PZC Vuur fascineert Dominique Olieachtig afval kost schepen vanaf medio 2005 geld Vleeshal toont experimentele films Kan het niet anders? Tentoonstelling van mammoetbotten Campagne kunst cultuur 14 donderdag 17 april 2003 Beroepsoplichter hoort 1,5 jaar gevangenis eisen Rommelmarkt in Middelburg Explosie Onvrede Langzaam rijden voor bouwverkeer Versneden Ridderbeelden MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft gisteren een 55-jarige inwoner van Amersfoort wegens oplichting conform de eis veroordeeld tot anderhalf jaar cel. De man woonde in Kloosterzande toen hij eind jaren negentig mensen uit Zeeuws-Vlaanderen en Bel gië dupeerde voor ruim een half miljoen euro. De beroepsoplichter deed zich voor als de geslaagde zakenman en wist met een vlotte babbel en de nodige egards slachtoffers in zijn 'zaakjes' mee te sleuren. Hij misbruikte de goede naam van oud-minister Tj. Westerterp en de Zeeuwse senator H. Evers- dijk door hen bij het 'zaken doen' als referenties te noemen. Volgens Justitie ging het des tijds om een miljoenenoplich ting, die betrekking had op de meest uiteenlopende transac ties: het kopen van bedrijfspan den, woningen, hotels, auto's, schepen, borstprotheses, pensi oenen en financieringen. Uit het complexe dossier wer den vier zaken gelicht, waaruit bleek dat hij bij mensen altijd de juiste snaar wist te raken. Zo werden de slachtoffers door de man overgehaald om zich voor grote bedragen in te kopen in gefingeerde bedrijfjes van jeans, lingerie, wijn en sigaret ten. Ook wist hij van iemand 30.000 dollar als aanbetaling voor de oprichting van een autohandel los te krijgen. De gemeente Hulst schoot er destijds 20.000 euro bij in, om dat de meesteroplichter een huurcontract voor een aantal (gefingeerde) bedrijven op een terrein niet nakwam. Twee ge dupeerden dienden ruim 78.000 euro aan schadeclaims in, maar het is nog maar de vraag of ze hun schade ooit vergoed zullen krijgen. MIDDELBURG - Handbalver eniging EMM in Middelburg houdt zaterdag haar voorjaars rommelmarkt. De markt vindt plaats tussen 83 0 en 12 uur in en nabij het clubhuis van EMM aan de Nadorstweg. door A.J. Snel Een gebeurtenis die haar als brand weervrouw zal bijblijven? Ze aar zelt geen moment: „De brand bij de wo ningzaak Groenendijk aan de Oude Markt in Vlissingen. In de vroege och tend van oudejaarsdag 1995. Het vroor dat het kraakte. We hebben er de hele nacht gestaan. Alles wat nat werd, be vroor onmiddellijk. Spiegelglad was het. We moesten de kerk beschermen met behulp van zandzakken. Rond uit laten warmden we onze handen. Slo pend was het en toch was ik na afloop niet moe. Als je het hebt over een mooie brand; dat was wel wat." Dominique Ingenhoest-de Waard (38), brandweervrouw bij het stadsgeweste lij ke korps Vlissingen-Middelburgkan er met aanstekelijke geestdrift over praten. Ze verheelt niet dat ze een fasci natie heeft voor vlammen.Als er één of meer slachtoffers zijn, heb je natuurlijk een ander gevoel. Dan komt op de eerste plaats dat je meeleeft. Maar een mooie brand in een pand dat geen bijzondere waarde heeft, daar gaat de adrenaline bij omhoog. De spanning loopt op. De rookwolken, het vuur en de drukte bij zo'n brand, dat trekt me enorm. Net als het feit dat je kunt helpen. En de saam horigheid met je collega's. Bang ben ik nooit geweest. Word je dat wel, dan moet je stoppen. Dat zie ik mij nog niet zo gauw doen." Het ministerie van Binnenlandse Za ken is onlangs begonnen met een cam pagne om bij de beroepsbrandweer in een aantal grote steden in Nederland vrouwen in te lijven. Met de slogan 'Niet voor Mutsen' wordt onder de aan dacht gebracht dat de korpsen van Am sterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht graag vrouwen in dienst ne men. Al eerder is actie ondernomen om, in Dominique Ingenhoest: „Je gaat voor elkaar door het vuur." foto Mechteld Jansen heel het land, meer vrouwen als vrijwil ligers in de korpsen op te nemen. Een streven waarin Ruud Maljaars, com mandant van de gewestelijke brand weer Vlissingen-Middelburg, zich zeer wel kan vinden. „Vrouwen in het korps hebben een positieve invloed op de macho-cultuur die daar toch wel heerst. Ze hebben minder dan mannen de neiging over stress te zwijgen; din gen op te kroppen. Ik ben er blij mee als we meer vrouwen kunnen krijgen. In Nederland is maar drie procent van de brandweerlieden vrouw. Wij hebben zes vrouwelijke vrijwilligers en daar mee zitten we tussen de twee en drie procent. Dat is weinig." Een vrijwilliger bij de brandweer doet hetzelfde werk als een beroeps. Tussen mannen en vrouwen hoeft evenmin on derscheid gemaakt te worden. De brandweer heeft mensen nodig die een goede lichamelijke en geestelijke con ditie hebben en die goed met anderen kunnen omgaan. Dominique Ingen hoest: ,,Ik voel me in het korps niet an ders behandeld omdat ik een vrouw ben. Wij hebben een heel goed team. Je bent er voor elkaar, ook in privé-om- standigheden. Er worden wel behoor lijke fysieke inspanningen gevraagd, maar in de praktijk blijkt dat je meer kracht hebt naarmate de spanning op loopt. Je zet alles aan de kant, concen treert je op je taak en voelt niet meer dat het zwaar is." Dominique is van huis uit verpleegkun dige. Elf j aar geleden ging ze aan de slag bij de ambulancedienst, in een gecom bineerde baan als beroepsbrandweer- vrouw. Dat duurde tot 1999. Toen werden de ambulancedienst en de brandweer organisatorisch losgekop peld. Ze bleef als verpleegkundige wer ken bij de ambulancedienst, maar wil de niet volledig afscheid nemen van de brandweer. Dus bleef ze daar als vrij willigster. Het houdt in dat ze vrijwel altij d via een pieper bereikbaar is, maar dat ze niet verplicht is na iedere oproep in actie te komen. Er is, met opzet, een overbezetting aan vrijwilligers waar door, als sommigen verhinderd zijn, de wagens altijd met voldoende mensen kunnen uitrukken. „Als ik met de kin deren zit en het gaat om een brandje dat weinig voorstelt, dan ga ik niet mee. Als het er echt om spant, dan zorg je wel dat je iets regelt. Je wilt het gewoon niet missen." De vrijwilligers krijgen eenzelfde op leiding als beroepsbrandweerlieden maar ze worden niet geacht even breed inzetbaar te zijn. Van een beroeps brandweerman of -vrouw wordt ver wacht dat hij of zij ook als duiker en chauffeur kan optreden, een gaspak kan dragen en een hoogwerker bedie nen. De vrijwilliger hoeft niet all round te zijn. Dominique: „Ik ben nu eerste klas en ik denk erover na dit najaar een cursus te volgen om hoofd brandwacht te volgen. Vorig jaar kwam me dat niet uit en dat is dan voor een vrijwilliger geen pro bleem. Je wordt niet gedwongen. En je kunt toch volwaardig functioneren in een korps. Ik vind het heel spannend. Onlangs hebben we een oefening ge daan met een gesloten cabine waarin een beheerste explosie werd veroor zaaktJe ziet dan aan de rookontwikke ling hoe het gevaar voor een ontploffing wordt opgebouwd en je leert in de prak tijk wat er gebeurt als je opeens veel zuurstof in zo'n cabine laat stromen. Ik geniet van zo'n oefening. En natuurlijk helemaal van een echte, grote brand, zolang er geen slachtoffers zijn. Wat ook mooi is: je werkt met een team van mensen die om elkaar geven. Kom je in aanraking met dingen die echt emotio neren - en dat gebeurt natuurlijk - dan heb j e op de kazerne altij d mensen om j e heen bij wie je tot jezelf kunt komen. Die aan een half woord genoeg hebben. Je gaat voor elkaar door het vuur, let terlijk en figuurlijk." door Harmen van der Werf DEN HAAG - Schepen die Ne derlandse havens aandoen, moeten vanaf medio 2005 via het havengeld gaan betalen voor het afgeven van olieachtig afval. Minister De Boer van Ver keer en Waterstaat mikt daarop, heeft hij gisteren in de Tweede Kamer bekendgemaakt. Vanaf 1 januari 2004 worden de kosten voor de afgifte van huishoude lijk afval al volledig verrekend in het havengeld. Of schepen in een Nederlandse haven hun afval afgeven of niet, ze moeten toch betalen. Die fi nanciële prikkel moet ertoe lei den dat het lozen van afval in zee sterk vermindert. In Euro pees verband is dit systeem be dacht, maar niet alle landen voeren het op dezelfde manier uit. Zo vraagt België van sche pen een borgsom voor het afge ven van afval. Als ze niets afge ven én kunnen aantonen dat ze in een andere haven hun troep hebben afgegeven, krijgen ze hun borgsom terug. In de Tweede Kamer heerste veel onvrede over deze Belgi sche oplossing, die volgens mi nister De Boer in strijd lijkt met de Europese regelgeving. CDA'er G. Koopmans bena drukte dat de concurrentieposi tie van Nederlandse havens in het geding dreigt te komen. Hij pleitte ervoor niet te hard van stapel te lopen. D. Samsom (PvdA) en A. Gerkens (SP) wil den juist meer vaart zetten ach ter de invoering van een systeem van volledige financiering van afvalkosten via het havengeld. Nederland is al te laat met de in voering van de Europese regel geving voor scheepsafval en, stelden zij, alleen de afvalkos ten kunnen geen reden zijn om Nederlandse havens te mijden. „Het gaat om een minimaal be drag van de totale exploitatie kosten van een schip." Minister De Boer koos een mid denweg. Hij wil de positie van België aan de orde stellen in de Europese Unie en streeft naj; invoering van het Nederlaijg systeem medio 2005. Snellg kan naar zijn oordeel natel lijks, omdat er tijd nodigisy^ overleg met de havens en l wetgeving moet worden aar past. Staatssecretaris Van fe van Milieubeheer zegde CD,fr Koopmans nog toe dat hij j kijken naar alle milieumaaij gelen voor Nederlandse ha»® waarvan zij concurrentienaft. len ondervinden. Coördinator F. Groenendijk»] milieuorganisatie stichting Noordzee was teleurgesteli met name omdat De Boer ze naar invoering medio 20(51 streven'. „De vraag is dusd zelfs die deadline wordt haald." PvdA'er Samsom Ie dezelfde kritiek, maar kon ft Boer niet tot een hardere fc zegging verleiden. VLISSINGEN - Het Zeen» Radio-Therapeutisch Institn aan de Koudekerkseweginï singen breidt uit. De snelli wordt op deze weg daarom ruggebracht naar dertig kik meter per uur. Op de rijbaan moet ook rei: ning worden gehouden metfis sers en in- en uitvoëgendwet verkeer. De verbouwing vant instituut duurt ongeveer ande half jaar. Deze week worden toegangen van het instituut het ziekenhuis geschikt maakt voor het bouwverkeer! de bezoekers. Hiervoor word de bushokjes verplaatst naar uitvoegstrook naar hetparta terrein van het ziekenhuis! parkeerterrein blijft via strook bereikbaar. Deze m zaamheden zijn gisteren beg nen en worden vandaag af; rond. Volgende week wordti tijdelijke stopplaats voori bouwverkeer aangelegd, ml de Hogeweg. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - In de Vleeshal en de Kabinetten van de Vleeshal in Middel burg is werk te zien van de Oostenrijkse experimentele filmmaker en kunstenaar Martin Arnold (Wenen, 1959). In de Ka binetten zijn drie films van ongeveer een kwartier te zien, humoristische en ver ontrustende bewerkingen van oude Hol- lywoodfilms. Ook de speciaal voor de Vleeshal gemaakte film Jeanne is een be werking van een oude bioscoopfilm, maar ditmaal is Arnold verder dan ooit gegaan. Niet alleen kent de film geen ein de, ook is voor het eerst nadrukkelijk de tentoonstellingsruimte bij het werk be trokken. In de Kabinetten van de Vleeshal is een aantal grote zitkussens geplaatst tegen over drie monitoren. Op elk ervan draait een film van Arnold, koptelefoons zor gen ervoor dat ze ongestoord kunnen worden bekeken. In Piece touchée (1989) heeft Arnold beelden gebruikt uit een onbekende film uit de jaren veertig. Een vrouw zit in een huiskamer te lezen. Aan vankelijk lijkt het beeld stil te staan, maar langzamerhand komt het tot leven Eerst begint een vinger van de vrouw te trillen, dan gaan haar lippen bewegen, maar het blijft onduidelijk wat ze mur melt. Vervolgens gaat de deur open en verschijnt een man. Maar het gaat niet zo snel als hier be schreven. Beeld voor beeld heeft Arnold de film opnieuw gemonteerd en vooral de herhalingen die hij erin heeft gebracht zijn opmerkelijk. Daarmee bouwt hij spanning op. De man komt niet zomaar de kamer in, eerst gaat de deur twintig keer open en dicht, steeds iets wijder. Door het tempo te vertragen of te ver snellen, door het beeld te spiegelen en vooral door bij de montage voortdurend te letten op de symmetrie in de bewegin gen van de twee personages, is een soort choreografie ontstaan. Een ballet van filmbeelden. Wat in de oorspronkelijke film een on schuldige scène moet zijn geweest - man komt thuis en kust zijn vrouw - wordt bij Arnold bijna een horrorfilm. Hij bouwt zoveel aarzelingen in vóór de kus, dat de kij ker begint te vermoeden dat de man de vrouw wil wurgen. Dat blijkt uiteinde lijk niet het geval, maar de montage aan het eind is zo heftig en snel, dat de hoofd personen lijken te zijn beland in een op hol geslagen draaimolen. Niet echt een happy end. In Passage l'acte 1993heeft Arnold een ontbijtscène uit To kill a mocking bird versneden tot een agressieve, krankzin nige bijeenkomst. Zoals een dj geluiden mixt en laat botsen, zo gaat Arnold te werk met filmbeelden. Bijzonder is ook de derde film in de Kabinetten, Alone. Lifes wastes Andy Hardy (1998). Hier voor is op een komische manier gebruik gemaakt van filmscènes met Judy Garland en Mickey Rooney. We zien een jongen die nogal innig afscheid neemt van zijn moeder. Kennelijk wil hij naar zijn meisje toe dat op een andere locatie staat te zingen. Voor het zo ver is, krijgt hij het eerst nog met zijn vader aan de stok. Het verontrustende is dat Arnold door middel van zijn uitgekiende en op het eerste gezicht knotsgekke montage suggereert dat de zoon een seksuele be trekking heeft met zijn moeder. Dat ver klaart de woede van zijn vader en het toch wat vergeefse wachten van Gar land. „In de films van Hollywood worden din gen uitgebannen, gereduceerd, ontkend en onderdrukt", zegt Arnold over dit werkstuk. „Er schuilt altijd iets achter datgene wat wordt getoond maar dat blijft verborgen. En dat is juist het inte ressantste om te onderzoeken." Voor Jeanne, de digitale film die in de Vleeshal te zien is, heeft Arnold gebruik gemaakt van een aantal van dezelfde technieken als bij de drie films in de Ka binetten: beeldloops en herhalingen. Het is een bewerking van de processcène uit de film The passion of Joan of Arc (1929) van Carl Thomas Dreyer. We zien voort durend een close up van het gelaat van Jeanne d'Arc, gespeeld door Renée Fal- conetti. In de originele film worden die close ups van de emoties op haar gelaat afgewisseld met beelden van haar aan klager. Door Arnold zijn die weggelaten en de verschillende gezichtsuitdrukkin gen zijn naadloos aan elkaar gemon OOSTKAPELLE - Het Zeeuws Biologisch Museum in Oostka- pelle laat tot en met eind okto ber bijzondere mammoetvond sten zien, afkomstig van de bodem van de Noordzee en de Westerschelde. De twee vitrines maken deel uit van het Open Depot op de museumzolder. De presentatie daar toont een deel van de museumcollectie, die bestaat uit geprepareerde vogels en zoogdieren. Ook staan er snuffelkasten met opdrach ten over de museumcollectie. Het museum laat enkele zeldza me stukken zien, zoals de kies van een voorouder van de be kende wolharige mammoet uit het begin van de IJstijd. Ook te zien zijn melkkiezen en het melk(slag)tandje van een drie maanden oude babymammoet, dat gevonden is op het schelpen pad van de heemtuin van: museum. Ook zijn er voorbs den van botbreuken en t wijkingen bij mammoeten! fragment van de slagtand: een Bosolifant, die tijdens IJstijd leefde in een gematif klimaat, geeft een indruk var reusachtige afmetingen dies tand kon krijgen. In de paasweek is hetmuseumti dag geopend van 12 tot 17 uur. De Oostenrijkse experimentele filmmaker en kunstenaar Martin Arnold gebruikt verschillende montagetechnieken om gewone films een vervreemdend effect te geven. foto Lex de Meester teerd. Anders dan de films in de Kabinet ten heeft Jeanne vrijwel geen tempo. Minutenlang is Jeanne te zien met haar ogen gesloten, het hoofd heen en weer wiegend, als iemand die bijna in slaap valt. Af en toe richt ze haar betraande ogen naar de hemel, als een lijdende ma donna, dan spert ze ze open, verwonderd en verheugd, alsof ze plotseling een on verwachte bevrijder gewaar wordt. Was in de Kabinetten een koptelefoon nodig om de wereld buiten te sluiten, in de Vleeshal wordt de bezoeker onweer staanbaar in Arnolds wereld getrokken. De film wordt vertoond op een scherm van ruim zeven bij vijf meter, dat achter in de ruimte is opgesteld. De drie ridder- beelden aan de rechterkant, de monu mentale welvingen van de Gotische ruimte, het ontbreken van geluid, de zwart-witbeelden in de donkere hal; al les smelt samen. Wie lang genoeg blijft kijken, waant zich wellicht in het hoofd van Jeanne d'Arc. De film kent geen af loop maar wel een ontwikkeling. Wie wil weten welke dat is zal later - niet een uur tje, misschien zelfs niet dagen, maar we ken later - terug moeten komen. Tot 1 juni blijft de film zich namelijk veran deren, in een niet of nauwelijks waar neembaar tempo. Expositie: filmwerken van Martin Arnold in de Vleeshal en de Kabinetten van de Vleeshal in Middelburg, t/m 1 juni di t/m zo van 13-17 uur. Advertentie Die vraag zult u zich als omwonende ongetwijfeld stellen wanneer u hinder ondervindt van de grote vlam boven ons terrein. Wij hebben daarvoor alle begrip. Want deze vlam, die uit de zogenoemde fakkelinstallatie komt, gaat veelal gepaard met een brommend geluid en een felle gloed. Helaas luidt ons antwoord 'nee' Want hoewel wij wereldwijd vooruitgang boeken met het verminderen van de fakkelactiviteit, blijft het een noodzakelijke veiligheids voorziening. De fakkelinstallatie zorgt ervoor dat wij onze fabrieken op een gecontroleerde en verantwoorde manier in en uit bedrijf kunnen nemen. 'Veilig werken' staat bij ons te allen tijde voorop. En alleen op deze manier kunnen wij voor iedereen de veiligheid waarborgen. Vanaf vandaag, 17 april, nemen wij een van onze krakers (LHC 1) weer in bedrijf na de reguliere onderhouds- stop. De komende dagen zal er dan ook weer 'gefakkeld' worden. Wij doen er alles aan om de overlast tot een minimum te beperken Mocht u desondanks toch hinder van ons ondervinden, dan bieden wij u bij voorbaat onze excuses aan en vragen wij uw begrip voor de situatie. Gezondheid Leefstijl Communicatie Transport Bouw Living Impri Meer informatie: www.dowbenelux.com E-mail: beneluxinfo@dow.com •Handelsmerk van The Dow

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 44