W9 Ruim 200 ton staal De Veersche Poort Het gaat om uiterlijk en sfeer I WOON Extra ruimte Speelplaatsjes A Mezenhof B Vinkenhof C Zwanenhof D Strandplevierhof E Parelduikerhof F Goudplevierhof G Kievithof H Watersniphof X Sternlust iHvertentie-exploitatie: r(j en Midden-Zeeland: 0118-484369; Jws-Vlaanderen: 0114-372770. edactie: 0118-484413 mail: redactie@pzc.nl jstbus 18,4380 AA Vlissingen. aterdag 19 april 2003 j Harmonie op alle fronten Hij spreekt over 'veelvormigheid in harmonie', over 'le- vensbestendig bouwen' en 'flexibele woonprogram- ma's'. Architect Guus van Bebber heeft al heel wat woningen en gebouwen in Zeeland vormgegeven aan zijn tekentafel. Hij beziet zijn geesteskinderen met liefde. Een zwakke plek heeft hij zeker voor de Middelburgse wijk Veersche Poort. Daar verrijzen nu zeventien vrijstaande woningen van zijn hand: genaamd Sternlust. Hij hecht sterk aan een individue le uitstraling, aan privacy en aan een flexibele indeling van een woning. Die elementen vindt hij sterk vertegenwoordigd in de Veersche Poort. Een wandeling door een nieuwbouwwijk in wording. Het drijfhuis weerspiegelt in de watergang die de Veersche Poort doorsnijdt. De zon probeert de koude wind te compenseren. Ondanks die wind beweegt de wa tervilla nauwelijks. De bovenste verdieping biedt van achter de glazen pui een schitterend uitzicht over de wijk. „De watergang is de rode draad, of beter gezegd de blauwe draad door de wijk. Het water is gericht op het centrum van Middelburg. Vormt als het wa re de verbinding met de stad", ver telt architect Guus van Bebber. De bewoners van de woningen paral lel aan het drijfhuis hebben hun terrassen al ingericht met potten en tuinmeubilair. Onder één van de terrassen dobbert een klein roeibootje. „De Veersche Poort heeft het ka rakter van een moderne wijk, met enorm veel variatie. Maar ook met heldere lijnen en een duidelijke structuur. Het hart van de wijk wordt gevormd door de acht woonhoven. Hoewel die hoven verschillend zijn, brengen zij toch harmonie in de wijk. Rondom die hoven ligt een lange slingerende wand van meer individuele wo ningen. Dat zijn de twee-onder eenkappers en vrijstaande types. Ook allemaal projectmatig ont wikkeld. Daarbuiten ligt een slin ger met de kavels voor vrij e bebou wing. Dat deel van de wijk biedt de vrijheid om wat voor woning dan ook te bouwen." „Veel nieuwbouwwijken zijn frag mentarisch gebouwd, deze zeker niet. Je kunt hier spreken van veel vormigheid in harmonie. Dat komt omdat er een masterplan is van architect Herman Hertzber ger. Hij heeft de grote lijnen vast gelegd en houdt de supervisie over het hele project. Bij de verdere in vulling zijn verschillende archi tecten ingeschakeld. Maar alle ideeën en plannen zijn eerst ge toetst in een bouwteam. Daarin zitten alle disciplines. Van ge meente tot uitvoerder, van groen- beheerder tot architect. Het is niet zo van 'maak jij hof B. Ga maar lekker naar huis en kom terug met je uitgewerkte plannetje'. Alles wordt in het bouwteam bespro ken, vanaf de eerste schets. Ieder een praat mee over de héle wijk, dus ook over jouw plan." Guus van Bebber maakt deel uit van de Architecten Alliantie de Putter, van Bebber, Minnen bv., die is ontstaan uit een fusie van drie Zeeuwse bureaus. Deze groep werkt in Zeeland, Brabant en de Randstad. De Alliantie heeft ves tigingen in Vlissingen, Goes en Terneuzen. Van Bebber gaf onder meer vorm aan de Brede School in Middelburg; een woning in Vlis singen gebaseerd op het Finse Pa viljoen van de Wereldexpo '92; veertig woningen in de Vlissingse wijk Lammerenburg en het Keizer Karei Hof in West-Souburg. De Alliantie ontwerpt zowel wonin gen als bedrijfspanden. Opvallend is de dubbele woning Rondo die als een burcht de entree van de Ter- neuzense wijk Nieuw-Othene markeert. Dit ontwerp van Chris Kempe heeft een afwijkende ron de vorm als basis, met op het dak een Zeeuws strandhuisje als ac cent. Het pand bestaat uit een dubbele woning met op de begane grond een multifunctionele ruim te. Multifunctionaliteit, ofwel flexi bel bouwen is in opmars. De vaste indeling van doorzonkamer, keu ken, drie slaapkamers, badkamer en zolder is geen dictaat meer. Guus van Bebber spreekt in dit verband van 'levensbestendig wo nen'. „Je ziet dat de woonpro- gramma's flexibeler worden. Je kunt spreken van woonbestendig leven. Dat betekent dat als je bij voorbeeld slecht ter been zou ra ken, je de hele woonomgeving op de begane grond kunt brengen. Bij de bouw moet daarvoor al gele genheid gecreëerd worden door middel van een extra multifunc tionele ruimte. Die kun je eerst ge bruiken als kantoor-aan-huis of atelier en later als het nodig is gaan benutten als slaapkamer. Je ziet ook steeds meer dat wonen en werken wordt samengetrokken." Een voorbeeld van flexibel wonen zijn de zogenaamde meegroeiwo ningen die Hertzberger ontwierp voor de Veersche Poort. De ruimte binnen is flexibel. En er is gelegen- Architect Guus van Bebber heid om uit te bouwen. De Stern- lustwoningen van Van Bebber hebben ook een 'vrije' ruimte op de begane grond. De huizen moeten nog gebouwd worden. Op de stof fige vlakte waar de huizen verrij zen, zijn de contouren van de fun dering al te onderscheiden. Een kat ligt er lui te knipogen in de zon. Die is straks wel z'n plekkie kwijt... Van Bebber wijst aan waar wat moet komen. De extra ruimte is een verlaagde aanbouw aan de lin kerzijde. „Ik noem dat een pavil joen. Het biedt niet alleen de en tree naar de woning, maar ook naar de tuin. Die extra ruimte vormt bovendien een afscheiding voor de achterliggende patiotuin, waardoor de bewoner meer priva cy heeft." Lachend: „Op die ma nier hou je als ontwerper ook het straatbeeld in de hand. Als dat pa viljoen er niet was, zou iedereen schuttingen gaan plaatsen om pri vacy te krijgen. Mensen willen veel meer individualiteit, vrijheid en privacy. Overal zie je van die Gamma-achtige tuinafscheidin- gen. Vroeger legde men in een nieuw huis eerst vloerbedekking, nu zetten ze eerst de schutting." De Middelburger Pim van Kem pen gaat met zijn vrouw en hun twee zoontjes in een Sternlust huis wonen. Nummer 1 wordt hun plek. „We hebben voor die huizen gekozen vanwege die extra studio. Voor ons wordt dat letterlijk een studio. Naast mijn baan in het on derwijs maak ik video's. Dat kan ik dan straks thuis doen. We hebben bewust voor de Veersche Poort ge kozen omdat we het een mooie wijk vinden. Er is veel groen. We willen graag wat meer ruimte en toch de geneugten van de stad in de buurt. Ik vind het alleen erg jammer dat er voor kinderen geen voorzieningen zijn. Geen speel plaatsjes, trapveldje of skatebaan. Ik hoor dan wel dat die speelvoor- zieningen nog komen, maar ze zijn nu al jaren bezig en er is nog niets." De Sternlustwoningen bestaan uit een woongedeelte van twee bouw lagen met een lessenaarskap van zilvergrijs metaal. Deze kap lijkt los van de woning te liggen door dat er een glazen pui is aange bracht aan de zijgevels. „Veel mensen hebben er moeite mee dat de woningen in de Veersche Poort geen 'echt' dak hebben en dus geen zolder. Omdat er geen zolders zijn, moet je die ruimte als het ware compenseren. Ik vind zo'n pavil joen dan een veel aardiger oplos sing. Het is er licht, er zijn geen schuine wanden en j e kunt het pri ma bij de woning betrekken. Een zolder heeft zo z'n beperkingen." „Mijn opdracht was een woning te ontwerpen met een 'individuele uitstraling'. Het moest ook een 'gezellige woning' worden. Ik moest natuurlijk rekening houden met de architectuur van Hertzber ger. De Sternlusthuizen liggen in het verlengde van Hertzbergers lamelwoningen. Vandaar dat mijn ontwerp ook vrij smal en diep is. Ook qua kleur moest ik een en an der afstemmen. De witte steen sluit goed aan bij de andere wo ningen. Zo behoudt je de harmo nie. Probeer maar, als je door je oogharen kijkt zie je steeds dezelf de kleur, maar als je individueel gaat kijken zie jetoch verschil. Om wat contrast aan te brengen, is in Op deze luchtfoto is een deel van de wijk met de computer ingetekend. Vanaf de Sternlustwoningen moet in noordelijke richting nog gebouwd worden. foto P. Buteijn het paviljoen veel hout verwerkt. Dat geeft meer een tuinidee en is een tegenstelling tot het gemetsel de woonblok. Na de Veersche Poort wachten er nog voldoende uitdagingen voor Van Bebber. Hij is bezig met de op zet van een woonzorgcomplex, de uitbreiding van de walraderketen in Vlissingen en nieuwbouw voor het Regionaal Pedagogisch Cen trum Zeeland bij de Hoge School Zeeland. „Ik heb gemerkt dat het projectmatig werken met een bouwteam heel goed gaat. Je pept elkaar op, kunt elkaar bevruch ten. Op die manier ontstaan nieuwbouwwijken met een meer waarde. Dat zie je in de Veersche Poort duidelijk terug. Veel nieuw bouwwijken worden aan het eind nog even gestoffeerd met wat groen en hier en daar een lan taarnpaal." Hij wijst om zich heen: „Hier is van het begin af aan ge sproken over de inrichting van de wijk. Dat komt duidelijk naar vo ren, zeker in de hoven. De binnen pleinen zijn echte ontmoetings punten voor de bewoners. Met groen en zitruimte." De huidige bewoners zijn over het algemeen al gesetteld. Uit een openstaande schuifpui steken twee witgesokte voeten. Lekker genieten van het zonnetje. Uit de wind. Annemarie Zevenbergen De eerste paal voor de bouw van de wijk De Veersche Poort in Middel burg werd in 1999 geslagen. Daaraan vooraf gingen jaren van bedenken, plannen, te kenen en het afgeven van vergunningen. Voor de reali satie van het project werd een VOF opgericht waarin u'tvoerder WBU en Woon- goed Middelburg zitten. Ar chitect Herman Hertzberger ontwierp de structuur van de wijk en fungeert gedurende het hele bouwproces als su pervisor. Daarnaast is er een bouwteam waarin alle ont wikkelingen besproken wor den. Het bouwrijp maken van het totale terrein gebeurt in ge deeltes, perbouwfase. Er zijn vier bouwfasen, per fase neemt het bouwrijp maken ongeveer drie maanden in beslag. De eerste woningen verschenen aan het Kievit hof. Een van de acht hoven die het hart van de wijk vor men. Fase 12 en een deel van 3 A zijn nu afgerond. Stern lust, de Veersche Sprink, Hof Weyde Line en het Vinkenhof zijn onderdeel van 3A. Fase 3 B beslaat de bouw van het laatste hof gelegen aan het Mezenhof, grenzend aan de Nadorstweg. De definitie ve naam van die twee laatste hoven is nog niet bekend. Fa se 4 bestaat uit de bouw van een winkelcentrum van 3000 vierkante meter winkel ruimte en zo'n 130 apparte menten. Na afbouw van de Sternlustvilla's resteren nog 268 te bouwen woningen, va riërend van vrijstaand tot twee-onder-eenkap- en ap partementen. Projectleider nieuwbouw van Woongoed Middelburg PT. Harting ver wacht dat de bouw eind 2006/begin 2007 afgerond zal zijn. Bouwmaterialen vanaf aanvang bouw tot nu toe gebruikt: 19.000 m3 beton 225.000 kg staal 13.000 m2 HoutSkeletBouw 1.710.000 stenen 9.600 m2 gevelstucwerk 63.240 m2 grond Woningaantallen tot nu toe gebouwd: 360 woningen 1 drijfhuis van Herman Herzberger, in juli 2002 opengsteld voor het publiek. Het doet nu dienst als infor matiecentrum. Bewoners tot nu toe: ca. 1000 nieuwe bewoners Werkers 67 bouwvakkers per dag 9 architectenbureaus 10 adviseurs 1 supervisor 2 makelaars kantoren 4 werkvoorbereiders 3 projectleiders 2 directeuren 6 ambtenaren Bouwtijd aanvang bouw: 1999. bouwrijp maken grond: drie maanden per fase afronding bouw eind 2006/ begin 2007 "kserie woonberoepen staat Wcelijfcs een beroep op het Wvon wonen centraal. De uiteenlopende personen -n aan bod; van stucadoor en architect tot ambtenaar bm We^standcommissie of loasser. Vandaag staat de Keukenverkoper centraal. foto Dirk-Jan Gjeltema Naam: Eric Pors (32) Woonplaats: Kerkwerve Beroep: verkoper keukens Belangrijkste gereedschap: schetspotlood Eric Pors loopt door zijn showroom aan de rand van Zierikzee en prijst op een zeer ontwapenende manier een Italiaanse keuken aan. Daar is niets Ita liaans aan; geen grootse gebaren, geen overdonderde woordenstroom. Hij houdt het eenvoudig en laat als het ware de keuken het werk doen. Pors zit al heel wat jaren in de keukens. Ooit liep hij tijdens zijn opleiding wo ninginrichting stage bij een keukenbe drijf in Rotterdam. De combinatie van creativiteit, commercie en techniek be viel hem zeer goed. Het bedrijf had dat snel door en vroeg hem te blijven. Hij heeft nu ruim een jaar zijn eigen on derneming en verkoopt exclusieve Itali aanse keukens van de merken Binova en Effeti. De Italiaanse sfeer, de aandacht voor het uiterlijk, dat spreekt hem aan. „Het ontwerp gaat verder dan een deur en een greep." Hij laat enkele brochures zien en wijst naar de detaillering. Hij heeft maar een woord nodig om die keu kens te beschrijven: „Mooi." Verder zwijgt hij en wacht tot de klant reageert. Hij vindt het werk leuk. Niet alleen dankzij de eerder genoemde combinatie. Maar ook wegens het persoonlijk con tact. Want mensen komen tot vier keer terug naar Zierikzee voor de koop geslo ten is. Hij leert zijn klanten dan ook rede lijk goed kennen. Hij heeft bewust voor Zierikzee als vesti gingsplaats voor zijn winkel gekozen. Een plaats aan een van de vele woonbou levard in de wijde omtrek ziet hij name lijk niet zitten. Zijn publiek moet voor zijn keukens komen. D^J, werkt, zo verze kert hij. Met een zekere trots vertelt hij dat zijn klanten tot in Amsterdam zitten. Dankzij internet weten velen hem im mers te vinden. Zijn keukens zijn niet goedkoop, geeft hij direct toe. Tienduizend euro is echt het minimumbedrag dat neergelegd moet worden. Vervolgens is de 'sky the limit'. Jarenlang werd de keuken als het ware gebouwd rondom een zeer dominant for nuis. Die trend is over z'n hoogtepunt. Het fornuis wordt zeker door de Italiaan se merken nu weer meer geïntegreerd in het keukenblok. Hij laat bijna glunde rend het nieuwste snufje van Binova zien; vier kookpitten op een lijn. De ko per kan kiezen of hij ze vooraan in het blok wenst, in het midden of achteraan. In het laatste geval kan hij voor de kook pitten zijn groenten en vlees snijden. Staan ze vooraan dan kunnen de kruiden en oliën achter de pitten staan. Zijn klanten zijn zowel jong als oud. Ze komen bij hem als ze een huis hebben ge kocht. Ook als de keuken inbegrepen was bij de koop, willen ze in de regel een nieu we. Een keuken is immers iets zeer per soonlijks, weet hij als geen ander. Een be staande keuken heeft vaak niet de juiste sfeer, niet de juiste apparatuur. Een nieuwe is dan vaak de oplossing. Klanten komen ook bij hem omdat ze de eigen keuken willen vervangen. Dat zijn vaak mensen van in de vijftig die nog een keer iets nieuws willen. Die hebben vijf tien jaar of langer met hun oude gedaan en willen nog een keer, 'nu het nog kan', iets nieuws. De kopers die bij hem komen, zijn beslist niet allemaal enthousiaste koks. Deels wel natuurlijk. Maar een aantal komt bij hem omdat ze 'niet op een simpel kratje willen zitten'. Die gaan voor de vormge ving, de uitstraling van een Italiaanse keuken. ,y Emile Calon •-11 jj'T*. 'I I'll 1 ifnJ.UT."J»W114r "ja

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39