Een bistro moet naar Frankrijk ruiken I Trends in brillenmode Prijzen dalen De mode in brillen wisselt niet zo snel als in kleding, maar wie trendy wil ogen, dient wel het juiste accessoire op de neus, in het haar of om de hals te zetten. Het montuur keert terug, groot, kleurrijk en duidelijk aanwezig. Vlinderbrillen zijn echt passé. 4 Advertentie-exploitatie: wnnrd-en Midden-Zeeland: 0118-484369; Jeeuws-Vlaanderen: 0114-372770. ■Redactie: 0118-484413 E-mail: redactie@pzc.nl postbus 18,4380 AA Vlissingen. woensdag 16 april 2003 De bril als modeaccessoire UIT: -Montuurloze brillen (zogehe ten glasbrillen) -Kleine brilletjes -Vlinderbrillen IN: -Grote kunststof monturen -Gekleurde glazen -Dégradé, van licht naar don ker verlopend -Shields, glazen doorlopend boven de neus -Ronde vormen -Laag aangezette pootjes -Spiegelcoatings -Glazen met logo's, teksten of prints -Jamai-bril: rechthoekig kunststof waarin twee kleuren verwerkt zijn deriks toe aan ronde brilletjes. „De rechthoekige brillen van Idol Jamai zijn ook nog oké, maar de voorlopers kiezen al voor rond." De populariteit van Idols, en vooral die van Jamai, legt de brillenindustrie geen windei eren. Pearle Opticiens heeft de im pact van het programma met beide handen aangegrepen en deelneem ster Dewi ingezet als model in de nieuwe zonnebrillenfolder. „Jamai en Dewi hebben wel degelijk invloed op jonge brildragers. Mensen willen zich altijd graag identificeren met hun idool," vertelt Madeion van der Stok, product-manager van Pearle. „Onder jongeren zijn vooral contact lenzen populair en door personen als Jamai gaan ze weer eerder naar een bril kijken." Het belang van de bril als modeac cessoire blijft volgens kenners als Frederiks en Van der Stok groeien. Vooral jongeren zoeken brillen die bij hun outfit passen en hebben voor iedere gelegenheid een andere bril of zonnebril. Zo divers als de gelegen heden waarvoor een aparte bril wordt gekozen, zo divers is het mer- kenaanbod. Iedere modeontwerper, kledipgmerk of sportmerk heeft mi nimaal één zonnebrillencollectie en meestal ook een assortiment correc- tiebrillen. Bij Pearle doen vooral merken als Diesel, Nike, Guess, Es prit, Mexx, Armani, Serengeti en Po laroid het goed. Ook de designtop pers Chanel, Dior, Gucci, Dolce Gabbana, Roberto Cavalli en Chloé, met bijpassende prijskaartjes, ko men onder handbereik van een steeds grotere groep mensen. Optiek Xieje probeert zich met zijn aanbod te onderscheiden en verkoopt het ex clusieve Freudenhaus en het under- groundmerk Cutler and Gross, dat momenteel in Engeland een hype is onder sterren als Madonna, Liz Hur ley en Elton John. Hoewel de trends duidelijk zijn en ie der seizoen een eigen gezicht geven, kan volgens Van der Stok van Pearle op brillengebied 'eigenlijk heel veel'. „Het ligt er helemaal aan hoe de bril gedragen wordt en of bril en kleding matchen." Door Rien van Reems Volgens de Van Dale is een bistro een 'restaurant met Franse inslag'. Mijn Franse woordenboek geeft als betekenis: kroeg of (goedkope) eet gelegenheid. Als ik Bistrot En Pas sant in Hulst moet karakteriseren dan hou ik het op het eerste met een lichte nuancering: 'eenvoudig restaurant met een gemoedelijke Franse inslag'. Overigens is de Bist rot van An en Carl de Wolf in Hulst als concept allerminst een voudig. In de na-oorlogse jaren met Franse chansons op de radio en Parijs als het ultieme romantische reisdoel, verrezen overal in ons land de bi stro's. Ze waren bruin en duister en hadden met het Franse voor beeld weinig te maken. Lang heb ben ze dan ook niet bestaan. Nu hebben we de Brasserie die even eens in de verste verte niet lijkt op de Parijse naamgenoten. Des te op vallender is de prestatie van An en Carl de Wolf die naast hun Hulster Korenbeurs een etabüssement creëerden dat de oude Franse bi strosfeer doet herleven in een ver der volstrekt eigentijds kader. Geen schaars verlicht bruin kel- dergedoe, maar een heldere zaak met neo-art decodetails in de vorm van een houten lambrizering en gezellig glas-in-lood. Beneden zien de gasten de chefs, Frank Reijns en Alexander de Veld, in de weer in hun open keu ken en daar is ook een speciale 'kinderkamer' voor de kleintjes, terwijl een stenen wenteltrap leidt naar het keldergewelf met wijnen en een wensput. Tets nieuws, iets ouds, iets warms, iets kouds', luidt het motto van Bistrot En Passant en ik start met La Salade aux coquilles, crevettes et saumon a l'ancienne Brasserie Flo 13,50) die tussen warm en koud in zit: een royale portie Zeeuwse garnalen, gemarineerde zalm en lauwwarme St.-Jacob- smosselen. De bescheiden eter heeft hier een volwaardige lunch aan, samen met het stokbrood en kruidenboter waar gastvrouw Wil- ma van Waes en gastheer John de Vos niet karig mee zijn. Ook de overige koude en warme voorge rechten, behalve de rauwe Zeeuw se creuses 10,- voor zes) hebben een Franse connectie: La salade aux fruits de mer Gabriel Coulet 20,-), La salade Nipoise La Mère Bresson 9,50), Paté Madame Car- tet 6,50), Langoustines de Guil- vinec met Pernodsaus 12,-), Les huitres gratinées l'ami Louis 12,50), La Crabe farcie, gratinée Café des Fédérations, gevulde, ge gratineerde krab waar ik vast nog eens voor terug ga 13,50) en Co quille de poisson Jacques Collet, gegratineerde visschelp 11,-). En dat is slechts een greep. Vier soe pen, waarvan drie voor 3,50) en de vierde: Fumet de poisson a la Maurice Brun, een visbouillon met vis- en groentengarnituur voor 5,70. De kaart vermeldt vijf vleesgerech ten van 15,- voor de Pot-au-feu au poulet chez Adrienne, een kip- penstoofpotje, tot 20,- voor Les cötelettes d'agneauchez Géraud. Verder tel ik zes visgerechten, waarvan het duurste de Filets de sole Francois Potel, tongfilets in witte wijnsaus met muscaatdrui- ven is: 24,-. Er is echter ook ge stoomde zalm met paprikasaus of wel Le saumon Michel Tramam voor 15,- en Scamoi au curry La Fermette du Sud-Ouest, gebakken scampi's met kerrie-kokossaus 18,-). Ik laat mij Les Gambas chez Toutoune voorzetten: vijf grote gamba's in de lookboter op een bedje van gestoofde lenteuitjes, voor 20,- een heerlijk gerecht, waar een glas Westmalle dubbel het goed bij doet. Van de zeven nagerechten noem ik vier Franse klassiekers: Crêpe Suzette avec glace, Poire Belle Hélène, beide 7,50) en Crème brülée en Tarte Tatin (beide 6,50). Aangenaam aspect van de bistro formule is dat alles kan: een kopje koffie, een drankje met en portie olijven 4,50) of Saucissonaille, wat dun gesneden Franse worst is 5,50), een glaasje wijn of ge woon een (voor)gerechtje. BISTROT EN PASSANT Gentsestraat 1 4561 EH Hulst Tel. 0114-374963 Fax. 0114-374913 www.Bistrotenpassant.nl Gesloten op donderdag Keuken open vanaf 11.00 uur tot 21.30uur Creditcards: Visa, Mastercard en pinnen Kinderen: kinderkamer en kleine ge rechtjes Rolstoel: toilet is boven of in aanpa lende Korenbeurs Vegetarisch: Salade pleurote a la Tante P au lette Roken: gescheiden Door MARIE-CATRIEN VAN DEIJCK talianen dragen hem de ze zomer om de hals ge klemd. Als een sieraad. Zij vinden een bril in het haar passé. Nederlanders met: zij zetten de zonnebril massaal op het hoofd. Wie de bril tot fashion-item verheft, laat hem niet bungelen aan een touwtje, maar plant hem dit jaar, althans in ons land, nog steeds als diadeem in het haar. Mét montuur graag: de zoge heten glasbrillen, subtiel en zonder montuur, zijn alweer achterhaald. Ze worden nog wel volop verkocht, maar dat heeft volgens des kundigen te maken met de enigszins trage trendvolging van de doorsnee Nederlander. Hij permit teert zich slechts eens in de vier jaar een nieuwe bril. Toch kan voor een bijdetijdse look niet zomaar de bril van vorig jaar op de neus worden ge zet. Hoewel briltrends niet rigoureus wisselen, ziet de oplettende kijker ie der seizoen wezenlijke verschillen. Deze worden in gang gezet bij de zonnebrillen en enige tijd later ge volgd door de correctiebrillen. Deze zomer wordt het beeld bepaald door tamelijk grote brillen met een kunststof montuur en gekleurde gla- De Nederlander koopt gemiddeld eens in de vier jaar een nieuwe bril en heeft 2,3 brillen in huis. Per jaar geeft hij slechts 45,83 euro uit aan (zonne)brillen. NIPO-onderzoek heeft uitgewezen dat 92 procent van de brildragers altijd dezelfde bril draagt. Aan de prijs kan dit toch niet meer liggen. Door de concurrerende acties van prijsbrekers als Pearle Opticiens (2 halen 1 betalen), Specsavers (monturen vanaf 39 euro met gratis glazen) en Hans Anders (montu ren 35 euro en zonnebrillen op sterkte 25 euro) worden ook de brillen bij de exclusievere opticiens goedkoper. Een correctiebril (montuur én glas), kostte in 2001 gemiddeld nog 334 euro; in 2002 was dit gedaald naar 308 euro. Wat zonnebrillen betreft zijn geen harde cijfers bekend. Deze markt is ondoorzichtig door de verkoop bij benzine stations en warenhuizen. Voor een zonnebril van een de signmerk moet gemiddeld tussen de 80 en 160 euro wor den betaald. Niet zo fel ge kleurd als vorig jaar, maar subtiel ge tint in paars, rood en oranje, warme bruintinten en lichtblauw. Dégradé, in kleur verlopend van licht naar donker, blijft belangrijk. De zogeheten shields, brillen waarbij het glas als een schildje boven de neus doorloopt, doen het nog steeds goed, maar de poten (veren in vak termen) zijn aanzienlijk breder dan vorig jaar en hier en daar met leer bekleed. Heel opvallend is dat zowel bij correctie- als zonnebrillen de ve ren laag geplaatst zijn, in de sfeer van de brillen die Sophia Loren droeg in de jaren '70. Hierdoor ste ken de glazen boven de pootjes uit, waardoor het soms lijkt of de bril on dersteboven op de neus staat. Vol gens Etienne Frederiks van de exclu sieve optiek Xieje in Tilburg komen dit seizoen diverse trends uit vervlo gen tijden voorbij. „Behalve de laag geplaatste pootjes zie je spiegelcoa tings, net als in de jaren '80. De gla zen zijn nu wel veel zachter gespie geld dan destijds. Trends komen nooit helemaal hetzelfde terug; ze zijn slechts geïnspireerd op een pe riode." De trendsetters zijn volgens Fre-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21