™ff1F '{i
1
Een nieuwe lente, een nieuwe Accord
Tunen met zandzakken en een zaag
TEST
Piloot in de BMW 5-serie
in samenwerking met OAutoTrack.nl
Car-groep Zeeland vanaf vandaag
elke twee weken in dit katern.
Hyundai in India
Batavus komt naar je toe
Rolls met dvd
De Peilstok
Er zijn maar weinig toeschouwers die hem
niet mooi vinden. De zevende generatie van
Honda's Accord zou het wel eens kunnen
gaan maken. Geruisloos, want dat is-ie.
Honda Accord 2.0 Sport
Mi' ee' sPortlever-
Jn vader was woedend. Briesend belde
Verkeersergernis
m
Qi
O
O
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0118-484369;
^eeuws-Vlaanderen: 0114-372770.
E-mail: redactie@pzc.nl
vrijdag 11 april 2003
Volgende pagina: Open Mercedes met butler
r n
\W ij 'V y? -
1P^vi 44 I'll
mz.
Hyundai, thuis in Zuid-Korea, heeft ook een fabriek
in India. Per jaar worden daar 150.000 auto's van de
modellen Atos, Accent en Sonata gemaakt.
De fabriek werd in 1998 geopend en maakt modellen
voor de thuismarkt (de Indiase markt telt jaarlijks
110.000 auto's), maar ook voor de export naar Nepal, Sri
Lanka, Marokko, Algerije en Indonesië. De nieuwe Atos,
die komend najaar in Nederland op de markt komt,
wordt ook in India geproduceerd.
Batavus gaat op de Veronica-toer. De fietsenfabrikant
gaat zijn klanten opzoeken met een zogenoemde
roadshow: Batavus on tour.
De première is dit weekeinde, 12 en 13 april, tijdens de
ANWB Kampeer- en Vakantiedagen op het Almeerder-
strand in Almere. Net als Veronica vroeger zet Batavus
een grote truck in die het middelpunt vormt van allerlei
spelletjes waaraan het publiek kan meedoen. Op een spe
ciaal fietsparcours kunnen een stuk of vijftien verschillen
de fietsen aan de tand worden gevoeld. De truck ver
schijnt in elk geval ook tijdens de Libelle Zomerweeek
(20-25 mei) en op de Utrechtse 50+ beurs dit najaar.
Rolls-Royce rust zijn nieuwe Phantom (prijskaartje:
vanaf 320.000 euro) desgewenst uit met een dvd-sys-
teem voor de achterbank.
De twee schermen zitten dan in de rug van de voorstoe-
len en als ze niet in gebruik zijn verdwijnen ze achter
twee schuifdeurtjes.
Achterin de nieuwe Phantom van Rolls-Royce ontbreekt het aan
weinig. In de grote middenconsole kunnen drankjes koel gehou
den worden, maar daar zit ook de bediening van tv en dvd-sys-
teem.
Advertentie
De Honda Accord is vooral ruim en groot. Foto Mare Bolsius
S concurrenten
van de
Honda Accord
Opel Vectra 2.2 Elegance
28.395 euro
fj Ruimte, stoelen, uitrusting
Saai, bediening, zicht naar
«f achteren
Meer dan zestig procent van de Neder-
landers rijdt te hard buiten de be
bouwde kom. De rest niet, uit angst voor
een boete. De verkeersregels zijn te streng,
want we zijn goede automobilisten. Toch?
Oordeel over uw eigen rijstijl en stem mee
in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van deze krant en
klik op de rubriek Auto.
O Vorige week vroegen we u ons via de
website van deze krant te laten weten
wat uw grootste verkeersergernis is. Een op
de vier Nederlanders wees direct naar inha
lende vrachtwagens.
Volgens Jur Bulthuis van Transport en Logis
tiek Nederland (TLN) denken automobilis
ten ten onrechte dat inhalende vrachtwa
gens de meeste files veroorzaken. Uit recent
verkeerskundig onderzoek van de Techni
sche Universiteit Delft blijkt dat inhalende
vrachtwagens juist files voorkómen; ze re
guleren als het ware de snelheid van het an
dere verkeer en gaan opstopping van de
rechterbaan tegen.
BMW propt de nieuwe 5-serie
die in juli verschijnt vol moder
ne techniek. De auto heeft het
zelfde i-Drive systeem als de
grote 7-serie: een centrale
muisknop waarmee je tal van
functies bedient. Wel is de wer
king minder complex.
De bestuurder kan zich piloot
wanen doordat informatie in
zijn directe gezichtsveld wordt
geprojecteerd, zoals in een
F16. Daarbij gaat het om bij
voorbeeld snelheid, navigatie-
en motorgegevens. Head-up
display heet het systeem.
De rijder kan kiezen welke ge
gevens hij geprojecteerd wil
zien.
Het onderstel is van alumini
um, de carrosserie van zowel
aluminium als staal. De nieuwe
5 is daardoor lichter dan de
huidige, en toch groter. De 5
verschijnt in juli met drie zes
cilinders, waaronder een die
sel. In het najaar verschijnen
andere motorversies, waar
onder een 4.4 liter V8 met 333
pk.
Nissan Primera 2.0 Tekna
27.675 euro
"t) Bediening, rust, uiterlijk
Irritante piepjes, leesbaar-
heid display
Door Rien van der Steen
Het is een rare ra
dioreclame die
Honda voor zijn
nieuwe Accord
heeft bedacht. In
de trant van: 'Zooo buurman,
mooie nieuwe auto! Maar jij reed
toch Honda?!' Alsof het eigen
lijk een merk zou zijn van le
lijke auto's. In elk geval is de
Accord inderdaad onherken
baar veranderd, en dat zal de
boodschap wel zijn.
De Accord heeft al vele gezich
ten gekend. Elke keer werd
hij beter. Honda maakte de
motoren alsmaar sterker en
technisch slimmer, het ver
fijnde elke keer de wielophan
ging en tilde de weglig-
ging naar de hoogste klasse.
Alleen zwoegt het merk in
Europa nog altijd om dit
fraais aan de man/vrouw te
brengen. Thuis in Japan en ook
in Amerika doen de Accords
het goed, maar in Nederland
worden alleen de kleinere Jazz
en de robuuste CR-V aardig
verkocht.
In het Nederland van 2002
vond de Accord maar 150 klan
ten. De nieuwe, een tikje gro
ter en weer duurder dan zijn
voorganger, moet dat een stuk
beter gaan doen. De zevende
generatie kreeg daarvoor een
keurig, nogal zwart interieur
en een 2.0 of 2.4 liter benzine
motor. In september komt er
een in eigen huis ontwikkelde
dieselmotor met 150 pk.
Afstandelijk
Hij heeft wel iets weg van een
Mazda 6, maar dan gegroeid.
Het is vooral een grote auto,
met veel ruimte achterin. De
Accord rijdt goed, al zou het
stuurgevoel beter kunnen. De
stuurinrichting is overdreven
bekrachtigd en daardoor krijg
je als bestuurder weinig infor
matie door. Net zoals de hele
auto nogal afstandelijk over
komt, als het ware een digitale
indruk maakt.
Ronduit vertrouwenwekkend
is het geluid dat de portieren
maken als je ze dichtslaat. Net
zo betrouwbaar doet het meu
bilair aan. De stoelen voorin
voldoen en ook achterin kun
je het lang uithouden.
Zowel de motor als de carros
serie zijn mooi geruisloos. En
door de lage luchtweerstand
treedt er ook geen storend
windgeruis op.
Petieterig
Tot zover het applaus. Want
die nogal ruime draaicirlcel is
dan weer jammer. En om de
tankklep te openen moet je
ouderwets aan een hendel
trekken, wat absoluut misstaat
in een auto van dit niveau. Zo
iets hoort gewoon in de centra
le vergrendeling te zitten. Dat
centrale open/dichtmecha-
nisme werkt overigens met
erg petieterige knopjes op de
contactsleutel. De airco had
ook wel met halve in plaats
van hele graden instelbaar mo
gen zijn. De 2.0 Sport die wij
reden beschikte over een ijs
koude aluminium schakel-
knop, die in de zomer onge
twijfeld gloeiend heet zal wor
den.
Het zicht naar achteren is nog-
Uitrusting: zes airbags, abs, air
co, elektrisch bediende zijruiten
en buitenspiegels, afstand be
diende centrale vergrendeling,
radio met cd en bediening in
stuurwiel, in hoogte en diepte
verstelbaar stuurwiel, isofix kin-
derzitbevestiging.
Motor: 2.0i/155 pk-190 Nm,
2.4i/190 pk en 230 Nm, beide
met 16 kleppen en Euro 4-emis-
sienorm; voorwielaandrijving;
Cw-waarde carrosserie 0,26.
Lxbxh: 4.66 x 1.76 x 1.44 m.
Wielbasis: 2.67 m.
Draaicirkel: 11,6 m.
Bagageruimte: 459 liter
Brandstoftank: 65 liter
Gewicht: 1.360 kilo (2.0 Sport)
Max. aanhangergew.: 1.500 kg.
Verbruik: 1:12,5 (benzine)
Prijs: 2.0 Sport 30.120 euro
2.0i 27.990 euro
2.4S 33.840 euro
2.4 Executive 35.860 euro
Tourer 2.200 euro
Conclusie: Er is niet veel mis met
de nieuwe Honda Accord.
Wel doet hij wat afstandelijk
aan. Hij is ruim, rijdt prima en
biedt veel comfort.
Voor
Techniek
Rijeigenschappen
Afwerking
Tegen
Draaicirkel
Zicht naar achter
Knopjes contactsleutel
Score: <3,5
al belabberd. Verder heeft de
Accord een wat lastige balans
tussen koppeling en motor
koppel. Het pedaal heeft een
tamelijk lange slag en menig
een zal beginnen met te veel
of te weinig gas bij het wegrij
den.
Hij komt er ook als stationwa
gon en heet dan Tourer, met
een achterbank die in letterlijk
een handomdraai plat kan.
Ik was stapel op mijn Puch, hoewel
'k in mijn hart veel liever op zo'n
stoere Kreidler Florett naar de
school gereden zou zijn.
aar mijn oudste zus zwoer dat ze me
"Wit meer aan zou kijken en dat ik van
^n leven geen vriendin zou vinden. Want
ndlers en Zündapps waren voor vetkui-
ten' Puchs voor artistiekelingen. Het was
®Seen overzichtelijke tijd.
oen de Puch het begaf werd het tijd voor
®n rijbewijs. Mijn ouders betaalden het,
™zo mocht ik af en toe de Datsun 1600
an mijn vader mee naar school nemen.
I'Dog er prachtig uit, maar de versnel-
■ngspook was veel te lang. Het was geen
ölcht. Op een avond - pa was politie-
?n en °P dienst' - trok ik de stoute
oenen aan. Gewapend met een baby-ij-
Jaaagje zou ik die Japanse ingenieurs
eens een Europees lesje leren. Min-
e®s anderhalf uur moet ik aan het za-
eeni^n ®eweest- 'e"'e, te-ie, ie-ie. Ik had
het 11X6110111611 knop gekocht voor op
stompje dat even daarvoor nog een
Pook was.
et resultaat vond ik prachtig. Die saaie
sctier"1" Z3^ er Plots een stuk dynami
ca ,uit' Schakelen ging lastiger, maar
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
hij de dealer: „Hebben jullie nog versnel
lingspoken op voorraad?" Is die afgebro
ken dan, informeerde de dealer verbaasd.
„Nee, afgezaagd!", fulmineerde mijn va
der. Hij heeft het er nu nog over op ver-
jaarsfeestjes.
Tijdens militaire dienst viel in 1970 mijn
oog op een Simca 1000 van een jaar of
vier oud. Voor 1.500 piek was-ie van
mij. De vierde versnelling was kapot
maar in al dat verkeer had je die toch
nooit nodig. Voorin smeet ik een zak
zand, want zo'n Simca had de motor ach
terin. De voorkant was je dus regelmatig
kwijt, en met zo'n zak zand ging het iets
beter. Fnuikend voor de acceleratie, dat
wel.
Het ding maakte een geweldig kabaal.
Mijn vriendin lcloeg regelmatig dat ze
min of meer op de grond zat in plaats
van op een stoel. Het proestende Simcaat-
je deed ik dus van de hand om een echt
voertuig aan te schaffen. Het werd een
doorleefde Datsun 1300, met toen al ech
te hoofdsteunen. En binnen enkele dagen
natuurlijk ook een tot de tunnel afge
zaagd sportief schakelpookje.
We besloten met z'n tweeën op vakantie
te gaan naar de Costa Brava, voor het
eerst met de auto. Doodsbenauwd was ik
dat de Datsun die beproeving nooit zou
doorstaan. Van de dealer kreeg ik con
tactpuntjes mee, bougies en een extra
V-snaar. Als ik het niet nodig had mocht
ik het terugbrengen. „En als hij kapot-
gaat kom ik je ophalen, waar je ook
bent", zei de man.
Dat waren nog eens dealers.
De BMW 5: de lijnen die ontwerper Chris Bangle inzette met de 7-serie.
Mazda 6 2.0 executive
28.320 euro
Uiterlijk, motor, comfort
«>i Zicht naar achteren,
bediening airco
Volvo S60 2.4 31.510 euro
i Veiligheid, rust,
J weggedrag
•*1 Ruimte,
smalle kofferklep
Toyota Avensis 2.0 D4 ex.
29.650 euro
bOnderhoud, veiligheid,
comfort
Opdringerige dashboard-
'j verlichting, omstreden
neuspartij
BMW 316 30.800 euro j
Imago, rijgedrag,
"T" restwaarde
Prijs/uitrusting, ruimte
"J achterin
Uitslag Kwestie van vorige week:
Wat maakt rijders razend?
O) Inhalende vrachtwagens 27
ÖU'
O.
Bumperkleven 16
Onnodig links rijden 15
Geen richting aangeven 11
Te snel of te langzaam rijden 11
Rechts inhalen 10
Iemand afsnijden 6
Slecht parkeren 4