fcizer geniet leis door (eltische vereld Intwine besluit Hooikoorts 29 donderdag 17 april 2003 Kleuter DONDERDAG Circus Bavaria VRIJDAG Circus Bavaria ZATERDAG Matthaus Passion pzc «ns jrerei inmiddels 54-jarige BZN'er Jan Keizer is de laatste jaren een stuk rustiger, ontspan ner geworden. ,,Maar dat heeft voornamelijk maken met onze optredens", vertelt hij, in- idaad ontspannen. „Vroeger was ik nog wel zenuwachtig, zat ik echt in de stress voor de gingen zingen. Tegenwoordig geniet ik er een nog maar van. Dat zeg ik tegen Carola {altijd: Ontspan nu maar, geniet er nu ge- ion lekker van. t is bijna overbodig om te vragen wat zingen jr Jan Keizer betekent. „Zingen is mijn leven, lis het allermooiste wat er is. Ieder mens »ft zo zijn kwaliteiten en ik denk dat ik pre- s op de juiste plek terecht ben gekomen, armee wil ik niet zeggen dat ik mezelf een ïldzanger vind, hoor. Ik ben gewoon de zan- van een bandje, meer dan dat ben ik niet." is een wat magere term voor een muzi- [egroep als BZN. De band - die sinds 1966 itaat, maar pas in 1976 de juiste formule te kken kreeg die naar de top voerde - heeft in- Idels 52 hits op zijn naam staan. En dat is niet alles. De groep wist ook vele onder- midingen naar Volendam te slepen; de Gou- iTulp (1979), de Gouden Notenkraker (1982), Gouden Palm (1997), de Edison Oeuvre Prijs en nog veel en veel meer. lts is Jan Keizer zeker op zijn band en daar- teop zijn vrienden. Dat de zes bandleden zo ld met elkaar omgaan, is volgens hem ook de lendatBZN nog steeds bestaat. „Het maakt optredens ook gezellig." ttBZN bestaansrecht had, bleek al in 1984 Carola Smit de plaats van Annie Schilder lam en vier jaar later de gebroeders Tol wer- tvervangen door Dirk van der Horst en Dick .Zelfs toen was de groep niet kapot te krij- „In die tijd heb ik wel even gedacht dat het lophouden. Toen Annie wegging, vermoedde dat dat hetzelfde zou betekenen als wanneer blonde uit Abba zou zijn gestapt. Dan was ba Abba niet meer. Het werd me daarna al tl duidelijk dat het helemaal niet om de pop jes ging die op de bühne stonden. Het ging .demuziek.En nog steeds is er een groot pu ik dat ons repertoire, ik noem het maar mid- ofthe road-muziek, leuk vindt", weet hij. Mie er niet meer zouden zijn, dan bestonden jinderdaad niet meer." Sandra Put N treedt zaterdag op in het Scheldetheater in neuzen, aanvang 20.00 uur. et Vlissingse Arsenaaltheater brengt ko mend weekeinde muziek uit alle hoeken de Keltische wereld tijdens het tweedaagse aval Celtic Nights. Het festival moet het igtepunt worden van de tweede editie van het ssingse 'folkseizoen'. Het publiek wordt mee- iomen op een muzikale reis door Bretagne, land, Schotland en Galicië. Bretonse groep Skolvan opent het festival erdagavond met een fest noz, het Bretonse raai. Afsluiter die avond is zangeres Karan *y en haar band. De Ierse Casey, die eerder igin de Iers-Amerikaanse band Solas, brengt solozangeres een mix van Ierse traditionals iigen repertoire. Haar nieuwste cd Distant ®i is een verzameling traditionele Ierse en lendaagse ballads. 'dag opent het festival met een optreden van mme. Met hun mix van rock en folk zijn zij iffi thuisland Schotland mateloos populair, ten daarna verschijnt de Belgisch-Galici- «groep Ialma op het podium. De vijf zange- ffflvan lalma hebben allemaal Galicische maar wonen in België. De zussen en sodinnen willen in hun zang de ziel van Gali- vertegenwoordigen, ook letterlijk, want Ial- betekent 'ziel'. De vrouwenzanggroep laat Jut thuisbasis Brussel de Galicische cultuur teen. De meiden zingen traditionals en jjdaarbij op de panderetta. Vijf muzikanten 'widen hen op een heel scala instrumenten, tonder een accordeon, bombo, gaita, viool I™. Het optreden van Ialma is het eerste in ord-West Europa na een tour door het Galici- moederland. s'°'°Ptreden wordt zondag verzorgd door 'Jffltnalig optreden van de Iers-Amerikaanse 'JSoias. De vijf leden Seamus Egan, Winif- ran, Mick McAuley, Donal Clancy en ®geres Deirdre Scanion brengen opzwe- ,{leIerse dansmuziek. Margritta van den Berge fclCeltic Nights: zaterdag vanaf 20.00 uur iltheaf Vana^ 16-00 uur 'n Het Vlissingse Arse- Een ode aan Broadway Zanger Roger Peterson geeft het grif toe. Zonder zijn deel name aan het populaire programma Idols had hij net zo moeten ploeteren als ieder ander beginnend artiest. Nu weet hij de schijnwerpers op zich gericht. Het debuut Happy? van zijn band Intwine bestormt de hitlijsten. Vanavond treedt de band op in Westkapelle. Nee, Roger Peterson heeft er geen spijt van gehad dat hij het immens populaire program ma Idols voortijdig verlaten heeft. Hij was doorgedrongen tot de laatste tien, maar nog voor aanvang van de beslissen de uitzendingen hield hij het voor gezien. Toen hij eindelijk een contract onder ogen kreeg, beviel hem niet wat daarin stond. Met de looptijd van drie jaar kon hij nog leven, maar dat zijn eigen inbreng onderge schikt zou zijn, ging de muzi kant te ver. „Ik ben mijn zangta lent aan het ontwikkelen", legt hij uit. „En dat wil ik doen met eigen nummers, met muziek die van mezelf is." Het klinkt wat naïef, omdat de drijfveren van de programma makers zo duidelijk zijn. „Maar ik heb vanaf het begin gezegd dat ik mijn band niet wilde ver laten. Hoe ver ik ook komen zou.Het betekende einde oefe ning. Maar Peterson is jong, en thousiast en vol plannen. Ruim drie jaar geleden verliet hij Aru ba om in Nederland te gaan stu deren. De studie Sociaal Cultu reel Werk die hij in Leiden volg de, voldeed niet aan zijn ver wachtingen. De Rock Academie lonkte, want muziek werd hem op Aruba met de paplepel inge goten. „Anders dan in Neder land is muziek daar een belang rijk onderdeel van de cultuur." Na een toelatingsexamen mocht hij aan de studie in Tilburg be ginnen. Tijdens zijn eerste dag op de Rock Academie volgde een Antilliaans onderonsje. Pe terson liep bassist Touché en gi tarist Jacob Streefkerk tegen het lijf, die op St. Maarten sa men op de middelbare school zaten. Peterson herkende hun taal - een charmante mix van Engels en Nederlands - en zocht contact. Kort daarop trad hij toe tot de band van het tweetal: Orange Grove. En met die band deed Roger Peterson al voorj aar 2002 van zich spreken. Orange Grove haalde de finale van de Wraak van Brabant met een enigszins geforceerde mix van latin, reggae, soca en rock. „We hebben de muziek die we leuk vinden samengesmolten. Maar het publiek begreep er niets van." Omdat hij in Orange Grove zijn eigen ideeën maar mondjes maat kwijt kon, vormde Peter son met Touché, Streefkerk, drummer Edwin Gielen en gita rist Kevin Hissink 'Intwine'. De debuutsingle Happy? is ver schenen bij Dureco/Strengholt. Wordt het een succes - en daar lijkt het op - dan volgt een al bum. Zijn studie aan de Rock Academie heeft hij inmiddels beëindigd. „Waarom ik me voor Idols heb aangemeld? Ik was vo rig jaar op St. Maarten en zag daar de Amerikaanse serie. Het niveau van de deelnemers daar was erg hoog. Toen ik terug was in Nederland, was de oproep op televisie. Ik heb me ingeschre ven om mezelf te testen, om te kijken of ik goed genoeg was. Het avontuur is hem bevallen, maar heeft hem ook verbaasd. Contact met de jury was er bij voorbeeld nauwelijks. Ja, ach teraf, toen Peterson in een ra dioprogramma geconfronteerd werd met voorzitter Henkjan Smits. „Henkjan zegt de domste dingen, noemt mij een kleuter. Intwine is volgens hem een kansarme band, maar de single vindt hij 'slick'Heeft Roger toch naar ons geluisterd, zegt hij dan." Peterson heeft niet met Idols meegedaan om zijn band naar voren te schuiven. „Maar ik wist wel dat het zou gebeuren. Natuurlijk helpt het. In de mu ziekindustrie gaat het niet over muziek. Het is een harde wereld, waarin het draait om marketing en show. Ik heb nu een contract getekend op mijn voorwaarden. Dat is wat ik wil." Hij weet dat hij met de door hem beoogde mix van reggae, salsa en grunge binnen Idols niets had gekund. Maar zijn deelname heeft hem wel veranderd. „Ik ben me meer bewust van wat er om me heen gebeurt", zegt Pe terson. „Weet wat je wilt en blijf overeind. Daar gaat het om." Paul Geerts Intwine treedt vanavond op tij dens de finale van HooÜKoorts! in de Hooizolder in Westkapelle, aanvang 20.00 uur. 17 t/m 23 april Circus Bavaria geeft een voorstelling. Er is onder meer dressuur met ezels en boerderij dieren, maar ook variété, zoals de jongleurs Trio Faltynys uit Praag. Voorts een in- dianenshow van de Colorado's, Miss Helena met halsbrekende toeren op het koord, Monsieur d'Artagnan met evenwichtskunst, het duo Enrico en Jindra Berousek met acrobatiek. Als een rode draad loopt clown Kuba daar tussendoor. Hof van Tange, Middelburg, 16.00 uur Fred Delfgaauw Fred Delfgaauw speelt zijn nieuwe programma Kronkels. Deze voorstelling is geïnspieerd op het werk van Simon Carmig- gelt, als symbool van een tijd waarin geluk nog heel gewoon was. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Hooikoorts! Dertien jonge Zeeuwse talenten doen mee aan de finaleavond van Hooi!koorts. Dat zijn Style, Odette Sorber, U-nity, Faked Grove, No Code, Streetfunky's, Ultimators, Dynamite, Scwar, Slammin' Steez, For The Alliance, Jedi Mind Tricks en 111 Productionz. Uitsmijter is de groep Intwine met Roger Peterson. De Hooizolder, Westkapelle, 20.00 uur Purper Cabaretgroep Purper brengt de voorstelling Extra Editie. Oude bekenden Frans Mulder en Alfred van den Heuvel vormen deze keer een verrassende combinatie met de actrice Trudy La- bij. Het wordt een avond als een gesprek tussen oude vrienden, feestelijk, uitnodigend, onweerstaanbaar en zelfs af en toe uit bundig. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Krak-kelee To-to De dansgroep LaMelis brengt de voorstelling Krak-kelee To-to. Helma Melis schiep een gekkenhuis waarin lelijkheid, misvor ming en debiliteit de schoonheid van de dans hebben vervangen. Craquelé: fijne scheurtjes in het glazuur. Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur Rooie Oortjes In De Rooie Oortjes zijn er regelmatig optredens. Deze keer is Copycat weer aan de beurt, die covers speelt van Robbie Williams tot Cheaptrick en van Thin Lizzy tot Freakpo- wer. Café De Rooie Oortjes, Middelburg, 23.00 uur Circus Bavaria geeft twee voorstellingen. Zie donderdag. Molenplein, Goes, 15.00 en 19.00 uur Zwanenmeer Russisch ballet brengt sprookjesachtig Zwanenmeer. Topdansers van het ballet St. Petersburg samen met het Ballet theater Voronezh en een groot symfonieorkest brengen dit ro mantische ballet van Tsjaikov^ki met verhalende muziek en sprookjesachtige decors en belichting. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 19.00 uur Najib Amhali De cabaretier Najib Amhali treedt op. Hij komt met een reprise van zijn cabaret/stand up programmma Free Fight. Lachen is universeel, zware onderwerpen worden lichter, zonder de betekenis te verliezen. Lachen met een traan! Deze voorstelling is zo goed als uitverkocht. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Do Dj Sammy ft. Do en Eric Dikeb vormen de hoogtepunten van een feestavond. De populaire nummers Heaven en Boys of summer zijn werk van dj Sammy ft. Do. Deze 21-jarige Dominique van Hulst (Do) uit Valkenswaard is het gezicht van deze formatie. Heaven werd een hit in de Benelux, Duitsland, Canada en zelfs de VS. Eric Dikeb is radiopresentator van 3FM en vooral bekend van zijn feesthit De Pizzahut. De rest van de avond wordt ingevuld door J&E's Party- Time drive-in show. Haestinge, Oud-Vossemeer, 20.00 uur De Dunis Het strijkkwartet De Dunis geeft een concert. Het kwartet speelt werk van Haydn en daarnaast leest Francis Verdoodt gedichten van Felix Timmermans. Grote Kerk, Terneuzen, 20.00 uur Ongelikt De Zeeuwse Komedie brengt de voortstelling Ongelikt. De verhaallijn van King Lear is in de bewerking van Bart Moey- aert grotendeels overeind gebleven. Koning Lear vindt het de hoogste tijd voor een rustige oude dag. Hij besluit zijn rijk onder zijn drie dochters te verdelen. Maar macht en bezit maken men sen op z'n zachtst gezegd brutaal. De regie van Ongelikt was in handen van Katinka van den Dool. Theater Vestzak'99, Vlissingen, 20.15 uur Bluesroute De traditionele bluesroute loopt langs vijftien café's in de bin nenstad. De stijlen lopen uiteen van Chicagoblues in de beste Muddy Wa tersstijl tot heavy bluesrock verwant aan Steve Ray Vaughan. The Blue Move in De Herberg; Edged in Blue in Seventy Seven; Crosshead Southside Horns in Brooklyn; Guitar Ray The Rhythm Dukes in Bommel; Bugaboo Tang in't Fust; Cuban Heels in't Hof; Dr. Rhythm in La Pampa; The Stoolgang in The Duke; Kings of Cool in De Weerlt; Dicky Greenwood Band in De Mug; Too Hip for the Room in Schuttershof; Bulldose B;ues Band in De Malle Molen; Mark Marshall Band (B) in American Bar; Jenny Kerr (USA) in Hart van Middelburg; en Champagne Charlie in Desafinado. Binnenstad, Middelburg, 21.30 uur Holland Boys Choir voert de Matthaus Passion van J. S. Bach uit. Het Holland Boys Choir, het Nederlands Bach Collegium en so listen brengen de honderdste uitvoering, onder leiding van diri gent Pieter Jan Leusink. De solisten zijn Robert Luts (Evange list), Henk van Heijnsbergen (Christus), Mariette Oelderik (so praan), Anneleen Bijen (alt), Martinus Leussink (tenor) en Pierre Mak (bas). Grote Kerk, Zierikzee, 14.30 uur Roger Peterson staat vanavond met zijn band Intwine op de planken in de finale van HooiiKoorts! in Westkapelle. Zijn debuutalbum Happy? bestormt nu al de hitlijsten. foto Dolph Cantrijn [■l^Nerikaanse band Solas treedt zondag .""sMfestival Celtic Nights. Ellen Kiewiet laat evergreens herleven. Frans Doeleman Ellen Kiewiet speelt Mijn Moe der heeft een Petticoat maandag in het Scheldetheater in Terneu zen, aanvang 15.00 uur. hoort bij het vak. Je moet ge woon knokken en een lange adem hebben. Het is ook heel leuk om in de show te vertellen dat het in werkelijkheid niet al lemaal zo gaat als in je dromen. „Het is een soort autobiogra fisch verhaal, maar vooral een ode aan Broadway", vertelt El len, die alleen op het podium staat, met een pianist. „Niet al leen de muziek, maar ook ster ren als Julie Andrews, Judy Garland en Barbara Streisand zijn voor mij allemaal inspira tiebronnen geweest om het vak in te willen. Die mensen haal ik ook aan, gelijk met mijn per soonlijke verhaal hoe ik mij als ster zag in mijn dromen. Ik rela tiveer natuurlijk en neem mij zelf op de hak, omdat ik na één auditie al dacht dat mijn wereld instortte. Maar je moet gewoon doorgaan en dan zing ik, van Lee Towers, You never walk alo ne. De liedjes pas ik in mijn ver haal in en vertel van de ups en downs die je tegenkomt." „In de tweede helft van het pro gramma krijg ik zogenaamd een briefje dat er een belangrijke man in de zaal zit. Ik zing een prachtig lied voor hem en krijg een staande ovatie. Maar dan ontvang ik weer een briefje: u bent niet het juiste type! Dan gooi ik echt het roer om. Waar gaat het eigenlijk om? Ik sta hier en daar zit het publiek. Wat wil ik nog meer? Waarom zou ik op mijn knieën gaan voor meneer Van den Ende? En dan sluiten we af, met de hele zaal, met het lied Cabaret." „Je streeft naar roem, maar on dertussen kom je tot de ontdek king, dat de weg daarheen op zich al de beloning is. Ik geniet er nu net zo van wanneer ik in een dorpje boven Groningen sta als in het Scheldetheater in Ter- neuzen. Ik vind het ook heerlijk om ergens in de Achterhoek voor de plattelandsvrouwen te spelen. Ik geniet enorm van het publiek en de prachtige muziek, dat is de kern van het verhaal. Ik heb ontdekt dat het aan de top ook niet allemaal rozengeur en maneschijn is. En ik ben er heel dichtbij geweest. Maar ik laat mijn plezier niet meer bederven door het feit dat ik nog ergens naar toe wilde." Naar Broad way bijvoorbeeld. Als kind droomde Ellen Kiewiet van Broadway. Maar wat doe je als je in 1965 bent geboren in Hoogezand-Sappe- meer? Dan ga je gewoon naar school. Even lonkte de Toneel academie in Maastricht, maar daar kreeg ze na een paar dagen al heimwee naar het hoge noorden. En dus ging ze rechten studeren aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Totdat bij de faculteit theaterwetenschappen een gezelschap werd opgestart. Toen ging het theaterbloed weer bruisen. Na twee jaar acteertraining en privé-zanglessen van Wil Noorduyn-Nijdam was El len (alt) klaar voor het grotere werk. Ze speelde onder meer Tessa in de musical De gonde liers (1993) en Anna in The King and I (1996), op muziek van Os car Hammerstein II. Die laatste rol was aanleiding haar uit te nodigen om auditie te doen voor een Weense versie van dit stuk. „Net als in de film werd ik ge beld door een impresariaat. Dat ze mijn rol van Anna zo gewel dig vonden. Maar ik werd niet aangenomenD an kom j e name lijk tegenover mensen te staan met wie je ook een zekere che mie moet hebben. En met be paalde voorkeuren. Het is geen kwestie van kwaliteit." Momenteel trekt Ellen door het land - na het noorden probeert zij nu ook het zuiden 'te verove ren' - met haar show Mijn Moe der heeft een Petticoat, die lied jes omvat uit de geschiedenis van de Amerikaanse musical. Daarin heeft zij haar ervaringen in 'het wereldje' verwerkt. „Het is best frustrerend als je prach tig staat te zingen en de rollen blijken al vergeven te zijn, om dat men een bepaald type zoekt of mensen van naam. Dan denk je dat je wereld instort en vind je jezelf ook heel zielig. Maar het

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 51