25
udi scherpt formule A3 verder aan
KENNISMAKING
AUDI A3
/pi
w
Requiem poor een Dafje
BINNENKORT IN DE
SHOWROOM
DE NIEUWE
Subaru voor gevorderden
in samenwerking met OAutoTrack.nl
Wk
april 2003
Audi lost na zeven jaar zijn A3 af. Hij
bleef compact en vooral ook een tikje
deftig, maar de tweede editie is duidelijk
sportiever.
Oud
Nieuw
Oude liefde roest niet
De Peilstok
Hoe goed ri| ik?
Prijs voor topman Nissan
Mikken op de flitspaal
UW AUDI-DEALERS:
Auto Euro Delta
Auto Poppe
Auto Van Strien
Mobiliteitscentrum Zwartepoorte
Van 10.00 - 17.00 uur
Amundsenweg 33 te Goes www.zwartepoorte.nl
iHvertentie-ex p I o itat e
n d en Midden-Zeeiand: 0118-484369;
{^Vlaanderen: 0114-372770.
Redactie; 0118-484413
Lil: redactie@pzc.nl
postbus 18,4380 AA Vlissingen.
Volgende pagina:
antislingersysteem
«nieuwe Audi A3 is gebouwd op de bodem van de vijfde generatie VW Golf.
loorRien van der Steen
roen de eerste Audi
A3 in 1996 ver
scheen was het
nogal een waag
stuk van Volkswa-
a-Audi om naast de VW Golf
soortgelijke maar stevig
[geruste auto te bouwen,
ich zijn er sinds dat jaar zo'n
0.000 van verkocht. Kopers
n vooral mensen die luxe
eken, maar dan verpakt in
tapacte buitenmaten. Audi
tnkt van de opvolger, de
*eede generatie, minstens 1,2
iljoen exemplaren te maken.
Ie nieuwe A3 staat op het plat-
tm dat ook de komende VW
tf krijgt. De Touran heeft
it ook. Tussen voor- en ach-
irwielen is 65 millimeter
ïer lengte beschikbaar, en
it geeft extra rijcomfort. De
carrosserie is ook wat breder
en lager. Dat geeft hem meer
smoel en het biedt tegelijk iets
meer ruimte.
De coupévormige driedeurs
heeft andere lijnen dan het
huidige model en dat wordt
vooral aan de achterkant dui
delijk. Het familie-achterste
van Audi spreekt daar bijna net
zo sterk als de grille met zijn
vier ringen dat aan de voorkant
doet. Doordat de wielen ver op
de hoeken staan oogt de auto
een tikje gedrongen en krach
tig-
De A3 is stevig gebouwd en,
mits voldoende gemotoriseerd,
een genot om over zo bochtig
mogelijke wegen te sturen. De
elektromechanische stuurin
richting verleent daarbij en
thousiast hulp. Het onderstel
geeft geen krimp. De achter
wielophanging, eerst een tor
sie-as, is nu onafhankelijk met
vier draagarmen. Als twee
druppels water die van een
Ford Focus, en daar is niks mis
mee.
Geen schaarste
De nieuwe A3 komt in juni. De
motorisering loopt uiteen van
de 1.6/102 pk benzinemotor via
een nieuwe 2.0/150 pk FSI-mo-
tor en twee TDI's van 105 en
140 pk tot een 3.2 liter V6
Quattro met 250 paardenkrach
ten. Die laatste komt tegen het
einde van het jaar. Qua motor-
keuze hoeft u zoals gebruike
lijk bij VW en Audi van
schaarste niet om te komen.
De TDI-diesels brommen zoals
bekend nogal, de nieuwe FSI is
een genot om mee te rijden.
Hij houdt van zo zwavelarm
mogelijke benzine en maakt
gebruik van een systeem waar
bij hij in bepaalde toerengebie-
den heel zuinig draait. Lever
baar zijn vijf- en zesversnel
lingsbakken, een tiptronic au
tomaat en voor de sterkste mo
torversies een zogeheten dsg-
versnellingsbak. Dankzij twee
koppelingen schakelt die onge-
looflijjk snel en nog wel zon
der koppelingspedaal. Een
prachtige bak, mooier nog dan
het systeem dat BMW gebruikt.
Stijver
De nieuwe Audi A3 ziet er van
binnen prima uit. Goed meubi
lair en mooie ronde ventilatie-
roosters die je opent en sluit
door eraan te draaien - afgeke
ken van sportbroertje TT. De
zit achterin is oké. De koffer
ruimte meet 350 liter, en met
de bank plat groeit dat volume
naar 1.100 liter. Stuurwiel en
bestuurdersstoel zijn keurig in
hoogte en diepte verstelbaar.
Volgens de fabrikant is de car
rosserie 33 procent stijver dan
die van de huidige A3.
Audi noemt Nederland een pri
ma markt voor de auto. Per
jaar gingen er tot nu toe zo'n
2.500 stuks over de toonbank.
Audi wil dat cijfer met deze
nieuwkomer opkrikken naar
3.500. Dat de prijs met zo'n
1.200 euro gestegen is moeten
de kopers maar voor lief ne
men. Binnenkort is de A3 de
kleinste Audi, want de alumini
um A2 krijgt wegens uitblij
vend succes geen opvolger. De
fabrikant neemt wel het 4wd-
studiemodel Pikes Peak, Audi's
antwoord op VW's Touareg en
de Porsche Cayenne, in produc
tie.
1996-2003
S) Veranderingen
Lager, breder
Langere wielbasis
Nieuwe bodemplaat
Stijvere carrosserie
Betere achterwielophanging
Nieuwe FSI-motor
1.200 euro duurder
.0 prijzen
1.6/102 pk:
1.9/105 pkTDI:
2.0/140 pk TDI:
2.0/150 pk FSI:
23.790 euro
28.090
30.790
27.890
3.2/250 pk Quattro V6: 41.890
I
-■ Sm
et was begonnen met ronken.
Zodra je boven de honderd
kwam, leek mijn variomatic
een helikopter, maar ik was er
""Sewend.
i: deze middag stijgt het aantal deci-
naar zo'n hoogte, dat ik me op de
Peen startbaan waan. Bij afslag
'en neemt het geluid supersonische
®en aan, en veiligheidshalve besluit ik
"e stoppen, vlakbij een pompstation.
re§ent pijpenstelen, zoals dat hoort
neerje auto het begeeft. Twee wegwer-
geven me een lift.
ft donker rij ik 's avonds met een
]dtemg om hem te zoeken. Geen
van mijn Dafje. „Ik weet zéker dat
^;cr ergens stond", herhaal ik als we de
'"epomp voor de zesde keer passeren.
00s: „Oké, we gaan het nü bij de
j^P vragen."
jV "Nchting daar: „Oh, was die Daf66
'edereen is er al aan te pas gelco-
t).'Veldpolitie, rijkspolitie, gemeentepo-
j. 'emand wist van wie dat ding was.
llaa rdeUr Was niet °P slot"
1 Waar is hij?", vraag ik ongeduldig.
Iud!? door de berSing-"
l!Jm tenteken staat op mijn vaders
'n mijn buik voel ik al de con-
S'le bij mijn ouders. Let wel: het is fe-
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
bruari 1983. Alleen James Bond heeft een
mobieltje.
Een speurtocht de volgende ochtend
brengt ons bij een bergingsbedrijf, diep in
de polder. Voor zijn ongevraagde 'service'
rekent de sleepbaas honderd gulden. Voor
hetzelfde bedrag wil hij 'het otootje wel ef-
fe thuis afleveren'. „Want het is een vario
matic, hé? Die mag je niet slepen". Ik wei
ger nog eens honderd gulden op tafel te
leggen. Maar mijn Dafje achterlaten? Dat
nooit! Tranen springen in mijn ogen. De
man ontdooit. „Nou, misschien kun je zelf
nog rijden, als je niet harder gaat dan der
tig. Ik garandeer niks".
Mijn Dafje haalt het. 'Heeft hij me óóit in
de steek gelaten', denk ik weemoedig en
vol schuldbesef. Maar in gedachten heb ik
hem al ingeruild voor een hipper type.
Amper een week later pronkt mijn nieuwe
Renault 5 voor de deur. De mannen van de
garage komen nog even langs om het Daf
je op te halen. Zijn hart, de accu, ligt in
middels in de schuur van de buurman.
Als de mannen hun sleepkabel te voor
schijn halen, spui ik mijn vers verworven
kennis: „Luister, dat lukt niet. Het is een
Daf, die mag je niet slepen!" Maar ze luis
teren niet. „Ons lukt dat wel, vrouwke."
Triomfantelijk tuffen ze de straat uit.
Nog geen honderd meter van huis tref ik
even later het gestrande autootje aan. Een
zaam hangt het in de berm. 's Avonds is
de Daf weer weg, nu voorgoed, denk ik.
Wanneer ik later een rommelige auto
dump passeer slaat mijn hart over: op een
trailer staat mijn dode Daije, hoog boven
alle schroot. Ik maak rechtsomkeer en
haal snel mijn fototoestel.
Nog jaren heeft de foto op de schouw ge
staan.
Subaru lijkt nog altijd een beet
je aan te modderen in de
markt. Goede auto's, maar ho
ge prijzen en dus weinig afzet.
De vlugge Impreza WRX heeft
een nieuwe neuspartij en die
oogt wat vriendelijker dan zijn
voorganger. Al wint Subaru
met vormgeving geen prijzen.
De opfrisbeurt van de Impreza
is ook aan het interieur voor
bijgegaan, maar het lekkers zit
bij de Subaru onderhuids. Het
GM-merk gebruikt nog altijd
1.6 en 2.0 viercilinder boxer-
motoren met zestien kleppen,
met 125 of 225 pk. Desnoods
265 pk, maar dat is voorbehou
den aan de STi. In de WRX
heeft de boxer behalve een tur
bo ook een tussenkoeler, die
met een grote muil boven de
motorkap zijn lucht binnen-
hapt.
Wie zijn gemak houdt, kan
hem gebruiken als gezinswa
gen. Kenners weten dat er geen
houden aan is als dit stuk ve
nijn uitgedaagd wordt. Een au
to voor gevorderden dus. De
voordeligste is de 1.6/95 pk
voor 18.495 euro. De WRX is
11.500 euro duurder, de STi
kost 45.000 euro.
4 Lease-autorijders laten zich verleiden
door prëtreisjes en gadgets bij de aan
schaf van een nieuwe auto. Arrangementen
Disneyland Parijs en digitale camera's zor
gen voor een toename van de leasecontrac
ten van soms driehonderd procent. Waar
voor bent u gevoelig als u een auto koopt?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van deze krant en
klik op de rubriek Auto.
,i Vorige week vroegen we of u ook zo'n
goede automobilist bent. Het resultaat:
Nederlandse automobilisten geven zichzelf
gemiddeld een 7.7 als het gaat om hun
eigen rijgedrag.
Welk cijfer
geeft u
zichzelf? Qb%
OCees Wilder-
vanck, zelfstandig
verkeerspsycholoog:
"Autorijden is een beladen on
derwerp. Ik zou het haast vergelijken
met viriliteit, mannen willen ook niet toegeven dat het
hen daaraan ontbreekt. In de psychologie noemen we
dat een zelfversterkend mechanisme. Mensen slaan zich
zelf hoger aan dan in werkelijkheid het geval is. Je kunt
zeggen dat Nederlandse automobilisten lijden aan collec
tieve zelfoverschatting. In dat opzicht is een snelheidsli
miet dan ook heel belangrijk. Veel mensen realiseren zich
niet dat, als ze één kilometer harder gaan rijden, ze drie
procent meer kans hebben op een ongeval."
Carlos Ghosn heet de Braziliaan die in 1999 de leiding
kreeg over het zieltogende Nissan in Japan. In de
kortste keren hielp hij het concern er weer bovenop.
Daarvoor heeft hij uit handen van de gewezen Franse
premier Balladur een prijs gekregen.
Nissan maakt samen met Renault, dat een controlerend
belang in de onderneming heeft, weer winst en dat is
volgens het Franse dagblad La Tribune een strategische
jaarprijs waard. Ghosn zal binnen een paar jaar Renaults
topman Louis Schweitzer opvolgen.
Gefrustreerde bezoekers'van de beurs Full Speed in
het Rosmalense Autotrqn kunnen zich op 3 en 4
mei uitleven op een flitspaal. Van de organisatie krijgen
ze een paintballgeweer waarmee ze vijf keer mogen
mikken op de lens van de flitskast. Er worden korte
competities gehouden van steeds ongeveer een half uur.
Voor de beste schutters zijn er prijsjes, waaronder een
tegoedbon voor een verkeersovertreding. Op de taxida-
gen deze week in Autotron was het flitspaalschieten een
succes.
Advertentie
Handelspoort 4, 4538 BN Terneuzen,
Telefoon 0115 -64 73 33
Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen,
Telefoon 0118 - 42 40 00
v.d. Spiegelstraat 92, 4461 LN Goes,
Telefoon 0113 - 27 57 00
Advertentie
i
De snelle Subaru WRX oogst vooral bij jonge mensen bewondering.