogel, „maar het maakt je wel inventief. Je kunt niet lui achterover hangen. Ei genlijk is het veel riskanter om van subsidie afhankelijk te zijn. Ik weet wel hoe het komt. In het verzuilde Nederland waren we altijd gewend om alles keurig in hokjes op te delen. Ook in de kunstwereld. Dit is dans, dat is toneel, dit is musical, dat is ca baret. Wij doorbraken die gren zen. Daardoor wisten subsidie gevers niet wat ze met ons aan moesten. Dat is nog steeds zo. Terwijl het land ontzuild is, zie je dat in de kunstwereld vaak nog in dezelfde stereotypen ge dacht wordt." „Wij hebben wel navolging ge kregen. Denk aan recente musi calproducties als 'Aladdin', 'Pe ter Pan', 'Alleen op de wereld', die wij vijf jaar geleden al ge daan hebben. En kijk naar Stu dio 100 in Vlaanderen, van K3 en Kabouter Plop, die laatst de musical 'Doornroosje' heeft ge maakt. Musicals zoals wij die al jaren brengen, zijn nu gemeen goed geworden. Wij zijn trend settend geweest. Het verschil is dat wij geheel eigen, oorspron kelijke producties uitbrengen. Met alles door onszelf gemaakt: script, muziek, choreografie, decors, kostuums, posters enzo voort. Daar zijn we best wel trots op. En dat met steeds de zelfde kern. Wij blijven ook steeds naar nieuw - bij voorkeur jong - dans- en theatertalent zoeken. Verder verzorgen we educatieve programma's voor het onderwijs. En in onze park- Studio geven we dans- en bal letlessen, en zanglessen zodat de dansers zich kunnen ontwik kelen tot allround artiesten. Ook het acteren proberen we steeds te verbeteren, Want acte ren is bij sommige dansers nog vaak de zwakke schakel, en de ketting is zo sterk als de zwakste schakel." Maarten Voogel begon zijn car rière zelf als danser. Vindt hij het niet jammer dat hij door zijn directeursbaan zijn danscarriè re eraan heeft moeten geven? „Ja, het was wel een hele om schakeling", geeft hij toe. „Het duurde even voordat ik dat he lemaal geaccepteerd had. Dan sen is een erg egocentrisch vak. Je bent dagelijks acht tot tien uur aan het oefenen om je li chaam een bepaalde souplesse te geven. Eigenlijk ben je als danser nergens anders mee be zig. Wat ik nu doe is zo heel an ders. Je bent met van alles en nog wat bezig." „Het voordeel is dat ik geen di recteur ben die de boel alleen van een afstandje bekijkt. Ik ben niet die man van de centjes. Ik spreek de taal van de spelers. Ik weet uit ervaring hoe een danser of acteur zich in een be paalde situatie voelt, hoe het is om op toneel te staan. Dat maakt hetjn de contacten een stuk gemakkelijker. Je merkt dat ook aart de goede sfeer hier. Wat dat betreft is er in die vijf tien jaar niet zo heel veel veran derd, we hebben nog dezelfde drang, energie en wil om mooie voorstellingen te maken. Jong en ondeugend, dat is het aureool dat om ons heen hangt, en dat moet vooral zo blijven. Nico de Boer Voorstelling Tijl Uilenspiegel, naar de verhalen van Charles de Coster. Regie: John Yost. Spel: Frans Schra ven (Uilenspiegel), Linda van Nim- wegen, Roberto de Groot, Marjolein Teepen, Steve Beirnaert, Marit Slin ger. Te zien: woensdag 30 april De Maagd Bergen op Zoom; zaterdag 31 mei Stadsschouwburg Middel burg. Jet moest er wel van komen. De show wan Jerry Springer, die in de jaren ne- 8 de wereld veroverde met zijn verza ag zonderlingen, monsters en wange laten, is opgenomen in het walhalla van -hogere cultuur. De zonderlingen in luiers graag in hun broek willen schijten, ^edames die paal willen dansen en leden ^'ux Klan die van bloemen hou- (^Pelen de hoofdrol in Jerry Springer: ^schudding ten spijt, alle afkeer die de krry Springer met zijn show weet op P®'. de schijnbaar oneindige serie u frs "ie verliefd zijn op hun dochters, °s die lesbiennes zoeken, mensen die LfnPaardziin getrouwd, echtgenoten j, Vler vijf echtgenotes op na houden: :%ensen bestaan écht. Springer wist ze te ■"roem11 28 ^Un k"ans °P vijftien minu- ^aar 's Springer nu zelf het mid- iatenrf11 een s^ow- Hij is niet langer uit- Lj. aangever en presentator. Met deze jjleiH- National Theatre in Londen on- F mg van de nieuwe directeur Nicho- ij een nieuwe weg ingeslagen. Niet L's aet Predikaat 'royal' (koninklijk) U e vervallen, voor het eerst presen- iïkD tWet C'8Ze °Pera °°k een rnuziek- katw 'S Waariijk revolutionair voor een i wWa,ar Laurence Olivier en Peter Hall ^ePter hebben gezwaaid. |Iil2i?nnPer - The Opera beleefde begin ^serip ..Wereidpremière, na een succesvol- tvoeringen in de vorm van een con- Michael Brandon als Jerry Springer. eert tijdens het theaterfestival van Edin burgh in augustus 2002. Eind deze maand vindt de Londense première plaats. Net als Zonderling in luier. de echte show moet de opera het hebben van gewelddadige uitsmijters, de talloze ge drochten, ontelbaar veel 'fuck's' (die in Amerika en Engeland netjes waren weg ge piept) en de altijd kalme Jeriy zelf. Ook deze opera is - net als de show - nu al controversieel omdat Springer na de pauze Jezus en de duivel met elkaar confronteert. Dat is onnodige blasfemie, roepen sommige heiliger dan heilige Britse kranten. Aan de andere kant: tegenstanders van zijn show schilderden Springer vaak af als de duivel in eigen persoon. En dan past zo'n scène juist wel. Met een 'Waarom juist ik. Ik ben toch alleen maar de presentator?', bevestigt de toneel-Jerry zijn onbegrip. Michael Brandon lijdt hier niet onder. Bran don, in Nederland beter bekend als Dempsey uit de detectiveserie Dempsey and Makepeace, speelt zijn rol volstrekt onder koeld. Hij lijkt niet alleen op Springer, zijn spel is net voldoende overdreven voor deze hoofdrol in dit stuk, dat een opera en een sa tire wil zijn. De kracht van de échte show zit hem na tuurlijk in de botsing tussen de dwazen die zich voor het programma aanmelden en de oneerlijke, hypocriete presentatie van Springer. De tegenstelling tussen zijn schijnbare, journalistieke neutraliteit en zijn tegelijkertijd likkebaardende aanwe zigheid (het is immers zijn show!) weet de Opera goed te treffen. In feite lijkt de Opera zoveel op de show dat toen Springer zelf de concertversie bezocht, het publiek massaal het gebruikelijke 'Jer-ry! Jer-ry! Jer-ry!' aanhief. Het National Theatre kreeg van de schrij vers Richard Thomas en Stewart Lee voor rang boven de commerciële theaters van het Londense West-End of New York's Broad way. Hoewel een overstap niet is uitgeslo ten, benadert het National Theatre de opera natuurlijk wel op een eigen manier. Hij wordt - zoals dat hoort - intellectueel inge kaderd, bijvoorbeeld door duidelijk te ma ken welke rol de biecht speelt bij het mani puleren van gelovigen. We mogen ook niet vergeten dat de deelnemers aan de show van Springer niet eens zo vreemd zijn. De Ro meinse keizer Caligula verhief zijn paard immers al tot priester en consul, en zelf sliep hij met zijn zus. Wat is er dus nieuws? Nieuw is dat zelfs de biecht tegenwoordig zo sterk is gedemocra tiseerd - kijk maar naar Big Brother, Temp tation Island of Idols - dat iedereen met een goed verhaal de buis weet te halen. Springer biedt die kans op roem, is de aanstichter en tegelijkertijd de grootste profiteur. Uitein delijk beseft de toneel-Springer dan ook wel waarom hij diegene is die - letterlijk - is neergeschoten. Dat is niet alleen omdat de schrijvers op die wijze, als in een opera van Verdi, de strijd tussen goed en kwaad (tussen Jezus en de duivel) kunnen tonen. Van alle zonderlin gen die zijn show bevolken is Jerry Springer zelf misschien nog wel de vreemdste. Op de ze manier weten de schrijvers hem - hope lijk alleen op het toneel - ook zijn vijftien minuten roem te bieden. Alsof hij die nog nodig had! Louis Burgers Jerry Springer: The Opera - Première in the Lytt- leton, National Theatre, South Bank, London SE1 op 29 april. Tot die datum previews. Laatste uitvoering op 5 juli.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23