FZC Een oude Astra of een nieuwe Corsa? Open Mercedes met bijgeleverde butler Wat blijft er van Rover over? OCCASIONS Stoel van 75 miljoen vrijdag 11 april 2003 25 Vraag antwoord De geur van nieuw. Je favoriete kleur uit zoeken, accessoires kiezen. Voor veel mensen is de aan schaf van een nieuwe auto een feest. Maar is nieuw wel altijd de beste keus? Als je van een open auto houdt, kun je niet om een Mercedes CLK Cabriolet heen. De open vierzitter maakt op vele manieren in druk. Niet alleen door zijn straffe prijs. Op wielen Full Speed naar Rosmalen Mercedes-truck zit goed Thaise ongelukken Sporen trekken in Assen De ultieme fietstas! OAutoTrack.nl j Door Gert te Lintelo Het rijke gevoel van een nieuwe auto is op geen enkele manier rationeel te meten. Maar af gezien daarvan kunnen er heel goede redenen zijn om voor hetzelfde geld een gebruikte wagen te kiezen. Bij Opel-dealer Van Zijl in Arn hem vergelijken we een gloed nieuwe - driedeurs Opel Corsa Njoy 1.4i en een Astra Station Club 1.6i uit 1999, met slechts 60.044 kilometers op de teller. De Corsa kost inclusief metallic lak, rijklaar maken en verwij deringsbijdrage 14.855 euro. De eveneens zilvergrijze Astra mag mee voor 12.950 euro. Daar komt wel nog 315 euro bij voor het rijklaar maken, een gangbare maar merkwaardige gewoonte. Bij een portie frites betaal je toch ook geen 10 eu rocent extra voor het bakje? De Corsa Njoy verwent je met een radio/CD-speler, zes air bags, elektrisch bediende zijra men, centrale deurvergrende ling, getint glas en een in hoog te verstelbaar stuurwiel. De As- tra is ook niet armoedig uitge rust: airco, abs, elektrisch be- diende ramen en buitenspie gels, airbags voor bestuurder en passagier, centrale deurverg rendeling en getint glas. Jam mer wel dat de vorige eigena resse geen afscheid kon nemen van haar radio. Een trekhaak zit er ook onder, handig wan neer je er met caravan of vouw wagen op uit trekt. De Astra zal er geen moeite mee hebben, de 1.598 cc motor met 101 pk biedt voldoende trekkracht. Het maximale trekgewicht be draagt 1.100 kg, honderd kilo meer dan de Corsa mag voort slepen. Dat houdt voor een ge zinsvakantie met caravan niet over, temeer omdat de bagage ruimte veel kleiner is dan die van de bijna 'bodemloze' Astra. En een bepakte caravan raakt al snel aan zijn maximum ge wicht. Zekerheid De Corsa biedt twee jaar garan tie, sinds vorig jaar het wette lijk minimum. Bij de tweede hands Astra biedt de Opel OK Quality Cars-garantie een jaar lang de zekerheid van een nieuwe auto. Daarna zal het vervangen van onderdelen als uitlaat, accu en schokdempers wellicht iets eerder in beeld ko men, maar dan zijn we bij pak weg 20.000 km per jaar al weer een hele tijd verder. Bij ge noemd jaarkilometrage tikt het verschil in brandstofverbruik ook niet echt aan. Stel dat je met de Astra gemiddeld 1 op 13,5 haalt en met de Corsa 1 op 14,5, dan scheelt dat jaarlijks ruim honderd liter, ongeveer 110 euro. De houderschapsbe lasting valt bij de Corsa 130 eu ro lager uit. Maar die extra kos ten vallen in het niet als je ze afzet tegen de lagere aanschaf prijs. Kunststofdampen Is de Astra daarmee de beste koop? In elk geval wel voor de automobilist die niet extreem veel kilometers rijdt en prijs stelt op vijf deuren en veel ruimte. Daar staat tegenover dat de Corsa vlotter oogt, een sportiever karakter heeft en qua veiligheidsvoorzieningen net iets meer bij de tijd is. Over de 'nieuwe' geur zullen we het maar niet meer hebben. Zo ge zond zijn die kunststofdampen nu ook weer niet. Door Rien van der Steen Meteen na het starten zoemt een mechanisch armpje naar voren om de gordel aan te rei ken. Geen rek- en strekoefenin gen nodig, zoals bij veel twee- deurs auto's, om de veiligheids riem te bereiken. De Mercedes-Benz CLK Cabrio let heeft een bijgeleverde elek trische butler die de gordel aangeeft. Het is de enige open mto met dit snufje. Maar we hebben het dan ook over een welhaast perfect afgewerkte ca- Wo. Hij kost een kleine 62.000 wo, ruim twaalf mille meer dan de CLK Coupé. Het is een echte vierzits cabrio- 'd, deze Mercedes. Met een flinke kofferbak, die als het dak erin opgevouwen zit nog altijd bijna 280 liter meet. Mer cedes weigert de open CLK met een dieselmotor te leveren, zo als Audi en VW met hun open modellen doen. Dat zal wel met motorgeluid te maken hebben. Zes lagen De CLK is een fraaie, elegante cabrio die in gesloten toestand opmerkelijk geruisloos is, ter wijl zijn luchtweerstandscoëffi- ciënt met 0,30 toch niet buiten gewoon indruk maakt. Het dak bestaat wel uit tweeënhalve centimeter stof van zes lagen dik. Het openen en sluiten ge beurt elektrisch, met een sim pel knopje, of indien gewenst met de afstandbediener. De nieuwe, dakloze CLK is iets gegroeid. Het comfort is erg in drukwekkend. De brave 200 met zijn 1.8 liter viercilinder motor heeft al een uitrusting om eventjes stil van te worden. Bijvoorbeeld gescheiden kli maatregeling en lederen aan kleding. In de rug van de stoe len zitten airbags voor de ach- terinzitters, en rolbeugels zit ten keurig verborgen om pas vliegensvlug tevoorschijn te floepen als de auto instabiel wordt. De CLK Cabriolet is er als 200 Kompressor, met twee zescilin ders en voor het eerst zelfs twee achtpitters, waarvan de 55 AMG met zijn verwoestende 367 pk de top vormt. Ook wat prijs betreft: die kost 126.300 euro. De vraag blijft of een open auto zoveel motorgeweld moet huisvesten. Want jakke ren met een open voertuig werkt gewoon niet. Het staat niet, hoeft niet en eigenlijk kan het gewoon niet. De afwerking van de nieuwste open Mercedes staat op eenzame hoogte. Column Door Quirijn Visscher de P4 en P5 herleven een beetje. Maar sinds het verscheiden van Austin bouwt Rover ook auto's in de Astra- en Corsa- klasse. Veel zoden aan de dijk zetten de verkopen niet, vergeleken met de concur rentie. Dit jaar komt er ook een nieuwe instap per: een Tata Indica uit India in Rover-uit voering. De herinnering aan de Austin Metro en Rover 100 borrelt spontaan op: dat waren geen erg betrouwbare of inno verende auto's. MG Rover doet van alles om op te vallen, merkte ik onlangs op een Duitse auto- beurs. Op de stand kreeg ik een felge kleurde tas vol hebbedingetjes. Daarin za ten natuurlijk autofolders, kartonnetjes die met een ijzeren ring heel trendy aan elkaar gestanst waren. De grabbeltas be vatte verder een cd-single met de veelbe lovende song The Heat Is On, een setje kaarten inclusief azen en boeren, een MG- sticker en een pakje MG-lucifers. Heel slim van MG Rover. Ik ben een half uur bezig geweest met lezen en uitpak ken. Toch werd ik een beetje droevig. Een Rover uit India, een MG-bestel... Is er wel genoeg geld om nieuwe Rovers te ontwik kelen? Hopelijk krijgt stripheld Ollie B. Bommel gelijk: Een heer van stand kent zijn eigen krachten niet. De technische standaard van auto's is hoger dan ooit, maar goede stoelen ontbreken vaak. En dat terwijl zo'n tachtig pro cent van de volwassenen wel 'ns last heeft van rugpijn. „De meeste autostoelen zijn ergo nomisch onacceptabel", zegt Ulrich Strauss van het Duitse AGR (Aktion Gesunder Rücken), experts die campagne voeren voor gezonde ruggen. Opel heeft nu volgens de speci ficaties van AGR een ergonomi sche bestuurdersstoel ontwor pen voor de Vectra en de aan staande Signum. De fabrikant heeft er 75 miljoen euro in geïnvesteerd. De stoel heeft een royale hoog te en lengte en 18 verstelmoge- lijkheden voor onder meer rug leuning, zitlengte en hoogte van de lendensteun. Ook kli maatbeheersing zit erop. De prijs: 2000 euro. Duitse dokters inspireerden Opel tot de ergonomisch perfecte stoel. Ik dacht eerst nog aan een grap, maar het is heus waar. MG verkoopt nu ook bestelwagens. De nieuwe Ex press High Speed Service Van is op e ZR gebaseerd. Tegenwoordig kijk ik ijna nergens meer van op. Saab verkoopt lesels en zescilinders, Volkswagen pe perdure limousines, dus waarom MG over 8eer> hete hatchback zonder achter- rank? De erfopvolger van British Leyland en Au stin.Rover heet MG Rover sinds BMW de a riek in 2000 verliet. Het lukte de Duit- Sers n'et °m winstgevend Rovers aan de man te hrengen. Nu probeert investe- nngsmaatschappij Phoenix het door MG Jen nieuw imago aan te meten. ^over grijpt alle middelen aan om au- 0 s te slijten. De fabrikant past een alou- e ritse tactiek toe door dezelfde auto's et een andere badge uit te rusten. Zo nje nu bijna elke Rover ook in MG-ge- rante aanschaffen, inclusief bestelwa- ^ns. De MG Express is namelijk ook als acht" Commerce te koop, een 25 zonder dell er'3an'<' ^ee' leuk, deze nieuwe mo- en, maar het wachten is op een nieu- J^tie auto's. Bij MG zit het wel SVh e onlanSs gepresenteerde XPower e ooft een waar scheurijzer te zijn. ar waar blijven de langverbeide opvol- gers van de inmiddels zeven jaar oude 25 (200) en 45 (400)? Wat blijft er van Rover over? Rover staat bekend als heer van stand on der de hedendaagse automobielen. De 75 is het paradepaardje dat met zijn klassie ke lijnen geheel in de merktraditie past. Lekker veel chroom, hout, leder in een statig glooiende carrosserie. De tijden van De nieuwe naam van het Speed-snelheidsevenement in Autotron luidt Full Speed Rosmalen. Op zaterdag 3 en zondag 4 mei kunnen bezoekers zich te goed doen aan nieuws op het gebied van car-audio, tu ning en design, of meedoen aan acceleratiesprints. Er zijn demonstraties met karts, lowriders en rallyauto's. Op het water zorgt een powerboat voor spektakel. Bedrijven presenteren autobanden en -bekleding, carros- seriestyling, chroom/nikkelwerk, gereedschap, lichtmeta len wielen, modelauto's, onderhoudsproducten, smeer middelen, sportuitlaten, airbrush, literatuur en snuijes op het gebied van telefonie. Wie heeft het mooiste geluid in zijn auto en wie de hoogste geluidsdruk, ook dat soort dingen worden gemeten tijdens de snelheidsbeurs van Autotron, waaraan meer dan tachtig merkenclubs mee doen. Het spektakel is beide dagen open van 10.00 tot 17.00 uur. De entreeprijs is 10 euro. Mercedes-Benz krijgt fnidden deze maand het eerste stoelcertificaat voor vrachtwagens. De chauffeursstoel in de Actros van het merk is door een aantal samenwerkende instituten waaronder TNO aange wezen als zeer goed. Een goede stoel voor een beroeps chauffeur is van wezenlijk belang om rugklachten voor te zijn. Een geschikte ergonomie van de chauffeursstoel kan dus arbeidsverzuim of zelfs arbeidsongeschiktheid voor komen. Het stoelcertificaat garandeert volgens TNO dat de stoel ergonomisch juist in elkaar steekt. in Thailand is een ongevallen-onderzoekinstituut ge opend, waaraan Volvo meewerkt. Jaarlijks verongeluk ken in Thailand 14.000 mensen in het verkeer. Althans volgens het officiële cijfer. Het werkelijke aantal slachtoffers ligt vermoedelijk rond de 30.000. Het nieuwe instituut verzamelt gegevens en vormt zich een beeld van de meest voorkomende ongelukken. Daarop gaat de Thai se overheid nieuwe wetgeving en voorlichting afstem men. Medewerkers zijn binnen een uur ter plekke als er in Bangkok en directe omgeving een ongeval gemeld wordt. Zij registreren alle gegevens om uit te pluizen welke plekken gevaarlijk zijn, wanneer de meeste ongelukken gebeuren en hoe. In Zweden zelf doet Volvo al vele jaren onderzoek naar ongelukken, maar dan alleen als er een Volvo bij betrok ken is. De fabriek doet dat om haar eigen auto's veiliger te kunnen maken. In Thailand is de situatie heel anders. Er zijn veel onbeschermde weggebruikers, zoals voetgan gers en motorrijders, die vechten om hetzelfde stukje as falt als auto's, vrachtwagens en bussen. Het Thaise re searchcentrum wordt voor een deel gefinancierd door Volvo. Het is de bedoeling dat het binnen enkele jaren op eigen benen staat. In Assen wordt op zondag 27 april het achtste Jamex Duits Autosport Festival gehouden. Publiekstrekker is de tweede ronde om het nationaal kampioenschap legaal straatracen. Deelnemers strijden ook om de titel mooiste auto, er zijn audiowedstrijden en een bandenspoor-trektoernooi, waarbij degene die het meeste rubber op het asfalt laat liggen de hoogste eer krijgt. Het circuit is open van 09.00 tot 18.00 uur en de toegangsprijs bedraagt 13 euro. Aanmelden voor deel name kan via tel. 0165 - 503554 of www.auto-maxx.nl Op zondag 11 mei beleeft het circuit een Amerikaanse zondag. Daarbij draait het in plaats van Duitse om Ame rikaanse auto's. Er is een slalomcup en onder meer een tuningbeurs. De openingstijden en entreekosten zijn de zelfde als op 27 april. Volgende week in Auto: Test: de nieuwe Audi A3 Caravans: slingerbedwinger werkt! De Peilstok: Rijdt u ook zo goed? - twee jaar garantie radio/cd geen airco ty houderschapsbeiasting: ca. 220 euro per jaar "f iets lager brandstofverbruik •J later onderhoudskosten «ril minder ruimte maximum trekgewicht 1000 kg inruilwaarde na 3 jaar ca.: 8000 euro -) -J "Si een jaar garantie geen radio met airco trekhaak houderschapsbelasting: ca. 350 euro per jaar iets hoger brandstofverbruik eerder onderhoudskosten meer ruimte maximum trekgewicht 1100 kg inruilwaarde na 3 jaar ca.: 6000 euro Graphic Willem Buijs Opel Corsa Njoy 1.4i 2©03O km 14.855 euro (ind. metaallak, rijklaarkosten, verwijderingsbijdrage) Opel Astra Club station 1.6i 1999 60.044 km 12.950 euro (incl. metaallak, excl. 315 euro rijklaarkosten) Op internet kwam ik laatst een zogenaamde alcoholtester tegen waarmee je zelf kunt meten of je nog in de auto mag stappen als je hebt gedronken. Het lijkt mij wel handig, maar mag het eigen lijk wel? Heieen Rijnlcels van de Verenigde Verkeers Veiligheid Organisatie (3VO): „Er zijn verscheidene van deze zelftes- ters op de markt. Wij zijn daar zeker niet blij mee. Je legt de verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag bij een apparaatje, en dat bezorgt je een vals gevoel van vei ligheid. De alcoholtester vertelt je alleen of je 'gepakt' kunt worden of niet. Daarnaast is bij een test gebleken dat ze niet allemaal even betrouwbaar zijn, en dat is le vensgevaarlijk. Dus voor uw eigen veiligheid en die van anderen: gewoon niet drinken als u moet rijden." Heeft u ook een vraag? Mail naar: vraagenantwoord@wegener.nl Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Auto Fabrikant Agu noemt het trots 'de meest comple te fietstas ooit ter wereld gemaakt'. Hoogdravende taal maar volgens Agu is de Yamaska-tas- senlijn echt heel bijzonder. Zo heeft bijna elke tas een bevestigingsmoge lijkheid voor led verlichting, een geïntegreerde sleu telhouder, allerlei reflectiestickers en regenhoezen. De serie omvat vier zadeltassen, twee stuurtassen, twee sets zijtassen en een zogeheten Rack Pack. Die laatste tas barst van de vakjes, heeft schokabsorberende tussenvoe- ring en is ook gewoon over de schouder te dragen. Meer informatie: Agu, tel. 072 - 5411511 of www.agu.com De Rack Pack 475 is als schoudertas te gebruiken. De zijvakken kunnen daar voor omhoog. Hij kost 39,50 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25