FZC
Een oude Astra of een nieuwe Corsa?
Open Mercedes met bijgeleverde butler
Wat blijft er van Rover over?
OCCASIONS
Stoel van 75 miljoen
vrijdag 11 april 2003 25
Vraag antwoord
De geur van nieuw. Je
favoriete kleur uit
zoeken, accessoires
kiezen. Voor veel
mensen is de aan
schaf van een nieuwe
auto een feest. Maar
is nieuw wel altijd de
beste keus?
Als je van een open auto houdt, kun je niet
om een Mercedes CLK Cabriolet heen. De
open vierzitter maakt op vele manieren in
druk. Niet alleen door zijn straffe prijs.
Op wielen
Full Speed naar Rosmalen
Mercedes-truck zit goed
Thaise ongelukken
Sporen trekken in Assen
De ultieme fietstas!
OAutoTrack.nl
j
Door Gert te Lintelo
Het rijke gevoel van
een nieuwe auto
is op geen enkele
manier rationeel
te meten. Maar af
gezien daarvan kunnen er heel
goede redenen zijn om voor
hetzelfde geld een gebruikte
wagen te kiezen.
Bij Opel-dealer Van Zijl in Arn
hem vergelijken we een gloed
nieuwe - driedeurs Opel Corsa
Njoy 1.4i en een Astra Station
Club 1.6i uit 1999, met slechts
60.044 kilometers op de teller.
De Corsa kost inclusief metallic
lak, rijklaar maken en verwij
deringsbijdrage 14.855 euro. De
eveneens zilvergrijze Astra
mag mee voor 12.950 euro.
Daar komt wel nog 315 euro bij
voor het rijklaar maken, een
gangbare maar merkwaardige
gewoonte. Bij een portie frites
betaal je toch ook geen 10 eu
rocent extra voor het bakje?
De Corsa Njoy verwent je met
een radio/CD-speler, zes air
bags, elektrisch bediende zijra
men, centrale deurvergrende
ling, getint glas en een in hoog
te verstelbaar stuurwiel. De As-
tra is ook niet armoedig uitge
rust: airco, abs, elektrisch be-
diende ramen en buitenspie
gels, airbags voor bestuurder
en passagier, centrale deurverg
rendeling en getint glas. Jam
mer wel dat de vorige eigena
resse geen afscheid kon nemen
van haar radio. Een trekhaak
zit er ook onder, handig wan
neer je er met caravan of vouw
wagen op uit trekt. De Astra zal
er geen moeite mee hebben, de
1.598 cc motor met 101 pk
biedt voldoende trekkracht.
Het maximale trekgewicht be
draagt 1.100 kg, honderd kilo
meer dan de Corsa mag voort
slepen. Dat houdt voor een ge
zinsvakantie met caravan niet
over, temeer omdat de bagage
ruimte veel kleiner is dan die
van de bijna 'bodemloze' Astra.
En een bepakte caravan raakt
al snel aan zijn maximum ge
wicht.
Zekerheid
De Corsa biedt twee jaar garan
tie, sinds vorig jaar het wette
lijk minimum. Bij de tweede
hands Astra biedt de Opel OK
Quality Cars-garantie een jaar
lang de zekerheid van een
nieuwe auto. Daarna zal het
vervangen van onderdelen als
uitlaat, accu en schokdempers
wellicht iets eerder in beeld ko
men, maar dan zijn we bij pak
weg 20.000 km per jaar al weer
een hele tijd verder. Bij ge
noemd jaarkilometrage tikt het
verschil in brandstofverbruik
ook niet echt aan. Stel dat je
met de Astra gemiddeld 1 op
13,5 haalt en met de Corsa 1 op
14,5, dan scheelt dat jaarlijks
ruim honderd liter, ongeveer
110 euro. De houderschapsbe
lasting valt bij de Corsa 130 eu
ro lager uit. Maar die extra kos
ten vallen in het niet als je ze
afzet tegen de lagere aanschaf
prijs.
Kunststofdampen
Is de Astra daarmee de beste
koop? In elk geval wel voor de
automobilist die niet extreem
veel kilometers rijdt en prijs
stelt op vijf deuren en veel
ruimte. Daar staat tegenover
dat de Corsa vlotter oogt, een
sportiever karakter heeft en
qua veiligheidsvoorzieningen
net iets meer bij de tijd is. Over
de 'nieuwe' geur zullen we het
maar niet meer hebben. Zo ge
zond zijn die kunststofdampen
nu ook weer niet.
Door Rien van der Steen
Meteen na het starten zoemt
een mechanisch armpje naar
voren om de gordel aan te rei
ken. Geen rek- en strekoefenin
gen nodig, zoals bij veel twee-
deurs auto's, om de veiligheids
riem te bereiken.
De Mercedes-Benz CLK Cabrio
let heeft een bijgeleverde elek
trische butler die de gordel
aangeeft. Het is de enige open
mto met dit snufje. Maar we
hebben het dan ook over een
welhaast perfect afgewerkte ca-
Wo. Hij kost een kleine 62.000
wo, ruim twaalf mille meer
dan de CLK Coupé.
Het is een echte vierzits cabrio-
'd, deze Mercedes. Met een
flinke kofferbak, die als het
dak erin opgevouwen zit nog
altijd bijna 280 liter meet. Mer
cedes weigert de open CLK met
een dieselmotor te leveren, zo
als Audi en VW met hun open
modellen doen. Dat zal wel
met motorgeluid te maken
hebben.
Zes lagen
De CLK is een fraaie, elegante
cabrio die in gesloten toestand
opmerkelijk geruisloos is, ter
wijl zijn luchtweerstandscoëffi-
ciënt met 0,30 toch niet buiten
gewoon indruk maakt. Het dak
bestaat wel uit tweeënhalve
centimeter stof van zes lagen
dik. Het openen en sluiten ge
beurt elektrisch, met een sim
pel knopje, of indien gewenst
met de afstandbediener.
De nieuwe, dakloze CLK is iets
gegroeid. Het comfort is erg in
drukwekkend. De brave 200
met zijn 1.8 liter viercilinder
motor heeft al een uitrusting
om eventjes stil van te worden.
Bijvoorbeeld gescheiden kli
maatregeling en lederen aan
kleding. In de rug van de stoe
len zitten airbags voor de ach-
terinzitters, en rolbeugels zit
ten keurig verborgen om pas
vliegensvlug tevoorschijn te
floepen als de auto instabiel
wordt.
De CLK Cabriolet is er als 200
Kompressor, met twee zescilin
ders en voor het eerst zelfs
twee achtpitters, waarvan de
55 AMG met zijn verwoestende
367 pk de top vormt. Ook wat
prijs betreft: die kost 126.300
euro. De vraag blijft of een
open auto zoveel motorgeweld
moet huisvesten. Want jakke
ren met een open voertuig
werkt gewoon niet. Het staat
niet, hoeft niet en eigenlijk
kan het gewoon niet.
De afwerking van de nieuwste open Mercedes staat op eenzame hoogte.
Column
Door Quirijn Visscher
de P4 en P5 herleven een beetje. Maar
sinds het verscheiden van Austin bouwt
Rover ook auto's in de Astra- en Corsa-
klasse. Veel zoden aan de dijk zetten de
verkopen niet, vergeleken met de concur
rentie.
Dit jaar komt er ook een nieuwe instap
per: een Tata Indica uit India in Rover-uit
voering. De herinnering aan de Austin
Metro en Rover 100 borrelt spontaan op:
dat waren geen erg betrouwbare of inno
verende auto's.
MG Rover doet van alles om op te vallen,
merkte ik onlangs op een Duitse auto-
beurs. Op de stand kreeg ik een felge
kleurde tas vol hebbedingetjes. Daarin za
ten natuurlijk autofolders, kartonnetjes
die met een ijzeren ring heel trendy aan
elkaar gestanst waren. De grabbeltas be
vatte verder een cd-single met de veelbe
lovende song The Heat Is On, een setje
kaarten inclusief azen en boeren, een MG-
sticker en een pakje MG-lucifers.
Heel slim van MG Rover. Ik ben een half
uur bezig geweest met lezen en uitpak
ken. Toch werd ik een beetje droevig. Een
Rover uit India, een MG-bestel... Is er wel
genoeg geld om nieuwe Rovers te ontwik
kelen? Hopelijk krijgt stripheld Ollie B.
Bommel gelijk: Een heer van stand kent
zijn eigen krachten niet.
De technische standaard van
auto's is hoger dan ooit, maar
goede stoelen ontbreken vaak.
En dat terwijl zo'n tachtig pro
cent van de volwassenen wel
'ns last heeft van rugpijn. „De
meeste autostoelen zijn ergo
nomisch onacceptabel", zegt
Ulrich Strauss van het Duitse
AGR (Aktion Gesunder
Rücken), experts die campagne
voeren voor gezonde ruggen.
Opel heeft nu volgens de speci
ficaties van AGR een ergonomi
sche bestuurdersstoel ontwor
pen voor de Vectra en de aan
staande Signum. De fabrikant
heeft er 75 miljoen euro in
geïnvesteerd.
De stoel heeft een royale hoog
te en lengte en 18 verstelmoge-
lijkheden voor onder meer rug
leuning, zitlengte en hoogte
van de lendensteun. Ook kli
maatbeheersing zit erop. De
prijs: 2000 euro.
Duitse dokters inspireerden Opel tot de ergonomisch perfecte stoel.
Ik dacht eerst nog aan een grap, maar
het is heus waar. MG verkoopt nu
ook bestelwagens. De nieuwe Ex
press High Speed Service Van is op
e ZR gebaseerd. Tegenwoordig kijk ik
ijna nergens meer van op. Saab verkoopt
lesels en zescilinders, Volkswagen pe
perdure limousines, dus waarom MG
over 8eer> hete hatchback zonder achter-
rank?
De erfopvolger van British Leyland en Au
stin.Rover heet MG Rover sinds BMW de
a riek in 2000 verliet. Het lukte de Duit-
Sers n'et °m winstgevend Rovers aan de
man te hrengen. Nu probeert investe-
nngsmaatschappij Phoenix het door MG
Jen nieuw imago aan te meten.
^over grijpt alle middelen aan om au-
0 s te slijten. De fabrikant past een alou-
e ritse tactiek toe door dezelfde auto's
et een andere badge uit te rusten. Zo
nje nu bijna elke Rover ook in MG-ge-
rante aanschaffen, inclusief bestelwa-
^ns. De MG Express is namelijk ook als
acht" Commerce te koop, een 25 zonder
dell er'3an'<' ^ee' leuk, deze nieuwe mo-
en, maar het wachten is op een nieu-
J^tie auto's. Bij MG zit het wel
SVh e onlanSs gepresenteerde XPower
e ooft een waar scheurijzer te zijn.
ar waar blijven de langverbeide opvol-
gers van de inmiddels zeven jaar oude 25
(200) en 45 (400)? Wat blijft er van Rover
over?
Rover staat bekend als heer van stand on
der de hedendaagse automobielen. De 75
is het paradepaardje dat met zijn klassie
ke lijnen geheel in de merktraditie past.
Lekker veel chroom, hout, leder in een
statig glooiende carrosserie. De tijden van
De nieuwe naam van het Speed-snelheidsevenement
in Autotron luidt Full Speed Rosmalen.
Op zaterdag 3 en zondag 4 mei kunnen bezoekers zich te
goed doen aan nieuws op het gebied van car-audio, tu
ning en design, of meedoen aan acceleratiesprints. Er zijn
demonstraties met karts, lowriders en rallyauto's. Op het
water zorgt een powerboat voor spektakel.
Bedrijven presenteren autobanden en -bekleding, carros-
seriestyling, chroom/nikkelwerk, gereedschap, lichtmeta
len wielen, modelauto's, onderhoudsproducten, smeer
middelen, sportuitlaten, airbrush, literatuur en snuijes
op het gebied van telefonie. Wie heeft het mooiste geluid
in zijn auto en wie de hoogste geluidsdruk, ook dat soort
dingen worden gemeten tijdens de snelheidsbeurs van
Autotron, waaraan meer dan tachtig merkenclubs mee
doen. Het spektakel is beide dagen open van 10.00 tot
17.00 uur. De entreeprijs is 10 euro.
Mercedes-Benz krijgt fnidden deze maand het eerste
stoelcertificaat voor vrachtwagens.
De chauffeursstoel in de Actros van het merk is door een
aantal samenwerkende instituten waaronder TNO aange
wezen als zeer goed. Een goede stoel voor een beroeps
chauffeur is van wezenlijk belang om rugklachten voor te
zijn. Een geschikte ergonomie van de chauffeursstoel kan
dus arbeidsverzuim of zelfs arbeidsongeschiktheid voor
komen. Het stoelcertificaat garandeert volgens TNO dat
de stoel ergonomisch juist in elkaar steekt.
in Thailand is een ongevallen-onderzoekinstituut ge
opend, waaraan Volvo meewerkt. Jaarlijks verongeluk
ken in Thailand 14.000 mensen in het verkeer.
Althans volgens het officiële cijfer. Het werkelijke aantal
slachtoffers ligt vermoedelijk rond de 30.000. Het nieuwe
instituut verzamelt gegevens en vormt zich een beeld van
de meest voorkomende ongelukken. Daarop gaat de Thai
se overheid nieuwe wetgeving en voorlichting afstem
men.
Medewerkers zijn binnen een uur ter plekke als er in
Bangkok en directe omgeving een ongeval gemeld wordt.
Zij registreren alle gegevens om uit te pluizen welke
plekken gevaarlijk zijn, wanneer de meeste ongelukken
gebeuren en hoe.
In Zweden zelf doet Volvo al vele jaren onderzoek naar
ongelukken, maar dan alleen als er een Volvo bij betrok
ken is. De fabriek doet dat om haar eigen auto's veiliger
te kunnen maken. In Thailand is de situatie heel anders.
Er zijn veel onbeschermde weggebruikers, zoals voetgan
gers en motorrijders, die vechten om hetzelfde stukje as
falt als auto's, vrachtwagens en bussen. Het Thaise re
searchcentrum wordt voor een deel gefinancierd door
Volvo. Het is de bedoeling dat het binnen enkele jaren op
eigen benen staat.
In Assen wordt op zondag 27 april het achtste Jamex
Duits Autosport Festival gehouden.
Publiekstrekker is de tweede ronde om het nationaal
kampioenschap legaal straatracen. Deelnemers strijden
ook om de titel mooiste auto, er zijn audiowedstrijden
en een bandenspoor-trektoernooi, waarbij degene die
het meeste rubber op het asfalt laat liggen de hoogste
eer krijgt. Het circuit is open van 09.00 tot 18.00 uur en
de toegangsprijs bedraagt 13 euro. Aanmelden voor deel
name kan via tel. 0165 - 503554 of www.auto-maxx.nl
Op zondag 11 mei beleeft het circuit een Amerikaanse
zondag. Daarbij draait het in plaats van Duitse om Ame
rikaanse auto's. Er is een slalomcup en onder meer een
tuningbeurs. De openingstijden en entreekosten zijn de
zelfde als op 27 april.
Volgende week in Auto:
Test: de nieuwe Audi A3
Caravans: slingerbedwinger werkt!
De Peilstok: Rijdt u ook zo goed?
- twee jaar garantie
radio/cd
geen airco
ty houderschapsbeiasting: ca. 220 euro per jaar
"f iets lager brandstofverbruik
•J later onderhoudskosten
«ril minder ruimte
maximum trekgewicht 1000 kg
inruilwaarde na 3 jaar ca.: 8000 euro
-)
-J
"Si
een jaar garantie
geen radio
met airco
trekhaak
houderschapsbelasting: ca. 350 euro per jaar
iets hoger brandstofverbruik
eerder onderhoudskosten
meer ruimte
maximum trekgewicht 1100 kg
inruilwaarde na 3 jaar ca.: 6000 euro
Graphic Willem Buijs
Opel Corsa Njoy 1.4i
2©03O km
14.855 euro
(ind. metaallak,
rijklaarkosten,
verwijderingsbijdrage)
Opel Astra Club station 1.6i
1999 60.044 km
12.950 euro
(incl. metaallak,
excl. 315 euro rijklaarkosten)
Op internet kwam ik laatst een zogenaamde alcoholtester tegen
waarmee je zelf kunt meten of je nog in de auto mag stappen als
je hebt gedronken. Het lijkt mij wel handig, maar mag het eigen
lijk wel?
Heieen Rijnlcels van de Verenigde Verkeers Veiligheid
Organisatie (3VO): „Er zijn verscheidene van deze zelftes-
ters op de markt. Wij zijn daar zeker niet blij mee. Je
legt de verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag bij
een apparaatje, en dat bezorgt je een vals gevoel van vei
ligheid. De alcoholtester vertelt je alleen of je 'gepakt'
kunt worden of niet. Daarnaast is bij een test gebleken
dat ze niet allemaal even betrouwbaar zijn, en dat is le
vensgevaarlijk. Dus voor uw eigen veiligheid en die van
anderen: gewoon niet drinken als u moet rijden."
Heeft u ook een vraag?
Mail naar: vraagenantwoord@wegener.nl
Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de website van
deze krant en klik op de rubriek Auto
Fabrikant Agu
noemt het trots
'de meest comple
te fietstas ooit ter
wereld gemaakt'.
Hoogdravende taal
maar volgens Agu
is de Yamaska-tas-
senlijn echt heel
bijzonder. Zo heeft
bijna elke tas een
bevestigingsmoge
lijkheid voor led
verlichting, een
geïntegreerde sleu
telhouder, allerlei
reflectiestickers en
regenhoezen. De
serie omvat vier
zadeltassen, twee
stuurtassen, twee
sets zijtassen en een zogeheten Rack Pack. Die laatste tas
barst van de vakjes, heeft schokabsorberende tussenvoe-
ring en is ook gewoon over de schouder te dragen.
Meer informatie: Agu, tel. 072 - 5411511 of
www.agu.com
De Rack Pack 475 is als schoudertas te
gebruiken. De zijvakken kunnen daar
voor omhoog. Hij kost 39,50 euro.