25 udi scherpt formule A3 verder aan KENNISMAKING AUDI A3 /pi w Requiem poor een Dafje BINNENKORT IN DE SHOWROOM DE NIEUWE Subaru voor gevorderden in samenwerking met OAutoTrack.nl Wk april 2003 Audi lost na zeven jaar zijn A3 af. Hij bleef compact en vooral ook een tikje deftig, maar de tweede editie is duidelijk sportiever. Oud Nieuw Oude liefde roest niet De Peilstok Hoe goed ri| ik? Prijs voor topman Nissan Mikken op de flitspaal UW AUDI-DEALERS: Auto Euro Delta Auto Poppe Auto Van Strien Mobiliteitscentrum Zwartepoorte Van 10.00 - 17.00 uur Amundsenweg 33 te Goes www.zwartepoorte.nl iHvertentie-ex p I o itat e n d en Midden-Zeeiand: 0118-484369; {^Vlaanderen: 0114-372770. Redactie; 0118-484413 Lil: redactie@pzc.nl postbus 18,4380 AA Vlissingen. Volgende pagina: antislingersysteem «nieuwe Audi A3 is gebouwd op de bodem van de vijfde generatie VW Golf. loorRien van der Steen roen de eerste Audi A3 in 1996 ver scheen was het nogal een waag stuk van Volkswa- a-Audi om naast de VW Golf soortgelijke maar stevig [geruste auto te bouwen, ich zijn er sinds dat jaar zo'n 0.000 van verkocht. Kopers n vooral mensen die luxe eken, maar dan verpakt in tapacte buitenmaten. Audi tnkt van de opvolger, de *eede generatie, minstens 1,2 iljoen exemplaren te maken. Ie nieuwe A3 staat op het plat- tm dat ook de komende VW tf krijgt. De Touran heeft it ook. Tussen voor- en ach- irwielen is 65 millimeter ïer lengte beschikbaar, en it geeft extra rijcomfort. De carrosserie is ook wat breder en lager. Dat geeft hem meer smoel en het biedt tegelijk iets meer ruimte. De coupévormige driedeurs heeft andere lijnen dan het huidige model en dat wordt vooral aan de achterkant dui delijk. Het familie-achterste van Audi spreekt daar bijna net zo sterk als de grille met zijn vier ringen dat aan de voorkant doet. Doordat de wielen ver op de hoeken staan oogt de auto een tikje gedrongen en krach tig- De A3 is stevig gebouwd en, mits voldoende gemotoriseerd, een genot om over zo bochtig mogelijke wegen te sturen. De elektromechanische stuurin richting verleent daarbij en thousiast hulp. Het onderstel geeft geen krimp. De achter wielophanging, eerst een tor sie-as, is nu onafhankelijk met vier draagarmen. Als twee druppels water die van een Ford Focus, en daar is niks mis mee. Geen schaarste De nieuwe A3 komt in juni. De motorisering loopt uiteen van de 1.6/102 pk benzinemotor via een nieuwe 2.0/150 pk FSI-mo- tor en twee TDI's van 105 en 140 pk tot een 3.2 liter V6 Quattro met 250 paardenkrach ten. Die laatste komt tegen het einde van het jaar. Qua motor- keuze hoeft u zoals gebruike lijk bij VW en Audi van schaarste niet om te komen. De TDI-diesels brommen zoals bekend nogal, de nieuwe FSI is een genot om mee te rijden. Hij houdt van zo zwavelarm mogelijke benzine en maakt gebruik van een systeem waar bij hij in bepaalde toerengebie- den heel zuinig draait. Lever baar zijn vijf- en zesversnel lingsbakken, een tiptronic au tomaat en voor de sterkste mo torversies een zogeheten dsg- versnellingsbak. Dankzij twee koppelingen schakelt die onge- looflijjk snel en nog wel zon der koppelingspedaal. Een prachtige bak, mooier nog dan het systeem dat BMW gebruikt. Stijver De nieuwe Audi A3 ziet er van binnen prima uit. Goed meubi lair en mooie ronde ventilatie- roosters die je opent en sluit door eraan te draaien - afgeke ken van sportbroertje TT. De zit achterin is oké. De koffer ruimte meet 350 liter, en met de bank plat groeit dat volume naar 1.100 liter. Stuurwiel en bestuurdersstoel zijn keurig in hoogte en diepte verstelbaar. Volgens de fabrikant is de car rosserie 33 procent stijver dan die van de huidige A3. Audi noemt Nederland een pri ma markt voor de auto. Per jaar gingen er tot nu toe zo'n 2.500 stuks over de toonbank. Audi wil dat cijfer met deze nieuwkomer opkrikken naar 3.500. Dat de prijs met zo'n 1.200 euro gestegen is moeten de kopers maar voor lief ne men. Binnenkort is de A3 de kleinste Audi, want de alumini um A2 krijgt wegens uitblij vend succes geen opvolger. De fabrikant neemt wel het 4wd- studiemodel Pikes Peak, Audi's antwoord op VW's Touareg en de Porsche Cayenne, in produc tie. 1996-2003 S) Veranderingen Lager, breder Langere wielbasis Nieuwe bodemplaat Stijvere carrosserie Betere achterwielophanging Nieuwe FSI-motor 1.200 euro duurder .0 prijzen 1.6/102 pk: 1.9/105 pkTDI: 2.0/140 pk TDI: 2.0/150 pk FSI: 23.790 euro 28.090 30.790 27.890 3.2/250 pk Quattro V6: 41.890 I -■ Sm et was begonnen met ronken. Zodra je boven de honderd kwam, leek mijn variomatic een helikopter, maar ik was er ""Sewend. i: deze middag stijgt het aantal deci- naar zo'n hoogte, dat ik me op de Peen startbaan waan. Bij afslag 'en neemt het geluid supersonische ®en aan, en veiligheidshalve besluit ik "e stoppen, vlakbij een pompstation. re§ent pijpenstelen, zoals dat hoort neerje auto het begeeft. Twee wegwer- geven me een lift. ft donker rij ik 's avonds met een ]dtemg om hem te zoeken. Geen van mijn Dafje. „Ik weet zéker dat ^;cr ergens stond", herhaal ik als we de '"epomp voor de zesde keer passeren. 00s: „Oké, we gaan het nü bij de j^P vragen." jV "Nchting daar: „Oh, was die Daf66 'edereen is er al aan te pas gelco- t).'Veldpolitie, rijkspolitie, gemeentepo- j. 'emand wist van wie dat ding was. llaa rdeUr Was niet °P slot" 1 Waar is hij?", vraag ik ongeduldig. Iud!? door de berSing-" l!Jm tenteken staat op mijn vaders 'n mijn buik voel ik al de con- S'le bij mijn ouders. Let wel: het is fe- Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. bruari 1983. Alleen James Bond heeft een mobieltje. Een speurtocht de volgende ochtend brengt ons bij een bergingsbedrijf, diep in de polder. Voor zijn ongevraagde 'service' rekent de sleepbaas honderd gulden. Voor hetzelfde bedrag wil hij 'het otootje wel ef- fe thuis afleveren'. „Want het is een vario matic, hé? Die mag je niet slepen". Ik wei ger nog eens honderd gulden op tafel te leggen. Maar mijn Dafje achterlaten? Dat nooit! Tranen springen in mijn ogen. De man ontdooit. „Nou, misschien kun je zelf nog rijden, als je niet harder gaat dan der tig. Ik garandeer niks". Mijn Dafje haalt het. 'Heeft hij me óóit in de steek gelaten', denk ik weemoedig en vol schuldbesef. Maar in gedachten heb ik hem al ingeruild voor een hipper type. Amper een week later pronkt mijn nieuwe Renault 5 voor de deur. De mannen van de garage komen nog even langs om het Daf je op te halen. Zijn hart, de accu, ligt in middels in de schuur van de buurman. Als de mannen hun sleepkabel te voor schijn halen, spui ik mijn vers verworven kennis: „Luister, dat lukt niet. Het is een Daf, die mag je niet slepen!" Maar ze luis teren niet. „Ons lukt dat wel, vrouwke." Triomfantelijk tuffen ze de straat uit. Nog geen honderd meter van huis tref ik even later het gestrande autootje aan. Een zaam hangt het in de berm. 's Avonds is de Daf weer weg, nu voorgoed, denk ik. Wanneer ik later een rommelige auto dump passeer slaat mijn hart over: op een trailer staat mijn dode Daije, hoog boven alle schroot. Ik maak rechtsomkeer en haal snel mijn fototoestel. Nog jaren heeft de foto op de schouw ge staan. Subaru lijkt nog altijd een beet je aan te modderen in de markt. Goede auto's, maar ho ge prijzen en dus weinig afzet. De vlugge Impreza WRX heeft een nieuwe neuspartij en die oogt wat vriendelijker dan zijn voorganger. Al wint Subaru met vormgeving geen prijzen. De opfrisbeurt van de Impreza is ook aan het interieur voor bijgegaan, maar het lekkers zit bij de Subaru onderhuids. Het GM-merk gebruikt nog altijd 1.6 en 2.0 viercilinder boxer- motoren met zestien kleppen, met 125 of 225 pk. Desnoods 265 pk, maar dat is voorbehou den aan de STi. In de WRX heeft de boxer behalve een tur bo ook een tussenkoeler, die met een grote muil boven de motorkap zijn lucht binnen- hapt. Wie zijn gemak houdt, kan hem gebruiken als gezinswa gen. Kenners weten dat er geen houden aan is als dit stuk ve nijn uitgedaagd wordt. Een au to voor gevorderden dus. De voordeligste is de 1.6/95 pk voor 18.495 euro. De WRX is 11.500 euro duurder, de STi kost 45.000 euro. 4 Lease-autorijders laten zich verleiden door prëtreisjes en gadgets bij de aan schaf van een nieuwe auto. Arrangementen Disneyland Parijs en digitale camera's zor gen voor een toename van de leasecontrac ten van soms driehonderd procent. Waar voor bent u gevoelig als u een auto koopt? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Auto. ,i Vorige week vroegen we of u ook zo'n goede automobilist bent. Het resultaat: Nederlandse automobilisten geven zichzelf gemiddeld een 7.7 als het gaat om hun eigen rijgedrag. Welk cijfer geeft u zichzelf? Qb% OCees Wilder- vanck, zelfstandig verkeerspsycholoog: "Autorijden is een beladen on derwerp. Ik zou het haast vergelijken met viriliteit, mannen willen ook niet toegeven dat het hen daaraan ontbreekt. In de psychologie noemen we dat een zelfversterkend mechanisme. Mensen slaan zich zelf hoger aan dan in werkelijkheid het geval is. Je kunt zeggen dat Nederlandse automobilisten lijden aan collec tieve zelfoverschatting. In dat opzicht is een snelheidsli miet dan ook heel belangrijk. Veel mensen realiseren zich niet dat, als ze één kilometer harder gaan rijden, ze drie procent meer kans hebben op een ongeval." Carlos Ghosn heet de Braziliaan die in 1999 de leiding kreeg over het zieltogende Nissan in Japan. In de kortste keren hielp hij het concern er weer bovenop. Daarvoor heeft hij uit handen van de gewezen Franse premier Balladur een prijs gekregen. Nissan maakt samen met Renault, dat een controlerend belang in de onderneming heeft, weer winst en dat is volgens het Franse dagblad La Tribune een strategische jaarprijs waard. Ghosn zal binnen een paar jaar Renaults topman Louis Schweitzer opvolgen. Gefrustreerde bezoekers'van de beurs Full Speed in het Rosmalense Autotrqn kunnen zich op 3 en 4 mei uitleven op een flitspaal. Van de organisatie krijgen ze een paintballgeweer waarmee ze vijf keer mogen mikken op de lens van de flitskast. Er worden korte competities gehouden van steeds ongeveer een half uur. Voor de beste schutters zijn er prijsjes, waaronder een tegoedbon voor een verkeersovertreding. Op de taxida- gen deze week in Autotron was het flitspaalschieten een succes. Advertentie Handelspoort 4, 4538 BN Terneuzen, Telefoon 0115 -64 73 33 Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen, Telefoon 0118 - 42 40 00 v.d. Spiegelstraat 92, 4461 LN Goes, Telefoon 0113 - 27 57 00 Advertentie i De snelle Subaru WRX oogst vooral bij jonge mensen bewondering.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25