Verzet tegen
rally groeit
J#SSKRRY
Snoeproute eindigt bij kauwgommuur
Vlaanderen trekt voor
aanpak wateroverlast
elf miljoen euro uit
Get more.
Beroep
Get more. T- -Mobile-
Hulst saneert
grond van
oude bakkerij
zeeuwse almanak
Tijdelijke t-tag is directeur Buis doorn in het oog Kerckhaert ambieerde
Maand van de
filosofie
Filosofische
ontdekkingsreis
Brasseriemenu
Kolonisten
van Catan
Sexteto
Temporal
Markt 51
Middelburg
(0118) 886886
Motorrijders
Uitbreiding
Verruiming
Manager
Smoesje
ZEEUWS-VLAANDEREN
donderdag 17 april 2003
dnnrWout Bareman
IERNEUZEN - In de eerste
maandna de opening werden bij
Je tolpoortjes van de Wester-
scheldetunnel gemiddeld
12,000 tot 12.500 voertuigen per
jag geregistreerd. Directeur T.
Dais van de NV Westerschelde-
lunnel is daarover erg tevreden.
Het is voor ons goed om te con
stateren dat de overtocht van de
ffesterschelde is gestegen van
jo n 8000 voertuigen per dag via
je veerboten naar ruim 12.000
via de tunnel."
Inde prognoses over het gebruik
van de tunnel in de beginperio-
je ging de exploitant uit van een
gemiddelde van 12.000 voertui
gen, op werkdagen. Dat aantal
wordt nu dus overtroffen. Maar
Buis wil op basis daarvan nog
niet speculeren over het hogere
rendement dat de tunnelexploi
tatie oplevert en een versnelde
investering van dat extra kapi
taal in de bouw van de kanaal
tunnel bij Sluiskil. „Het is leuk,
zoals het nu loopt, maar we
moeten, de verdere ontwikke-
f Advertentie
bij aankoop filosofieboek
Filosofie Magazine cadeau
vanavond, vanaf 19.30 uur
door De Drvkkery, o.l.v.
Mark van der Graaff
vanavond vanaf 17.30 ui
Griekse salade en
groenteschotel (vegetarisch)
of lamstoofpotje
en fruitsalade 11,50
of€ 9,00 (vegetarisch
menu)
zaterdag 19 april
11.00-16.00 uur
demonstratie
15.00-16.30 uur
kijk ook op
iSvwdmkkeriimiddelbure.nl
VnkflfflK. (Fsgeelfj &Geluid
Brasserie
ling van de verkeersstromen
nog even afwachten. In de be
ginfase hebben we natuurlijk
veel tunneltoerisme gehad.
Maar spannend is ook hoe het
verkeer zich komend paasweek
einde ontwikkelt. We zitten nog
in de opbouwfase en we leren
nog elke dag."
Buis vindt het opvallend dat
zich vrijdags het meeste verkeer
aandient. Dat is juist de dag
waarop eens in de veertien da
gen inspectie en onderhoud
plaatsvindt. De tunneldirecteur
gaat ervan uit dat die 'piek'
wordt veroorzaakt door toeris
tisch verkeer. De tunneldirectie
is overigens niet van plan de on
derhoudsbeurten in verband
met die drukte te verplaatsen.
De kinderziektes zijn inmiddels
grotendeels overwonnen. Op
een aantalpunten is de software
van de computergestuurde ap
paratuur aangepast. Buis: „En
verder was het natuurlijk een
kwestie van wennen voor zowel
onze mensen als de tunnelge
bruikers. Ik heb de indruk dat
het nu allemaal veel soepeler
verloopt, al blijkt de betaling
met de chip-knip nog Steeds wat
moeizaam te gaan." Inmiddels
beschikken 18.000 regelmatige
tunnelgebruikers over de t-tag,
het apparaatje waarmpe abon
nementhouders snel de tol
poortjes kunnen passeren. Dat
er nog steeds 10.000 mensen met
een tijdelijke (een kaartje) t-tag
rondrij den, noemt Buis een smet
op de exploitatie in de beginfa
se. „Die tijdelijke t-tag functio
neert wel, maar zo hoort het
natuurlijk niet. We willen als
exploitant optimale service bie
den en dan past het niet dat je de
mensen toch met zo'n tijdelijke
tag opzadelt."
In overleg met de Oostenrijkse
leverancier wordt ernaar ge
streefd de tijdelijke t-tags voor
eind mei te vervangen door een
definitieve. Buis: „Het is een
kwestie van een verkeerde plan
ning bij de producent en een
overrompelende belangstelling
voor de t-tag bij de tunnelge
bruikers. Tja, misschien hadden
we rekening moeten houden
met meer. Maar eind volgende
maand lijkt het leed geleden."
De tunneldirectie is niet van
plan de eis van de motorrijders
voor een gereduceerd tarief in te
willigen. In het eerste weekein
de na de opening van de tunnel
protesteerden 2000 motorrij
ders tegen het feit dat zijnet als
personenauto's, vier euro per
tunnelpassage dienden af te tik
ken. Met een t-tag, die op mo
torfietsen moeilijk is te installe
ren, valt de doortocht een euro
goedkoper uit. De tunnelexploi
tant onderzoekt nu een simpele
re methode om de t-tag op moto
ren te installeren.
De verkeersstromen via de tun
nel hebben de afgelopen weken,
volgens Buis, nog eens onder
streept dat de knelpunten zich
vooral voordoen op de Sloeweg
aan Bevelandse kant en bij de
kanaalbrug van Sluiskil. Die
knooppunten schreeuwen om
een snelle oplossing.
Leerlingen van het Zeldenrust-Steelantcollege in Terneuzen plakken hun kauwgom op een speciaal kunstwerkbord als actie tegen zwerfvuil.
foto Wim Kooyman
door Harold de Puysseleijr
TERNEUZEN - De leerlingen van het
Zeldenrust-Steelantcollege en het Re
gionaal Opleidingen Centrum (ROC)
Westerschelde in Terneuzen zijn
proefkonijn in een project dat gericht is
op de vermindering van zwerfvuil.
Wethouder C. Liefting liet het experi
ment gistermiddag beginnen door een
kauwgom te plakken op de zogenoemde
kauwgommuur die bij een van de in
gangen van de school is opgesteld.
Zwerfvuil is volgens Liefting een groot
probleem in de wijk waar de beide
scholen staan. Vooral op de route tussen
de scholen en McDonald's aan de ene
kant en het winkelcentrum Sint Anna
aan de andere kant liggen massa's pa
piertjes, lege plastic flessen en blikjes.
„Als de gemeente er twee weken niets
aan zou doen, zijn de scholen niet meer
te bereiken", schetste de wethouder de
omvang van de problematiek op de rou
te die al bekend staat als de 'snoeprou
te'. Een opmerking die opvoedkundig
gezien niet helemaal gelukkig was,
want dat vooruitzicht klonk de leerlin
gen die verzameld waren op het school
plein als muziek in de oren.
Het initiatief voor het zwerf vuilbestrij -
dingsproject komt van de provincie.
Die wii het project bij gebleken succes
in Terneuzen uitbreiden naar andere
Zeeuwse scholen.
Het gaat om een samenwerking tussen
de scholen, de gemeente, de provincie,
en de Natuur Milieu Educatie. De leer
lingenraden van de twee onderwijsin
stellingen, waar in totaal zo'n 3500
leerlingen dagonderwijs volgens, heb
ben het project geadopteerd. Verder
werken ook de winkeliers uit de buurt
mee aan de actie. Doel is een zodanig
milieubewustzijn te creëren, dat de rot
zooi in de daarvoor bestemde bakken
wordt gegooid en niet zomaar ergens op
de grond. De zorg voor het milieu wordt
op het Zeldenrust-Steelantcollege on
der andere in de lessen gestimuleerd, op
het ROC hangen posters en is er aan
dacht voor het project via de website
van de school.
De kauwgommuur is een ludieke ma
nier om de problematiek aan te pakken.
Het is de bedoeling dat de leerlingen
hun kauwgom op de tijdelijke kauw
gommuur plakken voor ze binnen gaan
en dat er zo een kauwgomkunstwerk
ontstaat. Als deze proef slaagt, komt er
een permanente muur.
Op woensdag 23 april brengt een caba
retier het project nogmaals op een
grappige manier onder de aandacht
van de leerlingen op de scholen. Na de
meivakantie moet het milieubesef dus
danig tussen de oren van de scholieren
zitten, dat ze geen afval meer op straat
dumpen. Vanaf die tijd houdt de ge
meente ook extra controles. Wie erop
wordt betrapt dat hij rotzooi op straat
gooit, krijgt dan een bekeuring van 46
euro.
Advertentie
door Wout Bareman
GENT EN RAND - Vlaams mi
nister van leefmilieu, V. Dua, in
vesteert nog dit jaar II miljoen
euro in het voorkomen van wa
teroverlast en overstromingen
in Oost-Vlaanderen.
Een deel daarvan is bestemd
voor ingrepen in Gent, Drongen,
Destelbergen en Lochristi. Met
dat geld worden bestaande
wachtbekkens, overstromings
gebieden, dijken en pompsta
tions verbeterd. Er komen ook
enkele nieuwe pompstations
bij.
Het meeste geld is voorzien voor
het vinden en realiseren van op
lossingen voor gebieden die ge
voelig zijn voor wateroverlast
en overstromingen. Zo zijn er
een aantal onderzoeken ge
pland die de meest geschikte
oplossingen boven water moe
ten brengen, onder meer voor
Gent.
Nog dit jaar wordt gestart met
de vernieuwing van het pomp
station in Vinderhoute. Dat zal
onder meer Drongen beter moe
ten behoeden voor toekomstig
wateroverlast.
Er is ook goed nieuws voor Lo
christi, Destelbergen en
Oostakker. De huidige, verou
derde duikers in de Ledebeek in
Lochristi en Lokeren vormen
volgens computerberekeningen
één van de hoofdoorzaken van
de wateroverlast daar.
De bouw van drie nieuwe dui
kers (kostprijs: 300.000 euro)
moet het probleem in belangrij
ke mate verbeteren.
Hogerop de Ledebeek, in het ge
deelte tussen de R4 en Lichtela-
re (Destelbergen), wordt
250.000 euro geïnvesteerd in de
verruiming van de waterloop.
Dat moet ervoor zorgen dat de
Ledebeek enerzijds sneller én
meer water kan vervoeren en
anderzijds meer water kan buf
feren. Zo wordt het overstro
mingsgevaar in delen van
Oostakker tegengegaan.
In Destelbergen zelf wordt het
laatste knelpunt van de Lede
beek, ter hoogte van de Notax-
laan, aangepakt. De bestaande
overwelving wordt aangepast
(100.000 euro). Hierdoor zal de
kans op waterellende in bepaal
de gebieden van deze gemeente
aanzienlijk verminderen.
(KVDS)
Met hef T-Mobile Beltegoedpakket ben je een jaar lang verzekerd van elke maand zeer
voordelige belminuten. Er zijn 3 verschillende pakketten, met een voordeel dat kar. oplopen
tot 35% gratis extra beltegoed! En als je meer beltegoed nodig hebt, dan kun je dit heel
eenvoudig opwaarderen met losse beltegoedbonnen die je vrijwel overal al vanaf 10,-
kunt kopen. Wil je meer weten, ga dan naar de T-Mobile dealer, kijk op www.t-mobile.nl
voor de actievoorwaarden ot bel 0800-7123.
door Peter Oggel
TERNEUZEN- De Terneuzense
oud-wethouder Eric Kerck-
haert heeft vorig jaar gesollici
teerd naar de vacature van
burgemeester van de Brabantse
gemeente Zundert. Kerckhaert
kwam in januari dit jaar na bur
gemeester Hubert Vos van het
Limburgse Meijel als tweede
kandidaat op de voordracht. De
vertrouwencommissie in Zun
dert heeft zijn naam om redenen
van privacy nooit publiekelijk
gemaakt.
Voor minister Remkes van Bin
nenlandse Zaken was dat eind
februari aanleiding om de be
noemingsprocedure in Zundert
ongeldig te verklaren. Wettelijk
is voorgeschreven dat een ge
meente twee kandidaten moet
voordragen. Weliswaar had
Zundert intern en ook in de
voordracht aan die voorwaarde
voldaan, maar de procedure
vereist dat de namen van beide
kandidaten openbaar worden
gemaakt.
De gemeenteraad van Zundert
benoemde Vos al in januari,
maar moet nu de gehele sollici
tatieprocedure op last van de
minister overdoen. Datzelfde
overkwam eerder om dezelfde
redenen ook vijf andere ge
meenten. Inmiddels is de be
noemingsprocedure met twee
publiekelijke kandidaten on
derwerp van discussie in de
Tweede Kamer.
Kerckhaert solliciteerde eerder
naar de functie van griffier in de
gemeente Sluis en de positie van
burgemeester in de gemeente
Hulst. In Sluis staakten destijds
in de vertrouwenscommissie de
stemmen, ondanks het gegeven
dat Kerckhaert als beste uit het
zogeheten assessment (ge-
schiktheidsonderzoek) was ge
komen.
In Hulst kwam de voormalig
wethouder en huidig PvdA-sta-
tenlid eveneens op de tweede
plaats op de voordracht. Na zijn
wethouderschap werkt Kerck
haert sedert aanvang dit jaar als
manager bij het opleidingsinsti
tuut ROC Westerschelde.
Kerckhaert betreurt dat zijn
naam in het Zundertse alsnog in
de openbaarheid is gekomen.
Hij wijst er in dit verband na
drukkelijk op dat zijn sollicita
tie dateert van voor zijn in
diensttreding bij het ROC
Westerschelde in Terneuzen.
„Zundert is voor mij al lang af
gesloten. De besluitvorming
daar dateert immers van janua
ri. De huidige procedure voor
een burgemeesterbenoeming
met een verplichte openbare
voordracht waarop twee namen
moeten staan, kan voor perso
nen zeer pijnlijk zijn. In Zundert
zijn destijds op dit punt goede
afspraken gemaakt en ik heb die
aanpak dan ook zeer gewaar
deerd. De Zundertse benade
ring doet recht aan de belangen
van betrokkenen en ook in deze
zin betreur ik dat informatie uit
de procedure nu toch op straat is
beland."
SINT JANSTEEN - Een lap
grond aan de Hoofdstraat 33 in
Sint Jansteen is vervuild met
stookolie. Op dit perceel stond
vroeger een bakkerij. In de
grond ligt nog een olietank die
de ovens van stookolie voorzag.
Gezien de aard van de vervui
ling heeft het college van Hulst
besloten met de voorbereidin
gen van de sanering te beginnen
Naast deze operatie laten B en
W een inventarisatie maken van
de bodemverontreinigingen in
de gemeente Hulst. „We willen
graag weten hoeveel verontrei
nigingen er nog zijn en wat de
aard van deze vervuilingen is.
Aan de hand van de inventa
risatie kunnen we bepalen
wat urgent is om te saneren",
aldus wethouder E. de Decke-
re.
HM
door Harold de Puysseleijr
HULST - De autorally die vol
gende week zaterdag op de rol
staat in de polders van Het Land
van Hulst moet verboden wor
den. Dat stellen natuurbescher
mingsvereniging De Steltkluut
en de afdeling Hontenisse van
verkeersveiligheidsorganisatie
3VO.
De instanties scharen zich daar
mee achter het standpunt van
het waterschap Zeeuws-Vlaan-
deren dat deze week door de
rechter in het ongelijk gesteld
werd in een poging het auto
sportevenement tegen te hou
den. Ook een aantal polderbe
woners is fel gekant tegen de
rally.
„Het zit ons ook niet helemaal
lekker dat het toch doorgaat",
zegt bestuurslid L. Calle van De
Steltkluut. „Wij sluiten ons aan
bij de bezwaren die onder de
bevolking leven." Calle wijst er
op dat de natuurwaarden in
de polders waar de rally door
heen voert in het geding zijn.
„Extra verkeersdrukte, een
hoop motorgeweld en meer uit
stoot van uitlaatgassen hebben
een schadelijk effect op de flo
ra en fauna. Een belangrijk as
pect vinden wij verder dat de
rust in de polders door alle
herrie wordt verstoord", zegt
Calle.
De Steltkluut heeft een aantal
jaren langs de officiële weg, met
een bezwaarschrift, geprobeerd
het evenement te blokkeren,
maar kreeg het deksel op de
neus van de gemeente. „Onze
bezwaarschriften zijn toen niet-
ontvankelijk verklaard met als
smoesje dat niet in onze statuten
staat dat we ons met dergelijke
zaken bezighouden."
A. Compiet van 3 VO Hontenisse
wijst op het argument van het
waterschap, dat het niet kan om
een dergelijk evenement te hou
den in een gebied waar de over
heden zich inspannen om de
wegen duurzaam veiliger te ma
ken. Ook Compiet schreef enke
le jaren geleden al eens een brief
aan het toenmalige gemeente
bestuur van Hontenisse met het
verzoek geen medewerking te
verlenen aan de rally. „Vorig
jaar is er een dodelijk ongeval
gebeurd, in andere jaren moes
ten vrouwen met kinderen op de
loop voor de rallyauto's, en ze
rijden alle bochten in de wegen
kapot."
Tenslotte spreekt ook de secre
taris van het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid in Zeeland
(ROVZ), H. Rhebergen, zijn af
keuring uit over het evenement.
Rhebergen doet dat weliswaar
op persoonlijke titel, omdat de
rally in de gemeente Hulst niet is
besproken in de algemene ver
gadering van het ROVZ.
„Ik kan me volledig vinden in de
motivatie van het waterschap.
Het is van de gekke dat je die
polderwegen allemaal inricht
voor een maximumsnelheid van
zestig kilometer per uur en ver
volgens toestaat dat er zo'n rally
plaatsvindt. Dergelijke evene
menten horen thuis op een afge
sloten circuit. Het is onverant
woord en volstrekt in strijd met
de beginselen van Duurzaam
Veilig", zegt Rhebergen. „Het
gekke is bovendien, dat de dode
die vorig jaar is gevallen telt als
gewoon verkeersslachtoffer in
onze statistieken. Het gaat nu
niet direct om die statistieken,
maar dit heeft natuurlijk niets
met verkeer te maken."
Hij koestert de universele
jongensdroom, Maurits uit
Vlissingen. Later zal hij
brandweerman worden en
mensen redden uit geteister
de panden. Dat zijn vader
deel uitmaakt van de politie
bevalt hem wel, maar hij ziet
zijn eigen toekomst toch net
een slag anders. Stoerder.
En hij gaat er trouwens van
uit dat zijn vader die visie op
termijn zal delen.
Tijdens een gesprek dat hij
onlangs met de buurman
had, liet hij dat blijken.
„Pappa is nou nog politie
man, maar later wordt hij
ook brandweer", zei hij vol
vertrouwen.
Tunnel populairder dan verwacht
ie nu een Sony Ericsson T100 neemt, krijg je daar 10,-" beltegoed bij. Dat is mooi,
nog nret alles. Want als jé dit combineert met een T-Mobile Beltegoedpakket, krijg
"og eens tot 35% extra gratis beltegoed. Da's dubbel voordeel dus! En wanneer je
6et' Pe9oed nodig hebt, dan kun je dit heel eenvoudig opwaarderen met losse
tegoedbonnen die je vrijwel overal al vanaf 10,- kunt kopen. Wil je meer weten over de
"gelijkheden en voordelen van T-Mobile? Ga dan naar de T-Mobiie dealer, kijk op
^■Emobile nl of bel 0800-7123.
'"Vla 0811 antwoordkaart (actie loopt zolang de voorraad strekt). De prijs van de telefoon is een adviesprijs.
I
Advertentie