Steeds meer bontjassen tussen de schappen van Aldi en Lidl 27 West-Zeeuws-Vlaanderen dreigt uithoek te worden Een lesje in supermarktdenken zaterdag 12 april 2003 Doemscenario Heel wat moois Blote kont Opschieten, anders missen we de boot Autoveer weg, toenemende vergrijzing, teruglopend (koop)toerisme, jongeren die het gebied verlaten en alleen nog te rugkeren om hun ouwelui op te zoeken. West-Zeeuws-Vlaande- ren dreigt meer dan ooit een uit hoek te worden. De streek, sinds 1 januari gemeente Sluis genaamd, is dringend toe aan een nieuwe impuls. Projecten als Sluis aan Zee en de herinrichting van Cad- zand-Bad en Breskens moeten de streek weer op de kaart zetten. De politiek praat al jaren, maar wordt het nu niet eens tijd dat de eerste schop de grond ingaat? On dernemers en bewoners over de toekomst van hun omgeving. Bakkeleien, vol energie iets nieuws uitdokteren, om het meer dan eens later weer af te schieten. Met name in de verkiezingstijd (vorig jaar novem ber) werd het ene na het andere idee gelanceerd. Iedereen is ervan door drongen - nadat voormalig burge meester Noordewier van Oostburg enkele jaren geleden de boel wakker schudde - dat West-Zeeuws-Vlaande- ren een drastische kwaliteitsimpuls nodig heeft. Een groot aantal partijen heeft de handen ineengeslagen in de Gebieds- commissie West- Zeeuws-Vlaande ren. De provincie Zeeland, gemeente Sluis, Dienst Landelijk Gebied, Wa terschap Zeeuws-Vlaanderen, Zeeuwse Milieu Federatie, Recron, Kamer van Koophandel, ZLTO en Rijkswaterstaat ontwikkelden een gezamenlijke visie voor het 'Westen van de toekomst'Kosten: een slordige 1,2 miljard euro. Verwacht resultaat: 810 nieuwe banen, extra toeristische trekpleisters, behoud van het huidige voorzieningenniveau en het op peil houden van de leefbaarheid. Ook heeft het plan de intentie een halt toe te roepen aan de sluipende achteruit gang van landschap en natuur. Het staat er dus allemaal weer. Op pa pier. De vraag is wanneer de daad bij het woord wordt gevoegd. Het liefst zo snel mogelijk, daarover zijn de onder vraagden in Sluis, Breskens en Cad- zand-Badhetweleens. „Wantgebeurt het nu niet, dan missen we de boot", stelt Petra de Boevere van de bedrijfs belangenvereniging Breskens met ge voel voor symboliek. De voormalig gemeenten Oostburg en Sluis-Aardenburg pompten inmid dels minstens 1,3 miljoen euro in de grote projecten. Ontwikkelingsvisies, structuurvisies, stedenbouwkundige visies, etcetera. Juist ja, het zijn maar visies. „Beginnen, nu niet meer lul len" vindt voorzitter Christ Langen- berg van Middenstandsvereniging Sluis. Langenberg denkt natuurlijk vooral aan Sluis aan Zee, het Zwin- geulproject waardoor Sluis straks in open verbinding met de Noordzee staat. Nieuwe jachthaven, apparte menten en winkels, Langenberg ziet het helemaal zitten. „Maar zorg er wel voor dat het geen nieuw centrum wordt. Via een prome nade moet het publiek naar het huidi ge centrum worden geloodst. Het project moet langzaam worden opge bouwd. Dan blijft het spannend. Kij ken of het loopt en zo ja? Uitbouwen! In Sluis moet een ambiance worden gecreëerd, waarin iemand besluit een windjack te kopen, terwijl hij dat ei West-Zeeuws-Vlaanderen dreigt een echte uithoek te worden. Ideeën en rapporten genoeg om dat te voorkomen. Nu de daden nog. foto Peter Nicolai genlijk niet van plan was. De sfeer heeft hem daartoe gebracht." De ondernemer ziet zijn omgeving het liefst zo snel mogelijk veranderen. Geul graven, water inpompen, meer palen inslaan, haven aanleggen en laat die boten maar komen. „Daar door ontsluit je Cadzand. Daar ontstaat dan ook actie. Open- en dichtgaande sluizen zijn immers toe ristische kijkwaarden. Het plan Cave- lot (een recreatieproject tussen de Noorddijk, Lange Strinkweg en Scheldestraat waar enkele honderden vakantiewoningen zijn voorzien) kan er ook prima op aansluiten. In Cad zand is verfrissing nodig. Een toerist gaat toch niet meer in een huis zitten dat minder is dan zijn eigen woning?" Langenberg is de laatste die het wil hebben over een doemscenario voor de Belfortstad. Want waar deuren dichtgaan, gaan er ook altijd weer open, weet hij. Zo ziet hij best per spectief voor de banken - die nu met samengeknepen billen de nieuwe re gelgeving op het gebied van fiscale harmonisatie op zich af zien komen - en denkt hij vooral aan de Sluissena- ren van de toekomst. „De komende generatiesdaar moet j e je op richten. Huizen moeten bijvoor beeld betaalbaar blijven. Ik ben nu 54 jaar en ga er vanuit dat als ik 65 ben, de boel geregeld is. Laten we zeggen dat we nog anderhalf jaar nodig heb ben om de plannen af te ronden. Kun nen we in 2005 in Cadzand beginnen met graven. Zijnwein2006inSluisen ondertussen wordt hier alles in orde gemaakt. Het is hoog tijd om de boel aan te pakken. Ik heb het idee dat na de gemeentelijke herindeling Sluis aan Zee nog steeds in een doos in het gemeentehuis ligt. Wie het project gaat betalen? Dat moet een mix van overheidsgeld en particulier geld worden." Makelaar Wim van Akker in Cad- geen enkele eigenaar of investeerder er nog brood in ziet. Dat is jammer, want er staan mensen echt te springen om te beginnen. Het is immers niet al leen in het belang van de gemeente Sluis en de bewoners dat er iets ge beurt. Het is zeker in het belang van de ondernemers. Vooral zij moeten in mijn ogen de voortrekkers van de plannen worden, die de leefbaarheid zand-Bad vindt dat ondernemers de mogelijkheid moeten krijgen om hun investeringen in nieuwe projecten rendabel te maken. Als dat gebeurt, is de uitbouw van de kust volgens hem volledig met privégeld te financieren. De gedetailleerde plannen van ste denbouwkundige Ashok Bhalotra bieden die mogelijkheden volgens hem juist niet. Balothra gaat onder meer uit van twee plekken op boulevard De Wielingen die worden omgevormd tot duinland schap met bebouwing. Verder moet de zone tussen Hotel de Schelde en de Leeuwerikenlaan in zijn visie het ka rakter van een boulevard krijgen, waar het goed toeven is dankzij veel groen en terrassen. „In de meeste gevallen gaan de ver nieuwingen gepaard met een dusda nig grote kapitaalvernietiging, dat van de streek op lange termijn veilig stellen." Dorpsraadvoorzitter en bewoner Jan Voerman van Cadzand is het met deze stelling eens. Evenals zijn plaatsge noot vindt hij ook dat de troeven rust, ruimte, strand en frisse lucht nog na drukkelijker dienen te worden uitge speeld. Allebei zijn ze van mening dat er meer ruimte moet komen voor hoogwaardige verblijfsrecreatie. „Zeker in Cadzand mag de boel wel wat meer uitstraling krijgen, want nu ziet het er echt niet uit. Ik vind ook dat het zo creatief mogelijk moet gebeu ren, zonder de concurrentie te zoeken met plaatsen of streken waar we het qua schaalgrootte toch nooit van kun nen winnen. Dus geen grote betonko- lossen zoals langs de Belgische kust, maar op een manier die het authentie ke en landelijke karakter van de regio niet al te zeer aantast", aldus Voer man. De opdracht aan Bhalotra is vol gens Van Akker veel te ruim gesteld en had niet meer dan een eerste aanzet moeten zijn waarin onder meer volu mes, contouren en hoogtes waren vastgesteld. Daarna hadden de gezamenlijke part ners zelf aan de slag gekund met zaken zoals de architectonische ver pakking. „In een periode van hoog conjunctuur is door de ontwikkeling van het plan Bhalotra veel tijd verlo ren gegaan. Er hadden al veel eerder veel duidelijkere kaders moeten wor den aangebracht, waarmee alle betrokkenen uit de voeten hadden ge kund. Nu moeten we de marktontwik kelingen nog maar afwachten. En die zien er niet al te positief uit. Van Akker en Voerman erkennen dat er een spanningsveld kan ontstaan als de gemeente de touwtjes bij de uitvoe ring van de projecten enigszins uit handen geeft. Het gevaar dat partijen zich op den duur op een glibberig pad begeven ligt dan immers voortdurend op de loer. „En dan zitten we over twintig jaar allemaal met de gebak ken peren", aldus Voerman. Toch hoeft een minder strakke regie vanuit de gemeente volgens beide pleitbezorgers van de belangen van Cadzand geen problemen op te leve ren. Van Akker: „Van zowel gemeen tezijde als vanuit het bedrijfsleven ontstaat langzaam het besef dat we el kaar nodig hebben. We moeten onze kennis bundelen. Verder moet er ruimte zijn om specifieke, eigen kwa liteiten optimaal te benutten. Ik heb het gevoel dat we steeds nader tot elkaar komen. Als dit wederzijdse vertrouwen verder groeit, staat ons wellicht toch nog heel wat moois te wachten." Ook in Breskens ligt de naam Bhalotra - 'die man uit Rotterdam' - op ieders lippen. Herinrichting van het Oranjeplein en Spuiplein op basis van zijn visie (hoewel inmiddels dui delijk is dat een doorsteek tussen beide pleinen niet op korte termijn haalbaar is), er wordt al jaren over ge kletst. „Er liggen stapels rapporten, maar er is nog steeds niets uitgevoerd. Dat verlamt het investeringsklimaat, want iedereen wacht af", weet Petra de Boevere, uitbaatster van slijterij De Vuurtoren aan het Oranjeplein. De Boevere is, gelijk aan de onlangs gepresenteerde detailhandelsvisie van Droogh, Trommelen en Broek huis, voor een clustering van de win kels op het Oranjeplein. Het liefst mèt de supermarkt Edah, die nu aan de nabijgelegen Mercuriusstraat is ge vestigd. „De komst van de Edah, ook al is dat een ingrijpende verandering, is een kans om er nog iets van te ma ken. Weet je wat 's zomers de meest ge stelde vraag is in Breskens? 'Waar is het centrum?' Toeristen komen nu vaak niet verder dan de Edah. Die we ten en zien niet dat er nog meer win kels zijn. Maar het zijn juist die men sen die voor het plakje rosbief op onze boterham moeten zorgen. Hier een winkel, daar een winkel. Dat werkt niet. Het moet bij elkaar, alleen dan kan je van elkaar profiteren." Daar is niet iedereen het mee eens. Reggie Corijn, redacteur van het dorpsblad Op Bresjes en al veertig jaar woonachtig in het vissersdorp, ziet de herinrichting van het Oranje plein niet zo zitten. „En met mij be hoorlijk wat andere Bressiaanders. Het Oranjeplein is voor de Edah toch echt niet de enige plek op de wereld? Bovendien: een herinrichting is geen garantie voor verbetering. Het cen trum in Oostburg is al 85 keer veran derd, maar heeft het geholpen? Je kan er nog steeds in je blote kont over straat lopen." Toch vindt Corijn dat er iets moet ge beuren, al denkt hij aan heel andere dingen. „Veel mensen denken dat Breskens ophoudt bij het Spuiplein. De haven zien ze immers niet liggen. Vlakbij staat een damwand. Die kan je aankleden tot een lokker naar de vissershaven. Dat kost een paar pot ten verf, meer niet. Wervende tekst er op en je trekt de aandacht van de toe rist." De Bressiaander stelt dat er nog redelijk wat leven in de brouwerij is en het is zaak dat zo te houden. „Daarbij moet je voorlopig niet op de overheid rekenen. Die heeft momenteel finan cieel weinig te bieden", zegt hij. Het staat buiten kijf dat alle partijen vinden dat stilstand achteruitgang is, ook al verschillen de meningen over de toekomstige invulling van de streek. De hoop wordt niet gevestigd op de politiek en de gemeente Sluis, want die hebben momenteel niet veel in de knip. „Het enige dat zij kunnen en moeten is duidelijke kaders scheppen. Daarna moeten we het toch echt zelf doen"vindt Voerman. Of zoals Corijn het stelt: „Je moet als inwoner eerst een oproep aan jezelf doen. We moeten de boel zelf nieuw leven inblazen en het zelf in de hand houden." Raymond de Frel en René van Stee jshet de supermarkten menens? Zijn de Aanbiedingen en prijsverlagingen blij vend? Gaan de dure supermarkten klappen oplopen door de recessie? Gerard Rutte uit antpoort weet het. Als schrijver van diver se boeken over de supermarktbranche eemt hij diverse grootgrutters onder de oeP' En dat gaat niet altijd zachtzinnig. ®ntrrioeting met Gerard Rutte is een «donderende ervaring. De supermarkt en n? 'S ®een sPraakwaterval, hij is een vl^Wine. Kennis koppelt hij aan be- u? d. Een les in supermarktdenken. Lirll 3an onderkant heb je Aldi en 50 le aoor een beperkt assortiment veel in dit ,°Per kunnen zijn. Alles heeft een prijs elka ant*' ^er8ens zitten boeven die tegen evnn r^en: we ëaan die consument eens Word a P8n' §aa^ om kosten, die dien e,n "eenverrekend in de prijs. Boven kies E Sereen vrij de supermarkt te - ,n die hij wil. Gaat de consument naar zich daarvan bewust. ]§t hij dan ook veel service voor te- ]asen°Slm 's het. Hoe kun je tegen een Dat S' foch een redelijke service bieden? Bi T e vraag." J Jetjnua^is het mislukt, Jumbo probeert davlm Jongens werken met een 'every vooriull?BnCe''Dat wil zeggen: wij kopen Wnlau c°nsumenten, en wij pakken vatl arff m®rge. Nu heeft Jumbo een keten ztstrat'e-ehjes- Ik wil het nog wel zien als Mbutiecit° wi.nkels hebben. Krijg je dis- erbii fi t a> logistiek en vrachtwagens a ls niet te houden. Voorlopig doen ze het in ieder geval goed en overal waar ze komen, scoren ze. „Wat je ziet bij zo'n nieuwkomer is dat hij gelij k veel omzet wegzuigt bij de concurren tie. Maar of er dan geld verdiend wordt, is een tweede. Als je voor een lage marge gaat, kun je alleen verdienen door veel om te zet ten. Dat lukt alleen op veel vierkante me ters, in grote winkels dus. Heb je kleine win kels, dan verdien je geen piek." „Edah zit er een beetje tussenin. Altijd een prijsbokser geweest, redelijke versafdeling, redelijk assortiment. De consument krijgt er wat hij denkt dat hij kan krijgen. In het tijdperk Laurus is Edah in zwaar weer ge raakt. Die zaak was altij d al de cash cow van eerst de Vendex Food Group en later dus Laurus. Ergens moest geld verdiend wor den, dus wat deden ze? De prijzen werden omhoog gegooid en toen ging Edah aan het wankelen. Als je eenmaal de reputatie hebt te duurte zijn, dan heb je een probleem. Kijk naar De Gruyter jaren geleden. Die ver dween uiteindelijk omdat het in perceptie een te dure winkel werd. „Je mag best duur zijn, maar dan moet je ook kwaliteit leveren. Zoals Albert Heijn doet. Die gaan boven in de markt zitten. Groot assortiment, hoge prijzen, goeie ser vice, goeie bediening, mensen die vriende lijk helpen, brede paden, de beste vesti- gingspunten, veel parkeergelegenheid en ja: dat kost allemaal geld. Veel kant-en- klaarmaaltijden, daar onderscheidt AH zich in, maar dat heeft duidelijk zijn verta ling naar de consumentenprijs, 't Is een rekensom. Edah heeft een kleiner assorti ment, dus minder distributiecentrumplaat sen en dus minder kosten." „De vestigingen van Aldi zien er niet be paald fraai uit. Ouderwets logo, niet be paald flitsende winkelpanden. De goederen in dozen op pallets. Onbekende merken. Parc-koffie. Douchecrèmes van het merk Lido dat als twee druppels water op Dove mkt t ma Gerard Rutten, auteur van diverse boeken over de supermarktbranche: „AH, daar word ik gek van. foto Peter van Aalst/GPD lijkt. Komt allemaal uit Duitsland. Neder lands etiketje erop en klaar. Maar vergis je niet, het is een hele sterke organisatie. Fa brikanten liggen graag bij Aldi in de schap pen. Als je een van die 650 producten mag leveren, maak je een enorme omzet." „Besparing op alles, dat is Aldi. Tot voor kort hadden ze geen scanning bij de kassa's. De caissières wisten de prijzen van die pro ducten uit hun hoofd. Scheelt geld. Aldi en Lidl hebben in Duitsland 43 procent van de markt. Ze worden hier ook steeds groter. „Als ik een Aldi in de buurt had, zou ik er misschien ook heen gaan. Ik heb kleine kin deren, die kosten een vermogen. Want je ziet het: zodra mensen kinderen krijgen, gaan ze op zoek naar een andere, lees: goedkopere supermarkt. Toch vind ik dat je als klant vaak teleurgesteld wordt door Aldi. Niet omdat ze geen kwaliteit hebben, maar het is geen referentie voor je. Ze komen met koffie, wijn, zalm en bier bijvoorbeeld goed uit de bus. Maar ga eens kauwgum kopen of een banketstaafdaar kom je snel van terug. „De veelgeroemde afdeling non-food ge bruiken Aldi en Lidl als traffic builder. Ze maken iets heel goedkoop, een computer bijvoorbeeld, en er vormen zich lange rijen voor de winkel. Het slimme is dat ze er ei genlijk altijd tekort van hebben. Ben je te laat, heb je pech. Bij Aldi accepteert de klant dat. Dat is anders dan bij Albert Heijn. Als AH een telefoon in de aanbieding heeft en die hebben ze niet meer, gaan de mensen klagen. Terecht, als je zulke prijzen vraagt, moet daar kwaliteit en beschikbaarheid te genover staan. Bij Aldi hebben ze maling aan klachten. Klagen bij Lidl? Kun je ook schudden. Ze kijken je aan of ze water zien branden. Trouwens, zou jij weten bij wie je moet zijn? Ze hebben vaak niet eens tele foon in de zaak." „Vomar en Dekamarkt zijn in grote delen van Nederland onbekend, maar in Noord- Holland onaantastbaar. Niet eens zo groot, niet eens zo heel goed. Dekamarkt is mijn favoriete winkel. Weet je waarom? Hij is in de buurt, ze kennen je, doen aardig. Belang rijke argumenten voor veel mensen om naar een supermarkt te gaan. Ook belangrijk: Bereikbaarheid, parkeergelegenheid. Pas daarna denkt de consument: klopt die win kel, word ik niet te veel getild? Het gaat om de sfeer, hoe je je er voelt. AH, daar word ik gek van. Ik bedoel, ik ben geen koker. Mijn vrouw wel, die houdt van Albert Heijn. Die wil kruiden hebben, Italiaanse specialitei ten, dat soort narigheid." „Positionering speelt een belangrijke rol. Ga je als AH bovenin de markt zitten, dan weet je dat je bepaald publiek niet hebt. Bij Aldi en Lidl weet je ook dat bepaald publiek niet komt. Hoewel, je ziet er nu ook vrouwen met bontjassen, die de schaamte voorbij zijn. Het is ook de kick, denk ik. Gaan voor de zalm en dan zeggen: kijk mij eens, ik ben bij de Aldi geweest. En vervolgens naar de poelier een fazant kopen. Beetje camp." „Is prijsvechterij iets blijvends? Of toch van tijdelijke aard, zoals ieder jaar. Allemaal moeten ze mee, want de mensen lopen weg. Maar of ze het volhouden? Als j e geen kwali teit levert, en toch een boel geld vraagt, ga je onderuit. Zo simpel is het. De concurrentie springt je op je nek. Er zijn zóveel spelers op de markt. Er zijn er zelfs te veel. Nederland is overbewinkeld. Er gaan er afvallen. Elk jaar verdwijnen 300 winkels. De kleintjes met name. De overblijvers worden steeds groter." Koen van Eijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27