™ff1F '{i 1 Een nieuwe lente, een nieuwe Accord Tunen met zandzakken en een zaag TEST Piloot in de BMW 5-serie in samenwerking met OAutoTrack.nl Car-groep Zeeland vanaf vandaag elke twee weken in dit katern. Hyundai in India Batavus komt naar je toe Rolls met dvd De Peilstok Er zijn maar weinig toeschouwers die hem niet mooi vinden. De zevende generatie van Honda's Accord zou het wel eens kunnen gaan maken. Geruisloos, want dat is-ie. Honda Accord 2.0 Sport Mi' ee' sPortlever- Jn vader was woedend. Briesend belde Verkeersergernis m Qi O O Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0118-484369; ^eeuws-Vlaanderen: 0114-372770. E-mail: redactie@pzc.nl vrijdag 11 april 2003 Volgende pagina: Open Mercedes met butler r n \W ij 'V y? - 1P^vi 44 I'll mz. Hyundai, thuis in Zuid-Korea, heeft ook een fabriek in India. Per jaar worden daar 150.000 auto's van de modellen Atos, Accent en Sonata gemaakt. De fabriek werd in 1998 geopend en maakt modellen voor de thuismarkt (de Indiase markt telt jaarlijks 110.000 auto's), maar ook voor de export naar Nepal, Sri Lanka, Marokko, Algerije en Indonesië. De nieuwe Atos, die komend najaar in Nederland op de markt komt, wordt ook in India geproduceerd. Batavus gaat op de Veronica-toer. De fietsenfabrikant gaat zijn klanten opzoeken met een zogenoemde roadshow: Batavus on tour. De première is dit weekeinde, 12 en 13 april, tijdens de ANWB Kampeer- en Vakantiedagen op het Almeerder- strand in Almere. Net als Veronica vroeger zet Batavus een grote truck in die het middelpunt vormt van allerlei spelletjes waaraan het publiek kan meedoen. Op een spe ciaal fietsparcours kunnen een stuk of vijftien verschillen de fietsen aan de tand worden gevoeld. De truck ver schijnt in elk geval ook tijdens de Libelle Zomerweeek (20-25 mei) en op de Utrechtse 50+ beurs dit najaar. Rolls-Royce rust zijn nieuwe Phantom (prijskaartje: vanaf 320.000 euro) desgewenst uit met een dvd-sys- teem voor de achterbank. De twee schermen zitten dan in de rug van de voorstoe- len en als ze niet in gebruik zijn verdwijnen ze achter twee schuifdeurtjes. Achterin de nieuwe Phantom van Rolls-Royce ontbreekt het aan weinig. In de grote middenconsole kunnen drankjes koel gehou den worden, maar daar zit ook de bediening van tv en dvd-sys- teem. Advertentie De Honda Accord is vooral ruim en groot. Foto Mare Bolsius S concurrenten van de Honda Accord Opel Vectra 2.2 Elegance 28.395 euro fj Ruimte, stoelen, uitrusting Saai, bediening, zicht naar «f achteren Meer dan zestig procent van de Neder- landers rijdt te hard buiten de be bouwde kom. De rest niet, uit angst voor een boete. De verkeersregels zijn te streng, want we zijn goede automobilisten. Toch? Oordeel over uw eigen rijstijl en stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Auto. O Vorige week vroegen we u ons via de website van deze krant te laten weten wat uw grootste verkeersergernis is. Een op de vier Nederlanders wees direct naar inha lende vrachtwagens. Volgens Jur Bulthuis van Transport en Logis tiek Nederland (TLN) denken automobilis ten ten onrechte dat inhalende vrachtwa gens de meeste files veroorzaken. Uit recent verkeerskundig onderzoek van de Techni sche Universiteit Delft blijkt dat inhalende vrachtwagens juist files voorkómen; ze re guleren als het ware de snelheid van het an dere verkeer en gaan opstopping van de rechterbaan tegen. BMW propt de nieuwe 5-serie die in juli verschijnt vol moder ne techniek. De auto heeft het zelfde i-Drive systeem als de grote 7-serie: een centrale muisknop waarmee je tal van functies bedient. Wel is de wer king minder complex. De bestuurder kan zich piloot wanen doordat informatie in zijn directe gezichtsveld wordt geprojecteerd, zoals in een F16. Daarbij gaat het om bij voorbeeld snelheid, navigatie- en motorgegevens. Head-up display heet het systeem. De rijder kan kiezen welke ge gevens hij geprojecteerd wil zien. Het onderstel is van alumini um, de carrosserie van zowel aluminium als staal. De nieuwe 5 is daardoor lichter dan de huidige, en toch groter. De 5 verschijnt in juli met drie zes cilinders, waaronder een die sel. In het najaar verschijnen andere motorversies, waar onder een 4.4 liter V8 met 333 pk. Nissan Primera 2.0 Tekna 27.675 euro "t) Bediening, rust, uiterlijk Irritante piepjes, leesbaar- heid display Door Rien van der Steen Het is een rare ra dioreclame die Honda voor zijn nieuwe Accord heeft bedacht. In de trant van: 'Zooo buurman, mooie nieuwe auto! Maar jij reed toch Honda?!' Alsof het eigen lijk een merk zou zijn van le lijke auto's. In elk geval is de Accord inderdaad onherken baar veranderd, en dat zal de boodschap wel zijn. De Accord heeft al vele gezich ten gekend. Elke keer werd hij beter. Honda maakte de motoren alsmaar sterker en technisch slimmer, het ver fijnde elke keer de wielophan ging en tilde de weglig- ging naar de hoogste klasse. Alleen zwoegt het merk in Europa nog altijd om dit fraais aan de man/vrouw te brengen. Thuis in Japan en ook in Amerika doen de Accords het goed, maar in Nederland worden alleen de kleinere Jazz en de robuuste CR-V aardig verkocht. In het Nederland van 2002 vond de Accord maar 150 klan ten. De nieuwe, een tikje gro ter en weer duurder dan zijn voorganger, moet dat een stuk beter gaan doen. De zevende generatie kreeg daarvoor een keurig, nogal zwart interieur en een 2.0 of 2.4 liter benzine motor. In september komt er een in eigen huis ontwikkelde dieselmotor met 150 pk. Afstandelijk Hij heeft wel iets weg van een Mazda 6, maar dan gegroeid. Het is vooral een grote auto, met veel ruimte achterin. De Accord rijdt goed, al zou het stuurgevoel beter kunnen. De stuurinrichting is overdreven bekrachtigd en daardoor krijg je als bestuurder weinig infor matie door. Net zoals de hele auto nogal afstandelijk over komt, als het ware een digitale indruk maakt. Ronduit vertrouwenwekkend is het geluid dat de portieren maken als je ze dichtslaat. Net zo betrouwbaar doet het meu bilair aan. De stoelen voorin voldoen en ook achterin kun je het lang uithouden. Zowel de motor als de carros serie zijn mooi geruisloos. En door de lage luchtweerstand treedt er ook geen storend windgeruis op. Petieterig Tot zover het applaus. Want die nogal ruime draaicirlcel is dan weer jammer. En om de tankklep te openen moet je ouderwets aan een hendel trekken, wat absoluut misstaat in een auto van dit niveau. Zo iets hoort gewoon in de centra le vergrendeling te zitten. Dat centrale open/dichtmecha- nisme werkt overigens met erg petieterige knopjes op de contactsleutel. De airco had ook wel met halve in plaats van hele graden instelbaar mo gen zijn. De 2.0 Sport die wij reden beschikte over een ijs koude aluminium schakel- knop, die in de zomer onge twijfeld gloeiend heet zal wor den. Het zicht naar achteren is nog- Uitrusting: zes airbags, abs, air co, elektrisch bediende zijruiten en buitenspiegels, afstand be diende centrale vergrendeling, radio met cd en bediening in stuurwiel, in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, isofix kin- derzitbevestiging. Motor: 2.0i/155 pk-190 Nm, 2.4i/190 pk en 230 Nm, beide met 16 kleppen en Euro 4-emis- sienorm; voorwielaandrijving; Cw-waarde carrosserie 0,26. Lxbxh: 4.66 x 1.76 x 1.44 m. Wielbasis: 2.67 m. Draaicirkel: 11,6 m. Bagageruimte: 459 liter Brandstoftank: 65 liter Gewicht: 1.360 kilo (2.0 Sport) Max. aanhangergew.: 1.500 kg. Verbruik: 1:12,5 (benzine) Prijs: 2.0 Sport 30.120 euro 2.0i 27.990 euro 2.4S 33.840 euro 2.4 Executive 35.860 euro Tourer 2.200 euro Conclusie: Er is niet veel mis met de nieuwe Honda Accord. Wel doet hij wat afstandelijk aan. Hij is ruim, rijdt prima en biedt veel comfort. Voor Techniek Rijeigenschappen Afwerking Tegen Draaicirkel Zicht naar achter Knopjes contactsleutel Score: <3,5 al belabberd. Verder heeft de Accord een wat lastige balans tussen koppeling en motor koppel. Het pedaal heeft een tamelijk lange slag en menig een zal beginnen met te veel of te weinig gas bij het wegrij den. Hij komt er ook als stationwa gon en heet dan Tourer, met een achterbank die in letterlijk een handomdraai plat kan. Ik was stapel op mijn Puch, hoewel 'k in mijn hart veel liever op zo'n stoere Kreidler Florett naar de school gereden zou zijn. aar mijn oudste zus zwoer dat ze me "Wit meer aan zou kijken en dat ik van ^n leven geen vriendin zou vinden. Want ndlers en Zündapps waren voor vetkui- ten' Puchs voor artistiekelingen. Het was ®Seen overzichtelijke tijd. oen de Puch het begaf werd het tijd voor ®n rijbewijs. Mijn ouders betaalden het, ™zo mocht ik af en toe de Datsun 1600 an mijn vader mee naar school nemen. I'Dog er prachtig uit, maar de versnel- ■ngspook was veel te lang. Het was geen ölcht. Op een avond - pa was politie- ?n en °P dienst' - trok ik de stoute oenen aan. Gewapend met een baby-ij- Jaaagje zou ik die Japanse ingenieurs eens een Europees lesje leren. Min- e®s anderhalf uur moet ik aan het za- eeni^n ®eweest- 'e"'e, te-ie, ie-ie. Ik had het 11X6110111611 knop gekocht voor op stompje dat even daarvoor nog een Pook was. et resultaat vond ik prachtig. Die saaie sctier"1" Z3^ er Plots een stuk dynami ca ,uit' Schakelen ging lastiger, maar Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. hij de dealer: „Hebben jullie nog versnel lingspoken op voorraad?" Is die afgebro ken dan, informeerde de dealer verbaasd. „Nee, afgezaagd!", fulmineerde mijn va der. Hij heeft het er nu nog over op ver- jaarsfeestjes. Tijdens militaire dienst viel in 1970 mijn oog op een Simca 1000 van een jaar of vier oud. Voor 1.500 piek was-ie van mij. De vierde versnelling was kapot maar in al dat verkeer had je die toch nooit nodig. Voorin smeet ik een zak zand, want zo'n Simca had de motor ach terin. De voorkant was je dus regelmatig kwijt, en met zo'n zak zand ging het iets beter. Fnuikend voor de acceleratie, dat wel. Het ding maakte een geweldig kabaal. Mijn vriendin lcloeg regelmatig dat ze min of meer op de grond zat in plaats van op een stoel. Het proestende Simcaat- je deed ik dus van de hand om een echt voertuig aan te schaffen. Het werd een doorleefde Datsun 1300, met toen al ech te hoofdsteunen. En binnen enkele dagen natuurlijk ook een tot de tunnel afge zaagd sportief schakelpookje. We besloten met z'n tweeën op vakantie te gaan naar de Costa Brava, voor het eerst met de auto. Doodsbenauwd was ik dat de Datsun die beproeving nooit zou doorstaan. Van de dealer kreeg ik con tactpuntjes mee, bougies en een extra V-snaar. Als ik het niet nodig had mocht ik het terugbrengen. „En als hij kapot- gaat kom ik je ophalen, waar je ook bent", zei de man. Dat waren nog eens dealers. De BMW 5: de lijnen die ontwerper Chris Bangle inzette met de 7-serie. Mazda 6 2.0 executive 28.320 euro Uiterlijk, motor, comfort «>i Zicht naar achteren, bediening airco Volvo S60 2.4 31.510 euro i Veiligheid, rust, J weggedrag •*1 Ruimte, smalle kofferklep Toyota Avensis 2.0 D4 ex. 29.650 euro bOnderhoud, veiligheid, comfort Opdringerige dashboard- 'j verlichting, omstreden neuspartij BMW 316 30.800 euro j Imago, rijgedrag, "T" restwaarde Prijs/uitrusting, ruimte "J achterin Uitslag Kwestie van vorige week: Wat maakt rijders razend? O) Inhalende vrachtwagens 27 ÖU' O. Bumperkleven 16 Onnodig links rijden 15 Geen richting aangeven 11 Te snel of te langzaam rijden 11 Rechts inhalen 10 Iemand afsnijden 6 Slecht parkeren 4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23