Eindelijk vistips voor beginners Eenvoud zonder ophef Rode mulfilets in een pakketje over Wil Bril Sandaal Gesp zaterdag 12 april 2003 Neus Basistechnieken op- Restaurant Peper Zout Een geur gebotteld voor de eeuwigheid Aan de lopende band komen er nieuwe luchtjes op de markt. Maar als Chanel een nieuwe geur presenteert, is dat bijzonder. En een proces waar jaren aan gewerkt wordt. Want ook Chance moet een geur voor de eeuwigheid worden. Bijna iedereen houdt ervan en het blijft een leuk presentje. Geen wonder dus dat het aantal geuren maar blijft toenemen. Het lijkt soms wel of er elke week een nieuw parfum ver schijnt. Maar er verdwijnen ook voortdurend geuren. Wie het na drie maanden niet gemaakt heeft, gaat geruisloos uit de schappen ook al was de intro ductie nog zo spectaculair. De meeste kans van slagen heb ben de geuren van bekende hui zen. Dior, Chanel, Givenchy, Is- sey Miyake, Ralph Lauren, Jacques Polge, de 'neus' van Chanel. Hugo Boss, om er maar een paar te noemen. Deze merken hebben een groot apparaat achter zich om nieuwe producten goed te lanceren en - ook niet onbelang rijk - ze hebben er het geld voor. Sommige merken kiezen ervoor om zeer regelmatig iets nieuws uit te brengen. Andere doen dat maar eens in de zoveel jaar. Zo als bijvoorbeeld bij Chanel. Bij dit bekende huis werkt men nog altijd geheel in het gedachten- goed van Mademoiselle Chanel, alles wordt er zeer uitvoerig on derzocht, alles wordt tot in de perfectie gedaan. „Bij ons wor den geuren gemaakt voor de eeuwigheid", vertelt Cathy Roe- landts, persagent van Chanel voor de Benelux. En dat mag ge rust gezegd worden want Cha nel nr. 5 werd in 1921 op de markt gebracht en is nog steeds het best verkochte parfum ter wereld. De laatste jaren ver schenen Coco (1983), Allure (1996) en nu is er vanaf begin april een nieuwe geur: Chance. Het creëren van een nieuw par fum duurt jaren. Cathy Roe- lants: „Jacques Polge is 'de neus' van Chanel. Hij is voort durend bezig met het zoeken naar nieuwe geuren, zijn voor naamste taak is steeds weer het maken van een tijdloos product. Bij ons wordt niet ingespeeld op bepaalde modes in geuren, zoet, zwaar of fruitig, maar iets wat jaren meegaat en toch de tijd geest aangeeft. Hij is volkomen vrij om te experimenteren, zij het dat er altijd jasmijn in de Chanel-parfums zit. Tegen de tijddathij het nieuwe parfum zo goed als klaar heeft, begint het proces pas goed. Dan gaat ook Jacques Helleu, evenals Polge al jarenlang aan het huis verbon den, zich ermee bemoeien. Hij is artistiek directeur en bepaalt Chanel doet geluk in een flesje. verder alles over het nieuwe parfum. De fles, de kleur, de verpakking, het reclamemateri aal, de displays voor de winkels, de tv-spots. Alles wat je maar kan bedenken, gebeurt onder zijn supervisie en allemaal in ei gen huis." Naast de geur is de fles van het allergrootste belang en daar vond dit keer een revolutie plaats. Tot nu toe zaten alle Chanel-geuren in vierkante flessen. Dit keer koos Jacques Helleu voor een cirkelvormige fles. „Het is de enige vorm die kan bestaan naast de vierkante vorm van nr. 5ze kunnen in har monie samenleven en de vorm van de cirkel is net zo tijdloos", aldus de artistiek directeur. Ver rassend is ook de kleur, tot nu toe waren bij Chanel zwart, wit, goud en beige de kleuren, nu is er roze, een parelmoerroze. „De kleur van het geluk", aldus Jac ques Helleu. Chance is immers geluk in het Frans. Als de geur, de fles en de kleur zijn bepaald, beginnen ook de marketing- en persmensen aan hun taak de nieuwe geur te pro moten. „Wij komen zo'n ander half jaar voordat het parfum op de markt komt in actie", vertelt Cathy Roelandts, „dan komen alle marketing- en persmensen van over de gehele wereld bij el- kaar en wordt de lancering besproken. Er moeten persbe richten komen, locaties worden uitgezocht voor de persconfe renties, de marketingmensen gaan de winkels langs om de etalageruimten te bespreken, hoe en waar de displays komen, de miniatuur-cadeauflesjes moeten worden gemaakt. Al met al een geweldige klus, van daar dat het zo lang duurt voor zo'n nieuw parfum echt op de markt is. Maar Coco Chanel zou het niet anders gewild hebben. Alles tot in de perfectie en met een beetje geluk. Ria Schuurhuizen In een restaurant bestel ik graag vis. Waarom? Omdat het lekker en licht verteerbaar is. Omdat ik inmiddels weet dat regelmatig vis eten goed is voor je gezondheid. Maar vooral om dat het toch zo heerlijk is als het voor je wordt klaargemaakt. Wél de vis maar niet de zorgen over de bereiding. Geen enge dingen als koppen afsnijden, in gewanden verwijderen, geen angst dat je zo'n duur stukje vis zult verknallen. Thuis zou ik beslist vaker vis op tafel willen zetten. Hoewel, we zitten nog zwaar boven het ge middelde, volgens de laatste marktonderzoeken. Daaruit blij kt dat de gemiddelde Neder lander thuis slechts één keer per drieëneenhalve week iets van vis, schaal- of schelpdieren eet. Vissticks, kibbeling, diepvries maaltijden, vis in blik, garna len, zoute haring, alles meegere kend. Waarom gooien we zelden of nooit een visfiletje in de pan? Terwijl dat toch net zo makke lijk is als een biefstukje of een eitje bakken. Onzekerheid, denkt het Visbureau, dat de pro motie voor de vissector ver zorgt. Noem het koudwater vrees, maar punt is dat mijn generatie nooit goed heeft ge leerd hoe het moet. Mensen die dat wel van hun moeder of op school hebben meegekregen, zeg maar de vijftigplussers, eten veel vaker vis. Die groep neemt maar liefst driekwart van de visconsumptie voor zijn reke ning. De jongere garde wil wel, maar durft niet. O, aan spannende vistecepten geen gebrek. De boeken en bla den staan er vol mee. „Verdeel de zeeduivel in moten en po cheer ze ...bla, bla, bla." Ja, maar hoe? Waar staat dat nou eens duidelijk uitgelegd? In het basiskookboek Vis, dat vorige week is verschenen. Had ik maar jaren eerder zo'n boek onder ogen gekregen. Stap voor stap worden hier de basistech nieken in beeld gebracht. Bak ken, roerbakken, stoven, po cheren, stomen, roosteren, ovenbereidingen en 'vis zonder koken' (werken met rauwe en gerookte vis). Visdeskundigen geven heldere tips en adviezen. Elk hoofdstuk bevat een aantal simpele recep ten voor beginners en een paar uitdagende voor gevorderde viskoks. Voor het geval de be treffende vis niet voorhanden is - dat kan want de vishandel is afhankelijk van de aanvoer - geeft het boek bij elk recept al ternatieven. Geen zeeduivel? Dan neem je gewoon zeewolffi lets of dikke kabeljauwfilets. Yes, mijn kookhorizon is weer een eind verschoven. Mijn han den jeuken. Laten we maar eens beginnen met die rode muipak ketjes uit de oven. Het kookboek 'Vis, de basis en meer recepten' is een uitgave van het Nederlands Visbureau in Rijswijk. Het is te koop bij de visspeciaalzaak of te bestellen via internet. Zie www.tijdvoor- vis.nl Gezien het informatieve gehalte en de stevige, keuken-proof uit voering is de prijs schappelijk te noemen; €9,90. 'Vis' is niet verkrijgbaar in de boekhandel. Puck Kerkhoven Vispakketjes met rode mul die in de oven worden gegaard. Voor 4 personen 600 gram rode mulfilet 1 eetlepel olijfolie 1/2 knolselderij 1 prei 1 venkelknol zout en versgemalen peper 1 rode ui 200 gram haricots verts 1 eetlepel fijngehakte rozemarijn 1 citroen bakpapier en metalen paperclips Verwarm de oven voor op 190 graden. Schil knolselderij en snij in smalle lange reepjes. Snij prei in de lengte in reepjes van 5 cm. Snij ui en venkel in smalle ringen. Haal haricots af en kook ze 3 minuten. Knip 8 stukken vetvrij bakpa pier van 20x30 cm. Leg er tel kens 2 op elkaar en besmeer ze in het midden met een theelepel olijfolie. Leg hierop knolselderij, prei en venkelStrooi er wat zout over. Leg de muifilets op de groente en verdeel daarover ui, haricots en rozemarijn. Bestrooi met peper en leg er plakjes citroen Vouw de pakketjes goed dicht. Rol de naden op en zet ze vast met paperclips. Plaats de pak ketjes in een ingevette oven schaal en laat ze iets onder het midden van de oven in 15 minu ten garen. Het papier wordt lichtbruin. Schuif de vispakketjes op war me borden en open ze vlak voor het serveren. Lekker met pasta of rijst. Tip: Je kunt ook tonijn, tilapia, kabeljauw of zalmmoten ge bruiken. Zonder veel ophef openden Marco Adriaanse en Manon Adriaanse- van Westen onlangs hun eigen restau rant Peper en Zout in het hart van Mid delburg. Beiden stonden achter de kachels van bekende Walcherse eetge- legenheden; Marco het laatst bij De Kameel in Middelburg en Manon in de Peperboom in Veere. Uit betrokken heid bij de keuken draagt Manon in haar nieuwe rol van gastvrouw nog steeds de koksbuis en dat tekent tege lijk de gemoedelijke sfeer van Restau rant Peper en Zout. Het pand aan de Lange Noordstraat, dicht bij de Markt en tegenover het stadhuis, herbergde voorheen een vis restaurant waarvan het uithangbord nog zichtbaar is. Voor de rest herinnert niets aan die tijd want de nieuwe eige naren hebben rigoreus de verfkwast gehanteerd, een nieuwe stenen vloer gelegd en al het oude meubilair verwij - derd. Marco kwam de laatste jaren nogal eens in de publiciteit als prijswinnaar bij kookwedstrijden. De vraag is of hij daar nog de tijd voor heeft, want zijn keuken vergt nu alle aandacht. Hij is alles behalve een conveniencekok en draait zelfs zijn eigen sorbets. Omdat zij zoveel mogelijk met z'n tweetjes de zaak willen voeren hebben Marco en Manon de kaart bewust klein gehou den. Op die manier kunnen zij ook via het wisselende Peper Zout Menu (€19,50) de markt volgen en de pri meurs oppakken. Een manier ook, waarmee de wed strijdkok zijn creativiteit kan tonen. Dat doet hij trouwens ook bij de voor gerechten: naast de Gerookte tonijnfi let met sesamdressing en komkommer (€8,25), Rundercarpaccio met knof- lookmosterd-dressing en oude kaas (€8,00) en Hollandse garnalen met een salade van Zeeuws grillspek (€9,75) presenteert hij Tapas (€7,75) die al naar gelang het markt aanbod van sa menstelling wisselen. Op deze vrijdagmiddag krijg ik de vol gende tapas-hapjes: een bonbon van zalm met een vulling van zalmtartaar, tapenade van zwarte olijven, een Pro- vencaals kruidensoepje met garnaal tjes en gerookte kipfilet met boeren jongens. Zoals meer gasten al doen besluit ik dit als een amuse te beschou wen en de Garnalenbisque 'gevuld met een keur aan vissoorten' als tweede voorafje te nemen. Een voortreffelijke, rossige bisque waarin een rijke vulling aan witte vis mooi contrasteert. Alter natieven zijn Knoflook/uiensoep en Gevogeltebouillon met noedels en prei (beide €3,75). De warme voorgerechten, Gamba's met knoflook en wilde rij st 110 0) en Slakken met romige pasta (€8,00) kunnen ook als tussengerecht worden gekozen. Lange Noordstraat 8 4331 CD Middelburg Tel. 0118-627058 e-mail: peperenzout@zeelandnet.nl Sluitingsdag: woensdag Keuken open van 12.00 tot 14.30 uur en van 17.30 tot 21.30 uur. In het weekein de geen lunch, tenzij op afspraak. Creditcards: Visa en Mastercard (4% toeslag) Kinderen: aangepaste porties Vegetarisch in overleg Rolstoel: geen probleem Roken: niet gescheiden, goede airco Met vij f hoofdgerechten vis blijft vis de hoofdmoot. Heel aanlokkelijk lijkt me het Stoofpotje van vis, schaal- en schelpdieren, tomaat en knoflook (€14,50) en avontuurlijk de Gebakken Tilapiafilet met sinaasappelthee beur- re blanc (€16,00), dezelfde prijs als ge vraagd wordt voor de Op de huid ge grilde kabeljauwfilet vergezeld door garnalensaus. De Paling in het groen (€17,50) prijkt op de kaart als 'Ode aan 30 jaar visrestaurant'. Er zijn drie hoofdgerechten vlees: Ge bakken entrecóte waarbij een saus op basis van gerookte paprika, Ossen haaspuntjes op chef's wijze, waarin onder meer knoflook (beide €17,50) en, mijn keuze, Medaillons van lams bout geserveerd met Zeeuwse zwarte bessenwijnsaus (€16,00). Het lams vlees is heerlijk rosé gebraden en de groentes, kleine bloemkoolroosjes en boontjes, zijn nog knapperig, evenals de taugé, die met wat pasta heel subtiel is gedoseerd. Lamsjus en bessenwijn bewijzen bij dit alles een mooie combi natie te zijn. In de beperking bewijst zich de mees ter en dat geldt ook voor de desserts, een keuze uit vier: Kazen uit de streek, binnen- en buitenland (€8,00), een Grand Dessert voor dezelfde prijs, Chocolademousse geparfumeerd met een tonkaboontje, bijzondere smaak- gever (€5,00) en, voor dezelfde prijs de Huisgemaakte sorbets. Die sorbets zijn net gedraaid en je proeft de vers heid. De aardbeiensorbet is heerlijk, de abrikozensorbet verrukkelijk maar de bloedsinaasappelsorbet is echt het einde. Een superbe bekroning van een voortreffelijke maaltijd, ook al door de vergezellende Vlierbloesem-dessert wijn van Zeeuwse wijnmakerij De Hellenburg. Rien van Reems Dat de bril steeds meer een onderdeel kan zijn van de dagelijkse outfit, zal na al die afleveringen Idols iedereen wel duidelijk zijn. Brillen zijn leuk! Zelfs de 'goedzienden' onder ons willen er nog wel eens aan. Toch blijkt volgens een NIPO onderzoek dat de meeste bril dragers het toch nog steeds hou den bij maar één bril. „Terwijlje andere onderdelen van je garde robe toch sneller verwisselt", vinden ze bij Specsavers. Wel licht komt dat omdat monturen altijd zo duur zijn? Die van Specsavers vallen op zich wel mee. De prijzen liggen tussen de €39 en €169 euro, en de nieuwe collectie bestaat uit erg veel kleuren en modellen. Framboos, mintgroen, zalmroze, cyclaam, transparant of drie kleuren in een bril. Specsavers: 035-628 83 11, www. specsavers .com Schoenenmerk Wolky brengt in maart een nieuwe sandaal op de markt. En niet zomaar eentje: het is een bouwpakketje. De bovenkant is afklikbaar. Zo is de kleur van de sandaal in een wip te veranderen. Dat sandalen niet ouderwets of truttig hoeven te zijn, bewijzen merken als Esprit, O'Neill en Prada. Ook Wolky komt deze lente mewt een nieuw model. Click is zelfs specifiek bedoeld voor de leeftijdscategorie van 18 tot 35 jaar. „De sandaal is voor de trendy vrouw. Hij heeft namelijk niet het loopcomfort wat je normaal gesproken kent van Wolky", zegt woordvoerster Gonnie de Groot. Click is geen gewone sandaal. De schoen is net een bouwpak ketje. De bovenkant van de schoen is afneembaar en via een onzichtbaar systeem kan het nappaleer op de zool worden ge klikt. Zo kun je een rode muil na wat gefröbel veranderen in een blauwe. „Bij het verwisselen van het leer haal je het voetbed eruit. Dit zit met vier pinnen in de zobl geklikt. Aan het leer zit ten haakjes met nummers. Deze corresponderen met de uitspa ringen in de onderkant. Het om ruilen kost ongeveer vijf minu ten", vertelt De Groot. Het nieuwe schoeisel is te krij gen in twee variaties: Odessa en Crystal. De eerste is een instap per, zonder bandje om de hiel en met gelijkenissen van een slip per. De tweede is een rasechte sandaal, compleet met riempje over de hiel en de wreef. Beide modellen zijn verkrijgbaar in wit, linnen, cognac, rood, blauw of lavendelkleur. „De sandaal kost €109,95. Niet goedkoop dus, maar je krijgt wel twee kleuren voor dezelfde prijs. Er zit altijd één zwarte bij Die kun je bijvoorbeeld 's avonds tijdens het uitgaan dragen", suggereert De Groot. Voor meer informatie: tel. 030- 6381222 of www.wolky.nl TA e horloges van Calvin Klein -L'zijn soms erg origineel. Ze waren al een van de eersten met het horloge met een dubbele polsband. Nu is er de 'Clasp', een model waarbij het klokje in de gesp verwerkt zit, die je nu dus bovenop je pols kunt dra gen. Ze zijn er in vier varianten en kosten 149 euro, het exem plaar met de goudkleurige kast kost 179 euro. Meer informatie: 043-3511200

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 41