PZC Graafwerk in de polder Boek over molens moet publiek doordringen van culturele waarde Keurmerk Veilig Ondernemen leeft niet Vrijwilligers trainen in verzorgen van kerkelijke begrafenis Slepend conflict met NV Haven verhindert invulling Olau-terreiii Hoofdofficier: Beetje advocatenkantoor presteert beter dan wij zaterdag 12 april 2003 Bezwaren tegen stukje rondweg om Koudekerke Zorgen over schade door sloop kazerne Lik-op-stuk Laatste loodjes aanleg recreatieverdeelweg Palen Winkeldieven tegen de lamp Foto's Claim Sloop van woningen in Sint Laurens OM mist kwaliteit in strafrecht doorJacques Cats MIDDELBURG - Het Open baar Ministerie in Zeeland moet de juridische kwaliteit nodig opvijzelen. Voor een organisatie DEN HAAG - Omwonenden van de nieuw aan te leggen pro vinciale weg Vlissingen-Kou- dekerke hebben gisteren bij de Raad van State in Den Haag la ten weten te vrezen voor gelui dhinder en financiële schade. Zij maakten bezwaar tegen de wijziging van het bestemmings plan voor een stukje van die weg, langs de Meliskerkse Wa tergang. Voor de andere delen van de weg Vlissingen-Koude- kerke en de rondweg Koudeker ke zijn al langer bestemmings plannen vastgesteld. De bezwaarmakers zijn van me ning dat bij de planvorming on voldoende rekening is gehouden met de waardevermindering van hun bezittingen en de ge luidsoverlast is volgens hen door de provincie te laag inge schat. Een medewerkster van de pro vincie bestreed dat bij de Raad van State. Een onafhankelijk bureau heeft de geluidsmetin gen verricht. Zij wees er ook op dat het tracé van de weg allang vastligt en dat de voorbereidin gen voor de aanleg al in gang zijn gezet. Voor de bezwaarma kers was dat een reden te meer om de Raad van State een voor lopig oordeel te vragen, in af wachting van de definitieve be handeling van hun bezwaren. Over drie weken doet de Raad van State uitspraak. Op de lopende werkzaamheden hoeft die uitspraak geen invloed te hebben, aldus de provincie medewerkster, omdat aan het omstreden stukje pas na 1 maart 2004 wordt begonnen. De weg moet in 2005 gereed zijn. MIDDELBURG - Omwonen den van het toekomstige theater aan de Zuidsingel in Middel burg vrezen dat de schade aan hun woningen, die is ontstaan door de sloop van de Generaal Berghuijskazerne, niet wordt vergoed. De kazerne is gesloopt voor de komst van het nieuwe theater. De sloopwerkzaamheden ver oorzaakten zoveel trillingen dat huizen zijn gaan scheuren en dat een kozijn los dreigt te ko- men.Een aantal bewoners heeft onlangs een schade-expert op bezoek gehad die poolshoogte kwam nemen. Deze liet weten dat hij zich zorgen maakte over de dekking van de schade, om dat die nu al fors is en alleen nog maar groter zal worden. wiens kerntaak het strafrecht is, doet het parket in Middelburg volgens hoofdofficier van justi tie J. Eland 'verrassend weinig' om de kennis en ervaring op dat terrein te vergroten. „In dat opzicht presteert een beetje advocatenkantoor beter dan wij." De baas van het OM in Zeeland kwam tot deze vaststelling tij dens de installatie van J. Valen- te als plaatsvervangend hoofof- ficier. Die komt als geroepen. Hij gaat in Middelburg de juri dische kwaliteit op het parket managen. Het wordt zijn ver antwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het bureau van het OM als rechterlijke organisatie onder alle omstandigheden in houdelijk vakwerk aflevert. Valente heeft als crimefighter een roemrucht verleden. In kringen van zware j ongens staat hij bekend als een zware offi cier, wist de namens de orde van advocaten sprekende C. Gala ma. Hij ging nader in op de eer der door Valente gedane signa lering dat de officier van justitie een persoon is geworden. „Dat lijkt mij geen goede ontwikke ling. De staande magistratuur is één en ondeelbaar." Tegen die achtergrond vond Ga lama het niet goed voor het rechtsbedrijf dat het niet de of ficier van justitie maar Koos Plooij was die levenslang eiste tegen Volkert van der G. Nu de staande magistraat door zijn nieuwe taak, in de bedrijfs voering in een rustiger vaarwa ter terecht komt denkt hij ein delijk tijd te kunnen vinden om zijn ervaringen te boek te stel len. „Dat kan nog de nodige kortgedingen opleveren om de uitgave te verhinderen", veron derstelde hoofdofficier Eland. Rechtbankpresident Van Dijke wees erop dat Valente in zijn nieuwe hoedanigheid ook te maken krijgt met de huisves tingsperikelen van het Middel burgse parket. Het gerechtsgebouw is, mede door de komst van de vreemde lingenkamer, acht jaar na de op levering al te klein geworden. Dat leidt voor het bureau van het OM tot de noodzaak om naar een andere, zelfstandige huis vesting uit te kijken. Het oog is gevallen op een kantoorlocatie in het plan Veldzicht. Deze zo mer moet er een besluit over val len. Bij het Keurmerk Veilig Wonen nemen naast de politie ook andere partijen de verantwoordelijkheid voor veiliger winkelgebieden en bedrijventerreinen. foto Dirk-Jan Gjeltema door Inge Heuff ZIERIKZEE - De detailhandel op Schouwen-Duiveland lijkt geen behoefte te hebben aan het Keurmerk Veilig Ondernemen van het Nationaal Platform Cri minaliteitsbeheersing. De dief stallen zouden niet van die om vang zijn dat een keurmerk noodzakelijk is. De certificer ingregeling beoogt een nauwe samenwerking tussen onderne mers, politie, gemeente en ande re partijen bij de bestrijding van criminaliteit en onveiligheid rond winkels en bedrijven. Het Keurmerk Veilig Onderne men van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing be staat uit een stappenplan waar mee gestructureerd maatrege len kunnen worden getroffen om winkelgebieden en bedrij venterreinen veiliger te maken. Er zijn in Nederland verschil lende winkelcentra en bedrij venterreinen die inmiddels dit keurmerk ontvangen hebben. Onlangs is in Rotterdam-Noord een convenant ondertekend waarbij het winkelgebied in twee jaar veiliger moet zijn ge worden. In Zeeland is dit keur merk nog nergens ingevoerd, zo laat politiewoordvoerder J. van Mourick weten. „De ervaring bij het Keurmerk Veilig Wonen heeft geleerd dat de samenwerking vooral duide lijk maakt wie welke verant woordelijkheid draagt. Daarbij wordt de bal niet meer automa tisch naar de politie gespeeld." Van Mourick stelt dat er ver schillende overleggen en sa menwerkingsverbanden zijn met gemeenten en onderne mers, maar dan vooral op lokaal gebied. „We zijn hier nog niet de Randstad, maar er zijn wel pro blemen en daarin moet iedereen zijn verantwoordelijkheid ne men", aldus de politiewoord voerder. Op Schouwen-Duiveland wordt samengewerkt met de po litie als het gaat om overlast van groepen jongeren en winkel diefstal. Vooral het lik-op-stuk- beleid zoals dat in Renesse tij dens het toeristisch seizoen uitgevoerd wordt, werkt goed en preventief. Met de toevloed van toeristen ontstaat ook altijd een stijging van het aantal (auto)inbraken, winkeldiefstal len, tasjesroof en zakkenrollers. „Tijdens de zomermaanden is er iedere week overleg tussen de politie, de detailhandel, Recron en horeca", zegt A. Krijnse Loc ker, voorzitter van de onderne mersvereniging van Renesse. „Het lik-op-stukbeleid werkt ook preventief bij winkeldief stal. De politie is alert en rea geert vrijwel altijd direct." Overigens vindt de voorzitter het percentage winkeldiefstal len meevallen als het afgezet wordt tegen de verhoogde om zetten en de grote aantallen toe risten. Gemeenteambtenaar Openbare Orde en Veiligheid J. Straver plaatste onlangs een stukje over het project samen veilig ondernemen, onderdeel van het keurmerk in het maga zine van de Ondernemerskring. Straver: „Daarop heb ik geen reacties gekregen. Ik krijg niet de indruk dat het hier leeft. De Federatie Ondernemersver enigingen Schouwen-Duive land (FOS) houdt zich niet met zo'n keurmerk bezig. „Je moet ook uitkijken dat je het onder werp niet zwaarder maakt dan het is", vindt voorzitter W. Gin jaar. „Wel moeten de klanten en de ondernemers zich veilig voe len. Overleg is altijd goed." Ook bij MKB Zeeland leeft het keurmerk niet echt. Er is over leg geweest met de korpsbe heerder en politiechef en daar uit is naar voren gekomen dat er vooral op lokaal niveau afspra ken gemaakt moeten worden. Voorzitter W. van der Linde: „Enige terughoudendheid is op zijn plaats, je kunt de mensen ook wat aanpraten. Maar op lo kaal niveau zijn we wel in over leg met de verschillend betrok ken." door René van Stee OOSTBURG - Door maat schappelijke ontwikkelingen als ontkerkelijking, schaalver groting binnen de kerkelijke or ganisaties en het gebrek aan nieuwe priesters en pastoraal werkers nemen vrijwilligers in de katholieke kerk vaker steeds taken op zich die voorheen wer den gedaan door geestelijken. Ook in West-Zeeuws-Vlaande- ren gaan vrijwilligers al langer voor in diensten en vieringen of verzorgen zij de avondwake voor een overledene. „De laatste ontwikkeling is dat vrijwilli gers zelfstandig kerkelijke uit vaarten verzorgen. Inmiddels hebben ook wij dit stadium be reikt. In weerwil van alle ten- denzen is er steeds meer behoef te aan een kerkelijke uitvaart. Om hierin blijvend te voorzien, hebben we eind vorig jaar ge richt mensen benaderd met het verzoek deel te nemen aan een opleiding die ze in staat stelt zelfstandig een kerkelijke be grafenis van begin tot eind te begeleiden", vertelt pastoraal werker F. van Geyt van het West-Zeeuws-Vlaamse samen werkingsverband Midden. De veertien deelnemers, negen vrouwen en vijf mannen, heb ben de cursus grotendeels ach ter de rug. Onder leiding van Van Geyt en zijn collega F. Jor- dens, dekenaal coördinator in Zeeland, werd tijdens diverse sessies ingegaan op aspecten als het huisbezoek, gesprekken met nabestaanden en hun rol tijdens de plechtigheid, de uitvaartli turgie (liederen en gebeden), de muziekkeuze, de avondwake en het samenstellen van het ge dachtenisprentje. De opleiding wordt deze maand afgerond. Op korte termijn gaan de vrijwilligers aan de slag. De eerste twee uitvaarten verzor gen ze onder begeleiding van Van Geyt of een van zijn colle ga's. „Daarna laten we ze als het ware los." Van Geyt verwacht niet dat de verzorging van kerkelijke uit vaarten door vrijwilligers de ge lovigen afschrikt. Dat gold vol gens hem ook niet in de tijd dat pastoraal werkers langzaam maar zeker de uitvoering van de begrafenissen van de geestelij ken overnamen. „Het is ook absoluut niet zo dat een leek, dat ik in dit verband een vervelend woord vind, tweede keus is. In principe is het de taak van de geloofsgemeen schap om een overledene met respect en zorg te begeleiden naar de laatste rustplaats. Op de wijze zoals wij het organiseren, gebeurt dat dus." door Piet Kleemans RENESSE - Nog even en de machines zijn verdwenen. Mo menteel wordt de laatste hand gelegd aan de noordtak van de recreatieverdeelweg tussen Renesse en Burgh-Haamstede. Dinsdag wordt de recreatie verdeelweg officieel geopend. Deze week werd langs de Roe- landsweg - ter vervanging van een voor de aanleg gedempte sloot en verbetering van de waterhuishouding - een nieu we watergang gegraven. Van wege de zachte bodem daar moest het sloottalud voorzien worden van betuining. „Dat doen we eigenlijk liever niet. Het is extra werk en het kost extra geld. Maar in dit geval kon het niet anders", zegt pro vinciaal projectleider J. Bakx. Hij legt uit dat het normaliter in Zeeland bij het graven van een sloot in de zware Zeeuwse klei het talud geen enkel pro bleem is. „Maar in dit geval hadden we te maken met een enorm zanderige bodem. Als je dan geen betuining aanbrengt, spoelt het talud zolang het nog niet begroeid is heel snel weg." Om een stevig talud te creëren werden deze week stevige pa len de grond in gedreven langs De graafmachines bezig met de laatste loodjes. de nieuw gegraven sloot. Na het aanbrengen van speciale folie werden vervolgens hard houten vlechtschermen tegen de palen bevestigd. Gaat héél lang mee volgens Bakx. „Te gen de tijd dat die schermen slecht worden is het talud al lang en breed begroeid." Bakx heeft er alle vertrouwen in dat het werk aan de recrea tieverdeelweg op tijd klaar is. De weg, die vier rotondes telt, wordt dinsdag door gedepu- foto Marijke Folkertsma teerde J. Hennekeij en wet houder G. van de Velde-de Wilde in gebruik genomen. De opening van de recreatiever deelweg betekent de afsluiting voor gemotoriseerd verkeer over de Vroonweg. door Rinus Antonisse GOES - De instandhouding en het herstel van de oude Zeeuwse molens is allerminst een van zelfsprekendheid. Net als met ander cultureel erfgoed, worden nog steeds molens met de onder gang bedreigd en blijkt de res tauratie van vervallen molens een uiterst moeizame en kostba re zaak. Daarbij komt dat de omgeving van de molens steeds voller raakt door oprukkende bebou wing, waardoor het vangen van wind in de verdrukking komt. De in 1975 opgerichte vereni ging De Zeeuwse Molen pro beert het tij te keren. Het jubileumboek Molens in Zeeland, dat gisteren in Goes werd gepresenteerd, moet daar bij helpen. „Doel van het boek is de kennis van de Zeeuwse mo lens bij een breed publiek te ver groten. Vooral wat de molens en molenomgeving betreft van datgene wat er nu nog is", zei voorzitter J. Cornelissen. Hij hoopte dat het omvangrijke ZOUTELANDE - In Zoutelan- de is gistermiddag een veertien jarig meisje uit de gemeente Veere in een winkel aangehou den voor diefstal van een blikje frisdrank. Op het bureau werd ze voorgeleid en kreeg ze een Halt-straf opgelegd. Omstreeks dezelfde tijd stal een veertienjarige jongen uit Sas van Gent in een winkel te Sluiskil twee repen chocolade ter waarde van 1,80 euro. Ook hij werd aangehouden en over gebracht naar het bureau, waar hij een Halt-straf kreeg. Kort voor sluitingstijd werd een 43-jarige vrouw uit Breskens in haar woonplaats aangehouden met een pakje shag met vloei op zak dat ze niet had afgerekend. Ze werd aangehouden en over gebracht naar het bureau, waar de vrouw een boete van 136 gul den kreeg. boek meewerkt aan het behoci van de molens in Zeeland. „Men kan zien en lezen datk? behoud van dit cultureel erf. goed de moeite waard is", a| Cornelissen. De voonife noemde het gelukkig dat er nog heel wat molens in depj vincie overeind gebleven 78, met inbegrip van eena»; op grond van de Monument;: wet beschermde restanten., moeten op die molens wek»; zijn", stelde Cornelissen. De meeste molens, 20, bevita zich op Walcheren. In Zeenr> Vlaanderen zijn er nog maart molens over gebleven, op Zé Beveland 17, op Noord-Ifc land 5, op Schouwen-Duir, land 11 en op Tholen en Si: Philipsland 10 molens. Die zi; in het boek alle beschrevene afgebeeld. Daarnaast is er ui aandacht voor verdwenen t lens. Uitgangspunt was aandacht; besteden aan die molens v van foto's beschikbaar zijn,1 telde samensteller F Weent De oudste afbeelding is s 1880. Samen met fot 0. John Verpaalen selecteerde! vele foto's, waarbij ook oi glasplaten. Weemaes gaf a dat de eerste inventarisatie;; Zeeuwse molens in 1929 ve scheen, later gevolgd doorn een drietal publicaties. Hij erop dat de molens in Vlaani ren heel wat beter voor dellis: rie zijn vastgelegd, aan dek van de kadastrale gegevens,, hoop dat er ook hier nog eens; mand komt die dit oppakt." Het eerste exemplaar van lens in Zeeland overhandig uitgever M. Heddema van! Koperen Tuin aan K. Col d'Escury. Zijn tantes, defreii Saar en Jet, behoorden n tachtig jaar geleden tot des sten die zich inzetten voorns lenbehoud. Collot had er e warm gevoel voor molens s overgehouden. „Al heb ik gevoel niet als ik verneem d; in de polder vlakbij 18 turbi van 80 meter hoog komen,"0 hij onderstreepte dat beta van de molens noodzaakis. door Edith Ramakers VLISSINGEN - Het voormalige parkeerterrein van de Olau-Li- ne aan de A58 in Vlissingen ligt er al negen j aar nutteloos bi jDe open vlakte grenst haast aan het nieuwe bedrijventerrein bij Rit- them. Op het parkeerterrein zou een slipschool komen, waar vijf werknemers aan de slag kon den. Ook werd gesproken over de aanleg van een weg en trans ferium, en DartLine zou de plek willen gebruiken voor uitbrei ding van zijn opstelterrein. Dat het nog stil is op het terrein, dat tien voetbalvelden groot is, komt door een slepend conflict tussen NV Haven en Olau-Line. Sporadisch worden er rijvaar- digheidscursussen gegeven. Zo als de komende twee weken. Veertien chauffeurs kunnen een certificaat 'Terminal-trekker' halen. Havenwerk BV heeft de cursussen ontwikkeld en aange boden. Chauffeurs van Cobel- fret en DartLine maken er ge bruik van. J. Veraart van Havenwerk: „Dit is een terrein met een perfecte infrastructuur. We zouden hier wel een kan toortje willen openen en de activiteiten voor vakbekwaam logistiek personeel willen uit bouwen." Direct na het vertrek van de Ol- au-Linein 1994heeftdeNVHa- ven beslag gelegd op het terrein van de veerdienst. Het havenbe drijf voelde zich financieel be nadeeld door het in zijn ogen overhaaste vertrek van de lijn dienst Vlissingen-Sheerness. Het was het begin van een juri disch steekspel. Anderhalf jaar geleden oordeelde de rechter dat de Olau-Line een contractu ele relatie had tot 2009 met NV Haven. Er was contractbreuk vastgesteld. Dat bevestigt W. van Tatenhove, de voormali ge directeur van de NV Haven. De rechtbank in Rotterdam buigt zich vanaf dat moment op de hoogte van de claim. „Het is al zolang onder de rechter. Alles en iedereen wacht op de uit spraak", reageert J. Mateijsen contactpersoon voor het Duitse bedrijf Olau-Line. „Na de uit spraak zal de Olau-Line het ter rein verkopen. Maar stel dat een partij - de gemeente Vlissingen bijvoorbeeld - hier iets wil ko pen, dan heb ik geen reden om aan te nemen dat de Olau-Line daar niet aan mee zal wefi Het bedrij f wil er al een tijdii af. De NV Haven moet er it wel mee instemmen." Het gaat om geld, om veelgt zegt Van Tatenhove. DeNtS ven heeft volgens de voormal directeur ook al geprobeeris het gebied te kopen. „Maar® der succes. We zijn nooit L overeenstemming gekon# NV Haven is onderdeel gen den van Verbrugge Termini Van Tatenhove, die momalt wethouder van Veere is,1 zaak nog voor zijn v werkgever. De NV Haven heeft negen jï geleden beslag gelegd 1 parkeerterrein, om financit benadeling te voorkomen.1 partijen zijn in de loop derjffi niet dichter bij elkaar gekoS de verhoudingen waren en i ven verstoord. Het wachten nu op de uitspraak van dereC- bank van Rotterdam overi hoogte van de claim. daar is ook weer beroep®- mogelijk", zegt Mateijsen. Er is afgesproken dat de e-; deelhouders van de 'oude Haven de prij s die de rechten^ paalt, onderling verdelen zijn onder andere de pro® Zeeland, de gemeente VW gen, de Koninklijke ScW Groep, Kamer van Koopt® en Nederlandse Spoorweg® SINT LAURENS - Hef §J niet bekend wanneer van de 'levensloopbf koophuizen in Sint Laure® gint. I^br Die komen te staan op1 waar nu zeven ouderen»' gen staan, aan de Burge® Baaslaan en de Sint Lan slaan. Twee jaar gele®"'L oorzaakte de beslissing' ningstichting Walcheren huisjes neer te halen vee motie in het dorp. Voor renwoningen zouden, zee® de zin van de bewoners, zinswoningen in dep®3' men- «ïd Twee van de zeven hu® nu nog bewoond.De nieu ningen zijn eenvoudig passen als mensen slee been of gehandicapt w°r

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 58