Slingerbedwinger trekt aan de rem Outlander brengt hoop voor kwakkelende Mitsubishi William Ford moet de sleutels brengen Motorola heeft een nieuwe telefoon-carkit die met Bluetooth werkt. Volvo Cars Nederland heeft de prijs van de Volvo C70 Convertible voor het nieuwe modeljaar verlaagd. De open C70 heeft veel bijgedragen aan de sportieve uit straling van het merk. Het voordeel van de Convertible loopt ten opzichte van de voorgaande versies uiteen van 4.230 euro voor de 2.0T-versies tot 5.105 euro voor de T5. De laatste editie van de C70 Convertible heeft een opge frist front met heldere koplampen, zwarte grille, ver nieuwde motoren (2.4T en T5) en een betere softtop. Als Tourer krijgt hij een lederen tassen- en kofferset mee. De C70 Convertible 2.0T Tourer is leverbaar vanaf 56.000 euro. De Marokkaanse Ralley Aïcha des Gazelles is een in ternationale auto-rally waaraan alleen vrouwen mo gen meedoen. Elly van Zutphen en Helen Conijn, hoofd redacteur en reisredacteur van het vrouwenblad Elegan ce, rijden als enige Nederlandse equipe mee in een Nis san Patrol. 27 Skoda en de trouwe klant vrijdag 18 april 2003 Vraag antwoord Met Pasen moet de caravan traditioneel van de winterstalling naar de camping, en een beetje vlug graag. Maar iets te veel gas en het zaakje gaat zwabberen en slingeren. Er is een nieuw systeem dat automatisch ingrijpt als de caravan dreigt te ontsporen. Een crossover, zo heet een kruising tussen een terreinwagen en een stationcar. Mitsubishi heeft een fijne: de Outlander. Mitsubishi leeft op Op wielen 'Compacte' Cadillac CTS Scooter met injectie Belcomfort met Optimoto Open Volvo goedkoper Elegance in vrouwenrally OAutoTrack.nl Door Henry van der Wal De introductie op de Nederlandse markt verliep al lerminst vlekke loos. Een amateur-testrijder gooide de auto-caravancombinatie wat al te enthousiast in een slalom. Hij verloor de controle en schoof met het hele spul de zandbak naast het testcircuit in. Een fotograaf ontsnapte be trekkelijk licht gewond aan de aanslag door de scharende ca ravan. Toch bleef die caravan over eind en blijkens de remsporen had de slingerbedwinger, het Lubs Elektronisch Antislinger Systeem (Leas), weldegelijk ge werkt. Het ongeluk gaf perfect aan waar het bij veel caravanel lende om draait: op grond van de betrekkelijke zekerheid die antislinger-systemen bieden, zijn bestuurders geneigd kriti sche grenzen te overschrijden. Als de techniek af laat weten, helpt alleen (soms) nog snel en krachtig remmen. Gevaar Negen van de tien nieuwe cara vans worden afgeleverd met een zogenoemde stabilisator koppeling. Die zorgt ervoor dat de kritische snelheid - de snel heid waarop een combinatie zonder invloeden van buitenaf gaat slingeren - met pakweg tien kilometer per uur wordt verhoogd. Zo'n koppeling ver betert ook het rijcomfort door dat slingerneigingen worden onderdrukt. Hierin schuilt te vens een gevaar: de bestuurder merkt minder goed dat hij de kritische snelheid nadert. Ingenieur Wolfgang Lubs, de uitvinder van het door de Duit se TÜV goedgekeurde Leas, ziet zijn systeem als een aanvulling op de stabilisatorkoppeling. Zo dra de combinatie oncontro leerbaar gaat slingeren grijpt het systeem actief in door de oplooprem een stukje aan te trekken. Veel sneller dan wanneer de bestuurder zelf zou remmen Het Leas bestaat uit twee de len: een meeteenheid, zover mogelijk achter in de caravan geplaatst, en een remeenheid, die aan de dissel wordt gemon teerd. In de meeteenheid zit een banaanvormige buis met sensoren aan beide uiteinden. Een kogeltje in de buis botst bij een slingerbeweging tegen de sensoren. Stuitert het kogel tje te vaak heen en weer, dan trekt het systeem letterlijk aan de rem. Het systeem komt snel ler in actie wanneer bergaf waarts wordt gereden. Dat moet ook, want de kritische snelheid ligt dan lager. Als extraatje biedt het Leas een temperatuurvoeler die op een van de remtrommels wordt ge plaatst en die waarschuwt wan neer de remmen te heet wor den. Als de remmen heter wor den dan 200 graden wordt het systeem uitgeschakeld omdat de oplooprem dan niets meer uithaalt. Tijdens een testrit met uitvin der Lubs aan het stuur -zelf testen kon na het ongeluk niet meer- is op het kritieke mo ment inderdaad een rukje voel baar. Tegelijkertijd gaat in de auto een zoemertje, om aan te geven dat het systeem ingrijpt. Een fractie later ligt de combi natie weer onberispelijk recht op de weg. Een handige doe-het-zelver kan het Leas-systeem zelf plaatsen. Het wordt alleen geleverd via de erkende caravandealer. In clusief inbouw kost het sys teem 899 euro. Daar bovenop komen de kosten van een extra constante-stroomdraad in de auto. Meer informatie: www.bl-tra- ding.de of importeur CamPart BV, telefoon 0499-551420. - -1 ..i- i - De Outlander, eindelijk weer eens een nieuwe Mitsubishi. Door Rien van der Steen Net nu de SpaceStar nog zo'n beetje de enige auto is die het merlc hier op de been houdt brengt de Outlander nieuwe hoop voor Mitsubishi. In mei komt hij. Het is geen ruige ter reinreus, maar een zogeheten crossover, een kruising tussen terreinwagen en stationwagon. Mitsubishi richt zijn pijlen al lereerst op andere uit de klui ten gewassen broeders als de Santa Fe's, Foresters en X-trails van Hyundai, Subaru en Nis san. De Outlander komt te koop in een twee- en vierwiel- aangedreven versie. Eerst als 2.0/136 pk, vanaf september ook als 2.4/160 pk met even tueel een automaat, en volgend jaar als 2.0 Turbo. Een diesel komt er niet. De Outlander is het eerste pro duct van het nieuwe Mitsubi shi, kraait de pr-afdeling. Het merk heeft na rampzalige ja ren enorme reorganisaties doorgevoerd, mede op last van DaimlerChrysler, dat er 33 pro cent in de pap te brokkelen heeft. Introductieversie De voordeligste Outlander kost 26.495 euro (met standaard abs, airco, twee airbags, op af stand bediende centrale verg rendeling, maar geen dakrails). Een introductieversie met extra's als twee zonnedaken en 17 inch lichtmetalen wielen moet 33.495 opbrengen. Die prijzen zijn zo gek nog niet dus. Mitsubishi belooft iets te doen aan de veringkarakteristiek door andere dempers toe te passen, want in de huidige set ting zijn die ietwat stoterig. Dat heeft ook te maken met de gekozen banden van Yokoha ma. De auto wordt in Japan ge maakt en een direct ingespo ten benzinemotor is er niet. Die gdi-krachtbron waar Mitsu bishi tot voor enkele jaren mee schermde wordt naar de ach tergrond verdrongen omdat de productie aanzienlijk duurder is en de belangstelling achter bleef. De 2.0 voldoet in de hand heel best. Geen woeste prestatierak ker, maar niks om je voor te schamen. De auto biedt een hoop ruimte, redelijk zitmate- rieel en maakt kabaal noch windgeruis. De 2.4 is een heer lijk klinkende motor die snel duidelijk maakt dat een zesci linder voor de Outlander ner gens voor nodig is. Mitsubishi verkocht ooit wel 22.000 auto's per jaar in Ne derland. Het marktaandeel is nu nog 1,2 procent. „We wil len geen klanten meer kopen met geldverslindende acties", zegt directeur Martin van Vugt van Mitsubishi Neder land. „We willen tevreden klanten en twee procent marktaandeel." Er komen tot 2007 veertien nieuwe modellen. Na de Out lander de 3-deurs Colt, een Lancer stationwagon, de Grandis (een nieuwe Space- Wagon) en een Galant. En van elk een sportieve Evo-versie. Van Vugt: „We moeten een merk worden met lifestyle en onderscheidend design." Het is 15 mei op de kop af zeven tigjaar geleden dat Heniy Ford niet naar de opening van de Ne derlandse Fordfabriek in Am sterdam kwam. Wj had er geen zin in. Ford stuurde per te- eSram zijn gelukwensen. Drie jaar eerder, '930, was hij immers al voor niks naar Rotterdam gekomen voor het slaan van ^eerste paal. Op de plek waar de fa- Column briek moest komen lag niet eens een ha- len' stelde hij vast, dus die eerste paal wei- We Heniy te slaan. et gemeentebestuur van Amsterdam liet sum heel snel de Fordhaven graven, zodat fot Rotterdam, maar Amsterdam Ford- süd werd. Maar de eigenzinnige Henry zou nooit meer een voetstap in zijn ollandse fabriek zetten. e Ford Motor Company viert dit jaar we- te dwijd het honderdjarig bestaan. Het is juni 1903 als Henry Ford na een paar j: e pogingen een fabriek weet op te c ten. Een eeuw later rollen overal ter ere'd Fords van de band, in alle soorten n maten. En ze gaan grif van de hand, of enu Escort, Focus of Ka heten. °r en Nederland hebben ondanks Hen- s nukkige gedrag in 1933 een innige re- opgebouwd. Lange tijd is de Amster- se Fordvestiging de enige grote auto- nek van het land. De hegemonie ver- Ford Focus C-Max 2003 dwijnt pas in de jaren vijftig als het Dafje het levenslicht ziet. Het is niet verwonderlijk dat leden van het Huis van Oranje veel Fords in de stallen hebben staan. Prinses Juliana wees ooit haar Rolls-Royce de deur. Ze had liever een Jomanda-blauwe verlengde Granada. Haar dochter koningin Beatrix bedient zich van een verlengde versie van de laatste Scor pio, het model dat oogt als een kruising tussen een platvis en een walrus. Over wansmaak valt natuurlijk niet te twisten. De productie van de Europese top-Ford stopt in 1998, maar de koningin laat er dan nog snel een paar ombouwen in Enge land. Ford bouwt al lang geen auto's meer in Amsterdam. Het is 1980 als de fabriek haar deuren sluit. En nu de Scorpio ter zie le is, hebben Hare Majesteit en kroonprins Willem-Alexander een vloot Volvo's S80 aangeschaft voor het dagelijks vervoer. Geen gekke keus. Het Ford-concern is im mers sinds een paar jaar eigenaar van het Zweedse personenwagenmerk. De produc tie van de kleinere Volvo's is sinds 1975 - na de overname van DAF door Volvo - een Nederlandse aangelegenheid. Maar Ford trekt zich wederom uit Neder land terug en stopt met de Volvo-produc- tie in de NedCar-fabriek te Born. Daar gaat concurrent DaimlerChrysler de Smart bouwen. Ford heeft meer met België, waar zowel Ford- als Volvofabrieken staan. Ik zou Hare Majesteit als afscheidscadeau van Ford een nieuwe Jaguar XJ aanbeve len, immers ook een Ford-product. Een donkerblauwe, verlengd natuurlijk. En dan komt topman William Clay Ford jr, Henry's betachterkleinzoon, de sleutels persoonlijk overhandigen. Om het goed te maken. Skoda heeft de 750.000ste Fa- bia geproduceerd sinds de in troductie in 1999. Een Combi was het, voor een Poolse klant. In de eerste drie maanden van dit jaar werden in Nederland 1.292 Fabia's verkocht. Het merk heeft hier een marktaan deel van 1,45 procent, en daar mee staat het riant tussen de negen stijgers, temidden van 21 merken met dalende ver koopcijfers. Skoda moet het vooral hebben van trouwe klanten, zegt im portdirecteur Dick de Rooij. Volgens hem staat het dealer- netwerk 'als een huis'. De Fa- bia heeft nu in plaats van een 1.4/68 pk een 1.2/64 pk motor met drie kleppen per cilinder. De 1.4/75 pk blijft overigens in het programma. De Fabia 1.2 komt op 11.520 euro. De Octavia is nu ook te koop met 1.9 TDI van 130 pk, gekop peld aan een zesversnellings bak. Er waren al TDI's van 90 en 110 pk. Ik heb gelezen dat radarverklikkers vanaf 1 oktober verboden worden. Komt dat verbod er nu echt, en wat voor boete riskeer ik als ik de radardetector in mijn auto laat zitten? Leonne Gartz, woordvoerder van het ministerie van Ver keer en Waterstaat: „Het verbod op de verkoop en het gebruik van radarverklikkers wordt zeker per 1 oktober van kracht. Een radarverklikker is vanaf dat moment in zowel oude als nieuwe auto's verboden, ongeacht of het apparaatje werkt of niet. Dat is met opzet zo gesteld om elke discussie over het wel of niet gebruiken van de ver klikker te voorkomen. De politie zal met steekproeven controleren. Mocht je worden betrapt, reken dan maar op een boete van rond de 250 euro." Heeft u ook een vraag? Mail naar: vraagenantwoord6wegener.nl Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Auto Cadillac, vanouds het meest vooraanstaande merk van General Motors, wil in Europa weer een partijtje van betekenis meeblazen. De luxe, 4.80 meter lange CTS uit Michigan staat al bij de Nederlandse dealers. De achterwielaangedreven auto met 2.6/181 pk of 3.2/281 pk zescilinder benzinemotor (181 of 281 pk) is te koop vanaf 47.500 euro. De bestaan de Seville STS (4.6/V8) kost 82.500. Aprilia heeft een nieuwe 50cc scooter, luisterend naar de uitbundige naam SR 50 Racing LC Ditech Fonsi Nieto Replica. Het is de eerste tweetakt van dit ka liber met elektronisch geregelde inspuiting. De naam verwijst onder meer naar de kleuren waarin de scooter gespoten is: die zijn gelijk aan die van de motor van GP- coureur Angel Nieto. Aprilia heeft het systeem van direc te brandstofinjectie ontwikkeld in samenwerking met Orbital en Siemens. De scooter kost 2.429 euro. De SR 50 Racing Nieto van Aprilia, met elektronische injectie. Bluetooth is radiotechnologie die onder meer computers en mobiele telefoons draadloos verbindt. In de auto schakelt het telefoonsysteem in zodra je de contactsleu tel omdraait. De automobilist houdt zijn telefoon ge woon in de zak. De telefoon werkt in de auto, maar ook tot een meter of tien daarbuiten. De carkit van Motorola,i Optimoto geheten, kan honderd telefoonnummers bergen die je kunt oproepen door stemcommando's. De kit is uitgevoerd met echo- en ruis- onderdrukking en kost 349 euro. Voor 150 euro koop je er een hoofdset bij. De Fabia, hier als hatchback, heeft een kleinere 1.2 liter benzinemotor. Volvo's enige cabriolet, de C70 Convertible, wordt minder duur. Ze binden de strijd aan met teams uit zeventien andere landen. De opbrengst is voor goede doelen in Marokko. De rally in de woestijn in het zuiden van de Afrikaanse staat vergt veel van het navigatietalent van de rijders. Volgende week in Auto: Test: Opel Meriva Cabrio's voor de smalle beurs De Peilstok: Hoe bent u als autokoper te lijmen? a Antislinger systeem Buis met rollend kogeltje 0 Bij hevig slingeren raakt het kogeltje sensoren aan de uiteinden van de buis. Die activeren de remeenheid. 0 Elektromotor trekt de oplooprem aan en het slingeren stopt. Remeenheid met elektromotor die oplooprem bedient 1903 A-Ford

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27