Strak in het pak en stipt volgens schema Maxima komt ook fiets-voetveer dopen Pasen in de Zandkreeksluis Vergeefse zoektocht na noodsignaal Middelburgse boekenmarkt groter dan ooit Boetes voor i duinwandeling zonder kaart Iceland Airport te klein om parachutisten veilig te laten landen Bijl Dronkelap hindert politie Arrestatie na gratis drank Babbeltruc mislukt in Bru Wedstrijdje fiets gooien bestraft Nekklachten na botsing Controle sluitingsuur Inbraak in campingsupermarkt dinsdag 22 april 2003 ISPl foto's Ruben Oreel platte plasmaschermen. Want achter het bordes is slechts plaats voor de belangrijkste genodigden. En hun kinderen, die speciaal meekomen om Maxima te zien. De pers is streng een plek in de hoek gewezen. „Daar en niet anders. Nee, dat kan echt niet", beveelt de RVD-dame een ei genwijze plaatjesschieter. Een stoel, trap en oude kast worden geronseld om Maxima toch be ter te kunnen zien. Wederom stipt volgens schema rijdt een koninklijke Volvo om 11.00 uur dok 2 in. Maxima krijgt een bloemetje van Ca thérine So-Hae van Ameijden, de negen jaar oude dochter van de directeur scheepsnieuw- bouw van de KSG. Samen met KSG-directeur Berkvens stapt de prinses op het bordes. „Ik doop u Evertsen en wens u en uw bemanning een behouden vaart." Mocht Maxima het spontaan vergeten zijn, geen ramp. De spreuk staat nog eens keurig in grote letters op de ka theder geschreven. De fles klettert in één keer tegen de scheepsromp uit elkaar. De marinierskapel speelt het Wil helmus. Berkvens: „Ik nodig u uit om het schip van de laatste beletselen te bevrijden." Strijdvaardig pakt Maxima een bijl en hakt een kabel door, waardoor de trossen losschie ten. Sleepboten trekken de Evertsen het dok uit. Sober vaart het fregat weg. Geen muziek, geen getoeter, geen gej oei. Wél een zwaaiende Maxima. KERKWERVE - Een 52-jarige inwoner van de gemeente Schouwen-Duiveland is zaterdagavond door de politie op de bon geslingerd wegens openbare dronkenschap en het nege ren van een politiebevel. Op de provinciale weg bij Kerkwerve was een 19-jarige automobilist uit Zierikzee door onbekende oorzaak met zijn auto over de kop geslagen en in de sloot be land. De 52-jarige man meende het verkeer te moeten regelen, maar bracht daarbij het verkeer dusdanig in gevaar dat de po litie hem sommeerde daarmee te stoppen. Dat weigerde de dronken man waarop hij in de kraag werd gevat. De 19-jarige automobilist is naar het ziekenhuis gebracht. VLISSINGEN - Twee Vlissingers zijn zondagavond aange houden wegens openbare dronkenschap. De twee, 38 en 54 jaar oud, waren rond twaalf uur op het Arsenaalplein uit een horecagelegenheid gezet omdat ze de barrekening niet kon den betalen. Buiten gingen ze zo tekeer, dat de politie er aan te pas moest komen. BRUINISSE - Een onbekende persoon heeft zaterdag in Brui- nisse geprobeerd een bejaarde vrouw op te lichten. De man belde bij haar aan en probeerde door middel van een babbel truc de vrouw haar bankpasje afhandig te maken. De Bruse vertrouwde het zaakje niet en werkte de man de deur uit. GOES - Twee Goesenaars zijn zondagnacht op de bon geslin gerd omdat ze op de Grote Markt in hun woonplaats een wed strijdje deden wie een fiets het verste weg kon gooien. De fiets was van iemand anders. De Goesenaars waren 20 en 22 jaar. NISSE - Een 35-jarige vrouw uit Heinkenszand heeft zater dagmiddag nekklachten overgehouden aan een kop-staart- botsing in Nisse. Rond twee uur reed een 7 6-jarige automobi liste uit de gemeente Borsele op de Rondepolderdijk in op de stilstaande auto van de vrouw uit Heinkenszand. De bejaarde bestuurster zag de auto te laat. Ter plaatse is de vrouw uit Heinkenszand door ambulancepersoneel onderzocht. THOLEN - De politie heeft proces-verbaal opgemaakt tegen een horecagelegenheid in Tholen, omdat er gisterochtend rond half drie nog twintig personen met drank aanwezig wa ren. VLISSINGEN - In een supermarkt op een camping in de ge meente Veere is in de nacht van zondag op maandag ingebro ken. Er werd voor duizenden euro's aan fotoapparatuur mee genomen. Verder zijn er sigaretten gestolen en werd er geld uit de kassa's gehaald. Uit een woning in Oostkapelle verdween zondagmiddag een portefeuille en een portemonnee. In de portemonnee zaten onder meer een rijbewijs, autopapieren, bankpassen en een paar honderd euro. door Jeffrey Kutterink bouwd, compleet met appara tuur en leidingen. De afbouw en VLISSINGEN - Prinses Maxi- inbedrijfstelling gebeurt op ma brengt binnen een jaar weer Vlissingen-Oost. De Evertsen is een bezoek aan de Koninklijke 144 meterlang, 18,8 meter breed Schelde Groep in Vlissingfen. en heeft een diepgang van 5 me- Dan heeft ze de eer om het naar ter. Het fregat is uitgerust met haar vernoemde fietsvoetveer te de modernste apparatuur, dopen. wordt voortgestuwd door een combinatie van gasturbines en Dat kondigde KSG-directeur R. dieselmotoren met een maxi- Berkvens zaterdagochtend aan mumsnelheid van 29 knopen na de doop door Maxima van het (ruim 53 km per uur). De af- marinefregat Evertsen. Berk- bouwperiode duurt nog tot sep- vens stond ook even stil bij de si- tember volgend jaar, waarna tuatie van het bedrijf. Sinds de het schip een proefvaart maakt, overname van de aandelen door In maart 2005 neemt de Konink- Damen Shipyards is volgens lijke Marine het fregat officieel hem veel gebeurd. Hij doelde in gebruik. onder meer op de koersverande- ring van de scheepswerf. Behalve het bouwen van luxe jachten bij AmelsSchelde, richt het bedrijf zich meer en meer op exportopdrachten. Het aantal orders van de marine neemt af, mede door de bezuinigingen bij Defensie. Daardoor is de toe komst van de bedrijf niet zonder meer zorgeloos, aldus Berkvens. De directeur materieel Konink- BRESKENS - De Koninklijke lijke Marine, schout-bij-nacht Nederlandse Redding Maat- P. van der Struis, herinnerde de schappij (KNRM) heeft zater- genodigden eraan dat Evertsen dagavond vergeefs gezocht naar een scheepsnaam is met een lan- een schip in nood tussen Bres- ge traditie. Het fregat Evertsen kens en Cadzand. Er werd alarm is het achtste in een rij marine- geslagen nadat een rode vuur schepen die zijn vernoemd naar pijl was gezien voor de kust van de zeventiende-eeuwse zeehei- Breskens. den, de gebroeders Johan en Cornelis Evertsen. „Die rij be- De noodvuurpijl is mogelijk af- gintin 1804 met een kanonneer- geschoten door lieden die op het schoener, gevolgd door een li- strand bij de Zwarte Polder in nieschip van tachtig stukken Nieuwvliet aan het feesten wa- dat in het begin van de negen- ren. tiende eeuw dienst deed in Ne- De rode vuurpijl was door ver- derlands-Indië", aldus Van der schillende mensen gezien en de Struis. „Bijna een halve eeuw reddingboten Zeemanshoop en later wordt een van de eerste de Winifred Lucy werden om fregatten met stroomvermogen, tien uur opgeroepen het gebied Zr. Ms. Evertsen gedoopt. Eind te gaan afzoeken. Een uur lang van de negentiende eeuw is het hebben de twee boten de omge- een pantserschip dat de naam ving afgezocht. In het hele ge- Evertsen draagt, gevolgd door biedwerdniksgezien.Depolitie twee torpedobootjagers die res- en de KNRM zochten met auto's pectievelijk in 1928 en 1946 in ook op de stranden. Bij de Zwar- dienst zijn gesteld." te Polder in Nieuwvliet troffen \AI I#l* ze een 8roeP mensen aan die W ereialOp rond een kampvuur een feestje De laatste Evertsen werd in vierden. De politie onderzoekt 1967 in gebruik genomen en nog of een van hen de noodpijl heeft tot 1989 deel uitgemaakt heeft afgeschoten. De beide red- van de Koninklijke Marine. Vol- dingboten waren rond elf uur gens Van der Struis behoort de weer in het station in Breskens. huidige Evertsen tot 'de absolu- De KNRM reageerde zondag- te wereldtop op het gebied van middag op een noodoproep die technologie en prestatie'. Het is niet loos bleek te zijn. Voor de volgens de Stealth-technologie kust van Groede lag een motor- gebouwd, waardoor het on- boot met motorpech. Redding zichtbaar is voor vijandelijke boot Zeemanshoop nam de mo- radarsystemen. torboot, De Dwarsligger, op Het schip is in blokken opge- sleep. jgorMieke van der Jagt KAIS - De families Steenber- 5™ uit Son en Knoester uit Wieveningen zullen Pasen "03 niet snel vergeten. Het siootste deel ervan brachten ze J°°r in de Zandkreeksluis op jachten Vaarwel en Blue P Samen met nog vier fami- 'Mie ook de sluis niet konden blaten vanwege een defect de brug over de bypass. Zondagmiddag voeren de teenbergens en de Knoesters, Ie allebei hun thuishaven in rouvvershaven hebben, nog het Veerse Meer op. Het Wet bij de familie Steenbergen ïas kapot en het gezin besloot 'teinRortgene, bij Delta Mari- a'spullen voor de reparatie te Jten. De kinderen Emiel en Jel- ,«®den als er een passanten- -aatsje vrij was, eieren zoeken .rtgene. Maar na het schut- ging de nieuwe brug niet dicht en ook niet meer open. De motorjachtjes voeren onder de brug door het Veerse Meer op, maar de zeiljachten met hun lange masten moesten blijven liggen. Reparateurs van Rijkswater staat en van de aannemer die de brug heeft geleverd, gingen aan de slag. De schippers besloten dan maar met een kapotte wc naar Brouwershaven terug te keren. Maar dat ging ook niet. De oude brug is gekoppeld aan de nieuwe. Bij wijze van beveili ging kan die niet open als de nieuwe brug niet gesloten is: een maatregel om de doorgang van ambulances en andere hulpver leners te garanderen. Omdat het brugdek weigerde dichter bij het wegdek te komen dan een meter, zaten de pleziervaarders gevangen in de sluis. De familie Steenbergen had stoepkrijt aan boord, zodat de jongens in plaats van eieren te verven, een kroniek van het ge beuren op de sluismuur konden tekenen. Daar hadden ze ruim schoots de tijd voor, want pas gisteren na de middag was het euvel opgelost. Op het moment dat Steenber gen, die een lift kreeg van een Belgische buurschipper met een auto in Wolphaartsdijk, de on derdelen voor zijn toilet aan boord bracht. Hij nam het zeke re voor het onzekere en verliet de sluis bij de eerste mogelijk heid met een kapotte wc, rich ting Brouwershaven. De brug over de bypass zit nog in de garantie. Mensen van Rijkswaterstaat, de aannemer en een softwaredeskundige zijn zondag tot twaalf uur 's nachts en de hele maandagochtend be zig geweest om het defect te ver helpen. De bediening van de bruggen is volkomen computer gestuurd, ingrijpen met de hand is niet mogelijk. Rijkswater staat gaat grondig onderzoeken hoe het defect heeft kunnen ont staan en wat er moet gebeuren om dergelijke narigheid in de toekomst te voorkomen. Jelle en Emiel Steenbergen leggen hun belevenis in de Zandkreeksluis vast voor volgende passanten. foto Dirk-Jan Gjeltema Cathérine So-Hae van Ameijden wacht geduldig tot ze haar bloemetje kan aanbieden aan het koninklijk bezoek. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Niemand durft het z-woord natuurlijk in zijn mond te nemen. Want de doop van het vierde luchtver- dedigings- en commandofre gat Evertsen is waar het om draait, zaterdagochtend bij de Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen. Alhoewel. De blik ken op de buik van prinses Maxima zijn niet te tellen. Maar niemand kan haar be trappen. „Ze zit nog strak in het pak", klinkt het lacherig na de plechtigheid van de tribune. Maxima merkt weinig van die overdreven aandacht. Ze is dan al weer gevlogen. een meter of vijftig het beste van te maken. „Maxima", roept een royaltywatcher nog. Maar ze hoeft slechts een paar meter te lopen en gunt de papa razzi van de roddelpers geen blik. „Nu even niet", moet ze hebben gedacht. Commissaris van de koningin Wim van Gel der, de Vlissingse burgemees ter Anneke van Dok (eveneens met grote hoed) en KSG-direc teur René Berkvens ontvangen haar. Hand, glimlach. De prin ses stapt in een hof auto. Weg is ze. „Dat is niks", mopperen drie fotografen bijna tegelij kertijd. Op het gezicht van de voor lichtster van de Rijksvoorlich tingsdienst (RVD) verschijnt een glimlach van oor tot oor. Het loopt gesmeerd. Ze bege leidt het circus naar dok 2. Maxima is intussen op weg naar het hoofdkantoor van de KSG. Daar wachten directeur Kommer Damen van de Da- men Shipyards Groep en vice- admiraal Cees van Duyven- dijk, bevelhebber der Zee strijdkrachten, de koninklijke hoogheid op. In het dok verricht personeel van de Schelde de laatste voor bereidingen. Genodigden zoe ken een plek op de tribunes. De meesten zullen de plechtigheid moeten volgtn via één van de Drie jaar nadat haar schoon moeder koningin Beatrix het eerste fregat De Zeven Provin ciën doopte, wacht Maxima de schone taak. Nu is aan haar de eer een fles kapot te gooien te gen de romp van het laatste fregat uit een serie van vier die de KSG bouwt voor de Ko ninklijke Marine. Het doopri- tueel doet niemand de wenk brauwen fronsen, het is Maxima waar alle aandacht naar uitgaat. Zodra de helikopter boven de parkeerplaats bij Dok 2 zweeft, schieten fotografen hun eerste plaatjes. „Als er iets gebeurt, moet je het wel heb ben", beaamt er één als de vliegmachine veilig is geland. Horloges wijzen 10.25 uur. Stipt op tijd. De prinses zwaait haar benen naar buiten. Foto grafen sissen: „Sjonge, had ze geen grotere hoed kunnen uit kiezen?" Ze proberen er van Prinses Maxima en KSG-directeur R. Berkvens. MIDDELBURG - De vierde edi tie van Middelburg Boekenstad op 4 mei belooft dit jaar groter dan ooit te worden, voorspelt de organisatie. De boekenmarkt op de Middel burgse Markt telt deze keer zo'n tachtig kramen. Ook dit jaar komt de grootste mobiele boekenkast van Europa naar Middelburg. Daarnaast rijn er kramen met ansichtkaar ten en een stand van de Soropti- j mistenclub. De opbrengst van de boeken die deze organisatie verkoopt, gaat naar een goed doel. Voor de kinderen is er een draai- t molen geregeld. Vier jaar gele- den ontstond het idee voor de boekenmarkt. i VROUWENPOLDER - Tijdens de paasdagen zijn vijf mensen I bekeurd omdat ze zich zonder geldige toegangskaart ophiel- I, den in de duinen van het Water wingebied in Vrouwenpolder. Men ontvingen een boete van 28 euro. Geen valschermen op vliegveld (OimWIaurits Sep AflNEMUIDEN - Zeeland Air- port staat niet toe dat parachu tisten op het vliegveldterrein landen. Volgens de directie is het terrein daarvoor te klein. De banen liggen te dicht bi j een mo gelijke afspringplek. De veilig heid van zowel parachutisten alsvliegtuigen zou in gevaar ko men. „Landen op het veld is niet mo gelijk", stelt directeur P. Geysen van Zeeland Airport. Hij bena drukt dat dit geen onwillige houding is, maar een afwijzing gebaseerd op uitgebreid onder zoek. Volgens hem is veel tijd ge stoken in een oriëntatie bij an dere kleinere vliegvelden waar parachutisten wel op het lucht vaartterrein landen. Geysen: „We hebben met de vel den in Hilversum, Texel en Teu gen gesproken, maar we lopen elke keer op tegen de kleine af standen op ons veld. Zeeland Airport is vier keer zo klein als die andere velden. De uiteinde lijke conclusie moet dus luiden dat het hier niet veilig kan. Parachutisten van het Paracen trum Zeeland, dat is gevestigd opZeeland Airport, springen nu op twee locaties in Middelburg |(Arnemuiden, Kleverskerke) en op twee in Borsele (Sinoutsker- ke.Lewedorp). Vanwege klach tenvan omwonenden wordt ge zocht naar één nieuwe locatie. Een werkgroep met vertegen woordigers van de gemeenten Middelburg, Goes en Borsele en de provincie heeft een voorkeur voor het vliegveld als springlo- catie. Ook het Paracentrum Zeeland zou graag dichterbij het vlieg veldmensen laten springen. Het bedrijf moet parachutisten nu met busjes van de springlocaties ophalen en terugbrengen naar bet vliegveld voordat een nieu- wesprong kan worden gemaakt. Springen op of heel dichtbij het vliegveld heeft niet alleen het economische voordeel dat meer vluchten kunnen worden ge maakt en dus meer mensen kun nen springen. Volgens J. B. Rienks van het Paracentrum Zeeland wordt het financieel dan ook aantrekkelijk een an der vliegtuig aan te schaffen, of het huidige vliegtuig aan te pas sen, waardoor de geluidsover last voor omwonenden veel minder wordt. Een groter en stiller vliegtuig is volgens Rienks nu economisch niet inte ressant. Het duurt te lang voor dat het aan een volgende vlucht kan beginnen. De motor zou tussendoor uitgezet moeten worden; dat beperkt de levens duur aanzienlijk. De investe ring kan niet worden terugver diend. Het huidige vliegtuig uit rusten met een stillere motor is een optie, en die wordt serieus bekeken. „Meer activiteiten op het veld zou ook voor ons inte ressant zijn. Dat maakt Zeeland Airport extra aantrekkelijk", zegt Geysen. „Maar het zit er ge woon niet in." De provincie, ge meenten, de vliegvelddirectie en het Paracentrum Zeeland gaan nu op zoek naar een andere springlocatie die de huidige vier kan vervangen, die dicht bij het vliegveld ligt maar de veiligheid van parachutisten en piloten niet in gevaar brengt en die de overlast voor omwonenden be perkt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 33