Spotten met de dood Adrenaline werkt verslavend Foto's en video in Haarlem Sprankelende zigeunerjazz Spion droomt van succes i; 29 donderdag 10 april 2003 Luf?D vermetelheid nodig om te doen ladn Reiné heeft gedaan. Zijn mis- M The Delivery' was in 19 9 9 neerge- worde critici en ook in de bioscopen |J->Ucces geworden. Internationaal deed lit rn onaar(iig in het video-cir- ecL."lajJr'le Amerikanen aan wie Reiné de 1 had verkocht, blejten slecht van be- o plaats van bij de pakken neer te ear'J 'en,verzamelde de 'self made' regis- fn iri! ,Crew van dienden en draaide met - „Rationale cast een nieuwe actie let r, U'd-Afrika: Adrenaline. «I Saan over 'thrillseekers', lui die oden .Men welke niet alleen streng ver- Sen Sn t maar levensgevaarlijk boven- IkffiaV me^ de dood schijnt scheuten fevemÜ do,or ie nif te ia§en die versla" w orzaken. Jason Fijal speelt een ad- le verliefd is op Georgina Verbaan achterhalen wat er met Georgina is ge beurd. Maar eerst ontdekt hij dat Daniel Louis Rivas, de leider van de doodsverach- ters, ook nog handelt en niet in kauwgom- ballen. In de finale komt er nog een andere buitenissige aap uit de mouw maar wie zich daardoor laat verrassen heeft wel erg wei nig films gezien. De blauwdruk van de film is kristalhelder en bood interessante mogelijkheden. Een spannende thriller in een milieu waar so wieso ijzingwekkend gedrag tot de dage lijkse regelmaat behoort. Het is eerder ver toond in 'Point Break', waar Keanu Reeves, als undercover-agent die bankrovers moet opsporen, zich in een gezelschap nestelt van surfers die ook doen aan 'sky diven'. Roel Reiné kent die film, dat is overduidelijk. Wat hij heeft geprobeerd is de 'daredevil'- lijn met zijn 'thrillseekers' verder doortrek ken. Behalve surfen op gevaarlijke plekken en 'sky diven' doen deze jongens en meisjes ook nog aan bungee jumpen, spoorrails-lig gen en wurgseks. Ze deinzen zelfs niet terug voor inbreken in een politiebureau. De thriller-kant van de film heeft weinig suspense te bieden en het acteerpeil is even min om over naar huis te schrijven, hoewel booswicht Rivas met zijn schuine oogjes wel over een markant filmgeniek charisma be schikt. Dat talent heeft opk Georgina Ver baan. Helaas voor de fans komen we haar enkel tegen in wat flash backs met amper vijf minuten totale screen-tijd. Waar de film het werkelijk van moet heb ben, dat zijn de halsbrekende toeren. Regis seur Reiné en zijn makkers hadden Kaap stad opgezocht omdat het waanzinnig spec taculaire landschap daar een extra adem benemende dimensie kon geven aan het pa rachutespringen, abseilen, bunjee-jumpen etc. En laat nu Adrenaline uitgerekend daarmee de mist in zijn gegaan. De film ziet er niet uit. Hij oogt lelijk en slecht doorle kend. Om kosten te drukken én optimaal flexibel te kunnen werken, draaide Reiné met digitale video, in het volste vertrouwen dat het materiaal met mooi resultaat kon worden opgeblazen naar een 35 mm-print. Het heeft niet naar verwachting gewerkt. We zien de 'thrillseekers' langs een rots wand klauteren. De personages op de voor grond zijn zo onderbelicht en zwart dat je niemand kunt herkennen terwijl het ver rukkelijke landschap op de achtergrond zo overbelicht is dat je er bijna niets meer van kunt zien. Of Reiné toch de mogelijkheden van zijn DV-camera's heeft overschat of dat het laboratorium prutswerk heeft afgele verd - de regisseur zelf houdt het op het laat ste - dat hoeven we als bioscoopbezoeker al lemaal niet te weten. De groezelige beelden brengen Adrenaline de genadeslag toe. Be doeld als huzarenstaaltje is er niet veel meer uitgekomen dan een huzarenslaatje. Dood zonde. Pieter van Lierop Adrenaline: regie Roel Reiné, me: Jason Fijal, Da niel Louis Rivas, Georgina Verbaan, te zien Cine City VHssirigen. te pafanmantoontkorsten opzijn benen. Ie il Jpenborst met een verse, ei- ügenhandig gemaakte hech- i«?; een man die korsten op zijn idebenen toont, die zijn ont- fertdoordat hij stomdronken igaan zitten op een kokendhete ittel:kinderen die lijm - de ar- oededrug bij uitstek - snui- udiverse foto's van een paar ton de vrouw telkens het üwel in haar buik toont en palmensen die zonder man- ironhun blote achterwerk of glachtsdeel tonen. Exhibitio- fahesmeerpijperij voor de ipervlakkige bezoeker, maar itfotoproject Case History Heidegeschiedenis') - een se- tdiede oorspronkelijk Oekra- Ee fotograaf Mikhailov in fcrkov schoot - is veel meer ie lat. Wie verder durft te kij- teziet een veelluik van het Bét van de overgang van de Munistische heilstaat naar Wnsumptiemaatschappij te schrijnend symbool van de ooruitgang' na de ineenstor- eg van het communistische item waar de lucht van goed- opewodka vanaf dampt, ommige foto's zijn op extreem rhormaat afgedrukt. Ande- rP.Hinder groot formaat, Jordan zonder lijst en ook '"bijgesneden. Onduidelijk is üfom Mikhailov voor deze 'istevorm kiest; het voegt ^stoeaan deze beelden, maar Peerder af. Ronduit indruk kend zijn de 110 kleine fo- Idiein rijen van drie onder torzijn gehangen. Geen gpsnots, ook al zou je dit ver- Wen door het kleine formaat pze zijn afgedrukt, wailov was in staat om zijn raeenkwetsbare portretten ™en door het respect waar foto Boris Mikhailov mee hij zijn 'modellen' benader de en het vertrouwen dat ze hem schonken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Amerikaanse fotograaf Roger Ballen die een vergelijkbaar thema hanteert. Ballen fotografeert al jaren freaks afkomstig uit de blanke plattelandsbevolking in Zuid- Afrika, maar die beelden zijn overduidelijk geënsceneerd en gemanipuleerd. Mikhailovs foto's herinneren af en toe aan 17de-eeuwse schilde rijen uit het boerengenre, zoals van Jan Steen en Adriaen van Ostade. Doordat hij af en toe in- flitst hebben deze beelden ook iets lucide. Dan lijkt de harde werkelijkheid een stuk minder grimmig en komt de werkelijk heid, zoals in het geval van een besneeuwde man die bij een boom staat, poëtisch over. Wie vervolgens een enorme te genstelling verwacht bij de fo to's van topmodefotograaf Juergen Teller in de Verweyhal, zal in eerste instantie zijn gelijk halen bij het zien van vier mo numentale portretten van vier beauty queens: Miss Phillippi- nes, Miss France, een platina blonde Miss Estonia, Miss Slovakia uit 1999. Maar daar stoppen de glamour en sensatie die bij de recente tentoonstel ling van die andere topmodefo tograaf in FOAM in Amster dam, Testino, alleen maar in de overtreffende trap ging. Want kijk je vervolgens naar de zelf portretten van - een toen aan merkelijk dikkere - Teller in zwart-wit, zoals 'Head Behind Lamp' (2002), die hij in zijn ou derlijk huis in Bubenreuth maakte, dan komen deze zeer dicht bij de getormenteerde we- Daniel Louis Rivas en Georgina Verbaan. als dochter van zijn baas. Het geluk schijnt hem toe te lachen. Totdat Georgina veron gelukt onder verdachte omstandigheden. Jason gaat zich meer verdiepen in haar ab rupt afgebroken leven - dom dat hij dat niet eerder had gedaan - en ontdekt dat ze stie kem lid is geweest van een clubje 'thrill seekers' in en rond Kaapstad. De held ziet zich genoodzaakt om eveneens 'thrillseeker' te worden teneinde aldus te Beelden raken als mokerslag et drieluik in De Hallen van het Frans Hals l 1 Museum te Haarlem van de wereldvermaarde fotografen Boris Mikhailov, de recente Citibank lography Prize 2003 winnaar Juergen Teller en Tracey lininbegint met een serie visuele kaakslagen. Als een moker [ohard komen de foto's aan van Boris Mikhailov. Wie zich 1(gzijn lieflijke zwart-witfoto's kan herinneren, die in de mepstentoonstelling 'AutoWerke' te zien waren, zal Kpiitdeinzen bij het confronterende, keiharde realisme Ighij nu voorzet. Supermodel Kirsten Mc Menamy achter de schermen, Parijs 1995. reld van Mikhailov. Ook in an dere gevallen zie je dat Teller de modewereld - waarin hij we reldfaam genereerde door in de jaren '90 de revolutionaire anti- glamour 'junkielook' te intro duceren - reeds geruime tijd achter zich heeft gelaten. Hij verzeilde in de modewereld doordat hij opviel met foto's voor hoezen van popartiesten als Elton John, Björk, Sinead O' Connor, PJ Harvey en Super grass. Al snel werkte hij voor modemagazines en tijdschrif ten als Marie Claire, 10, W, The Face en Vogue, met topmodellen als Kirsten Mc Menamy, Linda Evangelista, Claudia Schiffer, land, Kate Moss, een groot zelf portret van Teller zelfuitgezakt en vet, liggend op de bank, een foto van een klant van Yves Saint Laurent uit de serie 'Cli ents, Haute Couture: Jacqueline de Ribes', uit 1999; Björk, Kirsten Mc Menamy en een stil leven waarin een boek is gefoto grafeerd met de titel 'The addic tive Personality'. Geen touw aan vast te knopen, maar wel zeer afwisselend en prikkelend door allerlei verrassende dwarsverbanden die spontaan ontstaan door deze wijze van presentatie. Het zijn foto's uit de tentoon stelling Marchenstüberl Kate Moss en Stephanie Sey mour. Van sommigen van hen, zoals Mc Menamy en Seymour, maakte de Duitse vanuit Lon den opererende fotograaf per soonlijke series zoals 'Seymour More'. Verschillende foto's van deze se ries kom je tegen in de tentoon stelling. De expositie is niet in gedeeld volgens strakke thema's maar speels geschikt volgens de principes van beeld- en kleur- rijm en contrast, en verschillen de formaten. Zo zie je in één rij tje bijvoorbeeld een portret van modeontwerper Yves Saint Laurent, Dame Barbara Cart- ('Sprookjeskamer') die hij al eerder in München, Essen en in Bologna toonde. Fotowerken die hij combineerde met snap shots van zijn gezin en familie in zijn ouderlijk huis in Buben reuth. Waarin ook de hobbyka mer is te zien van zijn grootva der die sprookjes uitbeeldde in houtmozaïeken, waaraan hij de titel van de expositie ontleende. Van de persoonlijke snapshots van Teller is de overstap naar het videowerk van Tracey Emin niet zo groot. CV Cunt Vernacu lar ('CV volgens de taal van de kut'), een videowerk dat vorig jaar door het museum werd foto Juergen Teller aangekocht, is in feite een aan eenschakeling van dit soort beelden. Terwijl de in- en uit- zoomende camera allerlei pri- vé-hoekjes van het rommelige huis van Emin anno 1997 aftast, beschrijft zij jaar voor jaar op sommend - alsof het een ander betreft - haar eigen schrijnende levensloop. Emin behoort evenals Sarah Lucas, Damien Hirst en de ge- broeder Chapman tot de 'Fuck- it' generatie van de Young Bri tish Artists. Deze kunstenaar die haar eigen leven tot kunst werk heeft verheven, had recen- telijk een zeer succesvolle over zichtsexpositie in het Stedelijk te Amsterdam. Haar stelling - 'Mijn leven is interessanter dan de kunst die ik maak; vandaar dat de kunst die ik maak moet buigen voor mijn leven' - is geen staaltje van puberale overmoed. Zeker niet als je bedenkt dat Emin zowat alle ellende heeft gemaakt die de levensvreugde van vrouwen al sinds mensen heugenis belaagt: mishandeling vanaf haar achtste, verkrach ting op haar dertiende, twee abortussen en een miskraam. Dat daar alcoholisme, depres sies en een poging tot zelfmoord uit voortkwamen is niet meer dan te begrijpen. Goddank is het bij een poging gebleven. Aart van der Kuijl 'Case History', fotowerken van Bo ris Mikhailov, 'Marchenstüberl', fo towerken van Juergen Teller en 'CV Cunt Vernacular', videowerk van Tracey Emin: te zien t/m 9 juni in De Hallen van het Frans Hals Museum, Grote Markt, Haarlem. Open: di. t/m za. 11.00-17.00 uur; zon-en feestdagen 12.00-17.00 uur. Bruggen bouwen tussen cul turen is de belangrijkste drijfveer van de Algerijnse ci neast Tony Gatlif (1948). In zijn film Swing doet hij dat door het tienjarige, rossige jongetje Max kennis te laten maken met de zi geunerwereld. Max logeert tij dens de vakantie bij zijn oma in haar deftige herenhuis in Straatsburg. Zijn moeder heeft het te druk met haar mobieltje om zich met hem te bemoeien. Max wil gitaar leren spelen en raakt verzeild bij Miraldo, een zigeuner die aan de rand van de stad in een 'reservaat' woont en een virtuoos is waar het gaat om het spelen van zigeunerjazz. In ruil voor zijn discman krijgt Max van het jongensachtige zi geunermeisje Swing een af tandse gitaar uit het atelier van haar oom Mandino Reinhardt. „Is nog van Django geweest", beweert ze, terwijl ze een ver snellingskabel bevestigt op de plaats van een ontbrekende snaar. Van Miraldo (een rol van gitarist Tchavolo Schmitt) leert Max hoe hij de snaren op de manou- che-gitaar moet beroeren. Er staat wel wat tegenover. Max moet brieven naar de sociale dienst schrijven om de kinder bijslag voor de ongeletterde Mi raldo los te peuteren. Gaandeweg ontwikkelt zich een vriendschap tussen de steeds ondeugender wordende Max en de rebelse Swing. Zeer tegen de zin overigens van Max' oma die de 'manouches' voor geen meter vertrouwt, ook al laat ze haar meubels door hen restaureren. Net als een avontuur van de echte James Bond begint Johnny English met een scène waarin de geheim agent op spectaculaire wijze zijn visite kaartje afgeeft. Met vastbera den blik besluipt de in een zwart commandopakje gehulde Ro wan Atkinson een statig land huis, alwaar hij in een handom draai en met een kwinkslag honden, gewapende tegenstan ders en een fatale vrouw over meestert. Helaas berusten deze beelden niet op werkelijkheid. Het is de dagdroom van een laagge plaatste spion bij de Britse ge heime dienst, want ook daar zijn rangen en standen. Johnny Eng lish (Atkinson) is een onbedui dende kantoorklerk die likke baardend van afgunst toeziet hoe de superieure Agent One van vele meters afstand met een soepele worp zijn mantel op het kapstokhaakje mikt. Je kunt je afvragen of er na de dolzinnige Austin Powers-tri- logie van de Canadese komiek Mike Myers wel behoefte is aan nog een Bond-parodie, maar daar hebben de makers zich niet door laten afschrikken. Regis seur Peter Howitt, die eerder de opvallende thriller 'Sliding Doors' maakte, koos hier voor een betrekkelijk sober palet waardoor het er in ieder geval toch weer anders uitziet. Het ty pe dat Atkinson neerzet heeft nog wel wat trekjes van Mr. Be an, maar Johnny English is geen verzameling van sketches ge worden zoals Atkinsons eerdere bioscoopfilm 'Bean'. In feite is de zichzelf op sympathieke wij ze overschattende English, die door een speling van het lot het Britse koninkrijk van de Fran sen zal moeten redden, geba seerd op een serie Barclaycard- spotjes met Atkinson. Aardige wetenswaardigheid is verder dat bij de totstandko ming van het script ook dé sce naristen van de laatste twee Bond-films, Neal Purvis en Ro bert Wade, betrokken waren. Dat aan het verhaal voor John ny English meer dan twee jaar werd gesleuteld lijkt overigens wat lang voor de betrekkelijk traditioneel opgezette genre persiflage die we voorgescho teld krijgen. Niettemin is het prettig om te constateren dat er serieus en met kennelijk en thousiasme is gewerkt aan een komedie die ons nu eens niet op zadelt met de grofheden en ba naliteiten die vaak voor humor doorgaan. Helemaal ontkomen we er niet aan. Wanneer English zich via het riool toegang tot het vijandelijk kamp verschaft wordt juist de wc doorgetrok ken, maar dat wekt eerder me delijden dan hilariteit op. Johnny English zoekt een mid denweg tussen kolder en droge Britse humor. Met soepel uitge voerd stuntwerk en Atkinson die ook belegen grappen met smaak weet te brengen levert dat binnen het voorspelbare stramien genoeg op om je mee te amuseren. English is niet uit sluitend de traditionele blunde raar, maar komt met het hand boek 'Serious Spying' ook tot grote daden, al moet hij wel vaak worden gered door zijn trouwe en geduldige partner Bough (laèoniek gespeeld door Ben Miller). John Malkovich is de heerlijk schmierende mees- terschurk. Leo Bankersen Johnny English: regie Peter Howitt, met Roioan Atkinson, Ben Miller, John Malkovich, Natalie Imbruglia, te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst, Cinemactueel en Roxy Bergen op Zoom. Rowan Atkinson als kantoorspion Johnny English en Natalie Imbruglia als Interpol-agente. Max beschrijft ondertussen in zijn dagboek alle gebruiken die hij leert van zijn zigeunervrien den. Welke kruiden bij welke kwaaltjes helpen, welke ritue len je moet uitvoeren om het meisje van je dromen voor je te winnen. Er zit hoegenaamd geen plot in Swing, aanzetten tot verhaal lijntjes worden nauwelijks uit gewerkt. Gatlif, zelf geboren als zigeuner, maakt wel duidelijk dat het vaak slecht gesteld is met de woonwagenbewoners. Ze leven in reservaten waar hun cultuur continu met vernieti ging wordt bedreigd. Maar de cineast zet het nergens zwaar aan, ook al is het even slikken als zigeuneroma Hélène Mer- schtein haar holocaustverhaal vertelt. Gatlifs ultieme wens is namelijk te laten zien dat mu ziek boven nationaliteiten uit stijgt. De toon van Swing is even sprankelend als de zigeunerjazz zelf. Het is werkelijk een lust voor het oog om Oscar Copp en Lou Rech als respectievelijk Max en Swing onbevangen hun spel te zien spelen. En geen en kele toeschouwer blijkt im muun voor de aanstekelijke jazzmuziek. Je verlaat blij de zaal. De boodschap van Gatlif is duidelijk: muziek is de enige taal die universeel verstaan baar is. Peter Kuijt Swing: regie Tony Gatlif, met Lou Rech, Oscar Copp, Tchavolo Schmitt, Mandino Reinhardt, te zien in Schuttershoftheater Middel burg (vr. en za. 22.00 u., zo. en di. 20.00 u.) Miraldo (Tchavolo Schmitt) leert Max (Oscar Copp) gitaarspelen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 29