Slingerbedwinger trekt aan de rem
Outlander brengt hoop voor kwakkelende Mitsubishi
William Ford moet de sleutels brengen
Motorola heeft een nieuwe telefoon-carkit die met
Bluetooth werkt.
Volvo Cars Nederland heeft de prijs van de Volvo C70
Convertible voor het nieuwe modeljaar verlaagd.
De open C70 heeft veel bijgedragen aan de sportieve uit
straling van het merk. Het voordeel van de Convertible
loopt ten opzichte van de voorgaande versies uiteen van
4.230 euro voor de 2.0T-versies tot 5.105 euro voor de T5.
De laatste editie van de C70 Convertible heeft een opge
frist front met heldere koplampen, zwarte grille, ver
nieuwde motoren (2.4T en T5) en een betere softtop. Als
Tourer krijgt hij een lederen tassen- en kofferset mee.
De C70 Convertible 2.0T Tourer is leverbaar vanaf 56.000
euro.
De Marokkaanse Ralley Aïcha des Gazelles is een in
ternationale auto-rally waaraan alleen vrouwen mo
gen meedoen. Elly van Zutphen en Helen Conijn, hoofd
redacteur en reisredacteur van het vrouwenblad Elegan
ce, rijden als enige Nederlandse equipe mee in een Nis
san Patrol.
27
Skoda en de trouwe klant
vrijdag 18 april 2003
Vraag antwoord
Met Pasen moet de
caravan traditioneel
van de winterstalling
naar de camping, en
een beetje vlug graag.
Maar iets te veel gas
en het zaakje gaat
zwabberen en
slingeren. Er is een
nieuw systeem dat
automatisch ingrijpt
als de caravan dreigt
te ontsporen.
Een crossover, zo heet een kruising tussen
een terreinwagen en een stationcar.
Mitsubishi heeft een fijne: de Outlander.
Mitsubishi leeft op
Op wielen
'Compacte' Cadillac CTS
Scooter met injectie
Belcomfort met Optimoto
Open Volvo goedkoper
Elegance in vrouwenrally
OAutoTrack.nl
Door Henry van der Wal
De introductie op
de Nederlandse
markt verliep al
lerminst vlekke
loos.
Een amateur-testrijder gooide
de auto-caravancombinatie wat
al te enthousiast in een slalom.
Hij verloor de controle en
schoof met het hele spul de
zandbak naast het testcircuit
in. Een fotograaf ontsnapte be
trekkelijk licht gewond aan de
aanslag door de scharende ca
ravan.
Toch bleef die caravan over
eind en blijkens de remsporen
had de slingerbedwinger, het
Lubs Elektronisch Antislinger
Systeem (Leas), weldegelijk ge
werkt. Het ongeluk gaf perfect
aan waar het bij veel caravanel
lende om draait: op grond van
de betrekkelijke zekerheid die
antislinger-systemen bieden,
zijn bestuurders geneigd kriti
sche grenzen te overschrijden.
Als de techniek af laat weten,
helpt alleen (soms) nog snel en
krachtig remmen.
Gevaar
Negen van de tien nieuwe cara
vans worden afgeleverd met
een zogenoemde stabilisator
koppeling. Die zorgt ervoor dat
de kritische snelheid - de snel
heid waarop een combinatie
zonder invloeden van buitenaf
gaat slingeren - met pakweg
tien kilometer per uur wordt
verhoogd. Zo'n koppeling ver
betert ook het rijcomfort door
dat slingerneigingen worden
onderdrukt. Hierin schuilt te
vens een gevaar: de bestuurder
merkt minder goed dat hij de
kritische snelheid nadert.
Ingenieur Wolfgang Lubs, de
uitvinder van het door de Duit
se TÜV goedgekeurde Leas, ziet
zijn systeem als een aanvulling
op de stabilisatorkoppeling. Zo
dra de combinatie oncontro
leerbaar gaat slingeren grijpt
het systeem actief in door de
oplooprem een stukje aan te
trekken. Veel sneller dan
wanneer de bestuurder zelf
zou remmen
Het Leas bestaat uit twee de
len: een meeteenheid, zover
mogelijk achter in de caravan
geplaatst, en een remeenheid,
die aan de dissel wordt gemon
teerd. In de meeteenheid zit
een banaanvormige buis met
sensoren aan beide uiteinden.
Een kogeltje in de buis botst
bij een slingerbeweging tegen
de sensoren. Stuitert het kogel
tje te vaak heen en weer, dan
trekt het systeem letterlijk aan
de rem. Het systeem komt snel
ler in actie wanneer bergaf
waarts wordt gereden. Dat
moet ook, want de kritische
snelheid ligt dan lager.
Als extraatje biedt het Leas een
temperatuurvoeler die op een
van de remtrommels wordt ge
plaatst en die waarschuwt wan
neer de remmen te heet wor
den. Als de remmen heter wor
den dan 200 graden wordt het
systeem uitgeschakeld omdat
de oplooprem dan niets meer
uithaalt.
Tijdens een testrit met uitvin
der Lubs aan het stuur -zelf
testen kon na het ongeluk niet
meer- is op het kritieke mo
ment inderdaad een rukje voel
baar. Tegelijkertijd gaat in de
auto een zoemertje, om aan te
geven dat het systeem ingrijpt.
Een fractie later ligt de combi
natie weer onberispelijk recht
op de weg.
Een handige doe-het-zelver kan
het Leas-systeem zelf plaatsen.
Het wordt alleen geleverd via
de erkende caravandealer. In
clusief inbouw kost het sys
teem 899 euro. Daar bovenop
komen de kosten van een extra
constante-stroomdraad in de
auto.
Meer informatie: www.bl-tra-
ding.de of importeur CamPart
BV, telefoon 0499-551420.
- -1
..i- i
-
De Outlander, eindelijk weer eens een nieuwe Mitsubishi.
Door Rien van der Steen
Net nu de SpaceStar nog zo'n
beetje de enige auto is die het
merlc hier op de been houdt
brengt de Outlander nieuwe
hoop voor Mitsubishi. In mei
komt hij. Het is geen ruige ter
reinreus, maar een zogeheten
crossover, een kruising tussen
terreinwagen en stationwagon.
Mitsubishi richt zijn pijlen al
lereerst op andere uit de klui
ten gewassen broeders als de
Santa Fe's, Foresters en X-trails
van Hyundai, Subaru en Nis
san. De Outlander komt te
koop in een twee- en vierwiel-
aangedreven versie. Eerst als
2.0/136 pk, vanaf september
ook als 2.4/160 pk met even
tueel een automaat, en volgend
jaar als 2.0 Turbo. Een diesel
komt er niet.
De Outlander is het eerste pro
duct van het nieuwe Mitsubi
shi, kraait de pr-afdeling. Het
merk heeft na rampzalige ja
ren enorme reorganisaties
doorgevoerd, mede op last van
DaimlerChrysler, dat er 33 pro
cent in de pap te brokkelen
heeft.
Introductieversie
De voordeligste Outlander kost
26.495 euro (met standaard
abs, airco, twee airbags, op af
stand bediende centrale verg
rendeling, maar geen dakrails).
Een introductieversie met
extra's als twee zonnedaken en
17 inch lichtmetalen wielen
moet 33.495 opbrengen. Die
prijzen zijn zo gek nog niet
dus.
Mitsubishi belooft iets te doen
aan de veringkarakteristiek
door andere dempers toe te
passen, want in de huidige set
ting zijn die ietwat stoterig.
Dat heeft ook te maken met de
gekozen banden van Yokoha
ma.
De auto wordt in Japan ge
maakt en een direct ingespo
ten benzinemotor is er niet.
Die gdi-krachtbron waar Mitsu
bishi tot voor enkele jaren mee
schermde wordt naar de ach
tergrond verdrongen omdat de
productie aanzienlijk duurder
is en de belangstelling achter
bleef.
De 2.0 voldoet in de hand heel
best. Geen woeste prestatierak
ker, maar niks om je voor te
schamen. De auto biedt een
hoop ruimte, redelijk zitmate-
rieel en maakt kabaal noch
windgeruis. De 2.4 is een heer
lijk klinkende motor die snel
duidelijk maakt dat een zesci
linder voor de Outlander ner
gens voor nodig is.
Mitsubishi verkocht ooit wel
22.000 auto's per jaar in Ne
derland. Het marktaandeel is
nu nog 1,2 procent. „We wil
len geen klanten meer kopen
met geldverslindende acties",
zegt directeur Martin van
Vugt van Mitsubishi Neder
land. „We willen tevreden
klanten en twee procent
marktaandeel."
Er komen tot 2007 veertien
nieuwe modellen. Na de Out
lander de 3-deurs Colt, een
Lancer stationwagon, de
Grandis (een nieuwe Space-
Wagon) en een Galant. En van
elk een sportieve Evo-versie.
Van Vugt: „We moeten een
merk worden met lifestyle en
onderscheidend design."
Het is 15 mei op de kop af zeven
tigjaar geleden dat Heniy Ford
niet naar de opening van de Ne
derlandse Fordfabriek in Am
sterdam kwam.
Wj had er geen zin in. Ford stuurde per te-
eSram zijn gelukwensen. Drie jaar eerder,
'930, was hij immers al voor niks naar
Rotterdam gekomen voor het slaan van
^eerste paal. Op de plek waar de fa-
Column
briek
moest komen lag niet eens een ha-
len' stelde hij vast, dus die eerste paal wei-
We Heniy te slaan.
et gemeentebestuur van Amsterdam liet
sum heel snel de Fordhaven graven, zodat
fot Rotterdam, maar Amsterdam Ford-
süd werd. Maar de eigenzinnige Henry
zou nooit meer een voetstap in zijn
ollandse fabriek zetten.
e Ford Motor Company viert dit jaar we-
te dwijd het honderdjarig bestaan. Het is
juni 1903 als Henry Ford na een paar
j: e pogingen een fabriek weet op te
c ten. Een eeuw later rollen overal ter
ere'd Fords van de band, in alle soorten
n maten. En ze gaan grif van de hand, of
enu Escort, Focus of Ka heten.
°r en Nederland hebben ondanks Hen-
s nukkige gedrag in 1933 een innige re-
opgebouwd. Lange tijd is de Amster-
se Fordvestiging de enige grote auto-
nek van het land. De hegemonie ver-
Ford Focus C-Max
2003
dwijnt pas in de jaren vijftig als het Dafje
het levenslicht ziet.
Het is niet verwonderlijk dat leden van het
Huis van Oranje veel Fords in de stallen
hebben staan. Prinses Juliana wees ooit
haar Rolls-Royce de deur. Ze had liever een
Jomanda-blauwe verlengde Granada. Haar
dochter koningin Beatrix bedient zich van
een verlengde versie van de laatste Scor
pio, het model dat oogt als een kruising
tussen een platvis en een walrus. Over
wansmaak valt natuurlijk niet te twisten.
De productie van de Europese top-Ford
stopt in 1998, maar de koningin laat er
dan nog snel een paar ombouwen in Enge
land.
Ford bouwt al lang geen auto's meer in
Amsterdam. Het is 1980 als de fabriek
haar deuren sluit. En nu de Scorpio ter zie
le is, hebben Hare Majesteit en kroonprins
Willem-Alexander een vloot Volvo's S80
aangeschaft voor het dagelijks vervoer.
Geen gekke keus. Het Ford-concern is im
mers sinds een paar jaar eigenaar van het
Zweedse personenwagenmerk. De produc
tie van de kleinere Volvo's is sinds 1975 -
na de overname van DAF door Volvo - een
Nederlandse aangelegenheid.
Maar Ford trekt zich wederom uit Neder
land terug en stopt met de Volvo-produc-
tie in de NedCar-fabriek te Born. Daar gaat
concurrent DaimlerChrysler de Smart
bouwen. Ford heeft meer met België, waar
zowel Ford- als Volvofabrieken staan. Ik
zou Hare Majesteit als afscheidscadeau
van Ford een nieuwe Jaguar XJ aanbeve
len, immers ook een Ford-product. Een
donkerblauwe, verlengd natuurlijk. En
dan komt topman William Clay Ford jr,
Henry's betachterkleinzoon, de sleutels
persoonlijk overhandigen. Om het goed
te maken.
Skoda heeft de 750.000ste Fa-
bia geproduceerd sinds de in
troductie in 1999. Een Combi
was het, voor een Poolse klant.
In de eerste drie maanden van
dit jaar werden in Nederland
1.292 Fabia's verkocht. Het
merk heeft hier een marktaan
deel van 1,45 procent, en daar
mee staat het riant tussen de
negen stijgers, temidden van
21 merken met dalende ver
koopcijfers.
Skoda moet het vooral hebben
van trouwe klanten, zegt im
portdirecteur Dick de Rooij.
Volgens hem staat het dealer-
netwerk 'als een huis'. De Fa-
bia heeft nu in plaats van een
1.4/68 pk een 1.2/64 pk motor
met drie kleppen per cilinder.
De 1.4/75 pk blijft overigens in
het programma. De Fabia 1.2
komt op 11.520 euro.
De Octavia is nu ook te koop
met 1.9 TDI van 130 pk, gekop
peld aan een zesversnellings
bak. Er waren al TDI's van 90
en 110 pk.
Ik heb gelezen dat radarverklikkers vanaf 1 oktober verboden
worden. Komt dat verbod er nu echt, en wat voor boete riskeer ik
als ik de radardetector in mijn auto laat zitten?
Leonne Gartz, woordvoerder van het ministerie van Ver
keer en Waterstaat: „Het verbod op de verkoop en het
gebruik van radarverklikkers wordt zeker per 1 oktober
van kracht. Een radarverklikker is vanaf dat moment in
zowel oude als nieuwe auto's verboden, ongeacht of het
apparaatje werkt of niet. Dat is met opzet zo gesteld om
elke discussie over het wel of niet gebruiken van de ver
klikker te voorkomen. De politie zal met steekproeven
controleren. Mocht je worden betrapt, reken dan maar
op een boete van rond de 250 euro."
Heeft u ook een vraag?
Mail naar: vraagenantwoord6wegener.nl
Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de website van
deze krant en klik op de rubriek Auto
Cadillac, vanouds het meest vooraanstaande merk
van General Motors, wil in Europa weer een partijtje
van betekenis meeblazen.
De luxe, 4.80 meter lange CTS uit Michigan staat al bij
de Nederlandse dealers. De achterwielaangedreven auto
met 2.6/181 pk of 3.2/281 pk zescilinder benzinemotor
(181 of 281 pk) is te koop vanaf 47.500 euro. De bestaan
de Seville STS (4.6/V8) kost 82.500.
Aprilia heeft een nieuwe 50cc scooter, luisterend
naar de uitbundige naam SR 50 Racing LC Ditech
Fonsi Nieto Replica. Het is de eerste tweetakt van dit ka
liber met elektronisch geregelde inspuiting. De naam
verwijst onder meer naar de kleuren waarin de scooter
gespoten is: die zijn gelijk aan die van de motor van GP-
coureur Angel Nieto. Aprilia heeft het systeem van direc
te brandstofinjectie ontwikkeld in samenwerking met
Orbital en Siemens. De scooter kost 2.429 euro.
De SR 50 Racing Nieto van Aprilia, met elektronische injectie.
Bluetooth is radiotechnologie die onder meer computers
en mobiele telefoons draadloos verbindt. In de auto
schakelt het telefoonsysteem in zodra je de contactsleu
tel omdraait. De automobilist houdt zijn telefoon ge
woon in de zak. De telefoon werkt in de auto, maar ook
tot een meter of tien daarbuiten.
De carkit van Motorola,i Optimoto geheten, kan honderd
telefoonnummers bergen die je kunt oproepen door
stemcommando's. De kit is uitgevoerd met echo- en ruis-
onderdrukking en kost 349 euro. Voor 150 euro koop je
er een hoofdset bij.
De Fabia, hier als hatchback, heeft een kleinere 1.2 liter benzinemotor.
Volvo's enige cabriolet, de C70 Convertible, wordt minder duur.
Ze binden de strijd aan met teams uit zeventien
andere landen. De opbrengst is voor goede doelen in
Marokko. De rally in de woestijn in het zuiden van de
Afrikaanse staat vergt veel van het navigatietalent van
de rijders.
Volgende week in Auto:
Test: Opel Meriva
Cabrio's voor de smalle beurs
De Peilstok: Hoe bent u als autokoper te lijmen?
a
Antislinger systeem
Buis met
rollend
kogeltje
0 Bij hevig slingeren raakt
het kogeltje sensoren
aan de uiteinden van de
buis. Die activeren de
remeenheid.
0 Elektromotor trekt de
oplooprem aan en het
slingeren stopt.
Remeenheid met
elektromotor die
oplooprem bedient
1903 A-Ford