PZC
Graafwerk in de polder
Boek over molens moet
publiek doordringen
van culturele waarde
Keurmerk Veilig Ondernemen leeft niet
Vrijwilligers trainen
in verzorgen van
kerkelijke begrafenis
Slepend conflict met
NV Haven verhindert
invulling Olau-terreiii
Hoofdofficier: Beetje advocatenkantoor presteert beter dan wij
zaterdag 12 april 2003
Bezwaren tegen
stukje rondweg
om Koudekerke
Zorgen over
schade door
sloop kazerne
Lik-op-stuk
Laatste loodjes aanleg recreatieverdeelweg
Palen
Winkeldieven
tegen de lamp
Foto's
Claim
Sloop van
woningen
in Sint Laurens
OM mist kwaliteit in strafrecht
doorJacques Cats
MIDDELBURG - Het Open
baar Ministerie in Zeeland moet
de juridische kwaliteit nodig
opvijzelen. Voor een organisatie
DEN HAAG - Omwonenden
van de nieuw aan te leggen pro
vinciale weg Vlissingen-Kou-
dekerke hebben gisteren bij de
Raad van State in Den Haag la
ten weten te vrezen voor gelui
dhinder en financiële schade.
Zij maakten bezwaar tegen de
wijziging van het bestemmings
plan voor een stukje van die
weg, langs de Meliskerkse Wa
tergang. Voor de andere delen
van de weg Vlissingen-Koude-
kerke en de rondweg Koudeker
ke zijn al langer bestemmings
plannen vastgesteld.
De bezwaarmakers zijn van me
ning dat bij de planvorming on
voldoende rekening is gehouden
met de waardevermindering
van hun bezittingen en de ge
luidsoverlast is volgens hen
door de provincie te laag inge
schat.
Een medewerkster van de pro
vincie bestreed dat bij de Raad
van State. Een onafhankelijk
bureau heeft de geluidsmetin
gen verricht. Zij wees er ook op
dat het tracé van de weg allang
vastligt en dat de voorbereidin
gen voor de aanleg al in gang
zijn gezet. Voor de bezwaarma
kers was dat een reden te meer
om de Raad van State een voor
lopig oordeel te vragen, in af
wachting van de definitieve be
handeling van hun bezwaren.
Over drie weken doet de Raad
van State uitspraak.
Op de lopende werkzaamheden
hoeft die uitspraak geen invloed
te hebben, aldus de provincie
medewerkster, omdat aan het
omstreden stukje pas na 1 maart
2004 wordt begonnen. De weg
moet in 2005 gereed zijn.
MIDDELBURG - Omwonen
den van het toekomstige theater
aan de Zuidsingel in Middel
burg vrezen dat de schade aan
hun woningen, die is ontstaan
door de sloop van de Generaal
Berghuijskazerne, niet wordt
vergoed.
De kazerne is gesloopt voor de
komst van het nieuwe theater.
De sloopwerkzaamheden ver
oorzaakten zoveel trillingen dat
huizen zijn gaan scheuren en
dat een kozijn los dreigt te ko-
men.Een aantal bewoners heeft
onlangs een schade-expert op
bezoek gehad die poolshoogte
kwam nemen. Deze liet weten
dat hij zich zorgen maakte over
de dekking van de schade, om
dat die nu al fors is en alleen nog
maar groter zal worden.
wiens kerntaak het strafrecht is,
doet het parket in Middelburg
volgens hoofdofficier van justi
tie J. Eland 'verrassend weinig'
om de kennis en ervaring op
dat terrein te vergroten. „In
dat opzicht presteert een beetje
advocatenkantoor beter dan
wij."
De baas van het OM in Zeeland
kwam tot deze vaststelling tij
dens de installatie van J. Valen-
te als plaatsvervangend hoofof-
ficier. Die komt als geroepen.
Hij gaat in Middelburg de juri
dische kwaliteit op het parket
managen. Het wordt zijn ver
antwoordelijkheid om ervoor te
zorgen dat het bureau van het
OM als rechterlijke organisatie
onder alle omstandigheden in
houdelijk vakwerk aflevert.
Valente heeft als crimefighter
een roemrucht verleden. In
kringen van zware j ongens staat
hij bekend als een zware offi
cier, wist de namens de orde van
advocaten sprekende C. Gala
ma. Hij ging nader in op de eer
der door Valente gedane signa
lering dat de officier van justitie
een persoon is geworden. „Dat
lijkt mij geen goede ontwikke
ling. De staande magistratuur is
één en ondeelbaar."
Tegen die achtergrond vond Ga
lama het niet goed voor het
rechtsbedrijf dat het niet de of
ficier van justitie maar Koos
Plooij was die levenslang eiste
tegen Volkert van der G.
Nu de staande magistraat door
zijn nieuwe taak, in de bedrijfs
voering in een rustiger vaarwa
ter terecht komt denkt hij ein
delijk tijd te kunnen vinden om
zijn ervaringen te boek te stel
len. „Dat kan nog de nodige
kortgedingen opleveren om de
uitgave te verhinderen", veron
derstelde hoofdofficier Eland.
Rechtbankpresident Van Dijke
wees erop dat Valente in zijn
nieuwe hoedanigheid ook te
maken krijgt met de huisves
tingsperikelen van het Middel
burgse parket.
Het gerechtsgebouw is, mede
door de komst van de vreemde
lingenkamer, acht jaar na de op
levering al te klein geworden.
Dat leidt voor het bureau van
het OM tot de noodzaak om naar
een andere, zelfstandige huis
vesting uit te kijken. Het oog is
gevallen op een kantoorlocatie
in het plan Veldzicht. Deze zo
mer moet er een besluit over val
len.
Bij het Keurmerk Veilig Wonen nemen naast de politie ook andere partijen de verantwoordelijkheid voor veiliger winkelgebieden en bedrijventerreinen.
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Inge Heuff
ZIERIKZEE - De detailhandel
op Schouwen-Duiveland lijkt
geen behoefte te hebben aan het
Keurmerk Veilig Ondernemen
van het Nationaal Platform Cri
minaliteitsbeheersing. De dief
stallen zouden niet van die om
vang zijn dat een keurmerk
noodzakelijk is. De certificer
ingregeling beoogt een nauwe
samenwerking tussen onderne
mers, politie, gemeente en ande
re partijen bij de bestrijding van
criminaliteit en onveiligheid
rond winkels en bedrijven.
Het Keurmerk Veilig Onderne
men van het Nationaal Platform
Criminaliteitsbeheersing be
staat uit een stappenplan waar
mee gestructureerd maatrege
len kunnen worden getroffen
om winkelgebieden en bedrij
venterreinen veiliger te maken.
Er zijn in Nederland verschil
lende winkelcentra en bedrij
venterreinen die inmiddels dit
keurmerk ontvangen hebben.
Onlangs is in Rotterdam-Noord
een convenant ondertekend
waarbij het winkelgebied in
twee jaar veiliger moet zijn ge
worden. In Zeeland is dit keur
merk nog nergens ingevoerd, zo
laat politiewoordvoerder J. van
Mourick weten.
„De ervaring bij het Keurmerk
Veilig Wonen heeft geleerd dat
de samenwerking vooral duide
lijk maakt wie welke verant
woordelijkheid draagt. Daarbij
wordt de bal niet meer automa
tisch naar de politie gespeeld."
Van Mourick stelt dat er ver
schillende overleggen en sa
menwerkingsverbanden zijn
met gemeenten en onderne
mers, maar dan vooral op lokaal
gebied. „We zijn hier nog niet de
Randstad, maar er zijn wel pro
blemen en daarin moet iedereen
zijn verantwoordelijkheid ne
men", aldus de politiewoord
voerder.
Op Schouwen-Duiveland
wordt samengewerkt met de po
litie als het gaat om overlast van
groepen jongeren en winkel
diefstal. Vooral het lik-op-stuk-
beleid zoals dat in Renesse tij
dens het toeristisch seizoen
uitgevoerd wordt, werkt goed
en preventief. Met de toevloed
van toeristen ontstaat ook altijd
een stijging van het aantal
(auto)inbraken, winkeldiefstal
len, tasjesroof en zakkenrollers.
„Tijdens de zomermaanden is er
iedere week overleg tussen de
politie, de detailhandel, Recron
en horeca", zegt A. Krijnse Loc
ker, voorzitter van de onderne
mersvereniging van Renesse.
„Het lik-op-stukbeleid werkt
ook preventief bij winkeldief
stal. De politie is alert en rea
geert vrijwel altijd direct."
Overigens vindt de voorzitter
het percentage winkeldiefstal
len meevallen als het afgezet
wordt tegen de verhoogde om
zetten en de grote aantallen toe
risten. Gemeenteambtenaar
Openbare Orde en Veiligheid J.
Straver plaatste onlangs een
stukje over het project samen
veilig ondernemen, onderdeel
van het keurmerk in het maga
zine van de Ondernemerskring.
Straver: „Daarop heb ik geen
reacties gekregen. Ik krijg niet
de indruk dat het hier leeft.
De Federatie Ondernemersver
enigingen Schouwen-Duive
land (FOS) houdt zich niet met
zo'n keurmerk bezig. „Je moet
ook uitkijken dat je het onder
werp niet zwaarder maakt dan
het is", vindt voorzitter W. Gin
jaar. „Wel moeten de klanten en
de ondernemers zich veilig voe
len. Overleg is altijd goed."
Ook bij MKB Zeeland leeft het
keurmerk niet echt. Er is over
leg geweest met de korpsbe
heerder en politiechef en daar
uit is naar voren gekomen dat er
vooral op lokaal niveau afspra
ken gemaakt moeten worden.
Voorzitter W. van der Linde:
„Enige terughoudendheid is op
zijn plaats, je kunt de mensen
ook wat aanpraten. Maar op lo
kaal niveau zijn we wel in over
leg met de verschillend betrok
ken."
door René van Stee
OOSTBURG - Door maat
schappelijke ontwikkelingen
als ontkerkelijking, schaalver
groting binnen de kerkelijke or
ganisaties en het gebrek aan
nieuwe priesters en pastoraal
werkers nemen vrijwilligers in
de katholieke kerk vaker steeds
taken op zich die voorheen wer
den gedaan door geestelijken.
Ook in West-Zeeuws-Vlaande-
ren gaan vrijwilligers al langer
voor in diensten en vieringen of
verzorgen zij de avondwake
voor een overledene. „De laatste
ontwikkeling is dat vrijwilli
gers zelfstandig kerkelijke uit
vaarten verzorgen. Inmiddels
hebben ook wij dit stadium be
reikt. In weerwil van alle ten-
denzen is er steeds meer behoef
te aan een kerkelijke uitvaart.
Om hierin blijvend te voorzien,
hebben we eind vorig jaar ge
richt mensen benaderd met het
verzoek deel te nemen aan een
opleiding die ze in staat stelt
zelfstandig een kerkelijke be
grafenis van begin tot eind te
begeleiden", vertelt pastoraal
werker F. van Geyt van het
West-Zeeuws-Vlaamse samen
werkingsverband Midden.
De veertien deelnemers, negen
vrouwen en vijf mannen, heb
ben de cursus grotendeels ach
ter de rug. Onder leiding van
Van Geyt en zijn collega F. Jor-
dens, dekenaal coördinator in
Zeeland, werd tijdens diverse
sessies ingegaan op aspecten als
het huisbezoek, gesprekken met
nabestaanden en hun rol tijdens
de plechtigheid, de uitvaartli
turgie (liederen en gebeden), de
muziekkeuze, de avondwake en
het samenstellen van het ge
dachtenisprentje.
De opleiding wordt deze maand
afgerond. Op korte termijn gaan
de vrijwilligers aan de slag. De
eerste twee uitvaarten verzor
gen ze onder begeleiding van
Van Geyt of een van zijn colle
ga's. „Daarna laten we ze als het
ware los."
Van Geyt verwacht niet dat de
verzorging van kerkelijke uit
vaarten door vrijwilligers de ge
lovigen afschrikt. Dat gold vol
gens hem ook niet in de tijd dat
pastoraal werkers langzaam
maar zeker de uitvoering van de
begrafenissen van de geestelij
ken overnamen.
„Het is ook absoluut niet zo dat
een leek, dat ik in dit verband
een vervelend woord vind,
tweede keus is. In principe is het
de taak van de geloofsgemeen
schap om een overledene met
respect en zorg te begeleiden
naar de laatste rustplaats. Op de
wijze zoals wij het organiseren,
gebeurt dat dus."
door Piet Kleemans
RENESSE - Nog even en de
machines zijn verdwenen. Mo
menteel wordt de laatste hand
gelegd aan de noordtak van de
recreatieverdeelweg tussen
Renesse en Burgh-Haamstede.
Dinsdag wordt de recreatie
verdeelweg officieel geopend.
Deze week werd langs de Roe-
landsweg - ter vervanging van
een voor de aanleg gedempte
sloot en verbetering van de
waterhuishouding - een nieu
we watergang gegraven. Van
wege de zachte bodem daar
moest het sloottalud voorzien
worden van betuining. „Dat
doen we eigenlijk liever niet.
Het is extra werk en het kost
extra geld. Maar in dit geval
kon het niet anders", zegt pro
vinciaal projectleider J. Bakx.
Hij legt uit dat het normaliter
in Zeeland bij het graven van
een sloot in de zware Zeeuwse
klei het talud geen enkel pro
bleem is. „Maar in dit geval
hadden we te maken met een
enorm zanderige bodem. Als je
dan geen betuining aanbrengt,
spoelt het talud zolang het nog
niet begroeid is heel snel weg."
Om een stevig talud te creëren
werden deze week stevige pa
len de grond in gedreven langs
De graafmachines bezig met de laatste loodjes.
de nieuw gegraven sloot. Na
het aanbrengen van speciale
folie werden vervolgens hard
houten vlechtschermen tegen
de palen bevestigd. Gaat héél
lang mee volgens Bakx. „Te
gen de tijd dat die schermen
slecht worden is het talud al
lang en breed begroeid."
Bakx heeft er alle vertrouwen
in dat het werk aan de recrea
tieverdeelweg op tijd klaar is.
De weg, die vier rotondes telt,
wordt dinsdag door gedepu-
foto Marijke Folkertsma
teerde J. Hennekeij en wet
houder G. van de Velde-de
Wilde in gebruik genomen. De
opening van de recreatiever
deelweg betekent de afsluiting
voor gemotoriseerd verkeer
over de Vroonweg.
door Rinus Antonisse
GOES - De instandhouding en
het herstel van de oude Zeeuwse
molens is allerminst een van
zelfsprekendheid. Net als met
ander cultureel erfgoed, worden
nog steeds molens met de onder
gang bedreigd en blijkt de res
tauratie van vervallen molens
een uiterst moeizame en kostba
re zaak.
Daarbij komt dat de omgeving
van de molens steeds voller
raakt door oprukkende bebou
wing, waardoor het vangen van
wind in de verdrukking komt.
De in 1975 opgerichte vereni
ging De Zeeuwse Molen pro
beert het tij te keren.
Het jubileumboek Molens in
Zeeland, dat gisteren in Goes
werd gepresenteerd, moet daar
bij helpen. „Doel van het boek is
de kennis van de Zeeuwse mo
lens bij een breed publiek te ver
groten. Vooral wat de molens en
molenomgeving betreft van
datgene wat er nu nog is", zei
voorzitter J. Cornelissen. Hij
hoopte dat het omvangrijke
ZOUTELANDE - In Zoutelan-
de is gistermiddag een veertien
jarig meisje uit de gemeente
Veere in een winkel aangehou
den voor diefstal van een blikje
frisdrank. Op het bureau werd
ze voorgeleid en kreeg ze een
Halt-straf opgelegd.
Omstreeks dezelfde tijd stal een
veertienjarige jongen uit Sas
van Gent in een winkel te
Sluiskil twee repen chocolade
ter waarde van 1,80 euro. Ook
hij werd aangehouden en over
gebracht naar het bureau, waar
hij een Halt-straf kreeg.
Kort voor sluitingstijd werd een
43-jarige vrouw uit Breskens in
haar woonplaats aangehouden
met een pakje shag met vloei op
zak dat ze niet had afgerekend.
Ze werd aangehouden en over
gebracht naar het bureau, waar
de vrouw een boete van 136 gul
den kreeg.
boek meewerkt aan het behoci
van de molens in Zeeland.
„Men kan zien en lezen datk?
behoud van dit cultureel erf.
goed de moeite waard is", a|
Cornelissen. De voonife
noemde het gelukkig dat er
nog heel wat molens in depj
vincie overeind gebleven
78, met inbegrip van eena»;
op grond van de Monument;:
wet beschermde restanten.,
moeten op die molens wek»;
zijn", stelde Cornelissen.
De meeste molens, 20, bevita
zich op Walcheren. In Zeenr>
Vlaanderen zijn er nog maart
molens over gebleven, op Zé
Beveland 17, op Noord-Ifc
land 5, op Schouwen-Duir,
land 11 en op Tholen en Si:
Philipsland 10 molens. Die zi;
in het boek alle beschrevene
afgebeeld. Daarnaast is er ui
aandacht voor verdwenen t
lens.
Uitgangspunt was aandacht;
besteden aan die molens v
van foto's beschikbaar zijn,1
telde samensteller F Weent
De oudste afbeelding is s
1880. Samen met fot 0.
John Verpaalen selecteerde!
vele foto's, waarbij ook oi
glasplaten. Weemaes gaf a
dat de eerste inventarisatie;;
Zeeuwse molens in 1929 ve
scheen, later gevolgd doorn
een drietal publicaties. Hij
erop dat de molens in Vlaani
ren heel wat beter voor dellis:
rie zijn vastgelegd, aan dek
van de kadastrale gegevens,,
hoop dat er ook hier nog eens;
mand komt die dit oppakt."
Het eerste exemplaar van
lens in Zeeland overhandig
uitgever M. Heddema van!
Koperen Tuin aan K. Col
d'Escury. Zijn tantes, defreii
Saar en Jet, behoorden n
tachtig jaar geleden tot des
sten die zich inzetten voorns
lenbehoud. Collot had er e
warm gevoel voor molens s
overgehouden. „Al heb ik
gevoel niet als ik verneem d;
in de polder vlakbij 18 turbi
van 80 meter hoog komen,"0
hij onderstreepte dat beta
van de molens noodzaakis.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Het voormalige
parkeerterrein van de Olau-Li-
ne aan de A58 in Vlissingen ligt
er al negen j aar nutteloos bi jDe
open vlakte grenst haast aan het
nieuwe bedrijventerrein bij Rit-
them. Op het parkeerterrein zou
een slipschool komen, waar vijf
werknemers aan de slag kon
den. Ook werd gesproken over
de aanleg van een weg en trans
ferium, en DartLine zou de plek
willen gebruiken voor uitbrei
ding van zijn opstelterrein. Dat
het nog stil is op het terrein, dat
tien voetbalvelden groot is,
komt door een slepend conflict
tussen NV Haven en Olau-Line.
Sporadisch worden er rijvaar-
digheidscursussen gegeven. Zo
als de komende twee weken.
Veertien chauffeurs kunnen een
certificaat 'Terminal-trekker'
halen. Havenwerk BV heeft de
cursussen ontwikkeld en aange
boden. Chauffeurs van Cobel-
fret en DartLine maken er ge
bruik van. J. Veraart van
Havenwerk: „Dit is een terrein
met een perfecte infrastructuur.
We zouden hier wel een kan
toortje willen openen en de
activiteiten voor vakbekwaam
logistiek personeel willen uit
bouwen."
Direct na het vertrek van de Ol-
au-Linein 1994heeftdeNVHa-
ven beslag gelegd op het terrein
van de veerdienst. Het havenbe
drijf voelde zich financieel be
nadeeld door het in zijn ogen
overhaaste vertrek van de lijn
dienst Vlissingen-Sheerness.
Het was het begin van een juri
disch steekspel. Anderhalf jaar
geleden oordeelde de rechter
dat de Olau-Line een contractu
ele relatie had tot 2009 met NV
Haven. Er was contractbreuk
vastgesteld. Dat bevestigt
W. van Tatenhove, de voormali
ge directeur van de NV Haven.
De rechtbank in Rotterdam
buigt zich vanaf dat moment op
de hoogte van de claim. „Het is
al zolang onder de rechter. Alles
en iedereen wacht op de uit
spraak", reageert J. Mateijsen
contactpersoon voor het Duitse
bedrijf Olau-Line. „Na de uit
spraak zal de Olau-Line het ter
rein verkopen. Maar stel dat een
partij - de gemeente Vlissingen
bijvoorbeeld - hier iets wil ko
pen, dan heb ik geen reden om
aan te nemen dat de Olau-Line
daar niet aan mee zal wefi
Het bedrij f wil er al een tijdii
af. De NV Haven moet er it
wel mee instemmen."
Het gaat om geld, om veelgt
zegt Van Tatenhove. DeNtS
ven heeft volgens de voormal
directeur ook al geprobeeris
het gebied te kopen. „Maar®
der succes. We zijn nooit L
overeenstemming gekon#
NV Haven is onderdeel gen
den van Verbrugge Termini
Van Tatenhove, die momalt
wethouder van Veere is,1
zaak nog voor zijn v
werkgever.
De NV Haven heeft negen jï
geleden beslag gelegd 1
parkeerterrein, om financit
benadeling te voorkomen.1
partijen zijn in de loop derjffi
niet dichter bij elkaar gekoS
de verhoudingen waren en i
ven verstoord. Het wachten
nu op de uitspraak van dereC-
bank van Rotterdam overi
hoogte van de claim.
daar is ook weer beroep®-
mogelijk", zegt Mateijsen.
Er is afgesproken dat de e-;
deelhouders van de 'oude
Haven de prij s die de rechten^
paalt, onderling verdelen
zijn onder andere de pro®
Zeeland, de gemeente VW
gen, de Koninklijke ScW
Groep, Kamer van Koopt®
en Nederlandse Spoorweg®
SINT LAURENS - Hef §J
niet bekend wanneer
van de 'levensloopbf
koophuizen in Sint Laure®
gint.
I^br
Die komen te staan op1
waar nu zeven ouderen»'
gen staan, aan de Burge®
Baaslaan en de Sint Lan
slaan. Twee jaar gele®"'L
oorzaakte de beslissing'
ningstichting Walcheren
huisjes neer te halen vee
motie in het dorp. Voor
renwoningen zouden, zee®
de zin van de bewoners,
zinswoningen in dep®3'
men- «ïd
Twee van de zeven hu®
nu nog bewoond.De nieu
ningen zijn eenvoudig
passen als mensen slee
been of gehandicapt w°r