W9
Ruim
200 ton
staal
De Veersche Poort
Het gaat om uiterlijk en sfeer
I WOON
Extra ruimte
Speelplaatsjes
A Mezenhof
B Vinkenhof
C Zwanenhof
D Strandplevierhof
E Parelduikerhof
F Goudplevierhof
G Kievithof
H Watersniphof
X Sternlust
iHvertentie-exploitatie:
r(j en Midden-Zeeland: 0118-484369;
Jws-Vlaanderen: 0114-372770.
edactie: 0118-484413
mail: redactie@pzc.nl
jstbus 18,4380 AA Vlissingen.
aterdag 19 april 2003
j
Harmonie op alle fronten
Hij spreekt over 'veelvormigheid in harmonie', over 'le-
vensbestendig bouwen' en 'flexibele woonprogram-
ma's'. Architect Guus van Bebber heeft al heel wat woningen
en gebouwen in Zeeland vormgegeven aan zijn tekentafel.
Hij beziet zijn geesteskinderen met liefde. Een zwakke plek
heeft hij zeker voor de Middelburgse wijk Veersche Poort.
Daar verrijzen nu zeventien vrijstaande woningen van zijn
hand: genaamd Sternlust. Hij hecht sterk aan een individue
le uitstraling, aan privacy en aan een flexibele indeling van
een woning. Die elementen vindt hij sterk vertegenwoordigd
in de Veersche Poort.
Een wandeling door een nieuwbouwwijk in wording.
Het drijfhuis weerspiegelt in de
watergang die de Veersche
Poort doorsnijdt. De zon probeert
de koude wind te compenseren.
Ondanks die wind beweegt de wa
tervilla nauwelijks. De bovenste
verdieping biedt van achter de
glazen pui een schitterend uitzicht
over de wijk. „De watergang is de
rode draad, of beter gezegd de
blauwe draad door de wijk. Het
water is gericht op het centrum
van Middelburg. Vormt als het wa
re de verbinding met de stad", ver
telt architect Guus van Bebber. De
bewoners van de woningen paral
lel aan het drijfhuis hebben hun
terrassen al ingericht met potten
en tuinmeubilair. Onder één van
de terrassen dobbert een klein
roeibootje.
„De Veersche Poort heeft het ka
rakter van een moderne wijk, met
enorm veel variatie. Maar ook met
heldere lijnen en een duidelijke
structuur. Het hart van de wijk
wordt gevormd door de acht
woonhoven. Hoewel die hoven
verschillend zijn, brengen zij toch
harmonie in de wijk. Rondom die
hoven ligt een lange slingerende
wand van meer individuele wo
ningen. Dat zijn de twee-onder
eenkappers en vrijstaande types.
Ook allemaal projectmatig ont
wikkeld. Daarbuiten ligt een slin
ger met de kavels voor vrij e bebou
wing. Dat deel van de wijk biedt de
vrijheid om wat voor woning dan
ook te bouwen."
„Veel nieuwbouwwijken zijn frag
mentarisch gebouwd, deze zeker
niet. Je kunt hier spreken van veel
vormigheid in harmonie. Dat
komt omdat er een masterplan is
van architect Herman Hertzber
ger. Hij heeft de grote lijnen vast
gelegd en houdt de supervisie over
het hele project. Bij de verdere in
vulling zijn verschillende archi
tecten ingeschakeld. Maar alle
ideeën en plannen zijn eerst ge
toetst in een bouwteam. Daarin
zitten alle disciplines. Van ge
meente tot uitvoerder, van groen-
beheerder tot architect. Het is niet
zo van 'maak jij hof B. Ga maar
lekker naar huis en kom terug met
je uitgewerkte plannetje'. Alles
wordt in het bouwteam bespro
ken, vanaf de eerste schets. Ieder
een praat mee over de héle wijk,
dus ook over jouw plan."
Guus van Bebber maakt deel uit
van de Architecten Alliantie de
Putter, van Bebber, Minnen bv.,
die is ontstaan uit een fusie van
drie Zeeuwse bureaus. Deze groep
werkt in Zeeland, Brabant en de
Randstad. De Alliantie heeft ves
tigingen in Vlissingen, Goes en
Terneuzen. Van Bebber gaf onder
meer vorm aan de Brede School in
Middelburg; een woning in Vlis
singen gebaseerd op het Finse Pa
viljoen van de Wereldexpo '92;
veertig woningen in de Vlissingse
wijk Lammerenburg en het Keizer
Karei Hof in West-Souburg. De
Alliantie ontwerpt zowel wonin
gen als bedrijfspanden. Opvallend
is de dubbele woning Rondo die als
een burcht de entree van de Ter-
neuzense wijk Nieuw-Othene
markeert. Dit ontwerp van Chris
Kempe heeft een afwijkende ron
de vorm als basis, met op het dak
een Zeeuws strandhuisje als ac
cent. Het pand bestaat uit een
dubbele woning met op de begane
grond een multifunctionele ruim
te.
Multifunctionaliteit, ofwel flexi
bel bouwen is in opmars. De vaste
indeling van doorzonkamer, keu
ken, drie slaapkamers, badkamer
en zolder is geen dictaat meer.
Guus van Bebber spreekt in dit
verband van 'levensbestendig wo
nen'. „Je ziet dat de woonpro-
gramma's flexibeler worden. Je
kunt spreken van woonbestendig
leven. Dat betekent dat als je bij
voorbeeld slecht ter been zou ra
ken, je de hele woonomgeving op
de begane grond kunt brengen. Bij
de bouw moet daarvoor al gele
genheid gecreëerd worden door
middel van een extra multifunc
tionele ruimte. Die kun je eerst ge
bruiken als kantoor-aan-huis of
atelier en later als het nodig is
gaan benutten als slaapkamer. Je
ziet ook steeds meer dat wonen en
werken wordt samengetrokken."
Een voorbeeld van flexibel wonen
zijn de zogenaamde meegroeiwo
ningen die Hertzberger ontwierp
voor de Veersche Poort. De ruimte
binnen is flexibel. En er is gelegen-
Architect Guus van Bebber
heid om uit te bouwen. De Stern-
lustwoningen van Van Bebber
hebben ook een 'vrije' ruimte op de
begane grond. De huizen moeten
nog gebouwd worden. Op de stof
fige vlakte waar de huizen verrij
zen, zijn de contouren van de fun
dering al te onderscheiden. Een
kat ligt er lui te knipogen in de zon.
Die is straks wel z'n plekkie
kwijt...
Van Bebber wijst aan waar wat
moet komen. De extra ruimte is
een verlaagde aanbouw aan de lin
kerzijde. „Ik noem dat een pavil
joen. Het biedt niet alleen de en
tree naar de woning, maar ook
naar de tuin. Die extra ruimte
vormt bovendien een afscheiding
voor de achterliggende patiotuin,
waardoor de bewoner meer priva
cy heeft." Lachend: „Op die ma
nier hou je als ontwerper ook het
straatbeeld in de hand. Als dat pa
viljoen er niet was, zou iedereen
schuttingen gaan plaatsen om pri
vacy te krijgen. Mensen willen
veel meer individualiteit, vrijheid
en privacy. Overal zie je van die
Gamma-achtige tuinafscheidin-
gen. Vroeger legde men in een
nieuw huis eerst vloerbedekking,
nu zetten ze eerst de schutting."
De Middelburger Pim van Kem
pen gaat met zijn vrouw en hun
twee zoontjes in een Sternlust
huis wonen. Nummer 1 wordt hun
plek. „We hebben voor die huizen
gekozen vanwege die extra studio.
Voor ons wordt dat letterlijk een
studio. Naast mijn baan in het on
derwijs maak ik video's. Dat kan ik
dan straks thuis doen. We hebben
bewust voor de Veersche Poort ge
kozen omdat we het een mooie
wijk vinden. Er is veel groen. We
willen graag wat meer ruimte en
toch de geneugten van de stad in
de buurt. Ik vind het alleen erg
jammer dat er voor kinderen geen
voorzieningen zijn. Geen speel
plaatsjes, trapveldje of skatebaan.
Ik hoor dan wel dat die speelvoor-
zieningen nog komen, maar ze zijn
nu al jaren bezig en er is nog niets."
De Sternlustwoningen bestaan uit
een woongedeelte van twee bouw
lagen met een lessenaarskap van
zilvergrijs metaal. Deze kap lijkt
los van de woning te liggen door
dat er een glazen pui is aange
bracht aan de zijgevels. „Veel
mensen hebben er moeite mee dat
de woningen in de Veersche Poort
geen 'echt' dak hebben en dus geen
zolder. Omdat er geen zolders zijn,
moet je die ruimte als het ware
compenseren. Ik vind zo'n pavil
joen dan een veel aardiger oplos
sing. Het is er licht, er zijn geen
schuine wanden en j e kunt het pri
ma bij de woning betrekken. Een
zolder heeft zo z'n beperkingen."
„Mijn opdracht was een woning te
ontwerpen met een 'individuele
uitstraling'. Het moest ook een
'gezellige woning' worden. Ik
moest natuurlijk rekening houden
met de architectuur van Hertzber
ger. De Sternlusthuizen liggen in
het verlengde van Hertzbergers
lamelwoningen. Vandaar dat mijn
ontwerp ook vrij smal en diep is.
Ook qua kleur moest ik een en an
der afstemmen. De witte steen
sluit goed aan bij de andere wo
ningen. Zo behoudt je de harmo
nie. Probeer maar, als je door je
oogharen kijkt zie je steeds dezelf
de kleur, maar als je individueel
gaat kijken zie jetoch verschil. Om
wat contrast aan te brengen, is in
Op deze luchtfoto is een
deel van de wijk met de
computer ingetekend.
Vanaf de
Sternlustwoningen moet
in noordelijke richting nog
gebouwd worden.
foto P. Buteijn
het paviljoen veel hout verwerkt.
Dat geeft meer een tuinidee en is
een tegenstelling tot het gemetsel
de woonblok.
Na de Veersche Poort wachten er
nog voldoende uitdagingen voor
Van Bebber. Hij is bezig met de op
zet van een woonzorgcomplex, de
uitbreiding van de walraderketen
in Vlissingen en nieuwbouw voor
het Regionaal Pedagogisch Cen
trum Zeeland bij de Hoge School
Zeeland. „Ik heb gemerkt dat het
projectmatig werken met een
bouwteam heel goed gaat. Je pept
elkaar op, kunt elkaar bevruch
ten. Op die manier ontstaan
nieuwbouwwijken met een meer
waarde. Dat zie je in de Veersche
Poort duidelijk terug. Veel nieuw
bouwwijken worden aan het eind
nog even gestoffeerd met wat
groen en hier en daar een lan
taarnpaal." Hij wijst om zich heen:
„Hier is van het begin af aan ge
sproken over de inrichting van de
wijk. Dat komt duidelijk naar vo
ren, zeker in de hoven. De binnen
pleinen zijn echte ontmoetings
punten voor de bewoners. Met
groen en zitruimte."
De huidige bewoners zijn over het
algemeen al gesetteld. Uit een
openstaande schuifpui steken
twee witgesokte voeten. Lekker
genieten van het zonnetje. Uit de
wind.
Annemarie Zevenbergen
De eerste paal voor de
bouw van de wijk De
Veersche Poort in Middel
burg werd in 1999 geslagen.
Daaraan vooraf gingen jaren
van bedenken, plannen, te
kenen en het afgeven van
vergunningen. Voor de reali
satie van het project werd
een VOF opgericht waarin
u'tvoerder WBU en Woon-
goed Middelburg zitten. Ar
chitect Herman Hertzberger
ontwierp de structuur van de
wijk en fungeert gedurende
het hele bouwproces als su
pervisor. Daarnaast is er een
bouwteam waarin alle ont
wikkelingen besproken wor
den.
Het bouwrijp maken van het
totale terrein gebeurt in ge
deeltes, perbouwfase. Er zijn
vier bouwfasen, per fase
neemt het bouwrijp maken
ongeveer drie maanden in
beslag. De eerste woningen
verschenen aan het Kievit
hof. Een van de acht hoven
die het hart van de wijk vor
men. Fase 12 en een deel van
3 A zijn nu afgerond. Stern
lust, de Veersche Sprink, Hof
Weyde Line en het Vinkenhof
zijn onderdeel van 3A.
Fase 3 B beslaat de bouw van
het laatste hof gelegen aan
het Mezenhof, grenzend aan
de Nadorstweg. De definitie
ve naam van die twee laatste
hoven is nog niet bekend. Fa
se 4 bestaat uit de bouw van
een winkelcentrum van 3000
vierkante meter winkel
ruimte en zo'n 130 apparte
menten. Na afbouw van de
Sternlustvilla's resteren nog
268 te bouwen woningen, va
riërend van vrijstaand tot
twee-onder-eenkap- en ap
partementen. Projectleider
nieuwbouw van Woongoed
Middelburg PT. Harting ver
wacht dat de bouw eind
2006/begin 2007 afgerond
zal zijn.
Bouwmaterialen
vanaf aanvang bouw tot nu
toe gebruikt:
19.000 m3 beton
225.000 kg staal
13.000 m2 HoutSkeletBouw
1.710.000 stenen
9.600 m2 gevelstucwerk
63.240 m2 grond
Woningaantallen
tot nu toe gebouwd:
360 woningen
1 drijfhuis van Herman
Herzberger, in juli 2002
opengsteld voor het publiek.
Het doet nu dienst als infor
matiecentrum.
Bewoners
tot nu toe:
ca. 1000 nieuwe bewoners
Werkers
67 bouwvakkers per dag
9 architectenbureaus
10 adviseurs
1 supervisor
2 makelaars kantoren
4 werkvoorbereiders
3 projectleiders
2 directeuren
6 ambtenaren
Bouwtijd
aanvang bouw: 1999.
bouwrijp maken grond: drie
maanden per fase
afronding bouw eind 2006/
begin 2007
"kserie woonberoepen staat
Wcelijfcs een beroep op het
Wvon wonen centraal. De
uiteenlopende personen
-n aan bod; van stucadoor
en architect tot ambtenaar
bm We^standcommissie of
loasser. Vandaag staat de
Keukenverkoper centraal.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Naam: Eric Pors (32)
Woonplaats: Kerkwerve
Beroep: verkoper keukens
Belangrijkste gereedschap:
schetspotlood
Eric Pors loopt door zijn showroom
aan de rand van Zierikzee en prijst
op een zeer ontwapenende manier een
Italiaanse keuken aan. Daar is niets Ita
liaans aan; geen grootse gebaren, geen
overdonderde woordenstroom. Hij
houdt het eenvoudig en laat als het ware
de keuken het werk doen.
Pors zit al heel wat jaren in de keukens.
Ooit liep hij tijdens zijn opleiding wo
ninginrichting stage bij een keukenbe
drijf in Rotterdam. De combinatie van
creativiteit, commercie en techniek be
viel hem zeer goed. Het bedrijf had dat
snel door en vroeg hem te blijven.
Hij heeft nu ruim een jaar zijn eigen on
derneming en verkoopt exclusieve Itali
aanse keukens van de merken Binova en
Effeti. De Italiaanse sfeer, de aandacht
voor het uiterlijk, dat spreekt hem aan.
„Het ontwerp gaat verder dan een deur
en een greep." Hij laat enkele brochures
zien en wijst naar de detaillering. Hij
heeft maar een woord nodig om die keu
kens te beschrijven: „Mooi." Verder
zwijgt hij en wacht tot de klant reageert.
Hij vindt het werk leuk. Niet alleen
dankzij de eerder genoemde combinatie.
Maar ook wegens het persoonlijk con
tact. Want mensen komen tot vier keer
terug naar Zierikzee voor de koop geslo
ten is. Hij leert zijn klanten dan ook rede
lijk goed kennen.
Hij heeft bewust voor Zierikzee als vesti
gingsplaats voor zijn winkel gekozen.
Een plaats aan een van de vele woonbou
levard in de wijde omtrek ziet hij name
lijk niet zitten. Zijn publiek moet voor
zijn keukens komen. D^J, werkt, zo verze
kert hij. Met een zekere trots vertelt hij
dat zijn klanten tot in Amsterdam zitten.
Dankzij internet weten velen hem im
mers te vinden.
Zijn keukens zijn niet goedkoop, geeft hij
direct toe. Tienduizend euro is echt het
minimumbedrag dat neergelegd moet
worden. Vervolgens is de 'sky the limit'.
Jarenlang werd de keuken als het ware
gebouwd rondom een zeer dominant for
nuis. Die trend is over z'n hoogtepunt.
Het fornuis wordt zeker door de Italiaan
se merken nu weer meer geïntegreerd in
het keukenblok. Hij laat bijna glunde
rend het nieuwste snufje van Binova
zien; vier kookpitten op een lijn. De ko
per kan kiezen of hij ze vooraan in het
blok wenst, in het midden of achteraan.
In het laatste geval kan hij voor de kook
pitten zijn groenten en vlees snijden.
Staan ze vooraan dan kunnen de kruiden
en oliën achter de pitten staan.
Zijn klanten zijn zowel jong als oud. Ze
komen bij hem als ze een huis hebben ge
kocht. Ook als de keuken inbegrepen was
bij de koop, willen ze in de regel een nieu
we. Een keuken is immers iets zeer per
soonlijks, weet hij als geen ander. Een be
staande keuken heeft vaak niet de juiste
sfeer, niet de juiste apparatuur. Een
nieuwe is dan vaak de oplossing.
Klanten komen ook bij hem omdat ze de
eigen keuken willen vervangen. Dat zijn
vaak mensen van in de vijftig die nog een
keer iets nieuws willen. Die hebben vijf
tien jaar of langer met hun oude gedaan
en willen nog een keer, 'nu het nog kan',
iets nieuws.
De kopers die bij hem komen, zijn beslist
niet allemaal enthousiaste koks. Deels
wel natuurlijk. Maar een aantal komt bij
hem omdat ze 'niet op een simpel kratje
willen zitten'. Die gaan voor de vormge
ving, de uitstraling van een Italiaanse
keuken.
,y Emile Calon
•-11 jj'T*. 'I I'll 1 ifnJ.UT."J»W114r "ja