Strak in het pak en stipt volgens schema
Maxima komt ook
fiets-voetveer dopen
Pasen in de Zandkreeksluis
Vergeefse
zoektocht na
noodsignaal
Middelburgse
boekenmarkt
groter dan ooit
Boetes voor
i duinwandeling
zonder kaart
Iceland Airport te klein om parachutisten veilig te laten landen
Bijl
Dronkelap hindert politie
Arrestatie na gratis drank
Babbeltruc mislukt in Bru
Wedstrijdje fiets gooien bestraft
Nekklachten na botsing
Controle sluitingsuur
Inbraak in campingsupermarkt
dinsdag 22 april 2003
ISPl
foto's Ruben Oreel
platte plasmaschermen. Want
achter het bordes is slechts
plaats voor de belangrijkste
genodigden. En hun kinderen,
die speciaal meekomen om
Maxima te zien.
De pers is streng een plek in de
hoek gewezen. „Daar en niet
anders. Nee, dat kan echt niet",
beveelt de RVD-dame een ei
genwijze plaatjesschieter. Een
stoel, trap en oude kast worden
geronseld om Maxima toch be
ter te kunnen zien.
Wederom stipt volgens schema
rijdt een koninklijke Volvo om
11.00 uur dok 2 in. Maxima
krijgt een bloemetje van Ca
thérine So-Hae van Ameijden,
de negen jaar oude dochter van
de directeur scheepsnieuw-
bouw van de KSG. Samen met
KSG-directeur Berkvens stapt
de prinses op het bordes. „Ik
doop u Evertsen en wens u en
uw bemanning een behouden
vaart." Mocht Maxima het
spontaan vergeten zijn, geen
ramp. De spreuk staat nog eens
keurig in grote letters op de ka
theder geschreven. De fles
klettert in één keer tegen de
scheepsromp uit elkaar. De
marinierskapel speelt het Wil
helmus. Berkvens: „Ik nodig u
uit om het schip van de laatste
beletselen te bevrijden."
Strijdvaardig pakt Maxima
een bijl en hakt een kabel door,
waardoor de trossen losschie
ten. Sleepboten trekken de
Evertsen het dok uit.
Sober vaart het fregat weg.
Geen muziek, geen getoeter,
geen gej oei. Wél een zwaaiende
Maxima.
KERKWERVE - Een 52-jarige inwoner van de gemeente
Schouwen-Duiveland is zaterdagavond door de politie op de
bon geslingerd wegens openbare dronkenschap en het nege
ren van een politiebevel. Op de provinciale weg bij Kerkwerve
was een 19-jarige automobilist uit Zierikzee door onbekende
oorzaak met zijn auto over de kop geslagen en in de sloot be
land. De 52-jarige man meende het verkeer te moeten regelen,
maar bracht daarbij het verkeer dusdanig in gevaar dat de po
litie hem sommeerde daarmee te stoppen. Dat weigerde de
dronken man waarop hij in de kraag werd gevat. De 19-jarige
automobilist is naar het ziekenhuis gebracht.
VLISSINGEN - Twee Vlissingers zijn zondagavond aange
houden wegens openbare dronkenschap. De twee, 38 en 54
jaar oud, waren rond twaalf uur op het Arsenaalplein uit een
horecagelegenheid gezet omdat ze de barrekening niet kon
den betalen. Buiten gingen ze zo tekeer, dat de politie er aan te
pas moest komen.
BRUINISSE - Een onbekende persoon heeft zaterdag in Brui-
nisse geprobeerd een bejaarde vrouw op te lichten. De man
belde bij haar aan en probeerde door middel van een babbel
truc de vrouw haar bankpasje afhandig te maken. De Bruse
vertrouwde het zaakje niet en werkte de man de deur uit.
GOES - Twee Goesenaars zijn zondagnacht op de bon geslin
gerd omdat ze op de Grote Markt in hun woonplaats een wed
strijdje deden wie een fiets het verste weg kon gooien. De fiets
was van iemand anders. De Goesenaars waren 20 en 22 jaar.
NISSE - Een 35-jarige vrouw uit Heinkenszand heeft zater
dagmiddag nekklachten overgehouden aan een kop-staart-
botsing in Nisse. Rond twee uur reed een 7 6-jarige automobi
liste uit de gemeente Borsele op de Rondepolderdijk in op de
stilstaande auto van de vrouw uit Heinkenszand. De bejaarde
bestuurster zag de auto te laat. Ter plaatse is de vrouw uit
Heinkenszand door ambulancepersoneel onderzocht.
THOLEN - De politie heeft proces-verbaal opgemaakt tegen
een horecagelegenheid in Tholen, omdat er gisterochtend
rond half drie nog twintig personen met drank aanwezig wa
ren.
VLISSINGEN - In een supermarkt op een camping in de ge
meente Veere is in de nacht van zondag op maandag ingebro
ken. Er werd voor duizenden euro's aan fotoapparatuur mee
genomen. Verder zijn er sigaretten gestolen en werd er geld uit
de kassa's gehaald.
Uit een woning in Oostkapelle verdween zondagmiddag een
portefeuille en een portemonnee. In de portemonnee zaten
onder meer een rijbewijs, autopapieren, bankpassen en een
paar honderd euro.
door Jeffrey Kutterink bouwd, compleet met appara
tuur en leidingen. De afbouw en
VLISSINGEN - Prinses Maxi- inbedrijfstelling gebeurt op
ma brengt binnen een jaar weer Vlissingen-Oost. De Evertsen is
een bezoek aan de Koninklijke 144 meterlang, 18,8 meter breed
Schelde Groep in Vlissingfen. en heeft een diepgang van 5 me-
Dan heeft ze de eer om het naar ter. Het fregat is uitgerust met
haar vernoemde fietsvoetveer te de modernste apparatuur,
dopen. wordt voortgestuwd door een
combinatie van gasturbines en
Dat kondigde KSG-directeur R. dieselmotoren met een maxi-
Berkvens zaterdagochtend aan mumsnelheid van 29 knopen
na de doop door Maxima van het (ruim 53 km per uur). De af-
marinefregat Evertsen. Berk- bouwperiode duurt nog tot sep-
vens stond ook even stil bij de si- tember volgend jaar, waarna
tuatie van het bedrijf. Sinds de het schip een proefvaart maakt,
overname van de aandelen door In maart 2005 neemt de Konink-
Damen Shipyards is volgens lijke Marine het fregat officieel
hem veel gebeurd. Hij doelde in gebruik.
onder meer op de koersverande-
ring van de scheepswerf.
Behalve het bouwen van luxe
jachten bij AmelsSchelde, richt
het bedrijf zich meer en meer op
exportopdrachten. Het aantal
orders van de marine neemt af,
mede door de bezuinigingen bij
Defensie. Daardoor is de toe
komst van de bedrijf niet zonder
meer zorgeloos, aldus Berkvens.
De directeur materieel Konink- BRESKENS - De Koninklijke
lijke Marine, schout-bij-nacht Nederlandse Redding Maat-
P. van der Struis, herinnerde de schappij (KNRM) heeft zater-
genodigden eraan dat Evertsen dagavond vergeefs gezocht naar
een scheepsnaam is met een lan- een schip in nood tussen Bres-
ge traditie. Het fregat Evertsen kens en Cadzand. Er werd alarm
is het achtste in een rij marine- geslagen nadat een rode vuur
schepen die zijn vernoemd naar pijl was gezien voor de kust van
de zeventiende-eeuwse zeehei- Breskens.
den, de gebroeders Johan en
Cornelis Evertsen. „Die rij be- De noodvuurpijl is mogelijk af-
gintin 1804 met een kanonneer- geschoten door lieden die op het
schoener, gevolgd door een li- strand bij de Zwarte Polder in
nieschip van tachtig stukken Nieuwvliet aan het feesten wa-
dat in het begin van de negen- ren.
tiende eeuw dienst deed in Ne- De rode vuurpijl was door ver-
derlands-Indië", aldus Van der schillende mensen gezien en de
Struis. „Bijna een halve eeuw reddingboten Zeemanshoop en
later wordt een van de eerste de Winifred Lucy werden om
fregatten met stroomvermogen, tien uur opgeroepen het gebied
Zr. Ms. Evertsen gedoopt. Eind te gaan afzoeken. Een uur lang
van de negentiende eeuw is het hebben de twee boten de omge-
een pantserschip dat de naam ving afgezocht. In het hele ge-
Evertsen draagt, gevolgd door biedwerdniksgezien.Depolitie
twee torpedobootjagers die res- en de KNRM zochten met auto's
pectievelijk in 1928 en 1946 in ook op de stranden. Bij de Zwar-
dienst zijn gesteld." te Polder in Nieuwvliet troffen
\AI I#l* ze een 8roeP mensen aan die
W ereialOp rond een kampvuur een feestje
De laatste Evertsen werd in vierden. De politie onderzoekt
1967 in gebruik genomen en nog of een van hen de noodpijl
heeft tot 1989 deel uitgemaakt heeft afgeschoten. De beide red-
van de Koninklijke Marine. Vol- dingboten waren rond elf uur
gens Van der Struis behoort de weer in het station in Breskens.
huidige Evertsen tot 'de absolu- De KNRM reageerde zondag-
te wereldtop op het gebied van middag op een noodoproep die
technologie en prestatie'. Het is niet loos bleek te zijn. Voor de
volgens de Stealth-technologie kust van Groede lag een motor-
gebouwd, waardoor het on- boot met motorpech. Redding
zichtbaar is voor vijandelijke boot Zeemanshoop nam de mo-
radarsystemen. torboot, De Dwarsligger, op
Het schip is in blokken opge- sleep.
jgorMieke van der Jagt
KAIS - De families Steenber-
5™ uit Son en Knoester uit
Wieveningen zullen Pasen
"03 niet snel vergeten. Het
siootste deel ervan brachten ze
J°°r in de Zandkreeksluis op
jachten Vaarwel en Blue
P Samen met nog vier fami-
'Mie ook de sluis niet konden
blaten vanwege een defect
de brug over de bypass.
Zondagmiddag voeren de
teenbergens en de Knoesters,
Ie allebei hun thuishaven in
rouvvershaven hebben, nog
het Veerse Meer op. Het
Wet bij de familie Steenbergen
ïas kapot en het gezin besloot
'teinRortgene, bij Delta Mari-
a'spullen voor de reparatie te
Jten. De kinderen Emiel en Jel-
,«®den als er een passanten-
-aatsje vrij was, eieren zoeken
.rtgene. Maar na het schut-
ging de nieuwe brug niet
dicht en ook niet meer
open. De motorjachtjes voeren
onder de brug door het Veerse
Meer op, maar de zeiljachten
met hun lange masten moesten
blijven liggen.
Reparateurs van Rijkswater
staat en van de aannemer die de
brug heeft geleverd, gingen aan
de slag. De schippers besloten
dan maar met een kapotte wc
naar Brouwershaven terug te
keren. Maar dat ging ook niet.
De oude brug is gekoppeld aan
de nieuwe. Bij wijze van beveili
ging kan die niet open als de
nieuwe brug niet gesloten is: een
maatregel om de doorgang van
ambulances en andere hulpver
leners te garanderen. Omdat
het brugdek weigerde dichter
bij het wegdek te komen dan een
meter, zaten de pleziervaarders
gevangen in de sluis.
De familie Steenbergen had
stoepkrijt aan boord, zodat de
jongens in plaats van eieren te
verven, een kroniek van het ge
beuren op de sluismuur konden
tekenen. Daar hadden ze ruim
schoots de tijd voor, want pas
gisteren na de middag was het
euvel opgelost.
Op het moment dat Steenber
gen, die een lift kreeg van een
Belgische buurschipper met een
auto in Wolphaartsdijk, de on
derdelen voor zijn toilet aan
boord bracht. Hij nam het zeke
re voor het onzekere en verliet
de sluis bij de eerste mogelijk
heid met een kapotte wc, rich
ting Brouwershaven.
De brug over de bypass zit nog
in de garantie. Mensen van
Rijkswaterstaat, de aannemer
en een softwaredeskundige zijn
zondag tot twaalf uur 's nachts
en de hele maandagochtend be
zig geweest om het defect te ver
helpen. De bediening van de
bruggen is volkomen computer
gestuurd, ingrijpen met de hand
is niet mogelijk. Rijkswater
staat gaat grondig onderzoeken
hoe het defect heeft kunnen ont
staan en wat er moet gebeuren
om dergelijke narigheid in de
toekomst te voorkomen.
Jelle en Emiel Steenbergen leggen hun belevenis in de Zandkreeksluis vast voor volgende passanten.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Cathérine So-Hae van Ameijden wacht geduldig tot ze haar bloemetje kan aanbieden aan het koninklijk bezoek.
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Niemand
durft het z-woord natuurlijk in
zijn mond te nemen. Want de
doop van het vierde luchtver-
dedigings- en commandofre
gat Evertsen is waar het om
draait, zaterdagochtend bij de
Koninklijke Schelde Groep in
Vlissingen. Alhoewel. De blik
ken op de buik van prinses
Maxima zijn niet te tellen.
Maar niemand kan haar be
trappen. „Ze zit nog strak in
het pak", klinkt het lacherig na
de plechtigheid van de tribune.
Maxima merkt weinig van die
overdreven aandacht. Ze is
dan al weer gevlogen.
een meter of vijftig het beste
van te maken. „Maxima",
roept een royaltywatcher nog.
Maar ze hoeft slechts een paar
meter te lopen en gunt de papa
razzi van de roddelpers geen
blik. „Nu even niet", moet ze
hebben gedacht. Commissaris
van de koningin Wim van Gel
der, de Vlissingse burgemees
ter Anneke van Dok (eveneens
met grote hoed) en KSG-direc
teur René Berkvens ontvangen
haar. Hand, glimlach. De prin
ses stapt in een hof auto. Weg is
ze. „Dat is niks", mopperen
drie fotografen bijna tegelij
kertijd.
Op het gezicht van de voor
lichtster van de Rijksvoorlich
tingsdienst (RVD) verschijnt
een glimlach van oor tot oor.
Het loopt gesmeerd. Ze bege
leidt het circus naar dok 2.
Maxima is intussen op weg
naar het hoofdkantoor van de
KSG. Daar wachten directeur
Kommer Damen van de Da-
men Shipyards Groep en vice-
admiraal Cees van Duyven-
dijk, bevelhebber der Zee
strijdkrachten, de koninklijke
hoogheid op.
In het dok verricht personeel
van de Schelde de laatste voor
bereidingen. Genodigden zoe
ken een plek op de tribunes. De
meesten zullen de plechtigheid
moeten volgtn via één van de
Drie jaar nadat haar schoon
moeder koningin Beatrix het
eerste fregat De Zeven Provin
ciën doopte, wacht Maxima de
schone taak. Nu is aan haar de
eer een fles kapot te gooien te
gen de romp van het laatste
fregat uit een serie van vier die
de KSG bouwt voor de Ko
ninklijke Marine. Het doopri-
tueel doet niemand de wenk
brauwen fronsen, het is
Maxima waar alle aandacht
naar uitgaat.
Zodra de helikopter boven de
parkeerplaats bij Dok 2
zweeft, schieten fotografen
hun eerste plaatjes. „Als er iets
gebeurt, moet je het wel heb
ben", beaamt er één als de
vliegmachine veilig is geland.
Horloges wijzen 10.25 uur.
Stipt op tijd. De prinses zwaait
haar benen naar buiten. Foto
grafen sissen: „Sjonge, had ze
geen grotere hoed kunnen uit
kiezen?" Ze proberen er van
Prinses Maxima en KSG-directeur R. Berkvens.
MIDDELBURG - De vierde edi
tie van Middelburg Boekenstad
op 4 mei belooft dit jaar groter
dan ooit te worden, voorspelt de
organisatie.
De boekenmarkt op de Middel
burgse Markt telt deze keer zo'n
tachtig kramen.
Ook dit jaar komt de grootste
mobiele boekenkast van Europa
naar Middelburg. Daarnaast
rijn er kramen met ansichtkaar
ten en een stand van de Soropti-
j mistenclub. De opbrengst van
de boeken die deze organisatie
verkoopt, gaat naar een goed
doel.
Voor de kinderen is er een draai-
t molen geregeld. Vier jaar gele-
den ontstond het idee voor de
boekenmarkt.
i VROUWENPOLDER - Tijdens
de paasdagen zijn vijf mensen
I bekeurd omdat ze zich zonder
geldige toegangskaart ophiel-
I, den in de duinen van het Water
wingebied in Vrouwenpolder.
Men ontvingen een boete van
28 euro.
Geen valschermen op vliegveld
(OimWIaurits Sep
AflNEMUIDEN - Zeeland Air-
port staat niet toe dat parachu
tisten op het vliegveldterrein
landen. Volgens de directie is
het terrein daarvoor te klein. De
banen liggen te dicht bi j een mo
gelijke afspringplek. De veilig
heid van zowel parachutisten
alsvliegtuigen zou in gevaar ko
men.
„Landen op het veld is niet mo
gelijk", stelt directeur P. Geysen
van Zeeland Airport. Hij bena
drukt dat dit geen onwillige
houding is, maar een afwijzing
gebaseerd op uitgebreid onder
zoek. Volgens hem is veel tijd ge
stoken in een oriëntatie bij an
dere kleinere vliegvelden waar
parachutisten wel op het lucht
vaartterrein landen.
Geysen: „We hebben met de vel
den in Hilversum, Texel en Teu
gen gesproken, maar we lopen
elke keer op tegen de kleine af
standen op ons veld. Zeeland
Airport is vier keer zo klein als
die andere velden. De uiteinde
lijke conclusie moet dus luiden
dat het hier niet veilig kan.
Parachutisten van het Paracen
trum Zeeland, dat is gevestigd
opZeeland Airport, springen nu
op twee locaties in Middelburg
|(Arnemuiden, Kleverskerke) en
op twee in Borsele (Sinoutsker-
ke.Lewedorp). Vanwege klach
tenvan omwonenden wordt ge
zocht naar één nieuwe locatie.
Een werkgroep met vertegen
woordigers van de gemeenten
Middelburg, Goes en Borsele en
de provincie heeft een voorkeur
voor het vliegveld als springlo-
catie.
Ook het Paracentrum Zeeland
zou graag dichterbij het vlieg
veldmensen laten springen. Het
bedrijf moet parachutisten nu
met busjes van de springlocaties
ophalen en terugbrengen naar
bet vliegveld voordat een nieu-
wesprong kan worden gemaakt.
Springen op of heel dichtbij het
vliegveld heeft niet alleen het
economische voordeel dat meer
vluchten kunnen worden ge
maakt en dus meer mensen kun
nen springen. Volgens J. B.
Rienks van het Paracentrum
Zeeland wordt het financieel
dan ook aantrekkelijk een an
der vliegtuig aan te schaffen, of
het huidige vliegtuig aan te pas
sen, waardoor de geluidsover
last voor omwonenden veel
minder wordt. Een groter en
stiller vliegtuig is volgens
Rienks nu economisch niet inte
ressant. Het duurt te lang voor
dat het aan een volgende vlucht
kan beginnen. De motor zou
tussendoor uitgezet moeten
worden; dat beperkt de levens
duur aanzienlijk. De investe
ring kan niet worden terugver
diend. Het huidige vliegtuig uit
rusten met een stillere motor is
een optie, en die wordt serieus
bekeken. „Meer activiteiten op
het veld zou ook voor ons inte
ressant zijn. Dat maakt Zeeland
Airport extra aantrekkelijk",
zegt Geysen. „Maar het zit er ge
woon niet in." De provincie, ge
meenten, de vliegvelddirectie
en het Paracentrum Zeeland
gaan nu op zoek naar een andere
springlocatie die de huidige vier
kan vervangen, die dicht bij het
vliegveld ligt maar de veiligheid
van parachutisten en piloten
niet in gevaar brengt en die de
overlast voor omwonenden be
perkt.