Scherven van oud geluk op nieuw album Rowwen Hez Meat Loaf De Buena Vista Social Ci was voor mij een redding Appetijtelijk Handtekening donderdag 10 april 2003 Ibrahim Ferrer Bustehouders Zonnige kant Plaatjes Om die woorden kracht bij te zetten heeft Meat Loaf zich teruggetrokken in het weinig ingetogen Schloss Bensberg na bij Keulen. Het blijkt een tot ho tel omgebouwd paleis te zijn waar vroeger de belangrijkste regeringsgasten uit Bonn lo geerden. Toch regeert er ook nog steeds de grandeur van de Duit se adel. De pompeuze klassiek van een componist als Wagner zou het hier goed doen en daar mee is meteen de link gelegd met de bombastische rockmuziek van Meat Loaf. In 1978 verbaasde hij de wereld met het fenomenale album Bat Out Of Hell. Die plaat maakte hij met zijn excentrieke rechter hand Jim Steinman. Het leverde Meat Loaf ondermeer de mons terhit Paradise By The Dash board Light op en het megasuc- ces van Bat Out Of Heil maakte de dikzak in een klap onsterfe lijk. Op zijn nieuwe cd Couldn't Have Said It Better komt de naam Steinman niet meer voor, maar zijn muzikale geest waart nog steeds rond. ,,Ik had graag nog eens een keer met Jim willen werken, maar het lijkt wel of hij er geen zin meer in heeft. Ik heb een paar jaar terug een keertje met hem gedineerd en hij schotelde mij de geweldigste songtitels voor. Maar uiteindelijk heeft hij geen liedje daadwerkelijk afge maakt. Toch weet ik dat Jim dit album goed zal vinden, omdat veel van onze grondideeën er op terug te vinden zijn." Meat Loaf had echter niet het geduld om op een oprisping van Steinman te wachten. Samen met de vrij onbekende producer Peter Mokran en met behulp van een rijtje gerenommeerde songschrijvers zoals Dianne Warren, James Michael en Mot ley Crue-gitarist Nikki Sixx, maakte hij Couldn't Have Said It Better. Zoals in de beste Meat Loaf-tra- ditie werd ook dit album een zware bevalling. Zonder een spoortje toneel geeft Meat Loaf aan dat het altijd zo bij hem werkt. „Ik ben niet iemand die het publiek probeert te belaze ren. Bono doet dat, Fred Durst van Limp Bizkit doet dat. Ik zal nooit bewust het publiek oprui en en ik ben wars van narcis tisch gedrag, maar ik wil wel de beste rockplaat aller tijden ma ken. Om dat te bereiken laat ik songs soms een jaar lang liggen om te rijpen, dus het hele proces neemt enorm veel tijd in beslag. Die werkwijze hanteerde Jim en ik ook op Bat Out Of Heil. Al leen ben ik zowel mentaal als fy siek nu beter in staat om-2elf keuzes te maken." Even gaat hij staan om te laten zien dat zijn lijf in een prima staat is. En toegegeven, vooreen man die tot aan zijn veertigste grossierde in allerlei soorten eet-, drank- en drugsverslavin gen, ziet hij er relatief nog appe tijtelijk uit. De dag voor het interview bleek tijdens een ex clusief concert dat ook zijn stem en conditie in puike vorm wa ren. ,Je hebt dus gisteren ook het op treden gezien? Welke zanger doet mij dat na? Weet je, ik heb soms nog steeds de zuurstoffles nodig als ik van het podium af- nieuwe cd staat, zingt zangeres Patti Russo Everything from Texas is big, larger than life, a big man, with a big voice, who sings big songs and has big hits. Meat Loaf begint hard te la chen. „Prachtig toch, en het is nog al lemaal waar ook. Samen met al bums zoals Rumours (Fleet wood Mac) en Hotel California (The Eagles) is Bat Out Of Hell een van de grootste en meest verkochte albums uit de pophis torie. En ik durf nu al te zeggen dat Couldn't Have Said It Better alle rockalbums van de komen de tijd weg zal vagen. Luister gewoon maar eens naar de ti telsong. Dat is samen met Bat Out Of Heil het beste nummer dat ik ooit heb gemaakt." Ook wil de 55-jarige ster nog maar eens bevestigen dat het maken van muziek nog steeds zijn eerste prioriteit is. „Door dat ik de laatste jaren steeds meer in films als acteur opdook, werd er wel eens getwijfeld aan mijn muzikale betrokkenheid. Dat is natuurlijk grote bullshit! Ik ben iemand die dag en nacht werkt. Overigens is het opvallend, dat Meat Loaf vaak veel betere kri tieken krijgt voor zijn acteer werk dan voor zijn zangkun sten. Dat heeft volgens hem alles te maken met de kortzich tigheid van de muziekmedia. „Ze hebben vanaf het allereer ste begin mijn talent in twijfel getrokken. Voor hen was ik niks meer dan een dikke, aanstelleri ge boer uit Texas die stomtoe- vallig tegen het talent Jim Steinman was aangelopen. Toen al die lui echter voor de eerste keer mij zagen acteren in een film zoals The Fight Club, beseften ze opeens dat ik nooit een rol had gespeeld. Ik ben wie ik ben. Zowel op het podium als op het filmdoek." Overigens is het algemeen be kend dat Brad Pitt, zijn medeac teur uit The Fight Club, een enorme fan is van Meat Loaf's muziek. „Brad groeide op met Bat Out Of Heil. Toen hij en an deren zoals Edward Norton en Billy Bob Thorton mij voor het eerst op de filmset tegenkwa men, vroegen ze om een handte kening. Dat was erg gek, omdat ik weer enorm tegen die jongens opkeek. Ik acteerde al in grote musicals, zoals Hair, nog voor dat ik Bat Out Of Heil maakte, maar ze waren onder de indruk van mijn acteertalent. Daarom doet het mij helemaal niets als een of andere journalist schrijft dat ik een aansteller op het po dium ben." Aansteller of niet, voor zijn Eu ropese tour heeft Meat Loaf weer een vijfsterren band sa mengesteld. „Het is de beste band die ik ooit heb gehad en zij zijn in staat om de moeilijke songs van Bat Out Of Heil per fect te spelen. Wat de mensen kunnen verwachten die naar mijn show komen? De beste rockperformance die ze ooit hebben gezien. Ik heb jarenlang mijn bek gehouden om al die te re zieltjes niet te beledigen, maar nu doe ik dat niet meer. Ik wil de wereld laten zien dat Meat Loaf een van de grootste rocksterren van dit moment is en het interesseert mij niet dat een aantal zielige journalisten mij daardoor een arrogante klootzak vinden." Jeari-Paul Heek Couldn't Have Said It Better (Po ly dor/Universal), de nieuwe cd van Meat Loaf, ligt nu in de winkels. Op 23 april speelt Meat Loaf in de Heineken Music Hall in Amsterdam escheidenheid siert de mens. Maar die wijsheid gaat niet op voor Meat Loaf. De zwaargewicht uit Texas brult al jaren dat alleen een superster als Bruce Springsteen in zijn schaduw kan staan. En dat meent hijOver Couldn't Have Said It Better, zijn eerste studioalbum in acht jaar, is hij eveneens weinig subtiel. „Het is de beste plaat die ik ooit heb gemaakt. Nou ja, na Bat Out Of Heil dan." En warempel, het is nog waar ook. Ik ben een van de grootste rocksterren Meat Loaf: „Ik heb jarenlang mijn bek gehouden om al die tere zieltjes niette beledigen, maar nu doe ik dat niet meer." foto GPD kom, maar dat heeft niets met mijn conditie maar alles met de intensiteit van mijn performan ce te maken. Vroeger dachten mensen in mijn omgeving dat ik in dat soort situaties was geveld door een hartaanval, nu stappen de muzikanten gewoon over mij heen als ik op de grond lig. Prachtig toch?" Het is duidelijk dat Meat Loaf nog steeds probeert aan te tonen dat zijn gedrag echt is. Het stoort hem danig dat een groot deel van de muziekmedia hem afschildert als een vadsige op schepper die kitscherige pom peuze rocksongs zingt. Songs die notabene ook nog eens door anderen worden geschreven. „Ik kan geen songs schrijven, maar negentig procent van de popmuzikanten kan dat ook nietZij doen het slechts om via royalty's nog een aardig zak centje bij te verdienen. Dat is zo triest. Ik was multimiljonair na het succes van Bat Out Of Heil maar zakte daarna financieel volledig in de modder. Door het succes van Bat Out Of Hell II (dat uitkwam in 1993 en de nummer 1 hit I'd Do Anything For Love bevatte) hoef ik mij nooit meer zorgen te maken. Ik laat het schrijven van liedjes over aan mensen zoals Dianne Warren, Jim Steinman of James Michael. Zij zijn daar veel beter in dan ik." Zij weten ook vaag de grootheid van Meat Loaf op een ironische manier vorm te geven. In Tear Me Down, een song die op de De Cubaanse son en bolero zijn al zo oud als de weg naar Rome. Maar te oordelen naar de in het westen grenzeloos gestegen populariteit van de vertederende oude Cubaanse mannetjes-groepen, zou je haast denken dat deze tranen trekkers in een dansbaar jasje een nieuw muziekgenre vor men. Niets daarvan. De rage mag dan soms knotsgekke vor men hebben aangenomen, de in middels stokoude musici die de Amerikaanse gitarist Ry Cooder om zich heen verzamelde in het succesvolle Buena Vista Social Club-project, zijn stuk voor stuk hogelijk getalenteerde, schromelijk miskende talenten. De 76-jarige zanger Ibrahim -Ferrer was zelfs al definitief ge stopt met zingen toen Buena Vista Social Club-arrangeur Juan de Marcos Gonzales hem in zijn huisje in Havana in 1996 kwam vragen of hij de volgende dag een plaat wilde komen in zingen. Ferrets rögm strekte zich tot op dat moment niet ver der uit dan Cubaanse muziek- kringen. Hij was gefrustreerd geraakt, omdat zijn naam stee vast 'vergeten' werd, als het aankwam op vermelding van zijn naam op hoezen van platen waar hij op meezong. „Ik was in 1991 gestopt met zin gen, omdat ik mijzelf er te oud voor begon te voelen", vertelt hij. Kenners zien in Ferrer juist één van de laatste grote bolero zangers op deze aarde. Op zijn tweede solo-cd Buenos Herma nos (goede broers) blijkt dat nog eens. De cd is een behoorlijk af wisselende staalkaart van po pulaire Cubaanse muziek, met bekende en minder bekende le vensliederen vol nostalgie en liefdesvreugd. De productie is warm en de toevoeging van niet-Cubaanse instrumentalis ten als trompettist Jon Hassell en accordeonist Flaco Jiménez is subtiel en verrijkend. Ferrer, door sommigen de 'Cu baanse Nat King Cole' ge noemd, glimlacht te' heeft op de valreep zijn] haald en kan dat soms half geloven, zoals roerende wijze te zien Wim Wenders-film But Social Club, waarin Fel een kind zo blij en met ongeloof en tranen op way in New York w: realiseert zich goed dat ces niet louter en alleeni muziek zelf ontstaan is, tijd speelt ook een rol. rende vrouwen van in dei zien de swingende opa's hier als onbereikba tisch. Onschadelijk lieve? lijke macho's die wetenhi heupen beweegt. „Jonge vrouwen in het p _j-rekken zelfs hun slip bustehouders uit en naar mij toe", bekent de met pretoogjes. „Zij echt tegengehouden anders wordt het een de kleedkamer. Ik begin1 beetje te wennen aandii situaties, maar in het bi ik het niet geloven. Ik wel eens de indruk dat sen alleen al applaudisi onze leeftijd. Als ik was geweest, zou dat ders zijn, denk ik. fcm hier lijken ook grijpen, terwijl zij verstaan. Het zal tocheeÉ harmonische aspect zijné emotioneert, niet?" Ferrer is natuurlijk als eet zo blij met de roem. Net ei andere Cubaanse muzita heeft hij zijn hele levenJ hande baantjes verricht a leven te kunnen blijven.Hj onder meer timmerman, structiewerker, suikerei sjouwer en elektricien jaar geleden was ik noga nen aan het poetsen. Defi Vista Social Club is vw persoonlij k echt een reddii weest. Vooral mijn financia tuatie is sterk verbeterd,! nu mijn vrouw, mijn mijn kleinkinderen ende! ren van mijn kleinkind® derhouden. Maar verder! gewoon nog dezelfde als vroeger, hoof.' RickTnl Ibrahim Ferrer treedt op 2(« in Carré Ibrahim Ferrer Liefdesmisère brengt bij een songschrij ver vaak het beste naar boven. Bij Jack Poels is dat niet anders. Het nieuwe album van zijn band Rowwen Heze kreeg de titel Dageraad. De dertien songs zijn met af stand de persoonlijkste en warmste muzi kale schilderijtjes die de Limburger ooit maakte „Dit is de eerste maal dat ik echt het gevoel heb dat ik niet beter kan." Hij ziet er goed uit zo in het zonnetje op een terras De gebruinde kop steekt mooi af te gen de stugge grijze haardos. Ook oogt Jack Poels wat magerder en het staat hem niet slecht. „Ditismijntherapeutischeperiode", zegt hij ter verduidelijking. Zoveel was wel duidelijk na het beluisteren van Dageraad. Nu is Poels sowieso niet de man die van zijn hart een moordkuil maakt. Op het laatste Rowwen Heze-album Vandaag bezong hij op een wonderbaarlijke manier zijn pas ver worven geluk. Hij was net vader geworden van de kleine Jan en woonde met zijn vrien din gelukkig samen in een fraai huis in het altijd zo lyrisch bezongen Noord-Limburg se dorp America. Om dat te benadrukken haalde zelfs een foto van de New Foundlan- der van de familie Poels de hoes van Van daag. Een paar jaar later is echter alles anders. Poels woont nu soms alleen, soms met z'n tweeën. Drie dagen per week is de iets groter geworden Jan bij pa omdat zijn moeder en vader uit elkaar zijn. Zelfs de New Found- lander leeft niet meer. Tijd dus voor Dage raad. Een album waar verdriet, scherven van oud geluk maar ook nieuwe hoop in de teksten van Poels bij elkaar komen. Dit moet haast wel de plaat zijn die Jack Poels altijd al had willen maken. „Het valt is,danishijook numero unoPoels heeft de moeilijkste tijd gelukkig achter de rug. De reflectie van die moeilij ke periode is terug te vinden op Dageraad. Toch was dat volgens de voorman van Row wen Heze totaal niet de bedoeling. „Ik was eigenlijk van plan om een erg vrolijke plaat te maken, omdat ik niet aan de verwachtin gen van de mensen wilde voldoen. Na zo'n breuk gaat iedereen er vanuit, dat je met droevige songs op de proppen komt. Ik wil de dat in eerste instantie verpakken in de stijl zoals U2 dat deed met een song als Beautiful Day. Een song over een man, die ondanks zijn slechte toestand de zonnige kant probeert te zien." Poels slaagde daar niet echt in. Een groot deel van de songs verhalen juist over het persoonlijke leed dat samengaat met een scheiding. Niet voor niets begint Dageraad met het nummer Geluksknikker waarin hij zingt: 'Het leven ging gewoon zijn gangetje, ik deed gewoon mijn ding. Maar opeens was mijn geluksknikker weg.' Poels: „Ik heb echt geprobeerd om er iets vrolijks van te maken. Zo staat er bijvoorbeeld een liedje op met de titel Soep Van Gister. Als rasechte Bourgondiër wilde ik al jarenlang een tekst maken over allerlei soorten lekker eten. Maar uiteindelijk zette ik toch een sfeer neer waarin de desolate aanblik van een le ge koelkast centraal staat en waarin ik mij mer over de lekkere dingen die ik vroeger kreeg voorgeschoteld." Toch is de bezongen treurnis onderhuids en schijnt hier en daar toch ook de zon door de ruiten. Wanhoop en hoop liggen op Dage raad heel dicht bij elkaar. „Ik ben vanuithet idee vertrokken dat het zelfbeklag niet van de plaat moest druipen. Achteraf is dat ook een goede gedachte geweest. De weemoed is zodoende toch op een natuurlijke manier in mijn teksten geslopen." Dageraad is ook een dappere plaat. De ge beurtenissen en gevoelens die Poels bezingt, vonden plaats in de kleine kring van de dorpskern van America. Iemand als Neil Young kan de persoonlijkste teksten over zijn directe omgeving schrijven, zonder dat hij er meteen mee wordt geconfronteerd maar dat ligt voor dorpsbewoner Poels toch wel even anders. „Dat was op vorige platen ook al zo. Ik heb vaak met mijn handen voor mijn oren in de kamer gezeten als er een nieuw album uit kwam, omdat ik wist dat er vanuit het dorp of mijn naasten gereageerd zou worden op de teksten. Er is toch altijd een spannings veld, maar ik probeer mijzelf heel weinig aan te trekken van de reacties in mijn omge ving. Het enige wat ik altijd hoop, is dat an dere mensen wat aan mijn teksten hebben. Ik zie dat ook als mijn taak en het had in dit geval ook iets therapeutisch." Maar Poels heeft nu ook een andere artistie ke uitlaatklep gevonden. Hij is aan het schilderen geslagen. „Nadat Dageraad he lemaal klaar was had ik iets anders nodig om mijn zinnen te verzetten. Teksten moet er uit, gevoelens moeten er uit maar ook de plaatjes die in mijn hoofd zitten moeten blijkbaar de ruimte krijgen." Een van die schilderingen siert de hoes van Dageraad. De afbeelding stelt de persoonlijke geluks knikker van Jack Poels voor. „Ik heb de knikker getekend samen met mijn zoontje op de bank. We zaten net in mijnnieus worven woning naar een tekenfilms kijken en de hoofdpersoon was zijn knikker kwijt. Dat bracht mij op het® voor mezelf een geluksknikker te se- ren, zodat ik er beetje bovenop zout® Nu het hele opnameproces achterden kan Jack Poels met een goed gevoel® kijken op het hele proces. „Dageraw- eerlijke plaat. Net als Vandaag is® dagboek geworden. Je kunt preciesj hoe ik mij voelde in die rotperiodeenj echt niets anders uit kunnen komen.N ze platen steeds meer mijn biografie1® worden zijn, klopt wel maar het is Be waar ik aan werk. Maar ondanks dat klinken de zes L® gers op Dageraad veel meer als een» „Daar hebben wij met z'n allen»- aan gewerkt. We hebben echt heel»® oef end en in de aanloop van de op hebben we een aantal verrassingsop" in kroegen gedaan om de nieuweson? testen. Kijk, dit is een rottige perm mijmaar Rowwen Heze is er beter worden omdat ik mezelf de laatsteti] maal in het bandje heb gegooid. Slechts over een nummer is er disc®1 weest. „Dat was de song VZinder over het Limburgse jongetje Nick)' - pen dat in 1998 vermoord is. Ternag tenis is er beeldje geplaatst met dasj vlinder. De dader is nooit gepakt e het verhaal van zijn moeder in waarin ze vertelde dat ze bang *as moord in de vergetelheid zou rak®., onlangs Nicky's moeder gebelden j het mooi dat wij het hadden gedaan Jean-P®'1 Rowwen Heze niet mee om met muzikanten samen te le ven", zegt de Rowwen Heze-zanger „We blijven toch van dat soort dromers die con stant aan een liedje zitten te denken en daardoor vergeten de vuilnisbak buiten te zetten en het kind uit de schommel te ha len." Een lifestyle, die een geordend gezins leven in de weg staat. Dat is volgens Jack foto GPD Poels dan ook de belangrijkste reden waar om hij nu een alleenstaande vader is. Dat is overigens een status die in de ogen van de zanger niet zo negatief is als het klinkt. „Het gaat goed met mij. Mijn zoon komt drie dagen per week bij mij en op die dagen bepaalt hij de prioriteit. Ik ben de kunstenaar, die liedjesmaker maar als hij er

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 28